Kabinet gaat in 1993 oogsten PZC WIJ BETALEN m Overheid pakt fraudeur met harde hand aan Begrotingscijfers wankel GOS slechte betaler Kok drie jaar 's rijks schatkistbewaarder miljoenennota aan belastingen: 57.700 61.300 6.400 7.250 17.850 18.200 1.400 1.450 2.150 2.220 40.500 40.300 3.150 3.250 2.425 2.900 1.700 1.700 6.715 7.350 475 500 3.200 4.050 3.950 4.900 1.470 1.850 3.410 3.600 125 130 1.330 1.400 50 50 Vaker met auto en bus Corruptie ambtenaren Voorlichting zuiniger WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992 door Carel Goseling DEN HAAG - Hij is veel grijzer geworden. En ook corpulenter. Driejaar is hij nu 's rijks schat kistbewaarder. vice-premier en PvdA-leider. Alom wordt hij ge roemd om zijn solide beleid. Wim Kok. Zijn derde Miljoenen nota ligt er nu. Het derdejaar van een kabinet geldt als oogstjaar. Wat is de oogst? ..Simpel, alles wat omlaag moet gaat omlaag, en wat omhoog moet gaat omhoog. Wij hadden de doelstelling om in vier jaar 400.000 extra banen te schep pen. Dat ligt nu binnen handbe reik. De economische groei zet door. weliswaar bescheiden, maar wij hebben geen recessie zoals elders. Het financieringstekort gaat op nieuw een half procent omlaag. Daarmee zijn we internationaal een uitzondering. De lasten druk. Daar hadden we een pla fond voor afgesproken, maar niet om daar met lijm tegenaan te blijven hangen De belasting druk neemt in 1993 niet toe, de premies dalen. De werkloosheid gaat omlaag daar waar die in andere landen stijgt. De inflatie loopt een tikje terug, ook al is die nog veel te hoog. Dat hebben we deels zelf veroorzaakt door de besluiten bij de Tussenbalans maar daar naast is er veel invloed uit het buitenland". Afspraken „We laten zien dat wij met goede afspraken op enkele terreinen heel ver kunnen komen. Ook met vrij zwaar weer Natuurlijk, de economische groei is nog ma ger, de werkgelegenheidsgroei verloopt nog te traag en de infla tie is nog te hoog. Maar de hele oogst is ook nog niet binnen. Ik ben beheerst tevreden. Niet onbeheerst want dan zou ik een losbol lijken. Bovendien ben ik erg bezorgd over een combinatie van ontwikkelingen op econo misch, financieel en politiek ter rein. Zo is er grote onzekerheid over de wereldeconomie. In de VS blijft herstel uit, zeker tot no vember. Engeland blijft tot over de enkels in de problemen staan. In Duitsland wordt de groei neerwaarts bijgesteld. Japan pompt miljarden in de economie maar niemand weet hoe die im puls uitwerkt. Op financieel terrein zijn er de instabiele dollar en de spannin gen bij de Europese valuta. In politieke zin is er onzekerheid over het Verdrag van Maas tricht. Ook al hoop en verwacht ik een 'ja' uit het Frans referen dum Daarnaast heben we Joe goslavië en Oost Europa. Daar zijn de ontwikkelingen anders dan wij hoopten en verwachtten. De gedachte met deze begroting is dat hij een bijdrage kan leve ren voor een grotere samenwer king tussen alle betrokkenen. Dat het draagvlak voor loonma tiging. het scheppen van meer banen wordt versterkt. Ik wil ook een appel doen aan de so ciale partners om tot een gema tigde inkomensontwikkeling te komen. Behoud van koopkracht is genoeg. De financiële ruimte om iets meer te doen moeten we gebruiken om de economische structuur te versterken Dan kunnen we nog meer oogsten. U doet nu een beroep op de so ciale partners, niet in de Miljoe nennota. ..Het beleid wordt er niet beter op door bij elke alinea in de Mil joenennota een krachtig appèl te doen aan sociale partners. