De stilist is nooit klaar Yoghurt herstelt onze darmflora PZC Kleding kiezen Een smakelijk hapje in de schoolbanken Hachee met uien van nieuwe oogst Limburgse tuin teelt kruiden op grote schaal vrije tijd Vleeswaren als hartige traktatie ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1992 3 3 Vlak na de oorlog waren er nog geen stilisten. Nu bepalen ze bijna de hele gang van zaken in de modewereld: bij confectie-ondernemingen geven zij de collectie vorm en bij tijdschriften kiezen foto-stilisten de kleding die de modellen dragen. Ze hebben, kortom, veel invloed op ons kleedgedrag. Reden voor een gesprek met twee stilisten: Betty Schilp, al fljaar bij C&A, en Ingeborg Roelands, sinds twee jaar in lienst van het kledingwarenhuis. „Het is een leuk, gecompliceerd vak." Stiliste Ingeborg Roelands: „Zelfs als je in Zuid-Frankrijk op vakantie bent, zie je nog mensen in kleding die je zelf hebt ontworpen." foto Thom van Amsterdam Nee, ontkennen ze lachend, zelf dragen ze nooit kleding van C A. Het is duidelijk niet de eerste keer dat iemand Betty Schilp en Ingeborg Roelands die vraag stelt. Ze geven de voorkeur aan de kle ding Armani, Jean-Paul Gaultier en de Japanse mode-ontwerpers. Daarin schuilt juist het moeilijke van haar vak, vindt Ingeborg: ..Je werkt voor een doelgroep, waar je zelf niet toe behoort. Dat moet je steeds voor ogen houden, je moet je steeds in de doelgroep proberen te verplaatsen." Het is niet eenvoudig om een defi nitie van hun beroep te geven, zeg gen beide stilisten. Iedereen geeft er een eigen invulling aan. „Het vormgeven van een collectie voor een doelgroep of het bedrijf waar voor je werkt", omschrijft Inge borg tenslotte. Uitgebreid Op de styling-afdeling van C&A werken vier mensen. Zij nemen ie der een deel van de collectie voor hun rekening. Ingeborg Roelands heeft bijvoorbeeld Ecco (vrije- tijdskleding), de positiekleding en de sportkleding in haar portefeuil le. Een uitgebreid pakket, vindt ze zelf. Voor ieder seizoen maken de stilisten een basiskleurkaart en met thematische collages geven ze aan wat in het komende seizoen de JVlOCl 1 IJ K trends voor de verschillende doel- groepen worden. Daarmee gaan ze tailleerder uitwerken. En dat bete kent weer dat we bij de fabrikan ten een betere prijs kunnen ma ken." naar de inkopers en in overleg met hen wordt de collectie samenge steld. Bij C&A ontwerpen de stilisten ook een deel van de collectie en de dessins die op de kledingstukken worden gedrukt. Daarbij maken ze veel gebruik van de computer. „Een fantastisch hulpmiddel", zegt Betty Schilp. „Vroeger moest je alles met de hand inkleuren met viltstiften. Nu kunnen we veel snel ler werken en de ontwerpen gede- Want bij een grootwinkelbedrijf als C&A draait het natuurlijk vooral om de winst. De collectie moet dan ook zoveel mogelijk mensen aanspreken. Ingeborg Roelands: „Je moet steeds blijven kijken wat de klanten leuk vinden. Dat is veel moeilijker dan wanneer je bijvoorbeeld voor Puck Hans werkt, want dan behoor je zelf tot de doelgroep. Wij werken boven dien met een beperkt budget, dat maakt het extra moeilijk. Je hebt maar een klein gebiedje om je crea tiviteit op bot te vieren, maar ik vind het eigenlijk juist wel leuk om op zo'n manier aan banden gelegd te zijn. Het leuke is dat kleding van C&A veel wordt gedragen. Zelfs als je in Zuid-Frankrijk op vakantie bent, zie je nog mensen in kleding die je zelf ontworpen hebt." De stilisten van C&A halen hun in spiratie en informatie overal van daan: ze bezoeken beurzen en win kels in het buitenland en ze bekij ken modetijdschriften. Maar ook films, beeldende kunst en toneel voorstellingen kunnen ideeen op leveren. In het buitenland kijken de stilisten altijd goed hoe de men sen zich daar kleden. „Je bent als stilist eigenlijk altijd met je vak be zig", zegt Ingeborg. „Ook als je met je vrienden naar de film gaat. kijk je daar toch met andere ogen naar. Dat