Voortbestaan Pechiney in gevaar Dijkwel: bejaarden zijn >een politieke speelbal dagmenu... Campagne tegen te hard rijden in bebouwde kom Provincie witte vlek in 'groene' nota van het Rijk Eind aan gratis veerbootovertocht voor voetgangers )elta Nutsbedrijven kan geen lagere stroomprijs bieden Dreigend tekort aan geschoold personeel installatietechniek Proefabonnement Dow bespaart tonnen op water Baby PZC zeeland DINSDAG 20 OKTOBER 1992 onze verslaggever - Bij Delta utsbedrijven heerst grote be- over voortzetting an de stroomlevering aan Pe- in het Sloegebied. Het is uitgesloten dat het eeuwse nutsbedrijf de alumi- iumfabriek een lagere stroom- rijs kan bieden. Openbreken an het huidige contract noemt irecteur ir P. Stoter van Delta lutsbedrijven 'verschrikkelijk loeilijk.' Volgens hem is het nmogelijk de fabriek tegen een lagere prijs elektriciteit te leve ren dan elders in rekening wordt gebracht. Het betekent dat de toekomst van Pechiney in Zeeland - 900 banen - op het spel staat. Daarover wil Stoter zich niet uit laten. „Vooralsnog gaan we er van uit dat we rondkomen met Pechiney. Ik wil niet praten over wat we gaan doen 'als.' We vre zen wel dat het een probleem wordt." Koppeling van de energieprijs aan die van de wereld-alumi- niummarkt, een vurige wens van de fabriek, is afgewezen, na over leg op hoog niveau. Op die ma nier loopt de Nederlandse ener gieleverancier te grote finan ciële risico's. Stoter: „Dat is geen goede koppeling. Wij pro duceren stroom en geen alumi nium. Bovendien kan dan elke onderneming ons wel vragen mee risico te dragen." Contract Delta Nutsbedrijven overlegt met het bedrijf over voortzetting van het in 1971 gesloten leve ringscontract, dat in april 1996 eindigt. Bedoeling is de overeen komst door te laten lopen tot einde levensduur van de kern centrale Borssele (die staat voorshands op 2004). „En dat is al moeilijk genoeg", merkt ir Stoter op. „We zullen dat als Del ta Nutsbedrijven nooit zonder dekking van het rijk, van de Sa menwerkende Elektriciteits- Produktiebedrijven en de zuide lijke collegabedrijven kunnen. We hopen binnenkort met voor stellen te kunnen komen." Het leveringscontract is niet openbaar. Het is een publiek ge heim dat Pechiney nationaal ge zien een zeer lage stroomprijs moet betalen. De stroombedrij ven leggen er op toe. Toch zijn er situaties elders waarin het be drijf nog minder betaalt. Stoter: „We kunnen in Nederland tegen waterkracht niet op." De fabriek heeft zeer recent gevraagd het contract open te breken. Daar komt een gesprek over, alhoewel Stoter op voorhand geen moge lijkheden ziet. Bij Pechiney is al een produktie- beperking ingevoerd. Belang rijkste oorzaak is een groot over schot op de aluminiummarkt, in hoofdzaak door het tegen uiterst lage prijzen dumpen van alumi nium uit Oost-Europa. Over een snel herstel is Stoter somber ge stemd. „Een grote onzekerheids factor." Hij vindt echter dat on derscheid gemaakt moet wor den tussen korte en lange ter mijn. Voor de lange termijn moet voortzetting van het con tract. zonder aanpassing van prijzen, volgens hem haalbaar zijn. van een medewerker TERNEUZEN - Er dreigt in de nabije toekomst een te kort aan geschoold perso neel in de installatietech niek. Een onderzoek bij Zeeuws—Vlaamse bedrij ven heeft dit uitgewezen. Het Regionaal Bureau On derwijs en de Stichting Op leiding Installatietechniek slaan de handen ineen om dit probleem op te lossen. Gemotiveerde werkzoeken den zullen vanaf januari tot augustus een