Onzekerheid rond De Elzenhof if Rampenidentifïcatieteam is dit jaar vier keer ingezet 5KORTING PZC 3 SL0GGI SLIPS MET Maandag in 1992 voor Nederland rampdag toring hydraulisch systeem orzaak van veel ongelukken if TERiinrV Vliegramp Portugal tweede ongeluk van Martinair in 34 jaar Airbus als vliegend ziekenhuis naar Faro Ramp betekent voor verzekeringswereld enorme schadepost 4/oqd binnen- en buitenland 'erslagenheid en opluchting na bezoek aan opvangcentrum familie DINSDAG 22 DECEMBER 1992 IIPHOL (GPD) - Verdwaasd ferslagen komen een man en vrouw uit sporthal De El- iof op Schiphol-Oost. Hij t een arm om haar schou- Zij drukt haar hoofd legen jas. Vermoedelijk hebben in het opvangcentrum ge- rd dat ze één of meerdere fa- ieleden hebben verloren, logen lopen ze naar hun o, Verslaggevers, die aan het in van de toegangsweg naar Elzenhof met blocnotes en rofoons in de aanslag staan jachten, hopen op een reae- Tevergeefs. De raampjes van auto blijven hermetisch ge en. Met betraande gezichten en ze langs de versperring, de politie van de luchthaven ft opgezet. ^n-lnen in De Elzenhof, dat met nghekken is afgezet, liggen en met namen van doden en rlevenden van de vliegramp. paar velletjes papier, die iluitsel moeten geven over le- of dood. Auto's met daarin nsen die in kwellende onze- heid verkeren, naderen De enhof. „We zijn familie", zeg- Rijdt u maar door", ge- rt de politie van de luchtha- i heinde en verre komen men- naar het opvangcentrum, moesten wel komen, omdat ene speciale telefoonnum- van Martinair steeds in ge ek was", zegt Sasja Telders. [s net in De Elzenhof geweest, ar broer en diens vriend en zus van die vriend zaten in het ramptoestel. „Ze blijken te leven. Meer weet ik niet". Ze is opgelucht. Ze wijst naar De Elzenhof, normaliter het ver- maak- en sportcentrum van de N.V. Luchthaven Schiphol. „Ze weten daar haast niks. We gaan maar gauw naar huis. Misschien proberen ze ons wel te bellen". Het is drie uur in de middag. Op de weg naar De Elzenhof ont staat opeens een kleine file. Au toraampjes worden openge draaid. Steeds weer klinkt het: „Fam'üe, ja". Ze mogen doorrij den. De angst staat op de gezich ten van de mensen in de auto's. „Er zat familie van mij in het vliegtuig. Of ze nog leven of dood zijn, ik weet het niet", zegt een man van middelbare leeftijd. Hij zit, op van de zenuwen achter het stuur. De vrouw naast hem kijkt zwijgend voor zich uit. Dan arriveert een kleine auto met daarin drie mensen. In een mum van tijd is de auto omringd door brutale televisieploegen en schrijvende pers. Deze inzitten den verkeren in grote onzeker heid over hun zus. Met smeken de gezic^-n kijken ze naar de verslaggevers. Ze willen doorrij den. Een kwartier later komen ze weer terug. Opgelucht. „Ze zat in dat andere toestel van Martinair, dat even daarvoor op Faro is geland". De drie worden gefeliciteerd. De meeste mensen die de moei lijke gang naar de Elzenhof ma ken, zwijgi i. Een klein aantal is bereid te praten. „Ja, een broer van me en zijn vrouw zaten in dat vliegtuig". „Vrienden van ons zijn met dat toestel opgeste gen". „Ik geloof dat mijn broer in dat vliegtuig zat". Er zijn ook mensen die wel willen praten. maar van de spanning geen woord kunnen uitbrengen. „Er komen weer mensen uit die sporthal", roept een verslagge ver. Twee mensen stappen in hun auto en rijden de toegangs weg af, de pers tegemoet. Be traande gezichten achter het au toraam. Een reporter tikt tegen het autoraam. De twee kijken Met de armen om elkaar geslagen lopen twee mensen weg van het De Elzenhof. foto Marcel Antonisse/ANP UTRECHT (GPD) - Van de grotere en kleinere rampen die Ne derland dit jaar hebben getroffen, deden er zich vier op maan dag voor. De vijfde en tot vandaag ernstigste, het vliegtuigon geluk met het Israëlische El Al toestel in de Amsterdamse Bijl mermeer, zat op een zondagavond (4 oktober) ook dicht tegen het begin van een nieuwe werkweek aan. Op maandag 13 april werd het zuiden van Nederland getroffen door een krachtige aardbeving met een kracht van 5.5 op de schaal van Richter. Er vielen geen doden, wel