Scepsis over aanpak Kanaalzone
PZC
Subsidiebeleid
voor kunst wordt
drastisch anders
Aarzelend begin Anywave
Benzineaccijns
bracht niet het
verwachte effect
Scheepsongelukken niet op video
Werkterreinen loodswezen en
verkeersdienst zijn afgebakend
ZEKERHEID
IS GEWOON
TE KOOR
IN
MIDDELBURG.
Paddentrek minder
Algemene Zeeuwse
wm.
provincie
13
Staten willen zekerheid over financiën
Oranje
vseJSÊ
ZATERDAG 20 JUNI 1992
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De Zeeuwse
staten weigeren vooralsnog het
licht op groen te zetten voor het
plan van aanpak, dat de woon-,
sverk- en natuurgebieden in de
Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan-
deren uit elkaar moet rafelen.
Eerst moet duidelijk zijn, dat er
geld genoeg is om fatsoenlijk
een begin te kunnen maken met
de uitvoering van het plan.
Voor de staten is het vooral van
belang te weten hoeveel geld de
provincie zelf in het project
denkt te kunnen stoppen.
Rommelmarkt - De Zeeuw
se Stichting Steun aan Israël
houdt zaterdag 4 juli een grote
rommelmarkt onder de Graan-
beurs aan de Dam te Middel
burg. De markt duurt van 9 tot
15 uur. De opbrengst is bestemd
voor opvang van Joden uit on
der meer de voormalige Sovjetu
nie en Ethiopië. Deze steun aan
Joden van buiten Israël wordt
geboden in samenwerking met
de Collectieve Israël Actie te
Amsterdam.
slot van pagina 11
wedstrijd Nederland-Duitsland
ongeregeldheden voorgedaan.
In drukke cafés braken her en
der vechtpartijtjes uit. Een sur
veillancewagen van de gemeen
tepolitie liep een bechadigde
koplamp op doordat er een bier-
des naar de auto werd gegooid.
Het gros van de houten kramen
die voor de braderie op de Markt
ln Middelburg stonden, werden
omgegooid. Aangezien de kra
men niet werden vernield, on
dervond de braderie vrijdagmor
gen weinig last van het incident.
Ook twee Duitse auto's, die ge
parkeerd stonden aan het Dam
plein in Middelburg, moesten
het ontgelden. De kentekenpla
ten van de auto's werden gesto
len.
Er zijn geen aanhoudingen ver
richt. Volgens woordvoerder A.
Pasveer van de gemeentepolitie
Middelburg bleef het in de stad,
In vergelijking met de rest van
het land, vrij rustig. Na midder
nacht was het grootste rumoer
voorbij. De gemeentepolitie
Vlissingen en de rijkspolitie op
Walcheren meldden dat er geen
jngeregeldheden van betekenis
voorkwamen.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het 'kwartje
van Kok' heeft niet gebracht
wat de regering er van had ge
hoopt en verwacht. De verho
ging op de benzine-accijns heeft
ie Nederlandse schatkist
'slechts' 750 miljoen gulden ex
tra opgebracht, terwijl vorig
jaar gerekend werd op een mil
jard. Bovendien is de extra op
brengst niet allemaal winst,
want ruim duizend mensen ver
loren hun baan als gevolg van
de accijnsverhogingen. Ook de
pompstationhouders en mid
denstanders in Zeeuwsch-
Vlaanderen hebben een veer
moeten laten, hoewel zij over
het algemeen minder hard wer
den getroffen dan hun collega's
in het oosten en in Brabant en
Limburg.
Organisaties van automobilis
ten (Bovag, ANWB), midden
standers (KNOV, NCOV) en
brandstofhandelaren maken
zich dan ook al op om zo nodig
heftig te protesteren tegen
nieuwe verhogingen van brand
stofprijzen. Het Nederlands Eco
nomisch Instituut (NEI) hield in
maart een onderzoek naar de
grenseffecten voor het tanken
van benzine, diesel en LPG. De
onderzoeksresultaten werden
deze week gepresenteerd. Be
langrijkste conclusie: de hogere
verkopen van dieselolie en LPG
kunnen de verminderde afzet
van benzine niet opvangen. Ne-
erlandse automobilisten gaan
aker over de grens benzine tan
ken dan Duitse en Belgische die-
el- en LPG-rijders naar deze
ant van de grens komen.
