Kabinet gaat in 1993 oogsten
PZC
WIJ BETALEN
m
Overheid pakt
fraudeur met
harde hand aan
Begrotingscijfers wankel
GOS slechte betaler
Kok drie jaar 's rijks schatkistbewaarder
miljoenennota
aan belastingen:
57.700
61.300
6.400
7.250
17.850
18.200
1.400
1.450
2.150
2.220
40.500
40.300
3.150
3.250
2.425
2.900
1.700
1.700
6.715
7.350
475
500
3.200
4.050
3.950
4.900
1.470
1.850
3.410
3.600
125
130
1.330
1.400
50
50
Vaker met auto en bus
Corruptie ambtenaren
Voorlichting zuiniger
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992
door Carel Goseling
DEN HAAG - Hij is veel grijzer
geworden. En ook corpulenter.
Driejaar is hij nu 's rijks schat
kistbewaarder. vice-premier en
PvdA-leider. Alom wordt hij ge
roemd om zijn solide beleid.
Wim Kok. Zijn derde Miljoenen
nota ligt er nu.
Het derdejaar van een kabinet
geldt als oogstjaar. Wat is de
oogst?
..Simpel, alles wat omlaag moet
gaat omlaag, en wat omhoog
moet gaat omhoog. Wij hadden
de doelstelling om in vier jaar
400.000 extra banen te schep
pen. Dat ligt nu binnen handbe
reik. De economische groei zet
door. weliswaar bescheiden,
maar wij hebben geen recessie
zoals elders.
Het financieringstekort gaat op
nieuw een half procent omlaag.
Daarmee zijn we internationaal
een uitzondering. De lasten
druk. Daar hadden we een pla
fond voor afgesproken, maar
niet om daar met lijm tegenaan
te blijven hangen De belasting
druk neemt in 1993 niet toe, de
premies dalen.
De werkloosheid gaat omlaag
daar waar die in andere landen
stijgt. De inflatie loopt een tikje
terug, ook al is die nog veel te
hoog. Dat hebben we deels zelf
veroorzaakt door de besluiten
bij de Tussenbalans maar daar
naast is er veel invloed uit het
buitenland".
Afspraken
„We laten zien dat wij met goede
afspraken op enkele terreinen
heel ver kunnen komen. Ook
met vrij zwaar weer Natuurlijk,
de economische groei is nog ma
ger, de werkgelegenheidsgroei
verloopt nog te traag en de infla
tie is nog te hoog. Maar de hele
oogst is ook nog niet binnen.
Ik ben beheerst tevreden. Niet
onbeheerst want dan zou ik een
losbol lijken. Bovendien ben ik
erg bezorgd over een combinatie
van ontwikkelingen op econo
misch, financieel en politiek ter
rein. Zo is er grote onzekerheid
over de wereldeconomie. In de
VS blijft herstel uit, zeker tot no
vember. Engeland blijft tot over
de enkels in de problemen staan.
In Duitsland wordt de groei
neerwaarts bijgesteld. Japan
pompt miljarden in de economie
maar niemand weet hoe die im
puls uitwerkt.
Op financieel terrein zijn er de
instabiele dollar en de spannin
gen bij de Europese valuta. In
politieke zin is er onzekerheid
over het Verdrag van Maas
tricht. Ook al hoop en verwacht
ik een 'ja' uit het Frans referen
dum Daarnaast heben we Joe
goslavië en Oost Europa. Daar
zijn de ontwikkelingen anders
dan wij hoopten en verwachtten.
De gedachte met deze begroting
is dat hij een bijdrage kan leve
ren voor een grotere samenwer
king tussen alle betrokkenen.
Dat het draagvlak voor loonma
tiging. het scheppen van meer
banen wordt versterkt. Ik wil
ook een appel doen aan de so
ciale partners om tot een gema
tigde inkomensontwikkeling te
komen. Behoud van koopkracht
is genoeg. De financiële ruimte
om iets meer te doen moeten we
gebruiken om de economische
structuur te versterken Dan
kunnen we nog meer oogsten.
U doet nu een beroep op de so
ciale partners, niet in de Miljoe
nennota.
..Het beleid wordt er niet beter
op door bij elke alinea in de Mil
joenennota een krachtig appèl
te doen aan sociale partners.
Maar ik ben ervan overtuigd dat
deze begroting een basis legt
voor vruchtbaar overleg.