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze begroting een basis legt voor vruchtbaar overleg. Wij hebben daarvoor de rand voorwaarden geschapen. Wij hebben het uiterste gedaan om afwentelingen te voorkomen, door lastenverzwaringen zoveel mogelijk te beperken. De lasten druk neemt niet toe en de btw gaat omlaag. Ten tweede breken we de oplo pende inflatie. Die lijn zal door getrokken moeten worden in het cao-overleg. Cao's kunnen niet gebaseerd worden op de oude trend, zonder btw-verlaging. Dan zijn we onverstandig bezig. Je kunt niet zeggen, er zijn al ca o's met een loonstijging van 5 procent voor 1993 dus moet het dat minstens zijn. Dan hebben we de premie- en be lastingmaatregelen. Daardoor gaan de sociale minima er als groep niet in koopkracht op ach teruit. Ik ben positief over overleg met de sociale partners. Dat laat zich wel organiseren. Wij als kabinet willen ook een extra accent geven aan investe ringen. Binnen de rijksbegroting en door het aardgasbatenfonds. Een fonds dat per project ook kan bijlenen op de kapitaal- DEN HAAG (GPD) - Het ka binet heeft de fraudeur de oorlog verklaard. Degene die probeert de belastingen te tillen of het betalen van sociale premies te ontlopen zal genadeloos aangepakt worden. Het nieuwe beleid moet komend jaar 445 mil joen gulden opleveren, in la ter jaren stijgend tot 1,35 miljard. Het geld zal ge bruikt worden voor lagere belastingen en premies. Het gaat het kabinet om de witte i degene die naast een baan nog een uitkering ge niet» en de zwarte fraude. In de vandaag gepresenteerde Fraudenota staat wel dat wet- en regelgeving fraude nooit helemaal kunnen uit sluiten. Maar. er wordt toch een poging gedaan. Het is voor het eerst dat bij de Mil joenennota een Fraudenota wordt gevoegd. In de sociale zekerheid wor den alle regels op 'zwakke plekken' doorgelicht. Daar na zullen oplossingen wor den gezocht, zonder dat het hele stelsel op de schop hoeft en zonder dat extra uitgaven nodig zijn. Stroomlijnen van regels, objectievere normen en betere procedures zijn de toverspreuken. Bij de bedrijfsverenigingen (die de ww. zw. wao en zie kenfondswet uitvoeren) zal de controle scherper wor den. Op elke 25.000 klanten moet er straks ëën contro leur zijn, tegen één op 45.000 nu. De nieuwe norm bete kent dat jaarlijks 20 procent van de bij de vereniging in geschreven bedrijven wordt onderzocht. In de gemeen ten komen ook meer contro leurs. Nu is er één ambte naardie 1000 uitkeringstrek kers in de gaten houdt. Die norm wordt één op 750. Om een met ingang van 1994 te starten verzekerdenadmi nistratie (VZA) goed te laten werken is besloten dat ie mand die daar niet staat in geschreven geen uitkering krijgt. Dat geldt ook als de werkgever geen premies heeft betaald. Gemeenten worden verplicht de gege vens van burgers voor een gemeentelijke basisadmini stratie (GBA). die er met in gang van 1994 komt. na te trekken. VZA en GBA ziet het kabi net als basisregistraties. Zij zullen de spil worden in een net waarbij overheidsinstan ties zoals de belastingdienst en uitvoeringsorganen so ciale zekerheid gegevens zul len uitwisslen en bij elkaar natrekken. Per 1 juli 1993 worden mogelijk ook zieken fondsen en ziektekostenver zekeraars verplicht hun ad ministraties daarvoor te openen. De belastingdienst wil de plicht die banken enkele ja ren geleden kregen om ren- tegegevens van particulie ren over te leggen uitbreiden naar bedrijven, dividenden en kostenposten. Bij de con troles van aangiften wordt extra aandacht gegeven aan het huurwaardeforfait (be lastingtoeslag voor eigenaar -bewoners van huizen i en het reiskostenforfait (aftrek we gens reiskosten). Bedrijven zullen vaker ineens een be lastinginspecteur over de vloer krijgen. Voor al deze extra taken krijgt de belas tingdienst 325 mensen extra. Controle Gemeenten krijgen een gro ter financieel belang bij goede controle