Openbaring voor de toerfietser Subaru SVX volbloed met veel glas Scoren met je agenda PZC vrije tijd ZATERDAG 20 JUNI 1992 32 Statussymbool Jury kiest Golf 1.8 als beste trekauto hypotheek hoogte. ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 BEL GRATIS: 06-0996668 auto 111II1 1 1 1 1 1 II Hypotheekrente per 16 juni 1992 Door het stabiele verloop van de rente op de kapitaalmarkt noteerden wij ook deze week nauwelijks wijzigingen van de hypotheekrenteta rieven. Slechts verzekeringsmaatschappij 'Legal en General' verlaagde het rentepercentage met 0,2 en 0,1 voor leningen met een rentevaste periode van resp. 5 en 10 jaar. rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale vast provi- bank besparing van gedu- sie in constant rende 38,55% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 9,50 5,35 3,74 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,35 3,74 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9,70 5,49 3,86 variab. 1,00 9,70 6,33 5,13 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 9.00 5,03 3,48 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,00 5,03 3,48 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9,00 5,03 3,48 ann. hyp 1,00 8,80 5,74 4,66 ann. hyp. 10 jr. 1,00 8,80 5,74 4,66 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,63 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,63 Amev zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Levensverz. zorg-vrij -hyp15/20 j r 1,00 9,20 Bouwfonds spaarv.hyp. 1,00 9,40 5,32 3,73 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 9,40 5,32 3,73 spaarv.hyp. renterust 1,00 9,40 5,32 3,73 CDK-bank spaarhyp. 1,00 9,40 5,33 3,73 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,40 3,79 ann. hyp. 1 jr. 1,00 9,20 6,00 4,87 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,20 6,00 4,87 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0,26 9,20 5,14 3,58 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 9,20 5,14 3,58 Centrale spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,10 5,07 3,50 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,40 5,27 3,67 ann. hyp. 2 jr. 1.00 9,10 5,94 4,82 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,00 5,87 4,76 Delta Lloyd hyp. tot.plan 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,24 3,64 Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 NMB spaarhyp. 1,00 9,50 5,35 3,75 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,35 3,75 ann. hyp. 1 jr 1,00 9,20 6,00 4,87 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 Postbank spaarhyp. 1,00 9,40 5,31 3,72 spaarhyp. 7 jr. 1,00 9,50 5,38 3,78 spaarhyp. 12 jr. 1,00 9,60 5,45 3,84 ann. hyp. 2 jr. 1,00 9,10 5,82 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,20 5,89 4,77 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 9,50 5,38 3,77 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,38 3,77 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 9,50 5,38 3,77 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 9,50 6,20 5,03 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 Reaal exact-hyp. 1,00 9,00 5,05 3,51 Hypothek. exact-hyp. 10 jr. 1,00 9,00 5,05 3,51 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,33 3,74 Westland lage last. 7 jr. 1,00 9,30 5,23 3,65 Utrecht lage last. 14 jr. 1,00 9,20 5,16 3,59 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 9,10 5.11 3,55 Algemeene za-hyp.plan 10 jr. 1,00 9,10 5,11 3,55 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Wie een een beetje wil opvallen in het autoverkeer lijkt dat vrijwel alleen nog met Japanse au to's te kunnen doen. In sneltrein vaart brengen diverse merken op maat gesneden auto's voor kleine doelgroepen op de markt. Om in het topsegment iets te betekenen heeft het in ons land bescheiden opererende Subaru de SVX in het programma. Excentriek mag je de auto beslist