Openbaring voor de toerfietser
Subaru SVX
volbloed
met veel glas
Scoren met
je agenda
PZC vrije tijd ZATERDAG 20 JUNI 1992 32
Statussymbool
Jury kiest Golf 1.8
als beste trekauto
hypotheek
hoogte.
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
BEL GRATIS: 06-0996668
auto
111II1 1 1 1 1 1 II
Hypotheekrente
per
16 juni 1992
Door het stabiele verloop van de rente op de kapitaalmarkt noteerden
wij ook deze week nauwelijks wijzigingen van de hypotheekrenteta
rieven. Slechts verzekeringsmaatschappij 'Legal en General' verlaagde
het rentepercentage met 0,2 en 0,1 voor leningen met een rentevaste
periode van resp. 5 en 10 jaar.
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
vast provi- bank besparing van
gedu- sie in constant
rende 38,55% 50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
9,50
5,35
3,74
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,35
3,74
spaarhyp.
15 jr.
1,00
9,70
5,49
3,86
variab.
1,00
9,70
6,33
5,13
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9.00
5,03
3,48
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,00
5,03
3,48
spaarhyp.
15 jr.
1,00
9,00
5,03
3,48
ann. hyp
1,00
8,80
5,74
4,66
ann. hyp.
10 jr.
1,00
8,80
5,74
4,66
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,63
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,63
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Levensverz.
zorg-vrij -hyp15/20 j r
1,00
9,20
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1,00
9,40
5,32
3,73
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
9,40
5,32
3,73
spaarv.hyp.
renterust
1,00
9,40
5,32
3,73
CDK-bank
spaarhyp.
1,00
9,40
5,33
3,73
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,40
3,79
ann. hyp.
1 jr.
1,00
9,20
6,00
4,87
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,20
6,00
4,87
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0,26
9,20
5,14
3,58
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
9,20
5,14
3,58
Centrale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,10
5,07
3,50
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,40
5,27
3,67
ann. hyp.
2 jr.
1.00
9,10
5,94
4,82
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,00
5,87
4,76
Delta Lloyd
hyp. tot.plan
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,24
3,64
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
NMB
spaarhyp.
1,00
9,50
5,35
3,75
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,35
3,75
ann. hyp.
1 jr
1,00
9,20
6,00
4,87
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
Postbank
spaarhyp.
1,00
9,40
5,31
3,72
spaarhyp.
7 jr.
1,00
9,50
5,38
3,78
spaarhyp.
12 jr.
1,00
9,60
5,45
3,84
ann. hyp.
2 jr.
1,00
9,10
5,82
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,20
5,89
4,77
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
9,50
5,38
3,77
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,38
3,77
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
9,50
5,38
3,77
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
9,50
6,20
5,03
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
Reaal
exact-hyp.
1,00
9,00
5,05
3,51
Hypothek.
exact-hyp.
10 jr.
1,00
9,00
5,05
3,51
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,33
3,74
Westland
lage last.
7 jr.
1,00
9,30
5,23
3,65
Utrecht
lage last.
14 jr.
1,00
9,20
5,16
3,59
Zwolsche
za-hyp.plan
5 jr.
1,00
9,10
5.11
3,55
Algemeene
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
9,10
5,11
3,55
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,- Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Wie een een beetje wil opvallen
in het autoverkeer lijkt dat
vrijwel alleen nog met Japanse au
to's te kunnen doen. In sneltrein
vaart brengen diverse merken op
maat gesneden auto's voor kleine
doelgroepen op de markt. Om in
het topsegment iets te betekenen
heeft het in ons land bescheiden
opererende Subaru de SVX in het
programma.
Excentriek mag je de auto beslist
noemen. „We willen af van het Ca-
limero-tijdperk", waren de woor
den die directeur Jim Coert bij de
introductie van de Subaru Legacy
destijds sprak. Met de SVX, die de
in 1990 al verdwenen XT Turbo op
volgt, komt het merk zogezegd in
een futuristisch Super-Jumbo-
tijdperk.
Heel opmerkelijk is de zescilinder
boxermotor. Hoewel er in huis al
een 200 pk sterke 2 liter turbo 16-
kleppen motor is, kiest men voor
de SVX een 3,3 liter. Deze 24-kleps
krachtbron levert 250 pk, goed
voor ruim 230 km/u en een accele
ratie van 0-100 km/u in 7,8 secon
den.