op bijstands uitkeringen Bedrijfsvereni gingen die niet genoeg aan fraudebestrijding doen krij gen hun declaraties niet meer vergoed. Omdat fraude niet mag lo nen zal er naast het terug vorderen van het ten onrech te verkregen bedrag altijd een sanctie volgen. In de so ciale zekerheid zal dat ook gebeuren als betrokkene al geen uitkering meer heeft. Bij de belastingen gaan de boeten omhoog. Zelfs als ie mand vrijwillig de belastin gaangifte aanpast, is er een boete van 5 procent. Wordt iemand een tweede keer op hetzelfde feit gepakt dan wordt de eerdere boete ver dubbeld. Een boete van 100 procent komt er voor ern stige of heel grote fraude. Bij het openbaar ministerie verwacht men als gevolg van al deze maatregelen veel meer fraudezaken te krijgen. Om die werklast aan te kun nen wordt er bijna 21 miljoen gulden uitgetrokken om 205 mensen extra in dienst te ne men. Die zullen per jaar zo'n 4500 zaken moeten afwikke len. markt. Zo kan het spaarover schot vrijkomen. Wij bouwen aan een sterker Ne derland. We moeten leren de ei gen broek op te houden. Sterk en weerbaar te zijn. ook zonder EG. Dat is ook een stukje oogst. En beter dan het binnenhalen van het graan, er brood van bakken en het opeten. Dan heb je niets meer. Goh. u heeft me wel op gang gekregen met die oogst". Ik lees weinig hoogdravende plannen. Geen stelselherzienin gen, grote milieuplannen. Is de schivung eruit? ..Deze Miljoenennota heeft de kenmerken van een ploeg die over de helft is. We zijn niet min der ambitieus maar voor een groot deel is het staand beleid. Als je begint moet je veel op de rails zetten en dan wil je dat ook stevig uit de doeken doen. Nu moet het meer tot ontwikkeling komen". Minister Pronk zei laatst dat het goed gaat met de PvdA. Dat de samenicerking met het CDA steeds beter wordt en dat er ook een samenhangender beleid wordt gevoerd. Rust in de tent dus? „We zitten nu in een fase waarin wij samen een lijn hebben gezet en die willen wij doorzetten. De coalitie heeft deze zomer in goede atmosfeer op lastige pun ten belangrijke besluiten geno men. Dat heeft de cohesie bevor derd. Ik hoop dat dat ook in de samenleving kan en dat deze be groting daartoe bijdraagt. Zal ook de PvdA-kiezer zich hierin nog herkennen? „Ik heb op hoofdlijnen een schets van het beleid gegeven. Dat is van onmisbare waarde om in de tweede helft van de jaren negentig een flinke slag verder te zijn. Werk boven inkomen blijft essentieel. Daar heeft de lastendruk mee te maken. Een kleiner verschil tussen bruto en netto. De dynamiek in de econo mie. De jeugdwerkloosheid is bijna weg door een betere aan sluiting van onderwijs en ar beidsmarkt. De inschakeling van allochtonen loopt, Kritiek is mogelijk maar ik geloof dat wij wel voldoende recht doen aan de ideeen waarvoor de PvdA in het kabinet is gaan zitten". De PvdA maakt zich traditioneel druk over de koopkracht plaatjes, hoe relatief die ook zijn. en over een evenwichtig in komensbeleid. Het kabinet heeft daar weer weken over gepraat. Koopkrachtbehoud voor de mi nima. maar ivel een vergroting van inkomensverschillen. Heeft dat ook iets met die herkenbaar heid te maken? „Het is waar dat die plaatjes be trekkelijk zijn. Toch is de vraag Loonbelasting Inkomstenbelasting Vennootschapsbelasting Vermogenbelasting Dividendbelasting Omzetbelasting Belasting rechtsverkeer Tabaksaccijns Accijns op alcohol, alcoholische dranken Accijns op oliën Andere accijnzen BVB auto's en motorfietsen Motorrijtuigenbelasting Verbruiksbelasting op milieugrondslag Invoerrechten Kansspelbelasting Successierechten Diversen 1992 vermoedelijke uitkomst 1993 raming in miljoenen guldens 1992 1993 DEN HAAG (GPD) - De Raad van State (het