oegang tot veerboot moet beter
Precisiewerk op de zeebodem
erkent alternatieve
van samenleving
Een jager is geen boeman
PZC
ure Duitse merken
n' bij autodieven
feezot is klaar voor
[eis naar Liverpool
provincie
11
jchting Gehandicaptenbeleid ziet mogelijkheden
lezers schrijven
VRIJDAG 17 JULI 1992
^«verslaggeefster
DELBURG - De Zeeuwse
iting voor Gehandieapten-
iZSG) wil betrokken
„bij de beoordeling van
jpnkelijkheidseisen voor
uwe veerboot die de Pro-
je Stoombootdiensten
iaat bouwen. De ZSG is
faar teleurgesteld over
dissing van de provincie
«n lift tussen het bovenste
i en het promenadedek
(brengen, maar ziet op an-
punten mogelijkheden om
„jankelijkheid voor inva-
ile verbeteren.
5G is er helemaal niet van
overtuigd dat alle alternatieven
zijn onderzocht. Zo zou bijvoor
beeld een plateaulift volgens de
stichting tot de mogelijkheden
behoren. De provincie echter
vindt dat bij de bouw van de
veerboot voldoende rekening
wordt gehouden met gehandi
capten. De opdrachtgever richt
zich immers naar de eisen die'
zij-n uitgezet in Geboden Toe
gang, een serie richtlijnen van de
gehandicaptenorganisaties zelf.
Voor de ZSG is dat echter niet
voldoende. Met het vaststellen
van de nota gehandicaptenbe
leid heeft de provincie zich, zo
vindt de stichting, verplicht alle
belemmeringen voor gehandi-
onze verslaggever
5SINGEN - In Zeeland zijn
tl eerste halfjaar veel dure
s van Duitse toeristen ge-
i Vooral Schouwen-Dui-
idishet werkgebied van de
jieven. De politie ver-
jt dat er sprake is van een
«niseerde bende die lan-
jopereert en ook in noord-
md actief is.
uzijn in Zeeland tot nu toe
pro's gestolen, waaronder
iiende dure exemplaren,
^overigens minder dan het
van het eerste halfjaar
:ai Toen kwamen 113 aan-
l van autodiefstal binnen.
to-3 van de gestolen auto's
féand ziet er dit jaar als-
fit: 25 Opeis. 18 Mercedes-
;S Volkswagens en 22 in de
pie overige merken,
ti van het bureau voorko-
[sisdrijven van de politie
ervaring dat de grootste
c aangiften van gestolen
[snog moet komen. Dat ge-
iseestal in de zomermaan-
Eet aantal gestolen wagens
E tot nu toe, staat ook nog
overhouding tot de totalen
1991 (402 auto's) en 1990
H nu toe 83 gestolen auto's
[eigendom van 60 Neder-
jrs, 17 Duitsers en 6 Belgen,
jdels zijn al weer 14 Opeis
it. evenals 6 Volkswagens,
radessen en 7 overige mer-
Het aantal teruggevonden
iligt lager dan in vergelijk
bare perioden van voorgaande
jaren.
In het eerste halfjaar van 1990
werden 89 auto's gestolen. Daar
van zijn er 66 terecht. Van de 113
in het eerste halfjaar van 1991
gestolen auto's zijn er 75 terecht
zijn.
De gedupeerden waren in het
eerste halfjaar van 1990 82 Ne
derlanders. 4 Duitsers, 2 Belgen
en 1 Fransman. In 1991 waren
die cijfers als volgt: 98 Nederlan
ders, 11 Duitsers, 2 Belgen en 2
Fransen.
Incidenteel
G. J. Werff van de rijkspolitie op
Schouwen-Duiveland maakt
duidelijk dat de diefstallen van
de auto's zich niet op enkele
plaatsen concentreren. Het ge
beurt over het hele eiland. Inci
denteel worden wel eens auto
dieven opgepakt-, maar tot nu
toe is niet gebleken dat die iets
te maken hadden met de struc
turele diefstal van dure auto's.
