Deuken in het pantser pzc Kijk naar mijn mooiste knikker Polen overleefde dankzij Chopin 'akkend beeld iinderarbeid Jan Ekier kunst cultuur VRIJDAG 17 JULI 1992 27 Ïet Amerikaanse Nationale Comité tegen Kinderarbeid vroeg in 1908 aan Lewis W. Hine het bestaan van erkende kinderen te fotograferen. De organisatie wilde het eeldmateriaal als propagandamiddel in de strijd tegen het ijpende probleem van de kinderarbeid gebruiken. Het lanon Image Centre in Amsterdam toont nu het resultaat anHine's werk in de periode 1908-1918. Het comité zal ivreden zijn geweest: de foto's vormen ook nu nog een ihrijnende aanklacht tegen een verschijnsel dat elders in wereld nog steeds op grote schaal voorkomt. Hine (1874-1940) realiseerde zich dat hij gevaar kon lopen bij het vervullen van zijn opdracht vanwege de wraakzucht van werk gevers. Hij maakte daarom ge bruik van vermommingen. Als straatventer, zwerver, bijbelverko per of werkloze onderwijzer die verzekeringen verkocht, slaagde hij er in overal in het land toegang te krijgen tot mijnen, molens, fa brieken en benauwde huiskamers in sloppenwijken. De precieze datering van de mees te foto's viel niet meer te achterha len en ook is meestal niet bekend waar de foto's werden genomen. De zeggingskracht van de beelden vermindert er niet door: we zien ook zo wel dat werkende kinderen langzaam worden gesloopt tot uit gebluste. vroeg oude volwassenen. Twee dotjes van meisjes van een jaar of acht staan nog met stralen de ogen achter een machine in een textielfabriek; een foto daarnaast van twee meisjes die naar schat ting een jaar of vijf ouder zijn, toont magere gezichten met een al dof geworden blik. Of de kinderen nu met hun moeder rond de tafel zitten om naaiwerk te verrichten, of op het platteland be zig zijn de oogst binnen te halen: gelachen wordt er zelden. Een foto Kinderarbeid in de Verenigde Staten. van meisjes die kranten rondbren gen is een van de weinige uitzonde ringen: de drie door de zon besche nen kinderen kijken breed lachend de lens in. waarschijnlijk omdat kranten rondbrengen in vergelij king met de andere lichamelijke arbeid niet echt zwaar werk is. Publieke opinie Hine groeide uit tot een van de be langrijkste vertegenwoordigers van de sociale fotografie in de Ver enigde Staten. Zijn werk heeft bij gedragen aan het mobiliseren van de publieke opinie en leidde ten slotte tot wettelijke maatregelen tegen de mensonterende omstan digheden waarin kinderen moes ten werken. Terugkijkend op zijn leven heeft hij zich daar met te rechte trots over uitgelaten: „Het heeft veel werk gekost om deuken in het pantser van de zelfvoldaan heid te bewerkstelligen, maar het is het wel waard geweest." De foto's van Hine zijn afkomstig uit de Graham Ovenden Collec tion en werden geselecteerd door Josph Geraci van The Vintage Gallery. Deze galerie is sinds enige maanden ondergebracht in het Ca non Image Centre. Geraci voegde een stuk of tien voorbeelden van sociale fotografie uit de vorige eeuw toe. zodat dui delijk wordt in welke traditie we Hine moeten plaatsen. Thomas Annan toonde hoe de sloppen van Glasgow er in 1868 uitzagen en Frank Meadow Sutcliffe fotogra feerde in 1885 in Whitby op het strand een koket meisje met een vismand op haar hoofd. De Duitser Aiigust Sander schokt nog steeds met een foto van twee blinde be delkinderen uit 1921: het meisje houdt het jongetje stevig vast. bei den 'kijken' uiterst gekweld de lens in. Het is het meest jammerlij ke tafereel van de expositie. Peter Henry Emerson liet al in 1888 zien waar ook de werkende kinde ren van 1992 eigenlijk thuis horen: op school. Hij fotografeerde vijf kinderen die in een lommerrijke tuin vol aandacht zitten te luiste fotografie Lewis W