Drukknop-dak
Eerste vakantiewinst
begint aan de pomp
Getemde V6 in Audi 80
Honda
CRX
Mazda stapt met
Xedos 6 in de
prestige-markt
Spanfiets in produktie
vrije tijd
op eenzame
hypotheek
De rentestand
is niet alleen
zaligmakend.
Het gaat om
de laagste
woonlasten.
Hypotheken
ZATERDAG 13 JUNI 1992 30
Directeur Bert Waterman
van Honda Nederland
deed het dezer dagen in het
Zuidfranse Cannes nog eens uit
de doeken: „Het publiek van de
zogenoemde niche-markt
kennen we niet. Maar zeker is
dat de vraag naar dit soort
aparte auto's latent aanwezig
is. We denken van deze
sportwagen per jaar 500 stuks
in Nederland te verkopen".
Deze verklaring sloeg op de
nieuwe Honda CRX, een open
tweezitter met een
uitneembaar dakpaneel.
De techniek van de nieuwe
CRX is grotendeels afkom
stig van de afgelopen najaar gelan
ceerde Civic, maar de wielbasis is
20 centimeter korter. Opmerkelijk
is de constructie van het uitneem-
bare dak. Met aan weerskanten
een handgreep wordt het dak tus
sen de vooruit en de rolbeugel ver
grendeld. Wil men open rijden, dan
kan het dak worden opgeborgen in
een speciale houder onder de kof
ferklep. Doordat beugel en dak
omhoog scharnieren blijft de kof
ferruimte goed bereikbaar. Het
handmatig openen en wegbergen
van het dak vereist enige spier
kracht, hoewel het paneel ge
maakt is van een lichte aluminium
Bij de jongste versie van de Honda CRX kan het dakpaneel desgewenst geheel automatisch worden opgeborgen.
legering. Met z'n tweeën gaat het 't
beste.
Een verbazingwekkende acces
soire is het automatische en ro-
botsgewijze openen en sluiten van
het dak, zoals dat te vinden is in de
duurste versie van de CRX. Nadat
het dak met de handgrepen is ont
grendeld, drukt men op de knop en
het dak komt iets omhoog. Tegelij
kertijd verheft het kofferdeksel
De Mazda Xedos 6.
Een kleine groep Nederland
se journalisten, verdeeld
over vijf nieuwe Japanse au
to's, is onderweg van Hiros
hima naar Yuda Onsen. Ze zijn
door de Japanse Mazda-gast-
heren nadrukkelijk gewaar
schuwd tegen de strenge Ja
panse verkeerspolitie. Boetes
zijn voor eigen rekening. Houd
je aan de maximumsnelheid en
doe geen rare dingen. Dat is de
boodschap. Toch merkt een é-
quipe dat ze bij het binnenrij
den van de prefectuur Yama-
guchi wordt achtervolgd door
een gele auto met in werking
gestelde zwaailichten. Er zit
ten gehelmde politiemannen
in. Vluchten zou de zaak alleen
maar erger maken. Daarom be
sluiten de verslaggevers de per
keerplaats van een wegrestau
rant op te zoeken.
De agenten komen langszij en
werpen een spiedende blik
naar binnen. Vreemdelingen!
Niet communicabel, zo stellen
zij somber zwijgend vast. Voor
dat ze doorrijden bekijken ze
nieuwsgierig de auto. Die is
ook voor Japanners tamelijk
nieuw. Het is de Mazda Eunos
500, ofwel de Japanse versie
van de chique middenklasser
Xedos 6. die met onmiddellijke
ingang ook in Nederland lever
baar is.
Mazda wil met de Xedos 6 zo
snel mogelijk greep krijgen op
het hogere marktsegment en
tegelijk het imago van het
merk verhogen. Mazda gaat de
Xedos 6 en de volgende model
len met deze naam in Neder
land aan de man brengen via
twintig over het land ver
spreide en geselecteerde dea
lers. Over anderhalf jaar wordt
de Xedos 7 en over twee jaar
mogelijk de Xedos 8 verwacht.
