Scepsis over aanpak Kanaalzone PZC Subsidiebeleid voor kunst wordt drastisch anders Aarzelend begin Anywave Benzineaccijns bracht niet het verwachte effect Scheepsongelukken niet op video Werkterreinen loodswezen en verkeersdienst zijn afgebakend ZEKERHEID IS GEWOON TE KOOR IN MIDDELBURG. Paddentrek minder Algemene Zeeuwse wm. provincie 13 Staten willen zekerheid over financiën Oranje vseJSÊ ZATERDAG 20 JUNI 1992 van onze verslaggever MIDDELBURG - De Zeeuwse staten weigeren vooralsnog het licht op groen te zetten voor het plan van aanpak, dat de woon-, sverk- en natuurgebieden in de Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaan- deren uit elkaar moet rafelen. Eerst moet duidelijk zijn, dat er geld genoeg is om fatsoenlijk een begin te kunnen maken met de uitvoering van het plan. Voor de staten is het vooral van belang te weten hoeveel geld de provincie zelf in het project denkt te kunnen stoppen. Rommelmarkt - De Zeeuw se Stichting Steun aan Israël houdt zaterdag 4 juli een grote rommelmarkt onder de Graan- beurs aan de Dam te Middel burg. De markt duurt van 9 tot 15 uur. De opbrengst is bestemd voor opvang van Joden uit on der meer de voormalige Sovjetu nie en Ethiopië. Deze steun aan Joden van buiten Israël wordt geboden in samenwerking met de Collectieve Israël Actie te Amsterdam. slot van pagina 11 wedstrijd Nederland-Duitsland ongeregeldheden voorgedaan. In drukke cafés braken her en der vechtpartijtjes uit. Een sur veillancewagen van de gemeen tepolitie liep een bechadigde koplamp op doordat er een bier- des naar de auto werd gegooid. Het gros van de houten kramen die voor de braderie op de Markt ln Middelburg stonden, werden omgegooid. Aangezien de kra men niet werden vernield, on dervond de braderie vrijdagmor gen weinig last van het incident. Ook twee Duitse auto's, die ge parkeerd stonden aan het Dam plein in Middelburg, moesten het ontgelden. De kentekenpla ten van de auto's werden gesto len. Er zijn geen aanhoudingen ver richt. Volgens woordvoerder A. Pasveer van de gemeentepolitie Middelburg bleef het in de stad, In vergelijking met de rest van het land, vrij rustig. Na midder nacht was het grootste rumoer voorbij. De gemeentepolitie Vlissingen en de rijkspolitie op Walcheren meldden dat er geen jngeregeldheden van betekenis voorkwamen. van onze verslaggever TERNEUZEN - Het 'kwartje van Kok' heeft niet gebracht wat de regering er van had ge hoopt en verwacht. De verho ging op de benzine-accijns heeft ie Nederlandse schatkist 'slechts' 750 miljoen gulden ex tra opgebracht, terwijl vorig jaar gerekend werd op een mil jard. Bovendien is de extra op brengst niet allemaal winst, want ruim duizend mensen ver loren hun baan als gevolg van de accijnsverhogingen. Ook de pompstationhouders en mid denstanders in Zeeuwsch- Vlaanderen hebben een veer moeten laten, hoewel zij over het algemeen minder hard wer den getroffen dan hun collega's in het oosten en in Brabant en Limburg. Organisaties van automobilis ten (Bovag, ANWB), midden standers (KNOV, NCOV) en brandstofhandelaren maken zich dan ook al op om zo nodig heftig te protesteren tegen nieuwe verhogingen van brand stofprijzen. Het Nederlands Eco nomisch Instituut (NEI) hield in maart een onderzoek naar de grenseffecten voor het tanken van benzine, diesel en LPG. De onderzoeksresultaten werden deze week gepresenteerd. Be langrijkste conclusie: de hogere verkopen van dieselolie en LPG kunnen de verminderde afzet van benzine niet opvangen. Ne- erlandse automobilisten gaan aker over de grens benzine tan ken dan Duitse en