noemen. „We willen af van het Ca- limero-tijdperk", waren de woor den die directeur Jim Coert bij de introductie van de Subaru Legacy destijds sprak. Met de SVX, die de in 1990 al verdwenen XT Turbo op volgt, komt het merk zogezegd in een futuristisch Super-Jumbo- tijdperk. Heel opmerkelijk is de zescilinder boxermotor. Hoewel er in huis al een 200 pk sterke 2 liter turbo 16- kleppen motor is, kiest men voor de SVX een 3,3 liter. Deze 24-kleps krachtbron levert 250 pk, goed voor ruim 230 km/u en een accele ratie van 0-100 km/u in 7,8 secon den. De 463 cm lange 2 2 met een bijna volledig glazen gladde koepel heeft ter voorkoming van tocht en voor het behoud van aerodyna- miek, veel kleinere zijruiten dan normaal. Dat geeft de auto een ori gineel uiterlijk. De extra tussenfra- mes zorgen voor een haast panora misch beeld en een bijzonder wijde portieropening. En dat zonder het supergladde oppervlak te versto- De viertraps automaat zorgt voor een variabele overbrenging van de aandrijfkrachten naar de vier per manent aangedreven wielen. De basiswaarde is 65 procent vermo gen op de achteras en 35 procent op de vooras. Het koppel is met 309 Nm/4800 toeren meer dan toerei kend voor het etiket sportauto. Een heel aangenaam verlopen proefritje net over de grens met een snelheid van 240 km/u op de teller bewees ons dat menig spor tief topmodel zich wel even achter de oren mag krabben. Geen krimp in de wegligging, messcherp stu ren, strak op koers blijven en goed afremmen. De sterke kanten van de auto zitten niet alleen in tech niek en ontwerp, ook de prijs van ruim 1 ton biedt minimaal de helft voorsprong op de concurrenten. De SVX is standaard uitgerust met ABS, centrale deurvergrende ling, elektrisch bedienbare ramen, alcantara-bekleding, CD-speler, airco, cruise-control en schuifdak. Prijs: 114.900. Siem Leeuwenkamp De Volkswagen Golf 1.8 CL is gekozen tot 'Trekauto van het Jaar'. De verkiezing werd dit jaar voor de tweede, keer georganiseerd door de redactie van de Kampeer- en Caravan Kampioen (KCK) van de ANWB. Vorig jaar viel de Nissan Primera in de prijzen. Op de DAF-testbaan in St. Oe- denrode werden twee dagen lang achttien nieuwe au to ty pes, alle modeljaar 1992, uitge breid getest. Het accent lag daarbij op de populaire mid denklasse. De jury was uiter mate te spreken over de capa citeiten van de Volkswagen Golf als trekauto. Maar ook de Citroën ZX maakte indruk. De ze werd winnaar in de klasse tot 30.000 gulden. In de klasse boven de 40 mille ging de Volvo 850 onbetwist met de eer strij ken en in de speciale die selklasse de Opel Vectra td. Maar over de algemene win naar was de jury unaniem: de Golf. Voor alle duidelijkheid: de ver kiezing levert niet zonder meer de beste trekauto op die in Ne derland te koop is. Het gaat om auto's van het modeljaar 1992. baarbij gaat het vaak om com pleet nieuwe modellen, maar soms ook om auto's met een nieuwe motor en een facelift. Bij de uitgebreide test maakte de jury gebruik van Knaus-ca- ravans uit verschillende klas sen, zodat achter elke auto een passende caravan kon worden gehaakt. Knaus stelde elf cara vans ter beschikking. De spie gels waren van het merk Spitfi re. De auto's werden beoordeeld op stabiliteit, waarbij een uit wijkmanoeuvre en een slalom- proef waren ingebouwd. Voorts werd naar de prestaties geke ken en het rijden in de vierde versnelling. Ook het comfort was van belang, alsmede het bedieningsgemak en het weg rijden op een helling (6 procent en twaalf procent). Nol van Bennekom Het zal nu zo'n vijftien jaar ge leden zijn, dat Nederlandse toerfietsers de boekjes van Alti graph ontdekten. Alle beroemde cols door middel van grafieken tot op het bot ontleed. Hoogte verschillen, moeilijkheidsgra den, stijgingspercentages, moei lijke passages, gedeelten waar de klimmer zich enigszins kon her stellen, aanbevolen versnellin gen, aanlooproutes... Om