Méér in glastuinbouw is schoner n het buitenland is de kiosk heilig Promotie-week Geef krantenbezorger lease-fiets Nieuwe lijn moet Swarovski-kristal oppepper geven varia Consulent: hogere produktie per vierkante meter is minder milieuprobleem i lië lilsland VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 ipAr Ton Schónwetter ir.4 runnen tuinders straks van Veen vierkante meter grond os tweeëneenhalf maal zoveel palen oogsten als ze nu doen? Ënsulent Aad Vijverberg udt het voor mogelijk en MPt er ook op, want „meer produceren per vierkante me er is minder milieuprobleem." Het leuke van de glastuinbouw sdat problemen in de sector re in lef snel worden opgelost. Tus- >n 1965 en 1970 was concurren tie met Oost-Europa het hoofd- iema. Die concurrentie was «lelijk', zo werd gedacht. We >bben ze sindsdien ver achter iscelaten. In de jaren zeventig [ben we de energieproblemen ehaci Ook al een 'dodelijke be- eiging'. Daar is niets van over bleven. De glastuinders heb- n hun energiebalans kunnen rbeteren en de concurrentie- ten opzichte van Zuid- .r_ weten te versterken. Nu iait alles om het milieu. Die lossen ze ook op", or Aad Vijverberg is er geen ijfel over mogelijk: de Neder- idse glastuinders verstaan de nst van overleven als geen an- r. De historie heeft dat bewe er n en de toekomst zal het ook rijzen. verberg (59) is consulent land- tuinbouw voor Zuid-Holland, isoort beleidsadviseur inzake die de agrari- - ie sector in de provincie ra- Glastuinbouw. de belang- ste agrarische activiteit in de ivincie. is voor hem bijna da- cse kost. raamit'k 11 ilas tuinbouw", zegt Vijver- tg, gevraagd naar een profiel- iets van deze bedrijfstak, „on- rscheidt zich van andere agra- Che bedrijfstakken door zijn zonder dynamische karakter, hebben in het verleden gewei- grote wijzigingen in het as- timent plaatsgevonden. In 10 was de druiventeelt toon- - igevend. In 1960 de groente feit Nu is de bloemisterij num- fer een. Er is dan ook een enor- variatie in produkten. Ook is een kenmerk van de glas- nbouw. Alleen al in de pot- ntenteelt zijn er 250 verschil de gewassen". grote verscheidenheid aan dukten houdt volgens Vijver- 11 gverband met de situatie dat U tuinders voor hun inkom- volledig zijn onderworpen aan het vrije-marktmechanis- me. ..Als er op de teelt van drui ven overheidssubsidie had geze ten, zouden ze in het Westland nog steeds druiven telen". „De glastuinbouw onderscheidt zich ook door de handenarbeid die je ervoor nodig hebt. In de glastuinbouw moetje zelf toma ten plukken. Als je zelf niets doet, gebeurt er ook niets en kun je je produkt verder wel verge ten". De glastuinbouw zal daar door altijd een grote behoefte aan arbeidskrachten houden. En dat is ook de reden dat de symbiose tussen glastuinbouw en verstedelijkt gebied in de Randstad zo veel mogelijk in tact moet worden gelaten, vindt Vijverberg. Pogingen de samen gebalde produktiecapaciteit in het dichtbevolkte deel van ons land te verplaatsen omdat het een lastige sta-in-de-weg is voor stedebouw en economische ont wikkeling, verdienen volgens hem een extra kritische blik. Taak overheid Nederlandse werklozen aan het werk krijgen in de glastuinbouw is in de visie van Vijverberg niet een zaak die alleen door glas tuinders kan worden opgelost. Hij is het eens met de stelling die de voorzitter van de tuinbouw- produktschappen onlangs po neerde. namelijk dat tuinders hun 'werkgeverschap' moeten verbeteren om het werken in de tuinbouw aantrekkelijker te ma ken. Maar hij vindt ook dat de overheid zich veel actiever moet opstellen. Men is nu te afwach tend. „Men mag voor de werkge