gaat voor een groot deel onbe wust. hoor. Ik let eigenlijk altijd op wat mensen aan hebben." Vooruit Om de collecties op tijd in de win kels te krijgen, moeten de stilisten een jaar vooruit werken. „Daarom is het voor ons wel eens moeilijk leuke kleding te vinden. Wij zijn in ons hoofd immers al een jaar ver der. Nu zijn we bijvoorbeeld al be zig voor de volgende zomer", ver klaart Betty Schilp. Daarom ook hebben de stilisten wel eens moeite inkopers te enthousiasme ren voor een trend die het volgens hen helemaal gaat maken. „Je moet zoiets alsmaar herhalen en maar hopen dat het een keer blijft hangen. Maar je kunt het natuur lijk ook nooit zeker weten, wij kun nen alleen maar geloof in iets heb ben. Soms ben je net iets te vroeg, dan zeggen wij bewust tegen de in kopers. dat ze nog even moeten wachten." Dat ongewisse vindt ze juist span nend. „Je kunt nooit met je ogen dicht iets zeggen. Het is een leuk. gecompliceerd vak." Betty Schilp heeft in de lange pe riode dat ze in de mode actief is, heel wat zien veranderen. Zij open de destijds in Amsterdam de eer ste boetiek in Nederland. Ook werkte ze bij Voss. het latere Foxy Fashion. „Een styling-afdeling was er vroeger helemaal niet. De inkopers maakten gewoon een keuze uit de collectie bij de fabri kanten. En alles werd gedicteerd vanuit Parijs. Nu bepalen mensen zelf wat ze dragen. Het modebeeld is veel individueler geworden. Mo de heeft niks meer met leeftijd te maken, het is een mentaliteit. Het is er wel veel ingewikkelder op ge worden." Marjo Peppelaar Nu het schooljaar weer is begonnen wordt menig moeder weer voor de raag gesteld: wat zal ik dit jaar mijn zoon of dochter als verjaardagstraktatie meegeven? Het mag niet te veel kosten en het moet toch bij klasgenoten in de smaak vallen. Vleeswaren bieden op die vraag een goed antwoord. Er zijn op eenvoudige manier lekkere en fantasievolle hapjes mee te maken. Een hartige traktatie waarmee zoon- of dochterlief een goed figuur slaat bij Rasgenoten. Hartigheid biedt een uitstekende afwisseling voor alle zoete lekkernijen die sinds jaar en dag dienst doen als verjaardagstraktatie op school. De vele vleeswaren die te koop zijn lenen zich prima voor kleine versnaperingen. Afgestemd op iedere portemonnee en ieders smaak, met uitzondering in dit geval van de vegetariër. Een blokje, plakje of rolletje ge kookte worst kan gemakkelijk als uitgangspunt dienen voor een lekker hapje in de schoolbanken. Maar ook een plakje of blokje rook worst is daarvoor geschikt. 'Aan gekleed' met een radijsje, een uitje of augurkje op een cocktailprik kertje kunnen heel simpel pop petjes worden gemaakt. Het staat niet alleen leuk, maar is bovendien erg lekker. In plaats daarvan kun nen even goed vruchtjes worden gebruikt; een combinatie van har tig met zoet valt zeer in de smaak bij kinderen. Wat het ook goed doet zijn stukjes komkommer op een plakje worst, met daarbovenop een sherryto maatje. Ook een gevulde tomaat met reepjes vleeswaren en partjes augurk is een ware traktatie. van hartige soesjes. Toch kunnen ze gevuld met een vleesragout of paté zorgen voor een heerlijk ver jaardagshapje op school. Een stuk je paté met een druif en een wal noot is een uitstekend alternatief. keuze vallen op een plakje gekook te worst of rookworst. Spiesjes Iets meer werk vraagt het vullen In plaats van paté kan ook de Rond 1900 verkondigde de destijds beroemde Russi sche microbioloog Elie Metchnikoff dat yoghurt het ideale wondermiddel was om het leven te verlengen. Niet alleen onderzoek bracht hem tot dit inzicht, maar ook de waarneming dat Bulgaren, die erg veel yoghurt aten, een buitengewoon hoge leeftijd bereikten. Sindsdien spreken we van 'Bulgaarse yoghurt', hoewel het friszure, gegiste melkprodukt al vele eeuwen eerder door Centraalaziatische herdersvolken werd uitgevon den. Het woord yoghurt schijnt afkomstig te zijn van het Turkse woord yoghürmak, wat 