En het even werd een leven Iet late recht van de Góths PZC kunst cultuur fcfcV m* WÊÊB mmm VRIJDAG 17 JULI 1992 Móricz Góth, Sari en Ada in het groen, 1904/05 m Ada Góth-Lówith, Bloemstukje Sarika Goth in De Goutsbloeme, Veere 1970 De eerste april van 1992 aarzelt naar het voorjaar. In Veere, waar - naar het woord van Chris van Schagen de wetten van haast noch vertraging gelden en slechts de uren van uur tot uur tellen - sterft in de prille ochtend Sarika Góth. Van haar tweeënnegentig jaren liggen er vele op Walcheren, in Domburg en Veere, stadjes die thuishavens werden temidden van de Europese woelingen die het aanzien van deze eeuw bepalen. De schilderes van de dingen van alledag ligt er klein maar soeverein in de kamer die uitziet op de tuin. De dag neemt, uur I voor uur, bezit van Veere en de I tienduizend dingen die van Sari waren. Het blauw en het groen worden haar blauw en groen. Nu lijken ze plotseling het bezit van velen. Wat tijdloos scheen wordt actueel. Er komen mensen in het huis, mensen die de exposities regelen. En de veilingen. Het verleden mag nog even leven, maar een tijdperk wordt afgesloten. De luiken blijven open. Periode j Leven en werken van de I kunstenaarsfamilie Góth staan in Zeeland voor een veelbesproken, j te weinig bekende periode. Het is het tijdperk van de grote namen, schrijvers en schilders, die vérder geraakten dan de overzeese wingewesten, die een klankbodem vonden in Europa en de wat grotere wereld. Wie het overToorop, Mondriaan en Van j Schendel heeft, kan daar I gedachten over Domburg en een snel vervlietende allure aan verbinden. Na de zéér bekenden volgt de groep van kunstenaars wier invloed weliswaar minder verreikte maar die het leven op Walcheren wat extra kleur gaven. Er is omstandig gewaagd van Domburgse scholen en Veerse poepen. Het ging echter veel w j rieer om persoonlijkheden die, ieder voor zich, een spoor trokken door het Zeeuwse land dat wijder strekt dan de schaduwval van de Dom en het Badpaviljoen. Wie geïnteresseerd is in Het j Belang van dit al. zal moeten wachten op een goede inventarisatie. Er wordt meer gepalaverd dan getoond. De kentering is evenwel in zicht. Er was beweging rond de villa Loverendale. er is beweging rond Mondriaan en Domburg. Jan Heyse en Karei van Veen kregen hun Veerse expositie. De |i gemeente Valkenisse inventariseert het 'historisch bestand'. Sluis zet Paul Baum in I het licht. We zagen kort achtereen de tv-produktie I Zeeuws Licht en de reprise van de I »an Schagen-film. Daaruit moge blijken dat de documentatie meer an meer aandacht krijgt. Het materiaal voor een gedegen retrospectieve komt in zicht. In jW geheel past de Góth- rentoonstelling die nu in het Zeeuws Museum te Middelburg te aen is voortreffelijk. De dood van Sarika Góth bracht hernieuwde aandacht; niet alleen het oeuvre en de verzamelingen van Sari, ook het werk van de vader Móricz en de moeder Ada werd uit de stilte gehaald. In het Zeeuws Museum is het niet anders: een zaal Sarika, een zaal Móricz en één eenzaam schilderijtje van Ada vormen tesamen een familieportret. Het is een allereerst bescheiden expositie die past bij de sfeer van het werk waarvan beschouwing en verstilling de belangrijke waarmerken zijn. De snelle reactie van het Zeeuws Museum heeft uitstekend gewerkt. Het museum ruimde er zijn 'zomertijd' voor in, een initiatief dat diepte geeft aan de opdracht van dit museum. Doelgerichte manifestaties als deze tentoonstelling onderstrepen het belang van een Zeeuws Museum als activiteitencentrum. Dat belang kan en mag niet tenonder gaan aan overwegingen van louter financiële aard. Ook wat kunst en cultuur betreft, geldt het woord van Cats: wie mooi wil zijn, moet lijden'pijn. Pijn in de geldbuidel behoort geen vervolg te vinden in geestelijke armoede. De stille rijkdom van het kleine die in deze zomerexpositie een treffend kader vindt is er om het verschil in belangen te onderstrepen. Persoonlijk Móricz Góth, in het westen Maurice Góth geworden, toont zich in zijn werk een late vertegenwoordiger van het impressionisme in de schilderkunst: Kunst verdraagt in beginsel geen grenzen, hoewel-een aantal uitingen doca- de aard van onderwerp en weergave door de eeuwen heen sterk geografisch medebepaald is geweest. Met name de abstracte kunst heeft die grenzen verdrongen. Het impressionisme is enige tijd een nogal Frans-bepaalde speeltuin geweest. De stijgende mobiliteit van kunstenaars - er