bouwdienst n RAI voor ille groepen Verkeersleiding verloor uur lang radarcontact met vliegtuigen Spoorloos verdwijnen van 200 mensen zeer onwaarschijnlijk Lockerbie leeft mee met Bijlmer El Al controleert bij alle 747's motorophanging Kamerdelegatie op plaats van ramp Bij tekenen van het condoléanceregister komen de emoties los binnen- en buitenland 1 VRIJDAG 9 OKTOBER 1992 7 AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van het Schotse plaatsje Lockerbie heeft donderdag een bloemstuk laten bezorgen op het Amsterdamse stadhuis. De Schotten betuigden via het bijgevoegde kaartje hun medeleven met de slachtoffers van de vliegramp. Een Boeing 747 van de luchtvaartmaatschappij Pan Am stortte op 21 december 1988 neer in Lockerbie. Dat kostte het leven aan elf inwoners van het dorp en aan alle 259 inzittenden van het vliegtuig. foto Herman Pieters/ANP AMSTERDAM - De plaats van de ramp in de Bijlmermeer werd gisterochtend door een delegatie uit de Tweede Kamer bezocht. Onder leiding van een brandweerman (1) maken de kamerleden (vlnr) Leerling (RPF), Willems (Groen Links), de Amsterdamse wethouder Genet van volkshuisvesting en Van den Berg (SGP) een rondgang over het rampterrein. foto Marcel Antonisse/ANP gTERDAM (ANP) - De ge ënte Amsterdam verstrekt ttid aan getroffenen in de jmer. Daarnaast krijgen ze jj voor de inrichting van een jere woning. In beide geval- ibehoeft niets terug te wor- ,betaald. Minister D'Ancona ilaatssecretaris Simons van a.r' ({stellen extra geld beschik- 1 jr voor geestelijke onder ra inning van nabestaanden van .J ramp. ^ns en D'Ancona noemden leren geen bedragen. Volgens s woordvoerster van het mi- ilerie zal dat „niet eindeloos" maar tot nu toe valt daar fc naders over te zeggen om- iniet bekend is in welke mate joep op de hulpverlening ,j jdt gedaan. Ancona en Simons verwach- r dat slachtoffers in de eerste gis steun zullen zoeken in de K en kring en bij lokale minder- ienorganisaties. Voor zover asen een beroep doen op j jgg's, de stichting slachtoffer- lp, of traumateams, moet er U Jdoende capaciteit beschik- J ar zijn, aldus de bewindslie- liens een woensdag in het 11C gehouden persconferentie [het hoofd van de afdeling rfhiatrie prof dr B. Gersons adat in principe 1.000 mensen lemeente Beek «ft f. 10.000 oor jongere lachtoffers I i EEK (ANP) - De gemeente iij iek in Limburg stelt 10.000 h ilden beschikbaar voor de im- iteriéle hulpverlening aan i ojeren die betrokken zijn bij 00 vliegramp in de Bijlmer. Dat A sft de gemeenteraad van sk donderdag besloten. Dl Igens de gemeente is naast pren van medeleven finan ce ondersteuning op zijn ais. Beek heeft samen met 1 irzustergemeente Gundelfin- aan der Donau uit Duitsland t ds enkele jaren een nood- a rts voor calamiteiten. Beek y iGundelfingen bepalen om en U i de jaarlijkse bestemming k u het noodfonds. in aanmerking komen voor geestelijke steun. De ervaring leert dat één op de vijf mensen die een dergelijke ingrijpende gebeurtenis hebben meege maakt in de loop van twee jaar een post-traumatisch stress syndroom ontwikkelt. Amster dam heeft onvoldoende hulpver leners om aan die verwachte vraag te voldoen. Fonds Amsterdam heeft voor de direct getroffenen twee bijzondere fi nanciële regelingen getroffen. Het geld dat mensen krijgen om in de eerste dagen na de ramp over contanten te kunnen be schikken, wordt betaald uit een fonds. Dat houdt in dat er