legenheid best meer geld over hebben om van honderd werklo zen honderd werkenden te ma ken", aldus Vijverberg. „Ner gens op de wereld wordt in glas tuinbouwbedrijven zo snel gea vanceerde technologie geïntro duceerd als in Nederland", aldus Aad Vijverberg. De permanente innovatiedrang heeft ervoor ge zorgd dat de glastuinbouw, plaatsvindend op een opper vlakte van nog geen 10.000 hec tare, zich heeft kunnen ontwik kelen tot een sterke motor van de agrarische export. Voor hoe veel de glastuinbouw exact pro duceert, is onbekend. Dat is sta tistisch gezien ook een moeilijke opgave, omdat veel tuinbouw- produkten behalve in kassen ook in de open grond worden ge teeld. Hetleeuwedeel van de zes tien miljard gulden die in 1991 aan tuinbouwprodukten is uit gevoerd, komt echter voor reke ning van de glastuinders. Dat aandeel groeit nog steeds, aldus de rekenaars. Met dat bedrag werd de tuinbouw overigens voor het eerst in de historie agra rische exportsector nummer één. Ir. Vijverberg verwijst naar het ontstaan van veilingen, de spil van de glastuinbouw, en trekt een vergelijking met de afzet in de boomkwekerij. Het veilsys- teem, zo kenmerkend voor de glastuinbouw, heeft in de boom kwekerij nooit voet aan de grond gekregen. „In de groente- en sierteelt heb je produkten die je vandaag oogst en ook moet ver kopen. Het zijn dagverse pro dukten. Dat verkopen kun je als tuinder niet zelf. Dat moetje dus organiseren. En je ziet dan ook dat 95 procent van de tuinders georganiseerd verkoopt. In de boomkwekerij ligt dat heel anders. Een boom kweker heeft meer tijd om zijn produkten te verkopen en kan zich daarom nadrukkelijker zelf met de verkoop bezighouden". Het systeem van gezamenlijke afzet is er ook de reden van dat studieclubs van tuinders in de glastuinbouw zo'n bloeiend be staan kunnen leiden. „Je bent door deze afzetstructuur niet zo direct eikaars concurrenten, maar meer collega's, die door kennisuitwisseling gezamenlijk naar verbetering van de produk tie streven". Specialisatie De snelle kennisoverdracht houdt ook verband met de ver doorgevoerde specialisatie per bedrijf, betoogt Vijverberg „Het is voor een teler van rozen, sla, tomaten en potplanten bijna on begonnen werk om voor vier zo uiteenlopende produkten de ontwikkelingen goed bij te hou den. Daarvoor gaan ze te snel. Om de kennis op peil te kunnen houden is regelmatig contact met collega's onontbeerlijk. Voor vier produkten is dat fysiek bijna niet te doen". Het uitzetten van tomatenplanten. Kennis en specialisatie liggen ook ten grondslag aan de almaar stijgende opbrengsten per vier kante meter. Vijverberg, „in 1950 haalde een tuinder tien kilo tomaten van een vierkante me ter. Nu is dat vijftig kilo. Door de verdere veredeling van gewas sen. verbeterde toediening van koolzuurgas, water- en meststof fen en door verbetering van kas- constructies, waardoor meer licht in de kas komt. kan de op brengst uiteindelijk tweeëneen half maal zo groot worden als die nu is". Vaste kosten Een verdere produktiegroei per vierkante meter is volgens Vij verberg onvermijdelijk om de stijgende bedrijfskosten, een ge volg van de milieu-investerin gen. te kunnen betalen. „Meer produceren per vierkante meter is minder milieuprobleem", stelt Vijverberg „De glastuinbouw is een bedrijfstak die werkt in in ternationale concurrentie en die wordt steeds heviger Het gaat erom zo goedkoop mogelijk te produceren. De gemiddelde kos ten per vierkante meter kas lig gen nu in de orde van gemiddeld honderd gulden, met - afhanke lijk van de teelt - uitschieters naar boven van tweehonderd gulden en naar beneden van vijf