Thuislanden erfenis van Apartheid Paranormaal vanuit bijbels perspectief PZC Echtscheiding opinie en achtergrond Nu arena's van de machtsstrijd tussen Pretoria en het ANC VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 van onze correspondent in Johannesburg Peter van Nuijsenburg De slachting in Ciskei heeft de wereld opnieuw gecon fronteerd met een van de vele rampzalige gevolgen van de apartheid in Zuid-Afrika, het thuislandenbeleid. De 10 thuis landen, vier 'onafhankelijke' en zes 'zelfstandige', zijn een erfe nis uit hel tijdperk van de Grote Apartheid. Hendrik Verwoerd, de geestelij ke vader van het systeem, had aan het eind van de jaren vijftig bedacht dat de inheemse volke ren zich het best in een eigen staat konden ontplooien. De Zu lu's kregen een thuisland in Kwazulu, de Tswana's in Bopu- thatswana enzovoorts. De Xho- sa's mochten zelfs in twee sta ten. Ciskei en Transkei, hun cul tuur en tradities in stand hou den. Er schijnen inderdaad mensen te hebben bestaan d'ie het een nobel initiatief vonden. De prak tijk was anders. De thuislanden werden, te vaak om van toeval te kunnen spreken, gesitueerd in de onvruchtbaarste delen van het land. Bij het trekken van de grenzen werd behalve met etni citeit vooral rekening gehouden met de blanke belangen, zoals de aanwezigheid van bodem schatten. Sommige thuislan- De thuislanden van Zuid-Afrika Sedert 1936 probeert Zuid-Afrika de zwarte bevolking te bewegen om naar hun "geboortegronden" terug te keren. Dft leidde in de jaren zestig tot het tot stand komen van de thuislanden en vanaf 1976 tot de onafhankelijke thuislanden. ZUID-AFRIKA DE THUISLANDEN I POLITIEK In 1976 werd Transkei als eerste tot onafhankelijk thuisland verklaard. Bophuthatswana, Venda en Ciskei volgden in 1981 Buiten Zuid-Afrika worden deze thuislanden niet officieel erkend. I BEVOLKING Minstens 14 miljoen van de 28 miljoen zwarten in Zuid-Afrika wonen in de thuislanden I OPPERVLAKTE De thuislanden beslaan ongeveer 13 van hel Zuidalrikaans grondgebied den, Boputhatswana bijvoor beeld, zijn daarom niet meer dan een verzameling enclaves, die omringd zijn door Zuid-Afrika. Transkei was in 1976 het eerste thuisland dat formeel onafhan kelijk werd. Later volgden Bop huthatswana (1977). Venda (1979) en Ciskei (1981). De vier werden in de wandeling de TBVC-staten genoemd. De andere zes, KwaZulu, Le- bowa. Gazankulu, KaNgwane, KwaNdebele en QwaQwa. kozen voor zelfbestuur in plaats van onafhankelijkheid. De TBVC- staten werden, behalve door Zuid-Afrika. door niemand er kend. Potentaten De ontwikkeling in de meeste thuislanden was desastreus. De meeste regeringsleiders ontpop ten zich al snel tot potentaten die in de eerste plaats geintere- seerd waren in de door Pretoria gevulde staatsruif. De straatar me bevolking mocht soms de kruimels hebben. Oppositie werd en wordt niet ge duld. maar de ijzeren vuist heeft nergens de gewenste stabiliteit gebracht. Alle TBVC-staten zijn het toneel geweest van een of meer staatsgrepen of pogingen daartoe. De laatste poging mis lukte vorige week in Transkei. Sinds de legalisering van het ANC in februari 1990 zijn de thuislanden arena's voor de machtsstrijd tussen Pretoria en het ANC geworden. Het ANC. dat de thuislanden nooit heeft erkend, probeerde twee jaar ge leden via 'massale actie' de on rust in verschillende thuislan den. onder meer Ciskei, Kwa Zulu en Boputhatswana, aan te wakkeren. Dit wordt beschouwd als een van de belangrijkste oor zaken van het huidige, bloedige conflict met Inkatha. de bewe ging van chief Buthelezi. die in KwaZulu zijn thuisbasis heeft. Oupa Gqozo, de dictator van Ciskei, kwam op in maart 1990 op deze golf van