Werff realiseert zich dat toeris
ten vaak geen garage tot hun be
schikking hebben waarmee au
todiefstal kan worden voorko
men. Daarom pleit hij voor pre
ventieve maatregelen bij recrea
tievoorzieningen, zoals cam
pings, bungalowparken en
jachthavens. De Schouwen-Dui-
velandse politieman denkt dan
aan goede verlichting op de par
keerplaatsen, bewaakte par
keerplaatsen of slagbomen die
alleen met een pasje geopend
kunnen worden.
capten weg te nemen in bestaan
de en nieuwe voorzieningen. Be
halve een trapplateaulift zouden
er parkeerplaatsen voor gehan
dicapten op het rijdek moeten
komen, een invalidentoilet op
het bovendek, een verlaagd ge
deelte bij de bar. goede verlich
ting en trappen en contraste
rend kleurgebruik voor slecht
zienden.
De provincie is helemaal niet
van zins het promenadedek voor
rolstoelers toegankelijk te ma
ken. De voorzieningen aan de
wal maken de veerboot toegan
kelijk voor iedereen die van de
ene naar de andere overkant wil.
Voor rolstoelers is op het rijdek
een verblijfsruimte ingericht,
waar ook een invalidentoilet
komt. De overtocht duurt, vol
gens de provincie, zo kort dat
het niet rendabel is dure liften
aan te brengen om mensen naar
de salons te krijgen.
Toeristendag
in Zierikzee
ZIERIKZEE - Zierikzee staat
dinsdag voor de tweede keer dit
jaar in het teken van de toeris
tendag. Deze keer is het thema
vrije tijd. In de binnenstad
wordt een groot podium neerge
zet, waarop artiesten optreden
en mode wordt getoond.
Verder begint 's ochtends op de
Balie een kinderrommelmarkt.
Voor de Nieuwe Kerk tonen hob
byisten hun waar en langs het
Havenpark staan kramen van
verenigingen en ideële instellin
gen. Op de oude Vismarkt wor
den gekookte mosselen te koop
aangeboden. Een tocht over de
Oosterschelde behoort ook tot
de mogelijkheden. Tevens is er
het gebruikelijke aanbod van
terrassen en kramen en rijdt de
paardentram door de stad.
Kinderen kunnen onder meer
kijken naar het poppentheater
Robhetty of zich laten schmin
ken. De toeristendag duurt, van
10 tot 17 uur.
Fanfare - De honderd jaar ou
de fanfare Euterpe uit Heinkens-
zand geeft dinsdag een zomer
avondconcert in Nieuwdorp. De
jubilerende fanfare speelt bij
gunstig weer op het Oranjeplein;
bij slecht weer wordt uitgewe
ken naar de hervormde kerk. De
aanvang is 19.30 uur.
S - Goes maakt een be-
pbeginnetje met een ge-
khandeling van gehuwde
gehuwde paren. De ge-
ItGoes krijgt een speciaal
Ier,waarin niet getrouwde
fcrs hun relatie officieel
B laten bevestigen. Een
van de Goese ge-
ging daarmee don-
gavond akkoord.
SGP GPV/RPF-fractie en
DAiinclusief zijn twee wet-
k' stemden gisteravond
SGP/GPV/RPF-woord-
S. de Putter verwierp
bcrstel op grond van bijbel-
innen. Bovendien be
drijn fractie de instelling
ia dergelijk register als
«r dan een loos gebaar,
een inhoudsloze zaak.
Ho gestolen
ttERSHAVEN - Aan de
Ic Jachthaven in Brou
wen is deze week een auto
Het betreft een groene
Golf met als kente-
LY. De wagen is 1500
waaraan geen enkel recht kan
worden ontleend." Binnen het
CDA bestaan eveneens princi
piële bezwaren. Daarnaast, zo
betoogde CDA-fractievoorzitter
J. T. Laport, heeft het weinig zin
om in Goes met een eigen veror
dening te komen, terwijl op lan
delijk niveau aan een wettelijke
regeling wordt getimmerd. De
overige fracties bleken ongevoe
lig voor die argumenten.
