jgplaatsen Den Osse snel bezet Van grof geld heb ik nooit gedroomd Een meester in het ongewisse We runnen met 3400 professionals een goed geoliede organisatie Vlottentocht voor Colijnsplaat Een onderhoudend avondje zonder meesterwerken Trio Pastourelle, toegewijd en braaf provincie itbreiding jachthaven (240 plaatsen) geopend rouw bij iwelier an handtas ptroofd MAANDAG 7 SEPTEMBER 1992 e verslaggever UWERSHAVEN - Het heeft natersportvereniging Den iweinig moeite gekost haar juwe ligplaatsen bezet te in. Zaterdag is de tot 460 iatsen uitgebeide haven jlijk geopend. Met een zeilbootje van het type jist werd een lint tussen ideen het nieuwe gedeelde feeén gevaren. jtersportvereniging be- haar leden hoofdzakelijk u nZeeland, en zelfs voor het Iste deel van buiten Neder- Gedeputeerde G. de Vries- unieskon dit goed begrijpen, eeuwse wateren zijn rustige jen. „De geringe vaardicht- maakt het varen er tot een "Dit moet wat haar betreft alzo blijven want „noch wa- xjrters, noch natuur en mi- ajn gebaat met een onge leide groei van het aantal De beperkte uitbreiding uc provincie acceptabel t,moet zich grotendeels vol- itvfeSINGEN - Op klaarlichte is zaterdagmiddag een lias gestolen uit een juwe- aak aan de Badhuisstraat pissingen. De tas, eigendom mevrouw M. J. P. de B. (53) luist, is zaterdagavond in •Souburg teruggevonden. Quesen duizend gulden wa- eruit verdwenen. Waarde leren, zoals een rijbewijs en lekenbewijs, en twee bank jes zaten er nog in. inwoonster uit Hulst had ;handtas neergezet, toen zij Vlissingse juwelierszaak iden uitzocht. Ze voelde een streling, keek automa- naar beneden en zag dat tas was verdwenen. Van de irwasgeen spoor meer te be- De Vlissingse politie loedt dat andere klanten in lakde dief hebben gezien en 'm gt daarom eventuele getui- dch te melden (01184-15050). er Scaldis en dioburgum l ug uit Polen nii n trekken op de Grevelingen. Het Veerse Meer geldt immers als vol en op de Oosterschelde heeft de natuur het primaat. Stop maar wordt voldaan. Hij wees de watersportvereniging er op dat in de nood van een wachtlijst ook een deugd zit. Een volle ha ven doet de begroting goed en verschaft een ligplaats boven dien een exclusief imago, vond hij. De voorzitter van de vereniging, A. Pluut, liet weten dat zich al weer een wachtlijst heeft ge vormd voor de middelgrote jachten. Als middelgroot gelden tegenwoordig de boten van ne gen tot elf meter. „Die grens Op de Grevelingen daarentegen is gekozen voor een zonering, waarbij gebieden zijn gereser veerd voor of de natuur, of de re creatie. De laatste mag onder meer uitdijen bij Den Osse. Bur gemeester L. Labruyère van Brouwershaven wees op de pro blemen die een verdere groei bij Den Osse met zich meebrengt voor zijn gemeente. Elke lig plaats erbij betekent immers ook meer auto's. Bovendien be gint de Grevelingen in de ogen van Brouwershaven langzamer hand ook vol te raken. Hij erken de dat 'vol' een subjectief begrip is. „Wat de een vol noemt, vindt de ander stil." Niettemin heeft zijn gemeente geoordeeld dat een verdere uitbreiding van het aantal ligplaatsen voorlopig ta boe is. Labruyère erkende dat de be hoefte aan ligplaatsen op dit mo ment veel groter is dan het aan bod, maar vond het niet vanzelf sprekend dat aan elke behoefte Zoutelandenaar wereldkampioen jeugdhengelen van onze verslaggever ZOUTELANDE - Alexander Pattenier van De Knor'aene uit Zoutelande is Jeugd Wereld kampioen Zeestrandvissen in dividueel geworden. Hij be haalde zijn titel