foegang tot veerboot moet beter
Precisiewerk op de zeebodem
loes erkent alternatieve
ormen van samenleving
PZC provincie
hire Duitse merken
n' bij autodieven
Domburg eert Piet Scheers
met toekennen Totempaal
Meezot is klaar voor
eis naar Liverpool
lichting Gehandicaptenbeleid ziet mogelijkheden
11
lezers schrijven
VRIJDAG 17 JULI 1992
pnnTB verslaggeefster
BPELBl'RG - De Zeeuwse
chting voor Gehandicapten-
(jd (ZSG) wil betrokken
„ieii bij de beoordeling van
loegankelijkheidseisen voor
ileuwe veerboot die de Pro-
tiale Stoombootdiensten
pi iaat bouwen. De ZSG is
jsnaar teleurgesteld over
leslissing van de provincie
«en lift tussen het bovenste
4 en het promenadedek
;ebrengen, maar ziet op an-
t punten mogelijkheden om
toegankelijkheid voor inva-
u te verbeteren.
ZSG is er helemaal niet van
overtuigd dat alle alternatieven
zijn onderzocht. Zo zou bijvoor
beeld een plateaulift volgens de
stichting tot de mogelijkheden
behoren. De provincie echter
vindt dat bij de bouw van de
veerboot voldoende rekening
wordt gehouden met gehandi
capten. De opdrachtgever richt
zich immers naar de eisen die'
zijn uitgezet in Geboden Toe
gang. een serie richtlijnen van de
gehandicaptenorganisaties zelf.
Voor de ZSG is dat echter niet
voldoende. Met het vaststellen
van de nota gehandicaptenbe
leid heeft de provincie zich, zo
vindt de stichting, verplicht alle
belemmeringen voor gehandi-
nonze verslaggever
1SS1NGEN - In Zeeland zijn
itl eerste halfjaar veel dure
i's van Duitse toeristen ge
en. Vooral Schouwen-Dui-
indishet werkgebied van de
tfieven. De politie ver
uit dat er sprake is van een
Kaniseerde bende die lan-
jk opereert en ook in noord-
land actiefis.
jaarzjjn in Zeeland tot nu toe
('auto's gestolen, waaronder
pchillende dure exemplaren,
overigens minder dan het
van het eerste halfjaar
kwamen 113 aan-
van autodiefstal binnen.
van de gestolen auto's
Zeeland ziet er dit jaar als-
puit: 25 Opeis, 18 Mercedes-
1,18 Volkswagens en 22 in de
overige merken.
Ruijl van het bureau voorko-
misdrijven van de politie
dat de grootste
potn aangiften van gestolen
lo's nog moet komen. Dat ge
kt meestal in de zomermaan-
i Het aantal gestolen wagens
jS tot nu toe, staat ook nog
verhouding tot de totalen
(402 auto's) en 1990
lot nu toe 83 gestolen auto's
eigendom van 60 Neder-
iers, 17 Duitsers en 6 Belgen,
tddels zijn al weer 14 Opeis
cht. evenals 6 Volkswagens,
en 7 overige mer-
Het aantal teruggevonden
ligt lager dan in vergelijk
bare perioden van voorgaande
jaren.
In het eerste halfjaar van 1990
werden 89 auto's gestolen. Daar
van zijn er 66 terecht. Van de 113
in het eerste halfjaar van 1991
gestolen auto's zijn er 75 terecht
zijn.
De gedupeerden waren in het
eerste halfjaar van 1990 82 Ne
derlanders, 4 Duitsers. 2 Belgen
en 1 Fransman. In 1991 waren
die cijfers als volgt: 98 Nederlan
ders, 11 Duitsers. 2 Belgen en 2
Fransen.
