pzc Meer dan hits en glitter Maire Brennan is beduusd van succes Bronx Style Bob is van de straat Vlariah Carey kunst cultuur VRIJDAG 17 JULI 1992 29 In kleedkamer 8 van Thames Television's vergeelde sludiocomplex heeft Mariah Carey temidden van haar bandleden hoorbaar de dikste pret. Goed gehumeurd begint ueven later dan ook in de belendende ontvangstruimte jan het vervullen van haar morele verplichting tegenover nd': een uitgebreide update vanaf zo ongeveer het sensationele internationale succes van haar in 1990 verschenen debuutalbum. Sindsdien heeft het Newyorkse natuurtalent zich nauwelijks nog buiten de eigen landsgrenzen vertoond, maar bield het wel alom de aandacht op zich gevestigd. Deze weken bijvoorbeeld prijkt de voormalige serveerster opnieuw bovenaan talloze iitparades met haar krachtige live-versie van de Jackson 5- klassieker Til Be There', de eerste single van haar mini- album Unplugged. Mariah Carey: Zingen alleen is niet zaligmakend. Mariah Carey vindt dat ze met het alternatieve pronkstuk Til Be There", de pure neerslag van haar akoestische optreden voor MTV. in éen klap al heel veel (ver velende) vragen heeft beantwoord. Zo moet Unplugged onmiddellijk een eind hebben gemaakt aan de links en rechts gerezen twijfel om trent haar mogelijkheden als 'zan geres naturel'. ..Daarover deden al lerlei rare verhalen de ronde, om dat ik tot nog toe maar zo weinig 'live' heb opgetreden", weet de 22- jarige 'Assepoester van de Ameri kaanse popmuziek'. „Ik kan niet ontkennen dat ik op dat punt nala tig ben geweest, maar ik voeg er meteen aan toe dat ik daarvoor mijn redenen heb gehad. Aller eerst moet men niet vergeten dat ik vanuit het niets tot een soort su perster ben gebombardeerd. Ik was een modaal koorzangeresje dat met enig geluk in één keer de roos had getroffen, dus voor mijn eigen gevoel was ik nog aan een he leboel dingen gewoon niet toe. Be halve dat ik me nog niet rijp ge noeg achtte voor het geven van concerten, had ik slechts een al bum aan repertoire, gewoon te wei nig om mee op pad te gaan." Troef Zou ze het wel hebben gedaan, dan was ze nog langer en nadrukkelij ker de nieuwe troef van producer Narada Michael Walden geweest ofwel diens vervangster van de hem ontrouwe Whitney Houston. In plaats van die gemakkelijker weg koos Mariah Carey vorig jaar voor het avontuur door bij haar tweede album Emotions de touw tjes meer in eigen hand te houden. Deze hele ontwikkeling, na enig aarzelen van hogerhand gestimu leerd door haar platenbaas en ont dekker Tommy Mottola. heeft ook geleid tot een opvallend nuchtere kijk op haar 'droomdebuut', goed voor een afzet van bijna tien mil joen exemplaren en vele presti gieuze onderscheidingen. „Mis schien heb ik me bij het opnemen van mijn eerste album toch te veel laten aanpraten, had ik me meer moeten laten gelden. Maar goed, wat wil je als voor het eerst met al leen maar dure topkrachten de studio ingaat? Als je intuïtie je iets anders ingeeft dan wat zij suggere ren. dan denk je al gauw datje niet te eigenwijs moet zijn en dat zij het wel beter zullen weten." Hoewel de welgevormde dochter van operazangeres Patricia Carey het niet met zoveel woorden zegt is het wel duidelijk dat het etiket 'Whitney Houston-achtig' dat ze vanaf haar eerste single 'Vision Of Love' al meedraagt haar behoor lijk dwars zit. „Ik ken haar niet per soonlijk. Ik zie haar niet als een voorbeeld of een concurrente, ik vind haar wel een geweldig talent", luidt haar welhaast geprogram meerde reactie op de onvermijde lijke vraag naar