Aanpak onveiligheid in verkeer Ruzie over rol Omroep Zeeland bij calamiteit Oranjezon gaat eeuw terug in de tijd Westkappelse kustvisser Jan de Witte naar WK Autofabriek Hino flopte in jaren '60 in het Sloegebied Hond leeuwsch-Vlaanderen proefregio voor duurzame maatregelen abonnement zeeuwse almanak De komst van een jong hond je in dat gezin iri Ovezande bracht heel wat lol. maar aj en toe ook een enkele zorg. Zo was daar het probleem van de buikloop van de pup. De dierenarts schreef een streng dieet voor. Slechts een enkele beschuit. En wa ter. Het hielp, de buikloop ging over Het hielp zelfs erg goed. Na verloop van tijd kwam er helemaal niets meer uit het hondje. Dat leid de bij het uitlaten tot een gef ronste blik van de baas, ivaaruit duidelijk sprak: 'Komt er nog wat van.' En toen werd duidelijk dat honden weliswaar niet kun nen spreken, maar wel kun nen communiceren. De twee honde-ogen die een verwij tende blik in de richting van de baas wierpen antwoord den duidelijk:Als je ivilt dat er wat uitkomt, zul je er toch eerst icat in moeten stop pen." zeeland DONDERDAG 8 OKTOBER 1992 'JACKS' verwerkt met Gore-Tex staat voor topkwaliteit en het unieke Gore-Tex comfort: WATERDICHT WINDDICHT ADEMEND Lange Vorststraat 12 Goes tel. 01100-27607 van onze verslaggever OOSTKAPELLE - De natte valleien komen terug in na tuurgebied Oranjezon bij Oostkapelle. Woensdag is een gezamenlijk project van de provincie Zeeland en Delta Nutsbedrijven begonnen. Aan de oostzijde van het pompsta tion voor de waterwinning verdwijnt een stuk landschap met duinbeplanting en hoog struikgewas. Een stuk strand achter de duinen komt er voor in de plaats. In een termijn van een jaar of tien moet ech ter het oorspronkelijke land schap terug zijn van een eeuw geleden: valleien die in de winter drassig zijn en in de zo mer droogvallen en waarin louter lage begroeiing voor komt. Uit het waterwingebied van Delta Nutsbedrijven komt ver houdingsgewijs weinig water. Per dag wordt zo'n duizend ku bieke meter water omhoog ge pompt. Dat is 0,8 procent van de totale waterbehoefte van Zeeland. De rest wordt via een pijpleiding uit Noord-Brabant aangevoerd. De waterwinning is volgens terreinbeheerder G. Wösten van Delta Nutsbedrij ven vooral in de zomer toch noodzakelijk om in de extra Dit waterwinkanaal in Oranjezon wordt in het kader van het herstel van de natte valleien gedempt. foto Ruben Oreel waterbehoefte van de toeristen te voorzien. Delta Nutsbedrijven hoeft voor de dagelijkse hoeveelheid water niet in het hele winge- bied te pompen. In het weste lijk gebied zijn enkele nieuwe putten geslagen, zodat het oostelijk deel vrij komt voor de natuur. Het daar bestaande winkanaal wordt gedempt, de kunstmatig aangebrachte ver hogingen in het terrein ver dwijnen en de humuslaag van tientallen centimeters dik wordt afgeschraapt, zodat een kale zandvlakte overblijft. Ontwikkeling „In het begin is dat natuurlijk een saai gezicht", geeft Wosten toe. „Maar het is uiterst inte ressant om te zien hoe de plan tengroei zich gaat ontwikkelen in de komende jaren. Boven dien is het gebied dat we nu rooien al op veel plaatsen in Oranjezon aanwezig. Als we dat in stand zouden houden, hadden we meer van hetzelfde, terwijl we nu iets geheel nieuws krijgen." Door het dempen van de ooste lijke tak van het winkanaal stijgt de waterstand. Volgens Wösten is, sinds de waterwin ning vorig jaar