Het drama van een authentiek lachebekje Dat hij zo raak kon schrijven Derek Walcott verlegt grenzen Shirley yiaclaine l Oude garde klinkt op jazzfestivals kunst cultuur 21 Elsschottiaan Johan Anthierens Nobelprijs literatuur VRIJDAG 9 OKTOBER 1992 Shirley MacLaine (58) moet een schat van een mens zijn. Dat vermoeden wordt jevoed door de bijna naïef- aandoenlijke manier waarop ze in haar boeken zichzelf en anderen observeert en verklaart. En niet in de laatste plaats natuurlijk door de rollen in haar films. Een levenlang dat glimlachende jongeineisje uit Richmond, Virginia, met die kuiltjes in haar wangen en de samengeknepen ogen vol twinkellichtjes. Haar verschijning in Hitch- cocks The Trouble With Har ry in 1955 markeerde haar entree in de filmwereld. Ze was een com plete verrassing, een frisse, natuur lijke schoonheid, een authentiek lachebekje, vergeleken bij al die door de wol geverfde vehikels als Joan Crawford, Rita Hay worth of Lana Turner. Meer een naar groene zeep geurende starlet dan een doorrookte ster. En toch zou ze wereldberoemd worden. Het raadsel van MacLaine is die vreemde tegenstelling tussen be roemd zijn, overal enthousiast ont vangen worden en haar op de ke per beschouwd matige kwaliteit als actrice. Als zoveel klassiek op geleide Amerikaanse filmactrices kan ze perfect dansen, zingen en op haar kop staan en zelfs daarin is ze, vanaf haar tweede jaar al. gewend om op de planken rond te sprin gen, beter dan wie ook. Maar toch... We hebben de afgelopen maanden de unieke gelegenheid gehad op verschillende tv-zenders een groot deel van haar filmoeuvre opnieuw te kunnen zien, van The Trouble With Hary (1955), The Apartment (1960), The Children's Hour (1961), Irma la Douce 1963), The Turning Point (1977) of Terms of Endear ment (1983). Dat leidde tot de toch wel enigszins schokkende conclu sie, dat MacLaine iedere keer weer even stralend, maar eigenlijk nooit echt dramatisch of indrukwek kend aanwezig is. In de enige echte dramatische rol in haar carrière: The Children's Hour van William Wyler valt ze volledig in het niet naast Audrey Hepburn. Terwijl ze toch de meest dramatische rol in deze film heeft te spelen: een lesbi sche schooljuffrouw die. tevergeefs verliefd op haar vrouwelijke col lega, uiteindelijk zelfmoord pleegt. Zelfs de vileine sleutelrol van de 12 -jarige scholiere in die film blijft langer in het geheugen hangen. Wat is het dat een actrice met zo veel mogelijkheden en met zo'n Shirley Maclaine: Zo'n uitstraling, zulke mooie rollen, en toch zo weinig filmpersoonlijkheid. uitstraling en zulke mooie filmrol len, in wezen zo weinig filmper soonlijkheid heeft? Zoektocht In autobiografische boeken als Op Glad IJs, Dansen in het licht, Het hoort er allemaal bij en Inzien heeft MacLaine'wel haar hele ziel en zaligheid gestopt, maar die ont hullen nauwelijks iets over wat er met haar als actrice is gebeurd. Het zijn meer verslagen van een wankele zoektocht via de verkeer de mensen in een door pseudopsy- cholalia beheerste wereld. En daar valt ze de filmliefhebber en zelfs de MacLainefan danig lastig mee. In haar nieuwste boek. Zolang het nog kan treffen we een andere Shirley MacLaine aan. Een langza merhand wijs en evenwichtig ge worden dame die op het spoor is gekomen van die raadselachtige tegenstelling tussen wat ze kan en wat ze laat zien. Gepokt en gema zeld door jaren van meditatie, levi tatie en psychotherapie