Het lichaam is de kern Klassiek enfant terrible h 911 a n d f e 21 i v a l Russische muziek op drift Hamlet uit Tel Aviv PZC kunst cultuur VRIJDAG 29 MEI 1992 Shakespeare leverde de tekst, maar een decor ontbreekt en requisieten zijn er nauwelijks. De P acteurs kleden zich in tijdloze kostuums en spreken drie uur lang alleen maar Hebreeuws. Dat de N voorstelling van Hamlet door het Itim Ensemble uit Tel Aviv niettemin geestdriftig is ontvangen in landen als Duitsland en Amerika, zegt wel iets over de capaciteiten van het gezelschap. Na een voorstelling in de Brooklyn Academy of Music schreef Mel Gus- sow in The New York Times: „De acteurs zijn zo ingespeeld op wat hun rol lichame lijk verlangt dat men de voorstelling zon der vertaling kan zien en toch precies weet wat er gebeurt. Shuly Rand als Hamlet heeft de intensiteit van een Jonathan Pri ce, of hij nu op een stoel zittend somber zijn moeder en Claudius gadeslaat, of tem peramentvol duelleert." In Duitsland was de Hamlet uit Tel Aviv de ontdekking van het Braunschweiger theater-festival Formen'90. Ook daar nam het publiek moeiteloos de taalbarrière. Na afloop waren er 'Sturmische Ovationen, Bravorufen und Getrampel'. En waarom zou het in Amsterdam anders gaan? Wie het avontuur aandurft doet er goed aan tijdig te reserveren, want de inrich ting van het toneel sluit grote aantallen toeschouwers uit. Het publiek zit in hoog uit drie rijen dik aan drie kanten om het schouwtoneel, op gelijke hoogte met de spelers. De vierde kant is een zwarte muur, waartegen acht stoelen staan. Daarop wachten de acteurs hun beurt af. Hamlet zit aan het begin van de voorstel ling verscholen tussen het publiek. In het midden van de zwarte speelvloer bevindt zich als centrum een lichte cirkel van drie meter doorsnede. Maar de hande lingen verplaatsen zich soms naar de peri ferie van de vloer en de geest van Hamiets vader (Amnon Douieb) verschijnt zelfs achter de toeschouwers. Als de geest en Hamlet elkaar ontmoeten komt de schok hard aan, ook bij de toe schouwers. De confrontatie is bij het Itim -ensemble aanzienlijk meer dan alleen maar een spirituele ervaring. De geest om helst Hamlet in de cirkel en er volgt een heftige lijfelijke krachtmeting met een bij na sexuele dimensie. Het begin van een avond vol verrassingen. Het is te zien dat regisseuze Rina Yerus- halmi carrière heeft gemaakt als danseres en choreografe. Ze speelde en regisseerde onder meer bij het Newyorkse LaMaMa Theatre. Nog altijd werkt ze een deel van het jaar aan de overkant van de oceaan, al koestert ze vage plannen om iets in Eu ropa te ondernemen. Dat een buitenlands publiek de Israëli sche Hamlet kan waarderen betekent niet dat Rina Yerushalmi Amerikanen, Duit sers of Nederlanders in gedachten had toen ze in 1989 met de instudering begon. Drie jaar na de première is er trouwens nog wekelijks een opvoering in Tel Aviv. Shakespeare, zegt ze, is van groot belang, zowel voor de acteurs als voor het Israëli sche publiek. Haar bewerking volgt de klassieke Hebreeuwse vertaling van Avra- ham Slonsky. Voor de verleiding de tekst aan te passen aan de actuele toestand in Israël hoefde ze niet te bezwijken omdat Hamlet de Israëli's ook zonder een drasti sche bewerking een spiegel voorhoudt. „To be or not to be", trouwens het hele thema van doden of gedood worden, speelt in Israël een belangrijke rol. Rina Yerushalmi: „In onze versie drinkt Hamlet aan het eind van het spel vrijwillig de gifbeker leeg. