Het brave verleden van een oorlogsmisdadiger PZC Wapens worden ploegscharen Telefoonzonde Verkeer reportage 27 Luitjens en de mennonieten ZATERDAG 12 DECEMBER 1992 Overmorgen, maandag, behandelt de rechtbank in Assen het gratieverzoek van de collaborateur Jacob Luitjens (73), oud-lector plantkunde aan de universiteit van British Columbia in Vancouver, Canada. Vanaf 1982 genoot hij ;r van zijn pensioen. Het baarde opzien dat de in 1946 als landwachter gevluchte Luitjens zo'n hoge positie wist te bereiken. Voor '60 gaf Luitjens les aan kinderen van een mennonietenschool in de kolonie Fernheim in Paraguay. Een reconstructie. Toen Jacob Luitjens in 1947 met zijn zwager, de doopsgezinde predikant Johannes Postma, in Fernheim arriveerde om er onder wijs te geven, verkeerde de kolonie nog in de verwarring die het gevolg was van een crisis die in maart 1944 was ontstaan. Het boek Die Völki- sche Zeit in der Kolonie Fernheim Chaco, Paraguay. 1933-1945 (Fila- delfia 1990), van P. Klassen geeft inzicht in wat zich in die besloten gemeenschap gedurende die pe riode heeft afgespeeld. Om een beeld te krijgen van het Fernheim van die tijd, moeten we terug naar 1933. Duitstalige, uit Rusland verdreven mennonieten hebben plagen en oorlog getrot seerd en een gemeenschap ge vormd, die zichzelf bedruipt. Van de Paraguayaanse overheid heeft de kolonie niets te verwachten. Ze wordt geduld om haar ijver en vol harding, maar vooral omdat zij zich bekommert om de indianen. De kolonie groeit tegen de ver drukking in, houdt alles in eigen hand, ook het onderwijs. De ontwikkelingen in het moeder land worden intussen nauwlettend gevolgd. De betrekkingen met de Verein für Deutschtum im Aus- land (VDA) en Brüder in Not met aan het hoofd de mennoniet pro fessor Benjamin H. Unruh zijn ui terst hartelijk. Deze Rusland-men noniet trok zich in 1920 het lot van de Russische vluchtelingen in Duitsland aan. Hij zorgde voor hun opvang en blijft hen, ook als zij in Paraguay 'zijn, vanuit Karsruhe steunen. Hij wordt tot aan zijn dood in 1959 hun mecenas en VDA -contactman, Unruh regelt in 1934 een studiepro ject voor de achtentwintigjarige onderwijzer Fritz Kliewer, die zeer actief is in de gemeenschap. Van uit Duitsland schrijft deze opgeto gen over de Führer en zijn bewe ging in het nieuwsblad voor de ko lonie. Hij ondertekent met 'Heil Hitier'. Enkele mennonieten in Fernheim stellen Unruh (die in 1935 nazi -par tijlid is geworden) daarover vra gen. Unruh verwijst echter gerust stellend naar enkele bijbelteksten en benadrukt dat het voor de kolo nie belangrijk is om achter deze 'prachtige' Führer te staan. In 1939 keert Kliewer, niet afgestudeerd, maar wel gebruikmakend van een doctorstitel, met echtgenote Mar- garete Dijck, terug in de kolonie. A-politiek tijdens een persoonlijk gesprek, het plan heeft geopperd om hen weer naar de Oekraïne te verplaat sen. Niet lang erna volgt de uitbar sting. Kliewer, inmiddels weduw naar, wordt op 11 maart 1944 ver bannen. Er volgt een periode van malaise die bijna drie jaar aanhoudt. Het onderwijs in de kolonie stagneert door gebrek aan leerkrachten. Maar in 1947 dienen zich daarvoor twee Nederlanders aan, Luitjens en Postma. Hoe was tot dan het leven van Luitjens leven verlopen? Hij werd op 18 april 1919 in Buitenzorg in het voormalig Nederlandsch-In- dië, geboren als zoon van een veearts en een vrome, doopsgezin de moeder. Hij is twaalf als het ge zin repatrieert naar het Drentse Roden. Het nationaal-socialisme krijgt Jacob met de paplepel inge goten door zijn vader, verbitterd door de armoede onder de Drentse boeren. In 1941 wordt hij, tweeën twintig jaar oud, zelf NSB-lid. Hij jaagt eerst als 'amateur', later als landwachter op onderduikers, jo den en verzetsmensen. Volgens