Autokeuring leidt niet tot minder ongelukken Safrane auto voor veeleisende reiziger Vouwfietsen getest Opvolger van Renault 25 De rentestand is niet alleen zaligmakend. Het gaat om de laagste woonlasten. Hypotheken Tei onso 3 6622 vrije tijd zaterdag 19september 1992 35 r^r-i^r—1 op eenzame hoogte... Consumenten Kontakt is niet tevreden ...voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaatI Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Middelburg. Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Directielid Fokke Bangma van Renault Nederland draait er niet om heen. „We hebben bij Renault een harde leerschool gehad. We bieden nu een uitstekende kwaliteit, maar dat is niet altijd zo geweest. Niemand weet dat we al in november 1991 vier Safranes uit de voorserie in ons bedrijf hebben gehad en tot het laatste schroefje uit elkaar hebben gehaald." Uit zijn woorden blijkt dat Renault Nederland, net als de 'régie' in Frankrijk, niets aan het toeval wil overlaten met de lancering van het vlaggeschip van de Franse fabrikant. De Renault Safrane, opvolger van de Renault 25. staat op 15 oktober bij de 165 dealers. hypotheek De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gedaald. Daar naast heeft De Nederlandsche Bank in navolging van de Duitse cen trale bank ook haar rente verlaagd. Desondanks noteerden wij deze week geen renteverlaging, wel een rentestijging bij de Zwolsche Alge- meene voor het 3-jaars tafief van de verbeterde levenhypotheek. rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale provi- bank besparing van Hypotheekrente per 15 september 1992 gedu sie in constant rende 38,55".. 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 9.50 5.36 3.76 spaarhyp 10 jr 1.00 9.50 5.36 3.76 spaarhyp. 15 jr. 1.00 9.50 5.36 3.76 ann. hyp variab. 1.00 9.90 6.48 5.25 ann. hyp. ojr 1,00 9.30 6.08 4.94 ABP spaarhyp 5 jr. 1.00 9.20 5.18 3.61 spaarhyp 10 jr 1,00 9.10 5.11 3.55 spaarhyp 15 jr 1.00 9.10 5.11 3.55 ann. hyp 1.00 9.00 588 4.78 ann. hyp 10 jr. 1.00 8.90 5.82 4.72 Aegon spaarhyp 5/10 jr 1.00 9.60 5 48 3.87 spaarhyp. 15/20 jr 1.00 9.60 5.48 3.87 Amev zorg-vrij-hyp 5/10 jr 1.00 9.40 5.34 3.75 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 9.40 5.34 3.75 Bouwfonds spaarv.hyp 1.00 9.40 5.33 3.74 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1.00 9.40 5.33 3.74 spaarv.hyp. renterust 1.00 9.40 5.33 3,74 CDK-bank spaarhyp. 1.00 9.40 5,34 3.75 spaarhvp. 10 jr. 1.00 9.50 5.41 3.81 ann. hyp 1 jr. 1.00 9.20 6,01 4.88 ann. hyp 5 jr. 1.00 9.20 6,01 4,88 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0.25 9.40 5,29 3,71 Beheer spaargar hyp. 15/20 jr. 0,25 9.40 5,29 3,71 Centrale spaarhyp 5 jr. 1,00 9,10 5,08 3,51 Volksbank spaarhyp 10 jr. 1,00 9,40 5,29 3.68 ann hyp. 2 jr. 1.00 9.40 6,15 4.99 ann hyp. 5 jr. 1,00 9,00 5.88 4,78 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,00 9.40 5,34 3.75 hyp. tot. plan 15/20 jr. 1,00 9,40 5.34 3.75 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1.00 9.60 5,39 3.77 Nationale spaarhyp. 5/10 jr 1,00 9.40 5.34 3.75 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr 1,00 9.40 5.34 3.75 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1.00 9.50 5.36 3.76 spaarhyp 10 jr 1,00 9.50 5.27 3.63 ann. hyp. ljr 1.00 9.70 6.34 5.15 ann. hyp. 5 jr. 1.00 9.30 6.08 4.94 Postbank spaarhyp. 1.00 9.40 5.33 3.74 spaarhyp. 1.00 9.50 5.4U 3.79 spaarhvp. 12 jr 1.00 9.50 5,40 3,79 ann. hyp 1.00 9.60 6.16 4.99 ann.hyp ojr. 1,00 9.20 5.90 4.78 Rabo sp.opt. hyp 3 jr. 1.00 9.70 5.53 3.90 Hp.bank sp.opt hvp. 10 jr 1.00 9,50 5.39 3.78 sp opt. hvp. stabiel 1.00 9.50 5.39 3.78 (adviesrente) ann hyp variabel 1.00 9.70 6.34 5,15 ann. hyp. ojr 1.00 9.30 6.08 4.94 Reaal exact-hyp. 1,00 9.20 5.20 3.64 Hypothek BV exact-hyp. 10 jr. 1.00 9.20 5.20 3.64 Ver Spaarb spaarhyp. 