Japanse mini op volle markt Eindelijk kon ik uit die kast kruipen Roest is funest voor fietsverlichting vrije tijd 32 Subaru Vivio nsr~155r_v~) op eenzame Perslucht bekrachtigt oplooprem aanhanger Cggjgiïï ZATERDAG 14 NOVEMBER 1992 Advertentie Vivio is het levendige model van de Japanse autofabrikant Subaru. Het merk, dat zo kwiek met wéér een nieuwe versie van de Mini Jumbo komt, begeeft zich vanaf half december op de overvol gerakende mini-markt. Met de Vivio wordt vooral de bolvormigheid in deze klasse beklemtoond. Trendsetter was de duurdere Mazda 121, intussen kennen we de nieuwe Nissan Micra, Renault Twingo en Fiat Cinquecento. Ongetwijfeld volgen Daihatsu en Suzuki binnenkort met de aanpassing van hun Cuore en Alto. De Japanners zagen al in een vroeg stadium dat de oer-Mini van Aus tin Rover, als een handig tweede autootje of voor primair vervoer, heel aantrekkelijk voor de omzet is. Het is tegenwoordig beslist niet schadelijk voor je milieu limago. Als op 24 november officieel be kend is dat de Fiat Cinquecento en niet de Nissan Micra 'Auto van het Jaar' is geworden, krijgt de mini- markt er weer een extra stimulans bij. En voor volgend jaar staat ei genlijk al vast dat Renault met zijn nu al populair geachte Twingo het erepodium mag betreden. In ons land worden ongeveer 23.000 kleine auto's per jaar ver kocht. Dat worden er steeds meer bij een toenemend kostenniveau en autodichtheid. De Fiat Panda scoort 8000 stuks. Seat Marbella 3500, Suzuki Alto 7000. Lancia Yp silon 500. Daihatsu Cuore 2500 en Subaru Mini Jumbo 2100. Nijver De Vivio heeft de wielen op de ui terste hoeken van de 231 cm lange wielbasis, en door de vrij recht aflo pende achterkant zit je nog heel behoorlijk. De huidige Mini Jumbo kreeg na de restyling eind '89 extra ruimte doordat je meer rechtop zat. Het interieur is totaal gewij zigd. ziet er vrolijk en ordentelijk uit. Het dashboard, het stuur, de bekleding, de hoofdsteunen en an der details zijn van een geheel an dere signatuur. Het geheel verste vigt de indruk van een monter Het nijvere autootje is met een ge wicht van 730 kilo wel iets zwaar der geworden dan de Mini Jumbo. Het tornt niet aan de zuinigheid: die noteert voor de stadscyclus 1:14,9. Wat de veiligheid betreft zijn er in de portieren extra dwars balken geplaatst en voor wie op moeilijke momenten extra tractie wil hebben is er goed nieuws. Ook deze kleinste Subaru kan met in- schakelbare 4WD geleverd wor den. Siem Leeuwenkamp In het 'vestzak-segment' houdt men kennelijk van mooi glad af gewerkte ronde vormen. Die vin den we in ruime mate terug bij de Subaru Vivio. Je denkt onwille keurig terug aan 'good old' Austin A30, maar dan zonder de bolhoed kofferbak. Onder de motorkap van deze flink bespoilerde mini staat een nieuw ontwikkelde 4-cilinder met 658 cc inhoud. De 32 kW<43 pk) sterke injectiemotor is gekoppeld aan een vijfbak, het koppel is 53 Nm/3600 tr-min. Het motormanagement-systeem is computergestuurd en regelt zo wel de ontsteking als de brandsto finspuiting. Bij het niet goed func tioneren treedt een noodloop-pro- gramma in werking; om verdere motorschade te voorkomen blok keert het systeem zo nodig de brandstoftoevoer. Milieuzorg komt in deze 329,5 cm lange auto ook aan bod: een driewegkatalysa tor en een klepmechanisme met koolstoffilter dat benzinedampen in de tank terugvoert naar de mo tor. De Subaru Vivio, opvolger van de Mini Jumbo, heeft een bolvormig koetswerk, naar de geest van de tijd. De zwakste schakel van de fietsverlich ting via, een dynamo is de verbinding met de massa of aarde. Al zijn dynamo en lampen peperduur, bij een slechte aardver- binding produceren zij geen straaltje licht. Dat geldt overigens niet voor batterijver lichting, waarvoor geen aparte aarde-aan sluiting nodig is. Koplamp en achterlicht hebben elk een aparte stroomdraad naar de dynamo. Om de stroomkring rond te maken moeten zo wel dynamo als koplamp en achterlicht een verbinding hebben met de massa van de fiets. Het betekent dat de bevestigingsbou ten van deze onderdelen contact moeten