Wij hebben daarvoor de rand
voorwaarden geschapen. Wij
hebben het uiterste gedaan om
afwentelingen te voorkomen,
door lastenverzwaringen zoveel
mogelijk te beperken. De lasten
druk neemt niet toe en de btw
gaat omlaag.
Ten tweede breken we de oplo
pende inflatie. Die lijn zal door
getrokken moeten worden in het
cao-overleg. Cao's kunnen niet
gebaseerd worden op de oude
trend, zonder btw-verlaging.
Dan zijn we onverstandig bezig.
Je kunt niet zeggen, er zijn al ca
o's met een loonstijging van 5
procent voor 1993 dus moet het
dat minstens zijn.
Dan hebben we de premie- en be
lastingmaatregelen. Daardoor
gaan de sociale minima er als
groep niet in koopkracht op ach
teruit.
Ik ben positief over overleg met
de sociale partners. Dat laat zich
wel organiseren.
Wij als kabinet willen ook een
extra accent geven aan investe
ringen. Binnen de rijksbegroting
en door het aardgasbatenfonds.
Een fonds dat per project ook
kan bijlenen op de kapitaal-
DEN HAAG (GPD) - Het ka
binet heeft de fraudeur de
oorlog verklaard. Degene
die probeert de belastingen
te tillen of het betalen van
sociale premies te ontlopen
zal genadeloos aangepakt
worden. Het nieuwe beleid
moet komend jaar 445 mil
joen gulden opleveren, in la
ter jaren stijgend tot 1,35
miljard. Het geld zal ge
bruikt worden voor lagere
belastingen en premies.
Het gaat het kabinet om de
witte i degene die naast een
baan nog een uitkering ge
niet» en de zwarte fraude. In
de vandaag gepresenteerde
Fraudenota staat wel dat
wet- en regelgeving fraude
nooit helemaal kunnen uit
sluiten. Maar. er wordt toch
een poging gedaan. Het is
voor het eerst dat bij de Mil
joenennota een Fraudenota
wordt gevoegd.
In de sociale zekerheid wor
den alle regels op 'zwakke
plekken' doorgelicht. Daar
na zullen oplossingen wor
den gezocht, zonder dat het
hele stelsel op de schop hoeft
en zonder dat extra uitgaven
nodig zijn. Stroomlijnen van
regels, objectievere normen
en betere procedures zijn de
toverspreuken.
Bij de bedrijfsverenigingen
(die de ww. zw. wao en zie
kenfondswet uitvoeren) zal
de controle scherper wor
den. Op elke 25.000 klanten
moet er straks ëën contro
leur zijn, tegen één op 45.000
nu. De nieuwe norm bete
kent dat jaarlijks 20 procent
van de bij de vereniging in
geschreven bedrijven wordt
onderzocht. In de gemeen
ten komen ook meer contro
leurs. Nu is er één ambte
naardie 1000 uitkeringstrek
kers in de gaten houdt. Die
norm wordt één op 750.
Om een met ingang van 1994
te starten verzekerdenadmi
nistratie (VZA) goed te laten
werken is besloten dat ie
mand die daar niet staat in
geschreven geen uitkering
krijgt. Dat geldt ook als de
werkgever geen premies
heeft betaald. Gemeenten
worden verplicht de gege
vens van burgers voor een
gemeentelijke basisadmini
stratie (GBA). die er met in
gang van 1994 komt. na te
trekken.
VZA en GBA ziet het kabi
net als basisregistraties. Zij
zullen de spil worden in een
net waarbij overheidsinstan
ties zoals de belastingdienst
en uitvoeringsorganen so
ciale zekerheid gegevens zul
len uitwisslen en bij elkaar
natrekken. Per 1 juli 1993
worden mogelijk ook zieken
fondsen en ziektekostenver
zekeraars verplicht hun ad
ministraties daarvoor te
openen.
De belastingdienst wil de
plicht die banken enkele ja
ren geleden kregen om ren-
tegegevens van particulie
ren over te leggen uitbreiden
naar bedrijven, dividenden
en kostenposten. Bij de con
troles van aangiften wordt
extra aandacht gegeven aan
het huurwaardeforfait (be
lastingtoeslag voor eigenaar
-bewoners van huizen i en het
reiskostenforfait (aftrek we
gens reiskosten). Bedrijven
zullen vaker ineens een be
lastinginspecteur over de
vloer krijgen. Voor al deze
extra taken krijgt de belas
tingdienst 325 mensen extra.
