De kracht van een continent Schilders met een besmet verleden Koningen van Afrika Magisch realisme PZC kunst cultuur ®HHF VRIJDAG 26 JUNI 1992 openlijk voor het als 'links' bestempelde modernisme met zijn Cobra-expositie, maar 'rehabiliteerde' enkele jaren later Schuhmacher, Toorop en Koch door mid del van overzichtstentoonstellingen. Mekkink Inmiddels was men in Arnhem begonnen met het verzamelen van de magisch rea listen. Dat is mede te danken aan de schil der Johan Mekkink, die in 1950 als assis tent van museumdirecteur De Lorm naar het Gemeentemuseum was gekomen en daarna zelf directeur werd. om in 1969 plaats te maken voor Pierre Janssen. In 1970 bestond de collectie uit onder andere 50 schilderijen, en sindsdien is ze aange vuld. Een merkwaardig Gelders verzamel -fenomeen, want ook in steden als Nijme gen en Zutphen legde men zich toe op het verzamelen van realistische kunst. „Alles wijst erop dat in Gelderland gekozen werd voor de 'niet controversiële' traditie van de figuratieve schilderkunst", zegt de hui dige directeur Liesbeth Brandt Corstius. Voor de regelmatige bezoeker van het mu seum biedt Magisch Realisten en tijdge noten, dat voor het overgrote deel uit ei gen bezit bestaat, dus geen echt grote ver rassingen. maar wel een aangename her nieuwde kennismaking. Zo is het bijvoor beeld bijzonder om Vrouwen in de Straat uit 1974 van Koch te zien hangen naast zijn zo andere, veel matter en renaissan cistisch ogende Druivenplukkers van en kele jaren daarvoor. En zo zijn er meer van die onverwachte ontmoetingen. Boven dien biedt een groot aantal mooi vormge geven vitrines met artikelen, foto's en kri tieken een extra achtergrond. „Wanneer je een voorwerp schildert dan tracht je het te benaderen zoover je kunt, je tracht het als 't ware van buiten af bin nen te dringen en toch zal je ontevreden zijn als je het afbeeldt zoals het er staat, als ware het een foto", schreef Dick Ket in 1932. Daarmee gaf de schilder een fraaie omschrijving van zowel het 'magische' als het 'realisme' dat uit veel van de werken die in het Gemeentemuseum te zien zijn, straalt. Henk Meutgeert Magisch Realisten en tijdgenoten, tot 24 augus tus in het Gemeentemuseum, Utrechtseweg 87, Arnhem. Open dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag van 11 tot 17 uur. Catalo gus f 49,50. Dat er juist nu een inzamelingsactie voor hongerend Afrika wordt gehouden, daar schrok ze in eerste instantie van. Alweer beelden van holle ogen, bolle buiken en kreperende kinderen op tv, terwijl zij juist de andere kant van Afrika wil laten zien; het continent nu eens niet in relatie wil brengen met hongersdood, aids en slavernij maar met kunst en cultuur. Inmiddels heeft Erna Beumers, organisatrice van Kings of Afrika, de grootste tentoonstelling van Afrikaanse kunst ooit in Europa gehouden, zich met de actie verzoend. „Misschien is het juist heel goed dat het samenvalt, is dit het moment bij uistek om ook het andere gezicht van Afrika te laten zien. Een prachtig gezicht!" Na drie jaar plannen maken en noodge dwongen weer wijzigen, is het einde lijk zo ver: vanaf zaterdag (27 juni) is in het Mecc in Maastricht de indrukwekkende tentoonstelling Kings of Africa te bezich tigen. Meer dan tweehonderd maskers, beelden, tronen en gebruiksvoorwerpen gunnen de bezoeker een blik op de cultu rele rijkdom van centraal-Afrika. Men re kent op grote publieke belangstelling. De Nederlandse en Belgische Spoorwegen werken met trein-toegangsbiljetten. De organisatoren - Erna Beumers en haar rechterhand/secretaris Jean De La Haye - rekenen op minimaal 65.000 