haar mening over de vergelijkingswoede, die met na me in de Amerikaanse media maar niet tot bedaren korpt. „Of ik me daar echt aan stoor? Ik denk van niet, want ik geloof niet in die com petities rond verkoopcijfers of Grammy Awards. Daarvoor is de muziek mij te dierbaar. Bovendien ben ik er al achter datje als artiest in de media onderhevig bent aan bepaalde golfbewegingen. Eerst ben je de ontdekking van het de cennium. vervolgens word je gekri tiseerd omdat men alweer genoeg van je heeft. En heb je het daarna een tijdlang moeilijk, dan heb je kans dat je vanuit een underdog positie weer op meer sympathie kan gaan rekenen. Heus. ik heb me verbaasd over de kritieken op Emotionsdie veel minder jube lend waren dan bij mijn debuutal bum. Muzikaal beschouwd kan dat eigenlijk niet. omdat ik bij Emotions veel meer van mezelf heb durven geven, waardoor mijn stem veel meer karakter heeft." Bijnaam Deels om toch nog eens geheel ver lost te raken van de neerbuigende bijnaam 'Blanke Whitney Hous ton" zal Mariah Carey ('Ik ben ove rigens multi-raciaal. mijn vader heeft zowel Afrikaans als Venezo- laans bloed') zich zoveel mogelijk als een 'volbloed muziekdier' pro fileren. Dat wil zeggen ook als pro ducer (binnenkort van haar ach tergrondzanger Trey Lorentz), als aanvoerster van een eigen gospel groep en als schrijfster van pak kende kwaliteitsliedjes. ..Kijk, ik mag dan gezegend zijn met een be reik van, naar het schijnt, min stens vijf oktaven en door mijn moeder nog zo zijn geïndoctri neerd, ik weet ook allang dat zin gen alleen voor mij niet zaligma kend is. Ik wil me daarom ook in andere disciplines bekwamen. Die drang is minstens zo groot als de behoefte om een song op z'n fraaist uit te voeren", aldus Mariah Carey, die tegelijkertijd 'in de muziek' al tijd naar kameraadschap zal blij ven zoeken. „Ik zal mezelf pas ge slaagd vinden als ik alle kneepjes van het vak beheers, daarvoor vol doende erkenning geniet en kan vaststellen dat ik toch min of meer een normaal mens ben gebleven." „Ik wil sowieso voorkomen dat ik een geïsoleerd sterrenbestaan moet gaan leiden. In mijn jonge ja ren ben ik al heel veel alleen ge weest of zat ik bij veel oudere kin deren die niets met me op hadden. Daarna is er. toen ik met twee an dere meiden die ook zo graag zan geres wilden worden op kamers in Manhattan ging wonen een wereld voor me open gegaan. Sindsdien moet ik vrienden om me heen heb ben." Carole King In haar bijna dertig jaar oudere collega Carole King, ooit uitgeroe pen tot America's First Lady Of Song, denkt Mariah Carey inmid dels haar ideale voorbeeld gevon den te hebben Hun verrassende samenwerking, die resulteerde in If It's Over' (dat zowel op Emo tions als op Unplugged staat), heeft de jonge ster zelf misschien wel meer tot de verbeelding ge sproken dan alle andere kordaat gepasseerde mijlpalen. „Toen Ca role me opbelde om me te compli menteren met mijn debuutalbum werd ik al bijna gek van blijd schap. Toen ze vervolgens ook nog eens voorstelde om een song van haar op te nemen had ik het hele maal niet meer. Wat dacht je? Hier had ik de vrouw aan de lijn die me de plaat van mijn kinderjaren, 'Ta pestry', had geschonken." „Haar idee om mij haar 'Natural Woman' opnieuw te laten zingen, vond ik evenwel niet :zo geslaagd. Daarvoor is het mij te heilig. Zo ge redeneerd zat er dus niets anders op dan dat we samen iets nieuws zouden proberen te schrijven. Ca role was zo enthousiast dat ze van uit Idaho meteen het vliegtuig naar New York pakte. Voor we het wisten zaten we samen