tijdens wed strijden in Berck sur Mer in Franrijk, afgelopen zaterdag. Het jeugdteam tot achttien jaar van Nederland (waarin ook Knor'aene-lid Willem Riemens meevist) behaalde een eerste plaats. Er deden tien landen mee aan het wereldkampioen schap. De kampioenen worden van daag, maandag, om 19.00 uur feestelijk ingehaald en rondge reden door het dorp met mede werking van muziekgezelschap Luctor et Emergo. Om 19.30 uur begint de huldiging van de kam pioenen in café Royal in Zoute lande. Eén van de deelnemende ploegen in actie tijdens de vlottentocht in Wilhelminadorp. foto PieterHonhoff van onze verslaggever WILHELMINADORP - Tonnen, pijpen, balken en touw waren de ingrediënten waarmee de vaartuigen in de twee uur voor de start van de vlottentocht bliksemsnel in elkaar werden gezet. Groepen uit heel Zeeland en zelfs daarbuiten waren zaterdag naar Wilhelminadorp gekomen voor deze Eerste Zeeuwse Vlot tentocht. Het doel was geld te verzamelen voor het comité Houen Jongens, dat ijvert voor een monument als symbool voor de strijd tegen het water in Colijnsplaat. In Colijnsplaat wierpen mannen zich tijdens de watersnoodramp in 1953 tegen de vloedplanken en wisten zo het wassende water buiten te houden. Het comité wil op de betrokken plaats een bij zonder monument laten verschijnen en hoopt daarvoor honderd duizend gulden bijeen te krijgen. Zestigduizend gulden is al bin- Tijdens de wedstrijd was een evenemententerrein ingericht, waai- onder meer eten en drinken werd verkocht voor het goede doel. Woordvoerder René Ruissen van de organisatie noemde het weliswaar gezellig druk. maar hij had wel wat meer bezoek uit de Goese binnenstad verwacht. Hiervoor pendelde speciaal een cabrioletbus tussen de Grote Markt en het evenemententerrein. De dag heeft, schatte hij, net een positief saldo opgeleverd. Ondanks het haastige constructiewerk, vielen de vlotten op het drie kilometer lange parcours niet uit elkaar. Hoewel kant-en- klare peddels waren toegestaan, waren er ook van takken geïm proviseerde exemplaren. Halverwege moesten de opvarenden, bij wijze van extra hindernis, door een boven het water hangende autoband klimmen. De prijzen werden als volgt verdeeld: snelste vlot bouwbedrijf Rijk, Goes; meeste opvarenden (twaalf): fa Rijkholt. Kamper land: mooiste vlot: WSV De Arne, Middelburg. swi IELBURG - De Zeeuwse 01 elzakband Inter Scaldis Pi- 'n'i nd Drums en de volksdans- Medioburgum zijn zater- eruggekeerd na een succes- erblijf van een week in Po- Ie groepen werden onder- acht in het kasteel van Jan- e, De groepenn verzorgde reeks optredens in Poznan -jfachten een beleefdheids- aan de zusterstad van ilburg, Glogow. De ver- ngen waren daar op uitno- ijvan de academie Lany in Scaldis was dinsdagmor- anwezig bij de opening van grote Poolse textielbeurs, 's r/ ags werd muzikale mede- ing verleend bij de opening '92. de grootste Ooster- ursooit in Polen gehouden. hoogwaardigheidsbekle- waren daarbij aanwezig. e tenement werd op de Pool- levisie uitgezonden. Medio- im trad op voor een zaal ai van de Poolse Aca- J tensdag werd besteed aan lezoek aan het muziekmu- |in Poznan, waarna een op- op de markt volgde. verzorgden •groepen voor een overvol- in het Kuituur Paleis op- j ismeteen kindergroep uit Slowakije en een folklo- jj lp uit Polen. ppj Imiag werd een bezoek aan nationale monument in i»'-Lednicki gebracht, waai de Poolse burgers hun ne er» 'dng hadden gebouwd. volgde een bezoek aan !w' Beide groepen werden ^igen door het gemeente- aur van deze stad, waarna me' 'ondrit door Glogow werd Dl iatt en voor het kasteel als PPgetreden. S ssinger na S fstallen uit Ed ga s gepakt 10 fi e "StBURG - De Vlissinger J 1.