Nederland moet sterk en geloofwaardig zijn PZC 16 Tussen de verbodsbordjes Wuiven vanaf het paleisbalkon miljoenennota WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992 Leden van de Staten-Generaal, Beelden van geweld, hon ger, racisme en verwaarlo zing van het milieu bereiken ons iedere dag. Zij laten ons niet onberoerd. Ons antwoord moet tweeledig zijn: hulp en internationale actie, maar ook zorg dragen voor het behoud van onze eigen rechtsstaat en voor de kracht van onze eco nomie. Een Nederland dat zich sterk en geloofwaardig toont; dat is de opdracht. In het voormalige Joegoslavië gaat de uitbarsting van etni sche spanningen gepaard met onnoemelijk leed. Onze rege ring tracht samen met andere landen de oorlogstoestand te beëindigen en een oplossing van het conflict tot stand te brengen. Daarnaast ziet zij het als haar taak in onze samenle ving onderdak te bieden aan vluchtelingen en verdrevenen. Waardering past voor de in spanningen van velen daarbij. Behalve de opvang hier te lan de wordt nu ook hulp geboden bij de opvang in kampen ginds. Zo wordt getracht in de ze nood de hand te reiken. In Somalië leven vele mensen op de rand van de honger dood. Afrika bezuiden de Sa hara wordt door droogte ge teisterd. Duizenden zijn al om gekomen. De vluchtelingen stromen die het gevolg zijn van honger en geweld vormen een extra opgave. Wereldwijd zijn hulpacties op gang geko men, waaraan ook Nederland se burgers ruimhartig bijdra gen. Bij veel ellende zijn er ook de positieve ontwikkelin gen. In Afrika en elders ter we reld groeit het inzicht dat de mocratie, mensenrechten en duurzame ontwikkeling nauw met elkaar samenhangen. in een toenemend aantal landen worden daaruit ook politieke consequenties getrokken. In de voormalige Sovjet-Unie en in het uiteengevallen Joe goslavië zijn oude binnengren zen in korte tijd veranderd in buitengrenzen. Als reactie op een in het verleden vaak afge dwongen eenheid zijn er nu veel meer onafhankelijke lan den in Midden- en Oost-Euro pa. De regering spreekt de wens uit dat landen en volke ren in vrijheid leven, maar ook dat zij over grenzen heen sa menwerken. Met het einde van de koude oorlog heeft ook de discussie over veiligheid een andere inhoud gekregen; de massale militaire dreiging heeft plaats gemaakt voor lo kale conflicten. Door het wegvallen van de Oost-West-tegenstelling is de politieke rol van de Verenigde Naties in de beslechting van conflicten toegenomen en wordt op de lidstaten vaker een beroep gedaan om troepen uit te zenden voor vredesope raties. Zo wordt op basis van het oordeel van de internatio nale volkerengemeenschap militaire macht ingezet om spanningen niet te laten ont aarden in gewelddadige con flicten, om agressie te beteuge len en om bescherming te bie den bij humanitaire acties. Ook Nederland levert zijn bij drage aan de VN-vredesopera- ties. Tegelijkertijd weegt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de uitgezonden militairen zwaar. Onze ge dachten gaan dan ook uit naai de mannen en vrouwen die on der moeilijke omstandigheden deelnemen aan vredes- en hulpoperaties in verschillende delen van de wereld. De Conferentie voor Veilig heid en Samenwerking in Europa heeft op voorstel van Nederland besloten dat zij voor vredesoperaties de hulp kan inroepen van de NAVO of de Westeuropese Unie. Ook is het Nederlandse voorstel aan vaard om een hoge commissa ris voor nationale minderhe den te benoemen. Deze zal als taak hebben in geval van drei gende conflicten bij te dragen aan vreedzame oplossingen, en partijen af te houden van het gebruik van geweld. Bij een andere wereld hoort een andere defensie. Met