Hine ren naar wat een oude onderwijze res hen te vertellen heeft. Canon exposeert op de begane grond ook de surrealistische 'kunstfoto's' van de hedendaagse Amerikaan John Hesketh. Zijn foto's scheppen een imaginaire wereld gebaseerd op dromen en gevoelens en vormen zo een sterk werkend contrast met de sociale fotografie van Hine. Fran<?oise Ledeboer Expositie sociale fotografie Lewis W. Mi ne, Canon Image Centre (Leidsestraat 79, Amsterdam); geopend tot en met 13 augustus, dinsdag tot en met vrijdag van 12.00 tot 17.45 uur, zaterdag van 11.00 tot 16.45 uur Deondernemingslust van y kleine jongetjes en meisjes inspireert auteurs tot wonderlijke verzinsels die voor de lezer een feest van herkenning zijn. Sjoerd kreeg, toen hij naar de dierentuin ging. van Harrie Geelen een vlieger, zijn mooiste knikker, een echte katapult en een driewieler mee. Drie van zijn kostbaarheden ruilt hij achter eenvolgens met de olifant, het hert en de krokodil voor een slurf, een gewei en een staart. Uitge dost als een onmogelijk beest jaagt hij thuis zijn moeder de stuipen op het lijf: „Help!" riep zijn moeder. „Een eng beest." ..Nee hoor", zei Sjoerd. „Ik ben het. Sjoerd. Kijk maar, je ziet het aan mijn mooiste knikker." De auteur die dit najaar aan het begin van de Kinderboekenweek een Zilveren Penseel in ont vangst mag nemen voor zijn illu straties in Juffrouw Kachel van Toon Tellegen, maakte bij het Piepkleine verhaal sterk versim pelde tekeningen in tempera mentvolle kleuren, waarbij het wit van het papier een belangrij ke rol speelt. Op de vrolijk ver sierde schutbladen valt te genie ten van een raadselachtig 'kan- telspelletje'. Jubelientje In Hans Hagen bezit de Neder landse jeugdliteratuur een inte ressante auteur die tot nu toe met elk nieuw boek voor een ver rassing zorgde. Hij schreef histo rische verhalen voor oudere kin deren. fantasieverhalen voor iets jongere en met zijn vrouw Moni que enkele gedichtenbundels voor peuters en kleuters. Op 6 ok tober krijgt hij zowel voor Het is nacht, we gaan op jacht als voor Het gouden oog een Zilveren Griffel. In Jubelientje en haar liefste oma bundelde hij zestien voorleesver haaltjes voor kinderen vanaf vier jaar over een schattig bijdehand je dat doet wat andere kleuters ook doen. Of niet doen. maar graag zouden willen. Zo daagt de weegschaal in de supermarkt Ju belientje uit winkeltje te spelen met tien sinaasappels en acht ap pels die stuk voor stuk gewogen en van een prijsstickertje voor zien worden. Met haar oma een potje dropjes leeg eten is nog leu ker als ze er telkens twee tegelijk neemt. En als het zo warm is dat ze niet kan slapen maar niet mag douchen, omdat het daarvoor al te laat is, krijgt ze haar oma toch precies waar ze haar hebben wil door een 'fopplas' in bed te doen. Liesbet Zoals Jubelientje het ideale kleinkind is. zo is haar oma de beste oma die een kleuter zich wensen kan: lief. jong van geest en - net als de meeste opa's - al tijd in voor een grapje. Kinderen Illustratie uit Tobias wat doe je daar! die nu op het eind van groep drie van de basisschool een jaar lees onderwijs achter de rug hebben kunnen de verhaaltjes zelf lezen. Twee kostelijke meiden zijn ook Madieke en Liesbet over wie Astrid Lindgren lang geleden (1960 en 1976) twee boeken schreef. De oudste van de twee begint pas te denken wanneer het te laat is en de jongste beleeft nergens zoveel plezier aan als aan proberen of iets ergens in kan als ze vrijwel zeker weet dat het er niet in gaat. In Liesbet en het erwtje in haar neus doet Liesbet op de dag dat er op de Berkenheuvel erwten soep gegeten wordt iets zo onver standigs dat ze onmiddellijk naar de dokter moet. Maar te voet van de rand van de stad naar de markt