De nu in Japan voor een kleine
groep Nederlandse autojour
nalisten gepresenteerde luxe
auto is voorzien van een spe
ciaal voor dit model ontworpen
tweeliter V-6 motor, uitgerust
met vier kleppen per cilinder.
Deze drijft de voorwielen aan
en levert 146 pk bij 6000 toeren
en heeft een koppel van 175 Nm
bij 5000 toeren.
Opvallend is het geringe mo
torgeluid dat in het passagiers
compartiment doordringt. Sta
tionair hoort men vrijwel niets
en rijden op hoge snelheid le
vert slechts een zacht gezoem
op dat al snel wordt overklast
door het overigens minimale
geluid van de banden en van de
wind. De luchtweerstand laat
gunstige waarden zien: Cw 0.30
zonder spoiler en 0.29 met spoi
ler.
De gehele unit van motor en
transmissie zit op vijf punten
aan de carrosserie vast, waar
van twee motorsteunen zijn
uitgevoerd als vloeistofgevul-
de dempers.'
Isolatie
Naast deze geluidwerende
maatregelen heeft Mazda ook
een afdoende isolatie aange
bracht bij het schutbord achter
de motor en om de achterwiel-
kasten. Er Is daarbij gebruik
gemaakt van sandwichkunst-
stof dat tussen twee lagen
staalplaat is aangebracht, vol
gens Mazda een beter procédé
dan gelamineerd staalplaat
met daartussen een kunsthars-
laag. Deze methode heeft
Toyota bij de Lexus toegepast.
De deurstijlen zijn bovendien
volgeschuimd met kunststof.
Deze kunststof wordt als vaste
substantie in de deurstijlen
aangebracht, waarna tijdens
het moffelen door de hitte de
schuimwerking wordt opge
wekt." Volvo heeft dit systeem
reeds toegepast in de nieuwe
Volvo 850.
De Xedos 6 heeft hetzelfde on
derstel met de onafhankelijke
wielophanging als de nieuwe
Mazda 626, met voor de
McPherson veerpoten en ach
ter een Mazda-patent dat er
voor zorgt dat in bochten en bij
remmen een zelfstabiliserend
effect ontstaat als gevolg van
toespoor.
Comfortabel
Op het traject van Hiroshima
naar Yuda Onsen gold groten
deels een maximum snelheid
van tachtig en op een enkel ge
deelte honderd kilometer per
uur, de absolute limiet in Ja
pan. Tijdens die trip ontpopte
de Xedos (Eunos) zich als een
uitermate comfortabele reis
wagen. Voor het echte testrij
den waren we aangewezen op
het circuitwerk. In snel geno-
men bochten noteerden we een
acceptabel overstuur, dat zich
met de automaat sterker mani
festeerde dan met de handge-
schakelde versie.
Daarmee zijn tevens de twee
uitvoeringen van deze chique
sedan gemeld. De standaard
uitrusting omvat onder meer
stuurbekrachtiging, ABS,
elektrische bediening van ra
men en spiegels, centrale deur
vergrendeling en een airbag.
Lederen bekleding is mogelijk.
De prijs is vastgesteld op 64.500
gulden voor de versie met
handgeschakelde vijfbak en
68.900 gulden voor de auto
maat. De viercilinder 1.6 16V
gaat 59.900 kosten.
Nol van Bennekom
zich horizontaal tot het iets boven
de rolbeugel uitkomt. Van onder
de kofferdeksel schuiven twee
stangen naar het dakpaneel en ha
ken zich hieraan vast. Vervolgens
wordt het dak onder de kofferklep
getrokken en vergrendeld, waarna
het geheel terugdaalt op de koffer
ruimte. De hele operatie vergt 45
seconden.