De 463 cm lange 2 2 met een bijna
volledig glazen gladde koepel
heeft ter voorkoming van tocht en
voor het behoud van aerodyna-
miek, veel kleinere zijruiten dan
normaal. Dat geeft de auto een ori
gineel uiterlijk. De extra tussenfra-
mes zorgen voor een haast panora
misch beeld en een bijzonder wijde
portieropening. En dat zonder het
supergladde oppervlak te versto-
De viertraps automaat zorgt voor
een variabele overbrenging van de
aandrijfkrachten naar de vier per
manent aangedreven wielen. De
basiswaarde is 65 procent vermo
gen op de achteras en 35 procent
op de vooras. Het koppel is met 309
Nm/4800 toeren meer dan toerei
kend voor het etiket sportauto.
Een heel aangenaam verlopen
proefritje net over de grens met
een snelheid van 240 km/u op de
teller bewees ons dat menig spor
tief topmodel zich wel even achter
de oren mag krabben. Geen krimp
in de wegligging, messcherp stu
ren, strak op koers blijven en goed
afremmen. De sterke kanten van
de auto zitten niet alleen in tech
niek en ontwerp, ook de prijs van
ruim 1 ton biedt minimaal de helft
voorsprong op de concurrenten.
De SVX is standaard uitgerust
met ABS, centrale deurvergrende
ling, elektrisch bedienbare ramen,
alcantara-bekleding, CD-speler,
airco, cruise-control en schuifdak.
Prijs: 114.900.
Siem Leeuwenkamp
De Volkswagen Golf 1.8 CL
is gekozen tot 'Trekauto
van het Jaar'. De verkiezing
werd dit jaar voor de tweede,
keer georganiseerd door de
redactie van de Kampeer- en
Caravan Kampioen (KCK) van
de ANWB. Vorig jaar viel de
Nissan Primera in de prijzen.
Op de DAF-testbaan in St. Oe-
denrode werden twee dagen
lang achttien nieuwe au to ty
pes, alle modeljaar 1992, uitge
breid getest. Het accent lag
daarbij op de populaire mid
denklasse. De jury was uiter
mate te spreken over de capa
citeiten van de Volkswagen
Golf als trekauto. Maar ook de
Citroën ZX maakte indruk. De
ze werd winnaar in de klasse
tot 30.000 gulden. In de klasse
boven de 40 mille ging de Volvo
850 onbetwist met de eer strij
ken en in de speciale die
selklasse de Opel Vectra td.
Maar over de algemene win
naar was de jury unaniem: de
Golf.
Voor alle duidelijkheid: de ver
kiezing levert niet zonder meer
de beste trekauto op die in Ne
derland te koop is. Het gaat om
auto's van het modeljaar 1992.
baarbij gaat het vaak om com
pleet nieuwe modellen, maar
soms ook om auto's met een
nieuwe motor en een facelift.
Bij de uitgebreide test maakte
de jury gebruik van Knaus-ca-
ravans uit verschillende klas
sen, zodat achter elke auto een
passende caravan kon worden
gehaakt. Knaus stelde elf cara
vans ter beschikking. De spie
gels waren van het merk Spitfi
re.
De auto's werden beoordeeld
op stabiliteit, waarbij een uit
wijkmanoeuvre en een slalom-
proef waren ingebouwd. Voorts
werd naar de prestaties geke
ken en het rijden in de vierde
versnelling. Ook het comfort
was van belang, alsmede het
bedieningsgemak en het weg
rijden op een helling (6 procent
en twaalf procent).
Nol van Bennekom
Het zal nu zo'n vijftien jaar ge
leden zijn, dat Nederlandse
toerfietsers de boekjes van Alti
graph ontdekten. Alle beroemde
cols door middel van grafieken
tot op het bot ontleed. Hoogte
verschillen, moeilijkheidsgra
den, stijgingspercentages, moei
lijke passages, gedeelten waar de
klimmer zich enigszins kon her
stellen, aanbevolen versnellin
gen, aanlooproutes... Om uren in
te bladeren. Wie vanuit Bedoin
de Mont Ventoux opfietste, wist
door de grafiek in het boekje At
las des Cols des Alpes al van tevo
ren waar het zwaar zou worden:
in het bos tussen de zesde en de
veertiende kilometer.