tig gulden. Vijfenzeventig pro cent daarvan zijn vaste kosten, zoals energie, arbeid, rente en af schrijving Je haalt dus te weinig extra inkomsten uit minder spuiten en minder bemesting om de investeringen te kunnen betalen" Overigens twijfelt Vijverberg er niet aan dat de milieuproblemen in de glastuinbouw vóór de eeuwwisseling opgelost zijn. Dat kan door de introductie van zo geheten gesloten teeltsystemen. Daarbij wordt voorkomen dat gewasbeschermingsmiddelen en niet door de plant gebruikte meststoffen in het milieu terecht komen. „Wal, gebeurt er nou ei genlijk in de glastuinbouw? Van C02, H20 en zonlicht wordt dro ge stof gemaakt. Je hebt daar voor energie, meststoffen en ge wasbeschermingsmiddelen no dig. De milieuproblemen waar over we spreken, zijn ontstaan door verspilling De tuinder heeft er wel voor betaald, maar het heeft niet aan zijn produktie bijgedragen. Het milieupro bleem is dan ook geen echt pro bleem. Dat is een technisch pro bleem". door Bart van Oortmerssen De naam Swarovski is al bijna een eeuw lang sy noniem met kristal. Het as sortiment van de Oosten rijkse fabrikant loopt uit een van delicate sieraden tot monumentale kroon luchters. De meeste bcken- heid ontleent het bedrijf echter aan de geschenk- en souvenirartikelen. Vooral de serie d lerenfiguurtjes heeft over de hele wereld dressoirs en vitrines ver overd. In een poging een nieuw publiek aan zich te binden heeft Swarovski een zestal hedendaagse ontwer pers uitgenodigd hun visie op kristal vorm te geven. Het resultaat: de Swarovski Selection. Bijna 150 000 leden telt de wereldwijde club verzame laars die reikhalzend uit kijkt naar de jaarlijkse uit breiding van de dierenserie. Dit jaar tellen ze met genoe gen vijf snippen neer om twee fonkelende walvissen aan de collectie te kunnen toevoegen. Een waardevaste investering in esthetisch ge noegen. zo menen de liefheb bers. Nieuwe wegen Hoewel de passie voor de transparante dierenparade geen tekenen van verzwak king vertoont, is de vraag in hoeverre de jonge generatie deze zal overnemen. Ook bij Swarovski heeft men inge zien dat. kristal zijn plaats in het hedendaagse interieur weieens zou kunnen verlie zen. Het smaakpatroon van de consument is veranderd en kristal is de aansluiting daarbij kwijtgeraakt, moti veert de fabrikant, de beslis sing om nieuwe wegen in te slaan Voor de hedendaagse consu ment (met geld. mag je eraan toevoegen) is het interieur met langer het produkt van tradities, maar een mogelijk heid om uitdrukking te ge ven aan eigen smaak en stijl. Hij/zij ziet er niet tegenop te investeren in kunstvoorwer pen. Integendeel, het is zelfs een kenmerkend onderdeel van de leefstijl. De koopbe slissing wordt eerder ingege ven door persoonlijke genoe gens dan door de geijkte ge woontes. Voor deze doelgroep, globaal te vinden tussen de kristal len beestjes en de zeer exclu sieve (ten minste vier nullen) Daniel Swarovskï-collectie in. is de nieuwe Swarovski Selection ontworpen. Ontwerpers Het Oostenrijkse familiebe drijf heeft daarbij geen half werk gedaan, maar is in zee gegaan met een zestal gere nommeerde en bekroonde vormgevers Zij kregen de opdracht gebruiksvoorwer pen te ontwerpen waarin de bijzondere eigenschappen van kristal (hard maar te vens delicaat, massief en toch transparanti optimaal tot hun recht zouden komen. Alle zes gaven zij in hun ei gen stijl gehoor aan het ver zoek. De Italiaan Giampiero Bo- dino ontwierp een kristallen doos en dito schaal, die beide iets speels uitstralen De twee vazen van de Franse ontwerper Joel Desgrippes zijn klassieker van vorm. De Oostenrijker Ludwig Redl