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat hij sterft uit vrije wil en niet omdat Laertes in het duel zijn dood ver oorzaakt. Als hij de koning heeft gedood wil hij ook zelf sterven omdat hij het niet de moeite waard vindt door te leven. Ham let wilde in feite een evenwicht bereiken tussen redelijkheid en emotie om op dat niveau te kunnen handelen. Als Israëli vind ik dat belangrijk. Wij bevinden ons in een situatie van doden of gedood worden. Daar is niets rationeels aan, ook al doen veel mensen hun best om dat zo voor te stellen. In Israël speel je voor een publiek dat meent dat overleven ten koste van al les moet gaan. En Hamlet zegt: nee, het is het niet waard. Hij pleegt geen zelfmoord uit passie of melancholie, hij is volkomen nuchter." Keuze Volgens Yerushalmi is Hamiets probleem niet dat hij aanvankelijk geen keuze kan maken. „Hij maakt een keuze, namelijk dat hij in leven wil blijven, hoewel hij dat nergens letterlijk zegt. Als de koning Ro- sencrantz en Guildenstern stuurt om hem te vermoorden slaagt Hamlet erin hen te doden en zelf te overleven. De vraag is nu. hoe in leven te blijven op een manier die het leven de moeite waard maakt? Wraak is een ideologie die hij absoluut aan vaardt, maar hij wil niet alleen op basis van passie wraak nemen, maar ook op ba sis van een zekere redelijkheid. En die twee samen, dat lukt niet." In de Israëlische Hamlet is Polonius (Shlo- mo Sadan) de karikatuur van een ambte naar, met regenjas, gleufhoed en akten- tas. Koningin Gertrude (Pnina Bradt), Hamiets moeder, vrijt op de grond liggend met haar voormalige zwager en pas ge kroonde koning Claudius (Efron Etkin). „Het lichaam is de kern van de zaak", meent Rina Yerushalmi. „Het draagt je hele levensgeschiedenis met zich mee, en de geschiedenis van je voorouders. Je hele geschiedenis zit in je lichaam. De geest van zijn vader probeert Hamlet duidelijk te maken hoe hij moet leven. Die bood schap wordt in het stuk volstrekt lichame lijk overgebracht. Het is geen sexuele rela tie. maar de vader omhelst de zoon en die blijft voor eeuwig gevangen in de omhel zing." Rustplaats De grootste vrijheid veroorlooft de regis seuze zich tegen het eind van de voorstel ling, als ze het vierde en vijfde bedrijf in eenschuift. Hamlet staat op de begraaf plaats, waar een grafdelver de laatste rustplaats gereed maakt voor Ophelia (Dina Blei). Tegelijkertijd zet in de cirkel de koning zijn plan uiteen om Hamlet te doden. Rina Yerushalmi meent dat die oplossing de vaart in het stuk houdt. „Ik weet niet of het een verbetering is, maar ik vond het noodzakelijk voor een publiek in onze tijd om die twee dingen samen te brengen. Bovendien intrigeerde me de idee dat iemand een moord beraamt ter wijl het slachtoffer ervan op de begraaf plaats staat. In onze versie nemen alle ac teurs deel aan het laatste bedrijf, ook de dan al gestorven Ophelia. Rosencrantz (Chanan Ben Shabat) en Guildenstern (Noam Ben Azar). Ze moeten er bij zijn want ze zijn zowel oorzaak als gevolg. Bo vendien neemt Hamlet afscheid van ieder een die een rol heeft gespeeld in zijn leven. Iedereen kijkt naar zijn sterven. We gaan dan van werkelijkheid naar theater." Pas als Hamlet de tijd gekomen acht drinkt hij de gifbeker leeg. Dan loopt hij naar een hoek van het toneel, waar de doodgraver op hem wacht. Ad Bloemendaal Holland Festival. William Shakespeare, Ham let, regie: Rina Yerushalmi. Itim-ensemble van het Cameri Theater uit Tel Aviv. Amsterdam, Bellevue, 23,24, 25, 26 en 27 juni. aanvang 19.30 Niet Zeus, maar Kronos was de Griekse oergod. In mytholo gische tijden bracht hij als eerste orde in de chaos en verslond hij zijn kinderen