mm ■Nti Deense steentjes voor wereldwijd plezier Legoland Hll!i:l|ï!ïji:ji Costa Rica 'ontdekt' Balies Schiphol Muiderslot Zweedse boer Attracties in België Eurofestival Ruurlo Circus Madurodam Spaanse autowegen PZC ZATERDAG 20 JUNI 1992 vrije tijd l j --.i— Amsterdam in Legoland. Sommige ideeën zijn ijzersterk en in staat de wereld te veroveren. Een Deense timmermanszoon lanceerde zo'n 35 jaar geleden het Legoblokje. Thans is Lego een wereldomspannende multinational met meer dan dertig dochterondernemingen. Volgend jaar wil ook Legoland over de grens met zijn amusementsparkformule. Het Nederlandse Heerlen wil de attractie graag binnenhalen. Nooit is duidelijk geworden waarom er bij de handvol ver spreide hoeven van heideboertjes die er begin deze eeuw stonden, een stationnetje werd neergezet in Billund - nóg geen wereldstad - in het hart van Deens Jutland. Een halve eeuw later pas kwam er een beetje vaart in de vlek, ofschoon ook toen nog niemand besefte welk een reuze vlucht het jongste stukje kinderspeelgoed van het timmermansgeslacht Christian sen zou nemen. Vandaag de dag herbergt het plattelandsplaatsje een internationale luchthaven, dank zij de aanwezigheid van de wereldberoemde ministaat Lego land. De huidige generatie Christiansen strooit gaarne met grote getallen, want de inmiddels over de wereld verspreide hoeveelheid Legoblok jes loopt in de miljarden; tussen 200 en 300 miljoen kinderen zou den er inmiddels mee hebben ge speeld en de hedendaagse verkoop verloopt via 60.000 winkels in 110 landen. Het van blokjes (bijna 40 miljoen) opgetrokken amuse mentspark trekt jaarlijks 1,2 mil joen bezoekers. De succesvolle ex ploitanten van deze mix van Ma durodam en Efteling willen er vol gend jaar internationaal mee de boer op. Het Limburgse Heerlen - een stad, met station en aangeslo ten op autosnelwegen! - is een van de tien kandidaat-vestigingsplaat sen die nog in de race zijn. Afgetobd Voordat het blokje doorbrak, is er overigens heel wat afgetobd in Bil lund. De grootvader van de heer sende Legobazen, Ole Kirk Chris tiansen, die als kind al een verdien stelijk houtsnijdertje schijnt te zijn geweest, ploeterde wat af in zijn timmerbedrijfje, maar tot wel stand wilde het maar niet komen. Hans Christian Andersen zou het niet mooier hebben kunnen verzin nen: Tijdens het middagdutje van hun vader speelden de broertjes Godtfred Kirk en Karl Georg in de werkplaats. Omdat het koud was, die zondagmiddag in 1924, stook ten de jongens de lijmoven op met wat houtkrullen. Zij werden uit de vlammen gered, maar het hele be zit van de familie brandde tot de grond toe af. Dat de geschiedenis, veel later, toch nog naar behoren afliep was te danken aan de overgeërfde on dernemingslust van Godfredt, die in 1932 als twaalfjarige intrad in de zaak, die inmiddels louter houten speelgoed vervaardigde. Vader Ole tooide zijn onaanzienlijke ne- rinkje niet lang daarna, in 1934, met de naam Lego, een samenvoe ging van de Deense woorden leg godt, wat 'speel goed' betekent en - Bezoekertjes kunnen dagelijks deelnemen aan een wedstrijd met als beloning een doos legosteentjes voor de drie mooiste bouwsels. maar dat wist Ole van geen kanten - toevallig ook nog Latijn is voor 'samenstellen' in de betekenis van construeren. Plastic Na de oorlog - waarin het groeien de speelgoedfabriekje nog eens af brandde - begonnen vader en zoon Christiansen te experimenteren met plastic. De eerste machine die dat moderne goedje verwerkte, kwam in 1947. Het eerste produk- tje dat enigszins aansloeg was een speelgoedtractor, in 1949. Inmid dels draaide de zaak zo goed dat alle vier zonen er emplooi in von den. Godtfred Kirk echter ontpop te zich tot de onbetwiste aanvoer der. Hij bracht Lego aan het be roemde blokje. Ze doen er een beetje geheimzinnig over bij de huidige multinational NV InterLego, want ze hebben na tuurlijk het liefst dat iedereen denkt dat GKC - de Denen hebben ook Dallas op hun tv gehad - het helemaal zelf heeft bedacht. Maar neen, GKC ontdekte de voorloper van het Lego-systeem in Enge land, waar de firma Kiddicraft voor de nationale speelgoedmarkt plastic bouwsteentjes vervaardig de. Een latere ruzie over de