Voortbestaan Pechiney in gevaar
Dijkwel: bejaarden zijn
>een politieke speelbal
dagmenu...
Campagne tegen te hard
rijden in bebouwde kom
Provincie witte
vlek in 'groene'
nota van het Rijk
Eind aan gratis
veerbootovertocht
voor voetgangers
)elta Nutsbedrijven kan geen lagere stroomprijs bieden
Dreigend tekort aan
geschoold personeel
installatietechniek
Proefabonnement
Dow bespaart tonnen op water
Baby
PZC
zeeland
DINSDAG 20 OKTOBER 1992
onze verslaggever
- Bij Delta
utsbedrijven heerst grote be-
over voortzetting
an de stroomlevering aan Pe-
in het Sloegebied. Het is
uitgesloten dat het
eeuwse nutsbedrijf de alumi-
iumfabriek een lagere stroom-
rijs kan bieden. Openbreken
an het huidige contract noemt
irecteur ir P. Stoter van Delta
lutsbedrijven 'verschrikkelijk
loeilijk.' Volgens hem is het
nmogelijk de fabriek tegen een
lagere prijs elektriciteit te leve
ren dan elders in rekening
wordt gebracht. Het betekent
dat de toekomst van Pechiney
in Zeeland - 900 banen - op het
spel staat.
Daarover wil Stoter zich niet uit
laten. „Vooralsnog gaan we er
van uit dat we rondkomen met
Pechiney. Ik wil niet praten over
wat we gaan doen 'als.' We vre
zen wel dat het een probleem
wordt."
Koppeling van de energieprijs
aan die van de wereld-alumi-
niummarkt, een vurige wens van
de fabriek, is afgewezen, na over
leg op hoog niveau. Op die ma
nier loopt de Nederlandse ener
gieleverancier te grote finan
ciële risico's. Stoter: „Dat is
geen goede koppeling. Wij pro
duceren stroom en geen alumi
nium. Bovendien kan dan elke
onderneming ons wel vragen
mee risico te dragen."
Contract
Delta Nutsbedrijven overlegt
met het bedrijf over voortzetting
van het in 1971 gesloten leve
ringscontract, dat in april 1996
eindigt. Bedoeling is de overeen
komst door te laten lopen tot
einde levensduur van de kern
centrale Borssele (die staat
voorshands op 2004). „En dat is
al moeilijk genoeg", merkt ir
Stoter op. „We zullen dat als Del
ta Nutsbedrijven nooit zonder
dekking van het rijk, van de Sa
menwerkende Elektriciteits-
Produktiebedrijven en de zuide
lijke collegabedrijven kunnen.
We hopen binnenkort met voor
stellen te kunnen komen."
Het leveringscontract is niet
openbaar. Het is een publiek ge
heim dat Pechiney nationaal ge
zien een zeer lage stroomprijs
moet betalen. De stroombedrij
ven leggen er op toe. Toch zijn er
situaties elders waarin het be
drijf nog minder betaalt. Stoter:
„We kunnen in Nederland tegen
waterkracht niet op." De fabriek
heeft zeer recent gevraagd het
contract open te breken. Daar
komt een gesprek over, alhoewel
Stoter op voorhand geen moge
lijkheden ziet.
Bij Pechiney is al een produktie-
beperking ingevoerd. Belang
rijkste oorzaak is een groot over
schot op de aluminiummarkt, in
hoofdzaak door het tegen uiterst
lage prijzen dumpen van alumi
nium uit Oost-Europa. Over een
snel herstel is Stoter somber ge
stemd. „Een grote onzekerheids
factor." Hij vindt echter dat on
derscheid gemaakt moet wor
den tussen korte en lange ter
mijn. Voor de lange termijn
moet voortzetting van het con
tract. zonder aanpassing van
prijzen, volgens hem haalbaar
zijn.
van een medewerker
TERNEUZEN - Er dreigt in
de nabije toekomst een te
kort aan geschoold perso
neel in de installatietech
niek. Een onderzoek bij
Zeeuws—Vlaamse bedrij
ven heeft dit uitgewezen.
Het Regionaal Bureau On
derwijs en de Stichting Op
leiding Installatietechniek
slaan de handen ineen om
dit probleem op te lossen.