gewonden. De schade werd achteraf geraamd op 90 miljoen gulden. Op maandag 17 augustus trof een windhoos een camping op het eiland Ameland. Tenten en kampeerspullen werden 300 meter in de lucht geblazen. Eén dode viel te betreuren en vijf mensen raakten gewond. Windhozen zijjn in Nederland een vrij zeldzaam verschijnsel- Na de ramp met de Boeing 747 van El Al werd aanvankelijk ge dacht aan ruim 250 slachtoffers, maar dat bleken er later niet meer dan rond de vijftig te zijn. Nog altijd is niet duidelijk waar om het vliegtuig neerstortte. Het verlies van twee motoren en de geconstateerde schade aan de vleugel zijn er op zich onvoldoen de verklaring voor. Op maandagochtend 30 november kwamen bij een treinongeluk in Hoofddorp vijf reizigers om het leven. De vermoedelijke oor zaak van de ontsporing was dat de Intercity-trein van Amster dam naar Vlissingen te hard reed op een traject waar werkzaam heden werden uitgevoerd. En tenslotte, opnieuw op een maandagochtend, verongelukte een DC 10 van Martinair in Faro, in het zuiden van Portugal. C-10 heeft matige reputatie Peter Slavenburg N HAAG - De DC-10 heeft matige reputatie. Het toe een ontwerp van het Ame- »anse bedrijf McDonnell iglas, werd in 1969 in pro- lie genomen. Er zijn 445 ex- )laren gebouwd. De KLM be- ikt over vijf DC-10-vliegtui- Martinair heeft er drie, in- sief het toestel dat gisteren Faro verongelukte. Sinds 4. toen een toestel van Tur- Airlines nabij Parijs kort de start neerstortte, bestaan wijfels over de kwaliteit van hydraulische systeem van DC-10. het ongeluk in Parijs raakte na het vertrek een vracht- los. Het sloeg door een laad- :r en beschadigde een hy- ulische leiding. De vloeistof iet systeem stroomde weg en vliegtuig werd onbestuur- Lr Naar aanleiding van het ;eluk werden de laadvloeren DC-10 toestellen verstevigd, de crash kwamen 346 perso om het leven. oningin etuigt Ijiedeleven N HAAG (ANP) - Koningin atrix heeft maandag in een igram aan Martinair-direc- r Martin Schroder gemeld P geschokt te zijn door de iniel up met de DC 10 in Faro. mee rend ep geschokt door het bericht icti( rhet vliegtuigongeluk bij Fa- beti letuigen wij u onze gevoelens mu i diep medeleven met de fa- 'es van de slachtoffers en met, die bij het ongeluk gewond at geraakt", zo luidt de tekst rlan i het telegram, en)! ?pbi- mei all inz:: Hydraulische problemen met als gevolg het uitvallen van de besturing, waren eveneens de oorzaak van de vliegramp in juli 1989 bij Sioux City in de Ameri kaanse staat Iowa. De moeilijk heden ontstonden na het ex ploderen van de staartmotor. waarbij de leidingen van het toe stel beschadigd werden. De be manning maakte via de radio melding van de noodsituatie. Brandweerlieden en andere red dingswerkers die waren toege sneld. moesten machteloos toe zien hoe de DC-10 van United Airlines met de linkervleugel (te vens een brandstoftank) de grond raakte en in brand vloog. Doordat het toestel in vele stuk ken brak, wisten 186 inzittenden te ontkomen. Niettemin vonden 107 passagiers de dood. Acht da gen later crashte een DC-10 van Korean Air in dichte mist vlak bij het vliegveld van Tripoli jn Libië. Daarbij kwamen 100 men sen om. 275 mensen kwamen in mei 1979 om het leven bij een ongeluk met een DC-10 van American Airli nes. Kort na de start vanaf het vliegveld O'Hare bij Chicago brak als gevolg van slecht uitge voerd onderhoud een motor af. Een vleugel werd beschadigd en ook in dit geval maakte vermoe delijk het uitvallen van het hy draulische systeem het vliegtuig onbestuurbaar. Ook in '79 kwa men 257 personen om het leven bij een ongeluk op de Zuidpool met een DC-10 van Air New Zea land. Het toestel vloog tegen een berg. Haarscheurtjes In 1987 werden op last van de Fe deral Aviation Administration overal ter wereld alle DC-10-toe- stellen aan de grond gehouden, nadat in enkele vliegtuigen haarscheurtjes in het metaal van het staartvlak waren ont dekt. Verder onderzoek wees uit dat vooral toestellen van vijftien jaar oud en ouder, met meer dan 40.000 vlieguren, waren aange tast. De drie-motorige DC-10 - de der de motor in het staartvlak