pzc
Harde tinten
dagen uit tot
contrasten
Groene golf
blijft ons
overspoelen
Grijs als signaalkleur
Najaar
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 39
Grijs. De kleur bij uitstek met een negatieve klank. De kleur
die we als vanzelf associëren met ouderdom, saaiheid,
middelmatigheid, zelfs met onverschilligheid. En toch gaat grijs
het komende herfst en winter helemaal maken. Maar dan wel in
een heel nieuwe betekenis. Het grijs dat als een rode draad door
de wintermode loopt heeft niets te maken met 'grijze haren',
'grijze muizen' en de 'grijze massa'. Grijs is opgewaardeerd tot
'signaalkleur' van de vrouw van de 'nieuwe tijd', die zich niet
langer wenst te etaleren voor de buitenwereld, maar de rust zoekt
van het leven in harmonie met haar eigen persoonlijkheid. Grijs is
het symbool geworden van de authenticiteit. Een functie die nog
wordt onderstreept door de eenvoud in de vormgeving van de
kleding.
De ruiten zijn in
praktisch alle
mogelijke vormen
aanwezig
foto Amici bv
is de basiskleur dan grijs, de wintermode
brengt daarnaast een ware overvloed
aan harde en ook minder harde tinten.
Een spectrum, dat de vrouw die mode be
schouwt als een spel dat met een flinke
dosis humor moet worden gespeeld ze
ker zal inspireren tot het creeren van een
heel persoonlijke outfit met alle kenmer
ken van een modern schilderij. Het
scheppen van contrasten is in deze op de
moderne kunst geente trend een ware
uitdaging, waarbij 'hoe bonter hoe mooi
er' het credo lijkt.
Ook bont. maar iets minder couture-ach-
tig en rustieker is de casual-trend, waar
in ruiten en patch-work-dessins een
hoofdrol vervullen. Met een knipoog
naar de jaren zestig zorgt deze relaxte
kledingstijl voor de vrolijke noot in het
overigens wat onderkoelde modebeeld
voor komende herfst en winter.
Het silhouet blijft voorlopig nog soepel
en vrouwelijk. De trapezium-vormige A-
lijn, de getailleerde X-lijn en de sluike
prinsesselijn wisselen elkaar af. De
schouders zijn enigszins verbreed, de
taille is (met uitzondering van de A-lijn)
zichtbaar, maar zeker niet ingesnoerd.
De rokzoom lijkt weer meer onderhevig
aan de wetten van de zwaartekracht en
neigt tot zakken, hoewel de dijbenen
doorgaans nog voor een flink deel zicht
baar blijven. Maar de kuitlange rokken
keren in een sluike belijning in het mode
beeld terug.
Kleuren
Grijs in al z'n verschijningsvormen, van
antraciet tot parelgrijs en lichtgrijs,
voert de boventoon. Maar daarnaast om
vat dit kleurengamma veel afgeleide tin
ten. die aan de ondefinieerbare schake
ringen van beton en asfalt doen denken.
'Koel' zijn ook de vergrijsde pastels; ijs-
blauw, lavendel, aqua, rendiermosgroen,
lila, rozehout en perzik, die veelal in com
binatie met ecru of bruin worden ge
bruikt. Warmer, maar toch ingetogen
zijn bordeaux-rood. pruim en verschil
lende bruinnuances.
Al deze kleuren lijken echter te verble
ken bij de zonnige tinten oranje, rood.
gras- en biljartgroen. paars, fuchsia en
pink. kobaltblauw, citroen- en maisgeel.
welke in combinatie met elkaar of met
grijs dan wel zwart worden gebruikt.
Zwart fungeert overigens niet alleen als
sterke accentkleur, maar herovert ook
een groot deel van het in de afgelopen
seizoenen verloren terrein als overall-
kleur.
De behoefte aan eenvoud, die zo duide
lijk uit de nieuwe mode spreekt, manifes
teert zich komende winter zowel in de af
wezigheid van opvallende details als in
het ontbreken van veel dessins. Uni's en
faux-uni's ondergaan een duidelijke op
waardering.