niet hoeft te worden terugbetaald. De tweede regeling voorziet in bijdragen voor de inrichting van een nieuwe woning. Alleen staanden krijgen 8.000 gulden en gezinnen 12.000 gulden voor de aanschaf van noodzakelijke goederen. De gemeente verhaalt de kosten op de verzekeraars, zo dat ook deze bedragen niet te rugbetaald hoeven te worden. Woningen De dienst Herhuisvesting heeft de keus uit 580 woningen voor het onderbrengen van mensen die dakloos zijn geworden. „Dat is inclusief de 100 huizen die wo ningbouwcorporatie Nieuw Am sterdam in de Bijlmer ter be schikking heeft gesteld", zegt het hoofd van de afdeling wo ningzoekenden L. Niemeijer. Het aanbod is verspreid over de hele stad. Dat komt goed uit om dat volgens Niemeijer 80 pro cent van de getroffenen niet te rug wil naar de Bijlmer. De eerste tien gezinnen namen woensdag hun intrek in wonin gen die Nieuw Amsterdam be schikbaar stelde. Elders wordt hard gewerkt met stofferen, be hangen en inrichten. De wonin gen in de Bijlmer worden inge richt door enkele grote bedrij ven. Volgens een woordvoerder van de dienst Herhuisvesting schenken bedrijven, particulie ren en zelfs bejaardenhuizen gul. „Wellicht meer dan echt nodig is". Ook bij de opslagplaats van het Leger des Heils aan het Zee burgerpad in Amsterdam stro men de goederen binnen. SCHIPHOL (GPD) - Een ernstige stroomstoring bij de luchtver keersleiding op Schiphol leidde gisternacht om 0.50 uur tot grote consternatie. Gedurende een uur bestond er uitsluitend radiocon tact met de vliegtuigen van en naar Schiphol. Verkeersleiders kon den de toestellen niet op hun radarschermen zien. De storing gebeurde op het moment dat van de noodstroomvoorzie- ning teruggeschakeld werd op de gewone stroomvoorziening. Deze laatste was enige tijd in onderhoud geweest. Volgens woordvoerder G. Knook van de Luchtverkeersbeveiliging is er gedurende een uur geen stroom geweest op een aantal belangrijke systemen. Vaststaat dat de communicatie tussen de verkeerstoren en de luchtverkeersleiding Amsterdam Radar enige tijd was verlo ren. Ook computers en telefoons functioneerden niet. De weersvoor spellingen vielen weg. Volgens Knook was er wel radiocontact met de vliegtuigen. Er zijn volgens hem geen gevaarlijke situaties in het luchtruim boven Ne derland voorgekomen. Eurocontrol in Maastricht en de Koninklijke Luchtmacht zijn door Schiphol om assistentie verzocht. «STERDAM (GPD) - „Hel metéén grote rouwdienst wor- n, waarin elke bevolkings oep zichzelf zoveel mogelijk in herkennen. Amsterdam uwt om haar bewoners, dat is centrale leus. Zeg maar een lort nationale rouwdag. Reke- 3? houdend met het kleurrij- Amsterdam, maar ook mei autochtone bewoners in de 'jlmer. Ook die behoren tot de schtoffers en dat lijkt de afge- •pcn week wel wat naar de «■tergrond te zijn verdron- B." Mungra is een van de organi seren van het dinsdag opge- dite Comité Rouwplechtig- fad Vliegramp Bijlmermeer. In it comité zijn vijftien organisa- te vertegenwoordigd. Mungra ünens de Stichting Surina- Krs Amsterdam (SSA). Een sk na de tragedie die in de iflmermeer plaatsvond, zijn "dag de rouwplechtigheden. kzullen bestaan uit een stille ü?ang rond de getroffen flats ruitberg en Groeneveen in de iitenduren. 