Uit veiligheidsoverwegingen kan
dit niet rijdend gebeuren. Wel
dient de motor te lopen. Als het
dak niet goed gesloten is, waar
schuwt een lampje op het dash
board daarvoor. Het lampje licht
eveneens op als het uitgenomen
dak niet is opgeborgen in de koffer
ruimte, zodat men dit carrosserie-
deel niet per ongeluk zal laten
staan.
Motor
Voor de nieuwe Honda CRX zijn
twee motortypen voorhanden, de
typen ESi en VTi. Deze motoren
hebben respectievelijk een inhoud
van 1590 cc en 1595 cc. Hoewel er
i
qua inhoud weinig verschil is zijn
de motoren sterk verschillend in
constructie, prestatieniveau en
karakteristiek. Ze zijn beide ook
terug te vinden in de kortgeleden
op de markt gebrachte nieuwe Ci-
vic-serie.
Opmerkelijk aan deze zestienklep-
pen motoren is het zogenoemde
VTEC-systeem, waarbij de klep
pen naar behoefte verder en min
der ver kunnen worden geopend.
Bij de ESi gebeurt dat met de in-
laatkleppen, die behalve met elk
een tuimelaar ook met een extra
middelste tuimelaar zijn uitgerust
welke een eigen nokprofiel volgt.
Bij een hoog toerental (5500 toe
ren) worden de drie tuimelaars hy
draulisch met elkaar verbonden,
zodat er een ruimere timing en een
grotere lichthoogte wordt bewerk
stelligd.
Dat gebeurt ook in de motor van
de VTi, met dit verschil dat ook de
uitlaatkleppen op deze manier
worden bediend.
Een blik op de toerenteller leert
dat het aantal toeren pas bij 8000
in het rode gebied komt. Duidelijk
is bij het accelereren te horen dat
het VTEC-systeem bij 5500 toeren
in werking treedt. De motor meldt
zich dan met een duidelijk 'racy'
geluid.
De VTi-versie levert 160 pk. De
topsnelheid ligt bij de 210 kilome-
tei^per uur. De ESi met zijn 125 pk
motor is iets bescheidener: 190 ki
lometer per uur.
Honda Nederland verkoopt CRX
ESi vanaf 51.990 gulden. De auto
maatversie kost 54.490 gulden.
Voor 61.990 gulden heeft men de
CRX VTi met ABS en dezelfde
auto met automatisch bediend
dakpaneel kost 64.990 gulden.
Overigens blijft de huidige CRX
Coupé nog een jaar leverbaar. Bin
nenkort wordt de produktie ge
stopt.
Honda Nederland heeft zich tot
doel gesteld in 1995 vijftiendui
zend auto's te verkopen. Een bij
drage daarvoor moet komen van
een nieuw model, de Syncro, die in
Swindon wordt gebouwd en die op
de RAI-tentoonstelling van 1993
zal worden gelanceerd.
Nol van Bennekom
Nadat Audi eerst vorig jaar zijn 80-model met een
2.8 liter V6-motor is gaan leveren, volgt nu ook
een 'kleinere' V6 met een inhoud van 2.6 liter. Tijdens
de eerste kennismaking met deze motor in zowel de
Audi 80 als de Coupé vallen de rustige loop en het erg
lage geluidsniveau op. Eigenlijk nog geringer dan bij
de 2.8 liter.
Het lijkt wat merkwaardig, als een fabrikant binnen
een jaar een tweede zespitter het daglicht laat zien.
En dan nog wel een machine, die slechts een slordige
200 cc en 24 paardekrachten minder meet. Enkele
woordvoerders van het Audi-concem houden vol dat
er een 'gat' moest worden opgevuld tussen de 2.3 liter
vijf-cilinder van 133 pk en de nog verse 2.8 liter van 174
pk.
De Audi 80 2.6 zal naar verwachting tussen de 63.000
en 65.000 gulden kosten, als hij eind dit jaar in het
gamma voor 1993 leverbaar wordt. En dat is toch even
wat minder dan de 80 met de 2.8 liter, die ruimschoots
de 70 mille te boven gaat. En in de praktijk blijkt dat
de luttele paardekrachten minder, zeker in de Neder
landse situatie, nauwelijks worden gemist. De accele
ratie van nul naar honderd vergt 9,5 seconden en de
topsnelheid bedraagt 212 kilometer per uur.