bezoekers, maar hopen op veel meer. Gedurende de expositie vinden in Maastricht allerlei ne venactiviteiten plaats, zoals concerten, films over Afrika en een op Afrika afge stemde stadswandeling. Antropologe Erna Beumers, in het dage lijks leven conservator bij het Volkenkun dig Museum in Amsterdam, is de laatste die wil ontkennen dat Africa met grote problemen te kampen heeft. „Maar dat weet iedereen al. De kant van het verhaal die wij nu laten zien, kent bijna niemand." Beumers wordt al van jongs af aan door Afrika gefascineerd en bezoekt het conti nent jaarlijks. Ze is er blij mee dat ze deze bijzondere tentoonstelling heeft kunnen organiseren. Het is voor het eerst dat in Europa zo'n grote verzameling van Afrikaanse kunst schatten te zien is. Dat werd mogelijk toen Donkere wolkenluchten, bijna verlaten landschappen en straten, een rijtje schedels of schijnbaar doelloos wachtende vrouwen voor een hek. Maar vooral: herkenbaar en geschilderd in een techniek ontleend aan de Vlaamse schilderkunst, de Italiaanse renaissance of de Hollandse meesters uit de zeventiende eeuw. Het is niet verrassend dat in NSB-kringen veel waardering bestond voor 'magisch realisten' als Willink, Schuhmacher en Hynckes. Vooral ook omdat één van hen, Pyke Koch, zich bekeerde tot het nieuwe 'geloof en zich sterk maakte voor het werk van zijn vakgenoten. En zo was het ook geen verrassing dat na de oorlog hun werk door velen besmet werd verklaard en Carel Willink zich genoodzaakt zag om in de verdediging te gaan door middel van zijn artikel 'De schilderkunst in een kritiek stadium', daarin bijgevallen door de schrijver W'.F. Hermans. Tot op heden blijft het nog onduidelijk of Pyke Koch. die lid van de NSB was geworden, zich in zijn werk zelf propagan dist van de Nieuwe Orde heeft getoond. In het Gemeentemuseum Arnhem hangen zijn schilderijen tussen die van Willink, Schuhmacher. Ket, Mekkink. Hynckes. Charley Toorop en Edgar Fernhout op de tentoonstelling Magisch Realisten en tijd genoten. In de catalogus stelt inleider John Steen, in navolging van eerdere on derzoekers. dat Koch zich in een aantal werken, waaronder het uit 1937 daterende Zelfportret met zwarte doek een bewonde raar van het Italiaanse fascisme toont. Maar verderop in het boek zegt Carel Blot- kamp. die promoveerde op het werk van de vorig jaar overleden Koch. dat zijn affi niteit met het fascisme slechts blijkt uit een enkel werk. namelijk Marsgezang uit 1940. dat is vernietigd en nog slechts als foto bestaat. Een kwestie van interpreta tie, waarover het laatste woord vast nog niet gezegd is. Het werk van de magisch realisten is de laatste jaren weer volop in de belangstel ling gekomen en dat is mede te danken aan het onderzoek van vooral in Utrecht afgestudeerde kunsthistorici. De algehele oplevende belangstelling voor het realis me in de kunst heeft uiteraard zijn werk ook gedaan. Het Arnhemse Gemeentemu seum presenteert nu een catalogus van de werken die ze van de magisch realisten en verwante kunstenaars bezit en knoopt daar de tentoonstelling aan vast. Een groot deel van het bezit is te zien, aange vuld met een aantal bruiklenen. Divers Op de tentoonstelling in Arnhem is te zien hoe divers het werk van de hier gepresen teerde kunstenaars is, ook al gaat het maar om een kleine groep. Gemeen heb ben ze de aandacht voor de realiteit, het detail, het vakmanschap als schilder. Maar tussen het werk van bijvoorbeeld Willink en de vroeggestorven Dick Ket. die vanwege zijn hartziekte veel binnens huis verkeerde en daardoor een beperkte onderwerpkeus van (zelfportret en stille