heeft ze voor zichzelf ontdekt wat haar heeft dwarsgezeten om zich werke lijk voor de volle 100 procent te kunnen geven in óf de glitter en showwereld óf het veeleisende vak van actrice in komische en drama tische rollen. MacLaine's nieuwste boek bevat twee delen die elk veel onthullen omtrent haar emotionele motie ven. Het eerste deel heet 'Een moe derfilm', het andere 'Het vaderto- neel'. Ze beschrijft daarin hoe ze respectievelijk voor haar moeder de filmwereld is binnengestapt en zich in wezen voor de al dan niet expliciet gestelde eisen van haar moeder bleef uitsloven, terwijl ze op de planken rondhopste in de hoop door haar vader erkend en se rieus genomen te worden. Uitein delijk ging de aandacht en waarde ring binnen het gezin meer uit naar Shirley MacLaines broer Warren Beaty die eveneens (en met groot succes) filmster is geworden. Capaciteiten Het 'drama' in het leven van Ma cLaine is dat haar moeder voort durend is blijven twijfelen aan de capaciteiten van haar dochter. El ke fantastische kritiek, elk pu bliekssucces van MacLaine werd door moeder MacLaine per defini tie ondergraven met terloopse, do delijke op en aanmerkingen. Shir ley MacLaine kwam er. terugkij kend - nadat haar vader was over leden - achter hoe haar ouders als spaken in het wiel van haar car rière waren blijven steken. Waar door ze er zelf voor zorgde dat som mige rollen niet uit de verf kwa men, steeds ongelukjes kreeg of ziek werd zodat ze opvoeringen moest afzeggen. Kortom, ze stak 200 procent in haar werk, maar zorgde er vervolgens voor dat daarvan misschien maar 70 pro cent tot resultaat leidde. MacLaines boek is vooral een heel herkenbaar boek geworden voor alle mensen die nog steeds de ne gatieve kanten van hun ouders, zo als een sterk normerende moeder of een in stilte afkeurende vader, een levenlapg met zich mee blijven zeulen. Eric Bos Shirley MacLaine. Zo lang het nog kan. Uitgeverij AnkhHermes, 271 pag met veel foto's Prijs: f29.90. De stichting Literaire Manifestatie Enschede/Hengelo organiseert morgen (zaterdag) een bijeenkomst in de Grote Kerk in Enschede, die geheel gewijd is aan de Vlaamse schrijver/dichter Willem Elsschot (1882-1960). Een forum van Elsschot-liefhebbers - onder wie Karei van het Reve en Johan Anthierens - zal 's mans werk en leven vanuit allerlei invalshoeken bespreken. Voorzitter is Guido Lauwacrt, die bovendien 's avonds in Theater Concordia zijn toneelspel Lijmen zal opvoeren. Van forumlid Johan Anthierens - hij werd ooit als lezer „gebeten" door Elsschot - verschijnt de studie Het Ridderspoor. De manifestatie begint zaterdagmiddag om half drie. Johan Anthierens zit in kamer 3L63 van het omroepcom- plex. dat de Vlaamstalige (BRT) en Franstalige (RTBF) Belgische omroep delen in de Brusselse voorstad Schaarbeek. Hij is er al vaker geweest, maar weet deson danks niet hoe hij in het pand zijn weg heeft gevonden. De architect heette Kafka, maar vandaag gaat het niet om hem, maar om diens tijdgenoot Willem Els schot. Anthierens is door de redactie van het culturele pro gramma De Eenhoorn uitgeno digd over zijn boek Het Ridder spoor te komen vertellen, zijn studie over Elsschot. „Ik verafgood die man", kunnen de luisteraars naar 'de omroep van de Vlaamse gemeenschap' uit de mond van Anthierens op tekenen. Ooit heeft hij Elsschot ontmoet. Als beginnend journa list vroeg hij belet bij zijn favo riete auteur. Het leverde hem