geeft het toestel zijn unieke vorm - is sinds 1989 niet meer in produk- tie. McDonnell Douglas introdu ceerde drie jaar geleden de op volger van de DC-10, de twee- motorige MD-11. Martinair heeft het plan twee van dergelijke toe stellen in gebruik te nemen. De vernielde cockpit van het rampvliegtuig. lle" cDonnell Douglas DC-10-30CF hu Wmum aantal passagiers- Sta; Class en Economy Class of Economy Class door Ans Bouwmans DEN HAAG - Met de ramp met het El Al-vliegtuig in de Bijl mermeer nog maar net achter de rug, dient zich alweer een nieuwe zware klus aan voor het Rampen Identificatie Team (RIT). Een team van zes bergers en technische rechercheurs is gistermiddag naar Faro afge reisd. Op verzoek van de Portu gese autoriteiten zal het team helpen bij de berging en identi ficatie van de slachtoffers van de vliegramp in de Zuidportu- gese vakantieplaats. Indien no dig is uitbreiding van het team mogelijk. Het RIT is dit jaar al vier keer eerder ingezet: bij de brand in pension Vogel in Den Haag (elf doden), bij de vliegtuigramp in de Bijlmermeer waar op 4 okto ber 43 mensen omkwamen en het ongeluk in Kathmandu en kele dagen eerder. Daar kwa men veertien Nederlanders om het leven toen een Airbus van Pakistan International Airways verongelukte. Ook kwam het RIT in actie bij het treinongeluk in Hoofddorp, eind november. Grote bekendheid kreeg het team door de vliegramp in Tene- nfe, in 1977. Hoewel het team in de jaren daarna af en toe moest bijspringen, kwam het eigenlijk pas afgelopen oktober weer uit gebreid in beeld door het drama in de Bijlmermeer. Slapend Al meer dan twintig jaar wordt het Rampen Identificatie Team ivoorheen de RampenstaD inge zet bij de meest uiteenlopende rampen. Het eerste initiatief voor dit speciale team werd ge nomen kort na de watersnood in 1953. In de jaren zeventig kwam er een Rampenstaf van de grond en dat kreeg in 1983 definitief vorm in het RIT. Het RIT is een slapende organi satie, die tot leven komt als de 'autoriteiten' daarom vragen. Dan valt de hele berging en iden tificatie van doden onder het ge zag van het RIT. Het team be staat uit zo'n 23 part-timers: kernleden met de rang van offi cier binnen het korps Rijkspoli tie, adjudanten en opperwacht meesters. Het RIT heeft een lei der. een stafgroep en is verder onderverdeeld in de secties ber ging, technische identificatie, tactische identificatie en docu mentatie en registratie. De identificatie en berging zijn van groot belang. Niet alleen om de familie gelegenheid te geven waardig afscheid te nemen van een slachtoffer, maar ook van wege de juridische gevolgen. Het werk is op te delen in drie fasen. De eerste fase begint met het on derzoek ter plekke. Alles wat op of rond het slachtoffer wordt ge vonden. wordt geregistreerd en overgebracht naar een rustige lokatie, waar het echte onder zoek begint. Stressbestendig Aan de hand van door Interpol samengestelde formulieren wor den de kenmerken van de slachtoffers geregistreerd. Daar bij wordt ook gebruikt gemaakt van externe deskundigen, zoals een patholoog-anatoom en een specialist tandheelkunde. Er wordt tegelijkertijd zoveel mo gelijk informatie over <^e slacht offers (doden en vermisten) ver zameld. Zo zal in dit geval samen met Martinair een passagiers lijst worden vastgesteld. Daar naast wordt geprobeerd via na bestaanden informatie te ach terhalen. Dat laatste kan een nogal emo tionele taak zijn, waarvoor een grote dosis stressbestendigheid nodig is. Het RIT speelt daarop in door de sectoren streng te scheiden. Mensen van de techni sche identificatie komen bij voorbeeld niet in contact met de nabestaanden, opdat ze hun af stand tot het slachtoffer niet ver liezen. Indien het RIT een klus niet aankan met de vaste mensen, dan wordt assistentie gevraagd van bijvoorbeeld een lokaal ME -peloton. Het RIT gaat ervan uit rampen tot maximaal 500 doden aan te kunnen, qua mankracht en materiaal. Het team heeft zich goed geprepareerd op een snelle inzet en beschikt over een uitrukset met de eerste beno digdheden zoals schouwtafels. Het RIT is een hechte club, al hoewel