Landkaarten voor op de schoorsteen De stilte van John Cage blijft klinken Atlas van Blaeu P' kunst cultuur VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 Op 23 februari 1672 om half vier 's morgens brak brand uit in de Gravenstraat in Amsterdam. Binnen korte tijd stond de drukkerij van dr Johannes Blaeu in lichter laaie. Hoewel een aantal drukplaten uit de vlammen werd gered, schatte men de schade aan de grootste drukkerij ter wereld op een kleine vier ton (nu zou dat 40 miljoen gulden zijn). De drukkerij kon na deze ramp nooit meer het oude niveau halen. De produktie van de Atlas Major werd noodgedwongen beëindigd. Op veilingen doen de originele exemplaren tot een half miljoen gulden. Maar ook voor mensen met een smallere beurs ligt het boek binnen handbereik; zij kunnen voor zeven tot negen tientjes Blaeu!de Grote Atlas van de Wereld in de 17e eeuw van Robas uit Weesp aanschaffen. De Nederlandse cartografie in de zeventiende eeuw was be roemd onder alle zeevarende na ties. Jacob van Deventer, Gerard Mercator, Simon Stevin en Jodo- cus Hondius zijn slechts enkelen van de in die tijd bekende carto grafen. In dat rijtje horen Willem Janszoon Blaeu (1571-1638) en zijn zoon Johannes Blaeu (1599-1673) zeker thuis. Vooral de door Johan nes uitgegeven twaalfdelige Atlas Major vestigde zijn reputatie, maar ook die van de Nederlandse cartografie in het algemeen. De Grote Atlas (Atlas Major) be stond uit 600 kaarten en is waar schijnlijk slechts 300 keer gedrukt. Soms wordt een origineel exem plaar op veilingen aangeboden, waarbij prijzen tot een half miljoen gulden normaal zijn. Logisch, want zelfs in zijn tijd kostte de in gekleurde versie van de complete atlas 450,- gulden. Dit staat in de huidige tijd gelijk aan 45 mille. Al leen de puissant rijken konden zich die aanschaf veroorloven. In onze tijd moéten vooral de univer siteiten opbieden tegen privé-ver- zamelaars. Dat is echter niet lan ger noodzakelijk. Hoewel de com plete serie vooralsnog onbereik baar blijft is de Robas-uitgave van Blaeulde Grote Atlas van de We reld in de 17de eeuw voor vrijwel iedereen te betalen. Het moet worden gezegd, nog nooit heeft de cartografie-uitgever uit Weesp (Robas was tot voor kort nog in Landsmeer gevestigd) zo'n mooi boek gepubliceerd. De hon derd op zwaar papier gedrukte kaarten - het boek weegt vijf pond - zijn zeer gedetailleerd, hebben een prachtige kleurkwaliteit en be naderen zodoende het origineel in sterke mate. Het is ook de enige manier die recht doet aan de oor spronkelijke atlas. Een aantal van de in Blaeus werkplaats geprodu ceerde kaarten zijn van zo'n won derbaarlijke schoonheid, dat elke simpele reproduktie afbreuk doet aan de maker. De Atlas Major kent een lange ont staansgeschiedenis. In 1631 gaven vader en zoon Blaeu de Appendix Theatri A. Ortelii et Atlantis G. Mercatoris uit. waaruit Blaeus am bitie bleek om een grote wereldat las te maken. De uitgave van de Novus Atlas (207-208 kaarten in vier talen» was een succes'en de fa milie moest uitkijken naar een gro ter pand. Dat pand werd aan de Bloemgracht gevonden, waar de voor die tijd grootste drukkerij ter wereld tot stand kwam. De Duitser Philip von Zesen schreef (in 1664): „Aan de Bloem gracht, bij de derde brug en de der de zijstraat, staat de wereldbe roemde uitgeverij van de heer Jo hannes Blaeu, raadslid en schepen van deze stad. In de drukkerij staan negen persen voor het letter drukken, die genoemd zijn naar de negen muzen, zes persen voor het drukken van koperplaten en er is ook een lettergieterij. Het pand heeft een breedte van 25 meter en strekt zich uit over 400 meter." Reputatie Tegen die tijd was de reputatie van Blaeu al lang gevestigd. Willem Janszoon Blaeu, die waarschijnlijk in Alkmaar is geboren, had zich in 1605 in Amsterdam gevestigd en daar een werkplaats voor het ma ken van wetenschappelijke instru menten en globes geopend. Blaeu moet een bekend wetenschapper zijn geweest, anders had de Deense astronoom Tycho Brahe hem nooit tot assistent in zijn astrono misch observatorium benoemd H594). In Amsterdam ging Blaeu zich ook op het drukken van we tenschappelijke. theologische en literaire (zoals die van zijn vriend Joost van den Vondel) geschriften toeleggen. Blaeu werd de officiële cartograaf van de Verenigde Oost- indische Compagnie (VOC). Johannes Blaeu studeerde rechten te Leiden en kwam na verloop van tijd in het familiebedrijf. Bij de dood van zijn vader 1638) werd