Ruiten
Des te opvallender worden daardoor de
resterende dessins en dan met name de
ruiten, die in praktisch alle mogelijke
vormen aanwezig zijn; van simpele Vi-
chy-, pied-de-poule- en pied-de-coq-rui-
ten tot veelkleurige Mardras- en blokrui-
ten, tartans, tweed- en houthakkersrui
ten en ruiten-patch-workdessins. Minder
in het oog springend zijn de strepen: stijl
volle krijtstrepen, maar ook pyjama-
strepen. 'clubstrepen' en visgraatmotie
ven.
In de ecologische trend manifesteert de
natuur zich vooral met geplaatste afbeel
dingen van 'lieve' dieren, zoals ijsbeer-
tjes, pinguins, eekhoorns en zeehonden
en met veel Noorse motieven, samenge
voegd tot strepen. Het 'handschrift' van
de natuur blijkt ook uit vage veegdes-
sins, waarvoor de structuur van ijs of
boomschors als voorbeeld heeft gediend.
Grote, veelkleurige geometrische motie
ven ondersteunen ten slotte het spel der
contrasten, dat in de mode wordt ge
speeld.
Wat de stoffen betreft mag het komende
winter flink koud worden. Warme, be
haaglijke materialen met een 'zachte
greep' bepalen grotendeels het stoffen-
beeld: veel geruwde en vervilte of harige
wolsoorten, double-face-stoffen. flanel,
ribcord, gevulde en doorgestikte mate
rialen. grove bouclé en tweeds. Opval
lend is het gebruik van vooral stevige
stoffen, waardoor de kleding soms een
nogal geconstrueerde, zelfs 'gemetselde'
indruk maakt. Veel minder geldt dit voor
de soepele tricotstoffen, waaronder an
gora en de cool-wool-soorten. alsmede
voor de velours-vaiianten en allerlei mo
derne materialen als micro-fibres, ge
wassen zijde, maar ook kunststoffen als
nylon, stretch-materialen en kunstbont.
Modellen
De afzonderlijke kledingstukken onder
gaan voor volgend jaar weinig ingrijpen
de veranderingen. Hooguit doen zich
hier en daar verschuivingen voor Op
merkelijk is de terugkeer van de kuitlan
ge rok in een sluike belijning (vierbaans,
met plisséplooien of recht met een door-
knoopsluiting), hoewel de meeste rok
ken nog een flink stuk van de bovenbe
nen vrijlaten (kokermodellen, plissé- en
plooirokken als variaties op de vroegere
tennisrokjes).
De terugkeer van de lange rok heeft ook
z'n uitwerking op de jurk. De klassieke
robe-manteau en de gedrapeerde korte
jurkjes, die al sinds jaren pas op de plaats
maken, krijgen concurrentie van tube-
vormige. kuitlange japonnen en over-
gooiers in de prinsesselijn. maar ook van
korte jurkjes in de X-lijn met een uit
waaierende vier-baans-rok.
Het broekpak blijft voorlopig een veel
gezien alternatief voor het mantelpak.
De jasjes variëren nogal qua styling.
Naast verlengde colberts tot ruim over
de heupen met een reverskraag en een
single-breasted sluiting met één. twee of
drie knopen, zijn er ook jasjes met een
double-breasted sluiting met vier of zes
knopen. Soms gaan ze weer vergezeld
van een gilet.
Aanmerkelijk groter is het aanbod van
getailleerde, kraagloze jasjes tot net op
de heupen, soms met een ronde hals en
een vrij vierkante belijning (in de stijl
van Chanel), soms met een ronde of een V
-hals en een metalen rits in de prinsesse
lijn (jaren zeventig) of vrij kort, met een
kleine reverskraag en voorzien van op
vallende stoffen knopen (in de stijl van
de jaren zestig).
Behalve op rokken worden ze gedragen
op smal gesneden broeken met sigarette-
pijpen tot net boven de enkels, op 'pyja
mabroeken' met royale, rechte pijpen of
op ski-broeken, dan wel ribcord-broeken
met iets toelopende pijpen. De lange
broek kan komende winter ook weer
worden vervangen door hot-pants met
simpele rechte pijpjes, wintershorts of
leggings.
