Grotere verschillen in inkomens Kabinet soms te optimistisch WERKLOOSHEID ÏSSte Kabinet gaat uit van loonstijging met 4 procent Lief en leed in de portemonnee )ntwikkelingshulp Kok steunt pleidooi van Brinkman voor lastenverlichting frikkei voor uitkeringstrekkers om eerder werk te accepteren 319.000 305.000 KOOPKRACHTONTWIKKELING miljoenennota J WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1992 O'HAAG (GPD)- Stapsgewijs tl koopkracht verschil tussen iikeringen en het minimum- met tien procent vergro- is voor minister De Vries Kiale zaken en werkgelegen- tidi en zijn staatssecretaris „Veld aanvaardbaar. De be- mdslieden denken daarmee Iktringsgerechtigden te prik ten eerder een betaalde baan aanvaarden. ker mensen aan het werk' is mieuw het centrale thema in tbegroting. Minder werklozen «kent immers minder uitke ken en leidt tot hogere premie komsten waarmee het sociale kerheidsstelsel betaalbaar tft Bovendien kunnen de pre- ks omlaag hetgeen loonmati- bevordert en de banengroei tnuleert Dat de inkomensver- killen toenemen, achten de be- odsheden gerechtvaardigd. kunt het ook zien als iets thtzetten dat scheef zit", al- s De Vries in een toelichting. Vlies en Ter Veld waarschu- o voor een proces in precies tegenovergestelde richting: er werklozen, hogere pre- ies, hogere looneisen, verlies werkgelegenheid. Het som- re toekomstbeeld wordt ver- waakt door verschillende ont- kkelingen. Zo blijft de banen- achter bij die in voorgaan- jaren. Kwamen er in de jaren 55-1991 gemiddeld 80.000 ba il per jaar bij. nu blijft dat tot OöO Voor het eerst sinds jaren de werkloosheid weer: met [«tot 305.000. rbeidsmarkt ich blijven zich grote groepen eisen melden op de arbeids- irkt door de bevolkingsgroei, wren en gedeeltelijk arbeid- ngeschikten die betaald werk eken. Het Centraal Planbu- iti noemt een banengroei met 11.1)00 per jaar nodig om de rkloosheid echt terug te drin- iDe Vries en Ter Veld heke lde voor 1993 voorziene loon- jgingmet 4,25 procent. De verhoopte daling van het aantal arbeidsongeschikten laat voorlopig op zich wachten. Ter wijl het kabinet het aantal uitke ringen omgerekend in jaren te rug wil brengen naar het niveau van 1989 (758.000) blijkt uit de begroting een toename. Van 809.000 nu naar 817.000 in 1993. Die opgaande lijn wordt ook in de jaren daarna niet omgebo gen. De verhouding tussen het aantal werkenden en niet-werkenden wordt in 1993 slechter. Tegen over 100 werkenden staan 86,2 mensen zonder een baan. Om die verhouding te verbeteren wilden De Vries en Ter Veld de belastingaftrek wegens arbeids kosten (het arbeidskostenfor fait) verhogen. Daarvoor ontbre ken nu de nodige financiële mid delen. De bewindslieden willen voor 1994 een nieuwe poging wa gen. Een alternatief vormt het invoeren van een arbeidstoeslag in de loon- en inkomstenbelas ting. Lukt dat ook niet dan wil De Vries de uitkeringen deels ontkoppelen van het netto mini mumloon. WAO Naast denivellering van de inko mens staat de begroting vol met maatregelen waarvoor in 1992 al de aanzet is gegeven. Zo houdt het kabinet vast aan de korting op de wao-uitkering per 1 ja nuari, evenals het plan werkge vers de eerste weken van het ziekteverzuim te laten betalen en arbeidsongeschikten perio diek te herkeuren. De maatrege len moeten 1,7 miljard gulden opleveren. De Arbeidsomstandighedenwet wordt aangescherpt door onder meer werkgevers te verplichten de risico's in hun bedrijf in kaart te brengen. Bedrijven waar het ziekteverzuim onder het gemid delde ligt betalen een lagere pre mie. De Arbeidsinspectie gaat zich vooral richten op bedrijven met een hoog verzuim. Arbeidsbureaus, sociale dien sten, bedrijfsverenigingen en scholingscentra moeten beter samenwerken om meer mensen aan werk te helpen. Een loon kostensubsidie die werkgevers krijgen als zij een langdurig werkloze in dienst nemen wordt aangepast. De subsidie gaat al gelden als iemand een jaar werk loos is geweest. Om lager opgeleiden sneller aan werk te helpen wil De Vries bij de overheid banen splitsen. De ho ge werkloosheid onder allochto nen wil hij bestrijden door werk gevers te verplichten jaarlijks te melden hoeveel allochtonen zij in dienst hebben. Om het in dienst nemen van illegalen te be strijden gaan de boeten voor werkgevers die zich daaraan schuldig maken omhoog. 