achter de piano en nog geen uur later was on ze baby "If It's Over' geboren. Als ik me als artieste iets mag toewen sen, dan zijn het van dit soort on vergetelijke magische momen ten." Louis Du Moulin De bescheidenheid past haar als een sjofele jas. Maire Brennan. de zangeres van Clan- nad, schikt zich met charme in het aangewaaide succes. Dat zij nu ook solo tot ongedachte hoogten stijgt, brengt haar eer der in verlegenheid. Je kunt in Ierland de radio niet aanzetten, schijnt het, of je hoort Die Stem. Dit keer: solo. „Het album wordt zo vaak gedraaid dat ik er beduusd van word." De miljoenenverkopen van Clannad. het Ierse familiebe drijf. hebben haar plezier aller minst bedorven. Succes op ei gen benen is toch van een an dere orde: „Ik was al blij met het album op zich. ik vond het ge slaagd. maar ik had nooit ge dacht dat ik er dit mee zou kun nen bereiken." Grote ogen. zachte stem. Bab belt honderduit Ze is een zusje van Enya, ook al zo succesvol. „Het had. vond ik. geen zin om een solo-Clannad album of een Enya-achtig album te maken. Enya doet wat ze doet, en dat doet ze goed. Het was me wel ge lukt, hoor. ik had wel een goede imititatie kunnen doen, maar dat zou met mijn stem en een paar synthesizers erg makkelijk zijn geweest. En een extra Clan- nad-album had ook weinig zin. We zitten met Clannad nota be ne zelf al weer in de opnamen van een volgend album." Het solo-album, simpelweg 'Maire' geheten (spreek uit: Moyai. is aldus een verkenning van stijlen geworden. Afrikaan se. Indiase en Oosteuropese in vloeden vermengen zich met de oud-Ierse taal. het Gaelic. Een muzikale rondreis met dat prachtvolle stemgeluid - voor al bekend van 'Harry's theme' en het duet 'In a lifetime', met U2's Bono - als gids. „Ja, die stem. Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het nog een keer: ik vind haar heus niet zo bijzonder, hoor. Het is een com binatie van stem en ademtech- niek. die ik geleerd heb te ge bruiken. Het verbaast me dat mensen dat geluid zo speciaal vinden. Okee. ik kan natuurlijk zingen, maar ik kan er niet alles mee. Ik heb geen reusachtige, krachtige stem Het geluid is niet 'groot', niet krachtig: ik kan er bijvoorbeeld geen rocksongs mee doen. Het resultaat is ge woon anders. Soms schaam ik me er zelfs een beetje voor. om welke reden dan ook. Ik ben nu eenmaal geen Annie Lennox, of Mariah Carey. Dat zijn pas grote stemmen. Daar ben ik maar een kleintje bij." Showorkest De appel viel niet ver van de boom Vader Brennan had een showorkest, bracht de Glen Mil ler- en de Nat King Cole-compo- sities over de vloer, en van moe ders kant (moeder was mu zieklerares) was er vooral de Ier se traditie. De dichtstbijzijnde muziekhandel was twee. drie uur rijden van Gweedore. Done gal, dus liet vader de bladmu ziek per post toesturen. De kin deren luisterden naar zenders als Radio Luxemburg en Radio Caroline: zo ontstond dé uitge lezen voedingsbodem voor een carrière in muziek. „Ik studeerde ook voor mu zieklerares". vertelt ze. „maar sinds '75 zijn we met Clannad op professionele basis bezig. Te genwoordig hebben we in Ier land aardig wat krediet, maar in die tijd werd er nog om ons gela chen. De mensen dachten dat we geen schijn van kans maak ten. met die combinatie van Gaelic en hedendaagse muziek, maar we beschikken over hon derden oude songs die we naar eigen inzicht kunnen bewerken. Het was net een grote deur die we open gooiden. Daarnaast zijn we ook nooit bang geweest om te experimenteren." De traditie wil dat de overleve ring de oude Ierse liederen