Incidenteel
G. J. Werff van de rijkspolitie op
Schouwen-Duiveland maakt
duidelijk dat de diefstallen van
de auto's zich niet op enkele
plaatsen concentreren. Het ge
beurt over het hele eiland. Inci
denteel worden wel eens auto
dieven opgepakt, maar tot nu
toe is niet gebleken dat die iets
te maken hadden met de struc
turele diefstal van dure auto's.
Werff realiseert zich dat toeris
ten vaak geen garage tot hun be
schikking hebben waarmee au
todiefstal kan worden voorko
men. Daarom pleit hij voor pre
ventieve maatregelen bij recrea
tievoorzieningen. zoals cam
pings, bungalowparken en
jachthavens. De Schouwen-Dui-
velandse politieman denkt dan
aan goede verlichting op de par
keerplaatsen. bewaakte par
keerplaatsen of slagbomen die
alleen met een pasje geopend
kunnen worden.
capten weg te nemen in bestaan
de en nieuwe voorzieningen. Be
halve een trapplateaulift zouden
er parkeerplaatsen voor gehan
dicapten op het rijdek moeten
komen, een invalidentoilet op
het bovendek, een verlaagd ge
deelte bij de bar, goede verlich
ting en trappen en contraste
rend kleurgebruik voor slecht
zienden.
De provincie is helemaal niet
van zins het promenadedek voor
rolstoelers toegankelijk te ma
ken. De voorzieningen aan de
wal maken de veerboot toegan
kelijk voor iedereen die van de
ene naar de andere overkant wil.
Voor rolstoelers is op het rijdek
een verblijfsruimte ingericht,
waar ook een invalidentoilet
komt. De overtocht duurt, vol
gens de provincie, zo kort dat
het niet rendabel is dure liften
aan te brengen om mensen naar
de salons te krijgen.
Gevonden - Bij de gemeente
politie Vlissingen zijn in de pe
riode van 1 tot 15 juli de volgen
de voorwerpen aangegeven:
twee bankbiljetten, een zonnebril,
een afstandsbediening voor autotele
foon. een jas met slippers, een trein
kaartje, een doos siliconenkit. een
bagagewagentje, een herenhorloge,
een horloge met inscriptie, een kin
derjasje, een kinderbadpak, twee
portemonnees met inhoud, een por
temonnee met koordje, een ringetje
met paardekopje. een plastic zak met
stripboek, een tas met badkleding en
een blauwe rugzak.
Bij het dierenasiel in Vlissingen is in
die penode een zwart/witte kater
aangegeven.
Openluchtdienst - Op het
grasveld bij de hervormde kerk
in Serooskerke wordt zondag 19
juli een openluchtdienst gehou
den. Voorganger in deze dienst,
die is voorbereid door de evange
lisatiecommissie, is ds H. W. J.
Faassen. Verder verleent de mu
ziekvereniging EMM, onder lei
ding van Cathy Kotoun, mede
werking. Bij slecht weer wordt
de dienst (aanvang 19.00 uur) in
de Nederlandse hervormde kerk
gehouden. Na afloop is er koffie
en limonade.
Fanfare De honderd jaar ou
de fanfare Euterpe uit Heinkens-
zand geeft dinsdag een zomer
avondconcert in Nieuwdorp. De
jubilerende fanfare speelt bij
gunstig weer op het Oranjeplein:
bij slecht weer wordt uitgewe
ken naar de hervormde kerk. De
aanvang is 19.30 uur.
iS - Goes maakt een be
iden beginnetje met een ge-
van gehuwde
paren. De ge
ile Goes krijgt een speciaal
Her, waarin niet getrouwde
Krs hun relatie officieel
Kn laten bevestigen. Een
iderheid van de Goese ge-
ateraad ging daarmee don-
akkoord.
