De muziek werkt toch wel Binnen wacht een kopje thee Blues Brothers op het toneel Floris Arntzenius fSKBÊÊf j f2 kunst cultuur Ze lijken er weliswaar niet helemaal op, maar ze gedragen zich wel hetzelfde als de Blues Brothers. In de nieuwe musical The Blues Brothers vertolken de twee Engelse zangers/acteurs Mark White (als Jake) en Simon John Foster (als Ellwood) het illustere Amerikaanse blues- en soulzangersduo. Na een geslaagde tournee door Groot- Brittannië en Ierland zal de musical van 12 oktober tot en met 1 november ook in verschillende theaters in Nederland en België te zien zijn. De musical gaat op 12 oktober in Het Luxor Theater in Rotterdam in première. Dat ze zich hetzelfde gedragen als de Blues Brothers bleek tijdens hun aankomst in Nederland vorige week. Ze werden als wereldsterren ontvangen en ze gaven geroutineerd het ene interview na het andere. Op de tweede dag moesten ze naar de tv-studio in Aalsmeer voor het programma 'Hitbingo', waarvoor zij een nummer uit de musical moesten opne men. Dat begon meteen goed. Mark Wight en Simon John Foster kwamen te laat. Wight, ongeschoren en met een uitdruk king op zijn gezicht alsof het de avond er voor weer erg laat was geworden, vroeg bij aankomst in de studio onmiddellijk naar bier. Nadat ze een interview en een foto sessie achter de rug hadden, moesten ze naar de kleedkamer om zich voor te berei den. Wight moest echter eerst sigaretten halen. Even later toen Foster al omge kleed was. bleek Wight spoorloos verdwe nen. Wat bleek: op zijn weg terug was Wight ergens gaan zitten en in slaap ge vallen. De Blues Brothers musical is inmiddels aan zijn tweede theaterseizoen begonnen. In het eerste seizoen deden twee andere acteurs aan deze produktie mee: Con O'N eill en Warwick Evans. De musical ging op 12 augustus 1991 in première op het Lon- dense West End. Daarna trok het gezel schap naar Glasgow, Lincoln en Dublin. De tour bleek een succes. Dit seizoen start de Europese tour. Film Volgens de Engelse acteurs Wight en Fos ter is het met deze musical niet de bedoe- De musical: eerbetoon aan de Blues Brothers. foto Impresariaat Jacques Senf ling om de hele film van de Blues Brothers na te spelen. Foster: „De musical is een eerbetoon aan de Blues Brothers. We pro beren hun humor - al is het maar voor een klein gedeelte - over te brengen op de mensen." Wight zegt dat het niet eens mo gelijk is om alles na te doen: „Universal Studios heeft de auteursrechten op de film. We mogen dus niet zomaar scènes daaruit gebruiken. We hebben er als het ware een soortgelijk verhaal van ge maakt." Wight en Foster worden begeleid door een zesmansband en een achter grondkoortje. The Bluettes, bestaande uit een zangeres en twee zangers. Wight: „We spelen net zoals in de film twee mensen die op de vlucht zijn voor de poli tie. Voordat de voorstelling begint, rijdt er buiten in de nabijheid van het theater een politiewagen rond. Vanuit de auto deelt een agent pamfletten aan de bezoekers uit met daarop de foto's van the Blues Bro thers. Daaronder staat dan 'wanted'." Dialogen „We spelen wel zowat alle nummers uit de film. Daar komen ook nog een eens een aantal songs van de LP's Briefcase full of blues en Made in America bij. Tussen de nummers door komen dialogen voor. Sommige dialogen duren drie minuten, niet echt lang dus. maar het komt ook voor dat we aan het eind van een nummer meteen doorgaan naar het volgende. Ik vind in de musical de muziek het belang rijkste, niet het dansen of de verhaallijn. Je zou desnoods de hele verhaallijn en alle dialogen kunnen schrappen, de muziek al