Honderden meters hoge vuurbal Israel reageert geschokt op ramp Verslagenheid onder aan ramp ontkomen bewoners Bijlmermeer Radio 1 gaf als eerste informatie 'Piloot probeerde waarschijnlijk juist woonwijk te mijden' Al eerder problemen El Al-vliegtuig met brandende motor binnen- en buitenland Ooggetuigen zien hoe baby's van flats naar beneden worden gegooid MAANDAG 5 OKTOBER 1992 door Fred van Essen AMSTERDAM Kreten van mensen in doodsangst vermen gen zich na de explosie met het geraas van vlammen en neer stortend beton. Bewoners van de flat Kruitberg die niet zijn getroffen, rennen in paniek hun huizen uit, breken zich door gla zen scheidingswanden heen om via de balkons een vluchtweg te zoeken. Babies worden volgens ooggetuigen uit de tegenover liggende flats vanaf de verdie pingen naar beneden geworpen, zonder dat er vangzeilen waren. „De sociëteit onderin de flat is vanavond open", roept een buurman. De plek is bedekt met brandende en rokende hopen staal en beton. De hitte is op vijf tig meter afstand ondraaglijk zonder beschermende kleding. De inslag van de Boeing 747 van El Al veroorzaakt om kwart voor zeven een honderden meters ho ge vuurbal boven de Bijlmer meer. Het vuur verbreidt zich met enorme snelheid, brokstuk ken van het vliegtuig scheren over de grasvelden tussen de tien etages hoge flatgebouwen. Een motorrijder die op het mo ment van de ramp op 500 meter afstand langs de flat reed, zag de Boeing neerstorten. Hij zag het k vliegtuig brandend met twee zwarte rookpluimen achter de Plundering winkelcentra AMSTERDAM (ANP) - De win kelcentra Kraaiennest en Am sterdamse Poort in de Bijlmer meer zijn zondagavond geplun derd door onbekenden. Die maakten gebruik van de afwe zigheid van de politie in de wijk direct na de vliegramp, aldus een woordvoerder van de poli tie. Het is nog niet bekend hoeveel winkels aan de plunderaars ten prooi zijn gevallen en hoeveel is weggenomen. Op de persconferentie in het cri siscentrum zei hoofdcommissa ris Nordholt van de politie dat drie mensen gearresteerd zijn in verband met plunderingen. Waar er geplunderd zou zijn wil de politie, die over dit onder werp zeer zwijgzaam is, niets zeggen. motoren dalen en daarna een kwartslag draaien. „Eerst dachten we dat hij ging landen, maar toen zagen we dat zijn vleugels verticaal draaiden: hij hing op zijn kant en boorde zich met een afschuwlijke ont ploffing in de flat." De man was gedwongen onder een viaduct te schuilen voor inslaande brok stukken en puin. Het vliegtuig had zich precies in een knik van de in honingraat- vorm gebouwde flat Kruitberg geboord, vlak naast een verbin dingsgang met de flat Groenoord. De klap sloeg voor zover in de kolkende zwarte rook te zien was, een dubbele rij wo ningen van boven naar beneden in hun geheel weg, van negen hoog tot op de grond. De restan ten van de vliegtuigromp lagen, onherkenbaar vervormd en uit gebrand voor de flat op het gras. Volgens omwonenden bevindt zich onderin de flat een sociëteit die vanwege de zondagavond was geopend. De hitte van de vuurzee, die werd aangewakkerd door de harde wind. was verzengend. Po- litie-agenten renden in het rond om nieuwsgierigen weg te hou den. Maar hun waarschuwingen voor neervallend puin en brand bare en exlosieve plassen kero sine hebben veelal juist een om gekeerd effect. Stromen van nieuwsgierigen probeerden zich met alle macht een weg te banen naar de flat. Soms met begrijpe lijke reden, omdat ze familie ol vrienden in Kruitberg hadden veelal uit pure sensatiezucht, Er is paniek bij de toeschouwers, er is in de eerste minuten ver warring bij de hulpverleners die hun weg moesten zoeken in de duistere chaos, die slechts werd verlicht door de geel-oranje vlammen en de zoeklichten van brandweerwagens en de politie- helicopter die boven de flat cir kelde. De brandweer heeft soms grote moeite om de weg te vinden in de architectonische Gordiaanse knoop die de Bijlmer is. Deel raadslid T. Waming is in de weer om ze de weg te wijzen. Iedereen die kan helpen wordt ingezet bij de opvang van slachtoffers en de afzettingen van de plaats van de ramp, van stadswachten tot buurtbewoners die zich aanmel den en de verbindingsgangen bewaken. In dolle paniek breekt om kwart over zeven een man door de eer ste rood-witte linten waarmee de politie de plaats van de ramp probeert af te