Problemen aan het zorgfront Bizon en beer 11 Sanering Europese staalindustrie is enige redding voor Hoogovens India op weg naar bevolkingsrecord opinie en achtergrond WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992 Max van der Stoel is bestand tegen gooien met modder Staatssecretaris Simons haalt bakzeil (1) Naarmate de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten meer medische en verpleegzorg omvat, stijgt de premie die alle Ne derlanders moeten betalen Vorig jaar bedroeg de AWBZ- premie 5,8 procent van het inkomen in de eerste schijf, dit jaar is dat al 7.3 procent. Bij volledige invoering van het plan Simons, uitbouw van de AWBZ tot een volksverzekering te gen ziektekosten, zal de AWBZ-premie oplopen tot 13 a 15 procent. Door zich aftekenende kostenoverschrijdingen is het niet uitgesloten dat de premie zelfs meer dan 15 procent zal bedragen. Doordat de zorgkosten onbeheersbaar stijgen, zal de operatie van Simons, overheveling van steeds meer zorgvoorzieningen naar de AWBZ. niet leiden tot premiere ductie voor particulier verzekerden. Het gevolg is een belas ting- en premietarief in de eerste schijf van maar liefst 45 pro cent. Nu al laat zich voorzienmede door de vergrijzing van de bevolking, dat over een aantal jaren het belasting- en pre mietarief in de eerste schijf zo'n 50 procent zal zijn. Dag. me neer Simons. door Frans Nypels en Flip de Kam Nederland is terug van vakantie, ledereen is goed uitgerust. We kunnen weer te gen een stootje. Dat was begin dit jaar wel anders. Het nieuwe loonstrookje joeg menig werk nemer schrik aan. Vooral men sen met een particuliere verze kering tegen ziektekosten die netto 3000 gulden of meer per maand verdienen, gingen er in één klap soms vele tientallen guldens op achteruit terwijl zij rekenden op loonsverhoging. Wie de moeite nam zijn loonop- gave nauwgezet uit te pluizen, ontdekte dat hij aanzienlijk meer premie voor de AWBZ (Al gemene Wet Bijzondere Ziekte kosten) ging betalen. Dat kwam mede doordat medicijnen voor taan voor iedereen via de AWBZ worden vergoed. Daar tegenover kon de ziekenfondspremie en de premie voor particuliere ziekte kostenverzekeringen omlaag. Verzekeraars behoeven sinds 1 januari van dit jaar immers niet langer op te draaien voor de me dic ij nenrekening. PvdA-staatssecretaris Simons meende dat de overheveling van medicijnen naar de AWBZ een verlaging van de particuliere premies met vijftien procent mo gelijk maakte. Maar dat gebeur de niet. De verzekeraars wezen op sterke kostenstijgingen. Zij meenden daarom dat er geen ruimte was voor premieverla ging. Hans Simons werd de na tionale zondebok. De stelselher ziening van de verzekeringen te gen ziektekosten, in 1988 op de rails gezet door zijn WD-voor- ganger Dees, kreeg de schuld. Er groeide een stemming van: weg met Simons en zijn stelselherzie ning. Het kan snel verkeren. In 1988 besloot het toenmalige kabinet van CDA en WD (Lubbers II) om ons zorgstelsel grondig te hervormen. Zonder stelselher ziening dreigden groepen Neder landers van zorg verstoken te blijven omdat zij de steeds ho gere premies niet langer konden opbrengen. Het oude stelsel liep vast in te veel regels. Kostenstij gingen in de gezondheidszorg dreigden onbeheersbaar te wor den Het vorige kabinet wilde toe naar een nieuw stelsel en ba seerde zich daarbij op een blauwdruk van de zogeheten commissie-Dekker. In dat nieuwe stelsel is het ver schil tussen mensen in het zie kenfonds en particulier verze kerden verdwenen. Iedereen valt straks onder een basisverze kering. de uitgebouwde AWBZ. Het verzekerde pakket is iets kleiner dan dat van de vroegere ziekenfondsverzekering. De dekking van veel particulieren zou daarentegen toenemen. Ter wijl zij nu soms niet voor de huis arts zijn verzekerd (omdat zij vrijwillig voor dit eigen risico hebben gekozen), valt die voor ziening straks wel onder de ba sisverzekering. De AWBZ-pre mie was en blijft afhankelijk van het inkomen dit jaar 7.3 procent van het inkomen dat valt in de eerste schijf van het inkomsten belastingtarief, die loopt tot 43.000 gulden). De