Belgische die- el- en LPG-rijders naar deze ant van de grens komen. Ook de ondernemers in eeuwsch-Vlaanderen vreesden daar vorig jaar al voor. Het gaat biet overal even slecht. De twee ankstations van R. Boon in lint Anna ter Muiden en Sluis haaien na een moeilijke periode weer redelijk. Een woordvoer der: „Niet alle benzinerijders ®jn teruggekomen na de klei nere prijsverhoging in België, laar we moeten het voorname lijk hebben van onze dieselklan- ten en LPG-rijders. De advies- asprijs scheelt weliswaar niet Veel meer met de Belgische. Maar omdat wij 37,9 cent in 'laats van 51 cent vragen, halen dj nog een hoge omzet." lollega-pomphouder W. Stae- ;lens in Eede heeft meer blijven- !e schade opgelopen. Hij heeft Uidelijk minder klandizie en beidt dat een aantal collega's '°°r de hoge prijzen hun nering hebben moeten opgeven. Stae- Milieu-gedeputeerde A. Dek (CDA) claimt in het dagelijks provinciebestuur dat komend jaar, om te beginnen, een provin ciale bijdrage van 1,5 miljoen gulden op tafel komt. Daarover wordt komende dinsdag, tijdens het conclaaf over de provincie begroting 1993, een besluit geno men. Het dagelijks provinciebe stuur heeft inmiddels al wel be sloten 2 ton aan stads- en dorps vernieuwingsgeld voor het Plan van aanpak opzij te zetten. Het gaat om geld dat over is van vo rig jaar. De leiders van zowat alle staten fracties eisten gisteren, tijdens een vergadering van de staten commissie Algemeen Bestuur, dat ten minste goede (financiële) regelingen worden gegaran deerd voor de bewoners van de te slopen buurtschappen. De staten beslissen op 10 juli. Gede puteerde Dek kondigde alvast aan dat dan nog geen zekerheid bestaat over de financiering. Maai-, verzekerde hij, er zal pas met de uitvoering van het Plan van aanpak worden begonnen als 'de zaak financieel rond is'. De staten sturen op een ontbin dende voorwaarde aan, waarin dit wordt vastgelegd. Er is, verspreid over tien tot twintig jaar, ten minste zo'n 100 tot 125 miljoen gulden nodig. Tot dusver hebben de verschil lende instanties die erbij betrok ken zijn, ruim 3,7 miljoen gulden bij elkaar. Dek heeft, afgaand op ervaringen elders, hoop dat het Rijk bereid is zo'n 60 procent Advertentie verkoop van dressuur paarden spring paarden recreatie paarden 01131-1620 b.g.g. 06-52134690 lens heeft net een vertegenwoor diger van BK-gas (de grootste LPG-leverancier in Nederland die ruim de helft van de markt in handen heeft) over de vloer. Die heeft de indruk dat veel pomp houders het water tot de lippen is gestegen. Cijfers R. Groeneveld, algemeen direc teur van BK-gas, heeft de cijfers op het hoofdkantoor onder handbereik. De totale autogas markt is met 3,5 procent ge daald. Aan de grens in het zuid oosten en in Limburg is de da ling van 6,6 tot ruim zeven pro cent; voor Zeeuwsch-Vlaande- ren geldt een verminderde afzet van zes procent. Opvallend daarbij is dat in het westen van de regio de afzet min der is gedaald dan in het oosten. Een stationnetje in Aardenburg verkocht zelfs iets meer LPG dan voorheen, terwijl in Kapelle- brug maar liefst 24 procent min der gas werd verkocht. Groene veld kondigt aan zich tot het ui terste te zullen verzetten tegen een verdere verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor LPG-rijders. „Die toeslag is al aan de hoge kant en kan niet zo maar elke keer worden verhoogd om tekorten op andere accijnzen op te vangen." Of naast de exploitanten van benzine-servicestations ook an dere middenstanders te lijden hebben van 'benzine-toerisme' is secretaris H. van Lambalgen