pzc Harde tinten dagen uit tot contrasten Groene golf blijft ons overspoelen Grijs als signaalkleur Najaar VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 39 Grijs. De kleur bij uitstek met een negatieve klank. De kleur die we als vanzelf associëren met ouderdom, saaiheid, middelmatigheid, zelfs met onverschilligheid. En toch gaat grijs het komende herfst en winter helemaal maken. Maar dan wel in een heel nieuwe betekenis. Het grijs dat als een rode draad door de wintermode loopt heeft niets te maken met 'grijze haren', 'grijze muizen' en de 'grijze massa'. Grijs is opgewaardeerd tot 'signaalkleur' van de vrouw van de 'nieuwe tijd', die zich niet langer wenst te etaleren voor de buitenwereld, maar de rust zoekt van het leven in harmonie met haar eigen persoonlijkheid. Grijs is het symbool geworden van de authenticiteit. Een functie die nog wordt onderstreept door de eenvoud in de vormgeving van de kleding. De ruiten zijn in praktisch alle mogelijke vormen aanwezig foto Amici bv is de basiskleur dan grijs, de wintermode brengt daarnaast een ware overvloed aan harde en ook minder harde tinten. Een spectrum, dat de vrouw die mode be schouwt als een spel dat met een flinke dosis humor moet worden gespeeld ze ker zal inspireren tot het creeren van een heel persoonlijke outfit met alle kenmer ken van een modern schilderij. Het scheppen van contrasten is in deze op de moderne kunst geente trend een ware uitdaging, waarbij 'hoe bonter hoe mooi er' het credo lijkt. Ook bont. maar iets minder couture-ach- tig en rustieker is de casual-trend, waar in ruiten en patch-work-dessins een hoofdrol vervullen. Met een knipoog naar de jaren zestig zorgt deze relaxte kledingstijl voor de vrolijke noot in het overigens wat onderkoelde modebeeld voor komende herfst en winter. Het silhouet blijft voorlopig nog soepel en vrouwelijk. De trapezium-vormige A- lijn, de getailleerde X-lijn en de sluike prinsesselijn wisselen elkaar af. De schouders zijn enigszins verbreed, de taille is (met uitzondering van de A-lijn) zichtbaar, maar zeker niet ingesnoerd. De rokzoom lijkt weer meer onderhevig aan de wetten van de zwaartekracht en neigt tot zakken, hoewel de dijbenen doorgaans nog voor een flink deel zicht baar blijven. Maar de kuitlange rokken keren in een sluike belijning in het mode beeld terug. Kleuren Grijs in al z'n verschijningsvormen, van antraciet tot parelgrijs en lichtgrijs, voert de boventoon. Maar daarnaast om vat dit kleurengamma veel afgeleide tin ten. die aan de ondefinieerbare schake ringen van beton en asfalt doen denken. 'Koel' zijn ook de vergrijsde pastels; ijs- blauw, lavendel, aqua, rendiermosgroen, lila, rozehout en perzik, die veelal in com binatie met ecru of bruin worden ge bruikt. Warmer, maar toch ingetogen zijn bordeaux-rood. pruim en verschil lende bruinnuances. Al deze kleuren lijken echter te verble ken bij de zonnige tinten oranje, rood. gras- en biljartgroen. paars, fuchsia en pink. kobaltblauw, citroen- en maisgeel. welke in combinatie met elkaar of met grijs dan wel zwart worden gebruikt. Zwart fungeert overigens niet alleen als sterke accentkleur, maar herovert ook een groot deel van het in de afgelopen seizoenen verloren terrein als overall- kleur. De behoefte aan eenvoud, die zo duide lijk uit de nieuwe mode spreekt, manifes teert zich komende winter zowel in de af wezigheid van opvallende details als in het ontbreken van veel dessins. Uni's en faux-uni's ondergaan een duidelijke op waardering. Ruiten Des te opvallender worden daardoor de resterende dessins en dan met name de ruiten, die in praktisch alle mogelijke vormen aanwezig zijn; van simpele Vi- chy-, pied-de-poule- en pied-de-coq-rui- ten tot veelkleurige Mardras- en blokrui- ten, tartans, tweed- en houthakkersrui ten en ruiten-patch-workdessins. Minder in het oog springend zijn de strepen: stijl volle krijtstrepen, maar ook pyjama- strepen. 