particuliere premie was altijd een vast be drag (nominale premie). Door de stelselherziening gaan veel par ticulier verzekerden met hogere inkomens geleidelijk aan een Sommige taferelen uit Oost- Europa zijn zo karakteris tiek, dat ze lang op je netvlies staan gegrift. Een ooievaar, of een familie ooievaars die op lange, wat stijve poten achter een combine wandelen om de insecten uit de stoppels te ver schalken is wel heel typisch voor Oost-Europa. Ooievaars zijn vanouds bekende en gelief de zomergasten in Midden- en Oost-Europa. Zij zijn zo vanzelf sprekend aanwezig op het plat teland en op het dak van de meeste boerderijen, dat het nog nauwelijks opvalt. Ze staan langs de sloten kikkers te van gen, ze grazen in de weiden, ze klepperen luid op de daken bij iedere nieuwe begroeting van een gezins- of familielid. Maar ze begeleiden de boer ook bij zijn oogstwerkzaamheden. Nel als de meeuwen bij ons bij het ploegen doen. Achter de maai dorsers zie je ze, zoals gezegd, ook regelmatig. Die maaidorsers, in oostelijk Duitsland en Tsjecho-Slowakije meestal van het merk Fort- schritt, in Polen van het merk Bizon, zijn een verhaal apart. De Fortschritt en de Bizon.zijn log ge machines, die bij voorkeur stilstaan. Een ooievaar is in al zijn simpele natuurlijkheid een vlugger dier dan de super-me chanische Bizon (en Fortschritt) uit de periode van het commu nistische produktie-tijdperk. In feite moet een ooievaar heel wat geduld hebben met de steeds ha perende Bizon. In het post-com- munistische tijdperk van Oost- Europa bepalen een aantal werktuigen uit de communisti sche heilstaat nog altijd het tem po bij de oogstwerkzaamheden. Combines zijn zo duur dat je ze niet zo snel als een fiets of kleine auto vervangt bij verandering van een politiek systeem. Van daar dat de meeste (collectieve of privé) bedrijven in Oost-Euro pa door geldgebrek noodge dwongen verder werken met die logge, slechte, gebruiksonvrien- delijke machines. Tot verdriet van mens en dier. Hetzelfde geldt in wat kleinere mate voor de tractoren en de vrachtwagens die op de bedrij ven in Oost-Europa worden ge bruikt. Het liefst zouden alle be drijven de Ursus-tractoren (Ur- sus beer. een produkt van Rus sische makelij), de Tarpan en de IFA en alle andere Oost-Europe- se machines op de schroothoop zetten en vervangen door de veel betere Westeuropese, Ameri kaanse of Japanse tractoren en machines. Maar daar ontbreekt het geld voor. Dus moddert men noodgedwongen door met de produkten uit een vorig en in middels verafschuwd tijdperk. Geen puntjes op i Wat ontbreekt- er eigenlijk aan die machnines? Zijn ze echt sleoht ontworpen? Eigenlijk niet. Maar ze zijn liefdeloos in elkaar gezet. Zonder motivatie en nauwkeurigheid. Zonder re kening te houden met de indivi duele wensen van de individuele gebruiker. Ze zijn het gebruik- sonvriendelijke produkt van een planning die geen rekening houdt met veranderende om standigheden en concurrentie. De fabrieksarbeiders doen zo on geveer wat de collectieve leiding hen voorschrijft, of als het kan. wat minder. Klachten van ge bruikers gaan de prullebak in. En daarom haperen die dingen in de praktijk veel te vaak. De puntjes worden in dit systeem niet op de 'i' gezet. En dan ont breekt er altijd wel wat. Het verhaal van de Bizon en de Beer is het verhaal van het com munisme in een notedop. Hoe wel in wezen de uitgangspunt^ van het communisme niet 05 sympathiek zijn (de eenü christelijke gemeente na p!ni: steren was een communistisch gemeenschap avant la letter werkt zo'n systeem alleen Qj(k lijk en onder gelijkgestemde idealisten. Het uitschakelen van de individuele en primaire be hoeftebevrediging. geldings drang en haantje de voorste spe len van de menselijke natuur blijkt in de praktijk niet té werken. Het kapitalisme, dat juist geba seerd is op die paar egoïstische menselijke kenmerken, floreert al zolang de mensheid bestaat Na de 40-jarige mislukking van het communisme (dat in feite nooit anders was dan een totali taire staatsvorm van willekeur en links fascisme) moeten de In woners van Oost-Europa nu zwaar boeten voor