De rode stippen zijn bepalend Een goed ritme is genoeg nieuwe MUZIEK PZC Nieuwe Muziek als inkoopbureau -flVAL- £S Voices en rhythms of Latin America Kleuren drinken in de Music Hall kunst cultuur 19 VRIJDAG 19 JUNI 1992 Hij buigt de vraag naar de lijnen in het programma voor het komende festival Nieuwe Muziek om tot een beschouwing over programmafilosofie. Pardon, over zijn programmafilosofie. Eigenzinnigheid en vernieuwing: het zijn nog steeds de trefwoorden die directeur Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland na de bereiding van zestien festivals in Middelburg hanteert. „Je houdt tendenzen bij en je kiest. Je zet rode stippen bij de dingen die je zelf aanspreken." Ad van 't Veer (links) met Luca Francesconi. foto Camilla van Zuylen Bij Ad van 't Veer zijn de keuzes, die rode stippen, altijd sterk door per soonlijke voorkeur bepaald. „Ik sla be wust dingen over. Dat kan ook moeilijk anders, want zo'n festivalprogramma komt via één persoon tot stand. En ik heb altijd scherp geprobeerd te zoeken naar een nieuwe klank. Die trof en tref ik nog aan bij Xenakis, bij Cage, bij Stockhau- sen, bij Boulez of bij Morton Feldman. In het Holland Festival hebben we net de No- no-rage achter de rug. Een componist, van wie in Middelburg weinig muziek heeft ge klonken. Ik zeg niet, dat Nono geen ver nieuwend werk heeft geschreven, maar naar mijn indruk was het te vaak vernieu wing om de vernieuwing." Reserves bij Van 't Veer zijn er ook over de Fransman Olivier Messiaen. „Ik had deze keer een project willen opnemen, waarin zijn Préludes voor piano uit de jaren der tig centraal hadden gestaan. Muziek met een vernieuwende uitstraling die ik mis in veel van zijn latere werken. Wonderen van klank, vaak. Maar als je een van zijn orgel werken hebt gehoord, kun je raden hoe het volgende gaat." Jong en oud Buiten de hem dierbare groep componis ten van 'de oude garde', heeft Van 't Veer gaandeweg de festivals een stip gezet bij wat hij omschrijft als 'een aantal nieuwe boys': de Italiaan Luca Francesconi, vorig jaar in een hoofdrol tijdens het fesival, is er het duidelijkste voorbeeld van. Daar naast vindt Van 't Veer het werk van Ne derlanders als Huib Emmer, Rob Zuidam, Louis Andriessen ook, zeer de moeite waard om in zijn programmering op te ne men; zoals dat ook geldt voor componis ten als David del Puerto, Gerard Bophy en Calliope Tsoupaki: mensen aan wie de eerste festivalzaterdag, 27 juni is gewijd. „Het is interessant en leerzaam om de ver nieuwers van de oude generatie te com bineren met de muziek van een groep ver se, opkomende componisten. Voor die confrontatie heeft Nieuwe Muziek in het verleden een podium beschikbaar gesteld en dat gebeurt ook nu. Het is de moeite waard om daar je energie in te steken." Xenakis Is de 70-jarige Xenakis met twee werken niet een beetje karig bedeeld, dit keer? Van 't Veer: „Ik wilde aan Xenakis wel meer doen, maar zat financieel niet zo makkelijk. Gaudeamus, landelijk bezig met nieuwe muziek, heeft voor een vier daags Xenakis-festival in Amsterdam in november wel subsidie van WVC gekre gen. Dus heb ik meegeholpen om het pro ject in Amsterdam voor te bereiden. Xe nakis moet blijven klinken. Geen herha ling om de herhaling, maar om de luiste raar aan zijn nieuwe, vaak visionaire klan kwerelden te laten wennen, om de mensen te overtuigen van de waarde van het pro- dukt. En dan nog: wat tot klinken komt is vooral zijn muziek voor betrekkelijk kleine bezettingen. Niemand durft het ei genlijk aan een groot opgezet orkestwerk te laten uitvoeren. Te duur. Het trekt geen volle zalen. Hij moet waarschijnlijk eerst dood zijn, voor-ie bejubeld wordt. Zie No- De lijnen in het programma voor het ko mende festival NM-directeur Van 't Veer signaleert er vier: de - al gememoreerde - aandacht voor jonge componisten, mede in relatie tot muziek van een generatie die al langer in Middelburg te horen is geweest, zoals Xe nakis, Cage, Stockhausen en Rzewski; een duidelijke plaats voor improvisa tie, jazz en gecomponeerde muziek in het grensgebied tussen beide, met optredens op drie festivalzaterdagen