'clubstrepen' en visgraatmotie ven. In de ecologische trend manifesteert de natuur zich vooral met geplaatste afbeel dingen van 'lieve' dieren, zoals ijsbeer- tjes, pinguins, eekhoorns en zeehonden en met veel Noorse motieven, samenge voegd tot strepen. Het 'handschrift' van de natuur blijkt ook uit vage veegdes- sins, waarvoor de structuur van ijs of boomschors als voorbeeld heeft gediend. Grote, veelkleurige geometrische motie ven ondersteunen ten slotte het spel der contrasten, dat in de mode wordt ge speeld. Wat de stoffen betreft mag het komende winter flink koud worden. Warme, be haaglijke materialen met een 'zachte greep' bepalen grotendeels het stoffen- beeld: veel geruwde en vervilte of harige wolsoorten, double-face-stoffen. flanel, ribcord, gevulde en doorgestikte mate rialen. grove bouclé en tweeds. Opval lend is het gebruik van vooral stevige stoffen, waardoor de kleding soms een nogal geconstrueerde, zelfs 'gemetselde' indruk maakt. Veel minder geldt dit voor de soepele tricotstoffen, waaronder an gora en de cool-wool-soorten. alsmede voor de velours-vaiianten en allerlei mo derne materialen als micro-fibres, ge wassen zijde, maar ook kunststoffen als nylon, stretch-materialen en kunstbont. Modellen De afzonderlijke kledingstukken onder gaan voor volgend jaar weinig ingrijpen de veranderingen. Hooguit doen zich hier en daar verschuivingen voor Op merkelijk is de terugkeer van de kuitlan ge rok in een sluike belijning (vierbaans, met plisséplooien of recht met een door- knoopsluiting), hoewel de meeste rok ken nog een flink stuk van de bovenbe nen vrijlaten (kokermodellen, plissé- en plooirokken als variaties op de vroegere tennisrokjes). De terugkeer van de lange rok heeft ook z'n uitwerking op de jurk. De klassieke robe-manteau en de gedrapeerde korte jurkjes, die al sinds jaren pas op de plaats maken, krijgen concurrentie van tube- vormige. kuitlange japonnen en over- gooiers in de prinsesselijn. maar ook van korte jurkjes in de X-lijn met een uit waaierende vier-baans-rok. Het broekpak blijft voorlopig een veel gezien alternatief voor het mantelpak. De jasjes variëren nogal qua styling. Naast verlengde colberts tot ruim over de heupen met een reverskraag en een single-breasted sluiting met één. twee of drie knopen, zijn er ook jasjes met een double-breasted sluiting met vier of zes knopen. Soms gaan ze weer vergezeld van een gilet. Aanmerkelijk groter is het aanbod van getailleerde, kraagloze jasjes tot net op de heupen, soms met een ronde hals en een vrij vierkante belijning (in de stijl van Chanel), soms met een ronde of een V -hals en een metalen rits in de prinsesse lijn (jaren zeventig) of vrij kort, met een kleine reverskraag en voorzien van op vallende stoffen knopen (in de stijl van de jaren zestig). Behalve op rokken worden ze gedragen op smal gesneden broeken met sigarette- pijpen tot net boven de enkels, op 'pyja mabroeken' met royale, rechte pijpen of op ski-broeken, dan wel ribcord-broeken met iets toelopende pijpen. De lange broek kan komende winter ook weer worden vervangen door hot-pants met simpele rechte pijpjes, wintershorts of leggings. Truien Lange, rechte truien met een col. een V- hals of ronde hals. maar zonder boord blijven belangrijk, gecombineerd met een kort strak rokje of met een skibroek of leggings. Onder jasjes worden door