?zc Een blik soep blijft een blik Zo verknipt dat het gaat kriebelen pop |Vd\ertising Opera in Ahoy' kunst cultuur M MAYBE HE Hl CAME ILL ANP COULPN LEAVE IHE Noorderlingen 11 Glerum 9 VRIJDAG 29 MEI 1992 31 jrv p de stoep staan de Lr winkelwagentjes in het elid, het museum is voorzien an een nieuw verfje, op het ak staat "een reuze-colafles en ito Campbell-soepblik. Op de evel prijkt het logo 'Mubo'. 'ot september is het Venlose luseum Van Bommel-Van lam omgebouwd tot upermarkt onder de noemer 'op ArtvertisingBinnen taan de winkelstellingen met irentebollen, t-shirts, blikjes risdrank, buttons en tandpasta iet hier en daar ook nog een leus' kunstwerk. Een kleurige warboel die het definitieve lot an de Pop Art uit de jaren ijftig en zestig bezegelt: dat an kunstwerk tot decoratie .an t-shirts, posters, jurkjes ]an het postorderbedrijf Otto, 'utjesverpakkingen, rdijnstoffen en agenda's tot dus decoratie van het useum zelf. M-maybe van Roy Lichtenstein. De grote Pop Art-expositie die vorig jaar in Londen en Keu len werd gehouden wees de kunst uiting die de triviale uitingen van de massacultuur in de vorm van strips, verpakkingsmateriaal en reclame-uitingen tot onderwerp koos, zijn plaats eigenlijk al. In het Keulse Ludwigmuseum was de souvenirafdeling al van grote af metingen. De samenstellers van de tentoonstelling in Van Bommel van Dam leggen zichzelf helemaal geen beperkingen meer op, zelfs de balie is omgebouwd tot kassa met op de muur de laatste aanbiedin gen. Wie mocht denken dat dat al lemaal hoogst origineel is komt be drogen uit; in de loop der jaren is er een rij van kunstenaars geweest die al eens een (deel) van een mu seum inrichtte als supermarkt. Nu is het de museumstaf zelf die het doet. De expositie in Venlo wil, dat blijkt ook al uit de titel, de relatie tussen reclame en Pop Art aan de orde stellen. Voor de hand liggend om dat Pop Art-kunstenaars als War hol, Hamilton en Ramos reclame uitingen letterlijk citeerden in him kunstwerken. Door een colafles of een plaatje uit een stripalbum te schilderen of te laten zeefdrukken werd deze afbeelding 'kunst'. Op zichzelf niet zo uitzonderlijk, maar wel vreemd was dat huis-tuin-en- keuken-voorwerpen daardoor in eens in een heel ander licht kwa men te staan. Neem daar nog eens bij dat veel Pop-kunstenaars uit de reclamewereld kwamen of er voor werkten. In de catalogus doen meerdere medewerkenden pogin- Het museum als supermarkt. gen daarover iets te zeggen, maar uit hun bijdragen blijkt maar weer eens hoe moeilijk de relatie ligt.. Zo ontbreekt het in Venlo een beetje aan een duidelijk kader. Feit is dat een Campbell soepblik een gewoon soepblik blijft, ook al stapel je er een paar honderd op in een museum. Het gaat er immers om dat Warhol het blik interpre teerde als kunstwerk. Het effect van de confrontatie van origineel en afbeelding is aardig, kleurig, vrolijk en wat al niet meer, maar er is een fundamenteel verschil. Wie een bos bloemen koopt en deze mooi in een vaas schikt heeft ook nog geen zeventiende-eeuws bloemstilleven gemaakt. Pas toen Joep van Lieshout enige jaren ge leden een grote stapel bierkratten als beeldhouwwerk presenteerde werd die stapel, waarvan er wel licht tientallen op het brouwerij terrein stonden en staan, plotse ling een beeld. Vislucht Tussen al dat visuele reclame-ge weld raakt de kunst zelf wat op de achtergrond in Venlo. Het Mono- poly-geld van Rob Scholte vond foto's G PD hoog in een zaal een plaatsje, zijn als tapijt uitgevoerd Mens Erger Je Niet-speelbord hangt er wat verlo ren en minder prominent dan de uitvergrote advertentie van een le vensverzekeringsmaatschappij waarin hij figureert. Elders staat de Noordhollandse kunstenaar Servaas zijn ingeblik te vislucht te verkopen, een actie die evenveel met conceptkunst als met Pop Art te maken heeft. Dicht daarbij braakt een kleuren-co- pieerapparaat werken van Woody van Amen uit en op grote Publex- borden zijn foto's van het Rotter damse Kunst en Vaarwerk (onder andere de als hoedendoos beschil derde olietank) te zien. Verderop staat het nieuwste model Mazda (de reclamecampagne