Drukknop-dak Eerste vakantiewinst begint aan de pomp Getemde V6 in Audi 80 Honda CRX Mazda stapt met Xedos 6 in de prestige-markt Spanfiets in produktie vrije tijd op eenzame hypotheek De rentestand is niet alleen zaligmakend. Het gaat om de laagste woonlasten. Hypotheken ZATERDAG 13 JUNI 1992 30 Directeur Bert Waterman van Honda Nederland deed het dezer dagen in het Zuidfranse Cannes nog eens uit de doeken: „Het publiek van de zogenoemde niche-markt kennen we niet. Maar zeker is dat de vraag naar dit soort aparte auto's latent aanwezig is. We denken van deze sportwagen per jaar 500 stuks in Nederland te verkopen". Deze verklaring sloeg op de nieuwe Honda CRX, een open tweezitter met een uitneembaar dakpaneel. De techniek van de nieuwe CRX is grotendeels afkom stig van de afgelopen najaar gelan ceerde Civic, maar de wielbasis is 20 centimeter korter. Opmerkelijk is de constructie van het uitneem- bare dak. Met aan weerskanten een handgreep wordt het dak tus sen de vooruit en de rolbeugel ver grendeld. Wil men open rijden, dan kan het dak worden opgeborgen in een speciale houder onder de kof ferklep. Doordat beugel en dak omhoog scharnieren blijft de kof ferruimte goed bereikbaar. Het handmatig openen en wegbergen van het dak vereist enige spier kracht, hoewel het paneel ge maakt is van een lichte aluminium Bij de jongste versie van de Honda CRX kan het dakpaneel desgewenst geheel automatisch worden opgeborgen. legering. Met z'n tweeën gaat het 't beste. Een verbazingwekkende acces soire is het automatische en ro- botsgewijze openen en sluiten van het dak, zoals dat te vinden is in de duurste versie van de CRX. Nadat het dak met de handgrepen is ont grendeld, drukt men op de knop en het dak komt iets omhoog. Tegelij kertijd verheft het kofferdeksel De Mazda Xedos 6. Een kleine groep Nederland se journalisten, verdeeld over vijf nieuwe Japanse au to's, is onderweg van Hiros hima naar Yuda Onsen. Ze zijn door de Japanse Mazda-gast- heren nadrukkelijk gewaar schuwd tegen de strenge Ja panse verkeerspolitie. Boetes zijn voor eigen rekening. Houd je aan de maximumsnelheid en doe geen rare dingen. Dat is de boodschap. Toch merkt een é- quipe dat ze bij het binnenrij den van de prefectuur Yama- guchi wordt achtervolgd door een gele auto met in werking gestelde zwaailichten. Er zit ten gehelmde politiemannen in. Vluchten zou de zaak alleen maar erger maken. Daarom be sluiten de verslaggevers de per keerplaats van een wegrestau rant op te zoeken. De agenten komen langszij en werpen een spiedende blik naar binnen. Vreemdelingen! Niet communicabel, zo stellen zij somber zwijgend vast. Voor dat ze doorrijden bekijken ze nieuwsgierig de auto. Die is ook voor Japanners tamelijk nieuw. Het is de Mazda Eunos 500, ofwel de Japanse versie van de chique middenklasser Xedos 6. die met onmiddellijke ingang ook in Nederland lever baar is. Mazda wil met de Xedos 6 zo snel mogelijk greep krijgen op het hogere marktsegment en tegelijk het imago van het merk verhogen. Mazda gaat de Xedos 6 en de volgende model len met deze naam in Neder land aan de man brengen via twintig over het land ver spreide en geselecteerde dea lers. Over anderhalf jaar wordt de Xedos 7 en over twee jaar mogelijk de Xedos 8 verwacht. De nu in Japan voor een kleine groep Nederlandse autojour nalisten gepresenteerde luxe auto is voorzien van een spe ciaal voor dit model ontworpen tweeliter V-6 motor, uitgerust met vier kleppen per cilinder. Deze drijft de voorwielen aan en levert 146 pk bij 6000 toeren en heeft een koppel van 175 Nm bij 5000 toeren. Opvallend is het geringe mo torgeluid dat in het passagiers compartiment doordringt. Sta tionair hoort men vrijwel niets en rijden op hoge snelheid le vert slechts een zacht gezoem op dat al snel wordt overklast door het overigens minimale geluid van de banden en van de wind. De luchtweerstand laat gunstige waarden zien: Cw 0.30 zonder spoiler en 0.29 met spoi ler. De gehele unit van motor en transmissie zit op vijf punten aan de carrosserie vast, waar van twee motorsteunen zijn uitgevoerd als vloeistofgevul- de dempers.' Isolatie Naast deze geluidwerende maatregelen heeft Mazda ook een