Ontwerpers in de aanval Najaar Combineren is het motto Haute couture PZC VRIJDAG 11 SEPTEMBER Iser nog wel plaats voor extravagante haute couture in een mode tijdperk waarin alles kan, maar het simpele T-shirtje met spijkerbroek wereldwijd overheerst? De couturiers van naam, die in Parijs hun collecties voor komend najaar- en winterseizoen lieten zien, hebben het moeilijk met die vraag. Maar de rijkelijk met lovertjes bestikte handdoek in de ring gooien, dat deden ze toch maar niet. Integendeel, sommigen gingen duidelijk in de aanval in een poging 'het neusje van de zalm op modegebied' in de oude glorie te herstellen. Sportief en klassiek gaan probleemloos met elkaar samen. Een lange sluike rok en een blazer met platte plooien op het voorpand en afgewerkt met klepzakken. Heuplange (col)truien en vesten met ingebreide motieven op leggings of korte tricot rokjes vormen comfortabele kleding. dttm*a'n* *"aurenl oogstte veel succes met on- eerdeze satijnen avondjurk. Een duidelijk nieuw modebeeld, zoals dat in vroeger jaren elk seizoen door de couturiers werd geschapen, leverden de shows echter niet op. Over het 'heikele' punt van de hoogte van de rokzoom is de eensgezindheid onder de heren modeko ningen nog steeds ver te zoeken. Voor alle zekerheid hanteerden de meesten in hun collecties dan ook verschillende rokleng- ten, variërend van net op de bovenbenen tot knielang of tot royaal op de kuiten. Ook over de vraag of de haute couture het nu moet hebben van ouderwetse over daad of juist in de pas moet lopen met de 'eenvoud-is-het-kenmerk-van-het-ware- trend' van de jaren negentig, verschillen de meningen nogal. Pure weelde en inge togen natuurlijkheid gingen dan ook niet alleen binnen één collectie, maar soms zelfs binnen eén kledingstuk samen. Bij Christian Lacroix bij voorbeeld, die simpele sweaters en avondrokken liet zien, maar dan wel van antiek ogend goudlamé, of wijde broeken met bleke tweed jasjes, opgesmukt met goudgalon op de rug of lovertjes. Lacroix had zijn in spiratie vooral geput uit donker Afrika, wat niet alleen bleek uit zijn warme kleu ren bruin, groen en zwart, maar ook uit de afbeeldingen van wilde dieren. Hij volgde min of meer de algemene modelijn met wat mannelijke, getailleerde jasjes op lan ge broeken en kuitlange rokken. Zijn collega Yves Saint Laurent kon na af loop van zijn show, net als in voorgaande seizoenen, een zeker drie minuten duren de ovatie in ontvangst nemen. Laaiend enthousiast waren de toeschouwers over de slechts vijftig getoonde modellen. Saint Laurent had zich voor komende herfst en winter sterk beperkt in het aan tal ontwerpen, waardoor zijn sterkste kanten - snit. kleur en klasse - meer dan ooit uit de verf kwamen. De ongekroonde keizer onder de modeko ningen koos voor lange jasjes die vloeiend de lichaamslijnen volgen op smalle rok ken met een iets opgesneden taille, waar door ze een Spaans accent kregen. Een in druk die nog werd versterkt door een met gitten afgezette bustier-top. Maar ook hij keek verder dan Spanje, richting Afrika en voerde enkellange fluwelen japonnen in donkere aardkleuren met diermotieven ten tonele. Daarnaast mengde hij lichte kleuren vloeiend tot oogverblindende combina ties, zoals een groene satijnen cape over een sari-achtig gewaad, bestaande uit een chartreuse-kleurig lijfje met een roze rok met een cyelaamkleurige sjerp, of een me- loengele blouse met een lila jasje. Overi gens bleef het bij prachtige kleurcombina ties en een perfecte snit. want Saint Lau rent bande elke vorm van overdaad uit zijn collectie. Sexv broeken In tegenstelling overigens tot de Italiaan Gianni Versace, die zijn ontwerpen over laadde met opvallende details en weelde rige borduursels. Hij ging met zijn sexy broeken met uitlopende pijpen regelrecht terug naar de jaren zeventig, toonde jur ken met lange