in dit gedeelte gestaakt werd, het waterpeil met een halve meter gestegen. Door vee te laten grazen en nauwlettend toezicht te hou den, moet het gebied van zeven hectare permanent duinvallei worden, waarin alleen lage be planting als orchideeën voor komt. De provincie betaalt de helft van het project. Het past in een proefproject om water winning en natuurbehoud te scheiden. De kosten belopen 200.000 gulden. De werkzaam heden zijn eind november klaar. BARTSONS bij |n onze verslaggever JDELBURG - Zeeuwsch- Viaanderen wordt, als het aan gedeputeerde ing J. I. Henne- keij ligt. de eerste regio in Zee land waar een zogenaamd duur- uam veilig verkeerssysteem wordt opgezet. Binnenkort moeten gemeenten, water schappen, de provincie en het Rijk duidelijk maken hoeveel jeld ze daarin steken. beslissing op verschillende ni veaus nog niet is genomen. Dat er wat moet gebeuren staat vast, maakte Hennekeij woens dagmiddag op een vergadering van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ) duidelijk. De korte-termijn- maatregelen die tot nu toe in Zeeuwsch-Vlaanderen zijn geno men voldoen niet om de toe komstverwachtingen voor de verkeersveiligheid te halen. Het is wellicht nog wel mogelijk in 1995 25 procent minder ver keersslachtoffers te halen dan in 1985, gaf hij aan. Maar 40 pro cent minder slachtoffers in het jaar 2000 en 50 procent minder in 2010 achtte Hennekeij onhaal baar met de maatregelen die tot heden zijn gerealiseerd. Fietspaden Waarnemend directeur ir F. C. M. Wegman van de Stich ting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (SWOV) maakte in een inleiding over duurzaam veilig wegverkeer duidelijk dat aan de inrichting van wegen en fietspaden nog veel kan verbeteren. Hij pleitte voor richtlijnen die voorschrij ven aan welke veiligheidseisen allerlei wegen en fietspaden moeten voldoen. Het is echter ook belangrijk, gaf hij aan, dat een aanzienlijk deel van de be volking achter de te nemen maatregelen staat. Dijkgraaf I. C. Hage. die namens de waterschappen in het ROVZ zitting heeft, had zo zijn eigen oplossing voor een duurzaam veilig wegverkeer. „Je moet ge woon goed uitkijken", gaf hij de vergadering als wijze raad mee. Geprobeerd wordt van een of meerdere projecten in Zeeuwsch .Vlaanderen een experiment te maken, om in aanmerking te ko men voor landelijke subsidie. In een duurzaam veilig verkeers systeem worden verkeersdeel nemers, die niet bij elkaar horen, gescheiden met behulp van in- Sastructurele maatregelen. Volgens deze plannen zal gepro- beerd worden van de doorgaan- je oost-westverbinding Bres- tens-Perkpolder een tussen- rarm van een autoweg en een aitosnelweg te maken. Gedepu teerde Hennekeij heeft daar in Set verleden al eens voor gepleit. Gok de weg Groede-Sluis kan rfiliger worden gemaakt. Dan bestaat echter het gevaar dat duipverkeer de route Schoon- ijke-Oostburg neemt. Oost- burg is nu al een gevaarlijke cem op het gebied van verkeers- ttiligheid. Daarom kan de weg Groede-Sluis pas aangepakt vorden als de rondweg Oost- burg gereed is. Bebouwde kom Set is de bedoeling dat ook naar je veiligheid binnen de bebouw de kommen gekeken wordt, l'üaar valt de helft van het aantal slachtoffers. De plannen, die binnenkort gepresenteerd wor- iien, kunnen alleen uitgevoerd rorden als alle wegbeheerders - idat zijn de waterschappen, ge- Imeenten, de provincie en het Rijk - bereid zijn loyaal mee te