hield het op een schaal en een tafelklok. De klok van de Tsjech Borek Sipek is geïn spireerd op de klassieke zon newijzer. terwijl zijn kande laar ronde en hoekige vor men combineert. Adi Stoc- ker uit Kitzbühel. die eerder al verschillende dierenfigu- ren voor Swarovski vormgaf, ontwierp een sieradendoos en een pennehouder. de Hongaar Martin Szekely hield het op een asbak en een schaal. Hoewel sommige ontwer pers hun geesteskinderen omkleden met een pretentie dié er niet om liegt (een klok je als de 'poëtisch definitieve uitkomst van een gedach te"). heeft het project onmis kenbaar geresulteerd in een serie bijzondere objecten, lichtjaren verwijderd van de wat oubollige dierenserie. De prijzen variëren van 450 gulden voor de schaal van Szekely tot bijna 1600 gul den voor een vaas van Des grippes. de kaviaarschaal van Redl of de kristallen doos van Bodino. De dagbladuitgevers zijn op zoek naar jonge krantenbe zorgers. Om jongeren te interesseren start er een wer ingscampagne. In Nederland mag dan geklaagd worden ter de problemen met de bezorging van de krant, in vergelij ^"9 me{ bet buitenland is het bezorgsysteem echter goed eorgameerd. Enkele correspondenten van deze krant chetsen de bezorging, of het gebrek daaraan, in een aantal nóere landen. Koihvier en kwel. Eelco van der Linden IE - De krantenjongen in theeft het niet moeilijk, om nvoudige reden dat deze fi niet bestaat. Bijna 93 pro van de Italianen koopt zijn ar krant in de kiosk. De ove- 7procent laat haar per post en, wat op zichzelf nog een luffend hoog percentage is. en de miserabele kwaliteit 6e Italiaanse postbezor- U! de postbode, met name in H steden, heeft de ge- He drukwerk een paar da- •P te sparen alvorens tot be ing over te gaan. ontbreken van abonnemen- endus ook de krantenjon- •.kan ook verklaard worden -v, bliefde die de Italianen heb- jilt voorde karakteristieke vier- tte edicola'. De gang naar de Baat bovendien perfect sa- Het een andere gewoonte deltalianen nooit afstand 03 ^tu'en doen: het bezoek aan v voor de eerste espresso of luccino van de dag I Üj^sHoogendiik - LUJN In Duitsland gaat Pon van de krantenbezorger over rozen. Vrijwel alle P n^in hier ochtendbladen P [bekent uiteraard vroeg as |voren. Bij ons in Berlijn 1 de ochtendkranten „m half zeven op de '«aar. en dat is een groot pi 'ne' Nederland. ze wor- ®f?d door een en dezelf- Dat. betekent dat i»,!e e'kaar hun kolom- Jen te zwaard bestrij- roederhjk naast elkaar in do fietstas zitten. verschil is dat de be- tf* 'er niet 'ond de jaarwis- 5? Vlsl,ekaartje aflevert dij onuitgesproken wens be- ,r:' ffiden vo°r zijn trouw. °er?e. voor de bezorger iÏÏ',k meest vervelen- IV- pn k 1ls in Berlijn de 5 3na zonder mtzonde- op zondag uitkomen. lIf: l°"SU)nd daar dan een maandagmorgen tegen- Kezien de bikkelhar- Urre"tiestrijd verschijnt een aantal bladen nu zeven da gen in de week. Maar op zondag komt onze bezorger anderhalf, twee uur later. Omdat de bladen dan een extreme omvang heb ben, bezorgt hij ze met de auto. Engeland door Cees van Zweeden LONDEN - Engelse dagbladen hebben geen bezorgingsappa raat. Van oudsher kopen Britten hun krant in de kiosk, waarvan er nagenoeg op elke straathoek een is. Vanwege het grote aantal zondagskranten, zijn deze kios ken ook op de dag des heren ge opend. Wie niettemin toch zijn dag- of zondagsblad op de deurmat ge deponeerd wil zien, wordt op zijn wenken bediend. Elke kioskhou der heeft een klein legertje be zorgers in dienst dat kranten en tijdschriften aan huis bezorgt. De afnemer betaalt voor die da gelijkse service één pond (3.20 gulden) per week, maar krijgt daarvoor