on danks een reprimande wegens aandringen een interview op. „Maar ik durf het nog steeds niet terug te lezen", bekent hij. Johan Anthierens is publicist en journalist. Hij was in het verle den regelmatig op de Nederland se televisie te zien. In het panel van Van de rug af gezien bijvoor beeld. Verder maakte hij met Mies Bouwman de dubbele talk show Noord-Zuid. Elsschottiaan is hij al langer dan hij zich kan herinneren. Aan Het Ridderspoor heeft hij een jaartje gewerkt. „Ik begon aan een Elsschot-bijlage voor De Morgen. Terwijl ik daaraan werk te heb ik weer dat Elsschot-virus opgedaan. Ik ben in de directe voetsporen van Guido Lauwaert, die al zoiets voor Het Parool had gedaan, naar Blauberg gegaan, waar het boek De verlossing speelt. Een VPRO-journalist wil de er met mij nog een keer naar toe. Ter plekke heb ik geconsta teerd dat er nog veel meer te ra pen viel dan ik had gedacht." „Een boek kwam niet in me op, omdat ik dacht dat we over Els schot alles, of in elk geval veel. al wisten. Ik zou daar moeilijk wat aan toe kunnen voegen. In Blau berg ondervond ik dat er toch nog veel niet is gezegd. Wat mij vooral opviel was de merkwaar dige actualiteit van De verlos sing, dat in 1920 verscheen. Ik heb daar voor het eerst weer on dervonden hoe waar het is wat Elsschot schreef, hoe dicht hij bij de realiteit bleef." WJ I Johan Anthierens. Inmiddels zitten we in klein res taurant buiten het studiocom plex. Het is er op dit vroege uur rustig. Anthierens bestelt een ci troen-thee en vertelt over Het Ridderspoor, dat hij alleen kon schrijven met medewerking van de familie Elsschot en met name van Elsschots kinderen. „Er zijn er nog drie in leven. De jongste is nu 74 geworden. Ik heb voor dit boek vooral gewerkt, wat de kinderen betreft, met Ida en Anna. En meer met Ida, omdat zij na de dood van haar ouders is be gonnen herinneringen aan haar vader en zijn werk op te teke nen." In Het Ridderspoor recon strueert Anthierens diverse as pecten van Elsschots leven en werk. Wat hem betreft is het boek zeker een opmaat voor een vol gend werkstuk. „Ik zou me nooit durven aanmatigen, met de erva ring die ik heb, de echte biografie van Elsschot te schrijven. Maar ergens in Antwerpen is er nog materiaal van Elsschot opgesla gen. waarvan we de inhoud niet kennen. Ik zou graag daar inzage in willen hebben. Ik houd het vaag. omdat ik de familieleden niet in de problemen wil brengen, maar er ligt nog wat Elsschot- goud opgestapeld in het Ant werpse. Het is in totale wanorde. Hij is voor mij de belangrijkste Vlaamse auteur van deze eeuw. Dan is het zonde dat het mate riaal niet wordt gebruikt." Liefde Verafgoden zei hij voor de radio microfoon. Later nuanceert hij: „Verafgoden is een extreme term, want dat doe ik met nie mand. Maar je hebt liefde voor een kunstenaar. Elsschot laat me niet los." „Zijn taal met name. Elsschot was taal. was een taalwonder en zal een taalmonument blijven. Hij absorbeerde de taal op een aan het geniale grenzende ma nier. Hij zit in dat hele aparte ge val waar de meeste Vlamingen nog in zitten, van niet echt na tuurlijk opgegroeid zijn met de standaardtaal Ik vind dat hij op een prachtige manier heeft ge probeerd zich de taal eigen te ma ken. Ik onderschrijf zijn keuze: als ik schrijf moet het zuiver Ne derlands zijn. Afstappen van de verleidingen van het particula risme. Niet de wollige Vlaamse sfeer, maar de taal. de naakte taal. Je