Nu mocht dat in de praktijk niet
altijd helemaal kloppen (de ke
ren dat ik zelf de Ventoux beklom
beviel het bos me aanzienlijk be
ter dan die afschuwelijke laatste
drie kilometers naai- de top),
maar daar gaat het niet om. De
drie Altigraph-boekjes (Alpen,
Pyreneeën en Centraal Massief)
zijn er veel meer voor de voor
pret, voor het naspel en om als
verpletterend bewijsstuk te die
nen bij oeverloze discussies over
welke berg de zwaarste is van al
lemaal.
Even ter zijde: Als een paar niet
geasfalteerde cols buiten be
schouwing worden gelaten, moet
dat volgens de rekenmethode
van Jan Bijma (magazine Fiets,
jaargang 1987, nummer 8) de
noordhelling van de Telegraphe/
Galibier zijn, met de zuidhelling
van de Ventoux op de tweede
plaats. Het regende na Bijma's
publikatie ingezonden brieven.
Terecht natuurlijk. De oosthel
ling van de Mont du Chat bij
Chambéry (de verschrikkelijkste
van alle verschrikkelijke) prijkte
pas op de achtste plaats en er
kende rotzakken als de Pailheres
(bij Ax-les-Thermes), de Coq
(Grenoble) en de Hourquette
d'Ancuizan (St.-Lary) moesten
het in het lijstje van Bijma ook
dikwerf afleggen tegen bij voor
beeld de bij de eerste tien voorko
mende Toiirmalet, waarvan zo
wel de oost- als de westhelling
zich toch vrij eenvoudig laat be
klimmen.
Cotacol
Met andere woorden, grafieken
en slimme rekenmethodes zeg
gen ook niet alles. Niettemin is de
Encyclopedie Cotacol (Duizend
hellingen van België) naast de
boekjes van Altigraph de mooi
ste publicatie voor de sportieve
toerfietser. Jaren geleden onder
nam Bart Aardema in zijn Berg
gids voor Fietsers (uitgave Kos
mos) al eens een schuchtere po
ging de zwaarste hellingen van
de Lage Landen aan de Zee te ru
briceren, maar het levenswerk
van de heren Jean-Pierre Legros
en Daniel Gobert stelt dat van de
Groninger verre in de schaduw.
Het nijvere duo bracht in nauwe
lijks drie jaar tijd duizend Belgi
sche hellingen meter voor meter
in kaart en het resultaat is een
bijbeldikke (620 pagina's) open
baring waarvan je geen genoeg
kunt krijgen. Natuurlijk zijn de
Muur van Geraardsbergen, de
Het Tour-peloton op de flanken van de Galibier. Sportieve toerfiet
sers kunnen in de Encyclopedie Cotacol uitzoeken op welke helling
zij hun kuiten zullen testen.
Stockeu, de Redoute, de Kop
penberg, de Volkeghemberg, de
Chambralles en de Cöte de Wan
ne in het boek opgenomen, maar
ook minder bekende kuitenbre
kers als de Haussire bij La Roche
(volgens de samenstellers de
zwaarste helling van de Arden
nen) en - tot mijn onuitsprekelij
ke genoegen - de even schitteren
de als pittige Tier de la Cognée
tussen Trois Ponts en Vielsalm.
Huy 224
De in grafieken weergegeven hel
lingen (of beter gezegd de ge
meenten waarin ze liggen) zijn op
alfabet gerubriceerd en dus mak
kelijk op te zoeken. Bovendien
werden ze voorzien van symbo
len die op overzichtelijke wijze
weergeven wat de fietser alle
maal voor lelijks of moois mag
verwachten en ook kreeg elke
helling een aantal cotacolpunten
toegekend (zijn het er meer dan
225 dan kan de fietser zijn borst
nat maken - de Muur van Huy
kreeg er 224 toebedeeld). Tot slot
voegden de auteurs er nog wat
persoonlijke ontboezemingen
aan toe. Door hun enthousiaste
toelichting ontdekte ik de moei
lijk te vinden Les Hézalles bij
Trois-Ponts en inderdaad, zoals
ze al zeiden, het is 'een der mooi
ste hellingen van België'.
Rob van den Dobbelsteen
De Encyclopedie Cotacol wordt uitge
geven door Les Presses de l'Avenir in
Arlon. In Nederland is het boek te
koop bij de Fietsvakantiewinkel te
Woerden. Prijs: 105,-.
Merken, merken en nog eens merken. Bad Boys, O'Neill
en LA Gear zijn ook dit jaar weer toppers onder de
schoolagenda's, want een agenda is voor de jeugd wat een
auto is voor een volwassene: een statussymbool.