(48) is in de nacht van dag op zondag in Middel- vf[ aa|igehouden op verden- 'antiediefstal vangereed- 5 uit drie auto's. i Machte was actief aan de Pr Vlissingseweg in Mid- Twee automobilisten G' fen het hem erg gemakke- Madden hun auto open la- aan De derde is door de opengebroken. Hij ?emunt. op autogereed- vk' 'in dat had hij ook bij zijn jui KMing bij zich. Charles Burnett in Black Cinema-programma van onze verslaggeefster MIDDELBURG - Promotie van de zwarte film. Daarvoor is Charles Burnett helemaal van Los Angeles naar Middel burg gekomen. En niet alleen voor zijn eigen film 'To sleep with Anger', die zaterdag avond het Black Cinema-pro gramma van het Filmfestival Zeeland opende. „Die droom heb ik allang opgegeven, om een film te maken die grof geld oplevert. Beter gezegd: Ik heb daar nooit van gedroomd. Het gaat er mij - en met mij een he le rij onafhankelijke zwarte filmers - om een beeld te scheppen van een heel groot deel van de samenleving in de Verenigde Staten. Een soort tegengif voor Hollywood." Wat Hollywood doet heeft, vol gens Burnett, een niet te ver- vanwege de inkomsten. „Heel vroeg, in het begin van de ne gentiende eeuw, was er een zwarte pionier, James Bac- kworth, die een bergpas ont dekte in het westen, de Bac- kworthpas. Die pas was vrese lijk belangrijk voor de pioniers want nu konden ze in de win der naaf het zuiden. Voor de ontdekking verhongerde de helft van de bevolking. Die Backworth was een romanti sche figuur. Hij vocht met de indianen en tegen de indianen, naar gelang zijn eigen gevoel voor rechtvaaridigheid hem in gaf. Een schitterend personage voor een western. Die is ook ge maakt, in Hollywood. Maar wel met een blanke acteur in de hoofdrol." Dergelijke ge schiedvervalsing heeft, vindt Burnett, wel degelijk invloed op de Amerikaanse samenle ving. „Jonge kinderen hebben be hoefte aan helden met wie ze zich kunnen identificeren. Blanke jongetjes hebben een hele reeks van zulke, tot de ver beelding sprekende, personen waarover ze de ene na de an dere film kunnen zien. Zwarte kinderen zien alleen die drug verslaafde, vechtende, hoere rende zwarten en blanke kin deren ook. Ik wil hen op z'n waarlozen invloed op de sa menleving. Ook op zwarte Amerikanen. „Film, daar ben ik van overtuigd, draagt in be langrijke mate bij tot het beeld wat de samenleving van zich zelf heeft. Mensen identificeren zich met filmsterren en hun ge drag wordt erdoor beïnvloed. Daarom is film ook een me dium bij uitstek om de samen leving te veranderen. Holly wood voelt die verantwoorde lijkheid niet. Je kunt het verge lijken met de poppenkast. Jan Klaassen, Katrijn, de veld wachter en alle poppen hebben al sinds mensenheugenis de zelfde karakters. Ze gedragen zich altijd op dezelfde manier en in het verhaal zit ook weinig variatie. Succes verzekerd. Maar zwarten hebben in de poppenkast van Hollywood al tijd een negatieve rol. Ze verte genwoordigen drugs, geweld, prostitutie en hooguit zijn ze slachtoffer van het sociale of raciale systeem. Een zwarte is nooit de held." Charles Burnett: „Een soort tegengif voor Hollywood." foto Lex de Meester minst de helden teruggeven die hen zijn afgepakt." Charles Burnet sluit niet uit dat hij ooit zelf nog eens een film over Backworth maakt. Nu is hij bezig met een film