zetten. Hij wordt gestopt door agenten, slaat om zich heen: „Mijn hele familie woont daar..." „Ga terug, gek." Hij wil niet. een agente die het even te machtig wordt schreeuwt Terug of ik schiet. De man wordt afgevoerd en ge kalmeerd. Radeloos van angsten verdrietz oners van de Bijlmer-flats steun bij elkaar. foto Cor Mulder/ANP De Israëlische ambassadeur in Nederland, Michael Bavli, krijgt uitleg van een politieman (I) op de plaats van de ramp. Rechts een lid van de Nederlandse beveiliging van de ambassadeur. foto Wim Wolters/ANP van onze correspondent TEL AVIV - In Israel is met ver bijstering gereageerd op de ramp met de El-Al Boeing bo ven de Amsterdamse Bijlmer meer. De televisie onderbrak de normale programmering een paar maal voor speciale bulle tins met schokkende beelden van de Nederlandse televisie. President Chaim Herzog heeft koningin Beatrix gisteravond een telegram gestuurd waarin In Suriname heerst grote ongerustheid van onze correspondent PARAMARIBO - In Suriname heerste gisteravond grote onge rustheid over de vliegramp in de Bijlmermeer. Veel mensen vroegen zich af of familieleden of vrienden zijn omgekomen. Surinamers probeerden mas saal contact met Nederland te krijgen. De meesten hebben al leen een telefoonlijn voor bin nenlands ggbruik. Zij proberen informatie te krijgen van be kenden die wel een internatio nale telefoonlijn hebben. In Paramaribo was de ramp gis teravond het onderwerp van ge sprek. In nagenoeg alle huiska mers zaten mensen aan de tele visie gekluisterd. De Surinaam se televisie bracht de extra uit zendingen van het NOS-Jour naal bij wijze van uitzondering rechtstreeks op het scherm. hij het medeleven van het Israë lische volk overbrengt. Premier Jitschak Rabin stuurde een te legram aan zijn Nederlandse collega Ruud Lubbers. Israels minister van buitenland se zaken, Shimon Peres, zei in een vraaggesprek op de Israëli sche radio dat iedereen in Israël meeleeft met de Nederlanders, „die we een warm hart toedra gen". „Het is", zei Peres, „alsof het onszelf is overkomen". Hij bood Nederland alle hulp aan die het nodig denkt te hebben. De Israëlische televisie had gis teravond laat een telefonisch vraaggesprek met Michael Ba vli, de Israëlische ambassadeur in Den Haag. Bavli was juist te ruggekeerd van een bezoek aan het rampgebied. Duidelijk ge schokt vertelde hij wat hij had gezien. Het televisiejournaal meldde aanvankelijk dat de ramp waar schijnlijk het gevolg was van een bomexplosie aan boord van de El-Al Boeing-747. Maar later ver telde een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij dat de gezagvoerder een paar minuten na de start van Schip hol brand meldde in twee van de vier motoren. Hij zou hebben ge probeerd terug te keren naar het vliegveld. Ovengens sluiten El- Al functionarissen de mogelijk heid van sabotage nog niet uit. General-manager Rafi Harlev vertrekt vandaag naar Amster dam, mogelijk met een onder zoeksteam Hij vertelde gister avond dat de verongelukte Boeing een bemanning aan boord had van drie leden plus een passagier. AMSTERDAM (ANP) - „Hé man, is 369 geraakt Ik wil weten hoe het met die vriend van mij zit." De agent haalt zijn schouders op. Hij kan ook deze man geen antwoord ge ven. „Het spijt me. Ik ben hier ook net en ik heb er nog niets van gezien." Duizenden mensen bewegen zich zondagavond langs de af rasteringen rond de Kruitberg en de Groeneveen, de in elkaar overlopende flats in de Bijl mermeer waarvan een deel van de bovenste verdiepingen door het neergestorte vlieg tuig compleet weg lijken ge vaagd. Rond het gat woeden branden. Maar ook elders in de verder volstrekt donkere flat staan her en der appartemen ten in brand. Brokstukken van het vliegtuig smeulen hal verwege de avond nog na. De agenten langs de afraste ring hebben opdracht nie mand meer tot de directe om geving van de ramp toe te la ten. Ook mensen die zeggen fa milie of vrienden in de getrof fen flat te hebben, wordt ge duldig maar beslist de toe gang ontzegd. Zelfs een man die er woont en dat met een le gitimatie probeert aan te to nen, komt er niet door. Vrien den nemen de tussen zijn snik ken door vloekende man met zachte hand mee. terwijl ze in tussen journalisten op een af stand houden. „Hij kan nu niet praten. Dat zie je toch wel. Morgen snapt hij wel dat hij geluk heeft gehad." Geluk Geluk