De juiste agenda is bepalend
voor je imago, ondervindt bij
voorbeeld Esveha, die ieder jaar
enkele tientallen schoolagenda's
en aanverwante artikelen op de
markt brengt. „Je agenda vertelt
wie je bent," verklaart Evelijn
Leemreis, produkt-manager bij
Esveha in Alphen aan den Rijn.
„Zoals volwassenen dat uitdruk
ken met hun auto en hun woning.
Kinderen doen dat onder meer
met een agenda. Als je een Oilily
hebt, ben je een ander meisje dan
degene die met een Avantgarde
rondloopt, maar iedereen weet wel
wié je bent."
Schoolagenda's hebben tegen
woordig veel weg van een glossy
magazine. Hoe mooier, hoe beter.
De jeugd neemt geen genoegen
meer met saaie, maar overzichte
lijke boekwerkjes. Een beetje
agenda ziet er ten eerste trendy uit
en bevat daarnaast een schat aan
informatie over zaken als sport,
vakanties, mode en internationale
trends en rages zoals dit jaar 'cliff
jumping'. De ruimte waar het huis
werk kan worden genoteerd is wat
de jeugd betreft van ondergeschikt
belang, want daarmee kun je im
mers niet scoren.
Gevoelig
Vooral de jeugd tussen de pakweg
veertien en zeventien jaar is uiterst
gevoelig voor trendy spul. „Voor
jongere kinderen geldt het mee
doen nog niet zo erg. Die willen nog
wel iets met honden of paarden,
maar voor de zogeheten midden
groep is het kiezen van de juiste
agenda van uitermate groot be
lang. Onze ervaring leert dat deze
scholieren echt uren besteden aan
Scholieren besteden veel tijd aan het uitzoeken van een agenda. foto GPD
het selecteren van de agenda's.
Soms spenderen ze daar wel twee
of drie middagen aan. En ieder jaar
gaan ze op zoek naar een nieuwe
agenda. Als je vorig jaar bijvoor
beeld een Avantgarde had, wil dat
helemaal niet zeggen datje die ook
dit jaar koopt," zegt Evelijn Leem
reis.
En wat de groep boven de zeven
tien jaar betreft, die vinden het
juist heel stoer om anders te doen.
„Die nemen bewust geen trendy
agenda. Of ze nemen gewoon hele
maal geen agenda," aldus de pro
dukt-manager van Esveha.
Met schoolagenda's is het net als
met mode. Als uitgeverij moet je
ruim van tevoren kunnen inschat
ten wat de nieuwe trends zijn. Es
veha probeert dat uit te vinden
door kinderen van alle leeftijden in
een panel over agenda's te laten
praten. Leemreis: „Zo horen we
wat er leeft onder die groep, wat
vorig jaar goed is ontvangen en
wat ze verwachten. Verder volgen
we de modetrends, hebben we
abonnementen op jeugdbladen en
het mode-instituut. Op die manier
proberen we te bepalen wat het ko
mende jaar in zal zijn."
Televisie
Geïnspireerd door de media en
buitenlandse vakanties orienteren
jongeren zich steeds internationa
len Niet verwonderlijk als je weet
hoeveel uur ze voor de beeldbuis
doorbrengen. Uit het nationale
scholierenonderzoek dat dit jaar is
gehouden in opdracht van uitgeve
rij International Merchandising,
die de agenda's The Next Genera
tion en Pour Elle op de markt
brengt, blijkt dat scholieren per
dag gemiddeld ruim twee uur tele
visie kijken. De radio staat gemid
deld anderhalf uur per dag aan. Po
pulair zijn Radio 10, Sky en Radio
3. Uit dat onderzoek blijkt dat
ruim driekwart van de jongeren
tussen dertien en twintig jaar re
gelmatig aan sport doet, met name
zwemmen, voetbal, tennis en con
ditietraining.
Wat de merken betreft kan er dit
jaar een keuze worden gemaakt uit
het flitsende beachmerk Ocean
Pacific, NafNaf Baseball, LA Gear,
O'Neill en BadBoys. Voor de spor
ters is er verder Fair Play, voor die
renliefhebbers een speciale agen
da en voor de jongste scholieren
een Mickey en Minny-agenda. Ver
der nog een groot aantal stripagen
da's.
Evelien Baks
Advertentie
DE NATIONALE
a op eenzame
1 i\ f I L..
HYPOTHEEKBEURS
De Subaru SVX: veel glas, maar kleine ramen.