be houd van de onmisbare band met de Verenigde Staten en de NAVO zullen de defensieplan nen moeten worden herzien. Eind van dit jaar zal de rege ring u hierover voorstellen doen. Ook de visie van de re gering op de toekomst van de dienstplicht zal daarin ver werkt zijn. Reeds in 1987 werd onder het devies „Europa 1992" afge sproken voor het eind van dit jaar tot één markt te komen. De lidstaten van de Europese Gemeenschap toonden zich sterk. Welvaart en werkgele genheid namen toe. Het was eveneens van betekenis voor de omwentelingen in Midden- en Oost-Europa: terwijl landen als Oostenrijk, Zweden en Fin land nu ook willen toetreden tot de Gemeenschap. Met het Verdrag van Maastricht, dat aan de Staten-Generaal ter goedkeuring is voorgelegd, wordt nu een volgende logi sche stap gezet. In een Europa zonder grenzen is het belang rijk geleidelijk naar één munt te groeien, tot één doeltreffend milieubeleid te komen en het optreden tegen de georgani seerde criminaliteit te bunde len. De omvang en welvaart van ons Europa zonder grenzen verplicht tot een gemeen schappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid. Dat zelfde geldt voor het toelatingsbe leid, zowel met betrekking tot degenen die op grond van ge zinshereniging naar ons Euro pa komen als voor asielzoe kers en vluchtelingen. Bij alle noodzaak tot een gemeen schappelijke aanpak van be paalde vraagstukken is in Maastricht nadrukkelijk afge sproken dat Europese besluit vorming slechts daar van toe passing is waar het echt nodig is. Maar één ding is zeker: in Europa ligt onze toekomst, en daarin zullen wij ons als Ne derlanders sterk en geloof waardig tonen met onze eigen identiteit. Het Verdrag van Maastricht geeft daar ook alle ruimte voor. Aanstaande zon dag zal in Frankrijk een refe rendum worden gehouden. Laat vanuit hier de wens en het vertrouwen uitgesproken worden dat hetja" zal klin ken, opdat Frankrijk en Ne derland, ieder met behoud van eigen tradities en waarden, zij aan zij, met de andere lidsta ten, Europa verder gestalte zullen geven. Tijdens het bezoek van de pre sident van Suriname is beslo ten de bestaande bijzondere banden te verbreden en te ver diepen. Dit is vastgelegd in het Raamverdrag inzake Vriendschap en Nauwere Sa menwerking. Daarbij is de sa menhang tussen enerzijds de mocratie en rechtsstaat en an derzijds gezonde economische ontwikkeling van wezenlijk belang. Een sterk Nederland vraagt investeren in werkgele genheid; alleen dan zijn waar devolle collectieve voorzienin gen houdbaar. Dat vergt voortzetting van het herstel van evenwicht in de overheids financiën, en versterking van de structuur van de economie. De hardnekkigheid van de in ternationale inzinking geeft in ons land des te meer aanlei ding om vast te houden aan de uitgezette koers. In overeen stemming met het regeerak koord wordt het financierings tekort volgend jaar verder te ruggebracht. Ondanks enkele belastingverzwaringen daalt de collectieve lastendruk als geheel. Deze positieve ontwik kelingen zijn mede mogelijk gemaakt door een even nood zakelijke als stringente uitga venbeheersing, waarbij ombui gingen onontkoombaar waren en zijn. Het één kan niet zon der het ander. De werkgelegenheid in ons land groeit nog steeds. De doelstelling „400.000 mensen meer aan de slag in deze kabi netsperiode" komt binnen be reik. Toch zijn er nog te weinig mensen met een baan. en te veel met een uitkering. Om de werkgelegenheid verder te la ten groeien moet de inflatie worden bestreden. Daarom is voorgesteld de BTW te verla gen. en vinden enkele eerder voorziene lastenverzwarende maatregelen geen doorgang. De koopkracht wordt be