gehad. Dat is inmiddels het gespreksonderwerp in de talloze groepjes Bijlmerbewo ners die langs de afrasteringen verspreid staan. Velen van hen hebben het vliegtuig zien aan komen of in ieder geval het zwaar grommende geluid ge hoord. vlak voor de klap. „We kennen hier natuurlijk het geluid van laag overko mende vliegtuigen,zegt ie mand uit de Grubbehoeve. pal tegenover de getroffen flats „Twintig, dertig keer per dag horen we dat hier Maar deze keer was het geluid wel erg zwaar. Een paar tellen later was het alsof er tientallen blik sems tegelijk in de lucht wa ren. Ik rende naar het balkon en wist niet wat ik zag. Het is nu alweer een paar uur gele den maar ik sta nog steeds te trillen op mijn benen." Naar huis gaan wil hij nog niet. ook al valt er buiten de afraste ring maar weinig van de gevol gen van de ramp te zien. „Ik BOEING 747-200F vrachtvliegtuig kan toch niemand bellen. Van af kwart voor zeven krijg ik al leen nog een gesprekstoon. Ik hoop maar dat mijn ouders zich realiseren dat ik niet in die flats woon." Op de doorgaande autowegen van de Bijlmermeer, een paar meter boven het autovrije maaiveld, staan overal ambu lances. politiewagens en au to's van de brandweer. Ter hoogte van de flat Kikken- stein is een doorgang vrijgela ten waar ambulances met gil lende sirenes af en aan rijden. Toeschouwers slaan het gela ten gade. Veel mensen dragen zakdoeken voor mond en neus, omdat de rook zich door de stevige wind over het ge hele gebied heeft verspreid. Daar bevindt zich ook een huismeester van de Kruitberg. Zij hoorde het nieuws, terwijl ze naar Studio Sport zat te kij ken. „Ik ben hier natuurlijk ge lijk naar toe gereden maar ik woon zelf in Alkmaar. Daarom ben ik er nu pas." Ook zij krijgt van de agenten geen toestem ming de afrastering nog te pas seren. „O nee." roept ze boos. „En morgen mag ik zeker wel de troep komen opruimen." Diplomatiek maakt de agent haar duidelijk dat de omvang van deze ramp haar kennelijk enigszins is ontgaan. Er zijn waarschijnlijk tientallen do den. Wanhopig kijkt ze dan om zich heen. „O. wat verschrik kelijk. En ik ben er net vier maanden geleden begonnen." Een deel van de nieuwsgieri gen is inmiddels weer op weg naar huis. „Waarom moeten ze toch altijd ons hebben." zegt een Surinamer zacht. „We zijn die ramp met de SLM nog nau welijks te boven en nu dit weer." De rest van zijn betoog gaat verloren als er weer een ambulance voorbijkomt. van onze verslaggever HILVERSUM - De Neder landse radio reageerde blik semsnel na de ramp met de Israëlische Boeing 747 van El Al. Ongeveer een kwar tier nadat het vrachtvlieg tuig om tien over half zeven gisteravond op de twee flat gebouwen neerstortte, was Radio 1 - de actualiteiten- zender - al in de lucht met het eerste nieuws. Radio 1 kwam vlak voor het nieuws van zeven uur met de melding van de ramp en is daarna continue doorge gaan met rechtstreekse re portages en achtergronden vanaf de plaats van het rampgebied. De televisie kwam na een ta melijk trage start later wat meer op gang. Aanvankelijk ging de reguliere program mering gewoon door. Maar wie gisteravond bij voor beeld rond tien uur via de te levisie over het ongeluk geïnformeerd wilde worden, kreeg nul op het request, Ne derland 1. 2 en 3 zonden hun gewone programma's uit. en ook RTL 4 bracht de gepro grammeerde sportuitzen- dingen. De NOS brak voor de eerste keer in in Studio Sport om kwart voor acht met een ex tra journaal. Zo'n drie kwar tier later dus dan Radio 1. De NOS is vandaag de hele da? in de lucht met extra Jour naaluitzendingen. De eerste uitzending is 's morgens om zeven uur. Het RTL 4-nieuws meldde het nieuws voor het eerst om vijf over negen. Voor die tijd gingen de series en quizzen gewoon door. door Henny van Egmond SCHIPHOL - De piloot van het op de Bijlmer neergestorte El Al-vrachtvliegtuig probeerde waarschijnlijk juist bewoond gebied te vermijden. Die voor lopige conclusie trekt Benno Baksteen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Ver keersvliegers, op basis van de laatste kilometers die het vlieg tuig aflegde. „Hij was op weg naar het zuiden van de Bijlmer, waar geen woningen staan. Maar je moet wel de kans krij gen om dat te halen", aldus Bak steen in een reactie. Volgens Baksteen is het hande len van de piloot op het eerste gezicht logisch. „Hij meldde pro