Het COC (de belangenorganisa
tie van homoseksuelen) heeft be
zwaren tegen de Goese aanpak.
Het COC meent, dat de regeling
onvoldoende is toegesneden op
homo-paren. De Goese verorde
ning zou geen wezenlijke bij
drage leveren aan de bestrijding
van discriminatie waarmee ho
mo's nog altijd worden gecon
fronteerd. De regeling biedt voor
hen geen enkel uitzicht op het
recht op een wettelijk huwelijk,
adoptie of voogdij. Met name bij
de fractie van Groen Links be
staat begrip voor die bezwaren.
Desondanks stemde Groen
Links - evenals de WD, PvdA
en D66 - in met het collegevoor
stel.
Op één onderdeel werd het voor
stel gewijzigd. Aanvankelijk
zouden alleen paren die beschik
ken over een notarieel vastge
legd samenlevingscontract zich
in het register mogen laten in
schrijven. Die bepaling werd -
na een amendement van Groen
Links. PvdA. VVD en D66 - ge
schrapt.
Bechstede
Voor de herinrichting van een
deel van de Bechstede (Goese
Polder) kwam donderdagavond
bijna 400.000 gulden beschik
baar. De gemeente zal de woon
wijk stapsgewijs opknappen om
een verdere achteruitgang van
de leefbaarheid in die buurt te
gen te gaan.
De raad besloot gisteravond ook
om het voormalige belasting
kantoor aan de A. Joachimikade
voor 770.000 gulden aan te ko
pen. Daarmee wil de gemeente
een eventuele toekomstige uit
breiding van het stadskantoor
veilig stellen. Het oude belas
tingkantoor ligt vlak naast het
stadskantoor.
De raad keurde ook de gemeen
terekening over 1991 goed. De
jaarrekening vertoont een over
schot van ruim 400.000 gulden.
De gemeente zal dat geld gebrui-.
ken voor versnelde afschrijvin
gen.
Onder leiding van jager Peter van Langeraad makende kinderen korte metten met het vuil in de
bosjes in Noordgouwe. foto Pieter Honhoff
Scholieren leren aspecten jacht kennen
van onze verslaggeefster
NOORDGOUWE - Wat heeft hij het meest ge
schoten en schiet hij ook weieens per ongeluk
op een beschermd dier? Hoe oud is zijn hond
en kan die ook zwemmen? De leerlingen van
de openbare basisschool de Springplank in
Noordgouwe nemen hun kans waar: een jager
in de klas, die kun je alles vragen.
Peter van Langeraad uit Kerkwerve, lid van de
Koninklijke Nederlandse Jagersverenigmg
(KNJV). is de eerlijkheid zelve. Hij heeft het
meest eenden afgeschoten, zegt hij. en per on
geluk heeft hij ook weieens een kievit aan zijn
eind geholpen. En Chuck, zijn Engelstalige
jachthond, is zes en kan ook zwemmen.
Nog nooit heeft Van Langeraad een ree gescho
ten. „Net goed!" roept een jongen uitde boven
bouw. „Nou, daar zit toch ook weer een verhaal
achter", reageert Van Langeraad en hij ver
haalt van het optimale evenwicht, van het
vastgestelde aantal reeën per hectare en dat
bij overschrijding daarvan mag worden ge
schoten.