protest aan de macht. Hij werd door het ANC ingehaald als een bevrijder. Nu is hij met president Lucas Man- gope van Boputatswana de on- verzoenlijkste vijand van het ANC. terwijl de generaals in Transkei en Venda belangrijke bondgenoten zijn geworden. onderhandelingen over een nieuw politiek bestel begonnen, bleek het opdoeken van de thuislanden en hun herinlijving in Zuid-Afrika een van de groot ste problemen te zijn. Boputhatswana verzette zich te gen de vage beginsel-overeen komst die de inlijving regelde. Gqozo ging wel akkoord, maar behield zich het recht voor de overeenkomst op te zeggen als de nieuwe Grondwet hem niet beviel. Na het bloedbad in Boipatong. waar in juni 39 mensen zijn afge slacht, is het politieke land schap volledig veranderd. De onderhandelingen werden door het ANC afgebroken en de machtsstrijd tussen de regering en het ANC laaide op als nooit te voren. De bondgenoten in de thuislanden zijn pionnen in deze strijd. De regering vormde op basis van steun voor federalis me. een anti-ANC-front met on der andere KwaZulu en Ciskei. Binnen het ANC kregen de aan hangers van de harde lijn de overhand. Zij willen via stakin gen. demonstraties en protest marsen de bondgenoten van Pretoria ten val brengen om de positie van president De Klerk te ondermijnen. In Ciskei werd deze strategie voor het eerst in de praktijk gebracht. Het is gezien de tragedie van maandag niet waarschijnlijk dat het ANC het zelfde recept ook in KwaZulu en Boputhatswana zal toe passen. Pogingen om de lei ders van deze thuislanden te wippen, zullen onherroepelijk leiden tot nog meer bloedvergie ten en men mag hopen dat zelfs de meest koppige hardliners dat niet voor hun rekening willen ne men. Onderhandelen Ook zij zullen op den duur moe ten inzien dat onderhandelen over een nieuw bestel, waarin de thuislanden deel uitmaken van het nieuwe Zuid-Afrika, de enige realistische optie is. Aan de onderhandelingstafel kan de weg vrij gemaakt worden voor het houden van vrije ver kiezingen. Dan kan worden vast gesteld hoeveel of. waarschijnlij ker. hoe weinig steun de poten taten in de thuislanden hebben. Maar na de gebeurtenissen van deze week is de onderhande lingstafel verder weg dan ooit. Opdoeken Toen in december vorig jaar met de Conferentie voor een Demo cratisch Zuid-Afrika (Codesai de Brigade-generaal Oupa Gqozo, leider van de harde hand in het thuisland Ciskei, zet zijn bril recht als hij vragen beantwoordt van journalisten over het bloedbad bij de demonstratie van hel ANC. foto Greg Maronivich/AP door drs. Martie Dieperink Christenen hebben gewaar schuwd tegen de Para-nor- ma- manifestatie in Goes. De reden van de waarschuwing zal niet iedereen duidelijk zijn. Het zou een kwestie van onwetendheid kunnen zijn met de betreffende materie. Wat mensen niet kennen, wij zen ze af. Nu. laat ik dan beginnen te ver tellen. dat ik een grondig on derzoek heb verricht op het ge bied van de parapsychologie. Zo heb ik de colleges gevolgd van professor Tenhaeff. de pa rapsycholoog. heb ik veel boe ken gelezen over astrologie, ta rot. magnetisme enzovoorts. In India maakte ik mee dat yogi's wonderen kunnen doen. En ik dacht: wonderen komen toch van God? Laten we daarom eerst vaststellen, dat ook wij als christenen geloven in de realiteit van de paranormale verschijnselen. Wij geloven dat die krachten bestaan. Ik heb zelf ervaren dat een paranor male genezer kracht kon over dragen. Wij menen dus niet dat het om bedrog gaat van kwak zalvers. maar nemen de mani festaties serieus. Toch heb ik ervaren - en velen met mij - dat ik door me hier mee in te laten niet gelukkig werd. integendeel, ik zakte steeds verder weg in