'indikken' betekent. Die oorspronkelijke yoghurt werd verkregen door melk van geiten, schapen, koeien of buffels langdurig te verhitten, zodat er veel water uit verdampte, en daarna in aardewer ken kruiken op natuurlijke wijze te laten vergisten. Onze tegenwoordige yoghurt is een veel minder ingedikt fabrieksprodukt. Onder zorgvuldig gecontroleerde om standigheden rijpen bepaalde bacteriën in gepasteuri seerde melk. We kunnen dit proces eenvoudig imiteren door enkele eetlepels yoghurt uit de winkel met een liter melk te vermengen en het twaalf uur te laten staan bij een temperatuur van 30 graden. Vroeger werden de yoghurtbacteriën'ook wel in gecon centreerde vorm verkocht, het fameuze 'yoghurtplantje' dat steeds opnieuw gebruikt kon worden om melk in yog hurt om te zetten. Maar de kans is groot dat bij die vrij hoge temperatuur ook andere, minder onschuldige bac teriën tot ontwikkeling komen. Daarom is deze methode niet aan te raden. Of we ons leven door het eten van yoghurt kunnen verlen gen is de vraag, wel is het produkt inderdaad heel gezond. Het is heel licht verteerbaar, heeft een laxerende werking en is zelfs in staat onze darmfiora te herstellen. Magere yoghurt bevat vrijwel geen vet, volle yoghurt bevat er net zoveel van als volle melk: 3.5 procent. Het produkt dat onder de naam Bulgaarse yoghurt wordt verkocht, bevat meer eiwit en koolhydraten dan gewone yoghurt. Het zal duidelijk zijn dat ook deze in de fabriek ontstaat, en niet zoals vroeger door spontane, natuurlijke gisting tot stand komt. Rechtsdraaiend Biogarde is een aan yoghurt verwant produkt dat met andere bacteriecultures wordt aangezuurd. waardoor het uitsluitend zogenaamd 'rechtsdraaiend' melkzuur bevat. Dat is nog beter verteerbaar dan het 'linksdraaiende' ty pe. (In gewone yoghurt komen beide soorten voort. Qua vetgehalte en energie ligt biogarde tussen magere en vol le yoghurt, in. Umer is eveneens een gefermenteerd melkprodukt. dat nog meer calcium en eiwit, maar minder koolhydraten bevat dan Bulgaarse yoghurt. De fabrikant claimt dat het rechtsdraaiend melkzuur bevat, maar dat zit ook in ge wone yoghurt. Umer is minder vet dan gewone, volle yog hurt. maar levert wel meer energie (279 kJ ten opzichte van de 245 kJ van yoghurt). Van al deze produkten kunnen we zelf de drank maken die vrijwel overal in het Midden-Oosten bij de maaltijd wordt gedronken. Klop water door de yoghurt tot een ho mogene. dunne en drinkbare dikte is ontstaan en voeg een beetje zout toe, In Armenie heet dit 'tan', in Syrië, Libanon en Jordanië 'ayraan' en in Turkije spreekt men van 'ayran'. De fameuze Russische drank kwas is geen zuivelprodukt, zoals soms wordt gedacht. Wel is het spul vergist, maar op basis van gemout (ontkiemd en gedroogd) graan. Kwas bevat ongeveer 1 procent alcohol en smaakt friszuur en ook wat zoetig. Door toevoeging van muntblaadjes of je neverbessen kan de smaak beïnvloed worden. Wat wel uit melk wordt gemaakt is 'koumiss', dat circa 2,5 procent alcohol bevat. Het bestaat uit een gegist mengsel van paardemelk en zure koemelk. Dat kleine beetje alcohol hebben kwas en koumiss ge meen met de Turkse 'kef (ofwel: verrukkelijke drank), ook van melk gemaakt. Wij spreken van kefirmelk. of kortweg kefir. Om deze drank zelf te maken hebben we kefirkorrels nodig, te koop i» reformwinkels. Het is een vrij langdurig werkje, maar het resultaat is beslist de moeite waard: een mousserende, friszure, roomachtige en zeer opwekkende drank. Martin van Huijstee Zo eind augustus, begin sep tember, als het komende najaar al een beetje te bespeu ren is. hangt op veel plaatsen in Zeeland die heerlijke pittige geur van uien. De oogst ligt op het land te drogen en hoe dro ger het is hoe beter voor het produkt dat vanouds in Zee land wordt geteeld. We probe ren altijd zoveel mogelijk pro dukten uit de eigen omgeving en bereidingswijzen die lezers aandragen, toe te passen. Want het