Wanneer de groep toch herenigd is, ko men ze moeilijk aan de bak. Nog een pro bleem is de politie, die de broers van het begin tot aan het eind blijft achtervolgen. The Blues Brothers werd een van de popu lairste cultfilms ooit gemaakt. Belushi en Aykroyd maakten daarna verscheidene toernees in Amerika. Binnen korte tijd hadden zij vier platina platen op hun naam staan In 1982 echter overleed Be lushi. Repertoire Het repertoire van de Blues Brothers be staat vooral uit rock 'n' roll, blues en soul, maar er zitten ook elementen in van coun try and western zoals 'Rawhide' en 'Stand by your man' van Dolly Parton. Veel num mers werden bekende top-40 hits. zoals de grootste successen 'Gimme some lovin" en 'Everybody needs somebody'. Maar ze speelden ook covers zoals ondermeer 'Minnie the Moocher' van Cab Callöway en 'Under the boardwalk' van The Drif ters. Mark Wight vertelt dat het idee voor de musical twee jaar geleden is ontstaan bij Tony McCormick. muzikaal leider en sa xofonist. „McCormick speelde in juli 1991 met een band in een café in Brighton. Op dat zelfde moment deed hij ergens anders ook een theatershow 'The Bloodbrothers'. McCormick heeft twee acteurs uit die show (Con O'Neill en Warwick Evans) ge vraagd in zijn band te komen zingen. Dat deden ze. Het tweetal stelde voor num mers te gaan spelen van The Blues Bro thers. Elke keer als de band optrad, lag het hele café plat, McCormick heeft zich toen afgevraagd of er niet meer met de muziek gedaan kon worden. Vervolgens heeft hij regisseur David Leiand erbij ge haald. De regisseur schreef de verhaallijn. Er werden meer nummers in het reper toire opgenomen en in een mum van tijd was de musical klaar en de première in au gustus vorig jaar in het Whitehall Theatre in Londen een feit." Voorbereiding leen werkt toch wel. Maar dan zouden we een ordinaire coverband zijn. Omdat het een theatervoorstelling is. hebben we er juist dansscènes, rook en lichteffecten aan toegevoegd. De musical zit er zo'n beetje tussenin: het is geen concert, maar ook geen echte theatervoorstelling." Simon John Foster (27) komt uit Roches ter. Hij heeft voordat hij met de musical begon nooit geacteerd of gedanst. Hier voor is hij negen jaar brandweerman ge weest. Wel heeft hij ruim acht jaar in aller lei bands gezongen. Mark Wight (36) komt uit Londen en is sinds jaar en dag acteur. Op zijn vierde begon hij met dansen. Later volgde hij lessen in acteren en zingen. Belushi The Blues Brothers zijn ontstaan uit de Amerikaanse tv-serie Saterdag Night Li ve die in 1978 begon. Daarin waren de twee acteurs en zangers John Belushi en Dan Aykroyd te zien als de broers Jake en Ell wood Blues. De tv-serie is uitgegroeid tot een zeer komische muziekfilm die in 1980 verscheen. Belushi en Aykroyd spelen daarin twee voormalige topmuzikanten uit een eens succesvolle band. Jake heeft 'het licht gezien' en is vastbesloten geld in te zamelen voor een weeshuis. Om aan dat geld te komen moeten 'the good old times weer aanbreken. De zin 'We're putting the band together' is inmiddels een legendari sche uitspraak geworden. De bandhereni ging gaat niet van een leien dakje: het blijkt niet eenvoudig om alle bandleden over te halen. De een is inmiddels ge trouwd. de ander heeft een eigen zaak. In het nieuwe seizoen hebben Wight en Foster in Lincoln en Dublin al 34 voorstel lingen gegeven in maar liefst 28 dagpn. (Wight is er overigens later bijgekomen: hij verving vanaf juni 1992 de acteur Brian Hibbard. die ook enkele maanden heeft meegedaan aan de musical). De voorbe reidingen met de cast hebben maar twee weken