met de lede poppen die over zoveel been- en hoofdruimte beschikken zou een relatie met Pop Art hebben), lig gen stapeltjes Barbiepoppen, enorme wasknijpers, een Keith Haringservies, zoutjes, pakjes shag en het Zwitserse Swatch-hor- loge. Een deel van de uitgestalde waar is te koop, de catalogus is uit gevoerd als boodschappenzak, compleet met handvat. De hele zomer is het Venlose mu seum in bedrijf als supermarkt, en gezien de publiciteit die de exposi tie nu al heeft (zet een colafles op je dak en de cameraploegen verdrin gen zich voor je museum) en het luchtige en vrolijke karakter van Pop Artvertising zal ongetwij feld velen naar Venlo lokken. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar de expositie vertroebelt eerder de relatie tussen kunst, in dit geval Pop Art, en reclame dan dat deze er duidelijker op wordt. De Mubo- supermarkt is inderdaad niet meer dan een supermarkt met hier de drogisterij-afdeling en daar de af deling frisdrank. Wie in Venlo is ge weest kijkt in ieder geval bij zijn volgende bezoek aan Albert Heyn heel anders aan tegen de daar uit gestalde half-pondspakken koffie. Henk Meutgeert Pop Artvertising, tot en met 30 augus tus in Museum Van Bommel van Dam, Deken van Oppensingel, Venlo. Opera-liefhebbers opgelet! Is Rotterdam de laatste jaren geworden tot wat je een witte vlek kunt noemen als het om opera-uitvoeringen gaat, vanaf volgend jaar brengt pro ducent Michiel van Westering ieder jaar een opera in sportpa leis Ahoy'. Het gaat om groot schalige produkties, die zowel in kwaliteit als omvang de 'monster-produktie' van Aïda, vorig jaar in Den Bosch en Sporthal Zuid in Amsterdam, moeten evenaren. Van Westering wil hiermee een traditie opbouwen, die volgend jaar januari begint met de uit voering van Verdi's Nabncco. Voor 1994 is gedacht aan Car men van Bizet. Voor '95 is de keuze tussen Don Giovanni of Othello (afhankelijk van de keus van het Muziektheater) en in 1996, het jaar waarin Ahoy' zijn 25-jarig bestaan viert, zal een spectaculaire uit voering van Wagners Der Flie- gende Hollander te zien zijn. Op Nabucco na gaat het om volledige nieuwe, eigen uitvoe ringen, waarvoor de regisseurs, solisten, orkesten en koren nog mqeten worden aangezocht. Om dat de voorbereidingstijd te kort was is voor de eerste produktie gekozen voor de door Raymond Rossius gere gisseerde stadion-uitvoering van Nabucco van de Opera Royal de Wallonië, die vorig jaar in Luik meer dan dertig duizend bezoekers trok. Verdi's uit 1841 daterende re laas over de strijd van het Joodse volk tegen de Babylo- niërs (zijn eerste werk na het tragische verlies van vrouw en kinderen) zal echter in Ahoy' worden uitgevoerd door het or kest van de Hongaarse Staats- opera uit Boedapest onder lei ding van Frank Cramers. Wie de hoofdrol van Nabucco gaat spelen is nog niet zeker; de rol van Abigaille zal worden ver tolkt door de Amerikaanse mezzosopraan Gail Gilmore, andere rollen zijn voor Luigi Roni (Zaccaria), Giorgio Tiep- po (Ismael), Martine Mahe (Fe- nena) en de Nederlandse bas Pieter van de Berg (II gran Sa- cendato). Voor het koor - Nabucco is bij uitstek een koor-opera - zal ge bruik worden gemaakt van het koor dat voor de Aïda-produk- tie is samengesteld. De pre mière van Nabucco in Ahoy' is op vrijdag 29 januari. Daarna volgen op zondag 31 januari een matinee-uitvoering en op dinsdag 2 februari een avond voorstelling. Afhankelijk van de belangstelling kunnen er nog drie of vier uitvoeringen volgen. Iedere opera-voorstelling kan door circa vijfduizend belang stellenden worden gevolgd. De zijvakken en de bovenste plaatsen blijven onbezet. De prijzen variëren van 55 gulden voor de vierde rang tot 115 gul den voor de arena. De voorver koop start op 1 juni bij alle VW kantoren en Ahoy'. Er komen ook speciale VIP-arrangemen- ten. Sponsors Van Westering heeft voor het Rotterdamse Ahoy-complex gekozen omdat dit in Neder land vrijwel de enige accom modatie is die over een oplo pend podium van minimaal 30 meter beschikt, geschikt is voor dit soort massale opvoe ringen en voldoende publiek kan herbergen om uit de kos