ven had. bestaat een enorm verschil. Toorop en Fernhout vallen zelfs buiten het magisch realisme. Ook de manier waarop de kunstenaars kwamen tot hun realistische stijl ver schilt. Hynckes, Koch en Willink gaven de idealen van een naar abstractie neigende schilderkunst op. De laatste betuigde in 1930 zelfs zijn spijt over zijn abstracte jeugdzonden. Daarentegen hadden Toor op. Schuhmacher. Ket en Fernhout geen afkeer van het modemisme. Fernhout be landde in de late jaren vijftig zelfs bij de abstracte schilderkunst. Het is mede om die reden dat de tentoon stelling in Arnhem begint met een 'ab stract' schilderij van Willink, Compositie uit 1924. In het portret van zijn eerste vrouw met de titel Ariadne uit 1926 zijn de sporen van die abstractie ook nog te zien, maar in 1930 kwam hij uit bij zijn vorm van realisme. Schuhmacher ging zijn weg van een soort kubo-expressiomsme naar realisme, net als Ket. Raoul Hynckes. wiens nog op het kubisme geïnspireerde fraaie Cello uit 1924 is te zien, belandde er ook in de jaren dertig. Benamingen De term 'magisch realisme' ontstond in de jaren dertig, maar daarnaast hebben de benamingen 'neo-realisme' en 'fantas tisch realisme' ook bestaan. Pyke Koch omschreef de stroming in de jaren zeven tig als één die gebruik maakt van voorstel lingen „die wel mogelijk, maar niet waar schijnlijk" zijn. Daarmee is alles ook nog lang niet gezegd, want de zelfportretten het Erna Beumers lukte één van de be langrijkste Afrikaanse kunstcollecties ter wereld in bruikleen te krijgen: de verza meling kunstschatten uit Zaire van het Museum fur Volkerkunde in Berlijn. Tweeëneenhalf jaar geleden, toen de plan nen voor Kings of Africa al vaste vorm hadden, kwam de geschiedenis haar te hulp. Door de hereniging van Duitsland kon ze haar expositie uitbreiden met een veertigtal stukken uit Kameroen en Gha na. Tegenslagen Er waren ook tegenslagen. Zo werden een bijbehorend internationaal congres en culturele expositie twee weken geleden af geblazen. „Uit tijdnood", verklaart Jean Lahaye. „We kregen de organisatie niet meer rond. Er was ook een financieel pro bleem. min of meer toegezegde sponsor gelden kwamen niet af. We hebben ervoor gekozen om geen concessies te doen aan de opzet van de tentoonstelling. Want die was en is hoofdzaak." De stichting heeft een totaalbudget van 2,5 miljoen, dat ge baseerd is op subsidies en entreegelden. De in het Mecc tentoongestelde kunst schatten zijn eind vorige en begin deze eeuw bij elkaar gebracht door Duitse ont dekkingsreizigers en antropologen. De eerste ontdekkingsreizigers die centraal Afrika binnen drongen, verbaasden zich over de machtige koninkrijken. Kunst voorwerpen zijn voor heersers en notabe len een manier om te laten zien hoe mach tig ze zijn. In de koninkrijken ontdekten de Duitsers paleizen boordevol prachtige kunststukken. Tronen, scepters, muziek instrumenten, koningsfiguren en voor werpen uit het dagelijks leven van vorsten vormen de kern van Kings of Africa. Ver der worden objecten uit vooroudervere ring, begrafenisrituelen en geneeskunde getoond. Zes koninkrijken vormen het hart van de presentatie: Bamun en Tikar (gelegen in Kameroen), De Kongo (gelegen in Kon go), Luba en Kuba (gelegen in Zaïre), Tjo- kwee (gelegen in Angola). De verbazing en fascinatie van de ontdek kingsreizigers bij hun kennismaking met deze koninkrijken, zal voor de bezoekers van de tentoonstelling begrijpelijk zijn. De metershoge koningsbeelden en rijke lijk versierde tronen hebben in het moder ne Mecc nauwelijks iets van hun machtige uitstraling verloren. De krachtbeelden