HfiiCilUE ZEEUWSE COURAI Vlogelijk zestig doden ramp Faro Met brandwonden rillend in de kou J E Wl LT TOCH ZO VROEG MOGELIJK HET HUIS UIT? y\ Gevaarlijke valwind KH@r CIRCUS AHOY* 23 DEC - 3 JAN. )orz.aak neerstorten DC-10 Martinair nog niet duidelijk Wolkenvelden, droog Wolkenvelden, ook enkele opklarin gen en droog. De ivind is zwak tot ma tig tussen noordelijke en oostelijke richtingen. Temperatuur 2 graden. 35e jaargang no. 302 insdag 22 december 1992 SCHIPHOL - De heer A. Bouwense uit Goes fotografeerde het ver ongelukte toestel van Martinair 24 augustus van dit jaar op de luchthaven Schiphol. Een gewonde wordt na aankomst in Lissabon uit een helikopter getild. Pagina 5: Onzekerheid beheerst opvangcentrum Vierde ramp voor Identificatieteam Airbus als vliegend hospitaal DC-10 had matige reputatie door Hedwig Heeren FARO „Wij moesten uit het achterruim van het vliegtuig springen om ons leven te red den. zo'n drie meter naar bene den. De glijbanen waren al ver brand". Het echtpaar Harms uit Maassluis zit in het Ibis-hotel in Faro achter een overvolle as bak. Mevrouw Harms maakt zich zorgen over de toestand van haar ouders. Zij zag haar zwaargewonde moeder voor het laatst op de schouders van haar man in de wanorde na de eva cuatie uit het vliegtuig. Alle vier moesten uit het vliegtuig springen. Haar moeder raakte daarbij ernstig gewond aan haar voet. De hulpverlening die direct na het ongeluk op gang kwam. was volgens de passagiers die gister middag laat een onderkomen vonden in de drie hotels in Faro „van goede wil, maar weinig effi ciënt". Veel passagiers ont vluchten de televisiecamera's en journalisten in de ontvangst ruimte van de hotels en blijven op hun kamer. Anderen zijn dicht bij de balies te vinden in de hoop meer te horen over het lot van familie en vrienden. Het in pyjama geklede echtpaar Harms wil op dat moment alleen maar weten hoe het met vader en moeder gaat. het echtpaar Van Beurden uit Oud-Beijer- land. „Onze enige zorg op dit moment is om te weten hoe het met hen is", zegt een hevig geë motioneerde mevrouw Harms. Haar moeder scheurde bij de sprong uit het vliegtuig een voet en probeerde zo goed en zo kwaad als het kon weg te komen van het brandende toestel. „Toen ik zag wat er met haar was. heb ik haar op de rug geno men en ben weggerend, we wa ren nog maar zo'n 300 meter weg toen het toestel ontplofte. Mijn schoonmoeder is later met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daarna heb ik haar niet meer gezien. Mijn schoonva der is ook in het ziekenhuis; hij is hartpatiënt en heeft medicijnen nodig", zegt Harms. „Ik weet niet of ze in Faro zijn of in Lissa bon". Schort Achter de ontvangstbalie in het Ibis-hotel hebben twee Neder landse vrouwen het heft in han den genomen en staan bellende landgenoten te woord. Tijd voor het geven van informatie aan de pers hebben ze niet. „Het is een chaos", zegt een van hen. „we hebben twee lijsten met namen en ik weet niet wie hier wel is en wie niet is". In het Eva-hotel zitten Rob So- temann. Petra Bakker en hun dochtertje van anderhalf, uit Amsterdam. De stiefvader van Rob. de heer Steenis uit Ping- jum in Friesland, ligt in het zie kenhuis in Faro met gebroken ribben. Zijn vrouw is zonder ern stige verwondingen uit het vlieg tuig gekomen. De beide families zaten in het midden van de verongelukte DC -10. op de plek waar het toestel in tweeen brak. Rob herinnert