duisternis. Ik kon niet begrijpen waarom. Geestelijk inzicht in deze ma terie ontving ik pas door het ge lovig lezen van de Bijbel. De wetenschap signaleert dat de krachten bestaan en hoe ze werken. De Bijbel leert ons om welke krachten het gaat. Verboden In het Oude Testament worden occulte praktijken verboden. „Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God. geven zal. dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. Onder u zal er niemand worden aangetroffen die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan. die waarzegge rij pleegt, geen wichelaar, uit legger van voortekenen of tove naar. geen bezweerder, nie mand die de geest van een dode of een waarzeggende geest on dervraagt of die de doden raad pleegt. Want ieder die deze din gen doet. is de Here een gruwel en terwille van deze gruwelen drijft de Here, uw God. hen voor u weg" iDeut. 18 9-13). Deze occulte praktijken be staan nog steeds. Alleen de be naming is anders. Een wiche laar heet nu astroloog. Tove naars en bezweerders heten nu paragnosten en magnetiseurs. Affiches van de Para Norma-manifestatie niet een bijbeltekst beplakt. Toverij wordt ons aangeboden als yoga of een andere paranor male geneeswijze. In het Nieuwe Testament is dit verbod nog van kracht en geldt dus ook voor ons. In Handelin gen 18 19 lezen we namelijk dat de toverboeken worden verbrand. Dan vragen we ons af. waarom. Deed Jezus zelf geen wonderen Ja. maar de Bijbel leert ons ook. dat er twee soorten won deren zijn. Er zijn ten eerste wonderen van God. „En Ste- phanus. vol van genade en kracht, deed wonderen en gro te tekenen onder het volk" (Hand. 6 9). Maar ten tweede zijn er ook bedrieglijke wonde ren van de boze. de satan. ..Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen.." il Thess 2 8). Met andere woor den: de Bijbel erkent de reali teit van de boze. de tegenstan der van God. Niet alleen God bestaat met zijn engelen, maar ook de satan met zijn demo nen. Alleen dan kunnen we ver klaren. waarom mensen beze ten kunnen raken, zodat ze geen controle meer over zich zelf hebben. Dan kunnen we pas de oorsprong vah het kwaad in de wereld verstaan. Gewoonlijk zullen we gelukkig geen kwade geesten om ons heen ervaren, maar we kunnen wel contact met deze geestes wereld krijgen door in een be paalde gevoelige bewustzijns toestand te geraken, zoals in trance of hypnose. Ons eigen bewustzijn treedt dan terug en we worden een open vat voor machten en krachten, die ons kunnen beïnvloeden. Dan krij gen we paranormale gaven. De bron Daarom hebben we de bron van de manifestaties te onder zoeken. We kunnen nog over wegen of het bij genezende kracht om een natuurlijke scheppingskracht gaat. Maal ais we gaan bestuderen wat er gebeurde toen de uitvinder van het magnetisme, Mesmer, pa- tienten ging behandelen, bleek het gebeuren niet zo natuurlijk te zijn. Want tijdens of na de be handeling bleken de patiënten vaak in trance te geraken. De Leidse psychiater en hoog leraar Van den Berg, vertelt de merkwaardige geschiedenis van de magnetiseur, markies Puységur. Deze had een boom gemagnetiseerd en onder de samengestroomde genezing- zoekende patiënten die de boom aanraakten was ook zijn onderhorige boer Victor. Deze foto PieterHonhoff voelde zich direct merkwaar dig. Hij zag een boom. die hem veranderde. Een macht. Hij was door die macht in een*an dere toestand. Victor was in trance. Hij wist opeens meer dan normaal was. We moeten ons dus afvragen uit welke bovennatuurlijke bron de manifestaties voortko men. uit God of uit de satan. Men zal nu denken: hoe weetje dan datje door trance, als je je geest open en ontvankelijk weet te maken, in contact komt