ook alle gewenste drukwerk aan huis. van dagbla den tot wekelijkse kinderkran ten en maandelijkse royalty-ma gazines. De rekening van de af genomen kranten en van de be zorging betaalt hij wekelijks of maandelijks aan de 'newspaper man'. België door Peter de Vries BRUSSEL Mijn postbesteller behandelt kranten, ongeacht of ze nog gelezen moeten worden of niet. als pakpapier. Voor de dik ke stapel brieven en persberich ten die dagelijks bij mij thuis wordt bezorgd bestaat geen han diger wikkel dan de Gazet. Het heeft me één zomer gekost om haar uit te leggen dat de po gingen de bundel in één keer door de gleuf van de brievenbus te duwen slechts leiden tot ge scheurde kranten. De daarop volgende winter deponeerde zij de stapel op het muurtje voor het huis; of het nu regent of niet. De krantenbezorging is in Bel- gie een taak van de Post; een dienst die zich - net als de an dere overheidsbedrijven - niet kan beroepen op een efficiënte staat van dienst. De officiële 'krantenronde' moet de dagbla den op tijd aan huis brengen. In de praktijk heeft dat tot gevolg dat het avondblad Le Soir tege lijk met De Morgen wordt be zorgd: wanneer het zo uitkomt. Veel Belgen kopen hun krant daarom aan de kiosk. De dag bladondernemingen gaan de ëen na de ander over tot het op richten van een eigen bezorg dienst. Een gezette vader die door het raampje van zijn auto de krant aan zijn zoontje over handigt. Het jongetje rent - alsof z'n leven er vanaf hangt - naar de brievenbus. Zuid-Afrika door Peter van Nuijsenburg JOHANNESBURG - Laatst werd ik opgebeld door een juf frouw van de Star. de grootste krant van Johannesburg. Of ik een abonnement wilde. Ik koop de krant meestal op straat, zei ik en dat bevalt me wel. Maar de voordelen van een abonnement zijn heel groot, hield ze aan. „Hij wordt bijvoor beeld elke ochtend thuis be zorgdDat was logica waar ik niet van terug had. en omdat ze ook een aardige stem had. nam ik een abonnement. „Fijn. riep ze opgewekt, morgen ligt-ie bij u in de bus." De volgende morgen lag-ie niet in de bus. Kon gebeuren, in Zuid -Afrika loopt zelden iets op rol letjes. Maar de dag daarop was- ie er ook niet. Ik belde de klach tenservice. De zaak uitgelegd aan een an dere juffrouw met een aardige stem. Ze zou het probleem gelijk oplossen. Ze vroeg mijn adres. Toen ik het haar had opgegeven, riep ze „maar in die buurt bezor gen we helemaal niet. ze had u helemaal geen abonnement mo gen aanbieden." Sindsdien laat ik me de krant al tijd 'aanbieden' door de kran tenjongens op straat. De promotie-week Sportvis sen op het Veerse Meer krijgt dit jaar een vervolg. Van 25 september tot 5 oktober houdt de Delta Federatie in sa menwerking met het Recreatie schap Veerse Meer en de Provin ciale VVV Zeeland een aantal activiteiten om het sportvissen op het Veerse Meer te bevorde- De activiteiten die op de agenda staan zijn: viswedstrijden, cas tingdemonstratie, kanovaren en een vliegvis-demonstratie- dag. Zaterdag 26 september begint de week met een hengelwed- strijd voor de jeugd toten met 15 jaar van 10 tot 12 uur. Er wordt gevist aan de Veerse-Gatsdam nabij restaurant Resto Vrou- Constand van Scheiven wenpolder. Voor de wedstrijd kan in het restaurant worden in geschreven vanaf 09.00 uur. Ook is voorinschrijving mogelijk via de heer P. I. Bebelaar in Oostka- pelle. De prijsuitreiking volgt om 13.00 uur in De Schotsman. Casting Dezelfde dag is er van 11.00 tot 15.00 uur een casting-demon stratie bij de Schotsman Het Nederlands record ver-werpen staat sinds deze zomer op naam van Piet Ott met een afstand van 224 meter en 57 centimeter: een afstand