Gemotiveerde werkzoeken
den zullen vanaf januari tot
augustus een opleiding kun
nen volgen in de installatie
techniek. Tweeëntwintig be
drijven uit deze sector zijn
bereid mee te werken aan
het scholingsproject. Theo
rie en praktijk zullen in deze
periode beiden aan bod ko
men. Vanaf half maart gaan
de cursisten stage lopen bij
deelnemende installatiebe
drijven.
Luc Allaerts van het Regio
naal Bureau Onderwijs
meent dat mensen nog vaak
een verkeerd beeld hebben
van het vak installatietech
niek. „Het is niet meer het
oude loodgietersvak van
vroeger. Tegenwoordig gaat
het om een veelzijdig beroep.
Van het aanleggen van lei
dingen voor gas, water of
centrale verwarming tot het
monteren van complete keu
ken- en badkamerinrichtin
gen. Ook voor werkzaamhe
den op het gebied van dak
bedekking kan de installa
tiemonteur worden ingezet."
Het certificaat, dat na afloop
van de opleiding wordt uit
gereikt, geeft mogelijkheden
voor het volgen van een ver-
volg-opleiding. Zowel man
nen als vrouwen in de leef
tijdscategorie van 18 tot 35
jaar, die bij het arbeidsbu
reau staan ingeschreven, ko
men voor het scholingspro
ject in aanmerking.
De gieterij van aluminiumproducent Pechiney in bedrijf.
in onze verslaggever
IDDELBURG - De zes Zeeuw
bejaardenoorden die hun
moeten sluiten zijn niet
gekozen. Hun verdwij-
is een kwestie van 'verde-
nde rechtvaardigheid'. D66-
A. Dijkwel (oude-
nzorg) hamerde er gisteren op
het hem ernst is: willen de
zijn sluitings-
annen met succes aanvech-
n, dan moeten ze snel en bij-
nder goed beslagen ten ijs
oeten komen.
Suggesties als zou men Dijkwels
sluitingsplannen niet al te se
rieus moeten nemen, waren gis
teren te horen in twee staten
commissies. Het CDA-statenlid
De Boe vroeg zich af of Dijkwel
er goed aan had gedaan 'alle ou
den van dagen de stuipen op het
lijf te jagen'. Immers, de bestu
ren van de bejaardenoorden zijn
nog niet gehoord. Hun reacties,
aldus De Boe, zouden wel eens
tot bijstelling van de plannen
kunnen leiden. Het statenlid
van Groen Links, F. van Kollem,
zei sterk de indruk de hebben
P.iropes6
onder
Elke dag uw eigen PZC voor f 1,02*
vier weken de PZC voor f 12,50
(éénmalig binnen zes maanden)
Naam:
Adres:
Handtekening:
In enveloppe zonder posaegel zenden naar.
PZC, afdeling abonnementen
Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen
Bellen gaat sneller! 01184 84216
*Pnjs per dag bi) een kwartaal abonnement
De PZC
van ee
dat Dijkwel 'de ouderen tot
speelbal heeft gemaakt van een
politiek spel'.
Maar Dijkwel hield vol dat zijn
plannen beslist niet als proefbal
lonnetjes moeten worden be
schouwd. Zijn nota 'Ouderen
zorg', die de sluiting aankondigt
van de bejaardenoorden in Sint
Maartensdijk, Wolphaartsdijk,
Kruiningen, Biervliet. Schoon-
dijke en Middelburg (Ter Veste),
is 'keihard'. Hij kondigde aan de
sluiting van de zes tehuizen
'stuk voor stuk' te zullen verde
digen, ook al had hij aanvanke
lijk in twee gevallen twijfels. De
gedeputeerde weigerde perti
nent in te gaan op verzoeken om
de besluitvorming te rekken. De
meerderheid van de statencom
missie voor welzijnszaken steun
de hem daar gisteren in.
Pleidooien
Het betekent dat de besturen
van de bejaardenoorden zes we
ken de tijd hebben om te probe
ren Dijkwel (en met hem het da
gelijks provinciebestuur) te ver
murwen tot wijziging van de
plannen. Pleidooien van de frac
tie-woordvoerders D. Eveleens
(PvdA) en C. Koster (WD) om
die 'inspraakperiode' te rekken,
vonden geen steun bij vertegen
woordigers van andere fracties.