ten te komen. Overigens ko men er aan de Nabucco-uitvoe- ring geen sponsors te pas. Voor de opera's in de navolgende ja ren zullen wel een paar grote sponsors worden gezocht. „Verder ligt Rotterdam gun stig voor zowel het publiek uit de Randstad als het zuiden van het land. Ook heeft meege speeld dat Rotterdam de laat ste jaren arm aan opera-uitvoe ringen is geweest en er een gro te belangstelling voor bestaat. Maar voornaamste reden is toch dat in Ahoy' alles aanwe zig is. Elders moet alles eerst worden opgebouwd. Je moet ook uit de voeten kunnen, voor Nabucco komen alleen al twin tig vrachtwagencombinaties met al het materiaal uit Bel gië", aldus Van Westering. Opera in Ahoy' past in het nieuwe beleid van Ahoy' van de komende jaren dat op het ge bied van entertainment een breder aanbod wil bieden dan pop alleen, zo maakte direc teur Wim Schipper duidelijk. Het (tweede) wensconcert van het Radio Philharmonisch Or kest (RPhO) op 3 juni is daar van al een onderdeel. Dit con cert zal ook benut worden om te inventariseren welke voor zieningen er nog moeten wor den getroffen op het gebied van de akoestiek. Volksopera Van Westering had graag het RPhO 'in de bak' gehad, maar dat lukte niet omdat het Phil harmonisch tot en met 1995 is volgeboekt en niet meer opera -uitvoeringen op zich wil ne men dan voor het Amsterdam se Muziektheater is overeenge komen. „Maar voor het jubi leumjaar 1996 maken we een goede kans dat het RPhO wel van de partij is", zegt Van Wes tering, die vindt dat een volks opera als Nabucco goed past in een stad als Rotterdam. Overigens is het zeker vijftien jaar geleden dat deze opera voor het laatst in ons land is op gevoerd. Aan de Waalse pro duktie zullen ruim driehon derd mensen meedoen. Van Westering omschrijft de uit voering als 'degelijk en niet modernistisch'. Zijn streven is met dit soort laagdrempelige uitvoering ook een publiek bin nen te krijgen dat doorgaans niet zo snel de concertzaal bin nenstapt, zoals ook bij de Aida -uitvoeringen het geval was. Frans Alten Michiel van Westering: Opera-traditie opbouwen in Rotterdam. foto Meulenhof r heatermaker Alex van Warmerdam wist zes jaar geleden te overrompelen met zijn lebuutfilm Abel, waarin het 'gezin' werd oorgesteld als de broedplaats voor alle rustraties in de samenleving. Voor zijn weede film, De Noordelingen, heeft Van Varmerdam zijn microscoop een stukje mhoog gedraaid. Hij ziet minder details en iet minder precies, maar hij krijgt nu wel een iele straat in beeld. Daar blijkt de cineast niet rolijker van te zijn geworden. Het debuut Abel viel te typeren als een cynische komedie met veel absurde humor, geplaatst in een wereld waar alles kunstmatig leek, de interieurs net zo goed als de exterieurs. Als zodanig was het een zeer overzichtelijke, makkelijk te door gronden film waarin een hoop te lachen viel. In vergelijking daarmee is De Noor derlingen veel complexer en tevens min der simpel te appreciëren. Van absurdis me is nog steeds volop sprake en ook van humor, zij het van een minder uitbundige soort. Maar 'komedie' is het woord niet meer, 'drama' evenmin, want Van War merdam staat nauwelijks emoties toe en al helemaal geen spanning. Het gebruik van dialoog is tot een minimum beperkt. En de cineast geeft in zijn nieuwbouw- straatje uit de jaren zestig vrij spel aan de wind om de gebeurtenissen alle richtin gen uit te laten waaien. Het doorgronden van De Noordelingen zal voornamelijk tot stand dienen te komen via kijken, kijken en nog eens kijken; naar het gedrag van een paar families op een plek waai- (zo meldt een groot bord) 2000 woningen in 1958 gereed zouden komen, maar waar het anno 1960 bij twee huizen rijtjes gebleven is. De rest van het land schap ligt er desolaat bij. Op loopafstand bevindt zich een moeilijk doordringbaar naaldbos, wijkplaats voor ieder die aan sociale controle ontsnappen wil. Kijken naar De Noordelingen is enigszins vergelijkbaar met kijken naar de oudste Tati-fllms, met kleine grapjes als suiker goed door de film gestrooid, terwijl de mensen observerend een mozaïek ont staat van een gemeenschap. Een belang