werd eind vorige eeuw in die kring veel gereisd - heeft voor directe aanrakingen gezorgd. De indrukken werden 'meegenomen' en verwerkt. Dat leidde niet zelden tot een verzelfstandiging die in kleine kring doorwerkte en medebeoefenaars vond. Zo ontstond later in de balans het idee van bijvoorbeeld eerï Duits en een Hollands impressionisme. De uitgangspunten hebben een zo vrije uitwerking gekregen, dat die eigen inbreng bepalend is geworden voor de signatuur. Móricz Góth heeft zich maar heel even laten leiden door het gegeven dat met name de spelende mens de bepalende factor moest zijn fti het spel van kleuren en toetsen. Bezonkenheid, de sfeer van weemoed en verinnerlijking, een warm palet, aandacht voor het stille geheim, winnen het van de zwierezwaai. de bonte zomerpracht. Zet hij zijn mensen in het duin. schildert hij zijn mensen langs de vloedlijn op het strand; altijd is er die beschouwelijkheid. Móricz Góth, aangeraakt door Wenen, Parijs, de Hollandse traditie, de schilders van de Belgische Noordzeekust en - steeds verder - de Nieuwe Wereld, blijft de landman van de Hongaarse vlakte. Schildert hij in de stad schildert hij mensen, dan schept hij het kader voor een nieuw landschap vol gedachten, de vragen naar de open weidsheid, luchten, vergezichten. Dat heeft, in de ogen van een wereld die op steeds nieuwe wonderen wacht, niets groots en meeslepends. Wie nu de portretten, kleine schilderijen als de Vrouw in de Duinen, en Sari en Ada in het Groen ziet. zal Góth danken voor zijn eigenheid. Experiment Zijn vrouw Ada Löwith trok zich na een korte carrière in de kunst terug op het bastion van haar gezin. Zij is in directe zin ondervertegenwoordigd op deze expositie. Over de dochter Sarika. kind van Europa, is aanzienlijk meer geschreven. De verleiding tot vergelijken doet zich voor maar kan onmogelijk tot een aanvaardbaar oordeel voeren. Móricz Góth schilderde tussen vorm en kleur zuiver op intuïtie, op zijn ziel. Sarika gaf zich over aan de studie der effecten: de verhouding van lijnen, vlakken, kleuren, de leer van de beweging. Zo kon ze binnen eens verworven kennis experimenteren. Ze bleef daarin trouw aan haar specifieke opvatting van het palet van Lhote, de kunstenaar aan wie ze zich zeer verplicht gevoelde. De directe omgeving was haar werkterrein: de huizen van Veere, de kleine dingen van de straat, een pop, een glas, een flesje, een houten eend. Over dit alles, de schilderijen en hun makers, schreef Francisca van Vloten het boeiende cahier En het leven droom. Het is een voortreffelijk geschreven extract van het nu beschikbare bronnenmateriaal. Men zou wensen dat het (late) recht dat de familie Góth op deze wijze is gedaan, in een nabije toekomst door anderen wordt gedeeld. De titel is ontleend aan een gedicht van Adriaan Roland Holst. In het gedicht gaat aan die regel een andere vooraf 'en het even werd een leven'. Het Zeeuws Museum toont deze zomer de klare volheid van wat betrekkelijk moest zijn. Andreas Oosthoek (Zeeuws Museum, Abdijplein, Middel burg, 10-17 uur Francisca van Vloten, En het leven droom, Zeeuws Katern nr 7) over de kunstenaarsfamilie Góth Veilingen wertken Móricz en Sarika Góth Domburg, De Parel, 27 tlm 30 juli. avondveilingen Huibers in het Hof Domburg, vanaf 19.30 uur: Den Haag. Góth-veiling Jan Pieter Glerum>,A 15 sep tember, Westeinde 12. Móricz Góth. Aan het strand bij Domburg, 1926. Niet op de tentoonstelling. Veiling Huibers. Domburg 27 juli 1992. Móricz Góth, schets zelfportret, New York 1913. Bijna een eeuw heeft de zwerftocht van de schildersfamilie Góth door Europa eduurd. Tussen eenheid, erscheuring, oorlog en vrede iggen de jaren en afstanden, eeland, het in bange dagen nieuw [vonden thuisland, bleef trekken, efamilie streek er uiteindelijk leer in Veere. nkele maanden geleden overleed [dochter Sarika, de laatste ttuige van een boeiende periode in Ie geschiedenis van de Zeeuwse schilders. Haar vader, de geliefde Hongaarse schilder Móricz Góth overleed in 1944, 71 jaar oud. De moeder Ada Löwith stierf op 73- jarige leeftijd in 1950. In Veere, in het huis de Goutsbloeme, schilderde Sarika en hield ze zich bezig met haar omvangrijke collecties kunst en antiek. De veilingen van haar nalatenschap en de 1 tentoonstellingen brachten haar naam, najaren van stilte, weer in het nieuws. Sarika Góth, Non Aliter, in de tuin gevonden na de overstroming 1953

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 25