Uitleg, daar gaat het de KNJV om en daarom
hebben leden vorig jaar op twaalf Schouwen-
Duivelandse scholen lesgegeven en maakt ze
nu weer een kleine ronde. Van huis uit. weet
Van Langeraad, wordt er vaak erg negatief ge
dacht over de jacht en dat moet nodig verande
ren. De jager is geen boeman, maar net zo goed
beheerder van natuur en milieu. Want een goed
milieu is het behoud van de dieren. Daarom
ook is aan de les dit jaar een schoonmaakactie
verbonden. De veertig leerlingen van groep 3
tot en met 8 maakten woensdagmiddag dap
per Noordgouwe schoon. En ze vochten om
Chuck: „Na jou mag ik hem!"
Drie weken geleden heeft Van Langeraad bij de
bovenbouw al een les gevuld. Sindsdien is de
klas heel wat minder negatief overjagen gaan
denken, constateert schooldirecteur Jan van
der Gaast bij het nagesprek met de klas. Dat
wil niet zeggen dat iedereen nu enthousiast is
geworden. „Ik vind het nog steeds zielig", zegt
een meisje. En een ander vindt dat alleen de
jacht op zieke dieren door de beugel kan. Maar
hoe ze er ook over denken, ze willen allemaal
dolgraag dat de jager volgend jaar weer terug
komt. Niet in de laatste plaats, omdat de jager
zulke mooie lege patronen weggeeft, zegt een
jongetje. Maar hij wil dan ook in het leger.
tiezot van Veere is één van de schepen die de tocht van
tatots naar Amerika 500jaar na dato nog eens overdoen.
°oi heeft inmiddels de tocht van Neio York naar Boston
fwde rug en zal koers zetten naar Liverpool. Aan boord
Ne Zeezot, als bemanningslid, is Cathalijne Romijn. Zij
«koor de PZC verslag van de reis, deze keer uit Boston.
- We hebben voor honderden guldens voedsel in-
TOn voor de oversteek naar Liverpool, die vandaag
van start gaat. De zeilen liggen bij de zeilmaker om
'Pareerd te worden en de watertanks zijn gevuld. De
is klaar.
Nstrijd begint vanmiddag. De route die wij nemen gaat
kpeCod, beroemd om de walvissen die daar te zien zijn.
kal meteen een stuk kouder worden, omdat we de uit
«land afkomstige Labradorstroom een stukje moeten
*ken We zullen echter te zuidelijk varen om een ijs
den te komen.
«een vreemd idee dat we aan het laatste stuk beginnen,
pand aan boord heeft zin om naar huis te gaan. Het zal
zijn om terug te keren naar het gewone leven,
'«n Boston zelf was een chaos. We moesten aan een boei
t^n. zodat we met behulp van een rubberbootje naar de
u^ten varen. Niet echt handig, gelet op de boodschap-
meenemen en de reparaties aan de boot.
was er weini& georganiseerd, maar we heb-
i ®sgoed weten bezig te houden met wachten op de mon-
^eimaar niet kwamen opdagen. Op de dag voor het
6*4 m alles natuurlijk op het laatste moment. Hope-
T'-loopt de oversteek wat rustiger.
De Middelburgse hoofdwerktuigkundige J. A. de Koning begint binnenkort aan een nieuw karwei aan
boord van de Doek Express 20, de aanleg van een telefoonkabel tussen Petersburg en Kopenhagen, foto
Ruben Oreel
Nederlands schip legt transatlantische telefoonverbinding
van onze verslaggever
MIDDELBURG - J. A. de Ko
ning, hoofdwerktuigkundige
aan boord van het Nederlandse
kabelschip Doek Express 20,
neemt een stukje telefoonkabel
in de hand. 't Is nog geen twee
centimeter dik. In de kern zitten
zes glasfiberkabels, draden van
ééntiende millimeter. Vijftig
duizend gesprekken kunnen er
tegelijkertijd door plaatsvin
den. „Die kabel hebben we in de
zeebodem gelegd", vertelt de
Middelburger. „Elfhonderd ki
lometer aan één stuk, vanuit
het midden van de Noordzee de
Atlantische Oceaan in, boven
Schotland."