1992 vermoedelijke uitkomst 1993 raming onderverdeling man/vrouw 1992/1993 nog niet bekend '5 september begroetvoor 6565 "milter JJA Pronk De grootste uitgaven In 1993: HuJP via internationale organisaties: 1465 miljoen 1 Hulp aan landen on regio's: 1358 miljoen nrlf=> voor 'sPeerpunt- programma's (o.a. milieu en vrouwen): Centraal Planbureau: Lastendruk hoger bij tegenvallende wereldconjunctuur «HAAG (GPDI - Het budget or ontwikkelingshulp is na een Pin 1991 weer terug op de befaamde 1,5 procent van het Netto itionaal Inkomen (NNI). Maar de 'vervuiling' van het budget met ilioa "Senlijke onkostenposten breidt zich uit. Minister Pronk van Mkkelingssamenwerking betaalde al mee aan de opvang van iflzoekers (420 miljoen). In 1993 moet uit de ontwikkelingshulp rder nog gefinancierd worden: fideel van de VN-Vredesoperaties (61 miljoen) fleldwijd milieubeleid (50 miljoen) "lpaan de GOS-landen (18 miljoen) «f jaar vermindert Pronk de bilaterale hulp (van land tot land) gunste van donaties aan internationale instellingen zoals We lk. IMF en Verenigde Naties. DEN HAAG (ANP) - Het Cen traal Planbureau (CPB) sluit niet uit dat het kabinet in zijn Macro-Economische Verken ning (MEV), het fundament on der de plannen van de regering, te optimistisch is over de we reldhandel en de dollarkoers. Vooral de ontwikkelingen van de wereldeconomie van de laat ste maanden, in het bijzonder die in Europa (waar de Neder landse uitvoer sterk afhanke lijk van is), temperen de ver wachtingen. Het kabinet houdt al rekening met een gemiddeld lagere dol larkoers in 1993 dan de 1,85 gul den waarvan in de MEV wordt uitgegaan, zo blijkt uit het ach ter de hand houden van een „stelpost" van zo'n dikke 200 miljoen gulden. Als een lagere dollar (die leidt tot lagere prijzen in ons land) de koopkracht van de minima ondersteunt, gaat de verhoging van de belastingvrije voet niet door en wordt het gere serveerde geld gebruikt om de tegenvaller in de gasbaten (door diezelfde goedkope dollar i op te vangen. Het CPB heeft echter ook een variant uitgewerkt waarbij de conjunctuur in het buitenland tegenvalt. Dat zal vooral de uit voer en de werkgelegenheid tref fen. Bovendien komen het finan cieringstekort en de lastendruk hoger uit en zal de verhouding tussen actieven en inactieven verslechteren. Minister Andriessen van econo mische zaken vindt dat in dat geval een „beleidsreactie" nodig is. Hij toont zich overigens niet ontevreden over de kerncijfers. Nederland gaat het economisch volgens het CPB volgend jaar PEN HAAG (GPD) - De !^%mg in nog voor "3 af te sluiten cao's moet »P 1 procent uitkomen. Al- wn dan kan de totale loon- "'J?ing uitkomen op 4,25 Procent, basis voor de ra- jongen van het kabinet bij f koopkrachtberekenin- SOl cao's die nu al voor zijn afgesloten zit een ^middelde loonstijging van nfrocent Daarbij is echter rekening gehouden Procent btw"verlaging met 1 Ook werd er toen nog van tw?!Pan inAatie bo- .««4 procent zou uitko- I" Dot wordt 3.75 procent "'sens de laatste inzichten, gwnaast is de invloed van "wsöngen en sociale pre- m£°Pdemkomens in 1993 "oer ongunstig dan eer- werd verondersteld. q. Jj1 Persconferentie over •M«)oenennota 1993 stel de minister Kok over de ge wenste loonstijging in 1993:' „Inflatie en een klein beetje erbij". Zoals bekend maakte FNV- voorman Stekelenburg eind vorige week bekend niets te zien in een centraal akkoord met werkgevers en kabinet over loonmatiging in 1993. Volgens hem stellen de werkgevers te veel voor waarden vooraf. De FNV'er voorspelde dat de looneisen, zonder zo'n akkoord, zeker 5 procent of meer zullen wor den. Kok reageerde met de stel ling dat zowel werkgevers als vakbonden een eigen be lang hebben om centraal overleg te voeren. Van de an dere kant merkt hij op dat de tijd voorbij