SGP/GPV/RPF-fraetie en
(Inclusief zijn twee wet
te) stemden gisteravond
1 SGP/GPV/RPF-woord-
to S. de Putter verwierp
foorstel op grond van bijbel-
normen, Bovendien be-
utzijn fractie de instelling
«n dergelijk register als
wer dan een loos gebaar.
is een inhoudsloze zaak,
ito gestolen
- Aan de
ft Jachthaven in Brou
is deze week een auto
fen. Het betreft een groene
r,a?en Golf met als kente-
pt-34 LY. De wagen is 1500
hi waard.
waaraan geen enkel recht kan
worden ontleend." Binnen het
CDA bestaan eveneens princi
piële bezwaren. Daarnaast, zo
betoogde CDA-fractievoorzitter
J. T. Laport. heeft het weinig zin
om in Goes met een eigen veror
dening te komen, terwijl op lan
delijk niveau aan een wettelijke
regeling wordt getimmerd. De
overige fracties bleken ongevoe
lig voor die argumenten.
Het COC (de belangenorganisa
tie van homoseksuelen) heeft be
zwaren tegen de Goese aanpak.
Het COC meent, dat de-regeling
onvoldoende is toegesneden op
homo-paren. De Goese verorde
ning zou geen wezenlijke bij
drage leveren aan de bestrijding
van discriminatie waarmee ho
mo's nog altijd worden gecon
fronteerd. De regeling biedt voor
hen geen enkel uitzicht op het
recht op een wettelijk huwelijk,
adoptie of voogdij. Met name bij
de fractie van Groen Links be
staat begrip voor die bezwaren.
Desondanks stemde Groen
Links - evenals de VVD, PvdA
en D66 - in met het collegevoor
stel.
Op één onderdeel werd het voor
stel gewijzigd. Aanvankelijk
zouden alleen paren die beschik
ken over een notarieel vastge
legd samenlevingscontract zich
in het register mogen laten in
schrijven. Die bepaling werd -
na een amendement van Groen
Links, PvdA, WD en D66 - ge
schrapt.
Bechstede
Voor de herinrichting van een
deel van de Bechstede (Goese
Polder) kwam donderdagavond
bijna 400.000 gulden beschik
baar. De gemeente zal de woon
wijk stapsgewijs opknappen om
een verdere achteruitgang van
de leefbaarheid in die buurt te
gen te gaan.
De raad besloot gisteravond ook
om het voormalige belasting
kantoor aan de A. Joachimikade
voor 770.000 gulden aan te ko
pen. Daarmee wil de gemeente
een eventuele toekomstige uit
breiding van het stadskantoor
veilig stellen. Het oude belas
tingkantoor ligt vlak naast het
stadskantoor.
De raad keurde ook de gemeen
terekening over 1991 goed. De
jaarrekening vertoont een over
schot van ruim 400.000 gulden.
De gemeente zal dat geld gebrui
ken voor versnelde afschrijvin
gen.
Burgemeester Hietkamp hangt Piet Scheers de Ebbenhouten Totempaal om. foto Ruben Oreel
van onze verslaggeefster
DOMBURG - Piet Scheers, al
twintig jaar actief in de orga
nisatie van de Ronde van
Domburg, is donderdag door
burgemeester H. W. Hiet
kamp onderscheiden met de
Ebbenhouten Totempaal. De
ceremonie rond de onder
scheiding voor 'de badgast
van het jaar' was dit jaar ex
tra feestelijk. Niet alleen be
staat de wisseltrofee vijftien
jaar, de wielerronde ging
donderdag voor de twintig
ste keer van start.
Enkele uren voor het start
sein van de jaarlijkse wieler
ronde werd Piet Scheers on
derscheiden voor zijn verdien
sten in de Ronde van Dom
burg. „U bent de motor en de
animator van de wielrennerij
in Domburg. U doet het met
een grenzeloos enthousiasme,
met een haast doordram-
mend vermogen en met een
enorme vitaliteit die aanste
kelijk werkt. Mensen gaan
vanzelf meedoen", waren de
woorden van de burgemees
ter.