opleiding kun nen volgen in de installatie techniek. Tweeëntwintig be drijven uit deze sector zijn bereid mee te werken aan het scholingsproject. Theo rie en praktijk zullen in deze periode beiden aan bod ko men. Vanaf half maart gaan de cursisten stage lopen bij deelnemende installatiebe drijven. Luc Allaerts van het Regio naal Bureau Onderwijs meent dat mensen nog vaak een verkeerd beeld hebben van het vak installatietech niek. „Het is niet meer het oude loodgietersvak van vroeger. Tegenwoordig gaat het om een veelzijdig beroep. Van het aanleggen van lei dingen voor gas, water of centrale verwarming tot het monteren van complete keu ken- en badkamerinrichtin gen. Ook voor werkzaamhe den op het gebied van dak bedekking kan de installa tiemonteur worden ingezet." Het certificaat, dat na afloop van de opleiding wordt uit gereikt, geeft mogelijkheden voor het volgen van een ver- volg-opleiding. Zowel man nen als vrouwen in de leef tijdscategorie van 18 tot 35 jaar, die bij het arbeidsbu reau staan ingeschreven, ko men voor het scholingspro ject in aanmerking. De gieterij van aluminiumproducent Pechiney in bedrijf. in onze verslaggever IDDELBURG - De zes Zeeuw bejaardenoorden die hun moeten sluiten zijn niet gekozen. Hun verdwij- is een kwestie van 'verde- nde rechtvaardigheid'. D66- A. Dijkwel (oude- nzorg) hamerde er gisteren op het hem ernst is: willen de zijn sluitings- annen met succes aanvech- n, dan moeten ze snel en bij- nder goed beslagen ten ijs oeten komen. Suggesties als zou men Dijkwels sluitingsplannen niet al te se rieus moeten nemen, waren gis teren te horen in twee staten commissies. Het CDA-statenlid De Boe vroeg zich af of Dijkwel er goed aan had gedaan 'alle ou den van dagen de stuipen op het lijf te jagen'. Immers, de bestu ren van de bejaardenoorden zijn nog niet gehoord. Hun reacties, aldus De Boe, zouden wel eens tot bijstelling van de plannen kunnen leiden. Het statenlid van Groen Links, F. van Kollem, zei sterk de indruk de hebben P.iropes6 onder Elke dag uw eigen PZC voor f 1,02* vier weken de PZC voor f 12,50 (éénmalig binnen zes maanden) Naam: Adres: Handtekening: In enveloppe zonder posaegel zenden naar. PZC, afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen Bellen gaat sneller! 01184 84216 *Pnjs per dag bi) een kwartaal abonnement De PZC van ee dat Dijkwel 'de ouderen tot speelbal heeft gemaakt van een politiek spel'. Maar Dijkwel hield vol dat zijn plannen beslist niet als proefbal lonnetjes moeten worden be schouwd. Zijn nota 'Ouderen zorg', die de sluiting aankondigt van de bejaardenoorden in Sint Maartensdijk, Wolphaartsdijk, Kruiningen, Biervliet. Schoon- dijke en Middelburg (Ter Veste), is 'keihard'. Hij kondigde aan de sluiting van de zes tehuizen 'stuk voor stuk' te zullen verde digen, ook al had hij aanvanke lijk in twee gevallen twijfels. De gedeputeerde weigerde perti nent in te gaan op verzoeken om de besluitvorming te rekken. De meerderheid van de statencom missie voor welzijnszaken steun de hem daar gisteren in. Pleidooien Het betekent dat de besturen van de bejaardenoorden zes we ken de tijd hebben om te probe ren Dijkwel (en met hem het da gelijks provinciebestuur) te ver murwen tot wijziging van de plannen. Pleidooien van de frac tie-woordvoerders D. Eveleens (PvdA) en C. Koster (WD) om die 'inspraakperiode' te rekken, vonden geen steun bij vertegen woordigers van andere fracties. Lukt het de bejaardenoorden niet Dijkwel om te praten, dan kunnen ze zich tot de staten wenden. Die