Autokeuring leidt niet
tot minder ongelukken
Safrane auto voor veeleisende reiziger
Vouwfietsen getest
Opvolger van
Renault 25
De rentestand
is niet alleen
zaligmakend.
Het gaat om
de laagste
woonlasten.
Hypotheken Tei onso 3 6622
vrije tijd zaterdag 19september 1992 35
r^r-i^r—1 op eenzame
hoogte...
Consumenten
Kontakt is
niet tevreden
...voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaatI
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Middelburg. Lange Geere 153, tel. 01180-29828
Directielid Fokke Bangma van
Renault Nederland draait er
niet om heen. „We hebben bij
Renault een harde leerschool
gehad. We bieden nu een
uitstekende kwaliteit, maar dat
is niet altijd zo geweest. Niemand
weet dat we al in november 1991
vier Safranes uit de voorserie in
ons bedrijf hebben gehad en tot
het laatste schroefje uit elkaar
hebben gehaald." Uit zijn
woorden blijkt dat Renault
Nederland, net als de 'régie' in
Frankrijk, niets aan het toeval
wil overlaten met de lancering
van het vlaggeschip van de
Franse fabrikant. De Renault
Safrane, opvolger van de Renault
25. staat op 15 oktober bij de 165
dealers.
hypotheek
De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gedaald. Daar
naast heeft De Nederlandsche Bank in navolging van de Duitse cen
trale bank ook haar rente verlaagd. Desondanks noteerden wij deze
week geen renteverlaging, wel een rentestijging bij de Zwolsche Alge-
meene voor het 3-jaars tafief van de verbeterde levenhypotheek.
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
provi- bank besparing van
Hypotheekrente
per
15 september 1992
gedu
sie in
constant
rende
38,55"..
50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
9.50
5.36
3.76
spaarhyp
10 jr
1.00
9.50
5.36
3.76
spaarhyp.
15 jr.
1.00
9.50
5.36
3.76
ann. hyp
variab.
1.00
9.90
6.48
5.25
ann. hyp.
ojr
1,00
9.30
6.08
4.94
ABP
spaarhyp
5 jr.
1.00
9.20
5.18
3.61
spaarhyp
10 jr
1,00
9.10
5.11
3.55
spaarhyp
15 jr
1.00
9.10
5.11
3.55
ann. hyp
1.00
9.00
588
4.78
ann. hyp
10 jr.
1.00
8.90
5.82
4.72
Aegon
spaarhyp
5/10 jr
1.00
9.60
5 48
3.87
spaarhyp.
15/20 jr
1.00
9.60
5.48
3.87
Amev
zorg-vrij-hyp
5/10 jr
1.00
9.40
5.34
3.75
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,00
9.40
5.34
3.75
Bouwfonds
spaarv.hyp
1.00
9.40
5.33
3.74
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1.00
9.40
5.33
3.74
spaarv.hyp.
renterust
1.00
9.40
5.33
3,74
CDK-bank
spaarhyp.
1.00
9.40
5,34
3.75
spaarhvp.
10 jr.
1.00
9.50
5.41
3.81
ann. hyp
1 jr.
1.00
9.20
6,01
4.88
ann. hyp
5 jr.
1.00
9.20
6,01
4,88
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0.25
9.40
5,29
3,71
Beheer
spaargar hyp. 15/20 jr.
0,25
9.40
5,29
3,71
Centrale
spaarhyp
5 jr.
1,00
9,10
5,08
3,51
Volksbank
spaarhyp
10 jr.
1,00
9,40
5,29
3.68
ann hyp.
2 jr.
1.00
9.40
6,15
4.99
ann hyp.
5 jr.
1,00
9,00
5.88
4,78
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,00
9.40
5,34
3.75
hyp. tot. plan
15/20 jr.