om te voorkomen dat ze hem van de troon zouden stoten. Het Kronos Quartet, in 1973 opge richt door de uit Seattle afkom stige violist David Harrington, kan zich zo langzamerhand beroe pen op een vergelijkbare rol in de wereld van de eigentijdse muziek. Kronos gaat door voor een klas siek strijkkwartet met een buiten gewoon scherpe blik voor goede muziek. Een groep ook met aan dacht voor de aankleding van een concert. Bij hun concerten wordt niet beleefd geapplaudisseerd, maar hard op de vingers gefloten en om 'we want more' geroepen. Als er een ensemble is dat zich bui ten de klassieke muziekwereld res pect heeft verworven, dan moet de naam van het Amerikaanse Kro nos Quartet wel vallen. Voor een belangrijk deel vloeit die publieke en kritische waardering voort uit de zeer brede muzikale belangstelling van het viertal. Het Kronos Quartet - primarius David Harrington, violist John Sherba, altviolist Hank Dutt en celliste Joan Jeanrenaud - speelt alles 'zo lang het maar een muzikale uitda ging is om het te spelen', zoals Har rington zijn uitgangspunt aan duidt. „En zolang het geschikt is voor strijkkwartet", voegt hij er - niet overbodig - aan toe. Bij concerten van Kronos word je daarom niet alleen geconfronteerd met Het Derde Strijkkwartet van Béla Bartök of Kwartet nr. 8 van Dimitri Sjostakovitsj, maar ook met muziek die haar oorsprong niet heeft in de westerse klassieke muziek. Tangokoning Astor Piaz- zolla bijvoorbeeld schreef Five Tango Sensations met de vier, in San Francisco woonachtige, mu sici in gedachten. Phil Glass, toch ook niet de minste, componeerde het vierdelige Company. Maar er is méér. Trendy Waar een degelijk klassiek strijk kwartet zich enkel concentreert op de uitvoering van de muziek, han teert Kronos een aanpak die van de popwereld lijkt te zijn afgeke ken. De kleding is niet het traditionele rokkostuum, maar trendy, knap Het Amerikaanse Kronos Kwartet: Het oor bepaalt wie het krachtigst te keer mag trekken. fotoGPD ontworpen en slim gekozen indivi duele kledij. Celliste Joan Jeanre naud toonde dit voorjaar tijdens een recital in het Amsterdamse Concertgebouw een paar prettige onderdanen in een krap bemeten hot pantsje. „Je kunt het buitenmuzikale ele menten vinden", zegt Harrington, „maar het oog wil ook wat. Ik besef dat ik met zo'n opmerking kan worden uitgekotst door wat be houdender collegae, maar het staat hen vrij om zich er niet druk om te maken. Wij doen dat wèl." Om dezelfde reden neemt Kronos ook plaats op prachtige stoeltjes - een soort troontjes - naar Frans design, en wordt een recital stee vast uitgelicht. Als je in een dergelijke context het kwartet een muzikale reis ziet af leggen van Jimi Hendrix' mooie Purple Haze, via de krankzinnig drukke impressies die John Zorn maakte van zijn woonplaats New York, naar de hoekige quasi-tango die jazzgrootheid Ornette Cole man schreef, via de bijna religieus aandoende noten van de Estse componist Arvo Part naar een im pressie van eigentijdse Afrikaanse muziek, dan wil je mee op onder zoek. Kronos in concert, dat is zoiets als tijdens één exclusieve reis een bezoekje brengen in de Grand Canyon, een kerkdienst meemaken in de Baltische staten en het nuttigen van Afrikaanse kip in Senegal. Het Amerikaanse blad Rolling Sto ne noemde het Kronos Quartet om die globale (in de zin van mondiale) benadering van muziek ooit The New Fab. Redacteur Robert Pal mer: „Kronos deed de klassieke wereld evenzeer opschrikken, als the Fab Four (The Beatles) de pop wereld." Geen wonder dat er op de vingers gefloten wordt bij