gezegde luidt wel „wat je van ver haalt is lekker"en dat willen we niet ontkennen, maar het feit blijft daar dat Zeeland op culinair gebied zoveel te bie den heeft, dat mensen van ver komen om daarvan te genie ten. Nu is het niet zo dat Brusse laars speciaal naar Zeeland rei zen om verse uien te eten. Daarvoor heeft de Zeeuwse ui ten onrechte te weinig bekend heid in het buitenland. Toch is het de moeite waard om de nieuwe uienoogst eens te pro beren in een befaamd gerecht dat in heel Nederland wordt ge geten. maar dat van streek tot streek in detail verschilt. We bedoelen hachée. In Zeeland is hachée een populair gerecht dat wordt opgediend met ge kookte aardappelen, maar in andere delen van het land wordt er altijd rode kool bij ge serveerd. Hachée en rode kool vormen een goede combinatie. Hachée wordt doorgaans be halve van uien gemaakt van rundvlees. De bekende Am sterdamse slager Lodewijk Ro- drigues gebruikt voor zijn lie velingsgerecht evenwel lams vlees. Nu is lamsvlees ook al weer zo'n echt Zeeuws pro dukt. Juist in deze tijd is er lamsvlees van een goede kwali teit van eigen bodem. Vraag er de slager naar en neem nu eens geen Nieuwzeelands lam, maar vlees van eigen zilte bodem. Laatst lazen we in een Engels blad de definitie van de ideale slager. Die moet niet alleen vakkennis hebben maar vooral ook culinaire belangstelling. Daarnaast moet hij in staat zijn de klant praktische advie zen te geven over de behande ling van het vlees in de keuken. Rodrigues is zo'n slager. Hij heeft in zijn diensttijd in Indo nesië kennis gemaakt met de Indische keuken en zich daarin verdiept, om zijn ervaringen la ter als slager in de praktijd te brengen. Hij bracht éen paar jaar in Frankrijk door om de geheimen van het worst- en pa témaken te doorgronden en frist die kennis nog elk jaar op Van Rodrigues is de uitspraak dat Frankrijk de bakermat is van de gastronomie maar dat de beste slagers uit Nederland komen. Nu adviseert slager Rodrigues om voor een lamshachée op 1 kilo vlees 2 kilo uien te nemen. Dat raden we niet aan wanneer u Zeeuwse uien van de oogst 1992 gebruikt. Die zijn name lijk niet alleen zeer sterk van smaak maar ook de laxerende werking moet niet worden on derschat. We komen dan voor zichtigheidshalve tot het vol gende recept. Ingrediënten voor lamshachée met Zeeuwse uien: 1 kilo lams schouder. 1 kilo uien. 3 laurier blaadjes, 3 kruidnagels, 1 teen tje knoflook, 150 gram boter, peper en zout. Bereiding: snijd het vlees in grove stukken. Hak de uien fijn. Smelt de boter in een pan met dikke bodem en goed af sluitende deksel. Ideaal is de Franse braadpan met holle deksel waarin u koud water of ijsblokjes kunt doen. Stoom in de pan condenseert tegen het deksel en dat houdt het ge recht sappig. Braad de stukken lamsvlees rondom bruin. Doe er de uien bij en roer alles goed door el kaar. Laat vlees en uien een paar minuten smoren. Voeg dan peper, zout. knoflook, lau rierbladeren en kruidnagel toe en doe het deksel op de pan Draai de warmtebron zo laag mogelijk en laat de hachée drie uur zachtjes sudderen. Serveer met gekookte aardappelen en desgewenst rode kool. Rien van Reems Een Franse braadpan met holle deksel is ideaal voor het maken van een suddergerecht als lamshachée. foto Rien van Reems Een andere creatieve manier om een lekkere vleeswarentraktatie te maken, zijn spiesjes. Een lange cocktailprikker wordt versierd met blokjes of plakjes vleeswaren, zoals hamblokjes, stukjes gekook te worst, of knakworstjes al of niet omwikkeld met een dun plakje Zeeuws spek. Daartussen kunnen partjes ananas, appel, mango, si naasappel. banaan of druiven wor den geprikt. Heel leuk is het om de spiesjes in een halve kool te prik ken, die in aluminiumfolie is ver pakt. Een feestelijke manier van trakteren waarmee kinderen op school goed voor de dag kunnen komen. Als luxere ingrediënten zijn rosbief of fricandeau denk baar. Bij het trakteren