Controle
Gemeenten krijgen een gro
ter financieel belang bij
goede controle op bijstands
uitkeringen Bedrijfsvereni
gingen die niet genoeg aan
fraudebestrijding doen krij
gen hun declaraties niet
meer vergoed.
Omdat fraude niet mag lo
nen zal er naast het terug
vorderen van het ten onrech
te verkregen bedrag altijd
een sanctie volgen. In de so
ciale zekerheid zal dat ook
gebeuren als betrokkene al
geen uitkering meer heeft.
Bij de belastingen gaan de
boeten omhoog. Zelfs als ie
mand vrijwillig de belastin
gaangifte aanpast, is er een
boete van 5 procent. Wordt
iemand een tweede keer op
hetzelfde feit gepakt dan
wordt de eerdere boete ver
dubbeld. Een boete van 100
procent komt er voor ern
stige of heel grote fraude.
Bij het openbaar ministerie
verwacht men als gevolg van
al deze maatregelen veel
meer fraudezaken te krijgen.
Om die werklast aan te kun
nen wordt er bijna 21 miljoen
gulden uitgetrokken om 205
mensen extra in dienst te ne
men. Die zullen per jaar zo'n
4500 zaken moeten afwikke
len.
markt. Zo kan het spaarover
schot vrijkomen.
Wij bouwen aan een sterker Ne
derland. We moeten leren de ei
gen broek op te houden. Sterk en
weerbaar te zijn. ook zonder EG.
Dat is ook een stukje oogst. En
beter dan het binnenhalen van
het graan, er brood van bakken
en het opeten. Dan heb je niets
meer. Goh. u heeft me wel op
gang gekregen met die oogst".
Ik lees weinig hoogdravende
plannen. Geen stelselherzienin
gen, grote milieuplannen. Is de
schivung eruit?
..Deze Miljoenennota heeft de
kenmerken van een ploeg die
over de helft is. We zijn niet min
der ambitieus maar voor een
groot deel is het staand beleid.
Als je begint moet je veel op de
rails zetten en dan wil je dat ook
stevig uit de doeken doen. Nu
moet het meer tot ontwikkeling
komen".
Minister Pronk zei laatst dat het
goed gaat met de PvdA. Dat de
samenicerking met het CDA
steeds beter wordt en dat er ook
een samenhangender beleid
wordt gevoerd. Rust in de tent
dus?
„We zitten nu in een fase waarin
wij samen een lijn hebben gezet
en die willen wij doorzetten.
De coalitie heeft deze zomer in
goede atmosfeer op lastige pun
ten belangrijke besluiten geno
men. Dat heeft de cohesie bevor
derd. Ik hoop dat dat ook in de
samenleving kan en dat deze be
groting daartoe bijdraagt.
Zal ook de PvdA-kiezer zich
hierin nog herkennen?
„Ik heb op hoofdlijnen een
schets van het beleid gegeven.
Dat is van onmisbare waarde om
in de tweede helft van de jaren
negentig een flinke slag verder
te zijn. Werk boven inkomen
blijft essentieel. Daar heeft de
lastendruk mee te maken. Een
kleiner verschil tussen bruto en
netto. De dynamiek in de econo
mie. De jeugdwerkloosheid is
bijna weg door een betere aan
sluiting van onderwijs en ar
beidsmarkt. De inschakeling
van allochtonen loopt, Kritiek is
mogelijk maar ik geloof dat wij
wel voldoende recht doen aan de
ideeen waarvoor de PvdA in het
kabinet is gaan zitten".
De PvdA maakt zich traditioneel
druk over de koopkracht
plaatjes, hoe relatief die ook
zijn. en over een evenwichtig in
komensbeleid. Het kabinet heeft
daar weer weken over gepraat.
Koopkrachtbehoud voor de mi
nima. maar ivel een vergroting
van inkomensverschillen. Heeft
dat ook iets met die herkenbaar
heid te maken?