die een grote rol spelen bij bezweringsritue len, lijken een soort oerkracht uit te stra len. De talloze maskers fascineren de Wes terse bezoeker, rijk versierde gebruiks voorwerpen zoals kammen, wekken be wondering. Spanning en fascinatie zijn ook het uit gangspunt van de manier waarop de schatten gepresenteerd worden. De ver maarde Italiaanse vormgever Ettore Sott- sass tekent voor het ontwerp van de expo sitie. Hij kreeg nadrukkelijk de opdracht om er geen elitaire presentatie van de ma ken. De organisatoren mikken op een groot publiek. „Zowel op het gezin dat in Valkenburg op de camping staat als op de kunstkenner", aldus Beumers. Sottsass maakte van Kings of Africa geen tentoon stelling in de gebruikelijke zin van het woord. „Hij heeft beslist geen Afrika nage bouwd", haast Beumers zich te zeggen, „maar een soort labyrint. Een andere we reld waarin hij de spanning van de voor werpen laat voelen. Ik vind het heel fijn dat Afrika op zo'n mooie manier, met heel veel liefde, aan een groot publiek wordt getoond." Ook met kinderen is rekening gehouden. Zij maken via een speurtocht kennis met de kunstwerken. Bovendien loopt er over de hele expositie een twintig centimeter hoog spoor, waardoor ze de kunstschaten op eigen hoogte kunnen zien. Een 'multi- mediashow' geeft de bezoeker een beeld van het leven in de zes koninkrijken en laat zien wat voor rol de getoonde kunst voorwerpen er spelen. Mariëtte Stuijts Kings of Africa in het Mecc Maastricht, duurt van 27 juni tot en met 27 augustus en is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, op donderdag tot 21 uur. De toegansprijs bedraagt 12,50 gulden, voor kinderen van vier tot elf 5 gulden en voor cjp'ers en 60-plussers 9 gulden. Spleettrommel, Bamileke Kameroen, lengte 362 centimeter. foto Erik Hesmerg Krachtfiguur, Vili Kongo, hoogte 45 centimeter. voor zijn collaboratie een kort expositie verbod, net als Koch. Anderen kon echter moeilijk iets te ver wijten zijn. Willink, Schuhmacher en Toorop die. omdat ze geen lid van de Kul tuurkamer waren, niet mochten expose ren, hadden zich teruggetrokken in hun ateliers (Toorop dook onder) om daar vooral aan portretten en stillevens te werken. De schilder Paul Citroen bracht het werk van Willink in 1945 in verband met dat van Hynckes en Koch als uiting van het fascisme. In 1950 koos Sandberg. directeur van het Stedelijk Museum. van Ket of de stillevens van Hynckes val len zo bijvoorbeeld uit de boot. Het is zeker sinds de oorlogsjaren een vraag geweest of de schilders van het ma gisch realisme met hun voorkeur voor de lege ruimte, dreigende wolkenluchten, schedels: het macabre en het verval in het algemeen, een reactie hebben gegeven op de crisis die in de jaren dertig voelbaar was. John Steen durft die vraag met een 'ja' te beantwoorden, hoewel die verban den vooral zijn gelegd door critici en schrijvers en niet door de kunstenaars zelf. In ieder geval is het duidelijk dat Charley Toorop in haar werk uit de oor logsjaren wèl bewust reageerde op de om standigheden. Het moet voor een aantal van de magisch realisten een klap zijn geweest dat hun werk na de oorlog in diskrediet kwam en als reactionair werd afgedaan. Koch had inderdaad met de bezetter en NSB samen gewerkt, maar moest daarbij niets hebben van een 'Germaanse kunst' en legde de nadruk op het 'Nederlandse' karakter van het magisch realisme. Hij werd in 1944 zelfs in het kader van de Arbeitseinsatz naar Duitsland gestuurd. Hynckes kreeg Pyke Koch, Vrouwen in de straat, olieverf op doek, 1962-1964.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 15