5 jr. 1.00 9.40 5,34 3.75 Westland lage last. 7 jr. 1.00 9.30 5,25 3.67 Utrecht lage last. 14 jr 1,00 9.20 5.17 3.60 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 9,30 5,26 3,68 Algemeene za-hyp plan 10 jr. 1,00 9.20 5,19 3.62 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente nwris gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek, De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150 000.- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Advertentie wc garanderen u een besparend hypotheekadvies Nagelmakers ES»Hypo0"ks"aV LI..M 4331 HG Middelburg 1, Ook gevestigd in Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Bergen op Zoom en Breda. Advertentie) DE NATIONALE 1 k rik HYPOTHEEKBEURS Zeven jaar na de veelbesproken invoering is de Algemene Periodieke Keuring (APK) een bijna niet meer weg te denken fenomeen inde automobiel wereld. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de ANWB en de Bovag zijn tevreden over de resultaten. De tekortkomingen - 9 procent van de ruim 4 miljoen autokeuringen per jaar wordt niet goed uitgevoerd - beschouwen ze als vervelend maar overkomelijk. „Iedereen maakt fouten." Alleen van Konsumenten Kontakt mag de APK onmiddellijk worden afgeschaft. Op 16 juli 1985 gaf staatssecre taris Jaap Scherpenhuizen van verkeer en waterstaat het startsein voor de verplichte keu ring van personenwagens. De in voering van de APK moest het aantal verkeersongevallen met 10 procent verminderen. Die doelstel ling is bij lange na niet gehaald - deskundigen schatten het resul taat op maximaal 1,5 procent - en daarom moet de APK snel verdwij nen, meent Konsumenten Kon takt. Alleen de achtduizend garagebe drijven, die een APK-licentie heb ben, spinnen garen bij de verplich te autokeuring, beweert de consu mentenorganisatie. Garages voe ren reparaties uit en hebben dus baat bij het fingeren van manke menten. Keuringen bij onafhanke lijke stations, zoals de ANWB, heb ben het voordeel dat zij geen eco nomische belang bij reparaties hebben, omdat zij die niet zelf doen. Klachten Konsumenten Kontakt krijgt re gelmatig klachten over de uitvoe ring van de APK. Bij een onder zoekje twee jaar geleden vielen en kele leden van de ene in de andere verbazing. De eerste keurmeester viel over haarscheurtjes in de draagarmrubbers. kosten 600. Bij een andere garage werd de auto afgekeurd op de stabilisatorstan gen en de remleiding. Weer een an dere garage ontdekte mankemen ten aan de spoorstangkogels en de stofkaphoesjes van de fuseekogels. De interpretatieverschillen van keurmeesters zijn schrikbarend, vindt Konsumenten Kontakt. De keuringsnormen zijn op sommige De Fietsersbond ENFB heeft zeventien verschillende typen vouwfietsen laten testen en de re sultaten gebundeld in een beknop te brochure Geen enkele fietsen winkel heeft alle typen in de ver koop, daarom is het vergelijken door de aspirant-koper een hache lijke zaak Ook vaktijdschriften hebben maar op beperkte schaal vouwfietsen getest. Zo blijkt dat er een indeling be staat in vouwfietsen en deelfiet- sen. Een vouwfiets bestaat uit en kele framedelen die met een of meer scharnierdelen zijn verbon den en daardoor dubbel geklapt kunnen worden. In opgevouwen toestand is de vouwfiets een com pact pakket dat stabiel op de grond staat. De deelfiets bestaat uit niet meer dan twee delen. De fiets scharniert in het midden Opgeklapt is het een vrij fors pakket, dat niet zelf rechtop blijft staan De wielen be palen de grootte van het pakket. De meeste vouwfietsen hebben daarom wielen in de kleine maat van 20 inch. De brochure van de ENFB beant woordt vrijwel alle vragen die er rond de vouwfiets bestaan, zoals het al of niet gratis meenemen in trein en bus. de hanteerbaarheid en de rijeigenschappen. Ook de voorwaarden staan vermeld waar aan de fietsen moeten voldoen, wil len ze geschikt zijn als woon-werk- fiets. toerfiets, bednjfsfiets of boodschappenfiets Theo van der Kaaij Bij de eerste kennismaking in Praag verontschuldigde di recteur Jacques Lemonnier zich voor de kleine mankementen aan de toen beschikbare testvloot, die niet aan de kwaliteitseisen voldeed en later vernietigd zou worden. Lemonnier kan zich nu revancheren met een