en een vrijdag van het Martin van Duinhoven Ensemble (27 juni), Loos (3 juli), Future Shock (4 juli) en het Willem Breuker Kollectief als af sluiting van het festival op 18 juli. „Geen enkel ander festival brengt die combina- tie tussen geïmproviseerde en gecompo neerde muziek tot stand. Het is een vorm van kruisbestuiving, die in Middelburg al lang wordt toegepast. Deze keer opnieuw met alle groten in huis", vindt Van 't Veer. tussen maandag 6 juli en vrijdagavond 10 juli is er, de traditie getrouw, een work shop. Die is ditmaal gewijd aan de stem en de ritmes van Latijns Amerika en staat onder leiding van Estrella Acosta (stem), Roberto Freiere en Leonardo Amuedo (percussie en/of gitaar); één concert, zaterdag 11 juli, is gewijd aan cello-werken van vrouwelijke compo nisten. De vermaarde celliste .Frances- Marie Uitti speelt muziek van Saariaho, Tanaka, Ore, Goebaidoelina en Globokar. Het is het restant van een project, dat aan vrouwelijke componisten zou worden ge wijd, maar dat wegens het niet doorgaan van een project-subsidie van WVC moest worden geschrapt. Domper Welk van de geschrapte plannen wegens het uitblijven van subsidie gaat Van 't Veer het meest aan het hart? Dat het projecten Vrouwen als Componist en de Préludes van Messiaen niet door gaan, vindt Van 't Veer spijtig. Maar het meest raakt hem, dat de plannen voor de openingsavond met vijf harmonie-orkes ten van binnen en buiten Zeeland moes ten worden stopgezet. Ze zouden onder meer werk van Francesconi spelen, en de Markt zou de lokatie voor het spektakel zijn. Van 't Veer: „Ik vind het prima, dat er als nog subsidie naai- het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen is gegaan. Coördi nator Henk Scholten doet daar goeie din gen. Maar onbegrijpelijk is, dat er niets voor Middelburg overbleef. Als er nou één manier is om nieuwe muziek breed onder de aandacht te brengen, dan is het door harmonie- en fanfareorkesten er bij te be trekken. Daar had WVC onmiddellijk op moeten inspringen, vind ik. Dat dat niet gebeurde, was een verschrikkelijke dom per." Biedt, voor de toekomst, sponsering een oplossing voor wegvallende WVC-subsi- dies? De reactie is gedecideerd: „Nee, sponse ring biedt onvoldoende soelaas. Het is na tuurlijk een opsteker als, zoals dit jaar, een makelaarsbureau als Kiewiet Schulting uit Middelburg een flinke duit in de zak doet om de cultuur in de eigen omgeving een zetje te geven. Maar voor een organisatie als Nieuwe Muziek is het eigenlijk uitgesloten om op sponsering 'te drijven'. De animo zal daar te gering voor zijn, je haalt nu eenmaal geen enorme aan tallen mensen binnen. Sponsering biedt Nieuwe Muziek geen soelaas om een eigen gezicht te blijven tonen." Heeft Nieuwe Muziek, door de nauioe sa menwerking met de IJsbreker en met GaudeamiLS voor de organisatie van de meeste concerten in het aanstaa?ide festi val, toch al niet het karakter van een in koopbureau aangenomen? Van 't Veer: „Ja. En daar geef ik ook niet om. De afgelopen twintig jaar, via Jeugd en Muziek al, trok ik componisten en uit voerenden naar Middelburg, die pas later landelijk en internationaal bekendheid kregen. Xenakis is er een voorbeeld van. Feldman eveneens. Willem Breuker treedt nu in het normale Uit-programma op. En het Kronos Quartett, deze maand in het Holland Festival zo bejubeld, trad zes jaar geleden al in het Middelburgse festival op. Er zijn nu, door het hele land, verschillende circuits, waarbinnen nieuwe muziek aan bod komt en-van dat aanbod maak ik gebruik. De dingen die mij treffen, leen ik van bestaande organi saties. Een inkoopbureautje, en ik haal el ders mijn krenten uit hun pap. Daar is niets mis mee. Ik loop misschien iets meer in de pas dan vroeger. Da's de leeftijd mis schien. En het besef dat we niet zonder die 4,5 ton van de provincie kunnen." Kees Cijsouw Clave. De naam van een Cubaans instrument. Simpeler kan het niet. Twee stokjes van ruim twintig centimeter lang. Het ene ligt over de nagels en de gestrekte duim van de halfgesloten linkerhand. Het andere schept, gespeeld door de rechterhand, een temperamentvol, levend