Ook de ondernemers in
eeuwsch-Vlaanderen vreesden
daar vorig jaar al voor. Het gaat
biet overal even slecht. De twee
ankstations van R. Boon in
lint Anna ter Muiden en Sluis
haaien na een moeilijke periode
weer redelijk. Een woordvoer
der: „Niet alle benzinerijders
®jn teruggekomen na de klei
nere prijsverhoging in België,
laar we moeten het voorname
lijk hebben van onze dieselklan-
ten en LPG-rijders. De advies-
asprijs scheelt weliswaar niet
Veel meer met de Belgische.
Maar omdat wij 37,9 cent in
'laats van 51 cent vragen, halen
dj nog een hoge omzet."
lollega-pomphouder W. Stae-
;lens in Eede heeft meer blijven-
!e schade opgelopen. Hij heeft
Uidelijk minder klandizie en
beidt dat een aantal collega's
'°°r de hoge prijzen hun nering
hebben moeten opgeven. Stae-
Milieu-gedeputeerde A. Dek
(CDA) claimt in het dagelijks
provinciebestuur dat komend
jaar, om te beginnen, een provin
ciale bijdrage van 1,5 miljoen
gulden op tafel komt. Daarover
wordt komende dinsdag, tijdens
het conclaaf over de provincie
begroting 1993, een besluit geno
men. Het dagelijks provinciebe
stuur heeft inmiddels al wel be
sloten 2 ton aan stads- en dorps
vernieuwingsgeld voor het Plan
van aanpak opzij te zetten. Het
gaat om geld dat over is van vo
rig jaar.
De leiders van zowat alle staten
fracties eisten gisteren, tijdens
een vergadering van de staten
commissie Algemeen Bestuur,
dat ten minste goede (financiële)
regelingen worden gegaran
deerd voor de bewoners van de
te slopen buurtschappen. De
staten beslissen op 10 juli. Gede
puteerde Dek kondigde alvast
aan dat dan nog geen zekerheid
bestaat over de financiering.
Maai-, verzekerde hij, er zal pas
met de uitvoering van het Plan
van aanpak worden begonnen
als 'de zaak financieel rond is'.
De staten sturen op een ontbin
dende voorwaarde aan, waarin
dit wordt vastgelegd.
Er is, verspreid over tien tot
twintig jaar, ten minste zo'n 100
tot 125 miljoen gulden nodig.
Tot dusver hebben de verschil
lende instanties die erbij betrok
ken zijn, ruim 3,7 miljoen gulden
bij elkaar. Dek heeft, afgaand op
ervaringen elders, hoop dat het
Rijk bereid is zo'n 60 procent
Advertentie
verkoop van
dressuur paarden
spring paarden
recreatie paarden
01131-1620
b.g.g. 06-52134690
lens heeft net een vertegenwoor
diger van BK-gas (de grootste
LPG-leverancier in Nederland
die ruim de helft van de markt in
handen heeft) over de vloer. Die
heeft de indruk dat veel pomp
houders het water tot de lippen
is gestegen.
Cijfers
R. Groeneveld, algemeen direc
teur van BK-gas, heeft de cijfers
op het hoofdkantoor onder
handbereik. De totale autogas
markt is met 3,5 procent ge
daald. Aan de grens in het zuid
oosten en in Limburg is de da
ling van 6,6 tot ruim zeven pro
cent; voor Zeeuwsch-Vlaande-
ren geldt een verminderde afzet
van zes procent.
Opvallend daarbij is dat in het
westen van de regio de afzet min
der is gedaald dan in het oosten.
Een stationnetje in Aardenburg
verkocht zelfs iets meer LPG
dan voorheen, terwijl in Kapelle-
brug maar liefst 24 procent min
der gas werd verkocht. Groene
veld kondigt aan zich tot het ui
terste te zullen verzetten tegen
een verdere verhoging van de
motorrijtuigenbelasting voor
LPG-rijders. „Die toeslag is al
aan de hoge kant en kan niet zo
maar elke keer worden verhoogd
om tekorten op andere accijnzen
op te vangen."