hoog ste adviesorgaan van de regering) is erg kritisch over de cijfers, zoals die in de miljoenennota wor den gepresenteerd. De raad is bang dat deze cij fers. als gevolg van allerlei ontwikkelingen bin nen korte tijd aanzienlijk moeten worden bijge steld. Naast positieve opmerkingen over het herstel van "gezonde economische en financiële verhoudin gen'. wijst de Raad van State toch vooral op de ge varen die wijzigingen in de internationale econo mie op de miljoenennota kunnen hebben. „De in de begroting neergelegde beleidsdoelstellingen worden door forse risico's en aanzienlijke onzeker heden belaagd", aldus het advies. De raad vindt dat het kabinet risico's heeft geno men bij de ramingen. Er zijn in de begroting nau welijks reserves aanwezig en de financiële positie is zeer kwetsbaar voor eventuele tegenvallers. Daarbij spelen factoren als de rentestand, de koers van de dollar en de olieprijs een belangrijke rol. „Door deze risico's kan niet alleen het financiële beeld van de rijksbegroting binnen korte tijd aan merkelijk worden gewijzigd, maar ook het inko mensbeeld worden aangetast", aldus de Raad. De volgend jaar toenemende inflatie tot 3.75 pro cent wijt de Raad van State voor een groot deel aan het kabinet zelf. „De verlaging van de BTW ten spijt, moet worden vastgesteld dat kostenstijgin gen vanuit de collectieve sector in niet onbelang rijke mate de prijsstijgingen veroorzaken". Heffingen Ronduit negatief is het adviescollege over de in te voeren milieuheffingen. De raad constateert dat geen woord meer wordt gerept over het feit dat nieuwe heffingen moeten worden teruggegeven in de vorm van lastenverlichting. „De begroting voor 1993 biedt op dit punt geen perspectieven". Als heffingen leiden tot verandering van gedrag bij consumenten, vormen deze heffingen een onzekere inkomensbron voor het Rijk. Maar sommige hef fingen leiden helemaal niet tot gedragsverande ring. bij voorbeeld als het afval zwaarder wordt be last. Maar dat kan gemakkelijk leiden tot ontdui king van de heffing door illegaal storten van afval, meent de Raad. Bovendien kunnen dergelijke hef fingen de inkomens van de laagstbetaalden in ge vaar brengen. HOE DE STAAT EEN GULDEN. in 1993 in procenten ONTVANGT 1. Loon- en inkomstenbelasting 36,1 2. Omzetbelasting 21,2 3. Overige belastingen op inkomen, winst en vermogen 2,7 4. Vennootschapsbelasting 9,6 5. Belastingen rechtsverkeer 1,7 6. Accijnzen 6,6 7. Overige kostprijsverhogende belastingen 5,0 8. Motorrijtuigenbelasting 2,6 9. Aardgasbaten 4,4 10. Niet belastingmiddelen en overige 10,1 UITGEEFT 1Onderwijs en wetenschappen 11 2. Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur l 3. Sociale zaken en werkgelegenheid 11 4. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ord. en Milieu 5. Nationale schuld 1J 6. Gemeente en provincies l 7. Defensie i 8. Buitenl. zaken en ontw. samenwerking 9. Justitie 10. Verkeer en waterstaat, M.f. en wegen l 11. Landbouw en visserij 12. EG-afdracht 13. Overige of je vanuit de overheid een be leid moet voeren dat uitgaat van koopkraehtbehoud of dat je hier al zegt 'gaat u maar achteruit'. Als daar buiten Den Haag dan nog eens lastenverhogingen op komen gaan die mensen twee keer nat. De inkomensverschillen worden groter, dat is waar. Toch vind ik het niet onredelijk om degenen die indertijd een steeds hogere premie WAO moesten betalen, nu te laten profiteren van een dalende premie. Daarnaast hoop ik dat door deze begroting een bijdrage wordt geleverd aan loonmatiging. En dat betekent een geringere toename in koop kracht zodat de inkomensver schillen kleiner worden dan ze nu op papier zijn". En als die loonmatiging er nu eens niet komt? „Ik verwacht