Lukt het de bejaardenoorden
niet Dijkwel om te praten, dan
kunnen ze zich tot de staten
wenden. Die beslissen pas over
vier maanden over goedkeuring
van de plannen. Tijd genoeg dus.
oordeelde Dijkwel.
Er moeten hoe dan ook 400 op
vangplaatsen in bejaardenoor
den verdwijnen. Dat is al ge
ruime tijd bekend, zonder dat
van fel verzet sprake was. Dijk
wel: „Als je aanstuurt op zorg
vernieuwing - meer zorg per be
woner; zorg op maat voor zelf
standig wonende bejaarden -
dan moetje keuzes maken."
Keuze
Dijkwel benadrukte dat de
Zeeuwse vereniging van de be
jaardenoorden ooit, anders dan
die het nu doet voorkomen, de
keuze aan het dagelijks provin
ciebestuur heeft gelaten. „Dan
moet je die verantwoording ne
men." Hij merkte op dat 'organi
saties met belangen' het zelden
met elkaar eens worden. En
wees daarbij op de gang van za
ken in de geestelijke gezond
heidszorg, waar allerlei partijen
elkaar nu al twee jaar lang psy
chiatrische bedden betwisten.
En hij kondigde aan: „Ik ga daar
nu ook knopen doorhakken."
Op de voorgrond de spuikom die Dow gaat gebruiken voor de levering van proceswater.
foto Camile Schelstraete
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Dow Terneu-
zen heeft via ruilhandel een
terrein van vier hectare, aan
sluitend op het fabriekster
rein, verworven. Op het stuk
grond ligt een grote spuikom.
Het water uit die spuikom
wil Dow gebruiken als pro
ceswater, hetgeen het che
miebedrijf op jaarbasis een
besparing kan opleveren van
ettelijke honderdduizenden
guldens.
Momenteel is het aannemers
bedrijf Van de Hemel uit Bier
vliet in opdracht van Dow be
zig de spuikom te voorzien
van een laag polyethyleenfo-
lie. Hiermee kan het vochtver
lies via de bodem van de put
tot het minimale worden te
ruggebracht. Ook dienen en
kele pompinstallaties geïn
stalleerd te worden, waarmee
het regenwater de verschil
lende fabrieksleidingen kan
worden ingestuwd. Dow re
kent er op in het tweede kwar
taal van 1993 over het water
uit de spuikom te kunnen be
schikken.
De overgang van het gebruik
van leidingwater op de toe
passing van regenwater levert
Dow geen windeieren op. Vol
gens voorlichter N. Blaauw
van de Terneuzense Dow-ves-
tigingis er sprake van een 'for
se besparing'.
Capaciteit
De spuikom. met een capaci
teit van 70.000 kubieke meter,
zou in eerste instantie zijn
oorspronkelijke bestemming
- de opvang van water uit de
polders - hebben verloren.
Onderzoek van Dow wees uit
dat de kom nog van nut kon
zijn als het water, dat normaal
ongebruikt de Westerschelde
in werd gesluisd, de fabrieks-
installaties kon worden inge
pompt.
Doordat het bedrijf via grond
ruil het perceel met de spui
kom vrij goedkoop kon ver
werven kwam het gebruik van
de spuikom voor indutriële
doeleinden binnen handbe
reik.
De Dow-deskundigen gaan er
van uit dat jaarlijks een half
miljoen kubieke meter (gefil
terd) water uit de kom voor
procesdoeleinden gebruikt
kan worden. Dow hoeft die
hoeveelheid dan niet meer af
te nemen bij Delta Nutsbe
drijven.
Als het project naar verwach
ting verloopt is de kans groot
dat Dow ook het regenwater
van de oostelijke groengordel
in een speciaal bassin gaat op
vangen.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Onder de slogan '50, de uiterste
limiet' houdt het Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ) tot 20 november een snel
heidscampagne, gericht op te hard rijden binnen
de bebouwde kom. Op deze wegen valt 40 procent
van de verkeersgewonden in Zeeland.