Of naast de exploitanten van
benzine-servicestations ook an
dere middenstanders te lijden
hebben van 'benzine-toerisme'
is secretaris H. van Lambalgen
van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken in Zeeuwsch-
Vlaanderen niet bekend. De cij
fers over de eerste maanden van
'92 zijn nog niet beschikbaar.
Eind vorig jaar hadden de pomp
houders een geldomzetvermin-
dering van tien tot vijftien pro
cent.
Bovag-woordvoerder O. Spruijt
heeft ook geen preciese cijfers bij
de hand. „Als een pomphouder
het niet meer kan bolwerken,
hoeft dat niet per se alleen aan
de hogere accijns te liggen. Ook
de eisen voor veiligheid, denk
aan kogelvrij glaS, en bodemsa
neringen kunnen zeker de klein
tjes wel eens te veel zijn. Het rap
port van de NEI toont echter wel
aan dat de regering een heel an
der doel voorbijschiet. Ze pleit
voor het zo min mogelijk gebrui
ken van de guto. Maar het blijkt
dat steeds meer mensen twintig
tot dertig kilometer willen rijden
om over de grens te tanken. Dan
rijden ze dus wel zestig kilome
ter voor niets."
van de kosten voor rekening te
nemen. Hij ontkende dat het be
drijfsleven voor een dubbeltje op
de eerste rang zit. Volgens hem
doet het bedrijfsleven nu al aan
zienlijke investeringen om aan
de overeengekomen milieu-nor-
VLISSINGEN - Beelden van
ongelukken op de Wester-
schelde mogen niet langer
worden vastgelegd. De Ver
eniging van Staatsrivierlood-
sen uit België heeft dit vrij
dag in Vlissingen geëist op
het symposium over de Schel-
deradar. Video-beelden van
de Schelderadarketen zijn,
volgens de vereniging, on
nauwkeurig en worden toch
door justitie als bewijsmate
riaal gebruikt in gerechtelij
ke procedures tegen loodsen.
Voorzitter A. de Bruyn van de
Vereniging van Staatsrivier-
loodsen stond alleen in zijn
pleidooi. R. A. van der Voort
van de Regionale Loodsencor
poratie Scheldemond distan
tieerde zich er niet openlijk
van, maar steunde De Bruyn
ook zeker niet. Hij wees
slechts op de technische te
kortkomingen van het sys
teem en hield het daarbij. Eén
bezoeker van het symposium
meende dat de Vereniging van
Staatsrivierloodsen de kritiek
in de verkeerde richting uitte.
„Uw aanklacht is", zei hij, „pri
mair gericht tegen het Bel
gisch rechtssysteem." De
Bruyn reageerde niet.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Even lijkt de
oude tegenstelling tussen
loodsen en medewerkers van
de verkeersdienst Wester-
schelde weer extra voeding te
krijgen. De Nederlandse zee-
loods A. R. van der Voort
neemt het woord op het sym
posium Schelderadar van het
Nederlands Instituut voor
Navigatie. „'De beste stuurlui
staan aan wal en in Vlissingen
bouwen ze voor hen zelfs een
huis', zeiden we onderling."
Het huis, de stuurlui. Op het
symposium, vrijdag in het Ma
ritiem Instituut De Ruyter in
Vlissingen, is het verband snel
gelegd. Het huis is het Schelde
Coördinatie Centrum van de
Schelderadarketen en 'de bes
te stuurlui' zijn de medewer
kers van de verkeersdienst.
Zeeloods Van der Voort heeft
de aandacht te pakken: „Maar
wij kunnen er als loodswezen
best mee werken."
Van der Voort, ook lid van het
managementteam van de Re
gionale Loodsencorporatie
men te voldoen. Hij erkende dat
het teruglopen van bedrijfsre
sultaten de bereidheid van een
aantal ondernemers om mee te
betalen 'niet heeft vergroot'.
Het statenlid van Groen Links,
F. van Kollerh, was de enige die
Scheldemond, wil vooral dui
delijkheid scheppen. „De
Schelderadarketen is een
dienstbaar systeem, het moet
de scheepvaart waarnemen en
informeren. Loodsen mogen
adviseren, dat is hun exclu
sieve recht." Hij heeft de werk
terreinen afgebakend en
maakt een welwillend gebaar.