het Rijks Instituut voor Oorlogsdocu mentatie levert hij in minder dan een jaar negentig mensen uit aan de Gestapo. legd, maar kon later ongehinderd naar de mennonietenkolonie Wit- marssum in Bahia, Brazilië ver trekken. Postma, die in 1950 zijn vrouw, de zuster van Luitjens, en hun twee dochters naar Paraguay haalde, voegde zich later bij hem. Ze bleven tot de dood van Kliewer, eind 1956, in Witmarssum. Kort daarna keerde het gezin Postma terug naar Nederland. Postma meldde zich en zat een straf van een jaar uit, daarna vestigde hij zich in Warns. In 1975 ging hij met emeritaat. Onbesproken Luitjens bleef in Fernheim. Hij was er inmiddels getrouw met Olga, die uit de kolonie Neuland kwam. en hij leidde in Fernheim een onbe sproken bestaan als leraar. Een van zijn leerlingen Frank Klassen (57) emigreerde in de jaren zestig met vrouw en vier kinderen naar Canada. Hij woonde ook acht jaar in de Verenigde Staten en was on der meer, veeboer, landbouwer, fa- brieksmanager en hotelmanager. Behalve Duits, spreekt hij vloeiend Engels en Spaans, maar ook drie indiaanse talen. Klassen kwam in 1991 naar Fernheim terug om van het huis van zijn ouders, gebouwd in 1931. een bloeiend be drijf te maken. Klassen in oktober: 'Hier liggen mijnjeugdherinneringen. Ik heb ze alle drie als leraar gehad, Fritz Kliewer, Jacob Luitjens en Johan nes Postma. Dat Kliewer er uit werd gegooid lag voor de hand. Wat er op Luitjens was aan te mer ken heb ik pas later vernomen, Hij Levenslang De contacten met Unruh verlopen vanaf die tijd via hem. Wat Kliewer met Unruh bespreekt worden de a -politiek ingestelde mennonieten geleidelijk aan gewaar. Het leven in de tropische kolonie is hard en - er heerst gebrek. Men droomt van het moederland. 'Heim ins Reich'. Kliewer bespeelt die gevoelens handig. 'Herr Doctor' ontwikkelt zich tot de ideologische spil van de kolo nie. Al voor zijn vertrek in 1934 had Kliewer de Deutsch-Mennoniti- scher Jugendbund opgericht. Bij zijn terugkomst wordt die op Hit- lerjugend-leest geschoeid. Zijn vrouw neemt in die geest de naai- kransjes voor meisjes voor haar re kening. Om de jeugd met zijn denkbeelden vertrouwd te maken eist Kliewer van hen gemeenschapsarbeid. Daarbij horerr rituelen als het 'springen over vuur' en het zingen van naziliederen. Een groepje, aan gevoerd door Hans Neufeld, wei gert. Als Kliewer hen aanspreekt op gemeenschapsverplichting, hanteren de jonge mennonieten de doop als argument. Ongedoopt hebben wij geen verplichting aan de gemeenschap, stelt de Neufeld- groep. Kliewer beschouwt dat als insubordinatie. Het conflict loopt zo hoog dat naar mennonitisch ge bruik een 'zitting' wordt gehou den. Aarzelend spreken de 'Altes ten' zich voor de Neufeldgroep uit. Wereldoorlog II wakkert nationa listische gevoelens aan en zorgt voor botsingen tussen wapen dracht en weerloosheid. In daaropvolgende jaren doet de splijtzwam grondig haar werk. Un ruh bericht dat Himmler in 1943, Bij de dood van een Groningse ver zetsman en een Duitse deserteur zou hij direct betrokken zijn ge weest. Na de oorlog belandt hij als collaborateur in kamp Wester- bork, maar hij ontsnapt nog voor de bijzondere strafkamer hem in december van dat jaar ter dood veroordeelt. Andere collabora teurs zoals Max Blokzijl worden te rechtgesteld, maar de rechtbank van Assen verleent Luitjens in 1948, bij verstek, gratie. Hij krijgt levenslang. Luitjens vlucht in 1946, met Post ma, naar het Duitse Gronau, onder de rook van Enschede. Daar ko men ze in contact met het Zentral- komitee der Mennonitischen Gemeinden in Deutschland, dat nauwe banden onderhoudt met de Mennonite Central Comittee (MCC) in Noord-Amerika. Beide organisaties werken al sinds 1938 samen met de Verein für Deutsch tum im Ausland (VDA), een