Opmerkelijk is volgens de
burgemeester dat Scheers.
sinds hij is verhuisd naar Et-
ten-Leur. nog jaarlijks terug
komt naar Domburg voor de
activiteiten rondom de wie
lerronde. Hij stak zijn lof voor
de wielrenfanaat niet onder
stoelen of banken. Zulke en
thousiaste mensen zijn vol
gens hem altijd welkom.
Scheers zelf had de onder
scheiding niet verwacht. „Ei
genlijk wilde ik een punt zet
ten achter de organisatie van
de ronde. Dat kan ik nu niet
meer maken", grapte de Bad
gast van het Jaar.
Barend de Meijere was in 1977
de eerste badgast die de wis
seltrofee ontving uit handen
van burgemeester F. J. Spren-
ger. De totempaal verwijst
naar de totempaal bij hotel
De Wigwam. De Meijere was
een trouwe gast van het hotel
en zorgde tijdens zijn verblijf
voor amusement voor heel
Domburg. Sindsdien wordt
de trofee jaarlijks uitgereikt
aan mensen die prestaties
hebben geleverd op recreatief
gebied.
van Veere is één van de schepen die de tocht van
wnbus naar Amerika 500jaar na dato nog eens overdoen.
heeft inmiddels de tocht van Neio York naar Boston
mrde rug en zal koers zetten naar Liverpool. Aan boord
j® de Zeezot. als bemanningslid, is Cathalijne Romijn. Zij
Wuoor de PZC verslag van de reisdeze keer uit Boston.
- We hebben voor honderden guldens voedsel in-
^en voor de oversteek naar Liverpool, die vandaag
Wag)van start gaat. De zeilen liggen bij de zeilmaker om
/Pareerd te worden en de watertanks zijn gevuld. De
is klaar.
|'fidstrjjd begint vanmiddag. De route die wij nemen gaat
tapeCod, beroemd om de walvissen die daar te zien zijn.
•tal meteen een stuk kouder worden, omdat we de uit
'inland afkomstige Labradorstroom een stukje moeten
Weken We zullen echter te zuidelijk varen om een ijs-
te komen.
/■seen vreemd idee dat we aan het laatste stuk beginnen,
wind aan boord heeft zin om naar huis te gaan. Het zal
ennen zijn om terug te keren naar het gewone leven.
'«'Boston zelf was een chaos. We moesten aan een boei
'fin, zodat we met behulp van een rubberbootje naar de
testen varen. Niet echt handig, gelet op de boodschap
je moet meenemen en de reparaties aan de boot.
&on iteiten was er weinig georganiseerd, maar we heb-
j^goed weten bezig te houden met wachten op de mon-
Q'fi maar niet kwamen opdagen. Op de dag voor het
i- am alles natuurlijk op het laatste moment. Hope-
'firfoopt de oversteek wat rustiger.
De Middelburgse hoofdwerktuigkundige J. A. de Koning begint binnenkort aan een nieuw karwe
boord van de Doek Express 20, de aanleg van een telefoonkabel tussen Petersburg en Kopenhagen.
Ruben Oreel
Nederlands schip legt transatlantische telefoonverbinding
van onze vei
MIDDELBURG - J. A. de Ko
ning, hoofdwerktuigkundige
aan boord van het Nederlandse
kabelschip Doek Express 20,
neemt een stukje telefoonkabel
in de hand. 't Is nog geen twee
centimeter dik. In de kern zitten
zes glasfiberkabels, draden van
ééntiende millimeter. Vijftig
duizend gesprekken kunnen er
tegelijkertijd door plaatsvin
den. „Die kabel hebben we in de
zeebodem gelegd", vertelt de
Middelburger. „Elfhonderd ki
lometer aan één stuk, vanuit
het midden van de Noordzee de
Atlantische Oceaan in, boven
Schotland."
