Arabieren in Israël zeer verdeeld Offerfeest moslims voor thuisblijvers PZC Files voor een fles jonge van twaalf gulden Arbeiderspartij leidt •y*<j President Ivoorkust dol op vakanties in het buitenland opinie en achtergrond Stemmen bij verkiezingen gaan naar alle politieke windstreken mm «w ZATERDAG 13 JUNI 1992 van onze correspondent in Tel Aviv Ad Bloemendaal Twaalf, misschien wel der tien zetels zou een verenig de Arabische partij kunnen be zetten in de 120 leden tellende Knesset. Een blok dat evenveel gunsten voor zijn achterban zou kunnen afdwingen als de ultra orthodoxe joden. Maar de Ara bieren bestrijden liever elkaar dan de regering in Jeruzalem, die hen bijgevolg als tweede rangs burgers blijft behande len. De Arabische kiezers heb ben dit jaar opnieuw de keuze uit drie 'eigen' lijsten, maar het is de verwachting dat een groot deel zijn stem zal geven aan een van de zionistische partijen. Deze mensen zijn Israëlische staatsburgers, maar tegelijker tijd Palestijnen en Arabieren. Hun persoonlijke ideologie be paalt de volgorde waarin ze die drie identiteiten rangschikken. De joodse bevolking spreekt in de regel over 'Israëlische Arabie ren' als het gaat om de Arabi sche bevolking binnen de gren zen van voor 1967. Maar een re cent onderzoek onder Arabische middelbare scholieren liet zien dat niet meer dan 24 procent zichzelf zo aanduidt. Bijna de helft van de Arabische teena gers, opgegroeid terwijl aan de andere kant van de 'groene lijn' de intifada woedde, beschouwt zichzelf in de eerste plaats als Palestijn. De 850.000 Arabieren in Israël vormen achttien procent van het electoraat en gemiddeld ze ventig procent stemt bij parle mentsverkiezingen. In de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig ging verreweg het groot ste deel van de Arabische stem men naar Arabische lijsten die verbonden waren met de joodse socialistische regeringspartijen. Bij de oppositie viel op het mate riële vlak niets te halen en het ideologisch bewustzijn was niet sterk ontwikkeld. Volgens dr Eli Rekhess van de Universiteit van Tel Aviv ver toont het stemgedrag van de Arabische kiezers een golfbewe ging. Na 1967 kwam Rakach/Ha- dash (de gezamenlijke joods- Arabische communistische par tij) sterk opzetten. „Rakach in troduceerde een nieuwe pro-Pa lestijnse nationale koers en poli tiek activisme. Van 1975 tot 1985 gaf die partij de toon aan. We be leven nu het begin van een ont wikkeling, waarbij Rakach ge leidelijk plaats maakt voor een nieuwe groepering. Dat zal een gezamenlijke Arabische lijst zijn of de islamitische beweging". De trend is dus weer naar volledig Arabische partijen, al zal dat pas duidelijk worden bij de verkie zingen in 1996. Kiesdrempel Niet alleen de communisten ver liezen aanhang, een internatio naal verschijnsel trouwens, maar ook de 'Progressieve Lijst voor Vrede' van Mohammed Miari, eveneens een gezamenlij ke joods-Arabische onderne ming. Het is zelfs mogelijk dat Miari de dit jaar voor het eerst op 1,5 procent gestelde kies drempel niet zal halen en dat zou een groot verlies aan stemmen betekenen. Een onnodig verlies, want Miari had met de communisten en de Arabische Democratische Partij van Abdel Wahab Darawshe een gezamenlijke lijst kunnen vor men. Maar maandenlange be sprekingen liepen op niets uit omdat de PLV-voorman geen genoegen wilde nemen met een tweede plaats. De enige Arabi sche partij die op 23 juni winst zal boeken, is de groep van Da rawshe. Maar een vooruitgang van een naar twee zetels is geen sensatie. Vier jaar geleden behaalden de communisten, de PLV en de ADP bij elkaar zes zetels. Rek hess verwacht dat het er ditmaal zeker niet meer zullen zijn, eer der minder. Hij voorspelt dat de Arbeiderspartij in de Arabische sector de gebruikelijke twee ze tels zal weghalen, de Likud an derhalf en het progressieve Me- retz-blok ruim een. Verrassend is de steun onder de Arabieren voor Shas, een ultra orthodoxe joodse partij. Rek hess schat dat Shas er goed is voor ruim een halve zetel. Dat is vooral te danken aan de per soonlijke inzet van minister van binnenlandse zaken Arieh Deri voor projecten in Arabische ste den