Truien
Lange, rechte truien met een col. een V-
hals of ronde hals. maar zonder boord
blijven belangrijk, gecombineerd met
een kort strak rokje of met een skibroek
of leggings. Onder jasjes worden door
gaans dunne turtle-neck- of geribbelde
coltruitjes gedragen in plaats van blou
ses. Wel duiken er steeds meer verlengde
overhemdblouses op als alternatief voor
de lange truien, die soms ook nog verge
zeld gaan van lange vesten. Deze blouses
vallen soepel tot een flink eind over de
heupen, hebben een eenvoudige blouse
kraag en hooguit één borstzakje, maar
zijn doorgaans bont gedessineerd
Op het gebied van jassen hoeven we ook
niet op veel nieuws te rekenen, behalve
dan dat de namaak-bontjas en de cape
flink oprukken Halflange en driekwart
jassen in de A-lijn en kuitlange redingo
tes vertegenwoordigen nog steeds de ele
gante city-trends, terwijl de meer spor
tieve stijlen veel halflange modellen om
vatten met een bolle of juist vierkante
belijning (stoere joppers) Parka's blij
ven in. maar we komen volgende winter
ook veel dik gewatteerde jacks tegen
met capuchons met een bontrand. En
voor de trendy 'rockers' stoere leren jas
jes met grote kragen en opvallende rits
sluitingen.
Accessoires
Mogen in sommige trends de accessoires
eigenlijk best achterwege worden gela
ten. andere vragen er juist om. Zo zijn in
de androgyne trend de opvallende, voor
al zilverkleurige sieraden onontbeerlijk:
sierlijke, zelfs wat barokke bijoux in de
masculine stijl a la Dietrich en zware ket
tingen in de stijl van de 'rockers'.
Misschien nog belangrijker dan de siera
den zijn komende winter de tassen, voor
al die thuishoren in de kleurige 'kunst
trend'. Hiervoor komen veel ouderwets
aandoende handtasjes van kunststof of
lakleer op de markt in vaak keiharde
kleuren. Tasjes, die de klok weer hele
maal terugdraaien naar de jaren vijftig
en zestig en zodoende een belangrijke
bijdrage leveren aan het retro-karakter
van de mode voor herfst- en winter '92/
'93.
Kitty van Gerven
)TT ergeef de mode haar grilligheid, ze leeft maar zo kort' luidt een gevleugelde
V uitspraak van de een of andere mode-grootheid uit het verleden. Maar het
ziet er nu toch naar uit dat we weinig clementie meer hoeven te hebben. Van een
kort leven is amper meer sprake. De mode krijgt zo langzamerhand het karakter
van een oud dametje. Of liever gezegd, van een repeterende breuk, want ook voor
herfst en winter '92/'93 is de belangrijkste inspiratiebron alweer - jawel - de na
tuur. Kennelijk kunnen we niet genoeg krijgen van het milieu, de ecologie. Moe
der Aarde, of welke benaming we ook voor dit thema kiezen. De 'groene golf
blijft ons overspoelen.
Dat het milieubewustzijn inmiddels zo diep in ons is geworteld dat de mode. het
'gezicht' van onze maatschappijvisie, er jarenlang van doortrokken blijft, mag
op zich een gunstig teken worden genoemd. Maar dat tegelijkertijd de 'cocoo-
ning-stijl', een duidelijk signaal dat de tegenwoordige mens zich juist in z'n eigen
cocon, z'n beschermde omgeving, terugtrekt, eveneens alle kenmerken van een
langlopende trend begint te krijgen, geeft te denken. Kennelijk is de hedendaag
se consument goed doordrongen van het belang van milieubewust handelen,
maar vervult de hele situatie waarin we met z'n allen leven hem toch met enige
afkeer, zo niet angst.
De voorliefde voor het 'natuurlijke leven' leidt onmiskenbaar tot een herwaarde
ring van authenticiteit. Het 'cocoonen' vindt duidelijk zijn oorsprong in een be
hoefte aan veiligheid. Twee aspecten die in het modebeeld voor het komende
winterseizoen ruimschoots aanwezig zijn. De behoefte aan veiligheid blijkt niet
alleen uit de keuze van de modewereld voor voortzetting van trends uit de voor
afgaande seizoenen met accenten die verwijzen naar succesvolle kledingstijlen
uit het verleden, maar komt ook tot uitdrukking in de keuze van een comforta
bele belijning, die het lichaam soepel volgt.