„De loodsdienst staat van
ouds voor een vlotte en veilige
afwikkeling van de scheep
vaart. Waarom zouden wij dan
niet samenwerken met een or
ganisatie die hetzelfde
beoogt
Keerpunt
Iets van een toenadering
hangt in de lucht, maar er
hangt meer in de lucht. Het
Nederlands Instituut voor Na
vigatie (NIN) heeft een work
shop belegd op een mogelijk
keerpunt in de zo jonge ge
schiedenis van de Scheldera
darketen. Een projectgroep is
aan het werk geweest en heeft
onlangs verslag uitgebracht.
Eén van de sprekers op het
symposium, projectleider
J. R. van Willigenburg, heeft
het Plan van aanpak rigoreus
van de hand wees. Het statenlid
van Delta Anders, C. van Water
schoot, stelde zich op voorhand
zeer terughoudend op. „Wij wil
len ons niet storten in een pro
ject dat financieel niet uitvoer-
het rapport bij zich, legt het
'onopvallend' op zijn katheder
en zegt vervolgens dat het la
ter bekend wordt gemaakt. De
Regionale Loodsencorporatie
Scheldemond verspreidt het
al wel onder loodsen, een
groep van ruim tweehonderd
mensen.
Van Willigenburg kent echter
zijn rol. Hij is adviseur en geen
opdrachtgever; die moet zeg
gen wanneer de tijd rijp is. Di
recteur M. Buis van het Direc
toraat Generaal Scheepvaart
en Maritieme Zaken (DGSM),
regio Scheldemond, is één van
de opdrachtgevers. Hij wil
eerst zijn personeel van de ver
keersdienst inlichten, want er
valt wel het één en ander uit te
leggen.
Communicatie
De indeling van de Wester-
schelde in marifoonblokken -
communicatie-kanalen - ver
andert. Slechts zeven blokken
blijven over: twee zeekanalen
vóór de monding van de Wes-
terschelde, twee aansluitend
in de redegebieden van Zee
baar is." Anderen noemden het
plan een 'verdedigbaar compro
mis', maar ook zij maakten een
voorbehoud. Vrij algemeen werd
toegegeven dat de Kanaalzone
er al helemaal niet mee gediend
is, wanneer er niets gebeurt.
brugge en Vlissingen, twee ri
vierkanalen tussen Borssele
en Antwerpen en één op het
Kanaal van Gent naar Ter-
neuzen.
De nieuwe blokkenindeling
ligt het personeel van de ver
keersdienst zwaar op de maag.
Buis zegt - buiten de work
shop van het Nederlands Insti
tuut voor Navigatie om - dat
hij het ook niet helemaal is
eens met de projectgroep. Hij
neemt 'afstand' van het idee
de verkeersbegeleiding in de
zeegebieden aan het loodswe
zen over te dragen. „De taak
van de verkeersdienst is het
verkeer regelen", trekt Buis -
in navolging van loods Van der
Voort - een duidelijke streep.
Tot hier en niet verder.
De bezoekers van het sympo
sium gaan vrijdagmiddag te
gen vijf uur uiteen. Als zij me
dio februari volgend jaar te
rugkomen, is de reorganisatie
van de Schelderadarketen
mogelijkerwijs uitgevoerd. De
projectgroep noemt dat tijd
stip in elk geval als eindda
tum.
MIDDELBURG - De Zeeuwse
culturele wereld wacht een
drastische herziening van het
provinciaal subsidiebeleid. Een
aantal festivals, waarmee de
provincie zich in den lande pro
beert te profileren, krijgt bedui
dend meer geld. En regionaal
samenwerkende gemeenten
krijgen een eigen budget voor
theatervoorstellingen en con
certen. Dat gaat, voor een ge
ring deel, ten koste van klei
nere, of minder belangrijk
geachte evenementen. De subsi
dies worden voortaan niet meer
jaarlijks, maar voor een periode
van vier jaar toegekend.
Cultuur-gedeputeerde G. de
Vries-Hommes kondigt dit aan
in haar kunstenplan, dat bin
nenkort zal verschijnen. De uit
voering van dit kunstenplan
staat of valt met een aantal fi
nanciële besluiten die nog moe
ten worden genomen. Daarom is
het officieel nog niet vrijgege
ven. Wel was de gedeputeerde
gisteren, desgevraagd, bereid al
vast de hoofdlijnen uit de doe
ken te doen. Krijgt ze haar zin,
dan zit er de eerstkomende vier
jaar extra geld in het vat voor
het Straatfestival Vlissingen, de
Stichting Nieuwe Muziek Zee
land, het Festival van Zeeuwsch
-Vlaanderen, het Zeeuws Orkest
en het Filmfestival Zeeland.