Het leggen van kabels over en
ook in de zeebodem is terug van
weggeweest dankzij de glasfi-
berkabel. Die kan wat betreft
snelheid en kosten de 'concur
rentie' met de satelliet aan. Een
groot aantal telecommunicatie
bedrijven heeft de handen ineen
geslagen en werkt aan een we
reldwijd netwerk van glasfiber
kabels. In oktober wordt Neder
land aangesloten op een schakel
in het netwerk, de Transatlantic
Telephone iTATi van New York
naar het Duitse Waddeneiland
Nordemey. Van Norderney moet
nog een aftakking naar Neder
land worden gelegd die bij Eg-
mond aan Zee aan land komt.
High tech
De glasfiberkabel is high tech.
Het leggen van de kabel is dat
ook. Rederij Doek Express Ship
ping. een volle dochteronderne
ming van Van Ommeren Ship
ping Nederland, heeft speciaal
voor dit werk het dokschip Doek
Express 20 laten verbouwen. De
Doek Express 20, die voor mam
moettransporten werd en wordt
gebruikt, is uitgerust voor het
'onderploegen' van kabels. „Dat
was een gat in de markt", weet
De Koning. „Internationaal is
vastgesteld dat telefoonkabels
bij een diepte van minder dan
1200 meter in de zeebodem moe
ten worden gelegd. Daarboven
mogen ze op de zeebodem wor
den gelegd."
De Doek Express 20 heeft voor
het gedeelte van de Transatlan
tic Telephone 1100 kilometer ka
bel geladen in het Amerikaanse
Newington. Aan één stuk. De ka
bel is niet overal even dik. Dat
moet. Pijpleidingen moeten bij
voorbeeld worden 'overgesto
ken'. De kabel moet daar - om
beschadigingen te voorkomen -
dikker zijn dan in de zeebodem.
Dat is vantevoren exact uitgere
kend. „En de verschillende dik
tes kloppen", verklaart hoofd
werktuigkundige De Koning.
Het leggen van kabels is preci
siewerk. De Doek Express 20 is
voorzien van vijf computerge
stuurde schroeven die het kabel
schip constant op de uitgestip
pelde koers houden. De kabel
wordt in de zeebodem aange
bracht met behulp van een één-
scharige ploeg op ski's. Die trekt
een voor in de grond. De tele
foonkabel wordt via rollers door
de ploeg geleid en in de voor ge
legd. Dat proces wordt op het
schip via onderwatercamera's
nauwgezet gevolgd. De water
diepte. de diepte van de voor en
de spanning in de telefoonkabel
worden in de gaten gehouden.
Zo wordt een halve tot anderhal
ve kilometer per uur afgelegd, af
hankelijk van de grondsoort.
Met de Doek Express 20 is tot
middenin de Noordzee de glasfi
berkabel aangebracht. Een
Zweeds schip heeft het stuk tot
het Duitse Waddeneiland Nor
demey gedaan. De Transatlan
tic Telephone (TAT) gaat Duits
land in en 'slaat af naar Schier
monnikoog, waar de kabel in de
zeebodem verdwijnt om bij Eg-
mond boven water te komen.
Dat deel moet in oktober klaar
zijn. De Doek Express 20 zou dat
eerst doen, maar in augustus
wacht een ander karwei: de aan
leg van een kabel tussen Peters-
burg en Kopenhagen.
,,'t Is duur. het leggen van zo'n
kabel", verzekert De Koning.
..Maar als die er ligt, levert die
ook een hoop op."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac-
ties op in de PZC verschenen berichten, artike-
- len of commentaren. Niet voor open brieven.
- gedichten en dergelijke. Anonieme Inzendingen
of stukken zonder duidelijke opgave van adres
en woonplaats worden niet in behandeling geno-
men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250
woorden. De redactie behoudt zich het recht
- voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven kan niet worden gecorrespondeerd.
r
li I i I i
Boulevard autovrij
Het provinciaal bestuur heeft
het in de PZC van 8 juli over bij
stelling van het beleid noodza
kelijk om de vooraanstaande po
sitie van Zeeland op toeristisch
gebied te behouden.