is dat iedereen eerst tien voorwaarden aan de andere partijen stelt ..voordat men met de auto bij de SER (waar het overleg plaatsvindt, red.) komt voor rijden". UITKERINGSGERECHTIGDEN: sociale minima (22.000) bovenminima, gehuwd, modaal (27.300) bovenminima, alleenstaand, modaal (21.600) ACTIEVE ALLEENVERDIENERS MET KINDEREN: werknemers, gehuwd, minima (26.200) •werknemers, gehuwd, modaal (36.100) •ambtenaren, gehuwd, modaal (36.100) werknemers, gehuwd, 2x modaal (56.700) ambtenaren, gehuwd, 2x modaal (56.700) ACTIEVE ALLEENSTAANDEN: werknemers, alleenstaand, modaal (30.300) ACTIEVE TWEEVERDIENERS MET KINDEREN: modaal +1/4 minimumloon (40.700) modaal minimumloon (54.600) 2x modaal minimumloon (76.000) 0,0 0,0 -1,0 +0,4 +1,5 +0,2 +1,6 +0,2 +1,0 koopkracht inclusief loonmatiging voor veel voorkomende typen huishoudens en inkomensniveaus (tussen haakjes het besteedbaar jaarinkomen in guldens) iets beter doen dan de andere EG-landen. Dat wordt gedragen door de export, ondanks een minder grote voorsprong op het gebied van loonkostenmatiging. De ondernemer is bereid op zijn winsten in te leveren. De geregi streerde werkloosheid loopt licht op tot 305.000 (1992: gemid deld 300.000). Koopkracht Dat de koopkracht voor de mi nima gelijk blijft en die voor de hogere inkomens met 1,5 pro cent toeneemt, is volgens An driessen alleen maar gunstig voor de arbeidsmarkt. De collec tieve lastendruk daalt dankzij lagere premies en de bewinds man zou graag zien dat dit elk jaar werkelijkheid wordt. Toch ziet het CPB niet alleen zonneschijn. De verhouding tus sen actieven en inactieven ver slechtert dit jaar en volgend jaar. Het beeld zal nog somber der uitvallen indien de loonon- derhandelaars vooral afgaan op de cao's die al voor volgend jaar gesloten zijn en die een gemid delde contractstijging laten zien van 5 procent. Het CPB gaat in de verkenning uit van een stijging van de cao- lonen in de marktsector van 4,25 procent volgend jaar. Dat bete kent dat de loonstijging in de ca o's die nog voor 1993 moeten worden afgesloten, moet uitko men op niet meer dan 4 procent. De matig positieve koopkracht ontwikkeling en de zwakke eco nomische vooruitzichten rechtvaardigen beperkte loon stijgingen. Risico's Hoewel het CPB net als vorig jaar de loftrompet steekt over de budgettaire kracht van minister Kok. vindt het planbureau de in zet „scherp" Risico's zijn er door niet-tijdige uitvoering van voorgenomen maatregelen in de sociale zekerheid, een grotere loonstijging voor ambtenaren dan geraamd (2.9 procent), uit de hand lopende kosten in de ge zondheidszorg en tegenvallende schade-uitkeringen bij de ex port-kredietverzekeringen. Daarmee is dit jaar een bedrag gemoeid van 763 miljoen gulden, dat volgend jaar moet teruglo pen naar 572 miljoen. Ook de geraamde opbrengsten van het aangescherpte fraude- beleid zijn niet zeker, evenals de opbrengst van de verkoop van schoolgebouwen en staatsdeel nemingen. Dit jaar dalen voor het eerst sinds 1982 de investeringen in reactie op de verminderde win sten; volgend jaar is er een mini male stijging DEN HAAG (GPD) - Hieron der volgt een opsomming van een aantal zaken die in 1993 voor de burgers vol gens de plannen van het ka binet goedkoper of duurder worden. Het lijstje 'lief is aanmerkelijk korter dan dat onder 'leed'. Het lief: - alle produkten die onder het hoge btw-tarief van 18,5 procent vallen worden een procent goedkoper, - de sociale premies dalen in totaal met 0,45 procent, - de vaste (nominale) premie ziekenfonds zakt van 198 naar 185 gulden per volwas sene. - het deel van het inkomen waarover geen belasting be taald hoeft te worden ide be lastingvrije som) gaat mini maal 340 gulden omhoog. Mogelijk komt daar in de loop van 1993 nog eens 90 gulden bij, - als u kamers verhuurt mag u een deel van de inkomsten belastingvrij houden, - een belasting voor plezier vaartuigen is voorlopig uit gesteld, - een voorziene verhoging van het laagste belastingta rief met 0,15 procent gaat niet door, - er is "grosso modo' koop- krachtbehoud voor de