rokken in Western-stijl en bracht legio leren bustiers, rijkelijk 'besla gen' met nageltjes, op strakke jersey of le ren rokken voor het voetlicht. Dat hij be halve het 'versieren' ook het vak van cou peur verstaat, toonde hij aan met een serie vuurrode en zwarte jurken met godet-rok- ken. Pierre Cardin loste het nijpende probleem van de rokzoom in zijn collectie, waarin de geometrische vormen centraal staan, een voudig op door de mannequins enerzijds in aansluitende lange rokken te wikkelen, anderzijds door rokken van een diepe split te voorzien of simpel door jasjes te laten dragen op glanzende maillots. Gianfranco Ferre was minder origineel in zijn oplossing van het rokzoom-probleem. Hij nam in zijn collectie voor het huis Dior dan ook zowel lange als korte modellen op. maar omzeilde het probleem volledig met zijn slank gesneden broekpakken. Le ken sommige van zijn ontwerpen niet echt eenvoudig om te dragen, Ferre zette zijn publiek wel in vuur en vlam met zijn per fect gesneden ontwerpen, voorzien van grote knopen, schootjes of enorme dassen. Voor het huis Nina Ricci legde ontwerper Gerard Pipart bij het publiek veel eer in met onder meer een serie chocolade bruine redingote-jassen, afgewisseld met losvallende jassen van patchwork, gedra gen over aansluitende broeken. Helemaal volgens de laatste Parijse trend waren bo vendien tal van modellen uitgevoerd in satijn met krokodille-print. Veel bijval kreeg ook voor een nieuwko mer aan het Parijse couture-firmament, de Rus Valentin Yudashkin, die zijn de buut maakte met zowel goed draagbare mini-outfits van wol als met nogal extra vagante en uitbundige creaties in de vorm van violen, vol glittersteentjes en bor duursels. Eleganter waren zijn zwierige jassen. Shockerend Zo flatteus als de collecties van de meeste ontwerpers waren, zo shockerend was die van Thierry Mugier. die pas sinds kort de weg van de haute couture is opgegaan. Hoewel Mugier bekend staat om zijn re- gelte spektakels, ging hij ditmaal erg ver door de mannequins te veranderen in een soort vampiers op stiletto-hakken. Ze moesten flink wat van zichzelf 'bloot' ge ven in zijn doorkijkblouses met fluwelen zigzag-applicaties. Ook had hij heel wat leer en metaal verwerkt, onder meer in bustiers en broeken, wat een tamelijk agressief accent verleende aan de verder zo 'vriendelijke' couturemode voor ko mende herfst en winter. Kitty van Gerven Zo afwisselend als het leven van al ledag. zo afwisselend is ook de nieuwe herfst- en wintermode van C&A. Een collectie boordevol stem mingen: soms romantisch, soms zake lijk. de ene keer ingetogen en ernstig, de andere keer speels of zelfs met de nodige bravoure. En zoals stemmin gen elkaar kunnen overlappen, zo wor den ook de verschillende 'sferen' in de C&A-mode fantasievol gemixt. Com bineren is het motto. En daarbij hoeft niemand zich meer iets aan te trekken van de traditionele grenzen. Sportief en klassiek, stijlvol en jeugdig, ze gaan probleemloos met elkaar samen. Bij de presentatie van de nieuwe col lectie in Amsterdam werd die 'nieuwe vrijheid' gedemonstreerd met combi naties van klassiek ogende mantel pakjes met sportieve, lange parka-jas- sen. Of met een sierlijke blouse met een lange puntkraag onder een zake lijk gilet met krijtstrepen en dat weer gedragen op jeugdige wintershorts. Het mag allemaal. En dat geldt zeker ook voor de kleuren. De grijstonen, die de basis van het winterse kleurengam ma vormen, gaan prima samen met zo wel de mistige aardkleuren taupe en mauve als met de sterkere herfsttinten wijnrood, flessegroen. purper, camel bruin, okergeel en perzik. Verrassend zijn deze kleuren in contrast met de harde tinten rood. oranje, geel, kobalt blauw en turquoise, hoewel die laatste zich ook onderling weer laten samen voegen tot een boeiende geheel. Het beste komen die felle kleuren