luerken. Daarover bestaat nu nog geen zekerheid omdat die van onze verslaggever VLISSINGEN - Wanneer Zee land door een grote ramp wordt Vttroffen, loopt de voorlichting aan de bevolking in het hon- irrd. De directeur-hoofdredac teur van Omroep Zeeland, F. Feij, uitte die vrees woensdag in een persbericht. Hij verwijt de Zeeuwse autoriteiten dat ze de rol van zijn omroep als ram penzender veronachtzamen. De Vlissingse burgemeester J. van der Doef, die hoofdverantwoor delijk is voor de rampenvoor lichting, reageerde furieus op de beschuldiging. Hij noemde de alarmkreet van Feij 'ordi naire stemmingmakerij'. Aanleiding tot de verhitte ge moederen is de campagne 'Als de sirene gaat...' Onder dat mot to laten de gemeentelijke autori teiten in Zeeland komende dins dag huis-aan-huis folders ver spreiden. Daarin staat wat de burger het beste kan doen in het geval van een (dreigende) ramp. Eén van de adviezen luidt: naar Omroep Zeeland luisteren. Want via dat kanaal zullen de autoriteiten officiële mededelin gen doen. Dat werd eerder dit iAdvertentieI jaar zo afgesproken tussen pre mier Lubbers en de gezamenlij ke regionale omroepen. Helaas, meldt Feij. 'de daaruit voort vloeiende overeenkomsten met de provincie en de gemeenten zijn in Zeeland nog niet bespro ken en getekend'. Stuitend In plaats van dat verzuim goed te maken, geeft de overheid alle Zeeuwen nu het idee 'dat men rustig kan gaan slapen'. De di recteur-hoofdredacteur van Omroep Zeeland vindt dat 'nog al stuitend'. Feij klaagt dat de autoriteiten soms zelfs tegen werken. wanneer zijn omroep over dreigend gevaar wil berich ten. Zoals een jaar geleden na de aanvaring van een naftatanker in de monding van de Wester- schelde. Feijs verslaggevers zwermden uit om er over te be richten, maar moesten 'de grootst mogelijke moeite doen om de verantwoordelijke autori teiten te spreken te krijgen'. De hoogste gemeentelijke auto riteit op het gebied van de ram penbestrijding in Zeeland, de Vlissingse burgemeester J. van der Doef, reageerde bijzonder getergd op Feijs aantijgingen: „Misselijk. Dit is met een kanon op een mug schieten. Het is vol maakt duidelijk wat de rol van de omroep moet en zal zijn. Feij weet dat de commissaris van de koningin bezig is een overeen komst tot stand te brengen tus sen provincie, gemeenten en de regionale omroep." Kwalijk Van der Doef, die curieus genoeg ook voorzitter van Omroep Zee land is, vindt het 'buitengewoon' kwalijk dat Feij niet eerst de weg van het overleg bewandeld heeft. „Drie weken geleden heeft met hem overleg plaatsgevon den. Hij vroeg toen twee dingen: aansluiting op het nationale noodverbindingsnet en een noodstroomaggregaat. Dat zal geregeld worden. Verder heb ik niets van hem gehoord. Als hij vindt dat er in de uitvoerende sfeer nog dingen geregeld moe ten worden, dan kan hij zelf het overleg aangaan. Dan ga je toch niet meteen zo'n persbericht zit ten schrijven Ik noem dat een buitengewoon eenzijdige com municatie. Het is een profilering van de kant van de omroep waar ik niets van snap." WK-ganger Jan de Witte uit Westkapelle: al 28 jaar fervent kustvisser. f#to Ruben Oreel Hengelen naar barracuda, makreelhaai en wrakvis van onze verslaggeefster WESTKAPELLE - Voor het eerst in de 28 jaar dat West- kappelaar Jan de Witte (40) de kusthengelsport beoefent vist hij straks met sardines aan de haak. Hoe dat gaat uit pakken. hij heeft nog geen