Het leggen van kabels over en
ook in de zeeboderrf is terug van
weggeweest dankzij de glasfi-
berkabel. Die kan wat betreft
snelheid en kosten de 'concur
rentie' met de satelliet aan. Een
groot aantal telecommunicatie
bedrijven heeft de handen ineen
geslagen en werkt aan een we
reldwijd netwerk van glasfiber
kabels. In oktober wordt Neder
land aangesloten op een schakel
in het netwerk, de Transatlantic
Telephone (TAT) van New York
naar het Duitse Waddeneiland
Nordemey. Van Norderney moet
nog een aftakking naar Neder
land worden gelegd die bij Eg-
mond aan Zee aan land komt.
High tech
De glasfiberkabel is high tech.
Het leggen van de kabel is dat
ook. Rederij Doek Express Ship
ping, een volle dochteronderne
ming van Van Ommeren Ship
ping Nederland, heeft speciaal
voor dit werk het dokschip Doek
Express 20 laten verbouwen. De
Doek Express 20. die voor mam
moettransporten werd en wordt
gebruikt, is uitgerust voor het
'onderploegen' van kabels. „Dat
was een gat in de markt", weet
De Koning. „Internationaal is
vastgesteld dat telefoonkabels
bij een diepte van minder dan
1200 meter in de zeebodem moe
ten worden gelegd. Daarboven
mogen ze op de zeebodem wor
den gelegd."
De Doek Express 20 heeft voor
het gedeelte van de Transatlan
tic Telephone 1100 kilometer ka
bel geladen in het Amerikaanse
Newington. Aan één stuk. De ka
bel is niet overal even dik. Dat
moet. Pijpleidingen moeten bij
voorbeeld worden 'overgesto
ken'. De kabel moet daar - om
beschadigingen te voorkomen -
dikker zijn dan in de zeebodem.
Dat is vantevoren exact uitgere
kend. „En de verschillende dik
tes kloppen", verklaart hoofd
werktuigkundige De Koning.
Het leggen van kabels is preci
siewerk. De Doek Express 20 is
voorzien van vijf computerge
stuurde schroeven die het kabel
schip constant op de uitgestip
pelde koers houden. De kabel
wordt in de zeebodem aange
bracht met behulp van een één-
scharige ploeg op ski's. Die trekt
een voor in de grond. De tele
foonkabel wordt via rollers door
de ploeg geleid en in de voor ge
legd. Dat proces wordt op het
schip via onderwatercamera's
nauwgezet gevolgd. De water
diepte. de diepte van de voor en
de spanning in de telefoonkabel
worden in de gaten gehouden.
Zo wordt een halve tot anderhal
ve kilometer per uur afgelegd, af
hankelijk van de grondsoort.
Met de Doek Express 20 is tot
middenin de Noordzee de glasfi
berkabel aangebracht. Een
Zweeds schip heeft het stuk tot
het Duitse Waddeneiland Nor
demey gedaan. De Transatlan
tic Telephone (TAT) gaat Duits
land in en 'slaat af naar Schier
monnikoog. waar de kabel in de
zeebodem verdwijnt om bij Eg-
mond boven water te komen.
Dat deel moet in oktober klaar
zijn. De Doek Express 20 zou dat
eerst doen. maar in augustus
wacht een ander karwei: de aan
leg van een kabel tussen Peters
burg en Kopenhagen.
..'t Is duur, het leggen van zo'n
kabel", verzekert De Koning
„Maar als die er ligt, levert die
ook een hoop op."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac
ties op in de PZC verschenen berichten, artike
len of commentaren Niet voor open brieven,
gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen
of stukken zonder duidelijke opgave van adres
en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250
woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven kan niet worden gecorrespondeerd.
I I M I I I I I I I I I I I I I I IK
Boulevard autovrij
Het provinciaal bestuur heeft
het in de PZC van 8 juli over bij
stelling van het beleid noodza
kelijk om de vooraanstaande po
sitie van Zeeland op toeristisch
gebied te behouden.