die The Glass Shield gaat heten. Het gaat over een zwarte foot- ball-held, iemand die door de negatieve beeldvorming was heengebroken. Tijdens rasse- nonlusten werd hij opgepakt. Het politiekorps, dat als ui terst rasistisch bekend stond, bleef volhouden dat hij zich aan het touwtje van zijn sport- broek had opgehangen. Heel California weet dat hij is ver moord. Makkelijk is het voor Burnett en zijn collega's niet. „Wij kun nen niet filmen in de grote stu dio's want ze zijn niet ginteres- seerd in onze onderwerpen.. Een verhaal over het leven van een zwarte familie is de moeite niet. Aan de andere kant geeft dat ook weer een heleboel vrij heid. In die studio's moetje al tijd concessies doen. Dat hoe ven wij niet. Voor To sleep with Anger heb ik alleen concessies gedaan wat betreft de lengte. De film moest korter omdat de distributeurs er anders niks in zagen. Dat kon zonder het pro- dukt geweld aan te doen. Maar dan nog ging mijn film in 18 theaters in premiere. Een Hol- lywoodfilm draait meteen in duizend theaters." Burnett is niettemin blij met het grote succes dat zijn film bij het zwarte en blanke publiek had. Ergernis Het ergert Burnet dat de ge vestigde filmindustrie zelfs zwarte helden confisqueert van onze verslaggeefster Mieke van der Jagt MIDDELBURG-Na 110 minu ten To sleep with Anger, stapt de bioscoopbezoeker een beetje onzeker het licht van de foyer in. Wie is die Harry, die we aan het begin van de film joviaal het leven van een zwarte familie zien binnen stappen? En die aan het eind als lijk in in het gat van de keukendeur blijft liggen, ter wijl iedereen opgelucht gaat picknicken? Is hij de duivel, de Hairy Man uit de Afrikaan se mythologie, die je te slim af moet zijn om te voorkomen dat hij er met je ziel vandoor gaat? Of is het gewoon het noodlot dat Harry in verband brengt met ongelukkige ge beurtenissen. Moet de toe schouwer medelijden hebben met het massieve lijk op de keukenvloer of is het beter op gelucht de bioscoopstoel te verlaten? Charles Burnett, schrijver en regisseur van To sleep with An ger, toont zich een meester in het ongewisse. Hij vertelt het verhaal van een familie in Los Angeles, die het over de oevers van de Mississippi heeft als het over 'thuis' gaat. Echt boteren doet het niet. De ene zoon er gert zich groen en geel aan de ander, van wie alleen de moe der vindt dat hij deugt. Deze Babe Bro heeft nooit tijd om eens een klusje op te knappen maai" werken laat hij aan zijn vrouw over. Terwijl iedereen een mening heeft, in dit sluime rende conflict, komt Harry lo geren. Hij komt van 'thuis' en neemt al zijn .voodoo-kunsten en bezweringen mee. Zijn komst markeert het begin van een reeks onaangename voorvallen. De vader krijgt een beroerte, Babe Bro gaat steeds meer zijn eigen gang en slaat zelfs een keer zijn vrouw. Harry zien we intussen laadjes door zoeken en - helemaal zeker weetje het niet - stoken tussen de familieleden. Telkens als de conclusie dat Harry een boos wicht moet zijn, op het puntje van je tong ligt, doet hij weer iets wat hem kwetsbaar maakt. Als hem uiteindelijk de deur wordt gewezen, vertelt hij wat vriendschap inhoudt. Door de hele film speelt een buurjongetje hard en vals trompet. „Als hij onze vriend was, zegt Harry, „zou zijn trom petspel ons niet irriteren. Hij kan ophouden met oefenen en bevriend met ons raken maar dan wordt hij nooit de goede trompettist die hij worden wil". Die opmerking is de sleu tel tot Harry's gedrag maar ook dat van de