hij de VOC-cartograaf. Tot de dood van zijn broer Cornelis (in 1644) werkte hij met deze samen. Hij zou later worden geholpen door zijn drie zoons. In 1651 werd hij de eer ste drukker in de Amsterdamse Schepenbank. Hij overleed, waar schijnlijk mede als gevolg van de brand in 1672. binnen een jaar na de ramp. De Atlas Major was in de eerste plaats een pronkstuk. Rijke bur gers plaatsten opengeslagen ex- De Schermer, één van de kaarten waarmee Blaeu in de 17e eeuw furore maakte. De Blaeu-atlas, zoals die in het provinciehuis in Middelburg is te bedonderen, foto Ruben Oreel. Detail van de randversiering van één van de kaarten in de Blaeu-atlas. V 'ki -■ Vi 1 emplaren van de atlas op opvallen de plaatsen om anderen te im poneren. Vooral de bladzijden met de wereldkaart en de kaarten van Europa. Sleeswijk-Holstein. Brit- tannia. Afrika. Amerika. Paraibo (Brazilië), het Escorial en Azië wa ren populair. Deze 'showkaarten' waren voorzien van sierranden (met stadsplattegronden of perso nen erop) en een fries (decoratieve bovenrand). Hollanders zullen wel licht ook de prachtig gedetailleer de kaart van Germania inferior, met een serie zeilschepen op de Noord- en Zuiderzee, hebben ge toond. In feite maakt het weinig uit: elke kaart heeft hoge illustra tieve waarde en mag worden ge toond. Hoewel Johannes Blaeu. als offi ciële VOC-cartograaf. over de nieuwste informatie beschikte, heeft hij deze kennis lang niet al tijd gebruikt. Een aantal van de in de atlas opgenomen kaarten is ge baseerd op afbeeldingen die tot een eeuw oud waren. Deels zijn de kaarten overgetekend. waarbij cartouches en andere illustraties het idee geven dat een nieuwe kaart is geproduceerd. Dit alles versterkt de indruk dat de atlas vooral op decoratieve waarde is ge schat. Schermer Hoe gedetailleerd de kaarten zijn. kan worden geïllustreerd aan de hand van de kaart van de Scher mer. In een deel van de kaart waar op geen topografische gegevens staan, staat de tekst: ..Dit Scher mer Eyland wel in sich selven kleyn van omvang, maer effen wel een ryck en seer gesegent Eylandt vervatende vijff treffelijke en (door der Inwoonderen Handel) ver- maerde dorpen, als Graft Ryp Gragtdyck. Schermer ende Seher- merhorn behalven noch enige voorneme Buerten. de Inwoonde ren generen haer wel ten dele met de landtbouwerye maer alder- meest met de Rederye ter zee in- sonderheyt met de Buys ofte Ha- ringh vangst.'' De Grote Atlas is in samenwerking met de Royal Geographical So ciety in Londen gemaakt. Het boek is twee jaar geleden in het En gels gepubliceerd. John Goss. voormalig cartografisch adviseur van het veilinghuis Sotheby's, se lecteerde de kaarten, schreef een summiere inleiding en aanvullen de teksten bij het kaartmateriaal. Hoewel de atlas nog 500 andere kaarten bevat, is het niet de bedoe ling dat deze ook weer in druk zul len '-erschijnen Gert Jan Onrust Blaeulde Grote Atlas van dc Wereld in de 17eeeuw. Inleiding, aanvullende tek sten en kaartselectie door John Goss Voorwoord door Peter Clark iconserva tor Royal Geographical Society. Lon den 224 bladzijden in kleur Uitgege ven door Robas. Weesp. m samenwer king met de Royal Geographical So ciety. Londen Prijs f69.50 bij voorinte kening),/ 89,-1 winkelverkoop). Er bestaan pessimisten die John Cage nog tijdens zijn leven het eindstation van de westerse muziekontwikkeling hebben genoemd. Het argu ment: een componist die. bear gumenteerd en wel, de stilte tot muziek verheft, geeft de toon kunst een onomkeerbare sta tus. Een argument dat je wis kundig zou kunnen proberen te onderbouwen - 'nul' blijft bij el ke vermenigvuldiging 'nul' - maar meer acceptabel is de constatering dat Cage met zijn filosofieën de cirkel van de mu ziekgeschiedenis defintief ge sloten heeft. Immers: het be ginpunt is het eindpunt gewor den. Aan de meest essentiële muzi kale discussie van de twintig ste eeuw zal met het overlijden van John Milton Cage (79) op 12 augustus 1992 waarschijnlijk geen einde zijn gekomen Inte gendeel zelfs: de komende we ken zullen de eigenzinnige, maar in veel gevallen plausi bele ideeen van de Amerikaan se componist tijdens de aan zijn werk gewijde festivals in Groningen (gisteren begonnen, tot 15 september) en Eindho ven (zaterdag 19 september) veel stof tot napraten geven Algemeen wordt John Cage be schouwd als één van de belang rijkste muzikale vernieuwers van deze eeuw. Cage was bo vendien onthutsend veelzijdig; behalve componist was hij dichter, beeldend