„Het is waar dat die plaatjes be
trekkelijk zijn. Toch is de vraag
Loonbelasting
Inkomstenbelasting
Vennootschapsbelasting
Vermogenbelasting
Dividendbelasting
Omzetbelasting
Belasting rechtsverkeer
Tabaksaccijns
Accijns op alcohol, alcoholische dranken
Accijns op oliën
Andere accijnzen
BVB auto's en motorfietsen
Motorrijtuigenbelasting
Verbruiksbelasting op milieugrondslag
Invoerrechten
Kansspelbelasting
Successierechten
Diversen
1992 vermoedelijke
uitkomst
1993 raming
in
miljoenen
guldens
1992
1993
DEN HAAG (GPD) - De Raad van State (het hoog
ste adviesorgaan van de regering) is erg kritisch
over de cijfers, zoals die in de miljoenennota wor
den gepresenteerd. De raad is bang dat deze cij
fers. als gevolg van allerlei ontwikkelingen bin
nen korte tijd aanzienlijk moeten worden bijge
steld.
Naast positieve opmerkingen over het herstel van
"gezonde economische en financiële verhoudin
gen'. wijst de Raad van State toch vooral op de ge
varen die wijzigingen in de internationale econo
mie op de miljoenennota kunnen hebben. „De in
de begroting neergelegde beleidsdoelstellingen
worden door forse risico's en aanzienlijke onzeker
heden belaagd", aldus het advies.
De raad vindt dat het kabinet risico's heeft geno
men bij de ramingen. Er zijn in de begroting nau
welijks reserves aanwezig en de financiële positie
is zeer kwetsbaar voor eventuele tegenvallers.
Daarbij spelen factoren als de rentestand, de koers
van de dollar en de olieprijs een belangrijke rol.
„Door deze risico's kan niet alleen het financiële
beeld van de rijksbegroting binnen korte tijd aan
merkelijk worden gewijzigd, maar ook het inko
mensbeeld worden aangetast", aldus de Raad.
De volgend jaar toenemende inflatie tot 3.75 pro
cent wijt de Raad van State voor een groot deel
aan het kabinet zelf. „De verlaging van de BTW ten
spijt, moet worden vastgesteld dat kostenstijgin
gen vanuit de collectieve sector in niet onbelang
rijke mate de prijsstijgingen veroorzaken".
Heffingen
Ronduit negatief is het adviescollege over de in te
voeren milieuheffingen. De raad constateert dat
geen woord meer wordt gerept over het feit dat
nieuwe heffingen moeten worden teruggegeven in
de vorm van lastenverlichting. „De begroting voor
1993 biedt op dit punt geen perspectieven".
Als heffingen leiden tot verandering van gedrag bij
consumenten, vormen deze heffingen een onzekere
inkomensbron voor het Rijk. Maar sommige hef
fingen leiden helemaal niet tot gedragsverande
ring. bij voorbeeld als het afval zwaarder wordt be
last. Maar dat kan gemakkelijk leiden tot ontdui
king van de heffing door illegaal storten van afval,
meent de Raad. Bovendien kunnen dergelijke hef
fingen de inkomens van de laagstbetaalden in ge
vaar brengen.
HOE DE STAAT EEN GULDEN.
in 1993
in procenten
ONTVANGT
1. Loon- en inkomstenbelasting 36,1
2. Omzetbelasting 21,2
3. Overige belastingen op inkomen,
winst en vermogen 2,7
4. Vennootschapsbelasting 9,6
5. Belastingen rechtsverkeer 1,7
6. Accijnzen 6,6
7. Overige kostprijsverhogende belastingen 5,0
8. Motorrijtuigenbelasting 2,6
9. Aardgasbaten 4,4
10. Niet belastingmiddelen en overige 10,1
UITGEEFT
1Onderwijs en wetenschappen 11
2. Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur l
3. Sociale zaken en werkgelegenheid 11
4. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ord. en Milieu
5. Nationale schuld 1J
6. Gemeente en provincies l
7. Defensie i
8. Buitenl. zaken en ontw. samenwerking
9. Justitie
10. Verkeer en waterstaat, M.f. en wegen l
11. Landbouw en visserij
12. EG-afdracht
13. Overige
of je vanuit de overheid een be
leid moet voeren dat uitgaat van
koopkraehtbehoud of dat je hier
al zegt 'gaat u maar achteruit'.
Als daar buiten Den Haag dan
nog eens lastenverhogingen op
komen gaan die mensen twee
keer nat.
De inkomensverschillen worden
groter, dat is waar. Toch vind ik
het niet onredelijk om degenen
die indertijd een steeds hogere
premie WAO moesten betalen,
nu te laten profiteren van een
dalende premie. Daarnaast
hoop ik dat door deze begroting
een bijdrage wordt geleverd aan
loonmatiging. En dat betekent
een geringere toename in koop
kracht zodat de inkomensver
schillen kleiner worden dan ze
nu op papier zijn".