Kronos. Kamergeleerde „Ach", zegt David, „lang geleden hebben wij de afspraak gemaakt dat ik niet de leider van het kwar tet ben. Op ieder moment van de partituur dicteert naar onze smaak en overtuiging de muziek zelf wie er moet leiden. Als J ohn, de andere violist, toevallig de belang rijkste melodielijnen speelt in Six Bagatelles van Anton Webern, en dat blijkt uit de muziek zelf, dan leidt hij. Het oor bepaalt wie het krachtigst te keer mag trekken. Je moet de muziek zelf laten regeren, niet de status van de musicus." John Oomkes Holland FestivalKronos Quartet, don derdag 11 juni. Concertgebouw Amster dam, 20.15 uur. Het Holland Festival 1992 (1 tot en met 30 juni in Amster dam) wordt maandag 1 juni in het Amsterdamse Concertgebouw ge opend met muziek, dans en film. Van Karlheinz Stockhausen staat Michaels-Gruss op het program ma. Het Nationale Ballet danst Trois gnossiennes in een chorogra- fie van Hans van Manen. De Russi sche componiste Galina Oestvols- kaja is vertegenwoordigd met Compositie nr. 3 Benedictus qui ve- nit in een uitvoering van het Schönberg Ensemble onder lei ding van dirigent Reinbert de Leeuw. Datzelfde ensemble speelt ook de Kammersymphonie van Franz Schreker. Nieuw Sinfoniet- ta Amsterdam is van de partij met Sérénade en ré van Igor Stravins ky. Het hart van het openingspro gramma wordt ingenomen door de uit 1929 daterende film Lap'tite Lily van Alberto Cavalvanti. De Italiaanse componist Luigi No- no (1924-1990), in de jaren vijftig met Pierre Boulez en Karlheinz Stockhausen de angry young men van de serieuze muziek, staat cen traal in de muziekuitvoeringen tijdens de festivalmaand. Russische en Baltische componis ten zijn evenals voorgaande jaren goed vertegenwoordigd. Extra aandacht is er voor de componiste Galina Oestvolskaja (12 en 13 ju ni). De opera Dienstag aus Licht, on derdeel van de zevendelige cyclus Licht van Stockhausen wordt om schreven als een ritueel muziek- theaterwerk. Het Schönberg En semble presenteert een aantal ka meropera's van Darius Milhaud. Verder ruime aandacht voor de Duitse toneelschrijvers Heinrich von Kleist, C. F. Hebbel en Johan Wolfgang von Goethe. De Israëli sche Hamlet van het Itim Ensem ble belooft spraakmakend te wor den. Het Nederlands Dans Theater, het Nationale Ballet en On stage, on Screen brengen diverse choreo grafieën van Hans van Manen op de planken. In de Meervaart is van 20 tot en met 30 juni een fototen toonstelling te zien van Van Ma nen, de Piet Mondriaan van het ballet. h 9 n a n d f e 21 i v a Elmer Schönberger (rechts) en José Voermans: Het Russische muziekle ven is in een staat van ontreddering geraakt. foto Roland de Bruin Het Holland Festival presen teerde in 1989 een verrassend programma met Russische com ponisten en borduurt daar dit jaar op door met uitvoeringen van be langrijke componisten als Oest volskaja, Goebaidoelina en Schnittke. Programmeur Elmer Schönberger hoeft niet lang na te denken over een typering van de situatie in het huidige Gemene best van Onafhankelijke Staten: „Het Russische muziekleven is sinds het vorige festival in een staat van ontreddering geraakt. Componisten en musici worden vaak volledig in beslag genomen door de praktische problemen van het dagelijks leven. Al mag er nu weer meer, er kan nóg weer minder dan drie jaar geleden." Die indruk wordt gedeeld door de slaviste en muziekprodu- cer José Voormans, die net als de vorige keer met Schönberger mee ging als tolk en assistente: „Het ar tistieke klimaat biedt geen voe dingsbodem meer. Er zijn wel veel ideeën, maar van de