uren in te bladeren. Wie vanuit Bedoin de Mont Ventoux opfietste, wist door de grafiek in het boekje At las des Cols des Alpes al van tevo ren waar het zwaar zou worden: in het bos tussen de zesde en de veertiende kilometer. Nu mocht dat in de praktijk niet altijd helemaal kloppen (de ke ren dat ik zelf de Ventoux beklom beviel het bos me aanzienlijk be ter dan die afschuwelijke laatste drie kilometers naai- de top), maar daar gaat het niet om. De drie Altigraph-boekjes (Alpen, Pyreneeën en Centraal Massief) zijn er veel meer voor de voor pret, voor het naspel en om als verpletterend bewijsstuk te die nen bij oeverloze discussies over welke berg de zwaarste is van al lemaal. Even ter zijde: Als een paar niet geasfalteerde cols buiten be schouwing worden gelaten, moet dat volgens de rekenmethode van Jan Bijma (magazine Fiets, jaargang 1987, nummer 8) de noordhelling van de Telegraphe/ Galibier zijn, met de zuidhelling van de Ventoux op de tweede plaats. Het regende na Bijma's publikatie ingezonden brieven. Terecht natuurlijk. De oosthel ling van de Mont du Chat bij Chambéry (de verschrikkelijkste van alle verschrikkelijke) prijkte pas op de achtste plaats en er kende rotzakken als de Pailheres (bij Ax-les-Thermes), de Coq (Grenoble) en de Hourquette d'Ancuizan (St.-Lary) moesten het in het lijstje van Bijma ook dikwerf afleggen tegen bij voor beeld de bij de eerste tien voorko mende Toiirmalet, waarvan zo wel de oost- als de westhelling zich toch vrij eenvoudig laat be klimmen. Cotacol Met andere woorden, grafieken en slimme rekenmethodes zeg gen ook niet alles. Niettemin is de Encyclopedie Cotacol (Duizend hellingen van België) naast de boekjes van Altigraph de mooi ste publicatie voor de sportieve toerfietser. Jaren geleden onder nam Bart Aardema in zijn Berg gids voor Fietsers (uitgave Kos mos) al eens een schuchtere po ging de zwaarste hellingen van de Lage Landen aan de Zee te ru briceren, maar het levenswerk van de heren Jean-Pierre Legros en Daniel Gobert stelt dat van de Groninger verre in de schaduw. Het nijvere duo bracht in nauwe lijks drie jaar tijd duizend Belgi sche hellingen meter voor meter in kaart en het resultaat is een bijbeldikke (620 pagina's) open baring waarvan je geen genoeg kunt krijgen. Natuurlijk zijn de Muur van Geraardsbergen, de Het Tour-peloton op de flanken van de Galibier. Sportieve toerfiet sers kunnen in de Encyclopedie Cotacol uitzoeken op welke helling zij hun kuiten zullen testen. Stockeu, de Redoute, de Kop penberg, de Volkeghemberg, de Chambralles en de Cöte de Wan ne in het boek opgenomen, maar ook minder bekende kuitenbre kers als de Haussire bij La Roche (volgens de samenstellers de zwaarste helling van de Arden nen) en - tot mijn onuitsprekelij ke genoegen - de even schitteren de als pittige Tier de la Cognée tussen Trois Ponts en Vielsalm. Huy 224 De in grafieken weergegeven hel lingen (of beter gezegd de ge meenten waarin ze liggen) zijn op alfabet gerubriceerd en dus mak kelijk op te zoeken. Bovendien werden ze voorzien van symbo len die op overzichtelijke wijze weergeven wat de fietser alle maal voor lelijks of moois mag verwachten en ook kreeg elke helling een aantal cotacolpunten toegekend (zijn het er meer dan 225 dan kan de fietser zijn borst nat maken - de Muur van Huy kreeg er 224 toebedeeld). Tot slot voegden de auteurs er nog wat persoonlijke ontboezemingen aan toe. Door hun enthousiaste toelichting ontdekte ik de moei lijk te vinden Les Hézalles bij Trois-Ponts en inderdaad, zoals ze al zeiden, het is 'een der mooi ste hellingen van België'. Rob van den Dobbelsteen De Encyclopedie Cotacol wordt uitge geven door Les Presses de l'Avenir in Arlon. In Nederland is het boek te koop bij de Fietsvakantiewinkel te Woerden. Prijs: 105,-. Merken, merken en nog eens merken. Bad Boys, O'Neill en LA Gear zijn ook dit jaar weer toppers