de fouten van hun leiders. Ook in de landbouw. Of misschien juist in de land bouw. In elk communistisch systeem is de landbouw de Achilleshiel ge bleken. Nergens is de collectivi sering zo uit de hand gelopen als juist in de landbouw. Of nog bre der gezegd: nergens in het indus triële produktiesysteem is de mislukking zo totaal als in de landbouw. Het landbouw-areaal van Oost-Europa en Europees Rusland is vele malen groter dan dat van West-Europa. De potentie van het Oosten is enorm. Desondanks zijn de porten uit het Westen op voed- selgebied nogal wat groter dan! de export uit het Oosten. Wantrouwen Iedereen in de EG speculeert' over de potenties en het gevaar van de Oosteuropese landbouw Die zou op wat kortere of langere termijn onze landen overspoelen met een golf van goedkoper landbouwprodukten. Na eer. lange reis door Oost-Europa terzake mr. Gerard W. Smallegange (Oost-Duitsland, Polen, cho-Slowakije). ben ik daar geenszins van overtuigd. Op heel lange termijn zou men daar (Pr best wel veel en goed kunnen gaan produceren. Maar voorlo pig overheersen de frustratie het gebrek aan motivatie, onder nemerschap, handelsgeest er. vakbekwaamheid. De grond is vaak verwaarloosd, de machines verouderd, de bedrijfsgebouwen in slechte staat. Er is geen (geldt in mindere mate voor Oost.-Duitsland) en er zijn grote milieu-problemen in de indus triële regio's. Die laatste zullen prioriteit krijgen in geld, inves teringen en aandacht. Polen, het land met de meesit agrarische potentie, staat er fi nancieel het slechtste voor. De bedrijven zijn er of veel te groot (collectief), of afschuwelijk ver snipperd en ouderwets, om me: te zeggen achterlijk. En wat wei licht nog het belangrijkste is de kleine boeren denken alleen aan de dag van morgen en willen me: of nauwelijks samenwerken. He: wantrouwen tegen te lang opge legde coöperaties zit- daar hee diep. Zolang de Bizon en de Bes in het werktuigenpark het noe moeten afleggen tegen de torn niet snelle tred van de stijve 0» evaar. zal de daad- en concurred tiekracht van de Poolse en andf re Oost-Europese landen no-: niet zo erg veel om het lijf heb ben. India (naar schatting 883 miljoen inwoners) is er niet in geslaagd om door het propageren van sterilisatie de bevolkingsexplosie een halt toe te roepen en zal mo gelijk begin volgende eeuw China voorbijstreven als dichtstbevolkt land ter we reld. De bevolking van India neemt sneller in aantal toe dan die van enig ander land. Van elke vijf geboorten heeft er één plaats in India, zo staat in een rapport van een onderzoek van het Bevol- kingscrisiscomité, een in Washington gevestigde or ganisatie. Hoewel deskundigen daar verandering in proberen te brengen, is in India sterilisa tie nog altijd de meest ge bruikte methode van ge- boortenbeperking. Deel staatregeringen worden door middel van premies en straffen aangemoedigd steri lisatie te bevorderen en la ten het daardoor in de mees te gevallen uit hun hoofd om het condoom- en pilgebruik te stimuleren Het resultaat daarvan is. dat vooral onder jongere vrouwen geboorten- beperking nooit echt ingang heeft gevonden, zo staat in het onderzoeksrapport. India was een van de eerste landen die gingen proberen het geboortencijfer omlaag te brengen, maar in een cul tuur waar aan grote gezin nen veel waarde wordt ge hecht was dat niet eenvou dig. Veel Indiase paren be schouwen hun gezin pas als compleet als ze ten minste twee zonen hebben. Hoewel de overheid erin is geslaagd het aantal kinderen dat een vrouw krijgt terug te bren gen van zes tot ongeveer vier. worden er India nog al tijd veel meer kinderen ge boren dan in andere dichtbe volkte landen. In China ligt het gemiddelde op 2,5 kinde ren per vrouw. De toenmalige premier In dira Gandhi trof in 1975 een aantal noodmaatregelen om de bevolkingsgroei in te dammen. Haar zoon Sanjay een invloedrijk politiek fi guur. moedigde de deelsta ten aan om gedwongen sten- lisaties uit te voeren. In een jaar tijd verdrievoudigde het aantal sterilisaties tot 8.3 miljoen. De bevolking kwam echter in verzet tegen het be volkingsbeleid en in 19" verloor