Het duidelijkst komt dit wel tot uit
drukking in de nieuwe androgyne
trend, die nogal wat gelijkenis vertoont
met de mode uit het midden van de jaren
tachtig. Een stijl met een mannelijke uit
straling, maar van een vrouwelijke
elegantie en verfijning.
Met een vleugje nostalgie wordt hierin
teruggeblikt naar de voorbije jaren der
tig, veertig en vijftig, de tijd van Marlène
Dietrich en Greta Garbo met hun wat ri
gide kostuums en stropdasjes, van Au
drey Hepburn in haar 'kleine zwarte
jurkjes', maar ook naar de jaren zeventig
met de aansluitende broekpakken vol
metalen ritsen.
De androgyne trend roept onmisken
baar associaties op met het cosmopoliti-
sche leven, de wereld van handel en geld.
en ademt in één ademtocht zowel de
sfeer van de donkere crisisjaren in steden
als New York en Chicago als van het za
kenleven anno de jaren negentig, dat
zich in de high-tech glas-en-beton-kolos-
sen van de hedendaagse metropolen af
speelt.
Provocerend
Direct in het verlengde hiervan ligt een
kleine trend voor een beperkte doel
groep. de non-conformistische types, die
zich met stoere, leren kleding (bij voor
keur zwart met veel zilverkleurige ket
tingen) het imago willen aanmeten van
bendeleiders, die met hun motoren de
achterbuurten van grote steden onveilig
maken. Een wat provocerende en agres
sieve stijl, eveneens met een sterk andro
gyn karakter.
Met de natuur hebben deze beide trends
niets te maken, maar op de niet-aflaten-
de interesse in het milieu speelt wel de
ecologische trend in, een duidelijke
voortzetting van de cocooning-look van
de voorgaande seizoenen. Hierin herken
nen we de ruige strijd tegen de elemen
ten in het hoge Noorden met zijn sneeuw
vlakten en ijskristallen, poolhonden en
sledes. Maar ook de serene rust van de
late herfst in de bergen, wanneer de laag
staande zon door de mist breekt en een
gloed legt over de berijpte, bruine blade
ren.
'Overleven' is een trefwoord in deze eco
logische trend, die weliswaar dank zij de
bolle vormen, zachte ijspastels en rus
tieke structuurstoffen een veel vriende
lijker en warmer karakter heeft dan de
androgyne trend, maar waarin van uit
bundigheid nog geen sprake is.
Contrasten
En toch biedt de nieuwe wintermode een
ieder die er nu eens echt 'gekleurd op wil
staan' daar alle gelegenheid toe. Want al
androgyne trend roept associaties op met de wereld van handel en geld.
foto Amici bv
Eenvoud
De herwaardering van authenticiteit verklaart de toepassing van duurzame en
kwalitatief hoogstaande materialen, maar bovenal de eenvoud in de modelle
ring. Het idee van 'back to the roots', dat weer zo nauw aansluit bij ons milieube
wustzijn, heeft duidelijk z'n weerslag op de modellen, die van alle extra's lijken te
zijn ontdaan. In modekringen is er voor deze vereenvoudiging zelfs een nieuwe
term gelanceerd: de Armanisering. genoemd naar Armani, de Italiaanse top-ont-
werper die het weglaten van details tot een ware kunst heeft verheven.
Wat blijft er dan nog voor spannends over aan de mode?, zal menigeen zich afvra
gen. Het antwoord luidt: de kleuren, want die stellen de consument in staat om
naar eigen voorkeur een heel persoonlijk uiterlijk te creeren. Een eigen gezicht,
dat past bij de levensstijl, de gelegenheid waarvoor de kleding wordt gedragen
en vooral 'de cocon', waarin men zich het prettigst voelt.
Afbeeldingen van 'lieve' dieren, zoals ijsbeertjes, pinguins, eekhoorns en zeehonden,
maar ook een oproep de natuur een goed hart toe te dragen, sieren deze herensokken.
foto Kunert