uitvoering komt weinig terecht. We signaleer den overal geldgebrek, zodat er bij voorbeeld geen middelen zijn om publiciteit voor concerten te ma ken. De blik is vooral op het bui tenland gericht, zo weet ik bij voor beeld van het Sjostakovitsj Trio. Het trio heeft al in geen maanden concerten in Moskou kunnen ge ven en treedt alleen op in het bui tenland." Schönberger en Voormans begon nen hun voorbereidingen voor het festival van 1989 in 1988 met een bezoek aan de burelen van de machtige Componistenbond in Moskou. Onder leiding van voor zitter Chrennikov had de bond het muziekleven sinds 1948 in een ijze ren sociaal-realistische greep. De eerste glasnost-barsten in dit bas tion waren echter al zichtbaar. Schönberger herinnert zich nog goed hoe zij prompt en met veel é- gards werden ontvangen: „De bond zag toen duidelijk de bui al hangen." Tweedeling Sinds januari 1990 bestaat er een nieuwe Associatie voor Moderne Muziek met als leden progressieve Moskouse componisten als Deni- sov, Goebaidoelina, Voestin, Komdorf en Karajev. Hun motto laat aan duidelijkheid niets te wensen over: „Tegen muzikaal conservatisme en academisme, vóór onorthodox compositorisch denken en vóór het experiment." Schönberger vermoedt dat de or ganisatorische tweedeling zich verder zal doorzetten en wijst daarbij op het geheel andere ka rakter van de Componistenbond: „Het ledenbestand bestaat ook uit musicologen en componisten van bij voorbeeld filmmuziek of sociaal -realistische blokfuitmuziek." De serieuze componisten voelen zich in die gelederen .niet thuis, maar hebben nu tenminste een eigen platform waar zij zich in tegenstel ling tot vroeger, in alle openheid kunnen uiten. Genoemde componisten zijn in middels overal in West-Europa be kend geraakt en bekleden binnen het nieuwe Gemenebest van Onaf hankelijke Staten (GOS) een zo op het oog gepriviligeerde positie. Voormans maakt duidelijk dat we ons daar niet te veel van moeten voorstellen: „Een typerend voor beeld is Goebaidoelina, die door het artistieke en economische kli maat veel problemen heeft om aan het werk te blijven. Ze is tot 31 mei in Duitsland en zou pas 10 juni voor het festival naar Nederland komen. Tussentijds teruggaan naar Moskou stond haar echter zo tegen dat ze ons gevraagd heeft hier eerder voor onderdak te zor gen." Schönberger vertelt nog over Karajev, nu met een stipendium in Essen: „Ik heb de indruk gekregen dat hij daar tot weinig komt omdat hij voortdurend bezig is met de moeilijke situatie thuis." Fran^oise Ledeboer Holland Festival: Russisch program ma; na een opstapje met Oestvolkskaja als onderdeel van de opening op 1 juni, bestaat het hart van het Russische pro gramma uit geheel aan die componiste gewijde concerten door Oleg Malov's Ensemble St. Petersburg 112 en 13 juni, Paradisoi De violist Gidon Kremer voert in de Beurs van Berlage (9 juni) werken van Schnittke, Goebaidoelina en Nono uit; Nieuw Sinfometta Amster dam onder leiding van Lev Markiz brengt (10 juni) in het Concertgebouw composities van opnieuw Goebaido- lina, Kantsjeli en Schnittke. Het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Eri Klas (28 juni, Concertgebouw) rondt het Russische programma af met werken van Rimski-Korsakov, Moe- sorgski, Voestin en Part. Een aantal componisten, dirigenten en musici is aanwezig tijdens ronde tafel-gesprek- ken op 9,10 en 13 juni, 's avonds laat in het Filmmuseum Het Itim-ensemble: Shakespeare is van groot belang voor het Israëlische publiek. foto Haramaty Photographers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 25