's Middags is er d bijeenkomst in de RAI. fflgra is ook secretaris van de fnesraad Surinamers, Antil len, Arubanen en Molukkers, övan de vele adviesraden van fichtonen die de gemeente ®t. Zijn draadloze telefoons tkelen vrijwel onafgebroken, iel, heel veel moet nog worden iwganiseerd en overdacht. '*e praten, en dan heb ik het °?over natte-vinger-werk, over fn 24 betrokken nationalitei- ninde Bijlmer. Dit is echt voor Sereen een ramp. Het is enorm e'angrijk dat na deze 'ver- Khrikkelijke week, iedereen zo mogelijk wordt opgevan- 31 in eigen kring. Daar waar re- diere hulpverlening bestaat Wt je di£ inzetten. In de eigen ?ag.de eigen taal eh cultuur." hoop dat ook heel goed Hondsdag staat Uil bij ramp (DPA) - De Duitse kndsdag heeft gisteren aan het *=m van zijn zitting de slacht ers van de vliegramp in Am- Wdam herdacht. Terwijl de af vaardigden stonden, betuigde ^ernentsvoorzitter Rita Süss- ^Ih namens hen haar medele- met de familieleden van de «chtoffers en het Nederlandse wordt gekeken dat alle doelgroe pen voor de vrijkomende midde len in aanmerking komen. Die mogen niet alleen naar de regu liere hulpverleningsinstellingen gaan. Zet je de RIAGGs en an dere instellingen in, dan moetje ook kijken naar de behoefte van de andere gemeenschappen. We hopen uit de diverse groepen deskundige hulpverleners tijde lijk beschikbaar te krijgen om hen daadwerkelijk in te zetten. Maar ook rabbijnen, pastoors, dominees, mullah's, ze zijn straks allemaal nodig." Maar eerst komt nog deze zon dag. Mungra staat versteld van de enorme medewerking die van alle kanten aangeboden wordt. De RAI stelde de Amstelhal be schikbaar, goed voor zo'n 10.000 mensen. Als die nog te klein blijkt te zijn, dan zijn er nog twee andere hallen waar via video schermen de bijeenkomst kan worden gevolgd. „Alle groepen en koren die op treden doen dat belangeloos. Vi deoschermen, apparatuur, je kunt het zo gek niet verzinnen ol het is ons gratis aangeboden. Het is ongelofelijk, iedereen leeft mee." Dat zich tijdens de plechtighe den zeer emotionele taferelen zullen afspelen, daarvan zijn de organisatoren zich volledig be wust. Het Rode Kruis, de GG en GD, de RIAGG en een breed scala aan, ook etnische, hulpver leners zullen zondag ter plekke zijn. En dan is er nog die angst voor al te opdringerige pers, waar de slachtoffers ook de afge lopen week ruimschoots mee te maken kregen. „Met camera's stonden ze voor de ruiten van de sporthal waar de slachtoffers van de ramp werden opgevan gen. Wie even buiten kwam om een luchtje te scheppen werd meteen besprongen", weet Mun gra. Zelf was hij ook regelmatig in dat crisiscentrum te vinden. „Af en toe worden je de emoties toch te veel en loop je even naar bui ten. Hup, werd je weer bestormd met camera's en vragen. We heb ben zwaar nagedacht over de aanwezigheid van de pers ko mende zondag. Uiteindelijk zal ook de groep slachtoffers en nabestaanden daar aanwezig zijn. Die moeten daarvan zo weinig mogelijk overlast ondervinden. Ze heb ben al zoveel leed te verwerken. We hopen dat de pers daar reke ning mee zal houden." AMSTERDAM (ANP) - Het is mogelijk dal menselijke lichamen die worden blootge steld aan extreme hitte, simpelweg „ver dampen". Volgens patholoog anatoom dr. Hens van het gerechtelijk laboratorium leert de ervaring in crematoria dat een menselijk lichaam bij een temperatuur van 1100 graden celsius, is vergaan. Volgens professor Anthony Busuttil is het echter „zeer onwaarschijnlijk" dat 200 mensen verdwijnen zonder een spoor achter te la ten. Busuttil is als patholoog anatoom verbon den aan