van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuwsch- Vlaanderen niet bekend. De cij fers over de eerste maanden van '92 zijn nog niet beschikbaar. Eind vorig jaar hadden de pomp houders een geldomzetvermin- dering van tien tot vijftien pro cent. Bovag-woordvoerder O. Spruijt heeft ook geen preciese cijfers bij de hand. „Als een pomphouder het niet meer kan bolwerken, hoeft dat niet per se alleen aan de hogere accijns te liggen. Ook de eisen voor veiligheid, denk aan kogelvrij glaS, en bodemsa neringen kunnen zeker de klein tjes wel eens te veel zijn. Het rap port van de NEI toont echter wel aan dat de regering een heel an der doel voorbijschiet. Ze pleit voor het zo min mogelijk gebrui ken van de guto. Maar het blijkt dat steeds meer mensen twintig tot dertig kilometer willen rijden om over de grens te tanken. Dan rijden ze dus wel zestig kilome ter voor niets." van de kosten voor rekening te nemen. Hij ontkende dat het be drijfsleven voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Volgens hem doet het bedrijfsleven nu al aan zienlijke investeringen om aan de overeengekomen milieu-nor- VLISSINGEN - Beelden van ongelukken op de Wester- schelde mogen niet langer worden vastgelegd. De Ver eniging van Staatsrivierlood- sen uit België heeft dit vrij dag in Vlissingen geëist op het symposium over de Schel- deradar. Video-beelden van de Schelderadarketen zijn, volgens de vereniging, on nauwkeurig en worden toch door justitie als bewijsmate riaal gebruikt in gerechtelij ke procedures tegen loodsen. Voorzitter A. de Bruyn van de Vereniging van Staatsrivier- loodsen stond alleen in zijn pleidooi. R. A. van der Voort van de Regionale Loodsencor poratie Scheldemond distan tieerde zich er niet openlijk van, maar steunde De Bruyn ook zeker niet. Hij wees slechts op de technische te kortkomingen van het sys teem en hield het daarbij. Eén bezoeker van het symposium meende dat de Vereniging van Staatsrivierloodsen de kritiek in de verkeerde richting uitte. „Uw aanklacht is", zei hij, „pri mair gericht tegen het Bel gisch rechtssysteem." De Bruyn reageerde niet. van onze verslaggever VLISSINGEN - Even lijkt de oude tegenstelling tussen loodsen en medewerkers van de verkeersdienst Wester- schelde weer extra voeding te krijgen. De Nederlandse zee- loods A. R. van der Voort neemt het woord op het sym posium Schelderadar van het Nederlands Instituut voor Navigatie. „'De beste stuurlui staan aan wal en in Vlissingen bouwen ze voor hen zelfs een huis', zeiden we onderling." Het huis, de stuurlui. Op het symposium, vrijdag in het Ma ritiem Instituut De Ruyter in Vlissingen, is het verband snel gelegd. Het huis is het Schelde Coördinatie Centrum van de Schelderadarketen en 'de bes te stuurlui' zijn de medewer kers van de verkeersdienst. Zeeloods Van der Voort heeft de aandacht te pakken: „Maar wij kunnen er als loodswezen best mee werken." Van der Voort, ook lid van het managementteam van de Re gionale Loodsencorporatie men te voldoen. Hij erkende dat het teruglopen van bedrijfsre sultaten de bereidheid van een aantal ondernemers om mee te betalen 'niet heeft vergroot'. Het statenlid van Groen Links, F. van Kollerh, was de enige die Scheldemond, wil vooral dui delijkheid scheppen. „De Schelderadarketen is een dienstbaar systeem, het moet de scheepvaart waarnemen en informeren. Loodsen mogen adviseren, dat is hun exclu sieve recht." Hij heeft de werk terreinen afgebakend en maakt een welwillend gebaar. „De loodsdienst staat van ouds voor een vlotte en veilige afwikkeling van de scheep vaart. Waarom zouden wij dan niet