afdoende isolatie aange bracht bij het schutbord achter de motor en om de achterwiel- kasten. Er Is daarbij gebruik gemaakt van sandwichkunst- stof dat tussen twee lagen staalplaat is aangebracht, vol gens Mazda een beter procédé dan gelamineerd staalplaat met daartussen een kunsthars- laag. Deze methode heeft Toyota bij de Lexus toegepast. De deurstijlen zijn bovendien volgeschuimd met kunststof. Deze kunststof wordt als vaste substantie in de deurstijlen aangebracht, waarna tijdens het moffelen door de hitte de schuimwerking wordt opge wekt." Volvo heeft dit systeem reeds toegepast in de nieuwe Volvo 850. De Xedos 6 heeft hetzelfde on derstel met de onafhankelijke wielophanging als de nieuwe Mazda 626, met voor de McPherson veerpoten en ach ter een Mazda-patent dat er voor zorgt dat in bochten en bij remmen een zelfstabiliserend effect ontstaat als gevolg van toespoor. Comfortabel Op het traject van Hiroshima naar Yuda Onsen gold groten deels een maximum snelheid van tachtig en op een enkel ge deelte honderd kilometer per uur, de absolute limiet in Ja pan. Tijdens die trip ontpopte de Xedos (Eunos) zich als een uitermate comfortabele reis wagen. Voor het echte testrij den waren we aangewezen op het circuitwerk. In snel geno- men bochten noteerden we een acceptabel overstuur, dat zich met de automaat sterker mani festeerde dan met de handge- schakelde versie. Daarmee zijn tevens de twee uitvoeringen van deze chique sedan gemeld. De standaard uitrusting omvat onder meer stuurbekrachtiging, ABS, elektrische bediening van ra men en spiegels, centrale deur vergrendeling en een airbag. Lederen bekleding is mogelijk. De prijs is vastgesteld op 64.500 gulden voor de versie met handgeschakelde vijfbak en 68.900 gulden voor de auto maat. De viercilinder 1.6 16V gaat 59.900 kosten. Nol van Bennekom zich horizontaal tot het iets boven de rolbeugel uitkomt. Van onder de kofferdeksel schuiven twee stangen naar het dakpaneel en ha ken zich hieraan vast. Vervolgens wordt het dak onder de kofferklep getrokken en vergrendeld, waarna het geheel terugdaalt op de koffer ruimte. De hele operatie vergt 45 seconden. Uit veiligheidsoverwegingen kan dit niet rijdend gebeuren. Wel dient de motor te lopen. Als het dak niet goed gesloten is, waar schuwt een lampje op het dash board daarvoor. Het lampje licht eveneens op als het uitgenomen dak niet is opgeborgen in de koffer ruimte, zodat men dit carrosserie- deel niet per ongeluk zal laten staan. Motor Voor de nieuwe Honda CRX zijn twee motortypen voorhanden, de typen ESi en VTi. Deze motoren hebben respectievelijk een inhoud van 1590 cc en 1595 cc. Hoewel er i qua inhoud weinig verschil is zijn de motoren sterk verschillend in constructie, prestatieniveau en karakteristiek. Ze zijn beide ook terug te vinden in de kortgeleden op de markt gebrachte nieuwe Ci- vic-serie. Opmerkelijk aan deze zestienklep- pen motoren is het zogenoemde VTEC-systeem, waarbij de klep pen naar behoefte verder en min der ver kunnen worden geopend. Bij de ESi gebeurt dat met de in- laatkleppen, die behalve met elk een tuimelaar ook met een extra middelste tuimelaar zijn uitgerust welke een eigen nokprofiel volgt. Bij een hoog toerental (5500 toe ren) worden de drie tuimelaars hy draulisch met elkaar verbonden, zodat er een ruimere timing en een grotere lichthoogte wordt bewerk stelligd. Dat gebeurt ook in de motor van de VTi, met dit verschil dat ook de uitlaatkleppen op deze manier worden bediend. Een blik op de toerenteller leert dat het aantal toeren pas bij 8000 in het rode gebied komt. Duidelijk is bij het accelereren te horen dat het VTEC-systeem bij 5500 toeren in werking treedt. De motor meldt zich dan met een duidelijk 'racy' geluid. De VTi-versie levert 160 pk. De topsnelheid ligt bij de 210 kilome- tei^per uur. De ESi met zijn 125 pk motor is iets bescheidener: 190 ki lometer per uur. Honda Nederland verkoopt CRX ESi vanaf 51.990 gulden. De auto maatversie kost 54.490 gulden. Voor 61.990 gulden heeft men de CRX VTi met ABS en dezelfde auto met automatisch bediend dakpaneel kost 64.990 gulden. Overigens blijft de huidige CRX Coupé nog een jaar leverbaar. Bin nenkort wordt de