duurt lang genoeg om eerst nog iets anders te doen. De ruzie en het knokpartijtje met een vervelend meisje dat haar zo maar begon uit te schelden voor 'Snotneus', is later de reden waarom ze de hulp van de dokter niet meer nodig heeft. Het boek is een recente bewer king door Astrid Lindgren zelf van een hoofdstuk uit haar 'Ma dieke van het rode huis'. Het werd hier en daar gewijzigd en door Ilon Wikland opnieuw geïl lustreerd met tekeningen in kleur. Tobias Tobias wat doe je daar! van Si- mone Kramer is het vierde ge heel Nederlandse prentenboek in de al achttien delen tellende serie 'Het balletje rolt'. Het geestige verhaal over het jon getje dat elke dag van de week tot schrik van iedereen wel iets ontdekt waarvan niet een-twee drie duidelijk is hoe het in elkaar zit en daarom met deste meer aandacht onderzocht wordt, werd door Jenny Dalenoord rij kelijk geïllustreerd met vrolijke tekeningen die uitnodigen tot ontdekkend kijken en fantase rend vertellen. Jan Smeekens Harrie GeelenToen Sjoerd naar de dierentuin ging. Van Goor, Amster dam, f 23.50 Astrid LindgrenLiesbet en het erwtje in haar neus met tekeningen van Ilon Wikland. Vertaling Rita Törnqvist- Verschuur. Ploegsma. Amsterdam48 pag 18.50. Zelf lezen vanaf 6 jaar. Hans Hagen Jubelientje en haar lief ste oma met tekeningen van Philip Hopman Van Goor, Amsterdam. 72 pag 20.-. Simone Kramer en Jenny Dalenoord Tobias wat doe je daar.' Ploegsma. Amsterdam, 18.50. Jan Ekier iszo'n beetje de eminence grise van het vijfde Holland Music Sessions Festival, dat nog tot 31 juli plaatsvindt in Amsterdam, Alkmaar en Bergen. De Poolse jury-voorzitter van het Chopin-concours Warschau is 79 en nog altijd actief als componist en docent aan het conservatorium in Warschau. Ekier geniet van het internationale gezelschap muziekstudenten dat daar in het conservatorium masterclasses volgt bij allerlei gelauwerde docenten, en concerten geeft. „De sfeer is goed, de studenten leergierig en Nederland een heerlijk land." Zijn vader, zelf pianist, begon hem al op zijn vierde les te ge ven. Twee jaar later gaf hij met zijn twee jaar jongere zusje zijn eerste concert. „Een Mozart-bewerking voor vierhandig piano." Als Ekier vertelt gaat het natuurlijk over muziek En onvermijdelijk ook over de veelbewogen recente Pool se geschiedenis die daarin een gro te rol speelt. De jaren van voor de oorlog noemt hij verre van eenvoudig. Afgestu deerd aan het conservatorium was hij pianist in theaters en begelei der in dansscholen. In 1937 deed hij mee aan het Chopin-concours. „Die dag verving mijn zusje mij in de dansschool waar ik werkte." De oorlog betekende in 1939 het einde van het vrije muzikantenle ven. „Onder de Duitsers werd het nog moeilijkker om je als musicus staande te houden. Je speelde in cafés en verder in het geheim bij mensen thuis, want veel muziek was verboden. Muziek van Chopin bij voorbeeld. Misschien omdat Robert Schumann ooit eens zei dat de muziek van Chopin te ver gelijken is met kanonnen, verstopt in bloemen." Opstand „Inderdaad, met de kracht die uit gaat van zijn muziek heeft het Poolse volk zich altijd staande kunnen houden. Toen bij voor beeld in 1944 de opstand in War schau uitbrak heb ik in die twee maanden een stuk of dertig con certen gegeven. Voor soldaten, voor burgers en voor de gewonden in het ziekenhuis. En altijd weer vroegen ze Chopin." „Na de oorlog bloeide het mu ziekleven enorm op. De Philhar- monie van Warschau was ver woest, maar we speelden, waar het maar kon en overal zal het vol. Het eerste na-oorlogse Chopincours speelde zich zelfs in kleine kamer tjes af. Eerlijk gezegd moet ik vast stellen dat het politieke klimaat voor de muziek niet slecht was, an ders dan voor andere