Belangrijker is evenwel de trekkracht. Die beloopt
maximaal 225 Nm bij 3500 toeren per minuut, maar
bedraagt tussen de 2200 en 5100 toeren per minuut
altijd meer dan 200 Nm. En dat is op de weg goed te
merken. De krachtbron trekt soepel als een turbine.
De fabriek stelt dat de 80 2.6 een aanhangwagenge-
wicht van 1450 kilo mag trekken en dan nog tot een
hellingspercentage van 12 procent.
Zowel de 80 als de Coupé winnen sterk aan comfort
door deze zespitter. Het is zeker geen concept voor
mensen die sportieve prestaties zoeken. Daarvoor
loopt de motor in feite te beschaafd.
Wim Otten
Een beetje uitgekiend tanken betekent al gauw enkele tientjes ruimte in het takantiebudget.
Zeker tot 1993 blijven er op vakantie grote prijsver
schillen aan de pomp. Absolute topper is Frank
rijk, waar langs de Autoroute voor een liter loodvrije
benzine een prijs van bijna 2,15 wordt gerekend.
Wie de route naar het zuiden kiest langs Luxemburg,
via Brussel of Luik, is bij het tanken heel wat minder
kwijt. Het scheelt ruim een gulden per liter met de
dure brandstof in Frankrijk.
Luxemburg is een paradijs om te tanken en dat merk
Er kan alleen in België en Frankrijk langs de snelweg
LPG getankt worden. In Luxemburg zijn twee LPG-
stations, in Duitsland is er slechts een bij Koblenz en
in Zwitserland vijf stations. In Engeland is LPG zeer
beperkt verkrijgbaar en in Spanje mogen personen
auto's officieel geen LPG tanken. Het wordt toeristen
echter wel oogluikend toegestaan.
De locaties van de LPG-tankstations staan in de jaar-
Hieronder een brandstof-prijzenoverzicht van de ANWB per 1 juni, omgerekend in de Nederlandse bedragen.
Het zijn 'self service'-bedragen langs snelwegen in de populairste vakantielanden.
B.
Did.
Fr. E. It.
Lux.
Ned.
O.
Sp.
Zw.
Loodvrij 1.66
1.62
1.77 1.51 2.28
1.20
1.87
1.62
1.78
1.28
Diesel 1.42
1.23
1.22 1.50 1.75
0.94
1.16
1.30
1.37
1.31
LPG 0.56
1.44
1.16 1.07 1.12
0.59
0.52
1.22
0.75
1.28
je zeker vlak bij de grensovergangen: in de vakantie-
tijd staan daar gigantische rijen bij de vele tanksta
tions. Diesel kost in Luxemburg drie kwartjes en su
per ongeveer f 1,20 per liter.
Niet langs de snelweg tanken kan in de meeste landen
voordeliger zijn. Een tank volgooien scheelt bij de gro
tere supermarkten in Frankrijk al gauw drie rijks
daalders en in Duitsland bespaar je naast de Auto
bahn met tanken ongeveer vijf gulden.
lijks verschijnende LPG-gids die bij de ANWB en
tankstations.te koop is. Wie naar het zuiden reist kan
ook besparen op tolkosten van de Autoroute de Péa-
ge. De eerder gemelde route via Luxemburg is niet
alleen rustiger maar het scheelt heen en terug zeker
ƒ150,- aan tank- en tolkosten.
Siem Leeuwenkamp
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS hOOgte...
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
BEL GRATIS: 06-0996668
111111111 ii 11 li i
Het stabiele verloop van de rente op de kapitaalmarkt heeft zich
voortgezet. Derhalve noteerden wij deze week nauwelijks wijzigin
gen van de hypotheekrentetarieven.