Nu de gemeente Vlissingen bou
levard autovrij heeft afgewezen
wordt het tijd, dat ons provin
ciaal bestuur, nu het toch bezig
is met bijstelling van het beleid
en de belangen van de eigen be
volking, boulevard autovrij op
de eerstvolgende vergadering
als agendapunt opneemt.
Geacht provinciaal bestuur
kom eens naar de Vlissingse
boulevard (auto-vrij parkeren
op het immens grote parkeerter
rein achter de boulevard s.v.p
Geniet van het ruisen van de zee
en de scheepvaart. Het enige
waar u van kunt genieten is een
lint van blik en knetterende mo
toren. milieu-vervuilende uit
laatgassen, waaronder rondjes
rijdende macho's in dure auto's,
open dak en ramen, waaruit een
stampend soort geluid wordt
uitgespuwd.
Het provinciaal bestuur heeft
het over leefbaarheid en een
aaneenschakeling van toeristi
sche, landschappelijke en cul
tuurhistorische elementen langs
de Zeeuwse kust. Het gemeente
bestuur van Vlissingen heeft
hier nog nooit van gehoord. Dat
houdt zich bezig met zaken als
het terugdringen van het ge
bruik van tropisch hardhout of
het maakt snoepreisjes naar Ta
ganrog in Rusland, enz.
Ik vind dat het provinciaal be
stuur het gemeentebestuur van
Vlissingen duidelijk moet ma
ken. wat het bedoelt met zijn
nieuwe beleidsplan recreatie.
Als prioriteit voor de gemeente
Vlissingen geldt boulevard auto
vrij.
Ton Maasdam
Boulevard Bankert 20.
Vlissingen.
Vaarbelasting
Het Kabinet heeft besloten, dat
de vaarbelasting per 1993 inge
voerd moet worden, dit ondanks
forse kritiek vanuit de Raad van
State en de watersport. De da
mes en heren van CDA en PvdA
weten het blijkbaar beter, of zou
het zo zijn dat de negatieve ge
luiden niet tot de ivoren toren
zijn doorgedrongen? Zo zijn er
vanuit de ANWB, de KNWV. de
KNMC en vele watersportver
enigingen. alsmede door parti
culiere initiatieven vele handte
keningen en tegenstemmen
richting Den Haag gezonden.
Deze stemmen waren zo te zien
van geen enkel gewicht, geld
nood maakt de politiek blijk
baar doof.
Mochten de Kamers de invoe
ring van de vaarbelasting goed
keuren, meen ik dat ons Neder
landse watersporters niets an
ders rest. dan onze stem. die bij
verkiezingen plotseling wel weer
gewicht krijgt, in elk geval niet
aan de huidige regerende partij
en CDA en PvdA te laten toeko
men.
Wellicht dringt het dan op deze
wijze tot Den Haag door. dat de
dames en heren daar. gekozen
volksvertegenwoordigers zijn,
die daar door maar zeker ook
voor de burgers werken.
P. L. Brounts,
Griegklaan 11.'
Vlissingen.
MTS Vlissingen
VLISINGEN - Aan het Zeeland
College, sector MTS in Vlissin
gen zijn de volgende kandida
ten geslaagd:
Technische informatica T14a: Mar
tin Bliek. Marco Boehout, Didier Eet-
velt. Jeffrey van Gils, Hans Haverbe-
ke, Marcel Hoogeboom, Josselyne
Hurkmans. René Koenraadt. Wim
Kosten, Edwin Lankwarden, Mi
chael Leichsenring. Hans Loos, Ro
bert Marcussen. Borgert Nienhuis.
Marleen de Nooijer. Johan Pouwelse.
Frans Trimbos. Marco Vermeirssen.
Edwin Verplanke, Anja van der Vliet.
Wilbert Volkers. Wijnand Willemse.