Gandhi de verkiezm- Over China toont hel comité zich in een ander rapport op timistischer. In het 1.2 m"' jard inwoners tellende China wordt het gezin met een kina gepropageerd als ideaal om mensen over te halen slecn een kind te nemen wordt ee systeem gehanteerd van be loning en straf. AlsrcsU, daarvan is de gemiddew- gezinsgrootte in twee dece nia met 60 procent gedaaifl door James McGonigal Het gooien met modder hoort blijkbaar tot de karakteristieken van het re gime. Maar het went - de Griekse kolonels maakten me in de jaren '70 al uit voor een gevaarlijke communist. Dat zei minister van staat Max van der Stoel (1924) be gin augustus in een inter view met deze krant, kort nadat hij zijn rapportage aan de Verenigde Naties had afgerond over het lot van de Shi'iten en de Kurden in het Irak van Saddam Husayn. Hij vatte daarmee in een no tedop zijn loopbaan samen. Van der Stoel is al interna tionaal bezig sinds 1958. toen hij internationaal se cretaris werd van de PvdA. Zijn werk heeft sindsdien in het teken gestaan van de buitenlandse politiek en di plomatie. als partij politicus, parlementariër, minister en ambassadeur Van der Stoel heeft als verte genwoordiger van een klein land in de internationale ge schiedenis een flinke naam opgebouwd, zoals uit zijn ci taat blijkt in goede en in kwade zin. Zijn reputatie is zo goed, dat hij zijn rapport over de schending van de mensrechten in Irak monde ling tijdens een vergadering van de Veiligheidsraad mocht toelichten. Dat is nog maar zelden eerder ver toond. Van der Stoel was daar ove rigens niet op onbekend ter rein: toen hij van 1983 tot 1986 ambassadeur bij de VN was. had Nederland gedu rende de eerste twee jaren van die periode recht op een van de roulerende zetels in de Veiligheidsraad. En in juli 1983 was Van der Stoel voor zitter van deze vijftien leden tellende raad. De lijst van Van der Stoels openbare functies is lang- lid van de Eerste Kamer 11960- 1963). lid Tweede Kamer (1963-1965). staatssecretaris buitenlandse zaken (1965. 1966. kabinet-Calsi. weer lid Tweede Kamer (1966-1973). minister buitenlandse zaken 1973-1977. kabinet-Den Uyl). opnieuw lid Tweede Kamer (1977-1981). weer mi nister buitenlandse zaken (1981-1982. kabinet Van Agt -II). ambassadeur bij VN (1983-1986). Vanaf 1986 is hij lid van de Raad van State en draagt hij ook de titel minister van staat. Hij verlaat de Raad nu om Hoge Commissaris voor de Minderheden te worden, een nieuwe internationale functie waarvan de inhoud nog niet vastligt. Opnieuw een uitdaging dus voor Van der Stoel. Ongezouten Als minister van buitenland se zaken in de jaren '70 haal de hij zich de woede van het Griekse kolonelsbewind op de hals met zijn voor diplo matieke begrippen ongezou ten kritiek op dat land. Nu is ook Saddam boos op Van der Stoel, die verweten wordt gestuurd te zijn door de Amerikanen De ironie wil dat juist de Amerikanen niet bijster op Van der Stoel zijn gesteld. Zijn benoeming tot Hoge Commissaris voor de Vluch telingen is tot twee maal toe door de VS geblokkeerd, om dat zij zich zijn houding over het Amerikaanse Midden- Amerika-beleid (El Salva dor, Nicaragua) uitzijn twee de ministersperiode nog her innerden Ook in zijn nieuwe functie zal de rustige, ernstige, vast houdende en soms ondiplo matieke diplomaat weer met modder worden bekogeld - maar hij is eraan gewend en heeft zich er nog nooit door laten afleiden. Max van der Stoel: sinds 1958 internationaal bezig foto ANP van onze redactie economie Hoogovens IJmuiden bezui nigt volgend jaar driehon derd miljoen en schrapt daarbij 2300 arbeidsplaatsen. Mogelijk gedwongen ontslag voor dui zend mensen. Keihard is deze maatregel aangekomen bij per soneel en vakbonden. Maar het is volgens de directie de enige mogelijkheid om de staalcrisis te boven te komen. Zowel bon den als directie wijzen op de noodzaak van een sanering van de Europese staalindustrie, want daar ligt de echte oplos sing van het probleem. In West-Europa is namelijk sprake van een overcapaciteit van 15 procent, een structureel probleem dat ook bij een ople ving van de