Nu de gemeente Vlissingen bou
levard autovrij heeft afgewezen
wordt het tijd, dat ons provin
ciaal bestuur, nu het toch bezig
is met bijstelling van het beleid
en de belangen van de eigen be
volking, boulevard autovrij op
de eerstvolgende vergadering
als agendapunt opneemt.
Geacht provinciaal bestuur
kom eens naar de Vlissingse
boulevard (auto-vrij parkeren
op het immens grote parkeerter
rein achter de boulevard s.v.p.).
Geniet van het ruisen van de zee
en de scheepvaart. Het enige
waar u van kunt genieten is een
lint van blik en knetterende mo
toren. milieu-vervuilende uit
laatgassen, waaronder rondjes
rijdende macho's in dure auto's,
open dak en ramen, waaruit een
stampend soort geluid wordt
uitgespuwd.
Het provinciaal bestuur heeft
het over leefbaarheid en een
aaneenschakeling van toeristi
sche. landschappelijke en cul
tuurhistorische elementen langs
de Zeeuwse kust. Het gemeente
bestuur van Vlissingen heeft
hier nog nooit van gehoord. Dat
houdt zich bezig met zaken als
het terugdringen van het ge
bruik van tropisch hardhout of
het maakt snoepreisjes naar Ta
ganrog in Rusland, enz.
Ik vind dat het provinciaal be
stuur het gemeentebestuur van
Vlissingen duidelijk moet ma
ken, wat het bedoelt met zijn
nieuwe beleidsplan recreatie.
Als prioriteit voor de gemeente
Vlissingen geldt boulevard auto
vrij.
Ton Maasdam'
Boulevard Bankert 20.
Vlissingen.
Vaar belasting
Het Kabinet heeft besloten, dat
de vaarbelasting per 1993 inge
voerd moet worden, dit ondanks
forse kritiek vanuit de Raad van
State en de watersport. De da
mes en heren van CDA en PvdA
weten het blijkbaar beter, of zou
het zo zijn dat de negatieve ge
luiden niet tot de ivoren toren
zijn doorgedrongen? Zo zijn er
vanuit de ANWB, de KNWV, de
KNMC en vele watersportver
enigingen. alsmede door parti
culiere initiatieven vele handte
keningen en tegenstemmen
richting Den Haag gezonden.
Deze stemmen waren zo te zien
van geen enkel gewicht, geld
nood maakt de politiek blijk
baar doof.
Mochten de Kamers de invoe^
ring van de vaarbelasting goed
keuren. meen ik dat ons Neder
landse watersporters niets an
ders rest. dan onze stem, die bij
verkiezingen plotseling wel weer
gewicht krijgt, in elk geval niet
aan de huidige regerende partij
en CDA en PvdA te laten toeko
men.
Wellicht dringt het dan op deze
wijze tot Den Haag door. dat de
dames en heren daar. gekozen
volksvertegenwoordigers zijn.
die daar door maar zeker ook
voor de burgers werken.
P. L. Brounts,
Griegklaan 11; -
Vlissingen.
MTS Vlissingen
VLISINGEN - Aan het Zeeland
College, sector MTS in Vlissin
gen zijn de volgende kandida
ten geslaagd:
Technische informatica T14a; Mar
tin Bliek, Marco Boehout, Didier Eet-
velt. Jeffrey van Gils, Hans Haverbe-
ke, Marcel Hoogeboom, Josselyne
Hurkmans, René Koenraadt, Wim
Kosten. Edwin Lankwarden, Mi
chael Leichsenring, Hans Loos, Ro
bert Marcussen. Borgert Nienhuis.
Marleen de Nooijer. Johan Pouwelse.
Frans Trimbos. Marco Vermeirssen.
Edwin Verplanke. Anja van der Vliet.
Wilbert Volkers. Wijnand Willemse.
Beanka Wisse, Jacco de Zwart.