rechten op het idee werd met geld afge kocht. Het is wel GKC's verdienste dat hij het eenvoudige steentje verder ontwikkelde en er de moge lijkheden van inzag. Thans brengen de Legofabrieken 329 assortimentsdozen voort, die in totaal 1518 verschillende ele menten bevatten. Daarvan be hoort tweederde tot de oorspron kelijke soort en de rest tot het in afmeting acht keer zo grote Duplo -systeem. Volgens de producent is de ontwikkeling nog lang niet aan het einde van de mogelijkheden. Die zijn, dat laat zich raden, onbe grensd. Amusementspark In 1968 had Lego zich al een zoda nige populariteit verworven dat de fabriek kon rekenen op een ge stage toestroom van schoolklas sen die wilden zien hoe het favo riete speelgoed werd gemaakt. GKC kwam op het idee - eerlijk zelf verzonnen - om een amusements park te stichten. Dank zij de visie van een daartoe ingehuurde mees- ter-etaleur werd dat van stond af aan een kassucces. Het werd met een de op het Kopenhaagse Tivoli na drukst bezochte attractie van heel Denemarken. De 625.000 be zoekers in het eerste seizoen over troffen de stoutste verwachtingen zodanig, dat de directie op zonda gen in het restaurant moest helpen afwassen. Bij de opening bestond Legoland uit Miniland, een uit Legoblokjes gebouwd Madurodam, een ver- keerslespark voor kinderen, een kindertheater en een indianen dorp. Bovendien was er een speel plaats waai- bezoekertjes - onge kende weelde als je thuis een of twee dozen hebt - met duizenden blokjes aan de slag konden gaan. Die basisopzet is tot op de dag van vandaag gehandhaafd. Flink uit gebreid is er wel in de loop der ja ren. Tal van nieuwe attracties zijn toegevoegd, zoals een expositie van antieke poppen en een wildwa terbaan. De Legoblokjesgedachte is vandaag de dag zo vervolmaakt dat zelfs de knopen op de jasjes van de behulpzame gidsen door deze hoekige voorwerpjes zijn ver vangen. Miniland biedt inmiddels voor me nige buitenlander bekende bouw werken en stadsgezichten in mi niatuur. Ook de Amsterdamse grachten en Hollandse molens ont breken niet. Tot de jongste aan winsten van de overige attracties behoort Piratenland, aardig, maar het lijkt wel verdacht veel op Dis neylands beroemde 'Pirates of the Caribbean', doch is op geen stuk ken na zo spectaculair. Het geheim van Legoland is in feite simpel. Iedereen die ooit met de simpele blokjes heeft gespeeld, moet zich vergapen aan de ra- zendknappe bouwwerken en sculpturen die ervan zijn opge trokken. Het idee alleen al om de sprookjesschrijver H.C. Andersen meer dan levensgroot en -echt van blokjes te moeten bouwen. Of om uit anderhalf miljoen van die din getjes even de reusachtige, in de bergen van South Dakota in de Verenigde Staten uitgehakte tro nies van vier Amerikaanse staats lieden na te bootsen. In Legoland is dat tot stand ge bracht. Dank zij het onvermoei bare monnikenwerk van een ge specialiseerde ideeën-afdeling. Daar spelen en bouwen volwassen mensen zonder ophouden met Le goblokjes. Voortdurend het bewijs leverend dat GKC een verant woord en educatief stukje mate riaal tot ontwikkeling heeft ge bracht, waar iedereen mee uit de voeten kan, mits beschikkend over enige fantasie. De dienstdoende hoofdontwerper is een voormalige ober uit het restaurant. Reinier Hopmans Naast Zuid-Afrika als nieuwe vakantiebestemming ziet de Neder landse reisbranche ook mogelijkheden in het Middenamerikaan- se Costa Rica. Dit land kwam in de winter van '91/'92 plotseling in de belangstelling van Duitse, Italiaanse en Zwitserse toeristen na dat het al eerder door de Amerikanen en Canadezen was 'ontdekt'. Costa Rica, vaak het 'Zwitserland van Amerika' genoemd, staat vooral hoog op het verlanglijstje van onder meer Holland Interna tional omdat het niet alleen veel toeristische trekpleisters heeft (natuur, stranden, cultuur), maar tevens in zowel politiek als eco nomisch opzicht zeer stabiel is. Ook heeft het land een goede infra structuur, kent het bijna geen criminaliteit en is de medische zorg er van uitstekende kwaliteit. De hoofdstad van Costa Rica, San José wordt reeds twee keer aan gevlogen door de KLM, maar er bestaan bij Martinair plannen om - bij voldoende belangstelling van de