gaans dunne turtle-neck- of geribbelde coltruitjes gedragen in plaats van blou ses. Wel duiken er steeds meer verlengde overhemdblouses op als alternatief voor de lange truien, die soms ook nog verge zeld gaan van lange vesten. Deze blouses vallen soepel tot een flink eind over de heupen, hebben een eenvoudige blouse kraag en hooguit één borstzakje, maar zijn doorgaans bont gedessineerd Op het gebied van jassen hoeven we ook niet op veel nieuws te rekenen, behalve dan dat de namaak-bontjas en de cape flink oprukken Halflange en driekwart jassen in de A-lijn en kuitlange redingo tes vertegenwoordigen nog steeds de ele gante city-trends, terwijl de meer spor tieve stijlen veel halflange modellen om vatten met een bolle of juist vierkante belijning (stoere joppers) Parka's blij ven in. maar we komen volgende winter ook veel dik gewatteerde jacks tegen met capuchons met een bontrand. En voor de trendy 'rockers' stoere leren jas jes met grote kragen en opvallende rits sluitingen. Accessoires Mogen in sommige trends de accessoires eigenlijk best achterwege worden gela ten. andere vragen er juist om. Zo zijn in de androgyne trend de opvallende, voor al zilverkleurige sieraden onontbeerlijk: sierlijke, zelfs wat barokke bijoux in de masculine stijl a la Dietrich en zware ket tingen in de stijl van de 'rockers'. Misschien nog belangrijker dan de siera den zijn komende winter de tassen, voor al die thuishoren in de kleurige 'kunst trend'. Hiervoor komen veel ouderwets aandoende handtasjes van kunststof of lakleer op de markt in vaak keiharde kleuren. Tasjes, die de klok weer hele maal terugdraaien naar de jaren vijftig en zestig en zodoende een belangrijke bijdrage leveren aan het retro-karakter van de mode voor herfst- en winter '92/ '93. Kitty van Gerven )TT ergeef de mode haar grilligheid, ze leeft maar zo kort' luidt een gevleugelde V uitspraak van de een of andere mode-grootheid uit het verleden. Maar het ziet er nu toch naar uit dat we weinig clementie meer hoeven te hebben. Van een kort leven is amper meer sprake. De mode krijgt zo langzamerhand het karakter van een oud dametje. Of liever gezegd, van een repeterende breuk, want ook voor herfst en winter '92/'93 is de belangrijkste inspiratiebron alweer - jawel - de na tuur. Kennelijk kunnen we niet genoeg krijgen van het milieu, de ecologie. Moe der Aarde, of welke benaming we ook voor dit thema kiezen. De 'groene golf blijft ons overspoelen. Dat het milieubewustzijn inmiddels zo diep in ons is geworteld dat de mode. het 'gezicht' van onze maatschappijvisie, er jarenlang van doortrokken blijft, mag op zich een gunstig teken worden genoemd. Maar dat tegelijkertijd de 'cocoo- ning-stijl', een duidelijk signaal dat de tegenwoordige mens zich juist in z'n eigen cocon, z'n beschermde omgeving, terugtrekt, eveneens alle kenmerken van een langlopende trend begint te krijgen, geeft te denken. Kennelijk is de hedendaag se consument goed doordrongen van het belang van milieubewust handelen, maar vervult de hele situatie waarin we met z'n allen leven hem toch met enige afkeer, zo niet angst. De voorliefde voor het 'natuurlijke leven' leidt onmiskenbaar tot een herwaarde ring van authenticiteit. Het 'cocoonen' vindt duidelijk zijn oorsprong in een be hoefte aan veiligheid. Twee aspecten die in het modebeeld voor het komende winterseizoen ruimschoots aanwezig zijn. De behoefte aan veiligheid blijkt niet alleen uit de keuze van de modewereld voor voortzetting van trends uit de voor afgaande seizoenen met accenten die verwijzen naar succesvolle kledingstijlen uit het verleden, maar komt ook tot uitdrukking in