T14b: Remo Bol. Serge de Bruijn,
Martin Daniëlse, Hans Houweling.
Frank Klaassen. Ron de Koek. Desi-
ree Maljers. Jacco Mes. Marcel Pot
ter, Rob Prop. Wilbert Wenmakers.
Elektrotechniek AET: E4a: Emile
Anrochte. Jan Bakker. Marco Berk-
heij, Erik Bevelander. William
Boone. John Buijck. Martin Dekker.
Bert Doedel. Michel Dol. Renë Els-,
hout, Richard van Gemert, Jos
Groosman. Mark Hoogstrate. Stefan
Hoondert. Leon Jansen, Erik Louws.
Serge Meulmeester. Robert Minder-
houd imet lof). Peter Oste. Arjan de
Regt. Jurgen Rogh, Jacco Saaman.
Jorge Sereno. Arnold Smit. Arno van
de Weele
Elektrotechniek EIT: E4b: Mare
Aben. Rob Baljeu. Ab Gideonse. Wil-
ko Janse. Wim Peene, Pascal van
Rooy. Jeroen van Sorgen, Enck
Traas, Paul van der Velden.
Elektrotechniek ECA: E4c: Frank
Bertijn. Michiel Bijleveld, Ton Buijs,
Paul Cappon, Jeroen Dekker, Sand-
ro Eversdijk, Mark Houtzager, Ro
land de Jong, Edward Kleinjan. Mar
tin Koppejan. Arjan Koster, Xander
van Luyk. Willem-Jan Marinissen,
Dennis Naerebout, Jeroen Nieuwen-
huize, Guus Nolle, Martin Pruyssers,
Richard Raas, Johan Ruben. Oscar
de Smit. Christiaan Smolders, Toon
van der Tak, Ronald Verkaart, Mar-
tijn van der Wel, Eric van Zon.
Elektrotechniek TCK: E4d: Bert
Chermanne, Corné van Eekelen, Ro
bert Hartman. Hugo Jacobs. Chris^
taan Kok, Rens van Liere, Coen van
Loon. Benno de Loos, Engelbert
Meijer. Wahied Niamat, Frank Nieu-
wenhuize. Mark Schenk, André van
de Velde. Christian Verberkmoes.
Mart Verburg. Jaap Zweemer.
Bouwkunde: B4: Ko Allemekinders.
Marco Brouwer, René van Eijzeren,
Edwin Fraanje. Johan Francke Han
Harthoom, Monique Hollestelle. Ed
win de Jonge, Mark Lemson. Maris-
ka Matthijsse. Harald Pientka, Je
roen van Popering. Stefan Priemis,
Ronald Roose. Edwin van Strien
(met lof), Tom den Toonder. Andre
Verloo. Tonny Verloop. Robbie de
Vlieger
Werktuigbouwkunde TT: W4a:
Hans-Roelof Bauer. Sander de Bert.
Marcel Beuker. Ruud Coenen. Rob
bie Comelis, Ronald Dekker. Arthur
Elliott. Jim Houmes. Leonard Huis-
soon. Gert-Jan Jacobse (met lof).
Johnnv Jansen. Erik de Jonge. Mare
Kole. Peter Pellens. Jan-Mark Mat
thijsse. Ronald Muller. Dennis de
Nood. Kees Otto. Roland Picavet.
Michel van de Plasse. Mamix Salo
me. Eduard Salomons. Jordan
Schrierv Michiel Sinke, Robert de
Smidt. Steven Winter, Colin Zegers.