tot hun recht in de opvallende Schotse ruiten, die wel tot de meest in het oog sprin gende dessins behoren. Fantasie Waar het komende winter dus op aan komt is de fantasie van de drager. C& A biedt een uitgebreide range basis kledingstukken om naar hartelust te combineren: royaal over de heupen vallende parka's met capuchons, afge zet met namaakbont, halflange en lan ge jassen met een recht model of in de A-lijn. strakke rokken tot over de kui ten. maar ook sluik vallende ruime rokken Korte plooirokjes, klokkende wintershorts. leggings en broeken met smalle pijpen. Nieuw voor de winter zijn de korte jurkjes, waarvan de rok is vervangen door een korte broek. En een beetje nieuw zijn de verlengde gilets, die zon der. maar ook met een jasje erover ge dragen kunnen worden De mantel pakjes danken hun sierlijkheid vooral aan de getailleerde belijning en de gro te, stoffen knopen. Gebreide kleding is in het nieuwe sei zoen letterlijk een 'hot item'. De heu plange (col(truien en vesten met inge breide motieven op leggings of korte tricot rokjes (en dan bij voorkeur nog met een sjaal om de hals geknoopt) le veren een comfortabele en vooral be haaglijke outfit op. Man Stoere truien met ingebreide kabels zijn in*de C&A-collectie ook voor de man te vinden. Ze kunnen worden ge dragen onder praktische loden joppers of parka's en op stevige winterkatoe- nen broeken. Wat meer sophisticated zijn de colberts en dan vooral die met een bijpassend of juist in kleur con trasterend gilet De gekledere jasjes vertonen kleine dessins, waaronder zwart-witte pepita-ruitjes en zijn wat sober van tint (veel grijs), terwijl de modieuze man juist kan opvallen in ef fen knalrode, kobaltblauwe, hard groene of petrol-kleurige jasjes Meer nog dan in de collectie voor de volwassenen spelen de kleuren en des sins een rol in de kinderkleding. Grote rozen en andere bloemen, tot patch work samengevoegde ruiten. Schotse tartans en zuurstokstrepen sieren de gewatteerde jacks, de parka's, de mini -rokjes en romantische jurkjes, de kor te en lange broeken, de leggings en de bloesjes. En wa3r op de kleding geen dessin te vinden is. prijken grote bad ges of geborduurde voorstellingen. De effen jasjes in felle kleuren zijn boven dien voorzien van contrasterende koordsluitingen of voeringen. Lingerie Het mode-aanbod van C&A is voor het eerst dit seizoen uitgebreid met een aparte lingerie-collectie. Ervan uit gaande dat lingerie de laatste jaren een duidelijk zichtbare plaats in het totale modebeeld heeft veroverd, brengt C&A zowel luxe ondermode (bh's. slips en hemdjes onder meer van pure zijde, maar ook kanten body's en leggingsI. als sportievere foundation van soepele tricot met verfijnde streepjes Deze intieme mode' is er overigens niet alleen voor de vrouw, maar ook voor de jeugd; soms haasteven roman tisch. maar soms ook heel grappig, zo als broekjes en hemdjes met de afbeel dingen van stripfiguren. De nieuwe lingerie-collectie wordt met ingang van het winterseizoen aange boden in 35 grotere filialen in heel Ne derland. en van de eenvoudige ontwerpen van Pierre Cardin. Elegantie Hubert de Givenchy koos voor overdag consequent voor korte rokken, maar dan wel voor uiterst flatteuze, want als zijn col lectie ergens in uitblinkt dan is het wel in elegantie. Ook Givenchy had de roep van de Afrikaanse wildernis gehoord, want evenals bij anderen was zijn collectie vol jassen en pakjes met slangeleer-print of crêpe de chine-blouses met krokodille- print of pantermotieven. Suède paste hij veel toe in korte jacks en jassen. Kleurenfoto's C&A Stoere truien met ingebreide kabels voor de man kunnen worden gedragen op stevige winterkatoenen broeken. Het beste komen de sterkere herfsttinten, zoals het rood, tol hun recht in de opvallende Schotse ruiten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 31