idee. In ieder geval bevat zijn aasemmer volgende week op de havendam van het Anda- lusische Almaria ook zagers- en daar weet hij al jaren weg mee. De Witte vertrekt dinsdag 13 oktober met nog vier Neder landse vissers naar het We reldkampioenschap Kustvis- sen. dat volgende week wordt gehouden aan de Zuidspaan- se kust. De Nederlandse equipe is vol vertrouwen. Al moest Nederland de wereldti tel vorig jaar even afstaan aan Duitsland, er bestaat gerede kans dat de trofee net als bij het WK in 1990 in Oostkapelle aan de Nederlanders toevalt, schat De Witte in. Zondag 18 oktober wordt de uitslag be kend gemaakt, dinsdag 20 ok tober worden de vissers weer thuis verwacht. Vijf wedstrijdsessies vinden er plaats op de stranden, ha- vendam en rotsen bij Alma ria, waaronder drie nachtelij ke visronden. Er zijn twintig landenploegen van elk vijf vissers. De selectie van de WK -gangers gebeurde al vorig jaar, tijdens wedstrijden in onder meer Dishoek, Rockan- je. bij de Maasvlakte en aan de Noorderpier bij Wijk aan Zee. Veel ervaring Wedstrijdervaring heeft De Witte in ruime mate. In 1985 werd hij derde, in 1989 en 1991 vijfde in het individuele klas sement van de Nederlandse kampioenschappen. In het korpsklassement ging de Westkappelaar met zijn hen- gelcollega's twee maal met de nationale titel naar huis Maar naar een WK werd hij nooit eerder uitgezonden. Tong en schol verwacht hij in ieder geval aan te treffen in de onbekende Zuidspaanse kustwateren, maar de lijst die de Spaanse organisatie hem toestuurde bevat talloze soor ten die hij nog nimmer aan wal mocht brengen. Barra cuda, makreejhaai, dolfïjnvis en wrakvis en zelfs blauwvin- tonijn. Bij de gedachte aan zo'n kanjer wrijft De Witte zich in de handen. Zandstranden, kiezels en zee wier, en een temperatuur van 24 tot 25 graden verwacht hij aan te treffen. Zijn waadpak en de laarzen blijven derhalve thuis. Zonder dat heeft De Witte al genoeg mee te ne men. „Vier hengels, twee steu nen, viskoffer, en dan nog je kleding. Het zwaarste is het vislood: bij elkaar zo'n 5,5 ki lo. Maar dat heb ik alvast meegegeven aan een official van de NWS (de Nederlandse koepel voor visfederaties, red.). Die is zondag alvast vooruit gegaan om de kust te verkennen en het een en an der uit te proberen. Het schijnt dat hij enkele Neder landers kent die daar wonen en die ook kustvissen." De vooruitzichten lijken opti maal De Witte: „Ze hebben gezegd dat we niet op moeten kijken als we daar in een uur tijd vijftien kleine vissen aan de haak slaan. En 's avonds, dan kan je de grote exempla ren vangen." Bedrijfshallen van Hino in Zqjd-Sloe. Links de opslagruimtes, rechts de montagehallen. foto archief PZC Mogelijke partner Daf-trucks van onze verslaggever VLISSINGEN - Het Japanse au tomobielbedrijf Hino, dat de laatste weken veelvuldig ge noemd wordt als mogelijke partner van vrachtwagenfabri kant DAF, heeft in de jaren zes tig via Vlissingen geprobeerd de Europese automarkt te ver overen. Dat liep uit op een fias co. De Automobielindustrie Hi no Nederland, een assemblage- bedrijf in Zuid-Sloe, ging in 1967 failliet. Volgens velen door manipulaties van de Neder landse directeur, die zich later zou ontpoppen als een zeer vin dingrijk financieel acrobaat. In augustus 1965 presenteerde het nieuwe bedrijf zich met veel tamtam in Vlissingen als de Au tomobielfabriek Nederland in oprichting. De PZC meldde op 21 augustus