maken met blank metaal. Een dynamo met losse bevestiginghaak heeft speciaal daarvoor een puntschroefje dat in het frame draait. De dynamo met vas te framehaak maakt meestal wel goed con tact met het blanke metaal. Dat geldt ook voor de koplamp, die een rechtstreekse be vestiging heeft aan frame of stuur. Anders is dat voor het achterlicht. Dat moet aarde maken met het spatbord, dat op zijn beurt weer aarde moet maken met het frame. Hier is roest de grote spelbreker. Wanneer de fiets al wat ouder is en de beves tigingsbouten roestig zijn, is het handig een aarde-draad te maken. Vanaf het achter licht, dat hopelijk een bevestiging heeft voor zo'n draad, rechtstreeks naar een boutje dat contact maakt met het frame. Enkele dynamo's, waaronder de nieuwe AXA HR. hebben een aansluiting voor een aardedraad. Overigens is zo'n draad altijd nodig bij plastic spatborden. Het ideale fietswiel met onbreekbare spa ken is nog steeds onbetaalbaar. Rond de tweeduizend gulden per stuk kosten deze wielen. Ze zijn voorzien van twee. drie, vier of vijf spaken en zijn sterker dan het klas sieke wiel met 32, 36 of 48 dunne stalen spa ken. Er zijn nu wielen van Aerospoke met vijf spaken op de markt, die zelfs lichter zijn dan het lichtste wiel met stalen spaken. Bij zonder is dat deze wielen verwisselbare na ven hebben, zodat voor- en achterwiel te verwisselen zijn als dat nodig is. Wanneer de kogellagers versleten zijn kan er zo een nieuwe naaf in, maar dat kan natuurlijk met gewone wielen ook. Toch is het aloude gespaakte wiel zo gek nog niet. Door de speciale vlechting van de spaken verschaft het wiel vering en dem ping tijdens het rijden. Een slag in het wiel is heel vervelend, maar kan vaak met het op nieuw stellen van de spaken verholpen wor den. Een gebroken spaak is altijd te vervan gen door een nieuwe, waarbij het erop aan komt de juiste lengte te nemen. Spaakbreuk onderweg is te verhelpen met de eerste hulpspaak van Simson. Het is een flexibel stuk staaldraad van twee delen, met aan het ene uiteinde een schroefnippel en aan het andere een haakje. De nippel gaat door het velggat en het haakje door de naaf. Om de hulpspaak te kunnen monteren moet de band van de velg. Bij het achterwiel is het niet nodig het pignon te verwijderen, wat voor de montage van de echte spaak weer wel moet. De hulpspaak is op spanning te brengen door de twee delen in elkaar te schroeven. Theo van der Kaaij Amper twaalf jaar was Ronald Meijer (27) toen hij in de ga ten kreeg dat hij 'anders' was. Zijn schoolkameraadjes schep ten er het genoegen in zich in on mogelijke bochten te wringen om onder de rokken van de meisjes te kunnen kijken. Ronald niet. Op zijn vijftiende werd hij door een broeder van het ziekenhuis in Goes met de neus op de feiten ge drukt. ..Ik was geopereerd aan m'n rug. Eén van de broeders stond altijd voor me klaar. Niets met sex of zo, want dat wordt natuurlijk ge lijk geroepen, maar gewoon. Als ik een huilbui had. was hij er om me te troosten. Na acht weken moest ik weer leren lopen, Tij dens de oefeningen keek hij me op een gegeven moment aan. 'Jij bent met meer bezig dan met je rug', zei hij. 'Durf je het te vertel len?' 'Nee.' 'Zal ik het dan maar zeggen. Je bent gewoon een sme rige poot.' Kledder, daar zat ik. Het hoge woord was gezegd. Ein delijk kon ik uit die kast kruipen. Een enorme opluchting. Daarna heb ik het ook aan mijn ouders verteld. Ze hebben het vrij snel geaccepteerd. Onze verstand houding is nu beter dan ooit." Het hek was van de dam. Nauwe lijks een jaar later deed Ronald z'n eerste echte vriendje op. Tij dens een vakantie in Oostkapel- le. Dat was ook de periode waarin hij, na dne keer vertwijfeld te zijn langsgelopen, het waagde het COC-centrum in Terneuzen bin nen te stappen. Sindsdien is hij er niet meer weg te slaan. Hij helpt mee aan het organiseren van tal van evenementen en is één van de drijvende krachten achter ca fé-avonden voor homo's en hete ro's. „Iedereen is welkom, zolang ze maar niet komen om aapjes te kijken." Vermaard is onder meer de vol gens de