rijk verschil is dat Van Warmerdam veel grimmiger is dan Tati en veel meer wil suggereren dan hij expliciet laat zien. De postbode uit Jour de Fête was een opge wekte onozelaar die in zeven sloten tege lijk fietste. De postbode die Alex van War merdam speelt in De Noordelingen is een schavuit die in het bos eerst de brieven gaat zitten openstomen en lezen en ze daarna pas bezorgt. Alsof hij nog niet ge noeg van het doen en laten van zijn straat genoten op de hoogte is door ze gewoon met zijn wolve-ogen goed in de gaten te houden. Fatsoensrakker Deze voyeur, een geüniformeerde anar chist, heeft een natuurlijke vijand in een ander geünifonneerd persoon: een jager die eveneens in het bezit is van een verre kijker en bovendien een geweer. Rudolf Lucieer speelt die impotente fatsoensrak ker die zichzelf tot boswachter benoemd heeft. Een derde gepronoceerd aanwezige bewo ner van het Noorderkwartier is Jack Wou- terse als de slager die zich aan zijn vrouwe lijk personeel vergrijpt omdat echtgenote Annet Malherbe hem in zijn staat van voortdurende bronstigheid laat gaar sop pen. Zijzelf namelijk streeft een staat van genade na, die zij op voorspraak van Sint Franciscus hoopt te bereiken door zich zelf alle vleselijke lusten te ontzeggen en allengs ook alle voedsel (zelfs 'kornètbief te laten staan. Een dapper gedragen ziek bed, in geur van heiligheid wordt haar Alex van Warmerdam, de nieuwsgierige postbode in De Noorderlingen. foto Fran van der Hoeven deel. Gelovig volk zal voor haar samen drommen op de stoep en Monseigneur Henri Garcin komt er speciaal voor naar haar rijtjeshuis. En dan is er nog de 12-jarige Thomas (Leo nard Lucieer), het zoontje van de slager, dat zich van de gebeurtenissen thuis en in de straat zo weinig mogelijk aantrekt. Want hij heeft voor zichzelf een wereld ge creëerd die direct inspiratie vindt in de ra diobulletins met nieuws uit de Kongo. Thomas identificeert zich met Loemoem- ba (die het aan de stok heeft met Kasavoe- boe), hij mag zich graag als neger verkle den en hij zit het liefste in het bos, waar bovendien een mysterieus meisje rond spookt dat de knaap ontmaagden zal. De grootste zorg voor de jongen is het dage lijks ontwijken van Dikke Willie (Theo van Gogh, perfect getypecast en zonder een regel dialoog) als een gemotoriseerde plaaggeest op een Kreidler Floret. De rest van de bevolking bestaat uit huisvrouwen met het haar 'op zolder', van wie Loes Lu- ca en de overmijdelijke Olga Zuiderhoek de meest markanten zijn. Sensatie Binnengetrokken worden in deze merk waardige. half-realistische wereld is een aangename sensatie waarmee Alex van Warmerdam absoluut fascinatie teweeg brengt. Maar tijdens het middengedeelte van de film krijg je last van ongemakkelij ke kriebels, want opwindend wil het maar niet worden en je voelt onzekerheid kna gen over wat Van Warmerdam nou eigen lijk aanwil met zijn uitstalkast van klein- burgelijke verkniptheden. Pas echt vreemd wordt het als twee witte paters (Will Spoor en Rein Bloem) de uit hoek aandoen met een missie-tentoon stelling, inclusief een gekooide neger met rieten rokje. Jongetje Thomas ziet kans deze mogelijke aanhanger van Loemoem- ba te bevrijden en te laten onderduiken in het grote bos. Op dat moment is zonne klaar dat Van Warmerdam iets anders beoogde dan een zuivere reconstructie van Nederland anno 1960. Pieter van Lierop De Noorderlingen, te zien in Alhambra Vlissin- gen. (Advertentie) GA[',"[-;"R i' 'M GY"I-:"R"I: M GY.'E'R'U M GY.'E'I'U'M GY'E'ri' M KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN BV Weatelnde 12 - 2512 HD 's-Gravenhage - tel. 070 - 356 01 65 Bccthovcnstraat 89 - 1077 HS Amsterdam - tel. 020 - 671 81 21 O 0 SS A \i Veiling No. 55 O 1 - op woensdag 3 juni in de Stadsschouwburg te Middelburg Collectie Sürika Góth schilderijen, meubelen, porselein, glas en poppen kijkdagen: 30 mei t/m 1 juni van 10.00 - 16.00 uur in de Stadsschouwburg, Molenwater 99, Middelburg Catalogus (a 20.=) verkrijgbaar op tel. 070-356 01 65 en bij Bockhandel Van Benthcm Jutting. Delft 64. Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 31