Werktuigbouwkunde TT: W4b:
Ronme Braam. Erwm Brasz. Michel
Coens, Henk Geelhoed. Koen van
Gijs. Jacky Hage. Bram Heijboer. Ar
jan van den Hoek, Mark Jansen. Pe
ter Jansen, Peter de Jonge, Michel
Kramer, Adrie Maljaars, Oscar Pee-
ters, Raymond van Reeuwijk, Gert-
Jan de Visser, Johnny de Visser, Pa
trick Visser, Robin van Voren. Gert-
Jan Westerweele. Bram Wijne. Ro
bert Wisse, Frank Zoetewei
Werktuigbouwkunde BT: W4c: Jan
Aarnoutse, Wilco de Buck, Kees Her-
rebout, Jan Kees Kaljouw, Hans
Klaasse, Adriaan Kouwenberg, Ar
jan Louwerse, Robin Polderman. Jan
Sinke, Emiel Verburg. Arno de Vis
ser. Roland Vreeke, Femke de Vries,
Harm Walhout. Ernst van der Weele.
Remko Witteveen.
DGO Mode
en Kleding
VLISSINGEN - Aan het Zeeland
College, sector DGO-Vlissingen,
slaagden de volgende leerlingen
voor het examen Mode en Kleding:
Realisatie met vestiging: Angelien
Michielsen, Joyce Nijhuis. Annabella
Sian. Suzan van de Walle. Isabel Zee-.
gers
Realisatie zonder vestiging: Sylvia
de Bruijn, Marja van Heemskerk.
Clarina van Hese. Ilse de Nooijer,
Chantal Nooitgedagt, Yvonne Sinke.
Jeanette Tevel. Merel van Wezel.
Commercie: Bianca Brouwer. Linda
Harinck, Robekka Latupasinalo. El
len Corien de Hond.
Presentatie met vestiging: Petra
van Be veren. Chrettene Hoek, Lilith
de Jonge. Helma Wesdijk
Presentatie zonder vestiging: Astrid
Everaard, Nelly Frljhoff. Wendy La-
zaroms, Esther de Rijk. Dobby
Royers, Miranda Wille
Zeeland College
MIDDELBURG - Aan het Zee
land College, sector Streek
school BBO/KMBO-vt, afdeling
KMBO-Administratie, behaal
den de volgende leerlingen het
diploma:
Differentiatie: Bedrijfsadministra-
tief medewerkende: Danny Hofman,
Mark Janse, Wilma Kopmels, Sylvia
Koster, Thibaud Poley, Sandra Sim
pelaar, Conny Vermuë, Matty Ver-
muë, Marleen de Vlieger.
Differentiatie: Secretariaatsmede-
werkende: Mandy Klink, Marjolein
Oosthoek, Sandra Simpelaar, Conny
Vermuë, Matty Vermuë, Amantis
van de Wal,
Verklaring: Elise Hartsyker.
Afdeling KMBO-Detailhandel: Dif
ferentiatie ontwikkeling en ont
spanning: Jolanda van Gilst, Serge
Goossens
Differentiatie wonen doe 't zelf: Ca-
rola de Schipper. Els de Troije
Verklaring: Dylan van Belzen, Ester
Bliek, Alex de Feijter. Claudia Wa
genmakers.
KMBO-Horeca: Differentiatie Res-
taurant-Kok/Kokkin: Peter Alme-
kinders, Edwin Joosse. Joris Kriele,
Edwin van Liere. Nikie Overbeeke,
Robert Passenler, Adriaan Schoe,
Erwin Stroo, Marijke Tresonie, Nan-
da Zoeteweij
Differentiatie Restaurant-Kelner/
Serveerster: Michel Keijmel. Henny
Schuurman
Verklaring: Differentiatie Restau
rant Kelner/Serveerster: Freike
Koopmanschap. Mirjam Kruit-
bosch Differentiatie Restaurant
Kok/Kokkin: Simon Titaley
KMBO-Motorvoertuigentechniek:
Differentiatie PcrsonenautomobieT
len: Serge van den Bos, Maurice
Faasse, Danny 't Gilde. Remco Koo-
man. Patrick Ridderbos. Marfijn de
Schipper
Differentiatie Bedrijfsautomobie-
Icn: Ron Klippel, Jacco Riemens.