de universiteit van Edinburgh en verrichtte onderzoek naar de ramp met het Pan Am toestel in het Schotse Lockerbie. Hij arriveerde donderdagmiddag op Schip hol om op verzoek van de gemeente Amster dam mee te helpen bij het onderzoek Busuttils opmerkingen doen opnieuw de vraag rijzen in hoeverre de schatting van 250 dodelijke slachtoffers terecht was. Volgens burgemeester E. van Thijn is daar vanavond pas meer uitsluitsel over te geven, wanneer de lijst van vermisten zo compleet mogelijk is gemaakt. Behalve Busuttil is ook John Orr, politie chef van de Dumfries en Galloway police, donderdag in Amsterdam gearriveerd. Orr had driejaar geleden de leiding over het Loc- kerbie-crisisteam. Op de plaats van de ramp in de Bijlmer zijn tot nu toe 50 doden geborgen. Volgens Van Thijn blijft het daar waarschijnlijk bij. De bergingswerkzaamheden zijn gistermiddag om half 5 gestaakt. Bemanningslid Een van de laatste doden die werd gevonden was een bemanningslid van het verongeluk te El Al-toestel. Zijn lichaam werd aange troffen op de zevende verdieping van een van de flatgebouwen. Hij is nog niet geïden tificeerd. Tot nu toe is de identiteit van slechts één dode bekend. De man kwam niet voor op de lijst van vermisten. Voor het volledig doen verdwijnen van een menselijk lichaam is volgens patholoog anatoom Hens een hoeveelheid kerosine van tussen de 10 en 100 liter nodig. Een com binatie van hoog energetische warmtebron nen en hoge temperatuur maakt het moge lijk dat van een lichaam nog slechts een licht roetspoor op de grond achterblijft. Dat zou zich onder andere hebben voorge daan bij het bombardement op Dresden tij dens de Tweede Wereldoorlog, een raffina- derijbrand in het Franse Feyzin en tijdens een brand op het sphip de Scandinavian Star, waar van 140 passagiers en beman ningsleden nagenoeg niets werd terugge vonden. In Lockerbie gebeurde dat met zeventien in woners en twee passagiers van het veronge lukte Pan Am-toestel. Deze lezing wordt be vestigd door manager Van den Oever van het crematorium in Velsen. Hij zegt dat er bij de hoge temperaturen tijdens de brand die bovendien urenlang aanhielden, van de stof felijke resten van mensen niet veel meer overblijft dan wat onherkenbaar stof. „Het normale crematieproces voltrekt zich bij 800 tot 1000 graden Celsius en duurt één a an derhalf uur", legt Van den Oever uit. Puzzel Volgens Busuttil moet onderzoek naar de manier waarop vliegtuigbrokstukken zijn samengesmolten uitwijzen hoe hoog de tem peratuur is geweest tijdens de kerosine- brand. Daarnaast moet aan de hand van te ruggevonden lichaamsdelen worden be paald hoeveel mensen er zijn omgekomen. „Om een voorbeeld te geven; als we twaalf ellebogen en twee knieen terugvinden kun nen we ongeveer schatten om hoeveel men sen het gaat. Inderdaad, een macabare puz zel". aldus Busuttil." van onze correspondent Ad Bloemendaal TEL AVIV - Een El Al-vlucht van Tel Aviv naar New York heeft gistermorgen vroeg ern stige vertraging opgelopen na dat gebreken waren geconsta teerd in de ophanging van één van de motoren van de Boeing- 747. De maatschappij heeft in middels besloten alle toestellen van het type 747 nauwkeurig te controleren op barsten in de bouten waarmee de motoren aan de vleugels zijn bevestigd. De fabrikant. Boeing, heeft be kendgemaakt dat ze al geruime tijd geleden informatie heeft verstrekt over problemen met de bouten, maar El Al