de leden uit allerlei ver schillende korpsen afkomstig zijn. De kernleden komen regel matig bij elkaar om over allerlei onderwerpen te spreken. Men sen die bij het team werken kun nen terugvallen op psychologi sche hulp maar daar maakt bij na nooit iemand gebruik van. Rampen In de jaren zeventig en tachtig is de Rampenstaf RIT onder meer ingezet bij de volgende rampen: 1971: brand in psychiatrische inrichting Wagenborgen, 13 do den; 1972: spoorwegramp Prinsen beek, 16 doden; 1976: spoorwegramp Schie dam, 24 doden; 1977: luchtvaartramp Tene- rife, 580 doden onder wie 248 Ne derlanders; 1978: explosie op de Spaanse camping Los Alphaques 218 do den onder wie elf Nederlanders; 1981: luchtvaartramp Moer dijk 17 doden; 1987: Herald of Free Enter prise Zeebrugge. 188 doden; 1989: SLM-ramp Paramaribo. 176 doden. 1992: pension Vogel (elf do den). Bijlmer (43 doden). Kath mandu 167 doden, onder wie 14 Nederlanders). Hoofddorp (vijf doden) en nu Faro. stoïcijns voor zich uit. De pers wijkt achteruit. Ze kunnen onge stoord vertrekken. De twee heb ben hun verhaal al verteld. Zon der wat te zeggen. SCHIPHOL (GPD) - De vlieg ramp in Portugal is het tweede ongeluk waarmee de lucht vaartmaatschappij Martinair in haar 34-jarig bestaan wordt geconfronteerd. In 1974 vloog een DC-8 van Martinair op Sri Lanka tegen een berg. Martinair is, met een omzet die in 1992 voor het eerst boven 1 miljard gulden uitkomt, de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland. Zelf profileert de maatschappij zich als 'the other Dutch airline*, de tegenhanger van de KLM. Martinair werd in 1958 opgericht door Martin Schroder. Met zijn latere concurrent John Block begon de oud-luchtmachtvlie ger op 24 mei van dat jaar zijn bedrijf dat zich bezighield met reclamevluchten en rondvluch ten. De jonge maatschappij groeide snel en specialiseerde zich aanvankelijk in het vervoer van toeristen naar de populaire vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Anno 1992 is Martinair actief op velerlei markten. Naast het vakantievervoer, inmiddels ook op verre bestemmingen in het Verre Oosten, de Verenigde Sta ten en Midden-Amerika. zijn er het vrachtvervoer en de verhuur van toestellen met bemanning in de rustige wintermaanden wanneer er minder vakantiegan gers zijn. Door de spreiding van activitei ten is de chartermaatschappij minder gevoelig voor verande ringen in de conjunctuur. Zo kon Martinair ten tijde van de Golf oorlog. toen het vakantiever voer dramatisch afnam, zijn toe stellen inzetten voor vervoer van Amerikaanse manschappen en materieel naar het Midden-Oos ten. De vloot bestaat momenteel uit drie Boeing 747's. drie DC-10's, twee Airbussen van het type A310 en vijf Boeing 767's. Daar naast heeft Martinair een doch ter op Lelystad die zich onder andere bezighoudt met vliegop- leidingen en rondvluchten nog eens twaalf kleine toestellen in gebruik. In de jaren zestig deed eigenaar/ oprichter Schroder zijn bedrijl van de hand om verder te kun nen groeien. De aandelen zijn thans in handen van de KLM. Nedlloyd en enkele banken. door Bill Meyer FARO De Nederlandse hulp verleners die gisteravond met een Airbus naar Faro zijn gevlo gen willen eerst de passagiers van de DC-10 met de ergste brandwonden naar Nederland brengen. De medische voorzie ningen in Portugal zouden voor die slachtoffers te wensen over laten. Om de patiënten te kun nen vervoeren is de Airbus om gebouwd tot een vliegend zie kenhuis. Het toestel zal van morgen uit Faro vertrekken naar Nederland. De Airbus doet ook Lissabon nog aan. Groot probleem was het opspo ren van de slachtoffers, die her en der in ziekenhuizen zijn on dergebracht. Portugese artsen verzochten om de speciale ver bandmiddelen en medicijnen die het traumateam van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam heeft meegeno men. maar de Nederlandse art sen voelden er niets voor hun spullen af te staan. Ze zijn ervan overtuigd dat de slachtoffers meer overlevingskansen hebben als ze zo snel mogelijk naar Ne derland worden gebracht. Wan neer gerichte hulpverlening lan ger dan twaalf uur