schermd voor hen die op het sociaal minimum aangewezen zijn, terwijl werken toch meer lonend wordt. Zo wordt ook voor de sociale partners de ruimte geschapen en de basis gelegd om in goed overleg de lonen te matigen. Gezien de scherpe internationale concur rentie en de in veel landen stij gende werkloosheid is dit te meer noodzakelijk. Behalve loonmatiging en een beter functioneren van de arbeids markt zijn ook van belang de wetsvoorstellen die betrekking hebben op het verder terug dringen van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid, en op een betere uitvoering van de ajjwfWK* DEN HAAG - Een dame gaat er naast het poortje van het Binnenhof bij zitten als zij door de verbodsbordjes het bos niet meer ziel. Een EHBO-er probeert haar intussen wat op te vrolijken. Of zij nog veel van de koninklijke rijtoer heeft gezien is onbekend. foto Frans van der Linde/ANP sociale zekerheid. Zo kunnen de sociale premies dalen en ook dat is voor de werkgele genheid belangrijk. Voor een sterk Nederland en het behoud van onze welvaart zijn industriële acti viteiten van vitaal belang. Evenals een goed economisch klimaat en een goed opgeleide beroepsbevolking is een effec tief beleid nodig voor de be scherming en versterking van het industriële draagvlak. De ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie zijn hierbij essentieel, voor het midden- en kleinbedrijf niet minder dan voor de grote be drijven. Aan investeringen in economische infrastructuur zal hoge prioriteit worden ge geven. Ter ondersteuning hier van wordt de instelling van een Aardgasbatenfonds voor zien. Dit is onder meer van beteke nis voor de ontwikkeling van Nederland als toegangspoort tot Europa. De toekomst van de haven van Rotterdam en van de luchthaven Schiphol vraagt om belangrijke beslis singen. In samenhang hiermee zullen ook nadere voorstellen gedaan worden voor de aan sluiting van ons land op het Europese Hogesnelheidsnet en met betrekking tot de Betuwe lijn. Het beleid ter zake van de mo biliteit heeft effect. Het privé- autogebruik groeit minder, het gebruik van het openbaar ver voer neemt toe. Een goede voortgang van het infrastruc tuurplan Rail 21 is daarom van groot belang. Voorstellen om de Nederlandse Spoorwe gen grotere zelfstandigheid te geven, zullen U dit najaar be reiken. Om de concurrentiepo sitie van de zeescheepvaart onder Nederlandse vlag te ver sterken, heeft de regering be sloten tot een gericht pakket van maatregelen. Voor een sterk Nederland is goed onderwijs van wezenlijk belang. Aan de voorbereiding op leven en werken in onze moderne maatschappij wor den hoge eisen gesteld. Het onderwijs moet daarvoor een brede basis leggen. De invoe ring van basisvorming stelt het onderwijs daartoe beter in staat. Hierbij is ervoor geko zen de uitwerking bij de scho len zelf te laten. Deze moeten ook samenwerken met het oog op de ontplooiing van het broodnodige en gelukkig weer groeiende beroepsonderwijs. Het woord is nu, na een lange politieke en maatschappelijke discussie, aan de scholen. Het beroep van leraar is voor de samenleving ui terst belangrijk. Het is zorg wekkend dat de bezetting van functies in het onderwijs in viesraad Onderwijs is ge vraagd zijn visie te geven op de samenwerking tussen hoge scholen en universiteiten. Met de betrokken instellingen zal reeds dit najaar overleg ge pleegd worden. Naar de regering hoopt zal in 1993 de „Algemene Wet Gelij ke Behandeling" in werking treden. Deze wet verbiedt dis criminatie en geeft aan men sen die zich gediscrimineerd voelen, de mogelijkheid zich tot een Commissie Gelijke Be handeling te wenden. De uit werking van artikel 1 van onze