zich dat iedereen in dat deel van het toestel voorover uit het vliegtuig viel. met de stoelen waar ze inge snoerd zaten op de rug. ..Nader hand zag ik mensen uit alle hoe ken en gaten van het vliegtuig komen, zelfs uit de cockpit", zegt hij. Zijn familie zag kans van het toe stel weg te vluchten voordat het ontplofte. Daarna was het ploeteren in de regen en de kou. door de modder, richting ont vangsthal in de verte. „Ik heb het schort van een serveerster afgetrokken om mijn dochtertje in te wikkelen en daarna mijn gevoelens gelucht tegen de chauffeur van een geparkeerde touringcar buiten het vlieg veld". vertelt Rob. „Mensen stonden met brandwonden in de kou buiten te huiveren en op busjes te wachten en daar stond die bus. helemaal leeg". Na wat moeilijkheden en in eer ste instantie een onwillige chauffeur, was het tenslotte deze bus die de eerste groep naar het ziekenhuis in Faro bracht. „Daar was het nogal chaotisch. AMSTERDAM (ANP) - Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp richt zich voor een belangrijk deel op het weer bij Faro maandagmorgen. Meteoroloog P.J. van Haren van Meteoconsult noemt het weer dat toen heerste „typisch bij een ongeluk als dit behorend". Dat weer werd rond de tijd van de ramp bepaald door een uit het zuidwesten afkomstig buiensysteem. Aan de oostgrens van het systeem ontwikkelde zich een zogenoemd „gust- front". Uit een „gustfront" gutst vaak koude lucht naar bene den in een zogenaamde „downburst" of „microburst". De di recteur van de luchthaven van Faro zegt dat hij het vliegtuig zag neerstorten vlak voor het zou landen. Dat zou. meent Van Haren, kunnen zijn veroorzaakt doordat de DC-10 tijdens de daling in die neerwaarts stromende lucht terecht is gekomen. maar artsen en verpleegkundi gen wisten snel prioriteiten te stellen", zegt Rob. Voor zijn dochtertje waren er snel droge kleren, luiers en een fles. „De identificatie van de passagiers was een ramp. Totaal geen sys teem en al met al heeft dat uren geduurd" Slangetje Steenis. die de eerste weken niet vervoerd mag worden, ligt in middels op zaal. „maar daar ge beurt alles nogal ongecontro leerd". zegt Rob. Van de ene zus ter mag hij drinken en van de an dere zuster maar een beetje en dan is er wel weer iemand die het slangetje dat hij nodig heeft, weggooit zodat er geïmprovi seerd moet worden". „Het is net alsof je naar een film kijkt en je er niet echt bij hoort", zegt Rob Sötemann uit Amster dam. Hartverwarmend is de soli dariteit tussen de in de drie ho tels ondergebrachte passagiers. Wat de een niet kan regelen, re gelt de ander en mensen die bij na alles kwijt zijn, vinden toch nog iets om te delen. Wat vooral gedeeld wordt, zijn de verschrikkelijke herinnerin gen. De periode vlak voor de lan ding - „Het leek wel alsof die vlieger zijn eerste landing maak te. zo onrustig was het vliegtuig" - en de periode vlak nadat een kerstvakantie in een vuurbal uiteen was gespat. van onze correspondent PARIJS - De economische re cessie laat ook de Parijse amu sementswereld niet ongemoeid. Liefhebbers van schaars ge klede danwel gevederde dames en pikante balletten zullen het voortaan moeten doen zonder de Folies-Bergère. De beroemdste music-hall van Parijs heeft afgelopen weekend, bijna 125 jaar na de opening, de poorten gesloten. Het (voorlo pige?) einde van een legende. De directie van een van de bekend ste uitgaansgelegenheden van