Het was zo'n zwoele dag Linda heeft meer noten op haar zang Dickens-fans bijeen in Haarlem Angela and the Rude kunst cultuur vrijdag 12 juni 1992 z 21 Angela and the Rude: Angela Groothuizen en Ruud Mulder. dam maar eens in twee zinnen weer te geven. En voor ik het wist was de tekst van 'Restless heart' er. We hebben er een tango van ge maakt. Die sensuele muziek past er goed bij." Sensueel Sensueel is ook 'No one can stop us now', dat niet door Groothuizen is geschreven, maar dat toch heel au thentiek klinkt. De zangeres kreeg het liedje aangereikt door een goede vriend, die het in een mis troostige bui voorzong. „Hij zong het zo mooi, zo verdrietig, en ik heb geprobeerd het op diezelfde ma nier te zingen. Het nummer zoals het op de plaat staat is opgenomen nadat we het een keer hadden geoefend, Ruud zoekend naar ak koorden, ik zoekend naar hoe ik de woorden het beste kon plaatsen. Ruud speelt op oude snaren en dat hoor je ook, maar ik denk niet dat we deze opname nog hadden kun nen overtreffen." „Ik heb ook wel wat met de tekst. Alsof je de tekst in iemands nek zegt; ogen dicht en een paar leuke vriendjes voor het geestesoog, zo heb ik het gezongen." Hoewel andere leden de groep bestaat verder uit Remko Deijl (bas), Pieter de Bruin (toetsen), Mare Stoop (drums), Tjeerd van Zanen (gitaar) en Perla den Boer (achtergrondzang) ook composi ties hebben geleverd aan Walking on xoater, beschouwen Groothui zen en Mulder Angela and the Ru- de, als duo met begeleidingsgroep. „Maar wel een begeleidingsband met een groepsgevoel." Mulder: „De band speelt vier of vijf maanden per jaar, daarnaast is ie dereen vrij om te doen wat hij wil. Het is dus niet een groep die dag en nacht bij elkaar, is. Verder kiezen wij tweeën de liedjes. Iedereen mag bijdragen leveren, maar we doen wat wij leuk vinden." Angela: „Democratie werkt niet in een groep. Als ik 'een idee aan Ruud geef, maakt hij het sterker. Als je er in een groep mee gaat stoeien, blijft er niets van over." Ruud: „Eigenlijk hebben we dit jaar voor het eerst echt gerepe teerd. Ik geloof dat we in de drie jaar daarvoor in totaal drie dagen hebben geoefend. Het zijn alle maal goede muzikanten, die hun partijtjes allemaal goed voorberei den." Pretpaketten In de bijsluiter bij Walking on wa ter wordt trots de naam van het nieuwe management in Amerika vermeld. „We hadden onze laatste pretpakketten rondgestuurd", vertelt Groothuizen. „Je kent dat wel: cd'tje, videootje, poster. En Michael Barnett belde op, omdat hij ons wel interessant vond. Als hij er nu eens voor kan zorgen dat we een college-toertje kunnen doen in Amerika, of een videoclip kunnen maken zonder dat we alle bei failliet gaan, en dat we in elk geval gehoord worden in het bui foto G PD tenland... Want daar gaat het om. Kijk, als ze zeggen: het is niks, pri ma. Als ze het dan in elk geval maar een keer gehoord hebben. Nu gaat het nog zo dat je eerst moet wachten tot je hier in Nederland een hit hebt voordat je cd in het buitenland wordt uitgebracht." „Natuurlijk zit de wereld niet te wachten op twee dertigers die mu ziek maken. Het is al bijna onmo gelijk om hier in Nederland op te treden. Maar wat me wel eens te genstaat is dat elke middelmatige buitenlandse popgroep die hier naartoe komt vier of vijf keer kan optreden en dan nog voor een paar concerten doorreist naar Duits land. Daar zitten groepen bij die bij mij niet eens het repetitiehok in zouden komen." Dertiger: in haar teksten duikt de leeftijd ook een paar keer op. Is die zo belangrijk voor haar? Met een veelbetekenende blik: „Ik vind het leven veel leuker nu. En ze hebben me beloofd dat het noog leuker wordt. Maar natuurlijk is die leef tijd belangrijk. We schrijven toch liedjes die een bepaald publiek aanspreken, zo tussen de 25 en de 50 jaar. Laatst speelden we in een jongerencentrum. Beneden ston den een paar van die prachtige jon ge meisjes een ijsje te eten. 