ritme. Clave is ook de naam van het basisritme van Cubaanse muziek, vergelijkbaar met andere Latijns Amerikaanse ritmen: Pakkend en vrolijk. Wie kennis wil maken met de ziel van de muziek uit Zuid-Amerika, kan kennismaken met Estrella Acosta. In het kader van het Festival Nieuwe Mu ziek leidt ze een workshop Voices en rhythms of Latin America van maandag 6 tot en met vrijdag 10 juli. Estrella Acosta werd geboren in Cuba. Als klein kind verbaasde ze haar groot moeders visite door dramatische zangs cènes uit films na te spelen en te zingen. Toen ze negen was kreeg ze zang- en gi taarlessen in de traditie van de Cubaan se volksmuziek. Dat duurde niet lang want al op haar elfde trok Estrella met haar familie naar de Verenigde Staten, eerst Miami en daarna Texas. „Ik miste de muziek van Latijns Ame rika helemaal niet. Er was in de Verenig de Staten zoveel moois: De Supremes, Aretha Franklin, Stevie Wonder, zingen deed ik toch wel." Estrella ging culturele antropologie studeren maar vond pas la ter de weg terug naar de muziek van haar geboorteland. In 1979 begon ze als zangeres op te tre den. Het klimaat in Austin, Texas, was perfect voor een beginnend muzikante. Er werd veel live-muziek in de meest uit eenlopende stijlen gespeeld. Estrella raakte gefascineerd door Billie Holiday en de Brazillianen Joao Gilberto en Tom Jobin. Ook de meer jazzy muziek van Airto Moreira en Hermeto Pascoal in- Estrella Acosta, met links Beto Freire en rechts Leonardo Amuedo. foto Arjen Gorter sprireerde haar nu ze in een grote groep zong. „We speelden Brazilliaanse volks muziek en samba's. Ook later, toen ik in eigen, kleinere groepen ging spelen, was het repertoire, op wat stukken van Billie Holiday na. Brazilliaans." Een verblijf van een halfjaar in Brazillie bracht Estrella nog dichter bij de essen tie van de Latijns Amerkaanse muziek maar nog steeds was ze niet terug bij haar Cubaanse muzikale wortels. Dat kwam, vreemd genoeg, pas in Neder land. „Acht jaar geleden ben ik, via een vriend. in Nederland komen wonen en ik zie me zelf zo gauw niet meer weggaan. Het mu zikale klimaat is hier fantastisch, in te genstelling tot het gewone klimaat. In Nederland kan ik goed werken op het po dium en in workshops als deze. Ik wil best naar Zuid-Amerika maar dan alleen om er te reizen. Om toch weer terug te keren naar Nederland want dat is het beste land om in te leven." Het waren de Nederlanders die Estrella aan het hoofd gingen zeuren waarom ze geen Cubaanse muziek speelde. „Tij dens een autorit van en naar een concert in Groningen deed de bassist Eric Cal- mes niets anders dan bandjes met Cu baanse muziek draaien. En de hele tijd maar vragen: 'Wat voor ritme hoor je hier, waar voor clave is dit?'. Ik droomde die nacht alleen van claves en toen ik wakker werd was ik erachter hoe het in elkaar stak. Ik heb een jaar thuis lopen oefenen om tegelijk te kunnen zingen en de clave te bespelen." Sindsdien zingt Estrella ook Cubaanse muziek in verschillende orkesten maar vooral ook in haar eigen band Estrellas de Ahora. Daarin wil ze de invloeden van Brazilliaanse en Cubaanse jazz-muziek samensmelten tot een eigen geluid waar in ook Afrika nog herkenbaar is. Het be valt Estrella wel dat de muzikanten in haar band overal vandaan komen. „Bra zillie, Curagao, Argentinië, de Verenigde Staten, Uruguay en Nederland: ieder heeft zijn eigen achtergrond die door klinkt in de muziek - vooral de geïmpro viseerde muziek - die we maken." Twee van haar bandleden doen in Mid delburg mee met de begleiding van de Workshop. de gitarist Leonardo Amuedo en de percussionist Beto Freire. „We zijn niet van plan om moeilijke din gen te gaan doen. Het plezier in het mu ziek maken moet, net als bij de beleving van muziek in het algemeen, voorop staan. We beginnen met een kennisma king met de verschillende ritmes. Dat kan door met je lichaam aan de slag te gaan: Een beetje dansen, klappen en zin gen om een gevoel te krijgen hoe het rit me, de basis in elkaar zit. Ikzelf zal de deelnemers leren hoe ze hun stem als een percussie-instrument kunnen gebrui ken, Leonardo en Beto