RUR-formule gehouden gespreksshow die Ronald een paar keer per jaar houdt in het Temeuzens cultureel café Porqy Bess. Gekleed in leer (met zweep) een jurk. chique pak of ge woon een spijkerbroek confron teert hij zijn gasten en het pu bliek met uiteenlopende onder werpen. Van het Rotterdams nichtenleven van voor de Twee de Wereldoorlog tot een Neder landse operazangeres die in We nen heeft gewerkt onder één of andere Griekse dirigent. ..We maken zo zachtjes aan naam. Tot voor kort hield het COC in Terneuzen nog vast aan dat heimelijke achteraf karakter Daar schiet je niets mee op. Dat brengt alleen maar de praatjes de wereld in. Juist om de integratie die het COC voorstaat, moetje de maatschappij durven op te zoe ken. Mensen uitje omgeving uit nodigen zelf eens te komen kij ken op onze bijeenkomsten. Dat werkt. Als ik met m'n vriend hand in hand over straat loop, zie je ze nog wel eens scheef naar ons kijken. Ze doen maar Aan de an dere kant komt er bijna iedere zondag een vrouw van zeventig naar onze café-avond voor een Ronald Meijer. glaasje sinas. Van dat soort din gen geniet ik dan." Zich storen aan wat mensen over hem denken, doet hij niet. Ro nald loopt niet te koop met zijn homoseksualiteit, maar neemt net zomin een blad voor z'n mond als hij wordt uitgehoord. Hij werkt sinds zeven jaar als admi nistratief ambtenaar op het be lastingkantoor in Terneuzen, waar hij beoordeelt of mensen met een eigen woning in aanmer king komen voor vermindering van de loonbelasting. Door aan houdende rugklachten (een bo- tafwijking) zag Ronald zijn nage streefde carrière als kok de mist ingaan. Na een omscholing belandde hij uiteindelijk tussen de blauwe en veloppen „In het begin was dat best wel eens moeilijk. Vooral omdat het merendeel van mijn collega's niet bekend was met ho moseksualiteit. Gaandeweg heb ben ze toch geaccepteerd dat ik er een andere leefwijze op na houd dan het gebruikelijke huis je, boompje, beestje." Over twee jaar dingt hij voor Groen Links mee naar een zetel in de Terneu- zense gemeenteraad Ronald woont sinds een jaar sa men met Edwin. Binnenkort gaan ze de kleine keuken in de koopwoning verbouwen tot een riante werkruimte, inclusief af wasmachine. „Koken is mijn hobby, maar in m'n huidige do mein kan ik m'n kont niet draai en of keren. En die afwasmachine zal er hoe dan ook komen. We Foto Ruden Riemens werken allebei veertig uur per week. Dan heb ik 's avonds wei nig trek om nog eens in die berg borden en glazen te duiken." De verzameling op het aanrecht spreekt boekdelen. Vrijdag vierden de 'zoetekes' Ro nald en Erwin dat ze samen al weer een jaar lief en leed hebben gedeeld, zo meldt de uitnodiging. Een soortement van huwelijks feest. want als de wet op dit vak 'anders' was geweest, hadden ze het altaar inmiddels opgezocht. „Wie weet komt het met de emancipatie in Nederland ooit nog eens zover dat homoseksue len met elkaar kunnen trouwen. Net als ieder ander verliefd kop pel." Marcel Modde DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS HoOgtC... ...voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat L-T Vlissingen. Badhuisstraat 137. lel. 01184-13900 Middelburg. Lange Geere 153. tel. 01180-29828 De afgelopen week heeft de rente op de kapitaalmarkt geen verdere daling laten zien. Op enkele geldverstrekkers na, die naar aanlei ding van de recente ontwikkelingen op de kapitaalmarkt hun tarieven vertraagd hebben verlaagd, noteerden wij geen verdere wijzigingen. Hypotheekrente per 10 november 1992 rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale vast provi- bank besparing van gedu- sie in constant rende 38,55% 50% ABN.AMRO spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 8.80 8,80 8,80 9,10 8,60 4,88 4,88 4,88 5,95 5,62 3,36 3.36 3,36 4,83 4,57 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 J 10j 15 J 5 j 10 J r. r. r. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 8,50 8,40 8,40 8,30 8,20 4,70 4,63 4,63 5,42 5,36 3,22 3,16 3,16 4,41 4,36 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 9,00 9,00 5,07 5,07 3,53 3,53 Amev Levensverz. zorg-vrij-hyp zorg-vrij-hyp 5/10 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8.80 8,80 4,93 4,93 3,41 3,41 Bouwfonds Combinatie spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10-jr. renterust 1,00 1,00 1,00 8,70 8,70 8,70 8,85 4,92 4,85 3,35 3,41 3,35 CDK-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 8,70 8,80 8,70 8,50 4,86 4,93 5,69 5,55 3,35 3,41 4,62 4,51 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 0,25 8,80 8,80 4,88 4,88 3,37 3,37 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 10 2 5 r. r. r. r. 1,00 1,00 1,00 1,00 8,70 8,70 8,50 8,50 4,80 4,80 5.55 5,42 3,12 3,29 .4,51 4,41 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5/10 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8,80 8,80 4,93 4,93 3,41 3,41 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 8,80 4,84 3,32 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8,80 8,80 4,93 4,93 3,41 3,41 ING-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 10 1 5 r. r. r r- 1.00 1,00 1,00 1,00 8,80 8,80 8,80 8,60 4,88 4,77 5,75 5,62 3,36 3,21 4,67 4,57 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1.00 1,00 1.00 1,00 8,70 8,90 8,90 8.70 8,50 4,85 4,98 4.98 5,58 5,45 3,34 3,46 3,46 4,52 4,42 Rabo Hp.bank (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel variabel 5 jr. 1,00 1,00 1.00 1,00 1,00 8,80 8.80 8,80 9,00 8.60 4,91 4,91 4,91 5,88 5.62 3,39 3,39 3,39 4,78 4,57 Reaal Hypothek.BV exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 1,00 1.00 8,60 8,60 4,79 4,79 3,30 3,30 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,70 4,86 3,36 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 15 jr. 1,00 1.00 8,70 8,60 4,84 4,78 3.34 3,29 Zwolsche Algemeene za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1,00 1.00 8,60 8,50 4,77 4,70 3,28 3,22 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwrl is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Ingenieursbureau Sanders in Oosterbeek heeft een rembe- krachtiger ontwikkeld voor zware en zwaar beladen aanhangers, gro te caravans, paardentrailers, boot trailers. enzovoort. De bekrachti ging geschiedt met behulp van perslucht, afkomstig van een 12 volts mini-compressor van Monroe met druktankje. Een belangrijk verschil met een gewone oploop- rem is, dat het bekrachtigde sys teem al (zachtjes) remt als de stop lichten gaan branden en niet pas als de aanhanger oploopt naar de trekkende auto. De bekrachtiger wordt op de dissel gemonteerd met een bijgeleverd montageframe. Naast de compres sor en de druktank bestaat het sys teem uit een regelbaar en instel baar reduceerventiel, gekoppeld aan de oploopstang, een 12 volts luchtklep en een snelontlastven- tiel. Het systeem treedt in werking door de remlichtimpuls, afgetapt van de stekkerkabel De bekrachtiger is zo ingesteld dat de gebruikelijke speling in de op looprem al bij het oplichten van de remlichten wordt opgeheven. Als de trekauto sterker afremt geeft het reduceerventiel een hogere druk dan de voor-ingestelde 1 bar. Zodoende remt de aanhanger eer der en sterker, zodat deze stabiel achter de auto blijft en bij krachtig remmen niet opzij wordt gedrukt. Vooral in bochten is dat gevaar groot. Weggedrag De oplooprembekrachtiger, waar op patent is aangevraagd, is on langs getest op de trainingsbaan van het Instituut voor Voertuigbe- heersing Leppink IVL te Weert Daar bleek dat de remweg korter is in vergelijking met die van een aanhanger met een niet-bekrach- tigde oplooprem. maar dat ook het weggedrag van de combinatie en de beheersbaarheid er sterk door verbetert. Over de prijs wil ir Sanders niet meer kwijt dan dat deze tussen de 1500 en 2000 gulden zal liggen. Het systeem is direct leverbaar, maar niet in grote aantallen, omdat er (nog) geen massaproduktie is. Met name de verscheidenheid aan dissels kan speciale aanpassingen aan het montageframe vergen. Sanders zoekt nog naar een min of meer universele oplossing voor de montageframes. Nol van Bennekom iV 11111

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 32