dat eigenlijk niet. Zouden de inkomens toch uit de pan rijzen dan gaan de minima in ieder geval niet mee. Dat zul len wij niet repareren, maar wij zullen oog houden voor de koop kracht. Van de andere kant zal het kabinet ook niet ingrijpen door bijvooorbeeld een loon maatregel. Dat is geen lijn in een volwassen samenleving met ver antwoordelijke organisaties en mensen. Bovendien werkt dwang niet". U roerde de WAO-premie aan. De wettelijke ingrepen zijn er nog niet. In de Miljoenennota staat geen ingangsdatum. Is die loet nog nodig? „Het advies van de Raad van State is net binnen. Wij konden de Miljoenennota daar niet meer op afstemmen. Van de andere kant hebben we het recht niet de Eerste en Tweede Kamer voor te schrijven hoe snel de wetsvoor stellen behandeld moeten wor den. De voorbereiding heeft veel tijd gevergd. Nu moet het parle ment de gelegenheid krijgen daar zorgvuldig en afgewogen mee om te gaan. Ik doe geen voorspellingen over de ingangs datum. Ik zeg wel dit: De wetsvoorstel len hebben een belangrijke aan kondigende werking gehad. Er is een knop in Nederland omge gaan. Men is bewuster gaan na denken over arbeidsongeschikt heid. Over het dumpen van men sen in de WAO. Dat is al de winst van het laatste jaar. Er is een trendbreuk. De instroom stabili seert, weliswaar op een nog te hoog niveau, maar toch". Besluiten over Betuwelijn en snelle trein in 1993 verwacht DEN HAAG (ANP) - In 1993 be slist het kabinet over de aanleg van de Betuwelijn en nog eind dit jaar wordt een kabinetsbe slissing verwacht over de aan sluiting op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brus sel-Parijs. Minister Maij-Weg- gen (verkeer en waterstaat) houdt rond die besluitvorming overigens wel rekening met „moeizame procedures". Maij is ondanks de moeizame procedures zeer positief over de vooruitzichten in het komend begrotingsjaar- „De zaken zijn fi nancieel behoorlijk op orde", al dus de minister in een toelich ting op de begroting 1993. De minister toonde zich ver heugd over het geld dat via het Aardgasbatenfonds beschik baar komt voor de Betuwelijn en de HST. Maij gaat ervan uit dat beide projecten voor een derde zullen worden betaald door pri vate financiers. Volgens haar is het geld dat beschikbaar komt via het Aardgasbatenfonds (10 miljard gulden tot 2010) zo ruim dat private financiering eigen lijk niet meer nodig is. Maar voorfinanciering en terugbeta ling achteraf verdient volgens haar de voorkeur. Nieuwe heffing bedrijfsleven voor Warenwet DEN HAAG (GPD) - Staatsse cretaris Simons (volksgezond heid) heeft een nieuwe geldbron aangeboord. Alle bedrijven die onder de Warenwet vallen moe ten met ingang van 1993 een hef fing gaan betalen. Per jaar moet die 75 miljoen gulden opleve ren. De heffing geldt voor elke afzon derlijke vestiging van een be drijf. Bij supermarktketens moet dus per filiaal betaald wor den. Er is ook geen korting op de heffing mogelijk. Ongeacht de omvang van het bedrijf moet een vast bedrag betaald worden. Simons motiveert zijn besluit met de opmerking dat de con trole op hygiëne en gezondheid, conform de Warenwet, niet kos tendekkend meer is. Het innen van de heffing zal gebeuren door een incassobureau dat al enige ervaring heelt in dit soort zaken. In ieder geval zou het bureau, dat niet verbonden zal zijn aan WVC. met bedrijfsgegevens van de Kamers van koophandel moeten gaan werken. DEN HAAG (GPD) - Beleidsvoornemens voor 1993 van minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat): - verder uitvoering en tussentijdse evaluatie van het verkeers- en vervoersbeleid, dat er op gericht is de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren door de groei van het autoverkeer