voelt het aan de groot heid van zijn schrijven en ziet het aan de glans van zijn pen. Nog el ke dag ben ik verbaasd over de manier waarop hij met zo sim pele woorden zo raak kon schrij ven." „Die verafgoding slaat op de hele figuur Alfons de Ridder/Willem Elsschot. Nu nog spreken de mensen die hem hebben gekend over zijn hele sterke persoonlijk heid. Die hele natuurlijke manier waarop hij gezag uitstraalde." Anthierens' fascinatie geldt niet zozeer de reclame-man De Rid der, als wel de literator Elsschot en ook diens privé-leven, waar hij zo veel stof voor zijn boeken uit putte. „Qua inspiratie was hij bij zonder lui. Hij raapte op wat voor zijn voeten lag." Taboe „Hij was al de vijftig voorbij voor dat hij literair eindelijk scoorde. Tot dat moment beschouwt hij zich als mislukt schrijver. Hij vond dat heel vervelend. Hij zat daar mee. Het was een taboe thuis. Dat gold vooral de jongste kinderen. De oudere kinderen, Walter bijvoorbeeld, hebben wel het begin van zijn carrière mee gemaakt. Ik vind het interessant hoe hij thuis, na een eerste mis lukte literaire aanloop. Elsschot letterlijk had weggeborgen. Alles had hij op zolder opgesloten. Hij had zijn literaire persoonlijkheid op zolder gelaten." „En dan merkje tot je verrassing hoe een kleine zet, in dit geval van Jan Greshoff. genoeg was om helemaal weer in gang te schie ten. In een tijdspanne van een paar jaren kwamen er nog zes ti tels. Daar kun je uit afleiden hoe eenzaam hij hier in Vlaanderen eigenlijk was, hoe in de steek ge laten en niet opgemerkt. En dan komt er ene Greshoff binnenlo pen, die de hand op de schouder legt en zegt 'zou je niet eens weer schrijven?'. En wham! De Ridder schiet in gang. In een mum van tijd heeft hij Kaas klaar en het stopt niet meer." „Het is niet prettig om te zeggen, maar ik vind het een vreselijke waarheid: zonder Nederland zou de hele Elsschot verschraald zijn." Theo Hakkert Johan Anthierens. Het Ridderspoor, Uitgeverij Meidenhoff. f34.50. tVer- schijnt volgende week) Anthierens is vandaag i vrijdagte gast in Aan tafel bij Pam' iRadio 5,14-15 uun Voor de tiende maal wordt in de Rotterdamse Doelen het Hei- neken jazzfestival gehouden. Ver schil met voorgaande jaren is dat deze jubileumuitgave zich over twee avonden uitstrekt, in plaats van de traditionele zaterdag avond. Vrijdag 16 oktober zijn in de Grote Zaal de 70-jarige Jean Toots Thie- lemans en de 84-jarige violist Ste- phane Grapelli de publiekstrek kers. Het optreden van deze be jaarde grootmeesters wordt afge sloten met het Count Basie Orche stra onder leiding van Frank Fos ter In een van de kleinere zalen trekt het trio van de Belgische meestergitarist Philip Catherine de aandacht. De Nederlandse in breng op deze eerste avond komt van Jarmo Hoogendijk/Ben van den Dungen quintet en The Houdi- ni's. Beide groepen zijn vertegen woordigers van de moderne hard- bop. De zaterdagavond staat in het te ken van de Amerikaanse vocale groep The Manhattan Transfer, een groep die met vele Grammy Awards onderscheiden is. Het slot,- optreden in de Grote Zaal wordt verzorgd door de Soul en rhytm blues zangeres Etta James. Tussen dit vocale geweld staat The Brec- ker Brothers Band geprogram meerd. Saxofonist Michael Brec- ker en trompettist Randy Brecker worden bijgestaan door ex Miles Davis' gitarist Mike Stern. De fijnproevers van de kamerjazz komen aan hun trekken bij het trio van klarinettist Jimmy