club die gedurende de oorlog recht streeks onder de SS ressorteert en die weer in verbinding staat met Brüder in Not van Unruh. Ze reizen beiden naar Paraguay, Luitjens als Gerhard Harder, Postma heet dan Heinz Wiebe. Luitjens begon zijn werk in een omgeving waar de oorlog zijn spo ren had nagelaten. Daaraan had Paraguay, waar de mennonieten hun toevlucht zochten, het nodige bijgedragen. In nazi-vriendelijk Paraguay, werd al in 1922 de eerste nazi-partij van Zuid-Amerika op gericht. Het land volgde de ont wikkelingen in Europa op de voet en leende zich na 1945 voor organi saties als 'Odessa', die hoge SS-of- ficieren van de Luftwaffe hielp om naai- Zuid-Amerika te ontkomen. Bij het verkeer tussen Fernheim en Duitsland werd de mennonie ten geen strobreed in de weg ge legd. Nazi-organisaties konden na 1945 rustig onder een andere naam blijven bestaan. De Amerikaanse FBI was in 1944 echter volledig op de hoogte van wat zich in Fernheim had afge speeld. Toen zij in oktober om uit levering van de Fernheimse nazi leider Kliewer verzocht, liet de re gering in Asuncion echter weten niet geïnteresseerd te zijn. Kliewer kreeg korte tijd een beperkte be wegingsvrijheid in Asuncion opge Mennonieten zijn volgelingen van de doopsgezinde leidsman en prediker Menno Simonsz. (1496-1561). Vaak verdreven, vestigden zij zich bij voorkeur in onherbergzame streken waar bloeiende kolonies werden gesticht. De geweldloze mennonieten hebben eigen onderwijs en staan bekend om hun ijver (gemeenschapsar beid) en soberheid. De mennonieten in het Zuidamerikaanse Fernheim stammen af van Duitse mennonieten en Nederlandse doopsgezinden die zich rond 1790 in Rusland vestigden. Revolutie en 'Stalinisme' ver dreven 10.000 mennonieten rond 1920 naar Duitsland. Door be middeling van Duitse en Amerikaanse mennonietenorganisaties kwamen er in 1929 twaalfhonderd van hen in Paraguay terecht. Zij stichtten er op 1 juli 1930 Fernheim, een kolonie van achttien dorpen. In de jaren dertig onderging de kolonie het geweld van een gewa pend conflict tussen Paraguay en Bolivia om El Gran Chaco, een gebied ten oosten van de Andes. Van het achtergelaten oorlog stuig smeedden de kolonisten ploegscharen. Op dit moment wo nen in de drie kolonies van de Chaco 12.000 Duitssprekenden, 15.000 indianen en 3.000 Paraguayanen van gemengd Spaans-in diaanse afkomst. was een goede leraar. Luitjens ver trok in 1961. In Canada heb ik nog wel contact met hem gehad.' Na zijn ontmaskering als oorlogs misdadiger in Vancouver in 1979, bleken in Fernheim de meeste spo ren van Luitjens te zijn uitgewist. Maar niet alle. Het fotoboek Fern heim 1930-1980. Bildbericht über einer Siedlung im Chaco toont op een foto uit 1956 Luitjens, temid den van zijn collega's van de Zen- tralschule. Zeker is dat hij er zijn loopbaan begon in een door Deutsch-Volkische ideeën bepaal de omgeving. Peter P. Klassen memoreert in zijn boek: 'De nieuwe leraren, onder wie Postma (Luitjens noemt hij niet), werden door de VÖlkischen met open armen ontvangen'. Klas sen portretteert zichzelf als 'die zesjarige vluchteling die zo geïm poneerd raakte door het Deutsch land. Deutschland über Alles, die in 1933 in Paraguay zo 'begeistert' is door Hitier'. Bewogen herinnert hij zich dat hij 'Die Fahne hoch' even snel leerde zingen als zijn zon dagschoolversjes. Na Kliewers verbanning wist de verdeelde kolonie Fernheim door zuivering binnen eigen gelederen het vertrouwen van de Amerika nen te herwinnen. Fernheim werd van de zwarte lijst afgevoerd. 