van vleeswaren- hapjes op school (of op klassefeest jes) is het raadzaam ze zo lang mo gelijk koel te bewaren. Het beste is de versnaperingen bij aankomst op school meteen in de koelkast te zetten, omdat ze daar buiten niet lang houdbaar zijn. Is die op school niet aanwezig, dan kan moeder de verjaardagstraktatie persoonlijk komen brengen. Alexander Haje Geur en smaak zijn inzet geweest van oorlogen en waren de aanleiding voor gruweldaden. Het bezit van een aantal Aziatische eilanden waar planten groeiden die, bij geringe hoeveelheden aan gerechten toegevoegd, een maaltijd aanmerkelijk smakelijker maakten, was mensenlevens waard. De eilandbewoners werden desnoods met lijfelijk geweld gedwongen die planten te telen. Van de geschiedenis van peper, kaneel en kruidnagel kan een gevoelig mens maar beter niet kennis nemen, als hij prijs stelt op zijn gemoedsrust. De minder exotische kruiden die onze keuken verrijken, hebben een bedaardere historie. De stille, ommuurde tuinen van kloosters waren verzamelplaatsen van planten waarvan zowel de kok als de heelmeester plukten voor hun recepten. I e Noordlimburgse glazen kruidentuin Molenveld in Horst, waar het geurt naar basili cum en menig ander kruid, heeft niets kloosterlijks. De bescheiden perkjes van broeder tuinman wor den er verre overtroffen door de ve le vierkante meters van een en het zelfde kruid. Hier en op de aan grenzende akkers wordt de krui denteelt op grote schaal bedreven en dagelijks gaan verse kruiden op weg naar honderden Nederlandse supermarkten en horecakeukens. Een weg die verloopt langs de vei ling ZON (Zuidoost-Nederland) in Grubbenvorst. ZON is belast met de distributie en de handelsbemiddeling van de kruiden. Bij de veiling komen de bestellingen binnen en tweemaal per dag worden de bestelde krui den naar Grubbenvorst gebracht, verpakt op de wijze die de klant wenst 'Vandaag geoogst, morgen op tafel', is het motto van de krui dentelers. Het jaar rond worden er in Horst verse tuinkruiden geproduceerd en nooit wordt nee verkocht. „Als we onvoldoende hebben van een bepaald kruid, dan kopen we bij. Maar we kunnen tachtig procent zelf leveren dank zij uitgekiende teeltplannen", zegt Frans Hilkens. de algemeen bedrijfsleider. Aanvankelijk produceerde Molen veld naast groenten en specialitei ten als fleur de courgeytte en ki- wano ook peterselie en selderij. Er kwamen steeds meer kruiden bij. Na tien jaar kon men uitbreiden. Er kwam een boerderij te koop en acht en een halve hectare grond. Op een deel van het land werd een verwarmde kas van 1,8 hectare op getrokken. Het bedrijf kreeg de naam Molenveld en ging zich ge heel toeleggen op de kruidenteelt. Bestrijding Veertig mensen werken er bij Mo lenveld en ze zorgen voor kruiden van hoge kwaliteit. De teelt ge schiedt met zo weinig mogelijk chemische middelen. Als het even kan wordt biologische bestrijding toegepast. „Als we te veel luis in een gewas krijgen, dan vernietigen we het produkt", zegt Hilkens. Dagelijks wordt er tweemaal geoogst van de ruim twintig ver schillende gewassen. Basilicum, bieslook en bonekruid groeien er. maar ook Chinese bieslook, ci troenmelisse, dille, dragon, kervel, koreander en krulpetersehe. Het alfabet gaat verder met lavas, ma- joraan, munt (bont. groen en rood), oregano, rozemarijn, salie, snijsel- derij, tijm en zuring. Een palet van geuren waaruit gekozen kan wor den voor het bereiden van gastro nomische hoogstandjes. Soms wordt er te veel geprodu ceerd van een bepaald produkt. Die overproduktie wordt meestal afgenomen door de diepvriesin dustrie „December is onze top- maand". vertelt Hilkens. „Dan is de vraag naar kruiden zo groot, dat we er uit onze eigen produktie niet helemaal aan kunnen voldoen Maar we hebben tijdig overleg met kruidentelers elders in Europa zo dat we bij hen kunnen inkopen wat we te kort komen." Alfred van Dijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 33