samenwerken met een or ganisatie die hetzelfde beoogt Keerpunt Iets van een toenadering hangt in de lucht, maar er hangt meer in de lucht. Het Nederlands Instituut voor Na vigatie (NIN) heeft een work shop belegd op een mogelijk keerpunt in de zo jonge ge schiedenis van de Scheldera darketen. Een projectgroep is aan het werk geweest en heeft onlangs verslag uitgebracht. Eén van de sprekers op het symposium, projectleider J. R. van Willigenburg, heeft het Plan van aanpak rigoreus van de hand wees. Het statenlid van Delta Anders, C. van Water schoot, stelde zich op voorhand zeer terughoudend op. „Wij wil len ons niet storten in een pro ject dat financieel niet uitvoer- het rapport bij zich, legt het 'onopvallend' op zijn katheder en zegt vervolgens dat het la ter bekend wordt gemaakt. De Regionale Loodsencorporatie Scheldemond verspreidt het al wel onder loodsen, een groep van ruim tweehonderd mensen. Van Willigenburg kent echter zijn rol. Hij is adviseur en geen opdrachtgever; die moet zeg gen wanneer de tijd rijp is. Di recteur M. Buis van het Direc toraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM), regio Scheldemond, is één van de opdrachtgevers. Hij wil eerst zijn personeel van de ver keersdienst inlichten, want er valt wel het één en ander uit te leggen. Communicatie De indeling van de Wester- schelde in marifoonblokken - communicatie-kanalen - ver andert. Slechts zeven blokken blijven over: twee zeekanalen vóór de monding van de Wes- terschelde, twee aansluitend in de redegebieden van Zee baar is." Anderen noemden het plan een 'verdedigbaar compro mis', maar ook zij maakten een voorbehoud. Vrij algemeen werd toegegeven dat de Kanaalzone er al helemaal niet mee gediend is, wanneer er niets gebeurt. brugge en Vlissingen, twee ri vierkanalen tussen Borssele en Antwerpen en één op het Kanaal van Gent naar Ter- neuzen. De nieuwe blokkenindeling ligt het personeel van de ver keersdienst zwaar op de maag. Buis zegt - buiten de work shop van het Nederlands Insti tuut voor Navigatie om - dat hij het ook niet helemaal is eens met de projectgroep. Hij neemt 'afstand' van het idee de verkeersbegeleiding in de zeegebieden aan het loodswe zen over te dragen. „De taak van de verkeersdienst is het verkeer regelen", trekt Buis - in navolging van loods Van der Voort - een duidelijke streep. Tot hier en niet verder. De bezoekers van het sympo sium gaan vrijdagmiddag te gen vijf uur uiteen. Als zij me dio februari volgend jaar te rugkomen, is de reorganisatie van de Schelderadarketen mogelijkerwijs uitgevoerd. De projectgroep noemt dat tijd stip in elk geval als eindda tum. MIDDELBURG - De Zeeuwse culturele wereld wacht een drastische herziening van het provinciaal subsidiebeleid. Een aantal festivals, waarmee de provincie zich in den lande pro beert te profileren, krijgt bedui dend meer geld. En regionaal samenwerkende gemeenten krijgen een eigen budget voor theatervoorstellingen en con certen. Dat gaat, voor een ge ring deel, ten koste van klei nere, of minder belangrijk geachte evenementen. De subsi dies worden voortaan niet meer jaarlijks, maar voor een periode van vier jaar toegekend. Cultuur-gedeputeerde G. de Vries-Hommes kondigt dit aan in haar kunstenplan, dat bin nenkort zal verschijnen. De uit voering van dit kunstenplan staat of valt met een aantal fi nanciële besluiten die nog moe ten worden genomen. Daarom is het officieel nog niet vrijgege ven. Wel was de gedeputeerde gisteren, desgevraagd, bereid al vast de hoofdlijnen uit de doe ken te doen. Krijgt ze haar zin, dan zit er