1,00
9,40
5.34
3.75
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1.00
9.60
5,39
3.77
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr
1,00
9.40
5.34
3.75
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr
1,00
9.40
5.34
3.75
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1.00
9.50
5.36
3.76
spaarhyp
10 jr
1,00
9.50
5.27
3.63
ann. hyp.
ljr
1.00
9.70
6.34
5.15
ann. hyp.
5 jr.
1.00
9.30
6.08
4.94
Postbank
spaarhyp.
1.00
9.40
5.33
3.74
spaarhyp.
1.00
9.50
5.4U
3.79
spaarhvp.
12 jr
1.00
9.50
5,40
3,79
ann. hyp
1.00
9.60
6.16
4.99
ann.hyp
ojr.
1,00
9.20
5.90
4.78
Rabo
sp.opt. hyp
3 jr.
1.00
9.70
5.53
3.90
Hp.bank
sp.opt hvp.
10 jr
1.00
9,50
5.39
3.78
sp opt. hvp.
stabiel
1.00
9.50
5.39
3.78
(adviesrente)
ann hyp
variabel
1.00
9.70
6.34
5,15
ann. hyp.
ojr
1.00
9.30
6.08
4.94
Reaal
exact-hyp.
1,00
9.20
5.20
3.64
Hypothek BV
exact-hyp.
10 jr.
1.00
9.20
5.20
3.64
Ver Spaarb
spaarhyp.
5 jr.
1.00
9.40
5,34
3.75
Westland
lage last.
7 jr.
1.00
9.30
5,25
3.67
Utrecht
lage last.
14 jr
1,00
9.20
5.17
3.60
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
9,30
5,26
3,68
Algemeene
za-hyp plan
10 jr.
1,00
9.20
5,19
3.62
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente nwris gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek, De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150 000.- Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Advertentie
wc garanderen u een besparend
hypotheekadvies
Nagelmakers ES»Hypo0"ks"aV
LI..M 4331 HG Middelburg
1, Ook gevestigd in
Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Bergen op Zoom en Breda.
Advertentie)
DE NATIONALE
1 k rik
HYPOTHEEKBEURS
Zeven jaar na de
veelbesproken invoering is
de Algemene Periodieke
Keuring (APK) een bijna niet
meer weg te denken fenomeen
inde automobiel wereld. De
Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW), de ANWB
en de Bovag zijn tevreden over
de resultaten. De
tekortkomingen - 9 procent van
de ruim 4 miljoen
autokeuringen per jaar wordt
niet goed uitgevoerd -
beschouwen ze als vervelend
maar overkomelijk. „Iedereen
maakt fouten." Alleen van
Konsumenten Kontakt mag de
APK onmiddellijk worden
afgeschaft.
Op 16 juli 1985 gaf staatssecre
taris Jaap Scherpenhuizen
van verkeer en waterstaat het
startsein voor de verplichte keu
ring van personenwagens. De in
voering van de APK moest het
aantal verkeersongevallen met 10
procent verminderen. Die doelstel
ling is bij lange na niet gehaald -
deskundigen schatten het resul
taat op maximaal 1,5 procent - en
daarom moet de APK snel verdwij
nen, meent Konsumenten Kon
takt.
Alleen de achtduizend garagebe
drijven, die een APK-licentie heb
ben, spinnen garen bij de verplich
te autokeuring, beweert de consu
mentenorganisatie. Garages voe
ren reparaties uit en hebben dus
baat bij het fingeren van manke
menten. Keuringen bij onafhanke
lijke stations, zoals de ANWB, heb
ben het voordeel dat zij geen eco
nomische belang bij reparaties
hebben, omdat zij die niet zelf
doen.
Klachten
Konsumenten Kontakt krijgt re
gelmatig klachten over de uitvoe
ring van de APK. Bij een onder
zoekje twee jaar geleden vielen en
kele leden van de ene in de andere
verbazing. De eerste keurmeester
viel over haarscheurtjes in de
draagarmrubbers. kosten 600.