Beanka Wisse, Jacco de Zwart
TI4b: Remo Bol. Serge de Bruijn,
Martin Danielse. Hans Houweling.
Frank Klaassen, Ron de Koek. Desi-
ree Maljers. Jacco Mes. Marcel Pot
ter. Rob Prop. Wilbert Wenmakers.
Elektrotechniek AET: E4a: Emile
Anrochte, Jan Bakker. Marco Berk-
heij, Erik Bevelander, William
Boone. John Buijck, Martin Dekker,
Bert Doedel, Michel Dol, René Els-V
hout. Richard van Gemert, Jos
Groosman, Mark Hoogstrate. Stefan
Hoondert, Leon Jansen, Erik Louws,
Serge Meulmeester, Robert Minder-
houd (met lof), Peter Oste. Arjan de
Regt, Jurgen Rogh. Jacco Saaman,
Jorge Sereno. Arnold Smit, Arno van
de Weele
Elektrotechniek EIT: E4b: Mare
Aben. Rob Baljeu. Ab Gideonse, Wil-
ko Janse. Wim Peene, Pascal van
Rooy. Jeroen van Sorgen, Erick
Traas. Paul van der Velden.
Elektrotechniek ECA: E4c: Frank
Bertijn. Michiel Bijleveld, Ton Buijs.
Paul Cappon, Jeroen Dekker. Sand-
ro Eversdijk. Mark Houtzager, Ro
land de Jong. Edward Kleinjan, Mar
tin Koppejan. Aijan Koster. Xander
van Luyk. Willem-Jan Marinissen,
Dennis Naerebout, Jeroen Nieuwen-
huize, Guus Nolle. Martin Pruyssers,
Richard Raas. Johan Ruben, Oscar
de Smit, Christiaan Smolders. Toon
van der Tak, Ronald Verkaart, Mar-
tijn van der Wel, Eric van Zon
Elektrotechniek TCK: E4d: Bert
Chermanne, Corné van Eekelen. Ro
bert Hartman, Hugo Jacobs, Chris-
taan Kok, Rens van Liere, Coen van
Loon, Benno de Loos. Engelbert
Meijer. Wahied Niamat, Frank Nieu-
wenhuize. Mark Schenk. André van
de Velde. Christian Verberkmoes,
Mart Verburg. Jaap Zweemer.
Bouwkunde: B4: Ko Allemekinders,
Marco Brouwer, René van Eijzeren.
Edwin Fraanje. Johan Francke. Han
Harthoom. Monique Hollestelle. Ed
win de Jonge. Mark Lemson. Maris-
ka Matthijsse, Harald Pientka. Je
roen van Popering, Stefan Priemis,
Ronald Roose. Edwin van Strien
imet lof). Tom den Toonder. Andre
Verloo, Tonny Verloop. Robbie de
Vlieger
Werktuigbouwkunde TT: W4a:
Hans-Roelof Bauer, Sander de Bert.
Marcel Beuker, Ruud Coenen. Rob
bie Comelis, Ronald Dekker, Arthur
Elliott, Jim Houmes, Leonard Huls-
soon, Gert-Jan Jacobse (met lof),
Johnny Jansen, Erik de Jonge, Mare
Kole. Peter Pellens, Jan-Mark Mat
thijsse, Ronald Muller, Dennis de
Nood. Kees Otto, Roland Picavet.
Michel van de Plasse, Marnix Salo-
mé. Eduard Salomons. Jordan
Schrier, Michiel Sinke, Robert de
Smidt, Steven Winter. Colin Zegers.