'Tot een openlijke verklaring over wat zich in Fernheim in de Deutsch- Vólkische tijd heeft afgespeeld is het niet gekomen', merkt Klassen nog op. Het duurde tot eind november 1992, voordat zeker werd dat Luitjens naar Nederland zou ko men. Een opgejaagde, oude man met hartklachten en stijf van de arthritis, arriveerde op 27 novem ber in het land waar hij maar vijf tienjaar woonde en waar hij zoveel kwaad aanrichtte dat hij er levens lang voor had moeten boeten. Dat Luitjens niet ongrijpbaar is geble ken is de troost van zijn slachtof fers... Marij van Donkelaar 7ii Nederland, hebben we de discussies over de 06-num- triers en de telefoonsex al enige tijd achter ons liggen. Maar Spanje zit er nog midden in. Al leen gaat het daar niet om de cijfers 06. maar om het getal 903. Het is niet zo moeilijk om te bedenken, dat de initiatiefne mers achter de Spaanse 903- nummers uit Nederland komen en dat de apparatuur en nood zakelijke investeringen even eens een Nederlands tintje heb ben. Per slot van rekening is Nederland de belangrijkste buitenlandse investeerder in Spanje en waarom zou dat dan niet gelden voor de winstge vende export van telefoonsex? Het nieuwe verschijnsel in Spanje van de erotische tele foon heeft minstens zo veel emoties losgemaakt als toen tertijd in ons land. De Consu mentenbond, de werkgevers de bisschoppen en ook een aantal senatoren hebben zich er al mee ingelaten en het lijkt erop. dat de Spaanse PTT. de Telefonica, snel met maatrege len zal moeten komen om aan het snelgroeiende ongewenste gebruik van de dure 903-num mers paal en perk te stellen De meeste kritiek is afkomstig van de nationale consumen tenbond, de Organisatie van Consumenten en Gebruikers iOCUi. De afgelopen maanden is deze organisatie geconfron teerd met steeds meer woeden de ouders. Zo ivas er die vader in Almeria, die over de maan den juli en augustus respectie velijk drieënhalf duizend en twaalfduizend gulden moest ophoesten. De verontwaardig- de ouder stapte met de reke ningen naar de Telefo?iica, maar de computeruitdraai die hem werd gepresenteerd, liet geen twijfel open. De gesprek ken waren vanuit zijn huis ge maakt. De vader riep vervol gens zijn vier zoons op het matje en de jongste bekende dat hij de schuldige was ge weest: ..Maar ik wist niet dat we er voor moesten betalen" was diens weinig overtuigende antwoord. Ook de Spaanse bisschoppen moeten niets van de sextéle- foon hebben. De 'hete' telefoon lijnen moeten worden verbo den of anders zodanig worden aangepast, dat niet iedereen er zo maar van gebruik kan ma ken. Evenmin zijn de bisschop pen te spreken over de talrijke advertenties in de kranten, waarin de erotische lijnen wor den aaiigeprezen. Wat de bis schoppen vooral een doom in het oog is. is dat de adverten ties worden opgesierd door fraaie dames met volle borsten en goedgevulde bilpartijen, die de lezer moeten aansporen toch maar vooral naar de sex- telefoon te grijpen. Nu worden de bisschoppen in hun offensief tegen de 903-nummers ge steund door de nieuwe cate chismus, die onder meer por nografie als een zonde bestem pelt en dus ook telefoonsex. Daar komt nog bij dat de 903- nummers ook worden gebruikt voor het raadplegen van de ho roscoop en dat wordt volgens de nieuwste richtlijnen van het Vaticaan eveneens als een lich te vorm van zonde aange merkt. Nu weet Telefonica dat met een simpele ingreep kan worden voorkomen, dat vanuit een be drijf de 903-nummers worden gedraaid. Maar dat ingrijpen kan echter alleen bij telefoons, die zijn aangesloten op een mo derne centrale en daarvan zijn er nog maar een paar in Span je in gebruik. En de introductie van apparaatjes die thuis kun nen worden geïnstalleerd om het telefoneren van een 903- nummer onmogelijk te maken, laat ook al nog even op zich wachten. Tot die tijd zullen te lefoonabonnees met te hoge re keningen, verontruste bis schoppen en te veel betalende ondernemers, die zijn aange sloten op een verouderde tele fooncentrale zich moeten schikken in de dictatuur