indrukwek kend produkt van zijn broodheer die zich na sombere jaren succes vol op de markt manifesteert. In de eerste helft van 1992 scoorde het concern een netto winst van 1.8 miljard gulden tegen 320 mil joen in dezelfde periode van 1991. Renault Nederland koestert zeer hoge verwachtingen van de Saf rane De Renault 25 scoorde in 1991 nog 2416 exemplaren in Ne derland Van de Safrane ver wacht de importvestiging er in de rest van dit jaar nog 1000 te ver kopen en volgend jaar 5000 „Het succes in Frankrijk is groot. De fabriek heeft daar al 18.500 orders genoteerd. In drie maanden zijn werking die de bestuurder de be nodigde extra kracht verleent om het stuur rond te draaien. Boemerang Voor en achter zijn veerpoten ge monteerd. De voortrein rust niet op een conventionele triangel, maar zit aan weerskanten aan een boemerangvormige arm vast. De achterwielen sturen iets mee. Renault heeft sommige Safranes voorzien van een systeem van veranderbaar veergedrag. dat 'dynactieve' vering is gedoopt. Het systeem is computerge stuurd en past zich automatisch aan de omstandigheden aan. Ook de bodemvrijheid van de auto is variabel. Boven de 120 ki lometer per uur wordt de njhoog- te van de wagen 15 mm lager, mits de omstandigheden dat toe laten. De versies zonder elektronisch geregelde vering hebben schok dempers die lastafhankelijk reageren. Qua comfort is het topmodel van Renault erop vooruit gegaan. De binnenruimte is ten opzichte van de 25 een stuk groter, en die was al groot voor zijn soort. Het uit rustingsniveau beweegt zich op hoog peil. Standaard vindt men in de Safrane centrale portierver grendeling. stuurbekrachtiging en elektrisch bedienbare voor- portierruiten. De duurdere ver sies zijn verkrijgbaar met aircon ditioning. verwarmde voorstoe- len, ABS. elektrisch verstelbare voor- en achterstoelen, enzo voort. Kortom, de Safrane is een auto voor de veeleisende reiziger, een stille, aangename auto met een subliem weggedrag, zachte com fortabele zetels, zijnde de voor keur van de gemiddelde Franse automobilist. En wie een concert wil beluisteren, kan beschikken over een radio-cd-speler. die 4x20 Watt levert. Nol van Bennekom De Safrane, opvolger van de Renault 25, is in Frankrijk al zeer succesvol. foto GPD er in Frankrijk al meer Safranes verkocht dan Peugeots 605 en Ci- troëns XM samen", aldus ver koopdirecteur Hennie van Dijk. In Nederland worden negen ver sies vpn de Safrane op de markt gebracht, te beginnen bij een prijs van 51.750 gulden voor het type met de viercilinder 2.2 mo tor. zoals alle motoren dwarsge- plaatst. Deze motor is afgeleid van het type dat ook in de Re nault 25 wordt gebruikt. Er is daarnaast een versie die per cilin der drie kleppen heeft en meer vermogen biedt 140 pk tegen 110 pk in de instap-versiei Vervolgens is er een V6 van drie liter inhoud en biedt het pro gramma de keuze uit twee die sels: een 2.1 turbo diesel en een 2.5 turbo diesel. Deze laatste krachtbron, bekend als de zoge noemde Sofim-motor. vindt ook bij de concurrentie aftrek en wordt door Volvo en Lancia toe gepast. Het is voor het eerst dat deze machine in een Renault per sonenwagen wordt gebruikt. De duurste versie is de perma nent vierwielaangedreven Qua dra. die 113.000 gulden kost. Vooralsnog wordt bij deze prijzen uitgegaan van een btw-tarief van 18.5 procent. De goedkoopste diesel is de 2.1 dT met een prijs van 57.950 gulden. De omschakeling naar dwarsge- plaatste motoren vergde een nieuw te ontwerpen versnellings bak. die een stuk kleiner moest zijn dan die in de R25 Ook het koppel van de verschillende mo toren maakte nieuwe berekenin gen voor de transmissies nodig. Bovendien is bij dwarsgeplaatste motoren een gecombineerde transmissie-differentieel-unit noodzakelijk. De versnellingen worden gewisseld via kabels en dus niet met stangen. Opmerke lijk is de gesynchroniseerde ach teruit. een ongewone 'primeur' van Renault. Voorts is er een viertraps auto matische versnellingsbak, welke is afgeleid van die uit de Renault 25. Er