Bij een andere garage werd de auto
afgekeurd op de stabilisatorstan
gen en de remleiding. Weer een an
dere garage ontdekte mankemen
ten aan de spoorstangkogels en de
stofkaphoesjes van de fuseekogels.
De interpretatieverschillen van
keurmeesters zijn schrikbarend,
vindt Konsumenten Kontakt. De
keuringsnormen zijn op sommige
De Fietsersbond ENFB heeft
zeventien verschillende typen
vouwfietsen laten testen en de re
sultaten gebundeld in een beknop
te brochure Geen enkele fietsen
winkel heeft alle typen in de ver
koop, daarom is het vergelijken
door de aspirant-koper een hache
lijke zaak Ook vaktijdschriften
hebben maar op beperkte schaal
vouwfietsen getest.
Zo blijkt dat er een indeling be
staat in vouwfietsen en deelfiet-
sen. Een vouwfiets bestaat uit en
kele framedelen die met een of
meer scharnierdelen zijn verbon
den en daardoor dubbel geklapt
kunnen worden. In opgevouwen
toestand is de vouwfiets een com
pact pakket dat stabiel op de
grond staat.
De deelfiets bestaat uit niet meer
dan twee delen. De fiets scharniert
in het midden Opgeklapt is het
een vrij fors pakket, dat niet zelf
rechtop blijft staan De wielen be
palen de grootte van het pakket.
De meeste vouwfietsen hebben
daarom wielen in de kleine maat
van 20 inch.
De brochure van de ENFB beant
woordt vrijwel alle vragen die er
rond de vouwfiets bestaan, zoals
het al of niet gratis meenemen in
trein en bus. de hanteerbaarheid
en de rijeigenschappen. Ook de
voorwaarden staan vermeld waar
aan de fietsen moeten voldoen, wil
len ze geschikt zijn als woon-werk-
fiets. toerfiets, bednjfsfiets of
boodschappenfiets
Theo van der Kaaij
Bij de eerste kennismaking in
Praag verontschuldigde di
recteur Jacques Lemonnier zich
voor de kleine mankementen aan
de toen beschikbare testvloot,
die niet aan de kwaliteitseisen
voldeed en later vernietigd zou
worden. Lemonnier kan zich nu
revancheren met een indrukwek
kend produkt van zijn broodheer
die zich na sombere jaren succes
vol op de markt manifesteert. In
de eerste helft van 1992 scoorde
het concern een netto winst van
1.8 miljard gulden tegen 320 mil
joen in dezelfde periode van 1991.
Renault Nederland koestert zeer
hoge verwachtingen van de Saf
rane De Renault 25 scoorde in
1991 nog 2416 exemplaren in Ne
derland Van de Safrane ver
wacht de importvestiging er in de
rest van dit jaar nog 1000 te ver
kopen en volgend jaar 5000 „Het
succes in Frankrijk is groot. De
fabriek heeft daar al 18.500 orders
genoteerd. In drie maanden zijn
werking die de bestuurder de be
nodigde extra kracht verleent
om het stuur rond te draaien.
Boemerang
Voor en achter zijn veerpoten ge
monteerd. De voortrein rust niet
op een conventionele triangel,
maar zit aan weerskanten aan
een boemerangvormige arm
vast. De achterwielen sturen iets
mee.
Renault heeft sommige Safranes
voorzien van een systeem van
veranderbaar veergedrag. dat
'dynactieve' vering is gedoopt.
Het systeem is computerge
stuurd en past zich automatisch
aan de omstandigheden aan.
Ook de bodemvrijheid van de
auto is variabel. Boven de 120 ki
lometer per uur wordt de njhoog-
te van de wagen 15 mm lager,
mits de omstandigheden dat toe
laten.
De versies zonder elektronisch
geregelde vering hebben schok
dempers die lastafhankelijk
reageren.