waarvan de meeste hengelaars de helft nog niet kun nen overbruggen. Voorts is er van 13.30 tot 16,00 uur kanova ren op dezelfde locatie. Zaterdag 3 oktober is er een open viswedstrijd van 10.00 tot 13.00 uur op dezelfde plaats als de jeugdwedstrijd. Voor de wed strijd kan men. vanaf 8.00 uur. 1 inschrijven bij het restaurant, aan de Veerse Gatdam. Voorin- schrijven kan via de heer J. Le- poeter in Kapelle. Voor zowel de jeugdwedstrijd als de open viswedstrijd geldt in grote lijnen het wedstrijdregle ment van de Delta Federatie Het enige verschil is dat er niet op gewicht wordt gevist, maar op lengte of centimeters. Alle vis vanaf 15 om en groter wordt ge noteerd en komt in aanmerking voor de uitslag. Zowel voor de jeugd als voor de open wedstrijd wordt bij inschrijving, aan de deelnemers, een wedstrijdregle ment uitgereikt. Vlit'genhengel Zaterdag 3 oktober is er tevens een vliegvis-demonstratiedag. In recreatiecentrum De Schots man zullen vliegbinddemon- straties worden gehouden, Er worden lezingen gehouden en er zijn films te zien. Ook presen teert zich een aantal groothan delaren en importeurs. Leden van de Vereniging Nederlandse Vliegvissers geven uitleg. Wie wil. kan ook zelf een vliegenhen- gel hanteren Bij minder gunstig weer kan er binnen worden ge worpen. Verder wordt er informatie gege ven over bellyboats. Een belly- boat is te vergelijken met een flinke autoband met een zak van binnen. De hengelaar kan zich hiermee door het water begeven en op deze manier de vis benade ren. De Delta Federatie zet jaarlijks forel uit» Voor de promotïeweek worden nog eens ruim driedui zend forellen (waaronder een aantal grote) extra uitgezet Men hoopt hiermee de vangs- kansen voor deze week te verho gen. Bijt de forel echter uitste kend dan geldt er geen vangstli- miet. maar men mag per keer maximaal vier forellen meene men. De te veel gevangen forel dient te worden teruggezet. De krant in de bus: in het buitenland gebeurt dat niet foto Lex de Meester De jongerenorganisatie van het CNV raadt de Nederlandse dagbladuitgevers aan krantenbezorgers onder meer te voorzien van een lease-fiets. Daardoor moeten de werkomstan digheden verbeteren. De uitgevers voeren campagne om meer bezorgers te werven, maar volgens het CNV is de daarmee ge moeide 3.5 miljoen gulden weggegooid geld, als er niet iets ge daan wordt aan de rechtspositie en werkomstandigheden van krantenbezorgers. De lease-fiets maakt deel uit van een lijst ideeën die het CNV gisteren uitdeelde aan de bezoekers van de jaarvergadering van de vereniging De Nederlandse Dagbladpers (NDPi Er wordt uit gelegd hoe je van krantenbezorgen een vak maakt: door 'gewone' arbeidsovereenkomsten af te sluiten en gewone' lonen uit te be talen. Dat een bezorger zelf voor vervanging moet zorgen, boetes moet betalen als er geklaagd wordt en bij het uitdeelpunt in koud. nat weer en zonder koffie vaak lang moet wachten zonder dat hij be taald krijgt,, is volgens de jongerenorganisatie CNV 'niet meer van deze tijd'. VAKANTIESPREIDING SCHOOLVAKANTIES 1992 1993 De data van dc zomervakanties wordt door het ministerie per regio verplicht vastgesteld Vanaf dit schooljaar kunnen de scholen echter de overige vakanties naar eigen inzicht invullen. Kr iseen folder om u te informeren over de (advies-)data van de diverse schoolvakanties. Gaan we niet allemaal tegelijk op vakantie, dan kunnen we er echt van genieten lvindt de gratis folder 'Schoolvakanties' bij postkantoor en bibliotheek. ANWB- en VVY-i kantoren en alle ANVR-reisburcaus. HAAL DE FOLDER NU DE SCHOOL BEGINT!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 9