dat de fabriek in 1966 zou beginnen met de as semblage van vracht- en perso nenauto's. De onderdelen waren voor het grootste deel afkomstig van het Japanse Hino Motors Ltd in Tokio. Directeur was J. C. M. A. M. Deuss jr. Bij de oprichting van het bedrijf in Zuid-Sloe verklaar de hij dat de fabriek binnen vijf jaar kon komen tot de produktie van 1500 vrachtwagens en 10.000 personenauto's per jaar. Tegen die tijd zouden er 400 a 500 men sen bij de onderneming in dienst zijn. Het bedrijf was opgezet met Nederlands kapitaal. Op straat J. Geldhof was plaatsvervan gend werkplaatschef bij Hino Nederland, zoals het bedrijf sinds 10 augustus 1966 heette. Hij herinnert het zich als een am bitieuze onderneming. „Er wa ren grote plannen voor de pro duktie van vrachtwagens en stadsbussen. Iedereen werkte met veel plezier bij Hino. Over werk was geen probleem. Naar ons idee waren we bezig iets moois op te bouwen." Die hoop werd begin 1967 de bo dem ingeslagen door een volko men onverwachte faillisse mentsaanvraag. Twintig werk nemers stonden op straat. De vakbond was furieus. Een vak bondsbestuurder in de PZC van 18 februari 1967: „We hebben uit de krant moeten vernemen dat het faillissement is uitgespro ken, terwijl we drie weken gele den in een gesprek met de direc tie naar huis zijn gestuurd met de boodschap dat er beslist niets aan de hand was." Hino Nederland bleek alleen het loon van de werknemers stipt te hebben betaald. Verder had vrij wel iedere zakenpartner geld te goed. De grootste strop was voor de Amrobank, die voor vijf mil joen het schip inging. „De hele opzet was pure oplichting", zegt Geldhof. ..Alles wat binnen kwam was winst, er werd kenn- nelijk nooit iets uitgegeven. Na derhand bleek dat voor ons ook nooit premies waren betaald." Hino Nederland was achteraf ge zien een vingeroefening van di recteur Deuss jr voor latere fi nanciële transacties, die de vijf miljoen gulden ver te boven gin gen Na zijn Vlissingse avontuur richtte hij Joe Oil op. een bedrijf waarmee hij op de oliemarkt speculeerde. De Russische staatsoliemaatschappij Sojoez- nefte diende in de jaren tachtig verschillende aanklachten te gen Deuss in, omdat hij haar voor tenminste 200 miljoen dol lar aan olie zou hebben ontfut seld. In die tijd had Deuss ook de twijfelachtige eer de belangrijk ste man achter olieleveranties aan Zuid-Afrika te zijn. Belazerd „In Rotterdam, Moskou, Vlissin gen, Nijmegen, Teheran, New York en Curapao denken "een hoop mensen met gemengde ge voelens aan Jantje Deuss", schrijft Elsevier in 1988. Geldhof erkent dat. „Hij heeft ons bela zerd We kunnen zijn bloed nog steeds drinken Deuss jr woont nu op de Bermuda's. Bij het in moeilijkheden verke rende Daf in Eindhoven weten ze niets van de vroegere Hino-ves- tiging. Over de huidige contac ten met Hino doen ze liever geen mededelingen. „Voor het einde van het jaar is er meer duidelijk heid". zegt een woordvoerder. Advertentiei GARAGE FRANCKE MELISKERKE. TEL. 01186-1748 t Advertentie i vier weken de PZC voor f 12,50 (éénmalig binnen zes maanden) (Naam: Adriec Postcode: Plaats: Handtekening: In enveloppe zonder postzegel zenden naar PZC. afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen Bellen gaat sneller! 01184 84216 "Pri|s per dag bi| een kwartaal abonnement De PZC, 'n dijk van een krant Elke dag uw eigen PZC voor f 1,02*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 33