is keuze uit twee schakel- programma's inormaal en sport De stuurinrichting is voorzien van een snelheidsafhankelijke bekrachtiging, die haar signalen ontvangt van meetpunten bij de snelheidsmeter en bij het diffe rentieel. Een kleine computer zet vervolgens een stappenmotor in De keuringmeester aan het werk in het technocentrum van de ANWB in Vlissingen. foto Ruben Oreel punten voor meerdere uitleg vat baar. waardoor de consument is overgeleverd aan de willekeur van de keurmeester. Onwetende auto bezitters kan dat honderden gul dens kosten. De organisatie merkt op dat het effect op de verkeersvei ligheid wetenschappelijk nooit is aangetoond en dat het systeem de consument te weinig in bescher ming neemt. „De voordelen wegen niet op tegen de nadelen", meent juridisch medewerker Koos Pé ters. „De consument wordt alleen maar op kosten gejaagd." Volgens directiesecretaris Joost van Gils van de RDW schommelt het percentage ten onrechte goed gekeurde personenwagens al jaren rond de 8 a 9 procent. Ongeveer honderd controleurs houden regel matig steekproeven bij garagebe drijven. Bij herhaaldelijke fouten komen de controleurs vaker op be zoek. leggen ze een schorsing op of trekken ze de licentie in. Verwarring Hans Drommel, coordinator van de afdeling autokeuringen bij de ANWB in Den Haag. neemt het op voor de autobranche. „Over het al- rechte om de kwaliteit van hun voorraad aan te prijzen. „Volko men flauwekul", vindt hij. „Voor auto's van drie jaar of ouder is de keuring gewoon verplicht. Een APK-sticker op het nummerbord is net zo vanzelfsprekend als het kentekenbewijs. Dat gebruikt ook niemand als verkoopargument." Drommel zou graag zien dat de APK-normen hoger worden. „Een normale auto remt veel beter dan de minimale keuringseis." Het ac cent zou niet alleen moeten liggen op verkeersveiligheid en milieu-ei sen („Daar tillen wij zwaar aan"), maar ook op kwaliteit. „Mensen moeten een heleboel geld voor een auto neertellen. Dan mogen ze ook wel weten of ze waar voor hun geld krijgen. Een brood moet minstens 800 gram wegen, maar de smaak en de knapperigheid zeggen veel meer." Steeds meer bedrijven, ook in het noorden van het land. laten hun occassions keuren door ANWB- technocentra. „Consumenten moeten een ANWB-rapport vra gen. Juist gerenommeerde bedrij ven horen daarmee geen enkel pro bleem te hebben", meent Drom mel. Ook het garantiecertificaat van Bovag. de belangenvereniging van automobielbedrijven, be spaart de koper veel problemen. Geldverspilling Hoewel Konsumenten Kontakt de APK het liefst ziet verdwijnen, zou de consumentenorganisatie er ook vrede mee hebben dat de verplich te autokeuring voortaan alleen overgelaten zou worden aan onaf hankelijke keuringsinstanties, zo als de ANWB. Voor de Bovag is dat voorstel onbespreekbaar. „Dat zou geldverspilling zijn", reageert woordvoerder Rob Boon. „Een onafhankelijk keuringssys teem is veel kostbaarder en om slachtiger voor automobilisten. Als voertuigen afgekeurd worden, moeten ze eerst weer naar een ga rage voor het verhelpen van de mankementen en vervolgens weer terug naar het keuringsstation voor de herkeuring. Onze bedrij ven zijn goed uitgerust. Bovendien is de keuring gratis in combinatie met een grote beurt. Tel uit je winst." Fred Nicolai gemeen zijn de garagebedrijven goed bezig. Het vervelende is al leen, dat de beeldvorming van de APK wordt bepaald door inciden ten bij dubieuze handelaren. Na tuurlijk worden er fouten ge maakt. maar het gaat meestal om grensgevallen", aldus Drommel. Evenals Van Gils is hij is het wel eens met Konsumenten Kontakt. dat onder de automobilisten ver warring bestaat over de betekenis van de APK. Een goedgekeurde auto mag dan verkeersveilig zijn. maar verkeert lang niet altijd in technisch goede staat. „De APK is een minimum-eis waaraan de auto moet voldoen, beslist geen aan koopkeuring, zoals wij die uitvoe ren." Volgens Drommel gebruiken du bieuze handelaren de APK ten on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 35