Hypotheekrente
per
rente
vast
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
gedu
sie in
constant
rende
38,55%
50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
9,50
5,35
3,74
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,35
3,74
spaarhyp.
15 jr
1,00
9,70
5,49
3,86
ann. hyp.
variab.
1,00
9,70
6,33
5,13
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
ABP
spaarhyp.
1,00
9,00
5,03
3,48
spaarhyp.
10 jr.
1.00
9,00
5,03
3,48
spaarhyp.
15 jr.
1,00
9,00
5,03
3,48
ann. hyp
5 jr.
1,00
8,80
5,74
4.66
ann. hyp.
10 jr.
1.00
8,80
5,74
4,66
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,63
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,63
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,32
3,73
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
9.40
5,32
3,73
spaarv.hyp.
renterust
1,00
9,40
5,32
3,73
CDK-bank
spaarhyp.
1,00
9,40
5,33
3,73
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,40
3,79
1 jr.
1,00
9,20
6,00
4,87
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,20
6,00
4,87
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0,25
9,20
5,14
3,58
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
9,20
5,14
3,58
Centrale
spaarhyp.
1,00
9,10
5,07
3,50
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1,00
9,40
5,27
3,67
ann. hyp.
2 jr.
1,00
9,10
5,94
4,82
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,00
5,87
4,76
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,24
3,64
Nationale
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
Nederlanden
15/20 jr.
1,00
9,20
5,19
3,62
NMB
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,50
5,35
3,75
10 jr.
1,00
9,50
5,35
3,75
ann. hyp.
Ijr
1,00
9,20
6,00
4,87
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
Postbank
spaarhyp.
1,00
9,40
5,31
3,72
spaarhyp.
spaarhyp.
7 jr.
1,00
9,50
5,38
3,78
12 jr.-
1.00
9,60
5,45
3,84
ann. hyp.
2 jr.
1,00
9,10
5,82
4,72
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,20
5,89
4,77
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
9,50
5,38
3,77
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
9,50
5,38
3,77
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
9,50
5,38
3,77
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
9,50
6,20
5,03
ann. hyp.
5 jr.
1,00
9,30
6,07
4,92
Reaal
exact-hyp.
1,00
9,00
5,05
3,51
Hypothek.
exact-hyp.
10 jr.
1,00
9,00
5,05
3,51
Ver. Spaarb.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
9,40
5,33
3,74
Westland
lage last.
7 jr.
1,00
9,30
5,23
3,65
Utrecht
lage last.
14 jr.
1,00
9,20
5,16
3,59
Zwolsche
za-hyp.plan
5 jr.
1,00
9,10
5,11
3,55
Algemeene
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
9,10
5,11
3,55
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
We garanderen u een besparend
hypotheekadvies
Nagelmakers Hypotheken B.V.
Kinderdijk 30
4331 HG Middelburg
Telefoon 01180 - 3 66 22
Fax 01180-3 87 89
Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Ook gevestigd in Breda.
Nagelmakers.
Het frame van de
spanfiets bestaat uit
twee kruisende buizen,
die met spandraden
gefixeerd zijn.
De Spanfiets van ontwerper Frans de la Haye komt in produktie. In
1967 maakte De la Haye de eerste schetsen voor wat hij noemt de
lichtste fiets ter wereld. Hij presenteert de Spanfiets dinsdag 23 juni in
Den Haag, waarna de produktie in diverse uitvoeringen op gang komt.
Het frame van de Spanfiets bestaat uit een enkele middenbuis en een
staande buis, waar vier spandraden aan bevestigd worden. De fiets is
verder voorzien van normale fietsonderdelen. Het lichtste frame is van
titanium en weegt 883 gram. Het frame van de Spanfiets in stadsuitvoe-
ring weegt 2,5 kilo en is daarmee lichter dan welke stadsfiets ook. Elke
Spanfiets wordt in een doos geleverd en is gemakkelijk zelf in elkaar te
zetten, De prijzen worden op 23 juni bekendgemaakt.
Theo van der Kaaij