Werktuigbouwkunde TT: W4b:
Ronnie Braam. Erwin Brasz, Michel
Coens. Henk Geelhoed. Koen van
Gijs. Jackv Hage. Bram Heijboer. Ar
jan van den Hoek. Mark Jansen. Pe
ter Jansen, Peter de Jonge, Michel
Kramer, Adrie Maljaars. Oscar Pee-
ters. Raymond van Reeuwijk, Gert-
Jan de Visser, Johnny de Visser. Pa
trick Visser. Robin van Voren. Gert-
Jan Westerweele, Bram Wijne. Ro
bert Wisse, Frank Zoetewei
Werktuigbouwkunde BT: \V4c: Jan
Aarnoutse. Wilco de Buck. Kees Her-
rebout. Jan Kees Kaljouw. Hans
Klaasse. Adriaan Kouwenberg. Ar
jan Louwerse. Robin Polderman. Jan
Sinke. Emiel Verburg. Arno de Vis
ser, Roland Vreeke. Femke de Vries.
Harm Walhout. Ernst van der Weele.
Remko Witteveen.
DGO Mode
en Kleding
VLISSINGEN - Aan het Zeeland
College, sector DGO-Vlissingen,
slaagden de volgende leerlingen
voor het examen Mode en Kleding:
Realisatie met vestiging: Angelien
Michielsen, Joyce Nijhuis, Annabella
Sian, Suzan van de Walle, Isabel Zee-
gers.
Realisatie zonder vestiging: Sylvia
de Bruijn, Marja van Heemskerk,
Clarina van Hese. Ilse de Nooijer,
Chantal Nooitgedagt. Yvonne Sinke.
Jeanette Tevel. Merel van Wezel.
Commercie: Bianca Brouwer. Linda
Harinck. Robekka Latupasinalo. El
len Corien de Hond
Presentatie met vestiging: Petra
van Beveren. Chretiene Hoek. Lilith
de Jonge. Helma Wesdyk.
Presentatie zonder vestiging: Astrid
Everaard. Nelly Fnjhoff. Wendy La-
zaroms. Esther de Rijk. Dobbv
Royers. Miranda Wille.
Zeeland College
MIDDELBURG - Aan het Zee
land College, sector Streek
school BBO/KMBO-vt, afdeling
KJVIBO-Administratie, behaal
den de volgende leerlingen het
diploma:
Differentiatie: Bedrijfsadministra-
tief medewerkende: Danny Hofman,
Mark Janse, Wilma Kopmels, Sylvia
Koster, Thibaud Poley, Sandra Sim
pelaar, Conny Vermuë, Matty Ver-
muë, Marleen de Vlieger.
Differentiatie: Secretariaatsmede-
werkende: Mandy Klink, Marjolein
Oosthoek. Sandra Simpelaar. Conny
Vermuë, Matty Vermue. Amantis
van de Wal.
Verklaring: Elise Hartsyker
Afdeling KMBO-Detailhandel: Dif
ferentiatie ontwikkeling en ont
spanning: Jolanda van Gilst, Serge
Goossens.
Differentiatie wonen doe 't zelf: Ca-
rola de Schipper. Els de Troije
Verklaring: Dylan van Belzen. Ester
Bliek. Alex de Feijter. Claudia Wa
genmakers.
KMBO-Horeca: Differentiatie Res
taurant-Kok/Kokkin: Peter Alme-
kinders. Edwin Joosse. Joris Kriele.
Edwin van Liere. Nikie Overbeeke,
Robert Passenier, Adriaan Schoe,
Erwin Stroo. Marijke Tresonie, Nan-
da Zoetewey
Differentiatie Restaurant-Kelner/
Serveerster: Michel Keijmel. Henny
Schuurman.
Verklaring: Differentiatie Restau
rant Kelner/Serveerster: Freike
Koopmanschap. Mirjam Kruit-
bosch Differentiatie Restaurant
Kok/Kokkin: Simon Titaley
KMBO-Motorvoertuigentechniek:
Differentiatie Personcnautomobie-
len: Serge van den Bos, Maurice
Faasse. Danny 't Gilde. Remco Koo-
man. Patrick Ridderbos, Martijn de
Schipper.
Differentiatie Bedrijfsautomobie
len: Ron Klippel, Jacco Riemens