kunstenaar en bovenal bedenker van nieuwe klankbronnen. Zo ont wierp hij de 'prepared' piano, introduceerde hij het toevals- element en schreef hij 'muziek' waarin de luisteraar gedwon gen wordt (soms ook. soms al leen) de geluiden van de omge ving tot zich te nemen. Directe aanleiding voor de eve nementen in Groningen en Eindhoven was de tachtigste verjaardag van Cage, maar zover heeft het niet mogen ko men. Los van welke gevoelens over zijn dood dan ook. zullen de organisatoren van beide fes tivals zich binnenskamers in de handen gewreven hebben om het onbedoeld zeer actuele karakter van hun initiatieven. Saillant en bepaald niet onin teressant detail in het geval van Eindhoven is nog het feit dat het programma van deze eendaagse manifestatie in zijn laatste levensjaar door de com ponist zelf - samen met de be vriende trombonist en compo nist James Fulkerson - werd samengesteld. Stilte Het Groningse festival 'But what about the noise.John Cage 1912-1992'. een initiatief van de Stichting Prime in sa menwerking met De Ooster poort en het plaatselijk conser vatorium. heeft aan elk van de festivaldagen een thema opge hangen. waarbij de vrijdag (vandaag) is gereserveerd voor de componist van de, inmid dels eeuwige, stilte. Een stilte, die volgens de Groningse orga nisatie overigens niet „een af wezigheid van geluid, maar een afwezigheid van intentie" wordt genoemd. Derhalve die dag, naast bijvoorbeeld 'Bird Cage' („12 tapes to be distribu ted by a single performer in a space in which people are free to move and birds to fly"), veel minimal music tijdens een con cert van het Noord Nederlands Orkest. Daarin gaan werken van Cage de confrontatie aan met stukken van onder meer Erik Satie, Ivo van Emmerik en Louis Andriessen. De andere dagen in Groningen zijn gewijd aan het hoorspel 'Roaratorio' (12/9. een co-pro- duktie met de WDR). Cage's werken voor percussie (13/9). 'de tijd' 14/9) en tot slot de 'live -electronics' (15/9). Uitvoeren den zijn onder meer studenten van het conservatorium, de New Yorkse slagwerkgroep Talking Drums, het strijkwar tet Prime, het saxofoonkwar tet Les Boréades. het Ives En semble en de 'geluidskunste naar' David Tudor. Interessant aan het Groningse programma is het het feit dat er een flink aantal Nederlandse en zelfs wereldpremières wor den gebracht. In de laatste ca tegorie vallen maar liefst twaalf werken van vier jonge Nederlandse componisten De nieuwe stukken zijn van Ron Ford. Andries van Rossem, Henk van der Meulen en Ivo van Emmerik, die elk drie com posities inbrengen. Van John Cage zelf beleven twee versies van de compositie 'Four' uit 1991 en 1992 hun Nederlandse première Parallel aan het muzikale pro gramma van But what about, the noise...' is in het Centrum Beeldende Kunst in Gronin gen een unieke tentoonstelling te zien van beeldend werk van Cage. Centraal daarin staan een aantal recente aquarellen, maar ook toont deze eerste so lo-expositie van Cage in Neder land enkele oudere litho's en etsen. Portret In het zojuist geopende Mu ziekcentrum Frits Philips in Eindhoven staat John Cage op zaterdag 19 september cen traal in een twaalf uur durend programma. Dit 'Portret van John Cage' is onderdeel van het Eindhoven Festival dat ook elders in de stad culturele evenementen oplevert. Van de componist zullen ruim veertig werken non-stop en vaak ge lijktijdig in verschillende ruim ten worden uitgevoerd. Andere facetten van Cage komen aan bod in onder meer een video- prgramma dat speciaal voor deze dag werd samengesteld. Uitvoerenden in Eindhoven zijn onder anderen de zangeres Lucia Meeuwsen, de celliste Frances-Marie Uitti. The Bar ton Workshop van trombonist James Fulkerson. het Dufy Kwartet, de Nieuwe Slagwerk groep Amsterdam en de Studio voor Electro-Instrumentale Muziek (Steim). De Cage-dag wordt vrijdag 18 september voorafgegaan door een Ameri kaans programma van het Aquarius Ensemble onder lei ding van Lues Vis. Behalve van Cage wordt dan ook muziek ge speeld van Crumb en Feldman. Tom Ruijfrok But what about the noise John Cage 1912-1972. tot 15 september op diverse lokaties in Groningen. In lichtingen: 050-131044. Portret van John Cage op 19 sep tember in het Muziekcentrum Frits Philips Eindhoven Inlichtingen: 040-463046. De vorige maand overleden componist John Cage, gefotogra feerd in Middelburg waar hij gast was van hel Festival Nieuwe Muziek. foto Wim Riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 21