jong houdt. Iemand die een lied aan de volgende generatie over draagt. zal eerst vertellen waar het zijn oorsprong vindt. Dan zal hij de tekst verklaren, iets over de melodie vertellen, en tot slot zeggen: Zing het nu zelf. „Dat is een goede zaak meent Maire. „want ieder heeft zo zijn eigen interpretatie en dat draagt bij tot het behoud van de muziek. Zo kan het gebeuren dat van één lied verschillende versies ontstaan. Zo'n lied heeft dan door alle hoeken van Ier land 'gereisd'." Ze ziet het zelf niet als een plicht, om via de muziek van Clannad het oud-Iers te laten voortbestaan, maar noemt die taak wel 'belangrijk': „Tien. twaalf jaar geleden was het Gae lic nog een verplicht vak op de Ierse scholen. De mensen had den er toen een enorme hekel aan. Nu is dat niet meer zo. mis schien ook een beetje door ons toedoen. Men is er zelfs weer een beetje trots op." Op haar solo-album vertolkt Maire Brennan twee nummers in Gaelic: 'Oró' (een ode aan haar baby, Aisling) en 'Land of youth' ('Tir na nóor) Voor niet- Ierse stervelingen is er geen touw aan vast te knopen, maar daar kan ze goed mee leven: „Gaelic is erg melodieus, it sings along by itself Dat men het niet altijd begrijpt, is niet zo erg. Als je tegenwoordig naar die moder ne muziek luistert, versta je dan soms alles wat ze zingen?" Denk dus niet lang na. wanneer je in Gweedore bent Vader Brennan bezit er sinds jaar en dag een pub met een bühne. Leo's Tavern, waar jan en alle man zijn muzikale kunsten mag brengen. De kinderen Brennan wierpen er na schooltijd - als jonge artiesten hun schroom af en zijn hun leerschool sedert dien trouw gebleven. Af en toe springen ze nog samen op het. plankier Dan staat zo maar Ire land's finest tussen de gordij nen. Ton de Jong Clannad-zangeres Maire Brennan: Gaelic sings along by itself. Bronx Style Bob: het is onmisken baar de naam van een rapper. Voor Bob Khaleel. die ach op zijn veertiende met die naam tooide, is dat op het ogen blik een nadeel. Rappen doet hij nauwe lijks op zijn debuut-cd Grandma's Ghost, maar thuis in Amerika heeft de plaat alleen door die naam moeite om door te dringen tot de radiostations waarop hij eigenlijk thuis hoort. Toch wil Khaleel vasthouden aan zijn pseu doniem, dat hij beschouwt als een eer betoon aan de buurt waar hij opgroeide, The Bronx in New York. ..Zoals Vanilla Ice zou zeggen: ik ben van de straat. De straat was mijn moeder en mijn vader, mijn leerschool. Veel van mijn karakter is daar gevormd. Ik kan de strijd van die mensen van de straat ver talen voor degenen die die anders mis schien niet zouden begrijpen. Ik heb het gevoel dat ik iets verschuldigd ben aan The Bronx, die buurt is een deel van me. Het zou heel makkelijk geweest zijn om een debuut te maken als Bobby Khaleel. Maar daarmee zou ik een deel van mijn geschiedenis achter me hebben gela ten." Nederland is het eerste land dat Bronx Style Bob opmerkte. Zijn 'Forbidden Lo ve' kwam hier in de hitlijsten terecht. Khaleel (27) is geen grote prater, hoewel de lappen tekst van soms Dylanachtige 'engte op zijn cd anders zouden doen ver moeden. De structuur en de lengte van die teksten verraden Khaleels achter grond als rapper. Driejaar geleden deed Bronx Style Bob van zich horen als gast op Ice-T's cd The Iceberg. In die tijd had hij New York inmiddels vaarwel gezegd en zich in Los Angeles gevestigd Daar werd hij de voorman van de 'party-band' Trulio Disgracias, een veelmans-pretfor- matie met leden van onder meer Fish bone. ParliamenbFunkadelic en Red Hot Chili Peppers. Dat hij