en dorpen, waar het 'voor wat hoort wat' principe zwaar weegt. Het vredesproces speelt in de verkiezingscampagne onder de Arabische bevolking een onder geschikte rol. Alleen al daarom hoeft de Arbeiderspartij niet te rekenen op een spectaculaire winst. Bovendien is Jitschak Rabin niet geliefd onder de Ara bieren. Zij herinneren zich nog maar al te goed hoe de voorma lige minister van defensie kort na het uitbreken van de intifada opdracht gaf de botten van Pale stijnse stenengooiers te breken. De Arabische niet-zionistische partijen is nog nooit gevraagd zitting te nemen in een Israëli sche regering. Voor de joodse kiezers is de psychologische bar rière eenvoudig te hoog. Maar Rabin zal afhankelijk zijn van de 'Arabische partijen voor de vor ming van een 'blokkerende meerderheid' bij de verkiezin gen van 23 juni. Dat wil zeggen dat het linkse blok (Arbeiders partij plus Meretz) samen met de Arabieren meer dan zestig zetels moet behalen om een rechtse re gering de pas af te snijden. Gelet op de verdeeldheid in de Arabi sche politieke gemeenschap ziet het er voor Rabin niet gunstig uit. De Arbeiderspartij blijft voorliggen op het Likud- blok van de Israëlische premier Yitzhak Shamir, zo blijkt uit twee opiniepeilingen die vrij dag, vooruitlopend op de ver kiezingen van 23 juni, zijn gepu bliceerd. Een coalitie van links of rechts zou echter ongeveer evenveel steun hebben in de volksverte genwoordiging van 120 zetels. Dat zou betekenen dat streng orthodoxe partijen opnieuw een beslissende rol zullen spe len bij de regeringsformatie. Volgens een telefonische en- quete, die het Instituut voor Burgerinformatie donderdag uitvoerde onder 512 joodse stemgerechtigden en waarvan de uitslag verscheen in het He breeuws-talige dagblad Hadas- hot, krygt de linkse Arbeiders partij 42 en de rechtse Likud 37 zetels. Een linkse, door de Arbeiders partij aangevoerde coalitie, zou kunnen rekenen op de steun van 52 parlementsleden; een rechts verbond op die van 55. Ongeveer dezelfde stemverhou dingen kwamen naar voren in een peiling die dinsdag en woensdag onder 617 Israëliërs werd gehouden en die het dag blad Yedioth Ahronoth publi ceerde. Deze peiling voorspelde 41 zetels voor de Arbeiderspartij en 34 voor de Likud. Een linkse coalitie zou kunnen rekenen op de steun van 53 afgevaardigden; een rechtse op die van 52. Streng orthodoxe partijen zouden ne gen a tien zetels behalen. Geen enkele Israëlische partij heeft ooit stemmen gekregen om alleen te kunnen regeren. De Li kud en de Arbeidersparetij be gonnen na de vorige verkiezin gen in 1988 een coalitieregering, maar die viel maart 1990 uiteen. De religieuze partijen stelden zich toen achter Shamir op, die de meest rechtse regering for meerde in de Israëlische ge schiedenis. De religieuze partij en werd in ruil voor hun steun miljoenen shekels voor reli gieuze organisaties en projecten beloofd. (AP) door Jan W. Scheffers Voor de moslims is afgelo pen donderdag het vier daagse offerfeest begonnen. Op de eerste dag wordt in de moskee gebeden, er wordt thee gedronken, conflicten moeten worden opgelost en er moet vrede worden gesloten. Dan gaan de moslims samen naar de slachthuizen om daar een kalf of schaap ritueel te slach ten. Een derde deel van het vlees van de geslachte dieren wordt onder de armen ver deeld, een derde deel wordt met familieleden en kennissen verwerkt tot gerechten voor de gezamelijke maaltijden en een derde deel mag het gezin, dat het dier liet slachten, zelf houden. Tijdens de drie vol gende dagen van het offerfeest worden bezoeken afgelegd bij buren, familie en kennissen. Er wordt bijgepraat en zo no dig ook uitgepraat en vrede ge sloten. Het offerfeest is in Zeeland vooral een feest van thuisblij vers, van moslims die niet de bedevaart naar Mekka maken. Elke moslim, vrouw en man, koestert de vrome wens min stens een keer in het leven naar Mekka te gaan. In de Koran luidt de opdracht tot deze pel grimstocht. de hadj: 'En jegens God zijn de mensen verplicht tot de bedevaart van het huis, vooral wie in staat is daarheen op weg te gaan'. Maar niet ie dere moslim kan de reis beta len en ze mogen