onder de schoolagenda's, want een agenda is voor de jeugd wat een auto is voor een volwassene: een statussymbool. De juiste agenda is bepalend voor je imago, ondervindt bij voorbeeld Esveha, die ieder jaar enkele tientallen schoolagenda's en aanverwante artikelen op de markt brengt. „Je agenda vertelt wie je bent," verklaart Evelijn Leemreis, produkt-manager bij Esveha in Alphen aan den Rijn. „Zoals volwassenen dat uitdruk ken met hun auto en hun woning. Kinderen doen dat onder meer met een agenda. Als je een Oilily hebt, ben je een ander meisje dan degene die met een Avantgarde rondloopt, maar iedereen weet wel wié je bent." Schoolagenda's hebben tegen woordig veel weg van een glossy magazine. Hoe mooier, hoe beter. De jeugd neemt geen genoegen meer met saaie, maar overzichte lijke boekwerkjes. Een beetje agenda ziet er ten eerste trendy uit en bevat daarnaast een schat aan informatie over zaken als sport, vakanties, mode en internationale trends en rages zoals dit jaar 'cliff jumping'. De ruimte waar het huis werk kan worden genoteerd is wat de jeugd betreft van ondergeschikt belang, want daarmee kun je im mers niet scoren. Gevoelig Vooral de jeugd tussen de pakweg veertien en zeventien jaar is uiterst gevoelig voor trendy spul. „Voor jongere kinderen geldt het mee doen nog niet zo erg. Die willen nog wel iets met honden of paarden, maar voor de zogeheten midden groep is het kiezen van de juiste agenda van uitermate groot be lang. Onze ervaring leert dat deze scholieren echt uren besteden aan Scholieren besteden veel tijd aan het uitzoeken van een agenda. foto GPD het selecteren van de agenda's. Soms spenderen ze daar wel twee of drie middagen aan. En ieder jaar gaan ze op zoek naar een nieuwe agenda. Als je vorig jaar bijvoor beeld een Avantgarde had, wil dat helemaal niet zeggen datje die ook dit jaar koopt," zegt Evelijn Leem reis. En wat de groep boven de zeven tien jaar betreft, die vinden het juist heel stoer om anders te doen. „Die nemen bewust geen trendy agenda. Of ze nemen gewoon hele maal geen agenda," aldus de pro dukt-manager van Esveha. Met schoolagenda's is het net als met mode. Als uitgeverij moet je ruim van tevoren kunnen inschat ten wat de nieuwe trends zijn. Es veha probeert dat uit te vinden door kinderen van alle leeftijden in een panel over agenda's te laten praten. Leemreis: „Zo horen we wat er leeft onder die groep, wat vorig jaar goed is ontvangen en wat ze verwachten. Verder volgen we de modetrends, hebben we abonnementen op jeugdbladen en het mode-instituut. Op die manier proberen we te bepalen wat het ko mende jaar in zal zijn." Televisie Geïnspireerd door de media en buitenlandse vakanties orienteren jongeren zich steeds internationa len Niet verwonderlijk als je weet hoeveel uur ze voor de beeldbuis doorbrengen. Uit het nationale scholierenonderzoek dat dit jaar is gehouden in opdracht van uitgeve rij International Merchandising, die de agenda's The Next Genera tion en Pour Elle op de markt brengt, blijkt dat scholieren per dag gemiddeld ruim twee uur tele visie kijken. De radio staat gemid deld anderhalf uur per dag aan. Po pulair zijn Radio 10, Sky en Radio 3. Uit dat onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de jongeren tussen dertien en twintig jaar re gelmatig aan sport doet, met name zwemmen, voetbal, tennis en con ditietraining. Wat de merken betreft kan er dit jaar een keuze worden gemaakt uit het flitsende beachmerk Ocean Pacific, NafNaf Baseball, LA Gear, O'Neill en BadBoys. Voor de spor ters is er verder Fair Play, voor die renliefhebbers een speciale agen da en voor de jongste scholieren een Mickey en Minny-agenda. Ver der nog een groot aantal stripagen da's. Evelien Baks Advertentie DE NATIONALE a op eenzame 1 i\ f I L.. HYPOTHEEKBEURS De Subaru SVX: veel glas, maar kleine ramen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 32