de Franse hoofdstad wil de Fo lies eind volgend jaar heropenen na een ingrijpende renovatie, zo heet het. In de Parijse amuse mentswereld betwijfelt men ech ter ernstig of de Folies-Bergère ooit weer open gaat. Het publiek loopt steeds minder warm voor het soort vermaak waar de Folies-Bergère beroemd mee geworden is. De afgelopen jaren trok de music-hall hooguit 800 betalende bezoekers (op 1600 zitplaatsen) per avond. On danks de gepeperde toegangs- en consumptieprijzen (van 50 tot 200 gulden per plaats) is dat te weinig om de 200 personeelsle den en artiesten te kunnen beta len. De Folies-Bergère opende in 1869 de deuren en verwierf we reldroem. In de eerste helft van deze eeuw maakten artiesten als Mistinguett. Maurice Chevalier. Charles Trenet en vooral Jose phine Baker, de Folies tot de tempel van het lichte en pikante amusement. Dat alles is voorbij. De Folies- Bergère is een mythe die wel licht definitief tot het verleden behoort iAdvertentiei Zwart suède bootee met imit. vachtgarnering Maten 36-42. Normaal 59.95 Bristolprijs 45 - MIDDELBURG Markt 45 (naast de N.M.B.) in ïén nadering st* lartinair-gezagvoeder H. W. ?on an Staveren heeft maandag- eljnichtend met de DC-10 Anthony uys niet meer dan één nade- ng uitgevoerd op de luchtha- D en van het Portugese Faro. Dat !gt de voorzitter van de Vereni- hng van Nederlandse Verkeers- i"Dl liegers, B. Baksteen, die maan- lagavond met Van Staveren eeft gesproken. at het vliegtuig tijdens de eer- 7-8 nadering is verongelukt on- beri fersteunt de veronderstelling, Idus Baksteen, dat de beman- ling is verrast door een plotse- veranderende weerssitua- e. Maandag is meermalen in de nedia het bericht verspreid dat iet vliegtuig al meerdere pogin- "en had ondernomen om te lan- en voordat het verongelukte. *7.7; folgens Baksteen is dat onjuist. Df iovendien, zegt Baksteen, hoeft lok de waarneming van passa- jers dat het vliegtuig tijdens de ïadering van de landingsbaan ifwisselend steeg en daalde eenszins te wijzen op proble- nen met de daling. Volgens de er plaatse voorgeschreven na- leringsprocedure moeten vlieg- uigen stapsgewijs dalen. Er Kordt dan afwisselend gedaald (n weer een stuk horizontaal ge vlogen. Passagiers voelen dat als dalen en stijgen. Gebroken Het vliegtuig schoot na de lan ding nog ruim honderd meter door en brak daarna bij de vleu gels in tweeen. De neus kwam te gen de landingsrichting in naast de baan terecht, de rest van de romp er haaks tegenaan. De meeste dodelijke slachtoffers vielen in het midden van het toe stel. Een groot deel van de passagiers kon het brandende vliegtuig op ogen kracht verlaten. Direct na het ongeval kwam de reddings operatie op gang. Ambulances roden af en aan. wegen in de om geving van het vliegveld werden afgesloten om het vervoer van gewonden naar ziekenhuizen snel mogelijk te maken. Zwaar gewonden werden met helikop ters en een vrachtvliegtuig van de Portugese luchtmacht ver voerd. Kerstreis De chartervlucht MP 495 zat vrij vol met 327 passagiers, onder wie twaalf kinderen en acht ba by's. Het vliegtuig vertrok rond 05.35 uur naar Faro. De passa giers hadden een kerstreis ge boekt bij een van de volgende roisbureaus: Rent-a-Casa, Hot Portugal. NBBS, SudTours, Wolf Reizen en Zonnetours. Via Martinair waren twee vliegtui gen gecharterd. Een Boeing 767 roet 271 mensen landde vlak voordat het ongeluk om half ne gen gebeurde. Gezagvoerder