zich er niet voor de schulden steken. Dit jaar moesten de pelgrims op donderdag 11 juni in Mekka zijn. Dan begint daar het offer feest. dat door de thuisblijvers wordt meegevierd. Gezien de financiële positie van de meeste moslims in ons land zijn hier niet veel hadjis of Mekkagangers. De Turkse moslims uit Zeeland, die de be devaart kunnen maken, gaan meestal enkele weken voor het offerfeest naar hun familie in Turkije. De bedevaart wordt dan gezamelijk per bus ge maakt. Onderweg worden hei lige plaatsen in Zuid-Oost Tur kije en Irak bezocht, Door het Islamitisch Samenwerkings verband wordt jaarlijks vanuit Nederland een vliegreis naar Mekka georganiseerd. Daar maken vooral de Marokkaanse islamieten uit Zeeland, die de bedevaart willen maken, ge bruik van. Mekka is een heilige stad en al leen voor moslims toeganke lijk. Nu zijn er meer dan twee miljoen pelgrims in die stad. Nauwgezet onderwerpen ze zich aan het bedevaartsritueel. Het eerste deel van de hadj speelt zich af rond de Kaaba, een rechthoekige marmeren toren, waarin de heilige Zwarte Steen gemetseld is. Volgens de moslimse overleve ring werd de Kaaba door Adam gebouwd aan de hand van een hemel-model en na de zond vloed herbouwd door Abraham en Ismaël. Ook zou Moham med raad gegeven hebben bij herstelwerkzaamheden van de Kaaba. In het jaar 632 ging Mo hammed ter bedevaart naar Mekka. Kort daarna stierf bij. Bij hun bezoek aan Mekka lo pen de bedevaartgangers ze ven maal rond de Kaaba en kussen de Zwarte Steen. In de volgende dagen treden de pel grims dan in de voetsporen van de profeet Mohammed naar de berg Arafat. Hier hield Moham med zijn laatste preek. Vanaf de middag tot zonson dergang moeten de pelgrims 'staan voor God'. Dat is het hart en een wezenlijk gedeelte van de bedevaart ongeldig. Terwijl de pelgrims daar staan, roepen zij steed: 'Hier ben ik, Heer, tot uw dienst'. De bede vaart wordt afgesloten met het offeren van een schaap of lam. Wanneer een moslim de bede vaart heeft volbracht, mag hij zich hadji noemen. Hadji's genieten een hoog aan zien in de moslimgemeen schappen. Vaak zijn ze ook goed onderlegd in de religieuze leer en voorschriften. Soms zijn ze ook voorganger in een mos kee. Ze geven advies bij huwe lijken en begrafenissen, bij be snijdenissen en opvoedings kwesties. Het geringe aantal hadji's in Nederland verklaart mee, waarom er nog zo weinig goed onderlegde leiders zijn. Duizenden Egyptenaren tijdens het ochtendgebed op een plein in Cairo bij het begin van het Offerfeest. verhaal vertelt dat, toen Abra ham zijn zoon zou offeren, de engel Gabriël hem een schaap stuurde. Dit dier werd toen in de plaats van zijn zoon door Abramham geofferd. Om dit te gedenken, offert ie der hoofd van een gezin een kalf of schaap. Dit offeren wordt volgens het ritueel slach ten gedaan. Hierover bestaan strenge voorschriften. Het dier mag niet onnodig lijden en Dit feit verzwakt ook de moge lijkheden van hun optreden naar buiten. Offer Op het offerfeest wordt her dacht, dat Abraham zijn zoon moest offeren aan God. Ook de Bijbel vertelt hierover in Geni- sis 22, 1-19. In de Koran wordt de naam van de zoon van Abra ham niet genoemd. Maar uit de tekst kan worden opgemaakt dat Isaak is bedoeld. Maar la ter heeft de traditie de zoon geï dentificeerd met Ismaël. Het moet in één keer dood zijn. De slachter moet in staat van rein heid zijn en scherp gereed schap gebruiken. De kop moet van de romp gescheiden zijn en het bloed moet ook echt vloeien. Voor met het slachten begonnen wordt, moet er wor den gebeden. Dit ritueel slachten door de moslims in Zeeland is een bron van enkele hardnekkige, wilde verhalen. Vrijwel iedereen blijkt wel eens gehoord te heb ben van de moslims, die een schaap op het balcon van hun flatwoning of in de douche ruimte van hun huis hadden geslacht. En bijna elk jaar moe ten moslims zich verdedigen tegen verwijten, dat hun wijze van slachten aan dier onnodig leed berokkent. Toch geeft de Veterinaire Hoofdinspectie van het Staat- toezicht op de Volksgezond heid jaarlijks scherpe richtlij nen en aanwijzingen voor het ritueel slachten tijdens het of ferfeest. Dit