kunsten. Het is dan ook moeilijk om in muziek een bepaalde socialistische rede nering te verpakken." Authentiek „Nu de vrije markt weer is ont staan moet ik zeggen dat het voor jonge Poolse musici bepaald moei lijk is een carrière op te bouwen. Je moet toch de kans krijgen om naar het buitenland te gaan en daar een beetje naam te maken. Maar we hebben er geen geld voor, daarom vind je bijvoorbeeld op dit festival geen Poolse studenten." Ekier werkt al 32 jaar aan de uitga ve van het complete werk van Cho pin in een zo authentiek mogelijk vorm. „Het is daar echt de hoogste tijd voor. Er zijn in de loop der tijd zo veel noten in allerlei uitgaven geslopen, die hij nooit kan hebben geschreven en die ook absoluut niet in zijn stijl passen. Ik ga daar voor terug naar de bron. naar zijn met de hand geschreven manus cripten en de door hemzelf verzorg de eerste uitgaven. En dan heb ik nog het liefst de boeken die Chopin zelf met zijn leerlingen gebruikte. Waarin je zijn eigen notities over de manier van uitvoering terug vindt." Net zoals de barokmuziek uiteen lopende benaderingen kent. be staan er ook vele manieren om het Chopin te interpreteren Heeft Ekier voorkeuren0 Hij aarzelt en zegt daar liever geen antwoord op te geven. Maar uiteindelijk noemt hij Dinu Lipatti. Maurizio Pollini en „natuurlijk" Arthur Rubin stein. „Drie pianisten met elk een totaal andere stijl, maar ook ieder op hun eigen manier wel heel goed." En Horowitz? „Een groot virtuoos, maar geen Chopin-vertolker Romantisch Ekier geeft regelmatig masterclas ses: Duitsland. Frankrijk, Italië, Zuid-Amerika, China en Japan. „Het is me opgevallen dat studen ten muziek heel verschillend inter preteren. Oosteuropese musici spelen meer romantisch, met meer expressie. Westerse pianisten zijn meer virtuoos, met meer gevoel voor het klassieke in de muziek." Holland Music Sessions is een al ternatief voor de vele moordende concoursen. Een goede zaak vindt ook Ekier. „Er valt veel te leren en de leerlingen kunnen er concerter varing opdoen. Bovendien is de winnaar van een concours niet per se de beste deelnemer. Als er echt een grote musicus uit een concours naar voren komt. dan is zuiver toe val. Aan de andere kant is voor het winnen van een concours een sterk karakter nodig, hetzelfde wat je nodig hebt om een grote carrière als solist op te bouwen. Ook dan moet je sterk zijn om overeind te blijven." Ekier heeft weinig behoefte om vooruit te kijken. „Ik ben tevreden als ik muziek kan maken en lesge ven. Daarin is het mijn voornaam ste taak de studenten te laten zien dat het gaat om enthousiasme. En dat ze zich spiegelen aan de groot sten uit ons vak, de mensen die hun wortels hebben in de vorige eeuw." „Ze hebben gek genoeg moeite om de schoonheid van een melodie te laten horen en de klank van de piano tot zijn recht te laten komen. Ze moeten de eenvoud te zoeken. Chopin wees daar zelf ook altijd op. Maar misschien is dat een gave die zich ontwikkelt naar mate je ouder wordt. Bovendien is iedere tijd waarin een nieuwe generatie opgroeit steeds weer anders. Maar hoe dan ook: echte kunst zal uit eindelijk overleven," Hans Visser De openbare masterclasses zang tij dens Holland Music Sessions worden de komende dne iveken gegeven door on deranderen Herman Krebbers, William Pleeth. Jan Wijn, John Perry en Jürgen Kussmaul, steeds in het Alkmaars con servatorium De studenten treden elke avond op om 21.00 uur in de Ruinekerk te Bergen In de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw geven jonge talenten recitals op dinsdag, don derdag en zaterdag, om 20.00 uur. De Poolse pianist en pedagoog Jan Ekier: Eenvoud... foto Joop Boek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 27