'An gela, u speelt straks in zaal 3, hè?'. Dus ik vroeg of ze kwamen kijken. 'Nee, maar mijn vader en moeder komen." Kees Groenenboom Circa tweehonderd buiten landse Dickens-fans - on der meer uit Japan. Polen en Australië - en 120 Nederlandse geestverwanten komen van vandaag (vrijdag) tot en met zondag 14 juni bijeen in Haar lem. De Annual Conference van The Dickens Fellowship, die vrijwel altijd plaatsvindt in het geboorteland van de be roemde Britse schrijver Char les Dickens (1812-1870). speelt zich dit jaar voor de derde maal afin Nederland. In de Spaarne- stad zullen de Dickensians hun passie in groepsverband bele ven, tijdens Arcadian Outings, een Conference Dinner, een So cial Evening, een Business Meeting, een Divine Service en een Serie of Lectures. In feite is het allemaal begon nen met de bluf van Godfried Bomans. Tijdens een bezoek aan The Headquarters van The Dickens Fellowship in Londen schepte hij zo op, dat de toen nog zeer prille Haarlem Branch (opgericht in 1956) toestem ming kreeg om in 1959 de jaar lijkse conferentie van de ver eniging in Amsterdam te orga niseren. Dat werd zo'n succes dat in 1967 de Nederlandse Dic kens-fans opnieuw aan de slag konden in Den Haag. Dit jaar is het de beurt aan de bakermat van The Dutch Dickensians: Haarlem. Geheel trouw aan hun 19e eeuwse literaire voorbeeld, hebben Dickensians een voor liefde voor humor en het bijeen zijn in clubverband. Wat dat betreft spreekt het laatste pro gramma-onderdeel van de An nual Conference boekdelen: een absurdistische speurtocht op het landgoed Elswout. Se cretaris van de Haarlem Branch, de Bloemendaalse ju rist Jan Kabel: „In de roman Pickwick Papers stuit de heer Pickwick als amateur-archeo loog op een steen met vage in scripties, die volgens hem af komstig is uit de Romeinse pe riode. Een boer vertelt dat hij zelf de tekst Bill Stump's His Mark in de steen heeft gehakt, maar de eigenwijze Pickwick gelooft hem niet. Een dergelij ke steen begraven we op het landgoed." Oudere dames De Dickensfanclub is een ge mêleerd gezelschap, maar vol gens Kabel zijn er twee duide lijke hoofdstromingen te on derscheiden binnen de sekte. „Er is een gigantische verzame ling wat oudere dames, die vaak gekleed gaan als Little Nel - een engelachtige figuur uit de roman The Old Curiosity Shop - die op 19-jarige leeftijd overlijdt. Dat zijn mensen die gevoelig zijn voor het melo drama bij Dickens. Een andere groep voelt zich meer aange trokken tot de humoristische kant van zijn oeuvre, de non sense. Het gaat niet om de grappen die hij vertelt, maar om de komische manier waar op hij mensen en dingen be schrijft." Voor de meeste programma onderdelen geldt de kwalifica tie Members Only, maar een van de hoofdgerechten op het Dickens-menu - de opvoering van The Mystery of Edwin Drood vandaag om 20.30 uur in het Concertgebouw - is ook Charles Dickens (1812-1870). voor niet-ingewijden toeganke lijk. Het stuk is gebaseerd op de gelijknamige roman die on voltooid bleef omdat Dickens plotseling overleed in 1870. Over de toedracht van zijn dood lopen de meningen bin nen de Dickens-kenners uit een. Kabel: „Er is een stroming die beweert dat hij in het har nas is gestorven, achter zijn schrijftafel. Volgens anderen overleed hij toen