niet met God. maar met de boze0 Een paragnost als Croiset meende toch dat hij zijn gave van God had ontvan gen. Als we de werking van satan willen herkennen, moeten we weten wie hij is. Hij is een ge vallen engel, een geschapen wezen, hij heeft zijn kracht dus van God ontvangen. Maar hij heeft die kracht veduisterd. Omdat hij kracht aanwendt, die hij van God heeft gekregen. kan hij de wonderen van God imiteren. Omdat satan de aap van God is, kunnen zijn wonde ren ook mooi lijken, alsof ze van God zijn. Maar omdat hij in wezen op onze vernieling uit is, heeft zijn kracht tevens een duistere kant. De vruchten Als het om de kracht van satan gaat, zal die dus altijd een dub bele werking hebben. We wor den eerst wel genezen, maar we hebben een prijs te betalen. Er wordt ons schade gedaan, li chamelijk en/of geestelijk. Je zus heeft gezegd: „Aan de vruchten kent men de boom". Zo maakte ik zelf mee. dat het na een behandeling eerst beter met me ging, maar een tijd la ter begon de ellende opnieuw en werd het erger dan in het be gin. Als ik vrede ervoer, kwam er daarna spanning. Veel mensen heb ik gesproken, die mijn ervaring deelden. Dan herken je eenzelfde patroon. Wanneer je met paranormale krachten in contact komt, lijkt het eerst beter met je te gaan. Je hoofdpijn is bijvoorbeeld over. Maar later komt de klacht terug, en er kunnen psy chische klachten ontstaan zo als depressiviteit en zelfs zelf moordneigingen. Voor wie op deze manier ge bonden is geraakt, is er geluk kig een uitweg. Er zijn ook won deren van God. De Bijbel leert ons hoe we werkelijk kunnen genezen en voor de eeuwigheid behouden kunnen worden. Wa re genezing geschiedt door Je zus Christus. Hij heeft door zijn dood aan het kruis de machten en krachten overwonnen en onttroond. En zo predikte Pe trus, toen een verlamde gene zen was in de naam van Jezus: „Dan moet aan u allen bekend zijn. dat door de naam van Je zus Christus, de Nazoreeër. die gij gekruisigd hebt, maar die God heeft opgewekt uit de do den. dat door die naam deze hier gezond voor u staat. En de behoudenis is in niemand an ders. want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden" (Hand. 4 12). Laten we daarom ons heil niet zoeken in de paranorma beurs, maar in het Evangelie van Je zus Christus. iDrs Martie Dieperink is theo!u(/c. schrijfster en docente secten en stromingen aan een Bijbelschool Haar bijdrage op deze pagina is be doeld als een nadere uiteenzetting van wat het protest uit reformatori sche kring tegen de Farci Norma- manifcstatie in Goes heeft bewo gen i /n de periode 1850-'60 vonden er in ons land in totaal 15 echtscheidingen plaats. In de periode 1980-'90 waren het ruim 20.000 di maal zoveel: meer dan 300.000. Dat komt neer op bijna 30 procent van alle in die jaren gesloten huwelijken. Behalve de 600.000 iex-1partners waren bij die scheidingen ook nog eens zo 'n 400.000 minderjarige kinde ren betrokken. Daarmee is het plaatje overi gens bepaald niet compleet, want de ingrijpende effecten van scheiding doen zich voelen tot ver builen het directe gezin: bij uitwonendemeerderjarige kinderen, tschooniouders. en broers, zussen en vrienden van de ex-gehuwden. Echtscheiding is een soort rela tionele watersnoodrampdie miljoenen mensen ontheemt, uit elkaar jaagt en een dikke laag slib van verwarring, pijn. ver driet. ontgoocheling, woede, vij andigheid. depressie en rouw achterlaat. Een laag. waarvan de verwijdering vaak. jaren en soms een heel leven kost. Waarom scheiden mensenHet lijkt op het eerste gezicht logisch om dat aan henzelf te vragen. Onderzoekers die dat hebben ge daan. hebben vastgesteld dat er iets merkwaardigs is met de ant woorden die veel mensen geven. Mensen met relatieproblemen hebben meestal de neiging op dc persoonlijke loer le gaan. dat wil zeggen de schuld eerst en vooral of bij zichzelf of hun part ner Le zoeken. 