Giuffre dat verder bestaat uit pianist Paul Bley en bassist Steve Swallow. De ze groep kenmerkt zich door per fect samenspel, waarbij composi tie en improvisatie naadloos in el kaar overgaan. The 29th Street Saxophone Quartet is een groep waar de oud Art Blakey saxofonist Bobby Watson de leider van is. Het Nederlandse onderdeel op de slotavond bestaat uit de Big Band van het Rotterdams Conservato rium met als gastsolist de saxofo nist Frank Wess. De jazzfestivals van de laatste ja ren bewijzen dat als je de jazz bo ven het clubcircuit en het jazzcafé uittilt er kunstgrepen nodig zijn om massa's mensen te trekken. De oplossing wordt dan gevonden bij vocalisten die zich bewegen in de randgebieden van de jazz. Zo con tracteerde Paul Acket Tony Ben nett, Lou Rawls en Roberta Flack voor het afgelopen North Sea Jazz Festival. In Rotterdam zien we dat The Manhattan Transfer en Etta Ja mes de rol van publiekstrekker op zich nemen. Bij de Jazz Mecca driedaagse in Maastricht i30, 31 oktober en 1 no vember) vervult de 64-jarige Fats Domino deze rol. Wellicht kan dat ook gezegd worden van onze Can dy Dulfer, die op de openings avond haar partijtje mag blazen. Plaats van het gebeuren is het Mecc congrescentrum in Maas tricht. waar dit festival voor de der de maal wordt gehouden. De ope ningsavond wordt verder opgeluis terd door vader Dave Brubeck en zijn drie zonen: Dan (drums). Mat thew (cello) en Chris (bas, trom bone). Op zaterdag barst het festival goed los. Opvallend zijn de vele AU Star bezettingen waarbij onder ande ren Phil Woods. Jimmy Heath, Sli de Hampton. Donald Byrd in de frontlinie te vinden zijn. De bijna 85-jarige Lionel Hampton, pas her steld van een ernstige ziekte, weet zich onder meer omringd door trompettist Harry Sweets Edison, trombonist Al Grey en saxofonist Benny Golson. De All Star Bands lijken een rerservaat te worden voor musici die hun sporen in de jazz verdiend hebben Het gevaar van gezapigheid en een gezellig on der-onsje liggen dan ook op de loer. Maar de pianisten Junior Mance en in het bijzonder de lichtvoetig swingende Kenny Barron zullen de oude meesters aansporen tot dadendrang. Saxofonist Joe Henderson, die door het Amerikaanse jazzblad Down Beat uitgeroepen is tot Jazz Man of the Year, staat op de slot avond op het podium met Al Fos ter (drums) en George Mraz (bas). Nina Simone en Fats Domino zijn op deze avond de megasterren. Meer artistieke dadendrang kan in Maastricht verwacht worden van de formaties van trompettist Roy Hargrove en die van de saxofonist Kenny Garrett. Opvallend op de festivals van zo wel Rotterdam en Maastricht is de afwezigheid van de zieke Dizzy Gil lespie. die 21 oktober 75 jaar wordt. De trouwe festivalbezoeker zal de ze trompettist/showman/entertai ner en grondlegger van de bebop missen, De 22-jarige trompettist Roy Hargrove krijgt door de afwe zigheid van Dizzy de kans te bewij zen dat er een nieuwe jazzgenera- tie in aantocht is. Arnold Parre Jazznights Rotterdam in concertge bouw de Doelen: vrijdag 16 en zaterdag 17 oktober. Jazz Mecca Maastricht: vrijdag 30. za terdag 31 oktober en zondag 1 novem ber. Derek Walcott, de Caribische dichter en toneelschrijver die donderdag de Nobelprijs voor literatuur kreeg vormt de essentie van een literatuur die, hoewel al 250 jaar oud, pas de laatste tijd overal in de wereld aandacht krijgt. De toekenning van de prijs aan Derek Walcott illustreert