In de sector podiumkunst krij
gen deze voorzieningen van het
kunstenplan een A-status toebe
deeld, wat betekent dat ze van
'essentieel provinciaal belang'
worden geacht. Voor zover er
geld voor vrijkomt, worden de
jaarlijkse subsidies aan deze A-
voorzieningen verhoogd met be
dragen die kunnen oplopen tot
15.000 a 50.000 gulden. Daar
naast krijgen de regio's
Zeeuwsch-Vlaanderen, Walche
ren en overig Zeeland ieder een
eigen budget in handen ter fi
nanciering van theatervoorstel
lingen en concerten. Het gaat
daarbij om jaarlijkse budgetten
die kunnen oplopen tot 100.000 a
150.000 gulden. Dat is bedui
dend meer dan er tot dusver aan
subsidies naar de regio's ging.
Discussie
Wil gedeputeerde De Vries-
Hommes dit beleid gestalte ge
ven, dan moet ze de komende
weken een nog onzeker bedrag
van jaarlijks 5,5 ton voor de cul
tuur zien veilig te stellen. Bij de
opheffing, per 1994, van het in
tergemeentelijk theaterbureau
Uit in Zeeland (Middelburg,
Goes, Vlissingen en Zierikzee)
komt een jaarlijks budget van 3
ton vrij. Cruciaal is de vraag of
De Vries-Hommes erin slaagt dit
budget voor de cultuur te behou
den, of dat ze het - zoals ooit is
afgesproken - moet terugstor
ten in de provinciekas. Het dage
lijks provinciebestuur neemt
hierover begin komende week
een beslissing.
Verder moet de rijksbijdrage
voor podiumkunst, die de pro
vincie elk jaar krijgt, mèt 1 ton
omhoog. Dit is al min of meer
toegezegd. De gedeputeerde ver
wacht nog deze maand de offi
ciële bevestiging binnen te krij
gen. Tenslotte moet het dage
lijks provinciebestuur zich nog
bereid tonen enkele subsidies,
die tot dusver van jaar tot jaar
onzeker waren, een structureel
karakter .te geven. Het gaat
daarbij in totaal om zo'n 1.5 ton.
Zodra duidelijkheid bestaat
over deze financiële kwesties,
wil de gedeputeerde haar kun
stenplan vrijgeven voor open
bare discussie. Belanghebben
den en andere belangstellenden
krijgen nog de gelegenheid om
er op te reageren, alvorens de po
litiek erover beslist. Het plan
heeft consequenties voor vrijwel
alle culturele organisaties die
provinciale subsidie ontvangen.
Het is de bedoeling alle subsi
dies voor een periode van vier
jaar te garanderen. Sommige
van die subsidies worden wat
verhoogd, andere wat verlaagd.
Nadeel voor de meeste organisa
ties is dat geen compensatie
meer wordt gegeven voor prijs
stijgingen.
In de sector amateuristische
kunst worden enkele subsidiere
gelingen afgeschaft. Zo ver
dwijnt de subsidie voor de oplei
ding van jeugdige leden van har
monie- en fanfaregezelschap
pen. Het inhuren van beroepsdi
rigenten en -musici wordt niet
meer automatisch gesubsi
dieerd. En enkele koepelorgani
saties (amateurtoneel, harmo
nie- en fanfare, popmuziek) krij
gen minder subsidie. In plaats
daarvan kan een beroep worden
gedaan op budgetten voor kwa
liteitsverbeterende activiteiten.
Men zal daarvoor vaak moeten
aankloppen bij het Zeeuws
Steunpunt voor Kunstzinnige
Vorming, dat samen met de
Zeeuwse Culturele Raad, wordt
ingedikt tot één Steunpunt Cul
tuur.