mi nima. Wie meer verdient gaat erop vooruit. Werkne mers met een inkomen van 90.000 gulden bruto en meer zien hun koopkracht met 1,6 procent stijgen. - uitkeringen en minimum loon gaan met 2,5 procent omhoog, - ambtenaren en degenen die hun loonontwikkeling vol gen krijgen er 3 procent bij. Het leed: - een aantal produkten waar voor nu maar 6 procent btw betaald hoeft te worden moet op last van de EG on der het hoge btw-tarief van 17,5 procent gaan vallen. Dat geldt onder meer voor advertenties, de reparatie van schoenen of kleding, diensten van schade-ex perts. edele metalen en edel stenen. - de belastingen worden niet meer volledig gecorrigeerd voor de inflatie. Dat gebeurt maar voor 2,5 procent, ter wijl het leven 3,75 procent duurder wordt. U gaat dus relatief meer belasting beta len. - de vaste (nominale) premie awbz gaat omhoog van 130 naar 133 gulden per volwas sene. - als u in een auto van de zaak rijdt zult u een groter deel van de aankoopwaarde voor de belasting bij het in komen op moeten tellen, - het wordt als particulier on mogelijk om in een auto met een zogenoemd 'grijs' kente ken te rijden. Dat wordt ge reserveerd voor echte be drijfswagens. - er komt een zogenoemde houderschapsbelasting: een heffing die elke eigenaar van een kentenkenbewijs moet gaan betalen, ook als hij niet met zijn voertuig op de open bare weg komt. - met ingang van 16 februari 1993 gaan de motorrijtuigen belasting en de toeslagen daarop omhoog. U zult ge middeld 80 gulden meer moeten gaan betalen, - de dieselaccijns gaat op 1 januari met elf cent per liter omhoog. Daarvan gaat met ingang van 1994 weer een cent af, - als u een pleziervaartuig hebt moet u meer gaan beta len voor uw gasolie. Het daarvoor nu nog geldende speciale lage tarief vervalt. - de tabaksaccijns gaat op 1 januari met 25 cent (inclusief btw) omhoog. - er komt met ingang van 1 januari een milieubelasting op grondwater en afval. - de bijzondere verbruiksbe lasting die u nu nog bij de aankoop van een auto moet voldoen wordt vervangen door een belasting op perso nenauto's en motorrijwielen die rekening houdt met mi- lieueisen. Die nieuwe belas ting wordt ook hoger Per auto betaalt u 1000 gulden meer. - de tarieven in het openbaar vervoer gaan met 6 procent omhoog, - huurwoningen worden per 1 juli minimaal 4.75 en maxi maal 7.5 procent duurder. - mensen die in een eigen wo ning wonen gaan voor dat genot meer belasting beta len. Het huurwaardeforfait gaat 0.4 procent omhoog. - de compensatie voor het wegvervoer voor hogere die selaccijns valt weg, - autorijders krijgen defini tief geen reduktiekaart voor het openbaar vervoer (de combikaart). DEN HAAG (GPD) Vice-pre mier en PvdA-leider Kok is het eens met het pleidooi van CDA- fractieleider Brinkman om na deze kabinetsperiode verder te gaan met lastenverlichting en een reductie van het financie ringstekort. Veel extra bezuini gingen dus. Kok gaf dat te ken nen op een persconferentie over de Miljoenennota 1993. Kok zei de lastenverlichting wel zo te willen inrichten dat het ver schil tussen bruto- en netto-loon kleiner wordt, vooral bij de la gere inkomensgroepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Grenzen Zo wordt de groei van het aantal banen gestimuleerd, verwacht hij. Kok vindt verdere lastenverlich ting ook nodig om het belas tingstelsel in ons land meer in overeenstemming te brengen met. dat van andere EG-landen. Nu de grenzen in de EG wegval len is dat van groot belang wil ons land aantrekkelijk blijven, aldus Kok. Over de daling van het financie ringstekort merkte Kok op dat het overheidsbudget eigenlijk alleen nog zou mogen toenemen met geld dat nodig is om investe- ringsgroei te betalen. Cijfermatig weigerde Kok ver der op Brinkman in te gaan. De CDA'er wil het financieringste kort tussen 1994 en 1998 van 3.25 naar 2 procent terugdringen (kosten 7 miljard gulden) en de lastendruk met 2 procent doen dalen (kosten 10 miljard gulden). Kok doet hier geen enkele uit spraak over

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 15