Qua comfort is het topmodel van
Renault erop vooruit gegaan. De
binnenruimte is ten opzichte van
de 25 een stuk groter, en die was
al groot voor zijn soort. Het uit
rustingsniveau beweegt zich op
hoog peil. Standaard vindt men
in de Safrane centrale portierver
grendeling. stuurbekrachtiging
en elektrisch bedienbare voor-
portierruiten. De duurdere ver
sies zijn verkrijgbaar met aircon
ditioning. verwarmde voorstoe-
len, ABS. elektrisch verstelbare
voor- en achterstoelen, enzo
voort.
Kortom, de Safrane is een auto
voor de veeleisende reiziger, een
stille, aangename auto met een
subliem weggedrag, zachte com
fortabele zetels, zijnde de voor
keur van de gemiddelde Franse
automobilist. En wie een concert
wil beluisteren, kan beschikken
over een radio-cd-speler. die 4x20
Watt levert.
Nol van Bennekom
De Safrane, opvolger van de Renault 25, is in Frankrijk al zeer succesvol. foto GPD
er in Frankrijk al meer Safranes
verkocht dan Peugeots 605 en Ci-
troëns XM samen", aldus ver
koopdirecteur Hennie van Dijk.
In Nederland worden negen ver
sies vpn de Safrane op de markt
gebracht, te beginnen bij een
prijs van 51.750 gulden voor het
type met de viercilinder 2.2 mo
tor. zoals alle motoren dwarsge-
plaatst. Deze motor is afgeleid
van het type dat ook in de Re
nault 25 wordt gebruikt. Er is
daarnaast een versie die per cilin
der drie kleppen heeft en meer
vermogen biedt 140 pk tegen 110
pk in de instap-versiei
Vervolgens is er een V6 van drie
liter inhoud en biedt het pro
gramma de keuze uit twee die
sels: een 2.1 turbo diesel en een
2.5 turbo diesel. Deze laatste
krachtbron, bekend als de zoge
noemde Sofim-motor. vindt ook
bij de concurrentie aftrek en
wordt door Volvo en Lancia toe
gepast. Het is voor het eerst dat
deze machine in een Renault per
sonenwagen wordt gebruikt.
De duurste versie is de perma
nent vierwielaangedreven Qua
dra. die 113.000 gulden kost.
Vooralsnog wordt bij deze prijzen
uitgegaan van een btw-tarief van
18.5 procent. De goedkoopste
diesel is de 2.1 dT met een prijs
van 57.950 gulden.
De omschakeling naar dwarsge-
plaatste motoren vergde een
nieuw te ontwerpen versnellings
bak. die een stuk kleiner moest
zijn dan die in de R25 Ook het
koppel van de verschillende mo
toren maakte nieuwe berekenin
gen voor de transmissies nodig.
Bovendien is bij dwarsgeplaatste
motoren een gecombineerde
transmissie-differentieel-unit
noodzakelijk. De versnellingen
worden gewisseld via kabels en
dus niet met stangen. Opmerke
lijk is de gesynchroniseerde ach
teruit. een ongewone 'primeur'
van Renault.
Voorts is er een viertraps auto
matische versnellingsbak, welke
is afgeleid van die uit de Renault
25. Er is keuze uit twee schakel-
programma's inormaal en sport
De stuurinrichting is voorzien
van een snelheidsafhankelijke
bekrachtiging, die haar signalen
ontvangt van meetpunten bij de
snelheidsmeter en bij het diffe
rentieel. Een kleine computer zet
vervolgens een stappenmotor in
De keuringmeester aan het werk in het technocentrum van de ANWB in Vlissingen.
foto Ruben Oreel
punten voor meerdere uitleg vat
baar. waardoor de consument is
overgeleverd aan de willekeur van
de keurmeester. Onwetende auto
bezitters kan dat honderden gul
dens kosten. De organisatie merkt
op dat het effect op de verkeersvei
ligheid wetenschappelijk nooit is
aangetoond en dat het systeem de
consument te weinig in bescher
ming neemt. „De voordelen wegen
niet op tegen de nadelen", meent
juridisch medewerker Koos Pé
ters. „De consument wordt alleen
maar op kosten gejaagd."