toenemende mate knelpunten te zien geeft. Voor jongeren is lesgeven te weinig aantrekke lijk. De regering stelde reeds eerder extra middelen voor de salarissen van leerkrachten beschikbaar. De komende ja ren wordt opnieuw extra geld uitgetrokken om de arbeids voorwaarden in basis- en voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs selectief te verbeteren. Met de betrokkenen zal overleg wor den gevoerd over de precieze invulling. Wetgeving met het doel het hoger onderwijs meer ruimte te geven om zélf dit onderwijs in te richten, is in een ver gevorderd stadium. De Ad Grondwet is van fundamen tele betekenis voor allen die hier leven. Ook voor minderheden is deze wet van groot belang. Voor hen is naast gelijke behande ling onderwijs een essentiële voorwaarde om hun plaats te vinden in onze samenleving. De regering stelt extra geld beschikbaar, opdat meer men sen de cursus „Nederlands als tweede taal" kunnen volgen. Dit is slechts één van de initia tieven die uitnodigen tot eigen inspanning van de minderhe den. Ondanks de forse werkgele genheidsgroei in de afge lopen jaren is het percentage niet-werkenden onder de min derheden nog altijd driemaal zo hoog als het gemiddelde. De arbeidsvoorzieningsorgani satie schenkt daaraan terecht veel aandacht. Daarenboven vragen initiatieven van het be drijfsleven teneinde arbeids deelname van allochtonen te bevorderen om wettelijke on dersteuning. Behalve van de sociale partners en van de overheid wordt ook van de minderheden zelf en van hun organisaties een actieve bij drage verwacht. Succesvolle integratie en ver betering van de kansen van zwakke groepen op de arbeids markt vragen ook om een strak beleid met betrekking tot de toestroom naai' ons land. De voorgenomen wijzi ging van de Wet Arbeid Bui tenlandse Werknemers en de daarbij behorende nota over il legale tewerkstelling moeten mede in dit licht worden be zien. De regels voor gezinsher eniging vragen om zorgvuldige toepassing en, waar het asiel zoekers betreft, is een humaan maar restrictief toelatingsbe leid, met snelle beslissingen ter zake, geboden. Sociale zekerheid en goede so ciale voorzieningen zijn in on ze rechtsstaat belangrijk. Het draagvlak hiervoor is bij de bevolking onverminderd aan wezig, maar kan slechts be houden blijven indien ervoor wordt gezorgd dat belastingen en premies correct worden be taald en dat subsidies en uit keringen op de juiste plaats te rechtkomen. Het bestrijden van fraude en oneigenlijk ge bruik zal dan ook geïntensi veerd worden. Naast het voorkómen van fraude zullen wij in ons land waakzaam moeten zijn tegen de georganiseerde misdaad. Criminele organisaties vormen een reëel gevaar doordat zij met hun grote financiële en technische mogelijkheden in de samenleving infiltreren. Justitie, politie en openbaar bestuur zullen zich gezamen lijk moeten inspannen om dit kwaad te bestrijden. Boven dien is een goede samenwer king met diensten in het bui tenland van groot belang. Met het Verdrag van Schengen DEN HAAG - Vanaf het balkon van Paleis Noordeinde wuiven (vlnr) prins Constantijn, kroonprins Willem-ALexander, koningin Beatrix, prins Clausprinses Margriet, Pieter van Vollenhove en prins Friso naar het publiek beneden. foto Frans van der Linde/ANP wordt de uitwisseling van ge gevens vergemakkelijkt. In Maastricht is tot de oprichting van Europol besloten. Dit in stituut zal in de Europese Ge meenschap van grote beteke nis zijn bij de bestrijding van de georganiseerde internatio nale criminaliteit. De reorganisatie van de po litie moet in 1993 haar be slag krijgen. De grote inzet van korpsbeheerders en poli tiemensen heeft het mogelijk