de eerstkomende vier jaar extra geld in het vat voor het Straatfestival Vlissingen, de Stichting Nieuwe Muziek Zee land, het Festival van Zeeuwsch -Vlaanderen, het Zeeuws Orkest en het Filmfestival Zeeland. In de sector podiumkunst krij gen deze voorzieningen van het kunstenplan een A-status toebe deeld, wat betekent dat ze van 'essentieel provinciaal belang' worden geacht. Voor zover er geld voor vrijkomt, worden de jaarlijkse subsidies aan deze A- voorzieningen verhoogd met be dragen die kunnen oplopen tot 15.000 a 50.000 gulden. Daar naast krijgen de regio's Zeeuwsch-Vlaanderen, Walche ren en overig Zeeland ieder een eigen budget in handen ter fi nanciering van theatervoorstel lingen en concerten. Het gaat daarbij om jaarlijkse budgetten die kunnen oplopen tot 100.000 a 150.000 gulden. Dat is bedui dend meer dan er tot dusver aan subsidies naar de regio's ging. Discussie Wil gedeputeerde De Vries- Hommes dit beleid gestalte ge ven, dan moet ze de komende weken een nog onzeker bedrag van jaarlijks 5,5 ton voor de cul tuur zien veilig te stellen. Bij de opheffing, per 1994, van het in tergemeentelijk theaterbureau Uit in Zeeland (Middelburg, Goes, Vlissingen en Zierikzee) komt een jaarlijks budget van 3 ton vrij. Cruciaal is de vraag of De Vries-Hommes erin slaagt dit budget voor de cultuur te behou den, of dat ze het - zoals ooit is afgesproken - moet terugstor ten in de provinciekas. Het dage lijks provinciebestuur neemt hierover begin komende week een beslissing. Verder moet de rijksbijdrage voor podiumkunst, die de pro vincie elk jaar krijgt, mèt 1 ton omhoog. Dit is al min of meer toegezegd. De gedeputeerde ver wacht nog deze maand de offi ciële bevestiging binnen te krij gen. Tenslotte moet het dage lijks provinciebestuur zich nog bereid tonen enkele subsidies, die tot dusver van jaar tot jaar onzeker waren, een structureel karakter .te geven. Het gaat daarbij in totaal om zo'n 1.5 ton. Zodra duidelijkheid bestaat over deze financiële kwesties, wil de gedeputeerde haar kun stenplan vrijgeven voor open bare discussie. Belanghebben den en andere belangstellenden krijgen nog de gelegenheid om er op te reageren, alvorens de po litiek erover beslist. Het plan heeft consequenties voor vrijwel alle culturele organisaties die provinciale subsidie ontvangen. Het is de bedoeling alle subsi dies voor een periode van vier jaar te garanderen. Sommige van die subsidies worden wat verhoogd, andere wat verlaagd. Nadeel voor de meeste organisa ties is dat geen compensatie meer wordt gegeven voor prijs stijgingen. In de sector amateuristische kunst worden enkele subsidiere gelingen afgeschaft. Zo ver dwijnt de subsidie voor de oplei ding van jeugdige leden van har monie- en fanfaregezelschap pen. Het inhuren van beroepsdi rigenten en -musici wordt niet meer automatisch gesubsi dieerd. En enkele koepelorgani saties (amateurtoneel, harmo nie- en fanfare, popmuziek) krij gen minder subsidie. In plaats daarvan kan een beroep worden gedaan op budgetten voor kwa liteitsverbeterende activiteiten. Men zal daarvoor vaak moeten aankloppen bij het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige Vorming, dat samen met de Zeeuwse Culturele Raad, wordt ingedikt tot één Steunpunt Cul tuur. Dit steunpunt krijgt daarvoor activiteitengeld toegestopt. Het steunpunt zal aan gemeenten, dan wel scholen een zekere ver goeding moeten gaan vragen voor verleende diensten. De Vries-Hommes: „We hebben steeds een hoop dingen bekos tigd die tot de taken van de ge meenten behoren. Daar gaan we mee stoppen Het kunstenplan, zegt