gaan verder met de instrumentalisten. Later in de week wordt er harmonie en een melodielijn in gebracht. We hebben een uitvoering van een stuk door alle deelnemers op vrij dagavond voor ogen. Niet als doel van de workshop want dat blijft het plezier." Swing Estrella houdt haar workshop in nauwe samenwerking met SWING, de Stich ting Workshops In Nederland voor Geïmproviseerde muziek. Gerard van Schie. één van de initiatiefnemers, vroe gere voorzitter en sinds een jaar coördi nator bij SWING, heeft bemoeienis met talloze workshops in het hele land. „Uit gangspunt is voor ons altijd de toegan kelijkheid. Wij vragen geen conservato riumdocenten om de boel te leiden, maar altijd mensen die ook op het podium ac tief zijn." Een minimale kennis van muzikale prin cipes is dus voldoende om de zang ert de ziel van Latijns Amerika te beleven. Zo als de clave, twee houten stokjes, de ba sis kan vormen voor muziek met invloe den vanuit Afrika, Europa en Amerika, kan een muziekliefhebber in Middelburg gedurende vier dagen een Wereldreis maken. Estrella Acosta: „Om van mu ziek te genieten heb je niet zoveel nodig. Een goed ritme is genoeg." Mieke van der Jagt Schilderkunst.. Zijn daar woorden voor? Hoort hoe wetenschap en kritiek erover schrijven! „Van de schilderijen van Bob Pin gen kun je bijna drinken", noteerde de één. Zij moest zich 'er uit losrukken' om weer bij haar 'verstand te komen'. Anderen proefden 'pure schilderkunst', 'spon taan, maar toch beheerst'. En laafden zich aan de ly riek van 'fraaie genuanceer de kleuren', 'fris en ge waagd'. Wandschilderingen van de Vlissingse kunstenaar Pin gen lijken 'moeiteloos tot stapd gekomen, maar wij zen op bevlogen vakman schap'. Zij brengen 'uiter sten subtiel in evenwicht', getuigen van 'stille schoon heid', overstijgen 'aanlei ding en plek en zijn er toch uitstekend op toegesne den'. Zijn doeken zijn een 'synthese van gevoel en re de'. Zij 'kloppen als mem bramen', ook al zijn ze 'prachtig strak van huid'. Soms 'ademt' er eentje - oh. dubbele bodem - 'een hoe rige decadente sfeer'. Ook subtiliteit vraagt om een te genwicht. En wat vindt de kunstenaar zelve? Hij staat op de stei ger en werkt 'in kleuretap- pes naar de toeschouwer toe'. Met brutale discretie. Hij daagt uit. Zijn er hier nog mensen die een 'zin tuiglijke ervaring' durven te ondergaan? Steekt kwetsbaar de nek uit. Wat komt er nu weer uit de verf? En brengt ingetogen het einddoel Esthetica in zicht. Pingens 'arbeid baart kunst', schreef ooit Zee- lands museum-directeur Istvan L. Zsénassy, alvo rens plotsklaps te verdwij nen. „Oppervlaktekunst", verbetert de schilder zelf. Want een schilder, een ech te schilder, maakt behang, plakt het tegen de muur en voilé: een 'wensdroom van kleur, vorm en ruimte - wordt realiteit'. Er zijn er die daar anders over den ken. Zoals conceptuelen en andere neo's. Maar ach, wat weten die nu van de arbeid? Zij hebben slechts ideeën: louter herinneringen aan kunst. En dansen kunnen ze ook al niet. Wensdromen dus. Sensuele sensaties die het aardse al ledaagse ontstijgen. Of, zo als de schilder onlangs zelf op zijn uithangbordje schreef: 'onechte paradij zen'. Want het essentiële in het werk van de kunstenaar speelt zich in ongrijpbare ruimte af. Dichtbij de vraag: kunnen illusies be houden blijven? De directie van het Festival Nieuwe Muziek kwam, zag en gaf Pingen de opdracht om de muren van zijn cen trum, de Kloveniersdoelen, te decoreren. De schilder explodeerde in paars, oran je, groen en geel. Zondige kleuren, die een zuinige ruimte transformeerden in een 'Music Hall'. De Antwerpse poëet van de 'metafiziese jazz', Paul van Ostaijen, moet die gebeur tenis zo'n driekwart eeuw geleden voorvoeld hebben, toen hij zijn grafische ver sregels schreef: „PLOTS, binnen de kring- van haai1 moedeloosheid, begon de stad te leven. Mu sic Hall ligt vol vaag verlan gen, in zijn elektriekspaar- zaamheid. Mensen in span ning vóór het banale won der. Music hall. een ballon die barsten gaat." Henk Postma Bob Pingen: Wensdromen in 'oppervlaktekunst'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 19