In het kader van de campagne zullen gemeenten
posterborden plaatsen. De Zeeuwse poltiekorpsen
cotroleren verscherpt op snelheid en een team van
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het ziet er
naar uit dat voetgangers en
(brom)fietsers in ieder geval in
de zomermaanden moeten beta
len voor een overtocht met de
veerboten die tussen Vlissingen
en Breskens varen. Daarvoor te
kende zich maandagmiddag in
een vergadering van de com
missie verkeer en waterstaat
van provinciale staten een
meerderheid af. Deze maatregel
wordt overwogen omdat de
schepen op de dienst Vlissingen
-Breskens 's zomers wel eens
meer dan 1.000 passagiers ver
voeren en dat is om veiligheids
redenen niet toegestaan.
Een tolkaartje kan voor mensen
die een overtocht willen maken
een belemmering zijn. zodat het
aantal passagiers daalt. Ver
schillende leden van de commis
sie voerden aan dat de op
brengst van de tol voor voetgan
gers en (brom(fietsers meteen
gebruikt kan worden om de kos
ten te bestrijden die de grote toe
loop van passagiers voor de
veerboten met zich meebrengt.
De accommodatie aan boord
van de schepen van de Provin
ciale Stoomboot Diensten wordt
namelijk, vooral in de zomer
maanden. steeds viezer. Om dat
tegen te gaan moeten extra kos
ten worden gemaakt.
Tegen die redenering had het
WD-statenlid mr H. J. van
Geesbergen bezwaar. Hij con
stateerde dat de discussie ging
over de veiligheid aan boord van
de schepen. Het gaat er volgens
hem niet om via de voetgangers
en (brom)fietsers geld binnen te
krijgen om extra kosten te be
strijden. Hij was dan ook perti
nent tegen invoering van een
kaartje. Dat versterkt volgens
hem weer eens het beeld van een
onbetrouwbare overheid, omdat
er steeds wat verandert met de
PSD-tarieven. Van Geesbergen:
„Er is helemaal geen probleem.
We schieten hier met een kanon
op een mug."
Zijn partijgenoot gedeputeerde
ing J. I. Hennekeij waarschuwde
de commissie er ook voor niet te
hard van stapel te lopen. Hij
wees er op dat de overlast niet
alleen door de wielrijders en
voetgangers wordt veroorzaakt.
Ook de passagiers van autobus
sen en auto's - en dat zijn er in de
zomermaanden ook meer - zijn
daar debet aan.
Studie
Maar aangezien het college van
gedeputeerde staten geen voor
stel had ingediend, slechts een
notitie van de PSD. kreeg de ge
deputeerde van de commissie de
boodschap mee maatregelen te
nemen om het aantal passagiers
op de veerboten in de hand te
houden. Een meerderheid van
de commissie voegde daar aan
toe dat met een kaartje zoiets
het beste geregeld kan worden.
Met die vrije opdacht bleek de
gedeputeerde niet gelukkig. Hij
voerde er weinig voor een enor
me studie te beginnen om na te
gaan in welke maanden zo'n
nieuw veerkaartje moet gelden,
of er reductie voor regelmatige
gebruikers moet komen en of het
bijvoorbeeld ook geldt voor
Kruiningen-Perkpolder. Dat is
dus het risico als een gedepu
teerde niet met een duidelijk
voorstel komt, constateerde de
commissie.
foto Ruben Oreel
De Vries-Hommes geschrokken
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Gedeputeerde
G. de Vries-Hommes (natuur) is
'een beetje geschrokken' van
het Structuurschema Groene
Ruimte, dat het ministerie van
Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij onlangs uitgaf. Volgens
haar is Zeeland in dat schema
'een witte vlek'. De provincie
komt niet voor op de lijsten
voor waardevolle cultuurland
schappen en strategische groen
projecten. Dat betreurt De Vries
bijzonder. Ze vreest dat zelfs
door bestaande plannen een
streep gehaald zal worden.
Het structuurschema verschijnt
op een moment dat het provin
ciaal bestuur nog maar net een
rondgang heeft gemaakt met de
Zeeuwse uitwerking van het Na
tuurbeleidsplan. Geprobeerd is
zoveel mogelijk bijval te verza
melen voor herstel en uitbrei
ding van natuur. Door de komst
van het structuurschema dreigt
alle inspanning voor niets te
zijn. De kans bestaat bovendien
dat belanghebbenden, zoals
boeren, er weinig voor voelen
met veranderingen te worden
opgezadeld, terwijl ze nog maar
nauwelijks gewend zijn aan de
nieuwe, meer natuurgerichte be
nadering.