uitblijft, kun nen vitale organen van ernstig verbrande mensen uitvallen met vaak fatale gevolgen. Twee chirurgen van het Zuider ziekenhuis in Rotterdam van het landelijk ongevallenteam kwamen als eersten aan in Faro om te onderzoeken welke vorm van hulp prioriteit moet krijgen. Daarna volgde het complete traumateam van acht specialis ten. voornamelijk samengesteld uit artsen van het AMC en het VU-ziekenhuis in Amsterdam. Er is ook een specialist van het Academisch Ziekenhuis Leiden Mi Internist Jan Haeck van het AMC vertelt dat de medische voorzieningen in Portugal niet toereikend zijn om aan slachtof fers met brandwonden adequate hulp te verlenen. De kennis ont breekt en de apparatuur is vaak verouderd. Ook de juiste medi cijnen zijn niet voorhanden. Terwijl met man en macht werd gezocht naar slachtoffers met brandwonden, werd op het vlieg veld de Airbus omgebouwd tot een complete intensive-care-af- deling. Er is plaats voor maxi maal veertig bedden en dertig patiënten kunnen onderweg worden beademd. AMSTERDAM (GPD) - De ramp met de DC-10 van Marti nair in Portugal bezorgt de ver zekeringswereld een formida bele schadepost. Alleen al het verlies van het vliegtuig zal lei den tot een schade-uitkering van naar verwachting vele tien tallen miljoenen guldens, ook al was het toestel meer dan vijf tien jaar oud. De hoogte van de uitkering wordt mede bepaald door de staat van onderhoud van het vliegtuig. Daarbij is van belang wanneer de ma chine haar laatste revisiebeurt heeft ondergaan. De vloot van Martinair is verze kerd bij Lloyd's in Londen en bij een consortium van verzeke ringsbedrijven. Daar hoort ook de Nederlandse Luchtvaartpool bij, een gezamenlijk assurantie- bedrijf van Nederlandse verze keringsmaatschappijen. waar binnen- en buitenlandse lucht vaartondernemingen zich tegen de gevolgen van vliegtuigonge lukken hebben verzekerd. Bij deze verzekeraars heeft Mar tinair ook haar aansprakelijk heid jegens de inzittenden van het verongelukte vliegtuig afge dekt. Op grond van het uit de ja ren dertig daterende en steeds vernieuwde Verdrag van War schau zijn luchtvaartmaat schappijen gehouden aan hun passagiers of hun nabestaapden een uitkering te verstrekken wanneer hun iets overkomt als gevolg van èen ongeluk met het vliegtuig waarmee ze reizen. Die uitkering beloopt op het ogen blik ruwweg maximaal 100.000 dollar (circa 175.000 gulden). Los daarvan staan reisverzeke- raars ook forse schadeclaims te wachten. Daarbij gaat het om aanspraken wegens overlijden van passagiers, het verlies van ledematen of organen, kosten van operaties en verpleging, het verlies van bagage en het afbre ken van de vakantie. De Europeesche. waarbij ook de hulpverleningsorganisatie SOS is gevestigd, heeft gisteren al mensen naar Portugal gestuurd om overlevenden van de luch- tramp bij te staan, terugkeer naar Nederland van slachtoffers te organiseren en een overzicht te krijgen van wat er straks aan schadeclaims kan worden ver wacht. De SOS-hulpdienst zorgt na mens een aantal (reis)verzeke raars onder meer voor de repa triëring van mensen, zowel van doden en gewonden als van pas sagiers die. hoewel niet of nau welijks gewond, er de voorkeur aan geven om naar huis terug te gaan. Daarbij werkt de dienst overigens samen met andere, soortgelijke organisaties en met Martinair zelf. Extra journaals over vliegramp van onze rtv-redactie HILVERSUM - De Nos verzorgt vandaag op Nederland 3 weer extra uitzendingen, waarin ver slag wordt gedaan van de vlieg ramp in Faro (Portugal). Er zijn extra lange bulletins om 13.00 uur en om 20.00 uur. Na het acht uur-journaal volgt een uitzen ding waarin de gezamenlijke omroepen berichten over de laatste ontwikkelingen en de achtergronden daarvan. Nova wordt vervangen door een uit zending van de gezamenlijke omroepen. Advertentiei (geldt voor Bassen Luxe Sips enbj29oggiforMen). Sloggi Base Sips zjn gemaakt van 95% fji katoen en 5% Lycra', Luxe Sips 85/"K)%. Ook na endeloos wassen bijven ze perfect n vorm Zit Q06(J bll|ft goed. M 1 r dtci-tw 9» letnj de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 5