hij bij zijn maïtresse was, waarna hij met een noodgang naar zijn huis is gebracht om zijn reputatie niet te schaden. Na zijn dood kwam er een golf van onthullingen van mediamieke mensen die een boodschap hadden doorge kregen van de dode meester en wisten te vertellen hoe het on voltooide verhaal afliep." Het Leiden English Speaking Theatre, een gezelschap met een hoog percentage 'native- speakers', brengt een toneelbe werking van de roman met twee verschillende aflopen. Ook toegankelijk voor publiek zijn de lezingen rond het thema Dickens' Reception outside England, die eveneens van daag (10-17 uur) worden gehou den in de gehoorzaal van Tey- lers Museum. Zes hooggeleer den, coryfeeën uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Neder land. spreken ieder een half uur lang over de reacties op het werk van Dickens in verschil lende Europese landen. Kabel: „Hoewel het zeer doorwrochte lezingen zullen zijn, gaat het niet om een hoog wetenschap pelijk congres. Het zijn interes sante, maar tegelijk vrolijke voordrachten." Op zondag 14 juni gaan de Dic kensians ter kerke. In de Grote of St. Bavo Kerk vindt een Di vine Service plaats, waarbij de preek van de voorganger van de Anglicaanse gemeente in Haarlem uiteraard de vereerde schrijver tot onderwerp heeft. Het koor van diezelfde gemeen te luistert de dienst muzikaal op onder leiding van organist Anton Pauw. Dat de Haarlem Branch inter nationaal zeer hoog staat aan geschreven zal tot uiting ko men tijdens de Businessmee- ting op zaterdag 13 juni. Kabel: „Onze Nederlandse voorzitter is onlangs voorgesteld als pre sident van de international Dickens Fellowship. Tijdens de Businessmeeting wordt hij officieel benoemd. Daar zijn we zeer trots op." Homme Siebenga De Nederlandse popgroep Angela and the Rude, geformeerd rond Angela Groothuizen en Ruud Mulder, bracht onlangs haar tweede cd uit, Walking on Water. De groep speelt op het ogenblik op verschillende plaatsen in Nederland en is 28 juni te horen op het Haagse Parkpop. Hoe precies de wisselwerking is tussen Angela Groothuizen en Ruud Mulder, alias Angela and the Rude, kunnen ze zelf niet uit leggen. Mulder: „We vullen elkaar aan, Angela is veel extraverter dan ik, qua alles. Ik ben vrij rustig." Angela: „Als Ruud op een gegeven moment naar links helt, zal ik net naar rechts hellen en andersom. Het is best moeilijk onder woorden te brengen hoe die samenwerking precies verloopt." Een gesprek met het tweetal geeft in elk geval enig inzicht. Angela (32) voert het woord, 'The Rude' (39) luistert vooral, instemmend zwijgend. De muzikale samenwer king begon vier jaar geleden, al kennen ze elkaar veel langer. Mul ders achtergrond is die van gitarist bij Spargo, Angela Groothuizen begon ooit als Dolly Dot. „Op het eerste gehoor lijken dat heel an dere smaken, maar het bleek al snel dat wij het zelfde dachten over muziek", zegt Mulder. „We hech ten allebei aan songs, aan de ou derwetse songstruc tuur met een couplet, een refrein en een solo. En met een tekst die ergens over gaat." Twee jaar na het debuutalbum Young souls verscheen vorige maand Walking on water, een ver zameling van dertien 'songs die stoelen op de Amerikaanse rock. Melodieuze, goed in het gehoor lig gende composities zonder veel poespas, met een centrale rol voor de gitaar en de vocalen. Opvallend is Groothuizens terug blik op haar Dolly Dots-periode, 'Back to the real world'. Ze heeft in het nummer, dat is uitgebracht als single, met opzet de sound van de meidenband nagebootst. Het nummer is daardoor niet represen tatief voor Walking on