gebeurt aan de hand van artikel 11 van de Vleeskeuringswet. Een van de richtlijnen is, dat voor het toe brengen van de halssnede drie personen nodig zijn: 'twee per sonen immobiliseren het dier en de derde persoon brengt de halssnede toe. De Islamieten dienen de halss nede door een vakbekwaam ge loofsgenoot te laten verrich ten'. Hij is de 'voorsnijder'. Van hem wordt gezegd, dat hij in staat moet zijn 'met één mes handeling een halssnede aan te brengen bij de ritueel te slachte dieren op een zodanige wijze, dat alle onnodige pijn, lijden, opwinding, verwonding of kneuzingen worden voorko men'. In Zeeland zijn vijf be drijven aangewezen, waar vol gens Islamitische ritus mag worden geslacht. Deze richtlijnen maken het ri tueel slachten door de moslims mogelijk. Zonder deze officiële mogelijkheden zouden de mos lims gedwongen zijn tot illigaal slachten en dat zou weer voe ding geven aan sterke verhalen en vooroordelen. Zo bevorde ren deze overheidsmaatrege len ook de integratie van de moslims in onze Nederlandse samenleving en daar kan toch niemand bezwaar tegen heb ben.... De honderden moslimgezin nen in Zeeland, die het zich fi nancieel veroorloven, hebben deze week samen ongeveer 400 schapen ritueel geslacht, om zo het offerfeest te kunnen vieren. Interpretatie Het is ook de bedoeling van het offerfeest dat moslims zich rea liseren wat honger is, dat voe ding levensnoodzakelijk is, dat gezond leven ook vlees vraagt en vooral dat we voedsel moe ten delen met anderen, die het niet of er te weinig van hebben. Christenen zouden dit 'het doen van gerechtigheid' noe men, zoals bijvoorbeeld de ka tholieke Vastenactie bedoelt. Onder de moslims in onze pronvincie, die vinden dat ze toch in relatieve rijkdom leven, komen de laatste jaren vragen op over de zin van het slachten van al die dieren. In de eerste plaats omdat al die slachtin gen toch steeds weer agressie foto Reuter blijken op te roepen. Er zijn moslims die stellen, dat hun ac tiviteiten anderen geen schade mogen doen en dat het oproe pen van agressie daarom voor komen moet worden. Verder komt onder moslims hier en daar de gedachte op, of het geld van al die schapen en van de zo veelste bedevaart naar Mekka niet veel beter bestemd kan worden voor hulp aan familie en kennissen in Turkije. Dat zou beter overeenkomen met de bedoeling van het voor schrift om het vlees van de ritu eel geslachte dieren bij het of ferfeest onder de armen en fa milie en kennissen te verdelen. Het is een menselijk gegeven, dat verzoening en vrede alleen uit gerechtigheid kunnen op bloeien, dus als aan de armen recht wordt gedaan. En dat heel concreet en niet alleen symbolisch. Een Zeeuwse mos lim, die hierover hardop na dacht, rekende snel uit dat van het geld dat de deze week in Zeeland ritueel geslachte scha pen kostten in Turkije een flink buurthuis gebouwd zou kun nen worden of 40 zwerfkinde ren een heel jaar lang opgevoed en onderhouden zouden kun nen worden. Misschien kan er zo een nieuwe invullen van het offerfeest bij moslims in onze maatschappij groeien. De grote vakantie-uit tocht staat voor de deur. Voor de honderddui zenden toeristen die door de lucht naar hun plaats van bestemming reizen, bete kent dat weer dringen ge blazen op de wegen naar Schiphol, op de parkeerter reinen van de nationale luchthaven en in de aan komst- en vertrekhal. Maar ook in het populaire belas tingvrije winkelcentrum van Schiphol wordt dit jaar rekening gehouden met flin ke filevorming. „Het is bijna niet bij te be nen. In het hoogseizoen moe ten de winkels zo'n twaalf tot dertien keer worden bevoor raad. Gebeurt dat niet, dan zijn de meeste zaken al 's ochtends om zes uur volledig uitverkocht". Hoewel de echte topdrukte pas verwacht wordt in de maanden juli, augustus en september, kan voor J. van Streun, hoofd van het Am sterdam Airport Shopping Centre, 1992 nu al niet meer kapot. „Als er geen rare din gen gebeuren, halen We ze ker een omzetverhoging van tien, vijftien procent. Het is op dit moment al onvoorstel baar- druk. Er worden voort durend dagrecords gebro ken. De ondernemers van het winkelcentrum hebben allemaal een glimlach