Charbon van de Doeing zag de DC-10 landen. Hij vertelde later vlammen te heb ben gezien bij de linkervleugel. w, an onze correspondenten tek Da ARO Bij het ongeluk met de DC-10 van Marti- >n' air op het vliegveld van Faro in Portugal zijn jft isteren zeker 52 mensen om het leven gekomen. ;r worden nog acht inzittenden vermist, onder teg [ie twee stewardessen. Martinair houdt er reke- ing mee dat het dodental kan oplopen tot zestig, twi 9 maakte de luchtvaartmaatschappij gister- f vond laat bekend. Het toestel had 327 passa- iers en dertien bemanningsleden aan boord. Brandweerlieden en reddingswerkers bij de geblakerde staartmo- tor van de DC-10. fotoEPA Veerboot De bouw van de nieuwe PSD-veerboot Koningin Beatrix bij de Schelde Groep in Vlissingen ligt op schema. Maandagmid dag mochten personeels leden van de PSD een kijkje nemen bij de dub beldekker in aanbouw op het Scheldeterrein. Opgestapt Jan 't Gilde is met onmid dellijke ingang gestopt bij de voetbalvereniging AZVV De Axelse club raakt daardoor zijn trainer en 1 voorzitter kwijt I Radio en televisie: 2; Binnen- en buiten land: 3, 5 en 7; Opinie: 4; Financieel: 9; Pro vincie: 11, 13 en 15; Sport: 16 en 17 Folies-Bergère in Parijs moet deuren sluiten 3Ub rliggen nog enige tientallen ge- ,H(fonden in verschillende zieken- uizen. De aard van de verwon- ngen loopt uiteen. Enkele yaargewonden zijn overge- racht naar ziekenhuizen in Lis- voiibon en een brandwondencen- um in Coimbra (MiddemPor- igal). Sommige gewonden zij zo oorferminkt dat hun identiteit niet i5 Dn worden vastgesteld. Vrijwel ,u He passagiers hebben de Neder- ndse nationaliteit; er waren wee Portugezen aan boord, e oorzaak van de ramp is nog 'jlteeds niet duidelijk. Het toestel vermoedelijk door een sterke Daljwmd in moeilijkheden geko- en. Ooggetuigen verklaren dat e DC-10 twee keer probeerde de iding in te zetten, maar de ge- agvoerder die met een shock in en ziekenhuis ligt. heeft dit te- pngesproken. Bij de landing wam het met een vleugel op de mdingsbaan terecht, waarna ;n motor vlam vatte. Het is niet itgesloten dat het vliegtuig een harde landing heeft gemaakt, ■aama het door het landingsge- u aftel is gezakt. De beide zwarte rlif ozen die helderheid moeten Jetj rengen in de oorzaak van de g{ amp. zijn inmiddels gevonden, tra! e zijn door brand beschadigd, 00[ ïaar nog wel voor onderzoek ruikbaar, aldus Martinair. De Luchtvaart Meteorologische dienst in Portugal had 's mor gens gewaarschuwd voor on weer, ijsvorming en zware turbu lentie. De piloot was op de hoog te van deze waarschuwing. Volgens Martinair kunnen slechte weersomstandigheden nooit alleen de oorzaak van de ramp zijn geweest. „Het weer was niet echt slecht, wat buiig", aldus woordvoerder U. Buys. „Er was geen extreme wind op het niveau waarop het vliegtuig vloog. Wel hoger, maar slecht weer kan nooit alleen de oorzaak zijn geweest. Er moet meer aan de hand zijn". Martinair vliegt met drie DC-10- vliegtuigen die zo'n 17 jaar oud zijn. De toestellen zijn onlangs nog technisch gekeurd in ver band met verkoop aan Defensie, die ze wil inzetten voor de Lucht mobiele Brigade. Het vliegveld van Faro is gister avond weer opengegaan. De brokstukken van de DC-10 zijn van de baan verwijderd. De luchthaven, die onlangs een in grijpende modernisering heeft ondergaan, staat bekend als goed geoutilleerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 1