van de 903-nummers. Zonde of niet. lieraren van de Zentralschule in 1956. Achteraan rechts Jacob Luitjens en Peter Klassen. jp en heer in het verkeer. Het Ui is een begrip dat in Istan bul volslagen onbekend is. Hier geldt het recht van de sterkste. En de sjielste. Rechts inhalen, snijden, door het rode licht rijden, voetgan gers op een haar ha pletten, het hoort er allemaal bij, maar ge lukkig heb ik een grote jeep, waarvoor zelfs de gehaaide ta xichauffeurs respect tonen. De politieagent brengt de hand naar zijn pet als hij mijn bui tenlandse nummerbord ziet. Helaas gebeurt het natuurlijk ivél eens dat je met vrienden, die een gewone auto hebben, meerijdt. De verkeerspolitie stelt zich meestal verdekt op, vlak na in- geioikkelde kruispunten waar het soioieso moeilijk is om je aan de verkeersregels te hou den. Op een mooie dag kreeg ik met mijn Nederlandse bezoek van zo'n gewoon-gewielde vriend een lift. Deze vriend rijdt overi gens keurig, een zeldzaamheid. Toen we na een scherpe bocht door het oranje licht reden, sprong vanachter een struik een driftig fluitende agent voor de auto. 'Op heterdaad be trapt! U reed door hel rode licht!' Vriendlief vloekte bin nensmonds: verdomme, geen papieren bij me. Dit was een kolfje naar de hand van de agent. Het recht op protesteren was al bij voorbaat verspeeld. 'Jaaa, dat gaat u een flinke boete kosten en strafpunten op uw rijbewijs. Bovendien kan ik u zo niet verder laten rijden, we moeten de auto in beslag ne men.' Nou valt er over alles te praten in Turkije, dus ook in dit geval ontspon zich een gesprek. Maar meneer agent, dat over komt u toch ook wel eens dat u wat vergeet, ik ben vanmor gen haastig de deur uit gegaan. Tja, het is jammer van al dat geld hè. wel 300.000 TL... Nou meneer agent, kunt u het niet voor een keer door de vin gers zien? Door de vingers zien? Ik moet een bon uitschrijven en straf punten. Maar het is inderdaad wel jammer van al dat geld... Maar meneer agent, dat kunt u me niet aandoen, u heeft het toch ook moeilijk om rond te komen. Afijn, na een half uur rond de pot draaien, werd de afkoop som op 120.000 TL vastgesteld. Maar omdat onze vriend dat geld niet op zak had. vroeg hij ons, zijn Hollandse passagiers om bij te springen. Pas toen merkte de agent onze blonde hoofden op. 'O, heb je toeristen bij je' vroeg hij en stak nieuws gierig zijn hoofd in de auto. Hij riep onze vriend even bij zich. 'Kijk,' zei hij, 'die toeristen moeten nou ook niet slecht over me gaan denken, geef me maar 100.000, dan zijn xoe klaar.' Toen ik het verhaal vertelde aan een kennis, lachte hij ons vierkant uit: 'Veel te veel! 30.000 was genoeg geioeest!' Tot we een keer met hem mee reden... Op een kruispunt ston den viér agenten allemaal ver schillende aanwijzingen te ge- v%n, ivaardoor onze chauffeur door het rode licht heenreed, bijna een botsing maakte en midden op het kruispunt tot stilstand kwam. Fluitjes tril den in roqd-aangelopen hoofden en zuchtend zette onze vriend de auto aan de kant en begaf zich naar de dichtstbij zijnde agent. Vanuit de verte zagen we hem druk gebaren en op en neer lopen tussen de agenten. Met gebogen hoofd sjokte hij terug. Portemonnaie in de aanslag vroegen we: 'En? Hoeveel? Verontwaardigd snoof hij: 'Hoezo hoeveel? Ik heb gezegd dat ik ze aan zou geven, hoe durven ze een mens zo in de war te brengen, door hen had ik bijna een ongeluk gehad!' en hij trapte eens hard op zijn gas pedaal om uiting te geven aan zijn kwaadheid. Zo zie je maar dat nog een an dere oerwet hier van kracht is: wie niet sterk is. moet slim zijn. Jacob Luitjens in de arrestantenwagen bij zijn aankomst bij het Groningse Huis van Bewaring, eind vorige maand. foto Karei Zwaneveld/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 27