rest van de fa milie, die zich van hem af wendt. Burnett heeft met een mini mum aan middelen een maxi mum aan suspense, humor en schoonheid in zijn film weten te brengen. Prachtig en ontroe rend is het feestje dat voor Har ry wordt aangericht, waarin een heel stel oude zwarte ac teurs de sterren van de hemel speelt. To sleep with Anger draait woensdag 9 september nog een keer in 't Beest in Goes, dat in het kader van het Filmfestival ook Burnett's Kil ler of Sheep en My Brothers Wedding vertoont. To sleep with Anger begint woensdag om 20.30 uur. schuift steeds verder op", erken de hij. Pas boven de twaalf meter zijn boten nu groot. Alleen in die categorie zijn nog wat ligplaat sen beschikbaar. OUD-VOSSEMEER, N-H KERK Christiaan Bor, viool, Kaeko Mu- koyama, cello en Kyoko Hashimoto, piano in werken van Schubert, De bussy en Mendelssolm door Kees Cijsouw Hoe bereidt men de luiste raar een onderhoudend avondje kamermuziek zonder dat er, strikt genomen, één meesterwerk aan te pas komt? Men vraagt, in de wel klinkende kerk van Oud-Vossemeer, enke le professionele, gedreven mu sici en laat die een programma samenstellen met Schuberts Arpeggione-sonate, Debussy's vioolsonate en Mendelssohns eerste pianotrio. Dan gaat er weinig mis - al moeten sommige bezoekers even verwerken, dat de in het vooruitzicht gestelde violist Jaap van Zweden niet van de partij is. - Het is een van de aardige kanten aan de periodieke verschijning van Christiaan Bor c.s. in Zee land dat ze kamermuziek bij zich hebben, die nog niet volle dig is afgegraasd. Het is ook een waagstukje om drie van die werken in één optreden te stop pen: als de kwaliteit van de mu ziek te wensen overlaat, dreigt langdradigheid. De combinatie van twee van de drie werken droegen dat gevaar in de kiem met zich. Schuberts Arpeggione-sonate (de arpeg- gione was een kruising tussen een gitaar en een cello) mag dan mooi melodieus klinken, in de zich herhalende muziek van de finale beving althans deze luiste raar de neiging tot een geeuwtje. Evenmin als Schubert heeft Mendelssohns eerste trio de la ding en ambitie van een mees terwerk, welluidend, tikje pathe tisch, maar niet hemelbestor mend en in sfeer en tijd niet zo ver van Schubert vandaan. Alleen de sonate voor viool en piano van Debussy heeft wel een grootser ambitie, contrastrijk, bewogen en elegant tegelijk als die muziek klinkt. Het was De- bussy's laatste werk (1917) voor hij aan kanker overleed en hij was op de uitstraling van de mu ziek niet gerust: 'Misschien is het stuk interessant als docu ment voor het werk van een zie ke man tijdens de oorlog', no teerde hij over de sonate Een te sombere visie: zonder dat het werk de ere-divisie haalt, zijn de fantasie, de klankkleuren en de eigen toon onmiskenbaar De bussy. Zoals ai aangeduid waren de uit voeringen van een aanvaard baar, professioneel niveau. Schuberts Arpeggione-sonate klonk op de door Johan Jacobs gemaakte cello in handen van Mukoyama een tikje nassaal, maar wel mooi van toon en was artistiek van zo'n weldadige on gehaastheid, dat je er de techni sche vlekjes (intonatie-proble men vooral) bijna voor zou ver geven. Bij Bor deed zich in de so nate van Debussy min of meer het omgekeerde effect voor: een technische virtuositeit leidde er niet op alle momenten toe, dat Debussy ook muzikaal optimaal profiel kreeg. Bij beide werken had ik de nei ging het aandeel van pianiste Hashimoto te onderschatten. Onjuist zou dat zijnze diende de muziek en haar