produktie ge stopt. Honda Nederland heeft zich tot doel gesteld in 1995 vijftiendui zend auto's te verkopen. Een bij drage daarvoor moet komen van een nieuw model, de Syncro, die in Swindon wordt gebouwd en die op de RAI-tentoonstelling van 1993 zal worden gelanceerd. Nol van Bennekom Nadat Audi eerst vorig jaar zijn 80-model met een 2.8 liter V6-motor is gaan leveren, volgt nu ook een 'kleinere' V6 met een inhoud van 2.6 liter. Tijdens de eerste kennismaking met deze motor in zowel de Audi 80 als de Coupé vallen de rustige loop en het erg lage geluidsniveau op. Eigenlijk nog geringer dan bij de 2.8 liter. Het lijkt wat merkwaardig, als een fabrikant binnen een jaar een tweede zespitter het daglicht laat zien. En dan nog wel een machine, die slechts een slordige 200 cc en 24 paardekrachten minder meet. Enkele woordvoerders van het Audi-concem houden vol dat er een 'gat' moest worden opgevuld tussen de 2.3 liter vijf-cilinder van 133 pk en de nog verse 2.8 liter van 174 pk. De Audi 80 2.6 zal naar verwachting tussen de 63.000 en 65.000 gulden kosten, als hij eind dit jaar in het gamma voor 1993 leverbaar wordt. En dat is toch even wat minder dan de 80 met de 2.8 liter, die ruimschoots de 70 mille te boven gaat. En in de praktijk blijkt dat de luttele paardekrachten minder, zeker in de Neder landse situatie, nauwelijks worden gemist. De accele ratie van nul naar honderd vergt 9,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 212 kilometer per uur. Belangrijker is evenwel de trekkracht. Die beloopt maximaal 225 Nm bij 3500 toeren per minuut, maar bedraagt tussen de 2200 en 5100 toeren per minuut altijd meer dan 200 Nm. En dat is op de weg goed te merken. De krachtbron trekt soepel als een turbine. De fabriek stelt dat de 80 2.6 een aanhangwagenge- wicht van 1450 kilo mag trekken en dan nog tot een hellingspercentage van 12 procent. Zowel de 80 als de Coupé winnen sterk aan comfort door deze zespitter. Het is zeker geen concept voor mensen die sportieve prestaties zoeken. Daarvoor loopt de motor in feite te beschaafd. Wim Otten Een beetje uitgekiend tanken betekent al gauw enkele tientjes ruimte in het takantiebudget. Zeker tot 1993 blijven er op vakantie grote prijsver schillen aan de pomp. Absolute topper is Frank rijk, waar langs de Autoroute voor een liter loodvrije benzine een prijs van bijna 2,15 wordt gerekend. Wie de route naar het zuiden kiest langs Luxemburg, via Brussel of Luik, is bij het tanken heel wat minder kwijt. Het scheelt ruim een gulden per liter met de dure brandstof in Frankrijk. Luxemburg is een paradijs om te tanken en dat merk Er kan alleen in België en Frankrijk langs de snelweg LPG getankt worden. In Luxemburg zijn twee LPG- stations, in Duitsland is er slechts een bij Koblenz en in Zwitserland vijf stations. In Engeland is LPG zeer beperkt verkrijgbaar en in Spanje mogen personen auto's officieel geen LPG tanken. Het wordt toeristen echter wel oogluikend toegestaan. De locaties van de LPG-tankstations staan in de jaar- Hieronder een brandstof-prijzenoverzicht van de ANWB per 1 juni, omgerekend in de Nederlandse bedragen. Het zijn 'self service'-bedragen langs snelwegen in de populairste vakantielanden. B. Did. Fr. E. It. Lux. Ned. O. Sp. Zw. Loodvrij 1.66 1.62 1.77 1.51 2.28 1.20 1.87 1.62 1.78 1.28 Diesel 1.42 1.23 1.22 1.50 1.75 0.94 1.16 1.30 1.37 1.31 LPG 0.56 1.44 1.16 1.07 1.12 0.59 0.52 1.22 0.75 1.28 je zeker vlak bij de grensovergangen: in de vakantie- tijd staan daar gigantische rijen bij de vele tanksta tions. Diesel kost in Luxemburg drie kwartjes en su per ongeveer f 1,20 per liter. Niet langs de snelweg tanken kan in de meeste landen voordeliger zijn. Een tank volgooien scheelt bij de gro tere supermarkten in Frankrijk al gauw drie rijks daalders en in Duitsland bespaar je naast de Auto bahn met tanken ongeveer vijf gulden. lijks verschijnende LPG-gids die bij de ANWB en tankstations.te koop is. Wie naar het zuiden reist kan ook besparen op tolkosten van de Autoroute de Péa- ge. De eerder gemelde route via Luxemburg is niet alleen rustiger maar het scheelt heen en terug zeker ƒ150,- aan tank- en tolkosten. Siem Leeuwenkamp DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS hOOgte... ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 BEL GRATIS: 06-0996668 111111111 ii 11 li i Het stabiele verloop van de rente op de kapitaalmarkt heeft zich voortgezet. Derhalve noteerden wij deze week nauwelijks wijzigin gen van de hypotheekrentetarieven. Hypotheekrente per rente vast rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale gedu sie in constant rende 38,55% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 9,50 5,35 3,74 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,35 3,74 spaarhyp. 15 jr 1,00 9,70 5,49 3,86 ann. hyp. variab. 1,00 9,70 6,33 5,13 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 ABP spaarhyp. 1,00 9,00 5,03 3,48 spaarhyp. 10 jr. 1.00 9,00 5,03 3,48 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9,00 5,03 3,48 ann. hyp 5 jr. 1,00 8,80 5,74 4.66 ann. hyp. 10 jr. 1.00 8,80 5,74 4,66 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,63 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,63 Amev zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,32 3,73 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 9.40 5,32 3,73 spaarv.hyp. renterust 1,00 9,40 5,32 3,73 CDK-bank spaarhyp. 1,00 9,40 5,33 3,73 spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,40 3,79 1 jr. 1,00 9,20 6,00 4,87 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,20 6,00 4,87 Centraal spaargar.hyp 5/10 jr. 0,25 9,20 5,14 3,58 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 9,20 5,14 3,58 Centrale spaarhyp. 1,00 9,10 5,07 3,50 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1,00 9,40 5,27 3,67 ann. hyp. 2 jr. 1,00 9,10 5,94 4,82 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,00 5,87 4,76 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,24 3,64 Nationale spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 Nederlanden 15/20 jr. 1,00 9,20 5,19 3,62 NMB spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,50 5,35 3,75 10 jr. 1,00 9,50 5,35 3,75 ann. hyp. Ijr 1,00 9,20 6,00 4,87 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 Postbank spaarhyp. 1,00 9,40 5,31 3,72 spaarhyp. spaarhyp. 7 jr. 1,00 9,50 5,38 3,78 12 jr.- 1.00 9,60 5,45 3,84 ann. hyp. 2 jr. 1,00 9,10 5,82 4,72 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,20 5,89 4,77 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 9,50 5,38 3,77 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 9,50 5,38 3,77 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 9,50 5,38 3,77 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 9,50 6,20 5,03 ann. hyp. 5 jr. 1,00 9,30 6,07 4,92 Reaal exact-hyp. 1,00 9,00 5,05 3,51 Hypothek. exact-hyp. 10 jr. 1,00 9,00 5,05 3,51 Ver. Spaarb. spaarhyp. 5 jr. 1,00 9,40 5,33 3,74 Westland lage last. 7 jr. 1,00 9,30 5,23 3,65 Utrecht lage last. 14 jr. 1,00 9,20 5,16 3,59 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 9,10 5,11 3,55 Algemeene za-hyp.plan 10 jr. 1,00 9,10 5,11 3,55 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. We garanderen u een besparend hypotheekadvies Nagelmakers Hypotheken B.V. Kinderdijk 30 4331 HG Middelburg Telefoon 01180 - 3 66 22 Fax 01180-3 87 89 Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Ook gevestigd in Breda. Nagelmakers. Het frame van de spanfiets bestaat uit twee kruisende buizen, die met spandraden gefixeerd zijn. De Spanfiets van ontwerper Frans de la Haye komt in produktie. In 1967 maakte De la Haye de eerste schetsen voor wat hij noemt de lichtste fiets ter wereld. Hij presenteert de Spanfiets dinsdag 23 juni in Den Haag, waarna de produktie in diverse uitvoeringen op gang komt. Het frame van de Spanfiets bestaat uit een enkele middenbuis en een staande buis, waar vier spandraden aan bevestigd worden. De fiets is verder voorzien van normale fietsonderdelen. Het lichtste frame is van titanium en weegt 883 gram. Het frame van de Spanfiets in stadsuitvoe- ring weegt 2,5 kilo en is daarmee lichter dan welke stadsfiets ook. Elke Spanfiets wordt in een doos geleverd en is gemakkelijk zelf in elkaar te zetten, De prijzen worden op 23 juni bekendgemaakt. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 30