En als die loonmatiging er nu
eens niet komt?
„Ik verwacht dat eigenlijk niet.
Zouden de inkomens toch uit de
pan rijzen dan gaan de minima
in ieder geval niet mee. Dat zul
len wij niet repareren, maar wij
zullen oog houden voor de koop
kracht. Van de andere kant zal
het kabinet ook niet ingrijpen
door bijvooorbeeld een loon
maatregel. Dat is geen lijn in een
volwassen samenleving met ver
antwoordelijke organisaties en
mensen. Bovendien werkt
dwang niet".
U roerde de WAO-premie aan.
De wettelijke ingrepen zijn er
nog niet. In de Miljoenennota
staat geen ingangsdatum. Is die
loet nog nodig?
„Het advies van de Raad van
State is net binnen. Wij konden
de Miljoenennota daar niet meer
op afstemmen. Van de andere
kant hebben we het recht niet de
Eerste en Tweede Kamer voor te
schrijven hoe snel de wetsvoor
stellen behandeld moeten wor
den. De voorbereiding heeft veel
tijd gevergd. Nu moet het parle
ment de gelegenheid krijgen
daar zorgvuldig en afgewogen
mee om te gaan. Ik doe geen
voorspellingen over de ingangs
datum.
Ik zeg wel dit: De wetsvoorstel
len hebben een belangrijke aan
kondigende werking gehad. Er is
een knop in Nederland omge
gaan. Men is bewuster gaan na
denken over arbeidsongeschikt
heid. Over het dumpen van men
sen in de WAO. Dat is al de winst
van het laatste jaar. Er is een
trendbreuk. De instroom stabili
seert, weliswaar op een nog te
hoog niveau, maar toch".
Besluiten over
Betuwelijn en
snelle trein
in 1993 verwacht
DEN HAAG (ANP) - In 1993 be
slist het kabinet over de aanleg
van de Betuwelijn en nog eind
dit jaar wordt een kabinetsbe
slissing verwacht over de aan
sluiting op de hogesnelheidslijn
Amsterdam-Rotterdam-Brus
sel-Parijs. Minister Maij-Weg-
gen (verkeer en waterstaat)
houdt rond die besluitvorming
overigens wel rekening met
„moeizame procedures".
Maij is ondanks de moeizame
procedures zeer positief over de
vooruitzichten in het komend
begrotingsjaar- „De zaken zijn fi
nancieel behoorlijk op orde", al
dus de minister in een toelich
ting op de begroting 1993.
De minister toonde zich ver
heugd over het geld dat via het
Aardgasbatenfonds beschik
baar komt voor de Betuwelijn en
de HST. Maij gaat ervan uit dat
beide projecten voor een derde
zullen worden betaald door pri
vate financiers. Volgens haar is
het geld dat beschikbaar komt
via het Aardgasbatenfonds (10
miljard gulden tot 2010) zo ruim
dat private financiering eigen
lijk niet meer nodig is. Maar
voorfinanciering en terugbeta
ling achteraf verdient volgens
haar de voorkeur.
Nieuwe heffing
bedrijfsleven
voor Warenwet
DEN HAAG (GPD) - Staatsse
cretaris Simons (volksgezond
heid) heeft een nieuwe geldbron
aangeboord. Alle bedrijven die
onder de Warenwet vallen moe
ten met ingang van 1993 een hef
fing gaan betalen. Per jaar moet
die 75 miljoen gulden opleve
ren.
De heffing geldt voor elke afzon
derlijke vestiging van een be
drijf. Bij supermarktketens
moet dus per filiaal betaald wor
den. Er is ook geen korting op de
heffing mogelijk. Ongeacht de
omvang van het bedrijf moet een
vast bedrag betaald worden.
Simons motiveert zijn besluit
met de opmerking dat de con
trole op hygiëne en gezondheid,
conform de Warenwet, niet kos
tendekkend meer is. Het innen
van de heffing zal gebeuren door
een incassobureau dat al enige
ervaring heelt in dit soort zaken.
In ieder geval zou het bureau,
dat niet verbonden zal zijn aan
WVC. met bedrijfsgegevens van
de Kamers van koophandel
moeten gaan werken.