'Wat is er mis met mij?' of 'Wat heb ik verkeerd gedaan?of'Hoe heb ik hel eigenlijk zo lang met zo n figuur uitgehouden?' Deze neiging wordt in de psychologie wel de 'elementaire toeschrij- vingsfout' genoemd. Het is tvaak i een fout omdat meer ge wicht of schuld aan personen wordt toegeschreven^dan reëel is. Menselijk gedrag, en dus ook gedrag in relaties, wordt voor een groter deel bepaald door si tuaties. omstandigheden of pro cessen van buitenaf dan door persoonlijke eigenschappen. Twee voorbeelden. Partners die 's avonds laat mei elkaar over hun relatieproblemen gaan pra ten. lopen een groter risico dal het gesprek uit de hand loopt dan partners die daarvoor een 'minder moe' tijdstip kiezen. Een relatie die voornamelijk beslaat uit twee drukke banen, de op voeding van kinderen en een tijdsindeling waarin alles vlug vlug moet en nauwelijks ruimte is voor regelmatig ontspannen bijpraten, 'ouwehoeren' en het uitwisselen van tederheden, draagt de kiemen van zijn eigen einde in zich. Als zo'n relatie niet echt gewel dig (meen is. komt er vaak een moment dat een van de partners zich begint af te vragen: 'wil ik dit nog wel?' of 'waarom zou ik hier eigenlijk mee doorgaan als ik toch alleen maar...?' Pro bleem is alleen dat wanneer ie mand over een relatie begint te denken als iets voor zichzelf in plaats van als iets voor twee mensen, dan wordt vaak al snel duidelijk dat er een heleboel na delen en ongelijkheden aan zit ten. Een van de meest voorkomende ongelijkheden in man-vrouw-re laties is het feit dat vrouwen meestal meer energie en zorg steken in de relatie en hoe die zich ontwikkelt dan mannen. Ze zijn zich meer bewust van even tuele gevaarlijke of ontiorich- tende onderstromen, ze zijn meer bezig met dc mogelijkf dat de relatie afloopt en hei*, meer behoefte naar het houden van een intense re|^ dialoog. Kortom, ze zijn waakzamer'. Het is daarom niet venm^ lijk dat vrouwen veel vakere EN mannen degenen zijn die ha» tiatief nemen om een relais, beëindigen. Zoals Steve fi ie»' het ui zijn boek 'The Psycho -. »e of Personal Relationship?^1 mooi zegt: vrouwen doener; ger over om 'in love' le maar ze vallen er ook eer/- ffl 'out'. gds Team Als je een relatie ziet o team. waarin ieder zijn eigr.-fc11 richten en vaardigheden run brengt, dan is het eigenlijkdc ugei van veel mannen dat ze nielk ter gebruik maken van heil lent van hun vrouw als 'refej monitor'. In plaats vanor. persoonlijke toer te gaan er af te doen als 'gezeur', emo, neel gedoe'. 'moeilijkdoenen;h\ 'heb je haar weer', zou een hu II ding van erkenning, van 'jij kf blijkbaar beter dan ik in te, pakken van zulke signalen (Tfl eens een belangrijk relation^ cament kunnen blijken. Maar er is meer. Relaties. U{ ben, min of meer los van dep sonen die ze vormen, hunc wetmatigheden. De statis [NH laat dal duidelijk zien. In, jg( land ligt de gemiddelde let:. ,pjg} bij huwelijksluiting tegemè, aj dig voor mannen zo rond A gjien. jaar en voor vrouwen mn. rabai jaar. De gemiddelde leefli$\ iSee echtscheiding ligt voor te: mal precies tien jaar later, bij® t?elin 38 jaar. Dit feit. dal een ré: (te groot aantal huwelijken naz 8 tot 10 jaar op de rotsenloop. r ook in andere landen m ,mj sleld, zoals dc Verenigde Sta: en Groot-Brittannic (Lam, Ijpi Charles zijn m 1981 gelromt Waarom is dal zo? Een imt inp meest waarschijnlijke vciti r ringen is. dat dc partners dn EN H. de levensfase arriveren diers, di tegenwoordig midlifc-ensa jiien middagcrisis noemen. Op