ook kon zin gen merkte hij bij toeval. Hoewel hij zich zelf (nog) als een beperkte zanger be schouwt. is het al indrukwekkend wat hij op zijn cd laat horen. Grandma's Ghost is een intrigerende plaat geworden waarop zo'n beetje alle stijlen uit de zwarte muziek van nu zijn terug te vinden. Alsof Khaleel dertig jaar popmuziek heeft opgezogen en daar zijn eigen mengsel van heeft gemaakt, zon der acht te slaan op de grenzen tussen de verschillende stijlen. Kravitz Lenny Kravitz is de naam die het meeste opduikt als er vergelijkingen moeten worden gemaakt, maar ook Seal en Te rence Trent D'Arby worden in dat ver band genoemd. ..Terence Trent D'Arby heeft me altijd beïnvloed. Seal ook wel. al is hij veel meer techno dan ik. Lenny Kravitz weet ik niet. Hij is oké, maar naar mijn smaak een beetje te veel op de oude toer. Er zijn invloeden te noemen Bronx Style Bob: Ik heb het gevoel dat ik iets verschuldigd ben aan The Bronx. foto GPD die veel opvallender zijn. Sly Stone bij voorbeeld." Bronx Style Bob's melodieën zijn een voudig. de begeleiding is dat allerminst. „Ik ben geen ervaren zanger. Dit was mijn eerste poging om songs te vervaar digen. de eerste keer ook dat ik met in strumenten live in de studio werkte. Ik wilde niet dat het me allemaal boven het hoofd zou groeien. Daarom hebben we het allemaal redelijk eenvoudig gehou den." „Maar de simpelste dingen werken vaak het beste", valt John O'Brien, medecom ponist en producer van een aantal num mers. bij. ..'Forbidden Love'. bij voor beeld. heeft maar vier akkoorden. Toen we die op de gitaar voorspeelden heeft Bob er een prachtig nummer van ge maakt. Zo zijn de songs tot stand geko men: op een akoestische gitaar. Dat is de makkelijkste manier om de emoties uit de vaak persoonlijke teksten over te brengen. Als we eenmaal hadden gevon den wat we zochten, zetten we dat op de band en bouwden er vervolgens een heel eigen geluidsomgeving omheen." Show Deze zomer lift Bronx Style Bob in de Verenigde Staten mee met de Lollapa- looza-tour, een reizend popfestival met een groot prestige. Europa zal nog even verstoken blijven van concerten totdat meer landen interesse krijgen. Hij heeft een elf man sterke begeleidingsband, waarin een grote rol is weggelegd voor de driemans blazersgroep. „Ik denk dat on ze show goed zou vallen in Europa", wensdenkt Khaleel. „Volgens sommigen is onze show beter dan die van Lenny Kravitz. Concr^er. met minder drama tiek en sentiment. De shows van Trent D'Arby kan niemand zich herinneren. Hij moet nodig terugkomen, dan kunnen we ruzie gaan maken over wie er beter is. Goed voor de publiciteit." De titel van de cd, Grandma's Ghost, is een eerbetoon aan Khaleels grootou ders, door wie hij werd opgevoed. „Ze hebben een enorme invloed op me ge had. waren twee van de weinige mensen die oprecht respect hadden voor wat ik ik aan het doen was. Toen ik van de high school kwam. was het volkomen ondui delijk welke kant het met me op zou gaan. Ik deed rap-shows, maar ik hobbel de van project naar project. In die onze kere tijd, waarin niemand geloofde dat het ooit wat zou worden - mijn grootou ders waarschijnlijk ook niet zeiden ze tegen me: zorg ervoor dat je op je num mers copyright aanvraagt. Ze vonden mijn nummers, waar verder niemand in teresse voor toonde, blijkbaar goed ge noeg om te stelen. Dat geeft je zelfver trouwen. Toen mijn oma vijfjaar geleden overleed, heb ik besloten dat ik alles wat ik verder deed in haar naam zou doen." Kees Groenenboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 29