te halveren en he: gebruik van het openbaar vervoer te verdubbelen. De stand vanza ken tot nu toe is: het gebruik van auto en openbaar vervoer is in 1991 met ruiml procent gestegen; het gebruik van het openbaar vervoer is met 15 procent gestegen, voornamelijk als gevolg van de invoering van de studentenkaart. het aantal personenauto's is niet gestegen: het aantal file-meldln- gen wel: met 5 procent; - de tarieven van het openbaar vervoer gaan in 1993 met 6 procent omhoog, zoals al bij de Tussenbalans is afgesproken. Mogelijk kom; er in de zomer een extra tariefsverhoging, als de stads- en streekver voerders door doelmatiger te werken niet nog eens 50 miljoen guldet kunnen bezuinigen: - voor de bestrijding van aggresssie in het openbaar vervoer is 2 miljoen gulden beschikbaar: - om de zeeschepen zoveel mogelijk onder Nederlandse vlag te hou den, krijgt deze sector 60 miljoen gulden als ondersteuning. DEN HAAG (GPD) - De drei ging van corruptie binnen het ambtelijk apparaat is heel reëel. Minister Dales (binnen landse zaken) vindt dat er alle aanleiding is voor een onder zoek van de Binnenlandse Vei ligheidsdienst (BVD) naar de corruptie of manipulatie van personen op sleutelsfuncties bij de overheid. „Niet dat corruptie op grote schaal voorkomt, maar het gebeurt wel", aldus de mi nister in de toelichting bij haar begroting. Door de veranderende verhou ding tussen overheid en bedrijfs leven worden ambtenaren ge wild of ongewild steeds meer prooi van het bedrijfsleven en de georganiseerde misdaad, aldus Dales. Het onderzoek richt zich daarom in eerste instantie mei op personen, maar op 'zwakke plekken' bij de overheid. Con creet noemde de minister die ambtenaren die zich bezig hou den met het verlenen van ver gunningen, ontheffing en hel uitvoeren van inspecties. De verwevenheid tussen 'boven- en onderwereld' maakt een waakzame overheid noodzake lijk. „We moeten wakker wor den", meent de minister, die spreekt over een 'heavy' onder werp dat grote schade kan aan richten aan de samenleving. Hel gaat bovendien om de goede naam van de ambtenaren, de'in tegriteit' van de ambtelijke or ganisatie. i DEN HAAG (GPD) De belangrijkste beleidsvoornemens van nister Kok en staatssecretaris Van Amelsvoort van financiën zijn - herbezinning op het belastingstelsel waarbij de voorstellen van commissie-Stevens worden gebruikt. - belastingvoordelen voor ondernemingen nu de grenzen in de EC wegvallen. - meer actie tegen fraude door de belastingdienst. - wettelijk tegengaan van het witwassen van criminele gelden.oc- dermeer via identificatie. - oplossen van de problemen bij exportkredietverzekeringen dien staatsgarantie zijn verleend aan het GOS. Dat land moet nog miljard gulden terugbetalen maar kan dat niet. Voor 1992 is de genvaller 186 miljoen, voor 1993 is al 171,5 miljoen geboekt. De grootste uitgaven in 1993: 1 Voorlichting: 6,5 miljoen raad voor het regeringsbeleid: 1,7 miljoen 15 september *92 1 ALGEMENE ZAKEN Totaal begroot voor 51 miljoen Minister R.F.M. Lubbers DEN HAAG (GPD) - Het ministerie van Algemene Zaken, premier Lubbers de scepter zwaait, is het kleinste dcparlf"1 Zijn beleidsvoornemens voor 1993 zijn: - Bezuiniging op alle voorlichtingsactiviteiten van de departen^ ten, gecoördineerd door de Rijksvoorlichtingsdienst. De voor tingsraad zal departementale voorlichtingscampagnes voort van prioriteiten voorzien, - Op radio 1.2. 3 en 5 zullen voortaan postbus 51 spots wordenu zonden, vergelijkbaar met die op televisie. - De Inlichtingendienst Buitenland wordt, na forse internen opgeheven. - De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid wordt - organiseerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 18