Fokker bewerkt luchtmacht VS k lilii ■""IMP altena PZC Slanke produktie Studie bij naar lood- Principe-akkoord EG en Oostenrijk over transitoverkeer III II III II III II II peuters belasting In de steigers voor ozonlaag Verkade: toekomst ziet er goed uit EG wil auto-industrie helpen zwakke punten te versterken Inbeslagname bezit Union Carbide India binnen- en buitenland 7 Ontwikkeling van militaire radar-versie F50 relatieringen Moskouse straathandel VRIJDAG 1 MEI 1992 SCHIPHOL (GPD) - Fokker is bezig met de ontwikkeling van militaire uitvoeringen van de F50. Met het oog op de Ameri kaanse markt worden plannen imtwikkeld om het toestel ge te maken als verken ningsvliegtuig. Ook is het ge knipt om parachutisten te drop pen. De plannen zijn onlangs ge presenteerd op een vliegtuig show in Atlanta. Het radarvliegtuig, dat Fokker onder de naam KingBird 2E heeft aangeboden, is in feite een kleinere uitvoering van de be kende Awacs. radarvliegtuigen van Boeing. Het toestel is al ge test in de windtunnel op Schip hol. Bovendien heeft de Neder- Heerlen igpd) - De ggd Oostelijk Zuid-Limburg start binnenkort een onderzoek naar jle aanwezigheid van de giftige stoffen lood en polycyclische aromatische koolwaterstoffen roak's) bij jonge kinderen. Het pat om peuters tussen een en fes jaar. flet vergelijkende onderzoek, waaraan ook de GG en GD in Amsterdam en de GGD van Fle voland en Rotterdam meewer ken. wordt in Limburg op drie plaatsen uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is de li- phaamsbelasting van de groe pen kinderen uit verschilende ümgevingssituaties in Neder land met elkaar te vergelijken. Daarbij wordt onderzocht of bij voorbeeld het wel of niet wonen op een verontreinigde bodem Van invloed is. BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft woensdag- pacht in een marathon-vergade- fing overeenstemming bereikt (net Oostenrijk over een ak koord voor het vrachtvervoer jioor de Alpen. De overeen komst is onderdeel van het ver- jlrag voor de vorming van een prote Europese vrijhandelszone De topmusical van dit seizoen bij u om de hoek 5 t/m 9 mei Schouwburg De Kring ROOSENDAAL reserveren 01650-37155 landse vliegtuigfabrikant het Amerikaanse leger het toestel ook in andere versies gepresen teerd. zoals voor het droppen van parachutisten en vrachtver voer. Woordvoerder B. van Veen be vestigt de plannen van de Neder landse vliegtuigfabrikant voor militaire versies van de Fokker 50. „Veertig procent van de F-27 wordt gebruikt voor wat anders dan burgerluchtvaart. VIP-toe- stellen, militaire transporten en dat soort dingen. Die markt wil len we met de F-50 ook op", al dus Van Veen. Het toestel is al onder de naam Maritime Enfor cer verkocht aan de marine van Singapore als onderzeeboot-be strijder Voordat u per ongeluk elders 'iets' koopt... De mooiste en goedkoopste akoestische piano 's van Nederland staan bi j: "nieuw!! Arie A. Keijzer Bernstein klavierspecialist 01113-: 2950,— Kerkstraat 14a 3028 Bruinisse inkoop verkoop verhuur reparatie stemmen vervoer revisie taxatie Onder andere Het Geuldal is voor het onderzoek uitgekozen omdat daar langs de uiterwaar den van het riviertje al geruime tijd verhoogde concentraties lood worden aangetroffen, af komstig uit België. Maar ook via uitlaatgassen van auto's kan lood het lichaam binnendrin gen. Dat wordt tijdens het pro ject in de binnensteden van Rot terdam en Amsterdam onder zocht. De verwachting is dat door de terugdringing van lood in de benzine het loodgehalte in de lucht minder is dan tien jaar geleden toen een eerste onder zoek werd gedaan. De GGD van Flevoland is bij het onderzoek betrokken vanwege het relatief schone milieu in die regio. De resultaten van de on derzoeken zullen pas in de loop van 1993 bekend worden. (EER) tussen de lidstaten van de Europese Gemeenschap en de landen van de Europese Vrij handelsassociatie (EVA). Begin deze week werd bekend dat Oostenrijk weer problemen maakte over het akkoord, waar door de voorgenomen officiële ondertekening van het EER-ver- drag, zaterdag in Porto (Portu gal), in gevaar kwam. De con troverse ging over de vaststel ling van het aantal doorgaande vrachtwagenritten door Oosten rijk in 1991, dat als uitgangspunt moet dienen voor het aantal rit- machtigingen voor de komende 12 jaar. Oostenrijk wil de milieu vervuiling, veroorzaakt door de vrachtwagens, in die periode te rugbrengen met 60 procent. Het jaar '91 dient daarbij als ijkpunt. Maandag bleek dat Oostenrijk het aantal ritten had vastge steld op ongeveer 1,2 miljoen. De EG hield echter vast aan ruim 1,3 miljoen. Het duurde tot don derdagochtend vier uur voordat de Oostenrijkse transportminis ter Viktor Klima en EG-commis- saris Karei van Miert een com promis bereikten over een aan tal van 1,264 miljoen ritten. Het compromis moet nu nog goedge keurd worden door de andere EG-lidstaten. Het waren met name Nederland, Duitsland. Italië en België