blemen met de motor. Volgens de berichten is er één motor in de brand geraakt. Als een motor uitvalt, is er nog geen onoverko melijk probleem. Maar uit de be richten blijkt dat kort na de eer ste ook de tweede motor uitviel. En dan zit je wel in de proble men." In principe hoeft een brandende motor niet de andere aan te ste ken. „Maar er kunnen door een explosie stukken van de motor wegvliegen en schade veroorza ken aan de tweede motor. In principe mag dat niet. de moto ren zijn ook iets achter elkaar ge plaatst, maar het is al eens eer der gebeurd. Een jaar of and i half geleden in Taiwan. Ta stortte ook een vrachtvliegi: neer." De piloot van de Boeing ha kerosine geloosd. Dat kan n een brandende motor. „De zingspunten zitten aan het ei van de vleugels, dus dat mo zonder problemen kunnen. Q dat hij had besloten terug tel ren. moest hij ook wel keroa lozen. Hij was namelijk te zwa beladen om te landen." Baksteen concludeert uit hetb sluit van de piloot om terug keren en de communicatie n de verkeerstoren, dat er gg sprake was van een aansli .Als er een aanslag wordt pleegd, dan explodeert het to stel meestal meteen. Uit het ft dat de piloot besloot terug tel: ren, kun je opmaken dat er ta iog sprake was van een conti leerbare situatie. Het toes! vas ook nog aan het klimmen, lebben ooggetuigen verklaai Dat betekent dat de gezagvol der de zaak nog onder contrei leeft." Dat de gezagvoerder besloot! rug te keren is in een noodsiti tie geheel zijn beslissing. „De: zagvoerder is in dit soort gev len de absolute baas. Hij is enige die over alle informatiet schikt. De verkeerstoren pt beert hem alleen maar mogelijk te helpen." SCHIPHOL (ANP) - Het is niet de eerste keer dat een vracht vliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al bij Schiphol met een brandende motor te maken kreeg. In juli gebeurde dit ook al. Het toestel kon toen een veilige landing op Schiphol maken. Een woord voerder van de luchthaven Schiphol heeft dit bevestigd. Het is nog niet bekend of het ook om hetzelfde vliegtuig ging. De bemanning slaagde er toen in om de brand in de motor te blus sen met het interne blussysteem waarmee vliegtuigmotoren zijn uitgerust. Het zette het toestel daarna op de Kaagbaan aan de grond. Hoe de risico-aspecten van de groei van Schiphol moeten wor den beoordeeld, is een van de vragen die moeten worden beantwoord in het kader van het zogenoemde Plan van Aanpak voor de Ontwikkeling van Schiphol en Omgeving, afgekort Paso. Dat plan is een overeen komst tussen de verschillende bij de ontwikkeling van Schip hol betrokken overheden (rijk. provincie, Haarlemmermeer, Amsterdam), de luchthaven en de KLM. In het Paso, dat eind 1990 is vast gesteld, staat dat op korte ter mijn, binnen twee jaar, een ant woord moet komen op de vraag of voor luchthavens andere nor men moeten gelden voor ram penrisico's dan voor vaste indus triële installaties. Het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schipol zou volgens het Pa so groeien van ruim 200.000 p jaar op dit moment naar maal 415.000 vliegtuigbewegi gen per jaar in het jaar 2015. Het veiligheidsbeleid voor bi luchtverkeer is tot nu toe perkt tot de risico's die wordt veroorzaakt door de aard vanó ladingen. De risico's van li vliegen zélf wordt daarbij built beschouwing gelaten, zo staat: het Paso. Eerste serie Het neergestorte vliegtuig hoorde tot de eerste serie jumb jets, die is gebouwd in de jar zeventig, de serie 200. De KI heeft dit type vliegtuig al enk; jaren geleden uit de vloot haald en vervangen door de c dernere serie 300 en 400. Staten hebben in internatiora verband, binnen de organisa voor burgerluchtvaart ICAO. spraken gemaakt over de t« nische eisen waaraan vliegt gen moeten voldoen. Het t zicht hoe luchtvaartmaatschf pijen vliegtuigen onderhoud berust in eerste instantie bij luchtvaartautoriteiten van land waar het vliegtuig vanda komt. In incidentele situaties zijn Schiphol vliegtuigen aan grond gehouden omdat er ma kementen aan werden gecons! teerd. Zo vaardigde de Rijksp litie Dienst Luchtvaart Schiphol in oktober 1991 na« anonieme tip een vliegvertk uit aan de bemanning van Nigeriaanse Boeing 707 die scala aan technische mant menten vertoonde. Brandweerlieden zoeken tussen de branden slachtoffers. foto Ruud HofftA1!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4