Dit steunpunt krijgt daarvoor
activiteitengeld toegestopt. Het
steunpunt zal aan gemeenten,
dan wel scholen een zekere ver
goeding moeten gaan vragen
voor verleende diensten. De
Vries-Hommes: „We hebben
steeds een hoop dingen bekos
tigd die tot de taken van de ge
meenten behoren. Daar gaan we
mee stoppen Het kunstenplan,
zegt ze, is bedoeld om 'het goede
wat we hebben te versterken en
daarnaast wat geld vrij te hou
den voor nieuwe initiatieven'.
Uitgangspunt is dat in de hele
provincie een 'stevige infra
structuur' aanwezig moet zijn
voor culturele activiteiten.
De Schouwen-Duivelandse formatie King for a Day had de ondankbare taak het Any wave-festival te openen voor een vrijwel lege
zaal. foto PieterHonhoff
van onze verslaggeefster
ZIERIKZEE - De heren van de friet nemen het er nog even van.
Vanuit een stoel slaan ze de binnendruppelende bezoekers gade.
Half tien, 't is nog niet druk op het twaalfde Anywave-festival
in Zierikzee. „Maar zometeen kunnen we hier niet meer rustig
zitten kijken", voorspelt een van de patatverkopers. „Dan is het
keihard werken."
In de tent bij jeugdsoos Brogum luisteren de liefhebbers onder
tussen naar King for a day. Deze Schouwen-Duivelandse rock
formatie heeft de eer het spits af te bijten om 20.30 uur. „Je moet
een keer beginnen", vindt bestuurslid Jaap van Dijke. Hij ver
heelt niet dat er klachten zijn geweest over de programmering.
De Zierikzeese band Sleevox was zo verbolgen dat ze vandaag
(zaterdag) om 18.00 moesten spelen, dat ze hebben afgezegd.
„Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt", zegt Van Dijke.
„Vroeger vonden ze het een eer hier te spelen."
De organisatie is gewend aan kritiek. Er gaan, zegt Van Dijke,
ook stemmen op dat het festival weer echt Schouws moet wor
den, met alleen maar bandjes van het voormalige eiland. De or
ganisatie geeft daaraan geen gehoor. Ze streeft er juist naar een
tweedaags Zeeuws festival te houden en heeft dan ook twintig
bands uit alle delen van Zeeland weten te contracteren.
En Anywave is nog steeds gratis. Want de organisatie weet dat
Anywave, vooral op zaterdag, niet alleen een popfestival is, maar
meer nog een reünie.
fÊÊÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊMÊÊÊttÊÊmmÊmttKÊÊm
van onze verslaaaever
Video-beelden van de Schelderadarketen zijn, volgens de Vereniging van Staatsrivierloodsen uit
België, onnauwkeurig en mogen niet als bewijsmateriaal worden gebruikt. foto Lex de Meester
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het aantal padden dan ten behoeve van de paring
dit jaar geholpen moest worden om de Oesterdam over te steken is
aanzienlijk lager dan vorig jaar. In totaal hebben vrijwilligers en
mensen van provinciale waterstaat 891 padden overgezet. In 1991
waren dat er 1628.
Volgens Kees Musters van de Herpetologische studiegroep Zeeland
is dat geen reden tot bezorgdheid. Het is bekend, zo geeft hij aan, dat
het aantal padden dat aan de voortplanting meedoet van jaar tot
jaar zeer sterk kan variëren.
Padden trekken in het voorjaar altijd naai- de plaats waar ze geboren
zijn om daar voor nageslacht te zorgen. Meestal is dat in de buurt van
een poel of sloot. Op die tocht moeten ze wegen oversteken en daar
bij bestaat het risico dat ze worden doodgereden. Om die reden van
gen vrijwilligers van de studiegroep en provinciale waterstaat de die
ren op om ze te helpen met de oversteek. Dat gebeurt op de Oester-
dam, waar tijdens de trekperiode zodanige constructies worden ge
maakt dat de dieren uiteindelijk in emmers terecht komen. De vrij
willigers halen ze uit die emmers en brengen ze naar de overkant.
Dit jaar werden 562 padden van west naai- oost overgezet en 329 van
oost naar west. In 1990 ging het om in totaal 517 paden, in 1991 om
1628 en dit jaar dus om 891 padden.
Advertentie
verzekeringen
ZEEUWS ZEKER.
Vraag uw verzekeringsadviseur.