water. Mul der en Groothuizen zijn ook niet enthousiast over de singlekeuze. „Misschien lag die wel het meest voor de hand, maar een beetje meer guts van de platenmaat schappij zou af en toe best handig zijn", vindt Mulder. Regenboog Aan de tekst van 'Back to the real world' heeft Angela niets toe te voegen. „In elk interview komt het onderwerp Dolly Dots terug. Ik dacht: als ik nu eens in een liedje kan verwoorden hoe het was, dan ben ik daar misschien meteen van af. Ik kan het verder moeilijk uit leggen. De Dolly Dots is voor heel Nederland een begrip, maar voor ons bestond het eigenlijk niet. Voor mij bestaan alleen die vrien dinnen met wie ik zoveel heb mee gemaakt. Verder staat alles in het liedje: misschien waren we ver dwaald tussen het begin van de re genboog en de pot goud aan het einde, misschien was het allemaal bedoeld om vriendinnen te zijn en was de rest overbodig. We zijn er in elk geval goed uitgekomen." Groothuizens teksten zijn op deze cd zeer persoonlijk, veel meer dan die van de andere tekstschrijvers op Walking on water. „Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Ik vond dat mijn teksten op de vorige cd veel te algemeen waren. Het is begonnen met 'Restless heart'. De eerste cd was net uit, ik was dertig geworden dat jaar, de zomer kwam en ik werd wild. Ik ging opeens stappen, wat ik nog nooit gedaan had. Heerlijk, als ik van het ene afspraakje kwam stond het volgende vriendje al weer op het antwoordapparaat." „Ik dacht: als je over jezelf wilt schrijven, waar moet je het dan over hebben? Het was zo'n zwoele dag, de deur van mijn grachten pandje stond open, ik lag zo tegen dat hekje aan en keek naar een jog ger die zich vreselijk in het zweet aan het werken was. Toen dacht ik: probeer die sfeer van Amster- Om vijf uur 's nachts dook ze in Dublin in haar bed, nog geen zes uur later zit ze in Amsterdam klaar om uitvoerig kond te doen van haar belevenissen sinds de avond van haar leven ruim drie weken geleden. „Zo gaat het bijna iedere dag", meldt Linda Martin, die na zaterdag 9 mei door het leven stapt als de overtuigende Ierse winnares van het 37e Eurovisie Songfestival. „Ik dacht dat ik op deze krankzinnige drukte was voorbereid, maar nu ik er echt doorheen moet merk ik dat ik slechts een fractie ervan heb kunnen voorzien." Klagen is beslist het laatste wat de roodharige zangeres van het uitver koren 'Why Me?' wil. Begrijpelijk, als men bedenkt dat met haar triomf in het Zweed se Malmö haai- allergrootste wens in ver vulling is gegaan. Want Linda Martin heeft de jaarlijkse jacht op een. verse Euro pese instant-klassieker nu eenmaal hoog zitten. Vooral nadat ze in .1984 in Luxem burg al eens bijna de hoofdprijs greep met 'Terminal 3', dat ook al door Johnny Lo gan voor haar werd geschreven. Destijds mocht Linda Martin even aan in ternationaal succes ruiken, nu denkt ze er een flinke hap van te kunnen nemen, ge tuige de uitstekende ontvangst van haar troetellied in vele landen, waaronder Ne derland. Tegelijkertijd maakt ze zich toch ook zorgen, bekent ze zonder omhaal. „Omdat ik maar geen tijd kan .vrijmaken voor het album dat deze zomer moet ver schijnen. Ik vlieg van hot naar her, maar eigenlijk zou ik in de studio moeten zitten om allereerst te werken aan de opvolger van 'Why Me?' Is die er niet of wordt dat geen klasseprodukt, dan krijg ik het net zo moeilijk.als de meesten van mijn voorgan gers. En ik heb natuurlijk nog maar elf maanden de tijd, want volgend jaar mei is er weer een nieuwe Eurovisie-troef die alle aandacht opeist." Na alle dolle vreugde ('Iedereen om me heen