De Vries: „Wanneer we nu het
Natuurbeleidsplan over moeten
doen, dan verlies je het brede
draagvlak dat we hiervoor heb
ben opgebouwd. Op zich heeft ze
er begrip voor dat het ministerie
de veranderingen in het lande
lijk gebied op een rij heeft gezet.
„Het is allemaal goed bedoeld,
maar het structuurschema
voegt niet zoveel meer toe. Het
zou veel beter zijn datgene wat
er aan plannen ligt, eerst gereali
seerd te krijgen", stelt De Vries-
Hommes.
Ze is er niet van overtuigd dat
het rijk voldoende geld beschik
baar zal stellen om de plannen in
het structuurschema uit te voe
ren. De gedeputeerde voelt er
niks voor om geld bij de ene sec
tor weg te halen (bijvoorbeeld re
creatie) om dat vervolgens in de
sector natuur te stoppen. De
Vries is niet gelukkig met, de vor
ming van een Groenfonds voor
de financiering en een Gemeen
schappelijke Uitvoeringsdienst
voor de organisatie. De provin
ciale besturen krijgen hierin veel
te weinig zeggenschap.
De gevolgen van het Structuur
schema Groene Ruimte voor
Zeeland werden maandag tij
dens een bijeenkomst in Middel
burg gepresenteerd door de di
rectie Zeeland van het ministe
rie. Mr ing A. Hoogstad, hoofd
stafbureau, beklemtoonde dat
de landbouw ruim baan houdt.
Boeren kunnen hun bedrijven
uitbreiden of andere produkten
telen. De nieuwe vestiging van
rund veebedrijven of intensieve
veehouderij vanuit de zandge
bieden moet mogelijk zijn.
Voor de recreatie geldt evenzeer:
uitbreiden moet kunnen. In de
Grevelingen is ruimte voor 2.800
ligplaatsen voor de watersport.
In het Veerse Meer is die ruimte
er niet, omdat het plankzeilen
voorrang krijgt. De kustgebie
den van Schouwen, Walcheren
en West-Zeeuwsch-Vlaanderen
zijn aangewezen als recreatief-
toeristisch gebied, In Grevelin
gen en Veerse Meer wordt de aal-
visserij veilig gesteld. Voor land
inrichting komen in aanmerking
gebieden in/rond: vroongronden
Schouwen. Duiveland. delen
Zak van Zuid-Beveland. den In-
kel. Braakman en Lamswaarde.
Veilig Verkeer gaat regelmatig op pad om de weg
gebruikers persoonlijk te informeren, soms in sa
menwerking met de politie.
Het ROVZ wil met de campagne de weggebruikers
nadrukkelijk wijzen op de gevaren van te hard rij
den binnen de bebouwde kom, waar zich veel
kwetsbare verkeersdeelnemers bevinden voor wie
bij een ongeluk een kilometer meer of minder door
slaggevend kan zijn. Op sommige plaatsen, aldus
het ROVZ, is zelfs 50 kilometer per uur al te hard.
Daar geldt dan ook: 30, hard zat."
Het viel een beetje tegende
kraamvisitie die drie maan
den in het vooruitzicht ivas
gesteld. Roos van negen had
al sinds het geboortekaartje
in de brievenbus viel lopen
zeuren: Wanneer gaan we
nou. Maar Amsterdam is
ver weg en iedereen heeft
het altijd erg druk. Maar af
gelopen weekeinde gingen
ze dan toch, met z'n drieën.
Pa bleef thiiis.
Na de beschuiten met muis
jes wachtten ze een eeuwig
heid tot de baby ontwaakte.
Het was een wolk. Hij
kraaide, lachte, pruttelde
en dronk zijn fles leeg. Een
voorbeeldig kind.
„En, was het een lief
babietje vroeg pa toen ze
thuis kwamen.
„Ging tvel", zei Roos. ..Hij
ivas al tam."