Volgens directiesecretaris Joost
van Gils van de RDW schommelt
het percentage ten onrechte goed
gekeurde personenwagens al jaren
rond de 8 a 9 procent. Ongeveer
honderd controleurs houden regel
matig steekproeven bij garagebe
drijven. Bij herhaaldelijke fouten
komen de controleurs vaker op be
zoek. leggen ze een schorsing op of
trekken ze de licentie in.
Verwarring
Hans Drommel, coordinator van
de afdeling autokeuringen bij de
ANWB in Den Haag. neemt het op
voor de autobranche. „Over het al-
rechte om de kwaliteit van hun
voorraad aan te prijzen. „Volko
men flauwekul", vindt hij. „Voor
auto's van drie jaar of ouder is de
keuring gewoon verplicht. Een
APK-sticker op het nummerbord
is net zo vanzelfsprekend als het
kentekenbewijs. Dat gebruikt ook
niemand als verkoopargument."
Drommel zou graag zien dat de
APK-normen hoger worden. „Een
normale auto remt veel beter dan
de minimale keuringseis." Het ac
cent zou niet alleen moeten liggen
op verkeersveiligheid en milieu-ei
sen („Daar tillen wij zwaar aan"),
maar ook op kwaliteit. „Mensen
moeten een heleboel geld voor een
auto neertellen. Dan mogen ze ook
wel weten of ze waar voor hun geld
krijgen. Een brood moet minstens
800 gram wegen, maar de smaak en
de knapperigheid zeggen veel
meer."
Steeds meer bedrijven, ook in het
noorden van het land. laten hun
occassions keuren door ANWB-
technocentra. „Consumenten
moeten een ANWB-rapport vra
gen. Juist gerenommeerde bedrij
ven horen daarmee geen enkel pro
bleem te hebben", meent Drom
mel. Ook het garantiecertificaat
van Bovag. de belangenvereniging
van automobielbedrijven, be
spaart de koper veel problemen.
Geldverspilling
Hoewel Konsumenten Kontakt de
APK het liefst ziet verdwijnen, zou
de consumentenorganisatie er ook
vrede mee hebben dat de verplich
te autokeuring voortaan alleen
overgelaten zou worden aan onaf
hankelijke keuringsinstanties, zo
als de ANWB. Voor de Bovag is dat
voorstel onbespreekbaar. „Dat
zou geldverspilling zijn", reageert
woordvoerder Rob Boon.
„Een onafhankelijk keuringssys
teem is veel kostbaarder en om
slachtiger voor automobilisten.
Als voertuigen afgekeurd worden,
moeten ze eerst weer naar een ga
rage voor het verhelpen van de
mankementen en vervolgens weer
terug naar het keuringsstation
voor de herkeuring. Onze bedrij
ven zijn goed uitgerust. Bovendien
is de keuring gratis in combinatie
met een grote beurt. Tel uit je
winst."
Fred Nicolai
gemeen zijn de garagebedrijven
goed bezig. Het vervelende is al
leen, dat de beeldvorming van de
APK wordt bepaald door inciden
ten bij dubieuze handelaren. Na
tuurlijk worden er fouten ge
maakt. maar het gaat meestal om
grensgevallen", aldus Drommel.
Evenals Van Gils is hij is het wel
eens met Konsumenten Kontakt.
dat onder de automobilisten ver
warring bestaat over de betekenis
van de APK. Een goedgekeurde
auto mag dan verkeersveilig zijn.
maar verkeert lang niet altijd in
technisch goede staat. „De APK is
een minimum-eis waaraan de auto
moet voldoen, beslist geen aan
koopkeuring, zoals wij die uitvoe
ren."
Volgens Drommel gebruiken du
bieuze handelaren de APK ten on-