DEN HAAG (GPD) - Beleidsvoornemens voor 1993 van minister
Maij-Weggen (verkeer en waterstaat):
- verder uitvoering en tussentijdse evaluatie van het verkeers- en
vervoersbeleid, dat er op gericht is de bereikbaarheid van Nederland
te verbeteren door de groei van het autoverkeer te halveren en he:
gebruik van het openbaar vervoer te verdubbelen. De stand vanza
ken tot nu toe is:
het gebruik van auto en openbaar vervoer is in 1991 met ruiml
procent gestegen;
het gebruik van het openbaar vervoer is met 15 procent gestegen,
voornamelijk als gevolg van de invoering van de studentenkaart.
het aantal personenauto's is niet gestegen: het aantal file-meldln-
gen wel: met 5 procent;
- de tarieven van het openbaar vervoer gaan in 1993 met 6 procent
omhoog, zoals al bij de Tussenbalans is afgesproken. Mogelijk kom;
er in de zomer een extra tariefsverhoging, als de stads- en streekver
voerders door doelmatiger te werken niet nog eens 50 miljoen guldet
kunnen bezuinigen:
- voor de bestrijding van aggresssie in het openbaar vervoer is 2
miljoen gulden beschikbaar:
- om de zeeschepen zoveel mogelijk onder Nederlandse vlag te hou
den, krijgt deze sector 60 miljoen gulden als ondersteuning.
DEN HAAG (GPD) - De drei
ging van corruptie binnen het
ambtelijk apparaat is heel
reëel. Minister Dales (binnen
landse zaken) vindt dat er alle
aanleiding is voor een onder
zoek van de Binnenlandse Vei
ligheidsdienst (BVD) naar de
corruptie of manipulatie van
personen op sleutelsfuncties bij
de overheid. „Niet dat corruptie
op grote schaal voorkomt, maar
het gebeurt wel", aldus de mi
nister in de toelichting bij haar
begroting.
Door de veranderende verhou
ding tussen overheid en bedrijfs
leven worden ambtenaren ge
wild of ongewild steeds meer
prooi van het bedrijfsleven en de
georganiseerde misdaad, aldus
Dales. Het onderzoek richt zich
daarom in eerste instantie mei
op personen, maar op 'zwakke
plekken' bij de overheid. Con
creet noemde de minister die
ambtenaren die zich bezig hou
den met het verlenen van ver
gunningen, ontheffing en hel
uitvoeren van inspecties.
De verwevenheid tussen 'boven-
en onderwereld' maakt een
waakzame overheid noodzake
lijk. „We moeten wakker wor
den", meent de minister, die
spreekt over een 'heavy' onder
werp dat grote schade kan aan
richten aan de samenleving. Hel
gaat bovendien om de goede
naam van de ambtenaren, de'in
tegriteit' van de ambtelijke or
ganisatie.
i
DEN HAAG (GPD) De belangrijkste beleidsvoornemens van
nister Kok en staatssecretaris Van Amelsvoort van financiën zijn
- herbezinning op het belastingstelsel waarbij de voorstellen van
commissie-Stevens worden gebruikt.
- belastingvoordelen voor ondernemingen nu de grenzen in de EC
wegvallen.
- meer actie tegen fraude door de belastingdienst.
- wettelijk tegengaan van het witwassen van criminele gelden.oc-
dermeer via identificatie.
- oplossen van de problemen bij exportkredietverzekeringen dien
staatsgarantie zijn verleend aan het GOS. Dat land moet nog
miljard gulden terugbetalen maar kan dat niet. Voor 1992 is de
genvaller 186 miljoen, voor 1993 is al 171,5 miljoen geboekt.
De grootste uitgaven
in 1993:
1 Voorlichting:
6,5 miljoen
raad voor het
regeringsbeleid:
1,7 miljoen
15 september *92 1
ALGEMENE
ZAKEN
Totaal begroot voor
51 miljoen
Minister
R.F.M. Lubbers
DEN HAAG (GPD) - Het ministerie van Algemene Zaken,
premier Lubbers de scepter zwaait, is het kleinste dcparlf"1
Zijn beleidsvoornemens voor 1993 zijn:
- Bezuiniging op alle voorlichtingsactiviteiten van de departen^
ten, gecoördineerd door de Rijksvoorlichtingsdienst. De voor
tingsraad zal departementale voorlichtingscampagnes voort
van prioriteiten voorzien,
- Op radio 1.2. 3 en 5 zullen voortaan postbus 51 spots wordenu
zonden, vergelijkbaar met die op televisie.
- De Inlichtingendienst Buitenland wordt, na forse internen
opgeheven.
- De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid wordt -
organiseerd.