geduurd, zegt Whight. En dat ter wijl de acteurs (zang)teksten uit hun hoofd moesten leren en de choreografie tot in de puntjes moesten uitwerken. Si mon Foster: „Het dansgedeelte is op zich zelf niet zo moeilijk. Wat Belushi en Ay kroyd klaarspelen is niet opzienbarend. Het komt meer aan op de nauwkeurige af werking." Wight, beaamt dit en voegt er aan toe: „Ik doe bij Simon een 'flip-over' over zijn rug. Als je dat niet goed repe teert. dan gebeuren er ongelukken." Handboeien De Engelse acteurs menen dat de Blues Brothers nog lang niet 'uit' zijn. Foster: „Laatst zat er in Lincoln een stel precies in het midden van de zaal De man was nog beter verkleed dan ik! Hij had zelfs hand boeien om en had zichzelf vastgeketend aan zijn zwarte attachékoffer. Naast hem zat een vrouw verkleed als die non uit de film. Ze bleven de hele show zo zitten. Zoiets is overigens geen uitzondering. Overal waar we spelen zie je de hoeden, de zonnebrillen en de zwarte jassen weer op duiken. De leeftijd speelt geen rol: in de zaal zitten mensen variërend van zes tot zestig jaar. Er zijn nog steeds veel fans. De film wordt nog steeds gedraaid. LP's wor den ook nu nog massaal verkocht, evenals de video's." Arno Hagemans The Blues Brothers spelen van 12 oktober tot en met 1 november in de volgende theaters: Luxor Theater Rotterdam (12 en 13 okt.), De Nieuwe Buitensociëteit Zwolle (15 okt.). De Koninklijke Schouwburg Den Haag <17 en 18 okt.). Cultureel Centrum Amstelveen <19 okt.). Schouwburg Am- phion Doetinchem (21 okt). De Maaspoort Venlo <23 okt.i. Casino Kursaal Oostende <24 okt.). Stadsschouwburg Groningen (25 okt i. De Jaar beurs Utrecht (26 okt.i. De Kunstmin Dordrecht (28 okt i. Stadsschouwburg Velsen IJmuiden (29 okt Cultureel Centrum De Vest Alkmaar (30 okt.), Koningin Elisabeth Zaal Antwerpen (31 okt.). Stadsschouwburg Sittard (1 nov.) Ooit heeft de Haagse schilder Floris Arntzenius gezegd: „Ik wou dat het morgen grijs weer was." Wie zijn gecombineerde overzichtstentoonstelling in het Haags Historisch Museum en kunsthandel Van Voorst van Beest bekijkt, begrijpt deze opmerkelijke voorkeur meteen. Arntzenius (1864-1925) stond op de top van zijn kunnen als hij grauwe wolkenluchten en natgeregende straten schilderde. De kunstenaar werd geboren in Soe- rabaja op Java, waar zijn vader offi cier in het Nederlands-Indische leger was. Omstreeks 1875 stuurden zijn ou ders hem naar Nederland, waar hij na de middelbare school ging studeren aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hij maakte er kennis met George Hendrik Breitner en Isaac Israels, de schilders die grote bekendheid zouden verwerven met hun levendige impressies van de hoofd stad en haar bewoners. Arntzenius kon in artistiek opzicht ech ter niet uit de voeten met de veelheid aan indrukken waarmee Amsterdam hem confronteerde. Hij verhuisde in 1892 naar zijn moeder in Den Haag en zou de stad nooit meer voor een andere woonplaats verruilen. De residentie inspireerde hem tot opval lend veel doeken waarop mensen zich onder paraplu's of optornend tegen de wind naar hun bestemming haasten. Hij gaf deze taferelen een grote charme door de subtiele schakeringen van witte, grij ze, gele en bruine tinten. Het regent en waait weliswaar, maar vast niemand vindt dat vervelend. Het slechte weer heeft eerder iets gezelligs en straks thuis wachten een kopje thee en een koekje. Spuistraat De schilder had een begrijpelijke voor keur voor lokaties in wat ook nu nog het meest aantrekkelijke deel van Den Haag is. Hij schilderde impressies van het sta tige Mauritshuis. de Korte Vijverberg toen