Nederlandse reisbranche - in de zomer van 1993 met rechtstreekse chartervluchten te begin nen. De luchthaven Schiphol heeft een stuurgroep in het leven geroe pen die moet onderzoeken op welke wijze vliegtuigpassagiers nog vóór het jaar 2000 ook op andere plaatsen dan de nationale lucht haven kunnen inchecken. Dit naar aanleiding van het feit dat de rijen voor de balies op Schiphol steeds langer worden. Sinds enige tijd kan er weliswaar al worden ingecheckt op de Centrale Sta tions Rotterdam en Den Haag (dezer dagen komen daar de KLM- Vliegwinkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Maastricht bij), maar het is de bedoeling die service uit te breiden tot nog meer stations, de grote internationale hotels en de reisbu reaus. Het grootste probleem lijkt vooralsnog veiligheidscontrole en bagagevervoer te zijn, maar ook voor het kostenaspect (trans port van de bagage, extra personeel) moet nog een oplossing wor den gezocht. Nu ook op zaterdag open: het Muiderslot. Bezoekers zijn vanaf 13.00 uur welkom; de laatste rondleiding (met als hoogtepunt de bezichtiging van de huiveringwekkende kerkers) begint om 16.00 uur. Eén uitzondering in deze nieuwe regeling slechts: op 27 juni blijft de stoere burcht gesloten. Nederlandse, Oostenrijkse, Duitse en nu ook Zweedse boeren zijn dol op toeristen. Vooral die in het dunbevolkte Dalsland, befaamd niet alleen om z'n fraaie natuur, maar meer nog misschien door de vele meertjes en plassen. Ook vissers mogen er graag toeven. De VW van Dalsland heeft daarom een speciaal 'vakantie-op-de- boerderij-arrangement' ontwikkeld voor hengelaars, natuurlief hebbers en fans van diepe, koele meren. De prijzen (per week) per persoon liggen tussen de 350 en 800 gulden. Alsof er al niet belangstelling voldoende voor was, hebben de Bel gische 'verantwoordelijken' 1992 uitgeroepen tot het jaar van de 'Toeristische Attracties'. En uiteraard werd daaraan de uitgave van de 'Gids Toeristische Attracties' verbonden. Een dikke pil is het geworden met daarin een uitgebreide opsomming van niet minder dan 300 verschillende locaties: van pretpark tot museum en van natuurreservaat tot kasteeltuin. Onmisbaar, zoals dat heet, voor de toerist die België bezoekt Als Nederland ergens sterk in is dan is het wel in folklore. Geen Oudhollandse gevel of na verloop van tijd verschijnt daar een origi nele houten lokeendensnijder voor die gedurende een of ander fes tival demonstraties geeft van zijn helaas al sinds eeuwen niet meer uitgeoefende beroep. Met klompendansers is het al net zo en na tuurlijk treden die - onder de naam Achterhookse Folkloredan- sers - op tijdens het Eurofestival in Ruurlo dat van 1 tot en met 5 juli wordt gehouden. Overigens krijgen ze concurrentie van groe pen uit het buitenland (er zijn er bij elkaar negen uitgenodigd). Bezoekers moeten weten dat er ook nog naar hartelust kan wor den ringgestoken, paalgeklommen en vogelgeschoten. Een slot- bal ontbreekt evenmin. Nog te zien tot en met 21 juni: Circus in Madurodam. Een speeltent (inclusief 480 met de hand gemaakte stoeltjes), 100 woon- en pak- wagens, kooien voor leeuwen en tijgers, een zadelmakerij, het cir cuscafé... kortom: niets ontbreekt in dit levenswerk van Leonard Kuntze uit Haarlem. Rondom het miniatuurcircus is een exposi tie samengesteld van circusattributen, circusfoto's, bronzen cir cusfiguren, postzegels en affiches. Madurodam is dagelijks ge opend van 9.00 tot 22.30 uur. En de Spanjaarden, zij razen voort. De ene na de andere autoweg wordt opengesteld. Zo zijn de twee ringwegen die om Barcelona lopen nu helemaal klaar. Rendement: vijfendertig procent minder verkeer in de binnenstad en een razendsnelle verbinding tussen noord (Gerona) en zuid (Tarragona). Net zo belangrijk ongetwij feld is het gereedkomen van de rondweg om Malaga (vooral voor toeristen die uit de richting Almeria komen en naar het vliegveld moeten) en het feit dat de autoweg Malaga - Sevilla werd geopend. In twee uur van de Costa del Sol naar Andalusiës hoofdstad. Mooi bericht voor strandtoeristen die de Expo willen bezoeken. Rob van den Dobbelsteen Het inchecken op Schiphol.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 31