gemaakt dat in betrekkelijk korte tijd al veel is bereikt. Toename van de criminaliteit leidt tot steeds meer overlast voor de burger en gevoelens van onveiligheid. Vooral de stijging van het aantal ge weldsdelicten baart zorg. Bij alle aandacht voor de preven tie blijft beschikbaarheid van voldoende cellen noodzakelijk. Daarom zal de capaciteit van het gevangeniswezen nog eens extra worden verbeterd en uit gebreid. Met het proces van vernieu wing van de bestuurlijke orga nisatie wordt goede voortgang- geboekt. Een essentieel onder deel daarvan vormt een om vangrijk pakket voorstellen voor decentralisatie van ta ken, verantwoordelijkheden en financiële middelen. Met de gemeenten is daarover inmid dels overeenstemming bereikt. Op het terrein van de volks huisvesting krijgen decentrali satie en bestuurlijke vernieu wing verder gestalte. Zo zal een groot aantal gemeenten zijn inspanningen in regionale verbanden gaan bundelen. Verder worden de woning bouwcorporaties onafhankelij ker van het Rijk en de ge meenten. Decentralisatie is ook be langrijk om sociale ver nieuwing bestuurlijk inhoud te geven. Bovendien is een apar te stimuleringswet in voorbe reiding. De Rijksoverheid blijft impulsen geven aan ver nieuwing en kwaliteitsverbete ring van het welzijnswerk. De gemeenten geven samen met maatschappelijke organisaties en andere betrokkenen invul ling aan de sociale vernieu wing. Veel vrijwilligers zorgen voor een grote betrokkenheid. Door een betere organisatie en af stemming zien ook jongeren vrijwilligerswerk steeds meer als een zinvolle uitdaging. In welzijnswerk en daarbuiten krijgt de sociale vernieuwing langzaam maar zeker vorm. Zo houdt de arbeidsbemiddeling steeds meer rekening met indi viduele omstandigheden en zet mensen ertoe aan zich zélf in te spannen; in de gezond heidszorg krijgt eigen verant woordelijkheid een plaats; on- derwijs en volwasseneneduca tie bieden niet alleen kansen, maar men wordt er ook op aangesproken deze te benut ten. Sociale zekerheid en voor zieningen beschermen niet al leen mensen, maar stimuleren ook, waar mogelijk, tot werk of andere activiteit. 1993 Is in Europa uitgeroepen tot het Jaar van de Ouderen. In een speciaal op te richten Natio naal Comité zullen jong en oud samen activiteiten ont plooien om de belangrijke rol van ouderen in onze maat schappij te onderstrepen. In ons land bestaat brede overeenstemming over de wenselijkheid van een goede gezondheidszorg die voor ieder toegankelijk en betaalbaar blijft. Individuele beroeps beoefenaars, instellingen en verzekeraars, en ook de bur gers dienen eigen verantwoor delijkheden te krijgen en te nemen. Nu investeren in be stuurlijke en financiële ver nieuwing betekent op iets lan ger zicht voldoende ruimte voor zorgvernieuwing, voor uitbreiding waar nodig èn voor een stevig draagvlak. Dat is te meer geboden, gegeven de druk die voortvloeit uit de toenemende vergrijzing en uit ontwikkelingen in de medi sche technologie zelf. Advie zen van de Gezondheidsraad en van de Commissie-Dunning zullen nu in praktijk gebracht moeten worden. Daarop zal het komend jaar het overleg, ook met, u, volks vertegenwoordigers. in het bij zonder gericht zijn. Zo wil de regering bevorderen dat er be wust keuzen worden gemaakt in de gezondheidszorg. De groei in de vraag noopt ertoe meer nadruk te leggen op pre ventie, doelmatigheid en op de eigen verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. Het be wust kiezen vraagt ook om in houdelijke verdieping van het publieke debat over ethische vraagstukken in de zorg. De bereidheid en de wil om te investeren in de toe komst zal ook tot uitdruking worden