beslissen pas over vier maanden over goedkeuring van de plannen. Tijd genoeg dus. oordeelde Dijkwel. Er moeten hoe dan ook 400 op vangplaatsen in bejaardenoor den verdwijnen. Dat is al ge ruime tijd bekend, zonder dat van fel verzet sprake was. Dijk wel: „Als je aanstuurt op zorg vernieuwing - meer zorg per be woner; zorg op maat voor zelf standig wonende bejaarden - dan moetje keuzes maken." Keuze Dijkwel benadrukte dat de Zeeuwse vereniging van de be jaardenoorden ooit, anders dan die het nu doet voorkomen, de keuze aan het dagelijks provin ciebestuur heeft gelaten. „Dan moet je die verantwoording ne men." Hij merkte op dat 'organi saties met belangen' het zelden met elkaar eens worden. En wees daarbij op de gang van za ken in de geestelijke gezond heidszorg, waar allerlei partijen elkaar nu al twee jaar lang psy chiatrische bedden betwisten. En hij kondigde aan: „Ik ga daar nu ook knopen doorhakken." Op de voorgrond de spuikom die Dow gaat gebruiken voor de levering van proceswater. foto Camile Schelstraete van onze verslaggever TERNEUZEN - Dow Terneu- zen heeft via ruilhandel een terrein van vier hectare, aan sluitend op het fabriekster rein, verworven. Op het stuk grond ligt een grote spuikom. Het water uit die spuikom wil Dow gebruiken als pro ceswater, hetgeen het che miebedrijf op jaarbasis een besparing kan opleveren van ettelijke honderdduizenden guldens. Momenteel is het aannemers bedrijf Van de Hemel uit Bier vliet in opdracht van Dow be zig de spuikom te voorzien van een laag polyethyleenfo- lie. Hiermee kan het vochtver lies via de bodem van de put tot het minimale worden te ruggebracht. Ook dienen en kele pompinstallaties geïn stalleerd te worden, waarmee het regenwater de verschil lende fabrieksleidingen kan worden ingestuwd. Dow re kent er op in het tweede kwar taal van 1993 over het water uit de spuikom te kunnen be schikken. De overgang van het gebruik van leidingwater op de toe passing van regenwater levert Dow geen windeieren op. Vol gens voorlichter N. Blaauw van de Terneuzense Dow-ves- tigingis er sprake van een 'for se besparing'. Capaciteit De spuikom. met een capaci teit van 70.000 kubieke meter, zou in eerste instantie zijn oorspronkelijke bestemming - de opvang van water uit de polders - hebben verloren. Onderzoek van Dow wees uit dat de kom nog van nut kon zijn als het water, dat normaal ongebruikt de Westerschelde in werd gesluisd, de fabrieks- installaties kon worden inge pompt. Doordat het bedrijf via grond ruil het perceel met de spui kom vrij goedkoop kon ver werven kwam het gebruik van de spuikom voor indutriële doeleinden binnen handbe reik. De Dow-deskundigen gaan er van uit dat jaarlijks een half miljoen kubieke meter (gefil terd) water uit de kom voor procesdoeleinden gebruikt kan worden. Dow hoeft die hoeveelheid dan niet meer af te nemen bij Delta Nutsbe drijven. Als het project naar verwach ting verloopt is de kans groot dat Dow ook het regenwater van de oostelijke groengordel in een speciaal bassin gaat op vangen. van onze verslaggever VLISSINGEN - Onder de slogan '50, de uiterste limiet' houdt het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) tot 20 november een snel heidscampagne, gericht op te hard rijden binnen de bebouwde kom. Op deze wegen valt 40 procent van de verkeersgewonden in Zeeland. In het kader van de campagne zullen gemeenten posterborden plaatsen. De Zeeuwse poltiekorpsen cotroleren verscherpt op snelheid en een team van van onze verslaggever MIDDELBURG - Het ziet er naar uit dat voetgangers en (brom)fietsers in ieder geval in de zomermaanden moeten beta len voor een overtocht met de veerboten die tussen Vlissingen en Breskens varen. Daarvoor te kende zich maandagmiddag in een vergadering van de com missie verkeer en waterstaat van provinciale staten een meerderheid af. Deze maatregel wordt overwogen omdat de schepen op de dienst Vlissingen -Breskens 's zomers wel eens meer dan 1.000 passagiers ver voeren en dat is om veiligheids redenen niet toegestaan. Een tolkaartje kan voor mensen die een overtocht willen maken een belemmering zijn. zodat het aantal passagiers daalt. Ver schillende leden van de commis sie voerden aan dat de op brengst van de tol voor voetgan gers en (brom(fietsers meteen gebruikt kan worden om de kos ten te bestrijden die de grote toe loop van passagiers voor de veerboten met zich meebrengt. De accommodatie aan boord van de schepen van de Provin ciale Stoomboot Diensten wordt namelijk, vooral in de zomer maanden. steeds viezer. Om dat tegen te gaan moeten extra kos ten worden gemaakt. Tegen die redenering had het WD-statenlid mr H. J. van Geesbergen bezwaar. Hij con stateerde dat de discussie ging over de veiligheid aan boord van de schepen. Het gaat er volgens hem niet om via de voetgangers en (brom)fietsers geld binnen te krijgen om extra kosten te be strijden. Hij was dan ook perti nent tegen invoering van een kaartje. Dat versterkt volgens hem weer eens het beeld van een onbetrouwbare overheid, omdat er steeds wat verandert met de PSD-tarieven. Van Geesbergen: „Er is helemaal geen probleem. We schieten hier met een kanon op een mug." Zijn partijgenoot gedeputeerde ing J. I. Hennekeij waarschuwde de commissie er ook voor niet te hard van stapel te lopen. Hij wees er op dat de overlast niet alleen door de wielrijders en voetgangers wordt veroorzaakt. Ook de passagiers van autobus sen en auto's - en dat zijn er in de zomermaanden ook meer - zijn daar debet aan. Studie Maar aangezien het college van gedeputeerde staten geen voor stel had ingediend, slechts een notitie van de PSD. kreeg de ge deputeerde van de commissie de boodschap mee maatregelen te nemen om het aantal passagiers op de veerboten in de hand te houden. Een meerderheid van de commissie voegde daar aan toe dat met een kaartje zoiets het beste geregeld kan worden. Met die vrije opdacht bleek de gedeputeerde niet gelukkig. Hij voerde er weinig voor een enor me studie te beginnen om na te gaan in welke maanden zo'n nieuw veerkaartje moet gelden, of er reductie voor regelmatige gebruikers moet komen en of het bijvoorbeeld ook geldt voor Kruiningen-Perkpolder. Dat is dus het risico als een gedepu teerde niet met een duidelijk voorstel komt, constateerde de commissie. foto Ruben Oreel De Vries-Hommes geschrokken van onze verslaggever MIDDELBURG - Gedeputeerde G. de Vries-Hommes (natuur) is 'een beetje geschrokken' van het Structuurschema Groene Ruimte, dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij onlangs uitgaf. Volgens haar is Zeeland in dat schema 'een witte vlek'. De provincie komt niet voor op de lijsten voor waardevolle cultuurland schappen en strategische groen projecten. Dat betreurt De Vries bijzonder. Ze vreest dat zelfs door bestaande plannen een streep gehaald zal worden. Het structuurschema verschijnt op een moment dat het provin ciaal bestuur nog maar net een rondgang heeft gemaakt met de Zeeuwse uitwerking van het Na tuurbeleidsplan. Geprobeerd is zoveel mogelijk