eens te meer wat veel schrijvers tegen woordig constateren, namelijk dat de rijkste literatuur in het Engels nu buiten Groot-Brittannie moet worden gezocht", zegt Mervyn Morris, een Jamaicaanse roman schrijver die momenteel in Londen is als gast van de British Arts Council. En John Wickham, een schrijver en columnist uit Barba dos zegt: „Het is een belangrijke prijs, niet alleen de prijs als zoda nig, maar zeker in dit speciaal ge val omdat het de bijzondere aard van de Caribische maatschappij voor het voetlicht haalt." Derek Walcott (1930) uit Trinidad deed voor het eerst van zich spre ken met Epitaph for the Young en 25 Poems, geschreven op negen tienjarige leeftijd en in 1949 in Bar bados gepubliceerd. Met dat werk tastte hij de grenzen af van een nieuwe literaire vorm die bepalend zou worden voor de Caribische lite ratuur. Walcotts belangrijke autobiografi sche Another Life verscheen in 1972. Het is een werk van epische allure dat uit 23 hoofdstukken is, opgebouwd. Daarin verkent Wal cott zijn jeugd op St. Lucia, zijn studietijd op Jamaica, waar hij studeerde aan de University of the West Indies. Ook beschrijft hij de invloed die de Caribische omge ving had op zijn ontwikkeling. „Als hij het alleen maar bij dit werk zou hebben gelaten, zou zijn reputatie al gevestigd zijn geweest", schreef een criticus. In de jaren zeventig, toen het Carb bisch gebied van een post-kolo- niale uithoek uitgroeide tot een re gio waar de supermachten hun de gens kruisten, toen Grenada, Guyana en Jamaica in het voet- poor van Cuba traden als horzels in de huid van Uncle Sam. kreeg het werk van Walcott nieuwe bete kenis. Zijn toneelstukken, die in zekere zin de afspiegeling zijn van thema's die hij ook in poëzie aan snijdt. worden veel opgevoerd en ook zijn gedichten worden veel ge lezen. Veel versregels worden geïn terpreteerd in de zin dat ze beteke nis geven aan het verlangen naar zelfbestemming dat in het Cari- bisch gebied steeds sterker wordt. Nobelprijswinnaar Derek Wal cott. In de jaren zeventig en tachtig komt een nieuwe generatie dich ters naar voren, onder wie veel vrouwen, die thema's als sexuele relaties en sociale rolpatronen in hun werk aansnijden. Na de Twee de Wereldoorlog is er sprake van een „werkelijke explosie" van Ca ribische literatuur, zegt Wickham. Nu kun je op scholen onderwijs ge ven in Caribische literatuur. „Wal cott is een produkt van die explo sie." Via Walcott, een exponent van de etterende periode van anti-kolo niale gevoelens die de jaren vijftig en zestig beheersten, is de draad met de rijke tradities uit het verle den ongebroken: zijn gedichten kloppen op het ritme van de kleur rijke talen die in het Caribisch ge bied worden gesproken, een sa mensmelting van Engels en West- afrikaansc talen. Wickham citeerde de Britse schrij ver Robert Graves, die in een re censie van Walcotts In a Green Night schreef dat de op St. Lucia geboren schrijver „Engels schreef met een groter begrip voor de in nerlijke magie dan de meeste, zo niet alle, Britse literatuur bedrij vende tijdgenoten." Wickham. die zelf talloze boeken over historische en eigentijdse on derwerpen op zijn naam heeft staan, meent. „Het is goed bij deze gelegenheid nog eens vast te stel len dat het werk van Walcott veel blijvender is dan de vérrichtingen van welke Westindische politicus dan ook. Fitzroy Nation

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 21