zegt pas na het ongeluk van zondag een formele waarschuwing te heb ben ontvangen. Een van de vragen die bij het onderzoek naar de ramp moet worden opgelost, is waarom de twee motoren onder de rechter vleugel kort na de start hebben losgelaten. Eerder dit jaar ver ongelukte in de buurt van Tai wan een Boeing-747 van China Airlines onder dezelfde omstan digheden. Ook in dat geval lie ten de twee motoren onder de rechtervleugel los. De bevesti gingsbouten zijn nooit gevon den, zodat geen definitieve con clusie kon worden getrokken. Net als bij El Al ging het om een ongeveer twaalf jaar oud vrachttoestel van het type 747- 200. Scheuren Volgens Boeing zijn de proble men met de motorophanging be sproken in een vergadering in Seattle, de basis van de fabriek, op 16 september van dit jaar. Daarbij zouden vertegenwoordi gers aanwezig zijn geweest van Swissair en El Al. In dat gesprek liet Boeing weten dat in de afge lopen zeven jaar vijftien maal bouten met scheuren uit 747's zijn verwijderd. Het zou gaan om een bekend probleem, vooral met 747's die zijn gebouwd tus sen 1980 en 1989. De algemeen-directeur van El Al, Rafi Harlev. bevestigde dat Boeing al twee maanden gele den een waarschuwing heeft doen uitgaan. Maar die zou al snel zijn ingetrokken, toen bleek dat het formaat van de nieuwe bouten die de fabriek verstrekte niet klopte. Pas twee dagen gele den, dus na de ramp in Amster dam, zou Boeing met een nieuwe formele waarschuwing zijn ge komen. In een donderdag gepubliceerd vraaggesprek met het dagblad Ma'ariv geeft Harlev antwoord op de vraag waarom El Al aan vankelijk verklaarde dat de zon dag neergestorte Boeing een honderd procent mankement- vrije geschiedenis had. terwijl is gebleken dat het toestel verre van schadevrij heeft gevlogen. In de afgelopen dagen werd be kend dat het vliegtuig op 24 juli te kampen had met een bran dende motor bij de start op Schiphol en dat het twee jaar ge leden naar New York moest te rugkeren, eveneens met brand in een van de motoren. Trillingen Harlev zegt dat de maatschappij niets te verbergen heeft. Het oor spronkelijke antwoord zou zijn gegeven omdat de mankemen ten in het verleden 'niets te ma ken hebben met de oorzaak van het ongeluk van zondag'. Harlev zegt dat zeven jaar geleden tril lingen bij de start zijn geconsta teerd en problemen met het lan dingsgestel. maar dat die na re paraties zijn opgelost. De bran den in de motoren hebben niets te maken met de recente ramp omdat het ging om motoren on der de linkervleugel, die onmid dellijk daarna zijn vervangen. Volgens Harlev heeft El Al niets te verbergen en zullen alle log boeken en technische journaals in handen worden gegeven van 'de onderzoekscommissies. Hij zegt ook dat geen enkele vlieger zou opstijgen met. een toestel waarvan bekend is dat het pro blemen vertoont. AMSTERDAM (GPD) - Het valt veel mensen zichtbaar zwaar hun naam in het condoleancere gister te zetten. Opnieuw ko men de beelden boven van het vliegtuig dat naar beneden kwam, toevallig op een andere flat. Had het tien seconden lan ger in de lucht gehangen, of kor ter. dan waren zij nu dood ge weest, misschien. Daarom ko men ze naar de Stadsdeelraad Zuidoost of naar het Amster damse stadhuis en tekenen ze het condoleanceregister. Wat kunnen ze anders doen in hun machteloosheid, zeggen de meesten. Een simpele penne- streek maakt bij veel mensen echter weer emoties los. „Terwijl