partners onbaat zuchtig, ook in Mendelssohns trio. Maar daar had ik de indruk, dat de balans niet altijd perfect was. Ernstige gevolgen had dat niet. Het werd naar mij voor komt. mede veroorzaakt door dat de musici de jonge Mendels sohn zo gepassioneerd vertolk ten. dat ze hem in stijl een eindje verderop de muziekgeschiede nis indroegen - richting Brahms. In dat opzicht stond het prach tig. lichtvoetig gespeelde scher zo bijna haaks op de manier, waarop de rest van het werk werd aangepakt. De musici her haalden het na de royale bijval van de meer dan honderdvijftig bezoekers. HAAMSTEDE, RIDDERZAAL SLOT HAAMSTEDE Trio Pastourelle, Janna van Meche- len, fluit, Chantal Burie, harp; Kris Matthijnssens, altviool. V/erken van Donizetti. Meulemans, Maes, Velasco, Ravel, Tournier en Debussy. door Leen der Broekert Er kan maar één reden zijn om als fluitiste, harpiste en altist bij elkaar te gaan zitten: de sonate die Debussy voor deze omgevvone combinatie schreef. Het concert dat het Trio Pastou relle in de sfeervolle Ridderzaal gaf culmineerde dan ook in de uitvoering van dit glansstuk. Het is - gezien het karakter van de instrumentencombinatie - te begrijpen, dat het programma zich voornamelijk afspeelde in Frans-getinte, impressionis- tisch-achtige regionen. Binnen dit vrij beperkte speelveld wist het Trio toch een afwisselend en zinvol opgebouwd programma te brengen. Het Trio Pastourelle deed zich kennen als een ensemble, dat zich toegewijd en gewetensvol in dienst stelt van de muziek. Deze op zich lovenswaardige, sympa thieke houding leidde ertoe, dat de interpretaties op sommige momenten wat schools en braaf klonken. De verrassing van de eerste pro grammahelft was de Sonate van Arthur Meulemans. Met name het vredige middendeel werd heel mooi en ongeforceerd voor de luisteraar uit de doeken ge daan. Storend, dat uitgerekend tussen twee delen van deze sona te de verlichting moest worden geïnstalleerd. De neo-klassieke, didactisch aandoende Sonatine van Jef Maes kon mij minder boeien. Van Mechelen en Mat- thijnsens speelden het werk ove rigens met veel overtuiging. De Sonate van Donizetti - een com binatie van bel canto en Mozar- tiaanse gratie - hield aan het be gin van het programma de aan dacht meteen gevangen. Janna van Mechelen speelde het stuk muzikaal en met de nodige dis tinctie. Het concerto Leones van Antonio de Velasco ontpopte zich als een stukje edelkitsch, dat met zijn vele herhalingen en onhandige harmonische wen dingen volksmuziekachtig aan deed. Kris Matthijnssens maak te er met zijn innige, geconcen treerde lezing het beste van. Via een fraai klinkende bewer king van Ravels bekende Pava ne pour une infante défunte be landden we na de pauze vervol gens bij een tweetal stukken van Tournier, de Debussy van de harp. In deze werken worden de mogelijkheden van het instru ment uiterst effectief geëtaleerd. Chantal Burie gaf deze Tour nierstukken gestalte met een be vredigende combinatie van flair en beheersing.. De vertolking van de al genoem de sonate van Debussy - het 'pièce de résistance' van het pro gamma - was heel aannemelijk. Wat men een beetje miste waren een vleugje raffinement, een ex tra dosis durf en een individuele kleuring van de afzonderlijke partijen. Afgezien van deze luxe eisen was het een vreugde, dit weinig gehoorde werk in een zo bijzonder mooie omgeving te kunnen horen. Accountants Belastingadviseurs Management Consultants

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 7