was dronken, zelf kreeg ik pas om half drie 's nachts mijn eerste glaasje champagne') overheerst bij haar dus weel de nuchterheid die past bij haar bijna twintigjarige ervaring als beroepszange res. Anderzijds durft ze juist op grond van haar 'muzikale en mentale bagage' (waar toe ook haar levenspartner Alan als band lid behoort) wel enige verwachtingen te koesteren ten aanzien van de voortzetting van haar opmars. „Ik heb, denk ik, de rest van de wereld best wel iets te bieden. Ik heb een eigen band, waarmee ik jaren door Ierland toer, en ik heb een uitgebreid repertoire bestaande uit zowel eigen songs als covers. Kortom, ik heb meer no ten op mijn zang. Daarom wil ik ook zo graag mijn vleugels uitslaan. Daarom is het ook beter dat ik dit keer heb gewon nen in plaats van acht jaar geleden." In beide gevallen is Johnny Logan, zelf als zanger winnaar in 1980 en 1987, haar leids- en talisman geweest. Linda Martin zegt stilletjes te hopen dat hij als 'dierbare vriend' haar ook de komende maanden nog wel zal bijstaan, maar vreest dat haai beschermengel het te druk zal hebben met het in goede banen leiden van zijn ei gen carrière, die naast de twee festivalze ges bar weinig hoogtepunten heeft ge kend. „Het zou natuurlijk mooi zijn als Johnny me nog een paar fraaie nummers zou toe schuiven. Het is echter niet reëel daarop te rekenen, omdat hij zelf dringend be hoefte heeft aan een nieuwe hit. Via Zwe den is hij weer in beeld gekomen. Op dit moment is hij de man van die unieke 'Eu rovisie-hattrick', dus wil hij scoren." Johnny Logan kondigde meteen na zijn jongste machtsgreep aan dat hij het Euro visie-circus voortaan zou mijden. Linda Martin is intussen eenzelfde mening toe gedaan. „De stress alleen al is me te erg. Wekenlang is je hele leven afgestemd op die paar allesbepalende minuten. Dat doe je één keer, misschien tweemaal als je zo fanatiek bent als ik. maar als je dan je doel hebt bereikt echt niet meer, neem dab maar gerust van mij aan. Daarnaast zou een come-back van mij al snel worden uit gelegd als een poging om Johnny te even aren. En van dat soort competitie-verha len moet ik helemaal niets hebben." Ze wil overigens niet uitsluiten dat ze de 38-ste editie in haar vaderland (waar schijnlijk Dublin) als gastvrouw zal op luisteren. „Als ik daarvoor word ge vraagd, dan zal ik maar wat graag mee werken. Ik kan me evenwel voorstellen dat de voorkeur uitgaat naar anderen die veel beter thuis zijn in andere talen dan ik ben." Over de aangekondigde plannen tot wijzi ging van de aloude Eurovisie-formule heeft Linda Martin in feite geen goed woord over. Temeer daar ze de traditio nele opzet nog lang niet versleten acht, zie wat haar betreft de alom gestegen kijkcij fers. „Eén uitzending waarin alles ge beurt. de finale-gedachte die daar van uit gaat, daar kan toch niets tegen op? Alles wat je daar aan verandert zal afbreuk doen aan de uitstraling van het festival." „Ik begrijp best dat er nieuwe landen zijn die dolgraag willen meedoen, die moge lijkheid moet hen ook worden geboden. Maar niet door middel van een opsplitsing in halve finales of door andere selectieron den. Nee. laat dan het lot bepalend zijn. Gooi alle belangstellende landen in een pot en trek daar dan zo'n 20 deelnemers uit. Volgens mij is dat ook de enige manier om frustraties te voorkomen. Maar goed, mijn probleem is het niet. Ik ben alleen maar blij dat ik in elk geval nog op de oude vertrouwde wijze heb mogen winnen," Louis Du Moulin Songfestival-winnares Linda Martin: Een blijvertje!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 53