op hun gezicht van oor tot oor". Toch baart de drukte de luchthavenmanager ook zorgen. „Wat je nu al soms ziet, is dat passagiers er van af zien iets te kopen omdat het ze te druk is in de win kels. Het gezegde 'Zien ko pen, doet kopen' gaat dan niet meer op. Wij willen daar om dit jaar een team inzet ten van hostesess die de mensen zo goed mogelijk wegwijs maken en er bij voorbeeld op wijzen dat het voor sommige passagiers handiger is in het noordge- bied hun belastingvrije aan kopen te doen. Daar is het vaak minder druk". Het luxe probleem van el kaar voor de kassa's en vitri nes verdringende klanten behoort over goed een jaar tot het verleden. Dan wordt de nieuwe westvleugel in ge bruik genomen van het luchthavenstationsgebouw. „Dan zijn we in een klap uit de problemen. Op dit mo ment telt het winkelcentrum krap 2000 vierkante meter, als het nieuwe gebouw klaar is, wordt dat het dubbele". Lucratief Overigens steekt Van Streun niet onder stoelen of banken dat het winkelcen trum ook de luchthaven geen windeieren legt. Voor elke gulden die de veertien concessiehouders in hun za ken omzetten, betalen ze de luchthaven 22 cent. Met een omzet van 440 miljoen bete kent dit voor Schiphol dus een bedrag van bijna hon derd miljoen gulden. De wet staat het Nederlan ders alleen toe zogenaamde verbruiksartikelen belas tingvrij te kopen. Voor de meesten komt dat neer op een fles sterke drank (jonge jenever twaalf gulden), een slof sigaretten of een lekker luchtje. Gebruiksartikelen zoals audio en video, came ra's, zijde en sieraden zijn al leen weggelegd voor inwo ners die niet in de Benelux wonen. Overigens mógen Nederlanders deze spullen wel kopen, maar moeten er wel gewoon 18,5 procent btw over betalen. (GPD) van onze correspondent in Nairobi Frans van den Houdt Afrikaanse leiders zijn over het algemeen als de dood om in een vliegtuig te stappen en naar het buitenland af te rei zen. Niet zozeer vanwege moge lijke ongelukken, nee, meer vanwege de politieke gevaren die in het eigen land dreigen. Een staatsgreep is ten slotte sneller gepleegd als de man die weg moet al weg is. Menige Afri kaanse president is als gevolg daarvan nimmer aan de terug reis toegekomen. Maar er zijn uitzonderingen. President Houphouet Boigny van Ivoorkust is er zo een. Zesen tachtig jaar oud en al 32 jaar aan de macht. Hij is dol op vakanties en geeft de voorkeur aan het bui tenland. Europa om precies te zijn. Favoriet is Frankrijk, de voormalige koloniale overheer ser. Hij verblijft er nu al maan den, onafgebroken. Tijdens zijn voor Afrika unieke regeerperiode gebeurde dat al vaker, maar in het verleden werd dat land dan een paar maanden gewoon niet bestuurd. In het huidige tijdperk van democrati sche hervormingen ligt dat an ders. Sinds een paar jaar heeft Ivoorkust een premier, Alassane Quattara, en hij mag bij de gra tie van Boigny ook beslissingen nemen, als hij de uithuizige pre sident maar drie of vier keer per dag opbelt, informeert en op de hoogte houdt. En geen haai' op het hoofd van andere Ivoriaanse leiders dat er in (Je tussentijd aan denkt een greep naar de macht te doen. Niemand doet zelfs ook maar een poging van Boigny's afwe zigheid gebruik te maken om zich als zijn mogelijkë opvolger te profileren, zoals in zoveel an dere landen zou gebeuren. Ivorianen vinden zoiets niet ge past. Ze respecteren hun leiders en houden er absoluut niet van om ontrouw te tonen en voor- deel te putten uit diens afwezig heid. Hoe oud hij ook moge zijn, het volk heeft nog steeds ver trouwen in haar leider en nie mand twijfelt ook maar een mo ment aan Boigny's politieke be kwaamheden. En zo kan het gebeuren dat pre sident Houphouet Boigny vol gende week na maanden afwe zigheid met een gerust hart naar zijn vaderland kan terugkeren. Zijn politieke vrienden, zowel als vijanden, zullen hem met open armen ontvangen. Ieder-, een heeft hem namelijk vreselijk gemist. Advertentiei Palestijnse en Israëlische vrouwen van de linkse b< vrede. ;ging 'Vrouwen in het zwart' demonstreren in Jeruzalem gezamenlijk voor foto AFP imsierdam jÉÉÉffili

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4