gebracht op het ge bied van de cultuur: in de zorg voor het cultureel erfgoed en in de ondersteuning van de ac tuele kunst- en cultuurbeoefe ning. Bij alle aandacht voor de materiële aspecten van het be staan, is het voor onze samen leving van vitaal belang ook oog te hebben voor de cultu rele waarden. De verruiming van het voorstellings- en inle vingsvermogen van kinderen door het lezen van boeken is daarbij evenzeer van beteke nis als de confrontatie met de hoogtepunten van de cultuur schepping, bijvoorbeeld in on ze musea. Binnen het budget voor cul tuur zal extra aandacht wor den geschonken aan architec tuur, vormgeving en film: ui tingen waarvan grote delen van de bevolking bijna dage lijks kennis nemen. In het Structuurschema Groene Ruimte worden voor stellen gedaan voor een beter geïntegreerde aanpak van het natuur- en landbouwbeleid. Teneinde sneller over finan ciële middelen te beschikken om het landelijk gebied zo groen mogelijk te houden en waardevolle natuurgebieden te beschermen, wordt gewerkt aan het oprichten van een Groenfonds. Een effectief landbouwmilieu- beleid vereist een breed draag vlak. Daarom is het verheu gend dat agrariërs steeds meer bereid blijken hun verant woordelijkheid te nemen. Bud getbeheersing en handelspoli tieke redenen hebben een aan passing van het Gemeen schappelijk Landbouwbeleid noodzakelijk gemaakt. Daar bij blijft een redelijke inko mensontwikkeling mogelijk voor hen die in de landbouw werken, terwijl tegelijk een be langrijke bijdrage aan een suc cesvolle afsluiting van de we reldhandelsbesprekingen is geleverd. Milieu en ontwikkeling was het thema dat honderd tachtig landen, arm en rijk, en kele maanden geleden bijeen bracht in Rio de Janeiro. Uit drukkelijk is daar de samen hang tussen het milieuvraag stuk en ontwikkeling vastge legd; duurzame groei. De rijke landen moeten daarom zoeken naar andere vormen van pro- duktie en consumptie. Tevens moeten financiële middelen en technieken beschikbaar ko men voor de armere landen, opdat daar bij de bestrijding van armoede en de groei naar welvaart met het milieu reke ning gehouden gaat worden. Ook voor ons land is duur zame ontwikkeling geen vrij blijvende opdracht. Wij zullen ons aandeel in de wereldwijde belasting van het milieu moe ten verminderen. Intussen wordt door bedrijven, burgers en overheid al hard gewerkt om de kwaliteit van het milieu te verbeteren. Pro ducenten accepteren hun ei gen verantwoordelijkheid door produkten in het afvalstadium terug te nemen en overbodige verpakkingen terug te drin gen. Steeds meer vindt ge scheiden inzameling van afval plaats. Op korte termijn zullen de eerste produkten voorzien van een milieukeur verschij nen, en zal een logo worden in gevoerd voor klein chemisch afval. Zo kan de consument re kening houden met milieuas pecten en zelf zijn bijdrage le veren. De bestuurlijke en finan ciële situatie in de Neder landse Antillen en Aruba baart zorg. De Koninkrijksre gering is van oordeel dat bij de aanpak daarvan de rijksdelen moeten samenwerken. Veel wordt gevergd van de regerin gen van de Nederlandse Antil len en van Aruba om wezenlij ke en blijvende verbeteringen tot stand te brengen. Het be leid van Nederland is erop ge richt deze inspanningen te steunen. Leden van de Staten- Generaal, /nternationaal zijn de poli tieke en economische ont wikkelingen zorgelijk Dat ver scherpt in ons land de nood zaak tot gezamenlijke beleids inspanningen. Alleen dan kun nen wij de uitdagingen aan waarvoor Nederland zich ge steld ziet. Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op uw werk rust

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 16