de keuze van een comforta bele belijning, die het lichaam soepel volgt. Het duidelijkst komt dit wel tot uit drukking in de nieuwe androgyne trend, die nogal wat gelijkenis vertoont met de mode uit het midden van de jaren tachtig. Een stijl met een mannelijke uit straling, maar van een vrouwelijke elegantie en verfijning. Met een vleugje nostalgie wordt hierin teruggeblikt naar de voorbije jaren der tig, veertig en vijftig, de tijd van Marlène Dietrich en Greta Garbo met hun wat ri gide kostuums en stropdasjes, van Au drey Hepburn in haar 'kleine zwarte jurkjes', maar ook naar de jaren zeventig met de aansluitende broekpakken vol metalen ritsen. De androgyne trend roept onmisken baar associaties op met het cosmopoliti- sche leven, de wereld van handel en geld. en ademt in één ademtocht zowel de sfeer van de donkere crisisjaren in steden als New York en Chicago als van het za kenleven anno de jaren negentig, dat zich in de high-tech glas-en-beton-kolos- sen van de hedendaagse metropolen af speelt. Provocerend Direct in het verlengde hiervan ligt een kleine trend voor een beperkte doel groep. de non-conformistische types, die zich met stoere, leren kleding (bij voor keur zwart met veel zilverkleurige ket tingen) het imago willen aanmeten van bendeleiders, die met hun motoren de achterbuurten van grote steden onveilig maken. Een wat provocerende en agres sieve stijl, eveneens met een sterk andro gyn karakter. Met de natuur hebben deze beide trends niets te maken, maar op de niet-aflaten- de interesse in het milieu speelt wel de ecologische trend in, een duidelijke voortzetting van de cocooning-look van de voorgaande seizoenen. Hierin herken nen we de ruige strijd tegen de elemen ten in het hoge Noorden met zijn sneeuw vlakten en ijskristallen, poolhonden en sledes. Maar ook de serene rust van de late herfst in de bergen, wanneer de laag staande zon door de mist breekt en een gloed legt over de berijpte, bruine blade ren. 'Overleven' is een trefwoord in deze eco logische trend, die weliswaar dank zij de bolle vormen, zachte ijspastels en rus tieke structuurstoffen een veel vriende lijker en warmer karakter heeft dan de androgyne trend, maar waarin van uit bundigheid nog geen sprake is. Contrasten En toch biedt de nieuwe wintermode een ieder die er nu eens echt 'gekleurd op wil staan' daar alle gelegenheid toe. Want al androgyne trend roept associaties op met de wereld van handel en geld. foto Amici bv Eenvoud De herwaardering van authenticiteit verklaart de toepassing van duurzame en kwalitatief hoogstaande materialen, maar bovenal de eenvoud in de modelle ring. Het idee van 'back to the roots', dat weer zo nauw aansluit bij ons milieube wustzijn, heeft duidelijk z'n weerslag op de modellen, die van alle extra's lijken te zijn ontdaan. In modekringen is er voor deze vereenvoudiging zelfs een nieuwe term gelanceerd: de Armanisering. genoemd naar Armani, de Italiaanse top-ont- werper die het weglaten van details tot een ware kunst heeft verheven. Wat blijft er dan nog voor spannends over aan de mode?, zal menigeen zich afvra gen. Het antwoord luidt: de kleuren, want die stellen de consument in staat om naar eigen voorkeur een heel persoonlijk uiterlijk te creeren. Een eigen gezicht, dat past bij de levensstijl, de gelegenheid waarvoor de kleding wordt gedragen en vooral 'de cocon', waarin men zich het prettigst voelt. Afbeeldingen van 'lieve' dieren, zoals ijsbeertjes, pinguins, eekhoorns en zeehonden, maar ook een oproep de natuur een goed hart toe te dragen, sieren deze herensokken. foto Kunert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 39