we niet eens kennissen of familie hebben verloren", zeggen twee Surinaamse dames die met tra nen in hun ogen het zaaltje uit komen waar het register op een tafeltje ligt. Ontdaan door het gebeuren, maar ook een beetje omdat ze niet in stilte hun handtekening konden zetten. „We liepen direct tegen een paar fotografen aan, die ons bij het register stonden op te wachten. Maar die vroegen tenminste nog netjes of ze ons mochten fotograferen voor de krant". Maar toen ze net aan de beurt waren kwam er een stel on gelikte beren van het een of an dere tv-journaal binnenstor men. „En die vroegen niks. die zetten de camera gewoon aan. Als wij nou familieleden waren geweest van een van de slachtof fers, dan zouden we daar toch niet van zijn gediend? Heeft de pers dan helemaal geen respect meer voor de privacy van ande ren?". Kladblokje Tien minuten later komen er in derdaad nabestaanden het re gister tekenen en is het gebeurd met de vrije nieuwsgarihg. Alles met een camera wordt verder de toegang tot het Stadsdeelraad kantoor geweigerd. Tegen een kladblokje en een pen hebben de meeste mensen niets, ze willen best zeggen wat hen beweegt om hun naam in het boek te zetten. „Omdat niemand de dood kan ontlopen, dat zie je maar weer Waar je ook woont, het kan je elk moment treffen. God moet wel erg boos op ons zijn", zegt me vrouw Fong Tin Joen die in de Koningshoef woont, drie minu ten lopen van de rampplek. „Omdat het zwaar is enkele be kende gezichten niet meer in het parkje tegen te komen als ik een wandelingetje maak", zegt een Hindoestaanse man. Een Nederlander: „Omdat ik ja renlang in die flat heb gewoond en ik nog moeiteloos de namen weet van mensen die op de hoek woonden en waar sinds zondag niks meer van is vernomen". „Waarom moet ik dat nog zeg gen? Wat moet ik anders doen? Dit is het enige, want ik woon hier en mensen uit mijn eigen buurt zijn dood", zegt een verle gen jongen die toevallig langs het Stadsdeelkantoor kwam en binnenliep. „Omdat we het allemaal hebben gezien. We zaten er een minuut van af. Een paar seconden lan ger in de lucht en het vliegtuig was recht bij ons naar binnen ge komen", zeggen meneer en me vrouw De Vries van de Kneppel- weg. „Dit zullen we altijd mee dragen. dit raken we nooit meer kwijt. Hier komen is het enige watje nog kunt doen". Ongedeerd Annemarie Kuper: „Omdat mijn kinderen op een school zit ten waar ook kinderen van Kruitberg en Groeneveen op zit ten. De mees ten zijn ongedeerd gebleven, een paar worden nog vermist. En mijn kinderen ko men elke dag nog thuis met af schuwelijke verhalen over men sen die ik ook ken. Een Ghanese man die drie van zijn kinderen kwijt is. het is verschrikkelijk". Het zijn geen verhalen waarmee je kinderen uit school moeten thuiskomen, zegt Annemarie. „Maar het is niet anders. God. wat hebben we vaak een grapje gemaakt dat er wel eens zo'n vliegtuig naar beneden zou ko men. Maar zoiets gebeurt toch niet in Nederland? Zoiets ge beurt in Pakistan. Nepal. Of drie jaar geleden in Suriname, toen mijn kinderen ook al thuis kwa men met het verhaal dat een van de moeders op school familie had verloren. Verbrand in het SLM-vliegtuig. Toen waren ze nog klein en vroegen ze: 'Mensen kunnen toch niet branden, mam?' Nu weten ze dat het wel kan". Burgemeester Van Thijn zette als eerste zijn handtekening. foto Herman Pieterse/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 7