ze, is bedoeld om 'het goede wat we hebben te versterken en daarnaast wat geld vrij te hou den voor nieuwe initiatieven'. Uitgangspunt is dat in de hele provincie een 'stevige infra structuur' aanwezig moet zijn voor culturele activiteiten. De Schouwen-Duivelandse formatie King for a Day had de ondankbare taak het Any wave-festival te openen voor een vrijwel lege zaal. foto PieterHonhoff van onze verslaggeefster ZIERIKZEE - De heren van de friet nemen het er nog even van. Vanuit een stoel slaan ze de binnendruppelende bezoekers gade. Half tien, 't is nog niet druk op het twaalfde Anywave-festival in Zierikzee. „Maar zometeen kunnen we hier niet meer rustig zitten kijken", voorspelt een van de patatverkopers. „Dan is het keihard werken." In de tent bij jeugdsoos Brogum luisteren de liefhebbers onder tussen naar King for a day. Deze Schouwen-Duivelandse rock formatie heeft de eer het spits af te bijten om 20.30 uur. „Je moet een keer beginnen", vindt bestuurslid Jaap van Dijke. Hij ver heelt niet dat er klachten zijn geweest over de programmering. De Zierikzeese band Sleevox was zo verbolgen dat ze vandaag (zaterdag) om 18.00 moesten spelen, dat ze hebben afgezegd. „Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt", zegt Van Dijke. „Vroeger vonden ze het een eer hier te spelen." De organisatie is gewend aan kritiek. Er gaan, zegt Van Dijke, ook stemmen op dat het festival weer echt Schouws moet wor den, met alleen maar bandjes van het voormalige eiland. De or ganisatie geeft daaraan geen gehoor. Ze streeft er juist naar een tweedaags Zeeuws festival te houden en heeft dan ook twintig bands uit alle delen van Zeeland weten te contracteren. En Anywave is nog steeds gratis. Want de organisatie weet dat Anywave, vooral op zaterdag, niet alleen een popfestival is, maar meer nog een reünie. fÊÊÊÊÊÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊMÊÊÊttÊÊmmÊmttKÊÊm van onze verslaaaever Video-beelden van de Schelderadarketen zijn, volgens de Vereniging van Staatsrivierloodsen uit België, onnauwkeurig en mogen niet als bewijsmateriaal worden gebruikt. foto Lex de Meester van onze verslaggever MIDDELBURG - Het aantal padden dan ten behoeve van de paring dit jaar geholpen moest worden om de Oesterdam over te steken is aanzienlijk lager dan vorig jaar. In totaal hebben vrijwilligers en mensen van provinciale waterstaat 891 padden overgezet. In 1991 waren dat er 1628. Volgens Kees Musters van de Herpetologische studiegroep Zeeland is dat geen reden tot bezorgdheid. Het is bekend, zo geeft hij aan, dat het aantal padden dat aan de voortplanting meedoet van jaar tot jaar zeer sterk kan variëren. Padden trekken in het voorjaar altijd naai- de plaats waar ze geboren zijn om daar voor nageslacht te zorgen. Meestal is dat in de buurt van een poel of sloot. Op die tocht moeten ze wegen oversteken en daar bij bestaat het risico dat ze worden doodgereden. Om die reden van gen vrijwilligers van de studiegroep en provinciale waterstaat de die ren op om ze te helpen met de oversteek. Dat gebeurt op de Oester- dam, waar tijdens de trekperiode zodanige constructies worden ge maakt dat de dieren uiteindelijk in emmers terecht komen. De vrij willigers halen ze uit die emmers en brengen ze naar de overkant. Dit jaar werden 562 padden van west naai- oost overgezet en 329 van oost naar west. In 1990 ging het om in totaal 517 paden, in 1991 om 1628 en dit jaar dus om 891 padden. Advertentie verzekeringen ZEEUWS ZEKER. Vraag uw verzekeringsadviseur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 13