bijval te verza melen voor herstel en uitbrei ding van natuur. Door de komst van het structuurschema dreigt alle inspanning voor niets te zijn. De kans bestaat bovendien dat belanghebbenden, zoals boeren, er weinig voor voelen met veranderingen te worden opgezadeld, terwijl ze nog maar nauwelijks gewend zijn aan de nieuwe, meer natuurgerichte be nadering. De Vries: „Wanneer we nu het Natuurbeleidsplan over moeten doen, dan verlies je het brede draagvlak dat we hiervoor heb ben opgebouwd. Op zich heeft ze er begrip voor dat het ministerie de veranderingen in het lande lijk gebied op een rij heeft gezet. „Het is allemaal goed bedoeld, maar het structuurschema voegt niet zoveel meer toe. Het zou veel beter zijn datgene wat er aan plannen ligt, eerst gereali seerd te krijgen", stelt De Vries- Hommes. Ze is er niet van overtuigd dat het rijk voldoende geld beschik baar zal stellen om de plannen in het structuurschema uit te voe ren. De gedeputeerde voelt er niks voor om geld bij de ene sec tor weg te halen (bijvoorbeeld re creatie) om dat vervolgens in de sector natuur te stoppen. De Vries is niet gelukkig met, de vor ming van een Groenfonds voor de financiering en een Gemeen schappelijke Uitvoeringsdienst voor de organisatie. De provin ciale besturen krijgen hierin veel te weinig zeggenschap. De gevolgen van het Structuur schema Groene Ruimte voor Zeeland werden maandag tij dens een bijeenkomst in Middel burg gepresenteerd door de di rectie Zeeland van het ministe rie. Mr ing A. Hoogstad, hoofd stafbureau, beklemtoonde dat de landbouw ruim baan houdt. Boeren kunnen hun bedrijven uitbreiden of andere produkten telen. De nieuwe vestiging van rund veebedrijven of intensieve veehouderij vanuit de zandge bieden moet mogelijk zijn. Voor de recreatie geldt evenzeer: uitbreiden moet kunnen. In de Grevelingen is ruimte voor 2.800 ligplaatsen voor de watersport. In het Veerse Meer is die ruimte er niet, omdat het plankzeilen voorrang krijgt. De kustgebie den van Schouwen, Walcheren en West-Zeeuwsch-Vlaanderen zijn aangewezen als recreatief- toeristisch gebied, In Grevelin gen en Veerse Meer wordt de aal- visserij veilig gesteld. Voor land inrichting komen in aanmerking gebieden in/rond: vroongronden Schouwen. Duiveland. delen Zak van Zuid-Beveland. den In- kel. Braakman en Lamswaarde. Veilig Verkeer gaat regelmatig op pad om de weg gebruikers persoonlijk te informeren, soms in sa menwerking met de politie. Het ROVZ wil met de campagne de weggebruikers nadrukkelijk wijzen op de gevaren van te hard rij den binnen de bebouwde kom, waar zich veel kwetsbare verkeersdeelnemers bevinden voor wie bij een ongeluk een kilometer meer of minder door slaggevend kan zijn. Op sommige plaatsen, aldus het ROVZ, is zelfs 50 kilometer per uur al te hard. Daar geldt dan ook: 30, hard zat." Het viel een beetje tegende kraamvisitie die drie maan den in het vooruitzicht ivas gesteld. Roos van negen had al sinds het geboortekaartje in de brievenbus viel lopen zeuren: Wanneer gaan we nou. Maar Amsterdam is ver weg en iedereen heeft het altijd erg druk. Maar af gelopen weekeinde gingen ze dan toch, met z'n drieën. Pa bleef thiiis. Na de beschuiten met muis jes wachtten ze een eeuwig heid tot de baby ontwaakte. Het was een wolk. Hij kraaide, lachte, pruttelde en dronk zijn fles leeg. Een voorbeeldig kind. „En, was het een lief babietje vroeg pa toen ze thuis kwamen. „Ging tvel", zei Roos. ..Hij ivas al tam."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 9