c mdig punt in hun leven beginnen: oktobi mensen te voelen dat ze i |um jeugd echt achter zich hef ij in gelaten, en krijgen in dc ge or lag dat ze op het gebied van iccrh nsen carrière niet veel spannends ordat nieuws te verwachten hebt, jol d De vraag 'is dit nou zo'n be msl r alles wal hel lcve.it mij le bm brekt heeft' begint op te spcla tNed strekt zich ook uil lol de part: at ven relatie. Zoals een van mijn; itmm tiëntes hel formuleerde: J eland vraag waar het mij mi omga erheen is: wil ik dc laatste dertig ojw den ki tig jaar van mijn leven de n aar gaan mei een relatie diet gseisei hartstikke slecht is. maar niet echt wat ik me eruoili voor had gesteld of niet?" Blijkbaar is het zo. dat veel 1 v sen zich in deze levensfase oi' r\ hooglijk voelen met hun p ^11 soonlijke plaats op het tem neel en dal. ze dit existentiële 1 behagen ventileren op dcwAl* 'gemakkelijke' plaats: hun welijk. of partnerrelatie. Hertrouwen Ih.v De statistiek laat nog ie/s and f"euu 1 zien. Ruim tweederde m ivoorz mensen die gescheiden stjuir'recm; trouwt of begint een vaste pi»6' ni lierrelatie, vaak binnen een,a of twee na de scheiding, j Maar oefening baart lang altijd kunst. want. de krcflSl van die 'tweede' relaties u* middeld niet beter took slechten dan die van eersten, ties. Wel is de kans c king bij tweede relaties grof ..Dc wereld breekt ieder» schreef Ernest Hemingway naderhand zijn velen sterken de plaats van de breuk". Den j liteit is dat sommigen dal i zijn en anderen niet. En dam blijf ik voelen voor een Sr naai RelatiebeleidsPlan i0 p dat te Kilter gistere i TTrr redactie I 111 111111 111 l'l PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur; C. van der Maas. hoofdredacteur commentaar; A. L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Eindredactie: K Cijsouw en J. D. van Scheijen. Bureauredactie provincie: F. P. J. Doeleman: M. E. Ernens-Abrahamse: B. Goudswaard: P. C. de Jonge; M. T. O. van der Vleuten; I. D. A. M. Russel; J. P. van de Sande: J. P. Verbeek. Redactie binnen- en buitenland: M. S. van Reems (chef). G. J. Kers; J P. H. Noot; C. J. Schets; W. P. Staat. Redactie bijlagen: A. L. Kroon (chef); J. van Damme; J A. M. Tabbers; A. Zevenbergen. Sportredactie: J. M. van den Berg (chef). J. F. D. Bakker; J. M Gommeren; E. L. Ramakers; R. Thannhauser; T. J. van den Velde Vormgeving: A. A. Adriaanse; N Geelhoed; A. F. Schreurs, W. M. J. Verstuyf. Nieuwsdienst: A J. Snel (chef) Algemeen verslaggevers (Vlissingen): M. Antonisse (plv. chef nieuwsdienst); J C. M. Cats; A. M. van der Jagt; B. Jansen; H. O Postma; M J. Schrier; M van Zuilen (Den Haag). Regio Bevelanden/Tholen (Goes): W J van Dam (chef); F B Balkenende; M. A de Jongh; L. J. Meinardi; M. E. Woudenberg Regio Schouwen-Duiveland (Zierikzee): M van Houten (chefi A. W. C. Mullink; J. Versluis. Regio Walcheren (Vlissingen): A. A. van der Sluis (chef); Y Hoekstra: N. J. C. Kluijtmans (Ondernemend Zeeland): E J. Rozendaal: C M. J Sondervan; H. van der Werf. Regio Zeeuwsch-Vlaanderen (Terneuzen): W. A. Bareman c'= j C. A. M van Gremberghe. J J. Heijt: R. E A Hoonhorst; M. Modde. Correspondenten Gemeenschappelijke Persdienst (GPD): J. A. M de Bruijn (Brussel); P de Vries (Brussel); H B. Hoogendijk (Berlijn): J. W M. Gertsen (Parijs): C. van Zweeden (Londen); R Hellinga (Boedapest). A Bloemendaal (Tel Aviv); E J A. van der Linden (Rome). S. van Rijn (Willemstad); J. A. Geleijnse (Moskou); D. R. M de Wit (Madrid), E. Fennema (Tokyo); H M Dam (Washington). F. J M. van der Houdt (Nairobi); P G. W. van Nuijsenburg (Johannesburg) nieuw» pist it DERDE n <Ji3AV S -«ssje Tel:0 NVtawei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4