economie moet. wor den opgelost. Zo niet. dan blij ven de prijzen te laag en de con currentie te groot. Voor een deel moeten de staalbedrijven hun probleem zelf oplossen door on derlinge afspraken te maken. Vorige maand liet bestuursvoor zitter Van Royen weten ook de helpende hand van de Europese Commissie te verwachten. Niet alleen om aan de dumpingen uit het Oostblok een einde te ma ken, maar om het voortouw in een Europese sanering te ne men. De Europese Gemeen schap voor Kolen en Staal wordt in 2002 opgeheven, terwijl er veel geld in kas zit. Dat geld moet volgens Hoogovens nu worden aangesproken. Alle staalbedrij ven in Europa kampen met gi gantische verliezen en overal wordt personeel ontslagen. Het staal- en aluminiumconcern Hoogovens dook vorig jaar in de rode cijfers. De omslag zat in de tweede helft van het jaar, toen naast de staalprijs ook de prijs voor aluminium inklapte. In de aluminiumtak van het concern werden al meteen maatregelen genomen, zoals bij de walserij in Belgie Mede door deze sanering boekte de Hoogovens Groep over 1991 een verlies van 51 mil joen. Bergafwaarts Dit jaar ging het verder bergaf waarts In zes maanden tijd een verlies van 49 miljoen Er moest dus iets worden gedaan, met na me bij het staalbedrijf in IJmui den. Gelukkig was men daar al bezig het zogeheten Masterplan uit te voeren, waarbij tussen 1991 en 1996 een besparing zou worden bereikt van 500 miljoen gulden. Voor de werkgelegen heid betekende dat het schrap pen van 2500 banen. Maar met de huidige lage opbrengstpnj- zen was ook dat niet voldoende. Nog eens driehonderd miljoen moet er volgend jaar worden be- hoe groter de kostenstijgingen zijn. Uitgeklede ramingen kun nen dus bijdragen aan kostenbe heersing. Zelfs bij de strakke uit gangspunten van WVC - zo blijkt nu - is er dit jaar echter hooguit ruimte om de particuliere pre mies met gemiddeld 6 procent te verlagen. Tijdens het kamerdebat van eind juni over de uitkomsten van het premie-onderzoek gooide Simons de handdoek in de ring. Nadat hij rondom de jaarwisseling nog had gespro ken over een mogelijke premie verlaging met 15, zelfs 30 pro cent, deelde hij de volksverte genwoordigers nu mee dat ver zekeraars wat hem betreft zelf kunnen uitmaken hoe hoog de premie dit en het volgend jaar moet zijn. Veel particulier verze kerden zullen merken dat hun premie dit jaar niet meer omlaag gaat. Warmbandwalserii van de Hoogi zuinigd en daarvan komt twee honderd miljoen uit het schrap pen van banen. Om precies te zijn 2300. terwijl volgens het Masterplan 500 'normaal' was. Samen met de vermindering dit jaar (1200) daalt zo in twee jaar tijd het aantal arbeidsplaatsen bij de staalfabriek van 15.000 naar 11.500, terwijl het er eind 1995 nog eens duizend minder zijn. De meeste bezuinigingen gaan via de bekende "kaasschaafme thode'. maar ook bij de staf- en service-afdelingen gaat het mes er in (een kwart van de banen vervalt). Minder investeren be tekent tenslotte ook minder bouwen en renoveren. De echte ommezwaai zit bij de Produkt- groep Lang Daar worden zoge heten knuppels gegoten, die deels tot betonstaal en draad worden verwerkt. Deze tak van het bedrijf kan de concurrentie vens Staalfabriek niet meer aan. zeker na de prijs daling met dertig procent. In Westeuropa schieten kleine, goedkoper producerende fabrie ken voor deze eenvoudige staal soort uit de grond. Ook vanuit het voormalige Oostblok wordt dit materiaal op de markt ge bracht. Hoogovens blijft altijd met de handicap zitten dat in IJ muiden ruw ijzer als basis wordt gebruikt en de concurrentie het goedkopere schrot gebruikt. Platte produkten Voor de lange termijn richt de di rectie het beleid dan ook op de zogeheten platte produkten: staalplaat voor auto's, witgoed, de bouw en verpakkingen. Daar valt meer aan te verdienen, is de afzet goed en kan Hoogovens van de concurrentie winnen door een betere kwaliteit te leve ren. Vandaar ook dat begin dit jaar al werd besloten de produk- tie van knuppels met een kwart foto ANP terug te brengen tot 750.000 ton (twintig procent van de afzet). De directie heeft nog overwogen