er nog een tramlijn liep. de Lange Poten, de Denneweg, het Noordeinde, de Veerkade en het Buitenhof. Vooral de Spuistraat, ook nu nog een drukke win kelstraat, was een veelgevraagd tableau bij zijn kopers. Op veel van deze straatta ferelen vinden we de kunstenaar zelf te rug als keurige heer met bolhoed. Zo heeft Arntzenius als erfenis een sfeervol le indruk nagelaten van een al lang ver dwenen Den Haag. Wie zin heeft daar over melancholiek te worden, komt op deze expositie ruim aan zijn trekken. De schilder is door de kunsthistorici tot laatbloeier van de Haagse School be stempeld. de groep schilders die zich tus sen ongeveer 1870 en 1890 toelegde op een realistische weergave van interieur en landschap. De Marissen, Bosboom, Roelofs, Weissenbruch, Mauve en Jozef Israëls werden de meest bekende verte genwoordigers van deze stijl. Zij streef den de weergave van een onbedorven na tuurlijkheid na en het sprak vanzelf dat zij daarvoor niet in de stad terecht kon den. Arntzenius had een andere instelling en genoot juist van de schilderkunstige mo gelijkheden van het stadse leven. We ko men bij hem dan ook niet de bekende geï dealiseerde Haagse School-beelden van eenvoudige boeren, vissers of mijmeren de koeien tegen. Zijn schilderij van het arme invalide meisje dat in de Haagse Passage lucifers verkoopt, is wars van el ke sentimentaliteit en doet eerder den ken aan het werk van Engelse sociaal realisten uit de jaren zestig. Strandtaferelen De kunstenaar trouwde in 1900 met zijn overbuurmeisje de schilderes Lide Door man. Ze kregen vier dochters met wie ze geregeld naar het Scheveningse strand gingen. Deze tochtjes inspireerden Arnt zenius tot strandtafereeltjes die het werk van de Franse impressionisten in herin- Floris Arntzenius, Haagsche Straat, aquarel. nering brengen. Arntzenius toverde van zijn palet hetzelfde feest van licht waar de impressionisten zulke meesters in wa ren. Hij heeft ons verder veel liefdevolle por tretten nagelaten, uitgevoerd in olieverf of aquarel. Zijn vrouw en kinderen dien den vaak als model en we kunnen zien dat hij een toegewijde man en vader moet zijn geweest. Daarnaast putte hij geregeld inspiratie uit het sociëteitsle ven in Pulchri. Arntzenius heeft altijd zijn eigen koers gevaren. Hij week daar ook niet van af toen de schilderkunst zich in het eerste kwart van deze eeuw ingrijpend ver nieuwde met stromingen als cubisme en fciturisme. „Volgens deze tijd is mijn kunstrichting niet de goede", consta teerde hij eens. Volgens de overlevering was dit ironisch bedoeld en ging hij in het geheel niet gebukt onder zijn eigen „ge brek" aan vernieuwingsdrang. Dolf Welling stelt in zijn recent versche nen monografie over Arntzenius: „Als hij wel was gaan pointilleren of cubiseren. dan waren wij met zijn nalatenschap niet beter af geweest: integendeel waar schijnlijk." De getoonde kwaliteit op de ze expositie toont aan dat Arntzenius in derdaad een verstandige keus heeft ge maakt. Franpoise Ledeboer Overzichtstentoonstelling Floris Arntzenius. Haags Historisch Museum iKorte Vijverberg 7) en kunsthandel Van Voorst van Beest 'Laan van Meerdervoort 5a. Den Haagi. tot en met 15 november. Openingstijden museum: dinsdag tot en met vrijdag 11 tot 17 uur. zaterdag en zondag 12 tot 17 uur. Kunsthandel vrijdag, zo terdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur en vol gens afspraak Publicatie: Floris Arntzenius door DolJ Wel ling. 300 pag. met 170 afbeeldingen in kleur. f95. Simon John Foster (links) en Mark White als de Blues Brothers. foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 17