deze afdeling helemaal te slui ten. maar dan zouden de hoogo vens verhoudingsgewijs te wei nig produceren. Het is ook niet mogelijk eventjes helemaal om te schakelen op platte produk ten. vanwege de enorme investe ringen. Bovendien moet op ter mijn rekening worden gehouden met nieuwe technieken, zoals het dun- en stripgieten. De knuppels blijven dus. al moet het wel goedkoper. Daarom wordt deze afdeling omgevormd tot een aparte business-unit Die moet goedkoper werken. Dat kost 520 banen. Om het 'nieuwe bedrijf te laten concurreren worden dit jaar in één keer alle installaties afgeschreven en wordt ijzer tegen een lage prijs geleverd. Een doekje voor het bloeden, in afwachting van de sanering van de staalindustrie0 Niemand kan voorspellen hoe duur de zorg dit jaar uitvalt. foto ANP forse solidariteitspremie beta len. Zowel CDA als WD accep teerden deze herverdeling van lasten om een betaalbare zorg voor iedereen toegankelijk te houden. Toen de PvdA in het najaar van 1989 mocht toetreden tot het derde kabinet-Lubbers hadden de sociaal-democraten weinig moeite met de onder handen zijnde stelselherziening. Gedekt door het nieuwe regeerakkoord goot de kersverse staatssecreta ris Simons een lichtroze sausje over de blauwdruk van Dekker. De hoofdzakelijk met solidari teitspremies gefinancierde ba sisverzekering werd wat opge tuigd. De solidariteitspremie werd ietsje pietsje opgeschroefd, zodat de rol van eigen bijdragen en eigen risico's verder werd be perkt. Op het hoogtepunt van hun pre mieruzie. half januari 1992. be sloten Simons (premies kunnen fors omlaag i en de particuliere verzekeraars (premies kunnen niet omlaag) om twee particu liere bureaus een onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de hoogte van de premies. De Alge mene Rékenkamer zou de uit komsten controleren. Het onderzoek vlotte niet erg. Eerst half juni, vlak voordat de Tweede Kamer op vakantie ging, werden de resultaten pu bliek gemaakt. De onderzoekers doen geen uitspraak over de hoogte van de ziektekostenpre mies in 1992. Niemand kan voor spellen hoe duur de zorg dit jaar uiteindelijk uitvalt. Gezien de tegenvallers uit de afgelopen ja ren blijven de verzekeraars aan de voorzichtige kant. Volgens die voorzichtige uitgangspun ten is er dit jaar geen ruimte voor premieverlaging. Wie tussen de regels doorleest, stelt vast dat de Rekenkamer hiervoor enig be grip heeft. Ambtenaren op het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) ramen de kos tenstijgingen bij voorkeur aan de krappe kant. Daar zit een simpele strategie achter. Hulp verleners in de zorgsector be schouwen de WVC-ramingen al tijd als een ondergrens, die mag worden overschreden. Hoe ho ger die ondergrens wordt gelegd, Schrale troost Rest als schrale troost dat de particuliere premie in de jaren voor 1992 wat is gedaald. In feite meer dan verantwoord is. Door diverse oorzaken vlogen de kos ten van de zorg in 1990 en 1991 omhoog. De kosten van de zie kenhuizen stegen sneller dan verwacht. Ziekenhuisadmini straties stuurden de rekeningen bovendien sneller naar de verze keraars. Gebruik en prijzen van medicijnen groeiden fors. Alleen al in 1991 overschreden de medi sche specialisten de hun toege dachte financiële ruimte van 2.1 miljard gulden met 300 miljoen. In de berichtgeving bleef een an dere slotsom uit het premie-on derzoek nogal onderbelicht: de premie-ontwikkeling in 1992 heeft niets, maar dan ook niets met de stelselherziening te ma ken. De ware reden dat de parti culiere premies dit jaar niet of nauwelijks naar beneden kun nen ligt in onvoorzien sterke kostenstijgingen van de gezond heidszorg. Die kosten worden betaald via de AWBZ of via par ticuliere premies en eigen bij dragen. Door de stelselherziening wor den steeds meer zorgkosten in de AWBZ geparkeerd en stijgt dus de AWBZ-premie. Zonder stelselherziening was de AWBZ -premie dit jaar weliswaar min der verhoogd, maar hadden alle verzekerden dit jaar aanzienlijk hogere premies moeten betalen aan hun ziekenfonds of particu liere verzekeraar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4