die grote bezwaren hadden tegen de opstelling van Oostenrijk. Deze landen dreigden het EER-ak- koord niet te zullen tekenen als Oostenrijk niet zou inbinden. LONDEN - Actievoerders van de milieuorganisatie Greenpeace hangen in de steigers rond het Britse par lementsgebouw met een spandoek waarop de tekst „Redt Nu de Ozonlaag" staat. Twee betogers bleven giste ren twee uur in hangmatten aan de steigers hangen voor ze zich op bevel van de politie per hijskraan op de grond lie ten zetten. Een derde actie voerder klauterde langs de steigers naar beneden. Greenpeace liet in een verkla ring weten dat de actie be doeld was ter ondersteuning van de Greenpeace-eis om chloorfluorkooK water (stoffen (cfk's) in koel- en airconditio ningsystemen te verbieden nu er voor elk gebruik ozon vriendelijke alternatieven voorhanden zijn. Produktie Japan zal de produktie en het gebruik van stoffen die de ozonlaag aantasten eind 1995 staken, hebben functionaris sen donderdag bekendge maakt. Daarmee volgt Japan het voorbeeld van de Europese Gemeenschap en de Verenig de Staten, die de verbodsda tum al eerder met vijf jaar hadden vervroegd. In mei 1989 hebben vertegen woordigers van 81 landen in Helsinki opgeroepen tot een verbod op het gebruik van cfk's vanaf het jaar 2000. De Japanse regering heeft be sloten de streefdatum voor een verbod van schadelijke stoffen met vijf jaar te ver vroegen, omdat inmiddels is gebleken dat de ozonlaag veel sneller verdwijnt dan was voorzien, maakte Uatataka Suda van het ministerie van handel bekend. foto EPA Het Amerikaanse leger gebruikt op dit moment overigens al Fok ker-vliegtuigen. Het parachutis tenteam de Golden Knights, eli tetroepen van de Amerikanen, hebben twee F-27's. ..Gebleken is dat het heel simpel is om de Fokker 50 aan te passen, waar door het toestel ook uitermate geschikt is om parachutisten af te werpen", aldus Fokker-zegs man Van Veen. Bij het VS-leger is er behoefte aan 18 tot 36 toestellen voor tac tische operaties, zoals het drop pen van parachutisten. Tijdens de Golfoorlog bleek er aan dit soort toestellen een groot tekort te bestaan. Volgens Van Veen kan er nog niet worden gespro ken over orders van het Ameri kaanse leger. Er is belangstel ling voor de F-50. maar er zijn ook concurrenten op de markt met dergelijke toestellen. Zorgenkindje De Fokker 50 is overigens het zorgenkindje van de vliegtuig bouwer. Het is een kwalitatief goed, maar vooral duur toestel dat veel moeilijker wordt ver kocht dan de succesvolle Fok ker 100. De verwachte door braak op de Amerikaanse markt is uitgebleven, terwijl de F-100 daar wel een succes is. De F-50 is ook aangeboden aan de Nederlandse luchtmacht, maar die heeft tot nu toe nog geen besluit genomen over aan schaf. De voorkeur van de lucht macht ging tot voor kort uit naar toestellen van buitenlandse fa brikaat. maar op uitdrukkelijk verzoek van de Tweede Kamer mag Fokker ook meedingen naar de order ne«.&ng(öl^^«ra»koai MOSKOU - Leden van de Moskouse militie dwingen een straathandelaar zijn stekje te ontruimen. Het stadsbestuur pakt sinds gisteren de verkopers op straten en pleinen har der aan. Wie geen vergunning heeft moet vertrekken. In het stadscentrum mag in het geheel geen 'kleinhandel' meer worden bedreven. foto Dmitri Korotayev/EPA ZAANDAM (ANP) - De toe komst ziet er goed uit voor Ver- kade. De ruim honderdjarige, na de overneming door de Brit se United Biscuits geconfron teerd met grote interne onrust, ziet goede kansen in een nieuwe opzet, waarin Verkade een lei dende rol gaat spelen in de ont wikkeling van de regio Benelux Rode Kruis in financiële moeilijkheden GENEVE (AP) - Het Internatio nale Comité van het Rode Kruis heeft donderdag bekendge maakt voor dit jaar tussen de 50 en 70 miljoen Zwitserse frank tekort te komen (tussen de 61 miljoen en 85,4 miljoen gulden). Volgens het economisch maga zine Cash, dat donderdag inging op de financiële situatie van de organisatie, kan het tekort wel 100 miljoen frank bedragen. De kosten van de operaties voor dit jaar werden op 530 miljoen frank geschat, de kosten van het hoofdkantoor in Geneve op nog eens 100 miljoen frank. Volgens de organisatie bestaat het ge vaar dat het aantal werkzaam heden moeten worden beperkt als er geen extra geld komt. Het Rode Kruis kan naar eigen zeg gen niet meer voor de toekomst maar alleen van dag tot dag be slissingen nemen. Het Rode Kruis verklaarde behalve aan de westerse donorlanden geld te gaan vragen aan landen als Tai wan en Zuid-Korea. /Frankrijk van McVitie, de bis cuitdochter van United Bis cuits. Een herstructurering die daarmee verband hield leidde tot grote ongerustheid bij het personeel over de werkgelegen heid in Zaandam. „Daar was geen enkele aanleiding toe", zei president-commissaris mr. O. Hattink woensdag tijdens een bijeenkomst. Ook de cijfers geven geen aanlei ding tot zorgen. De omzet van Verkade steeg vorig jaar van 338 miljoen naar 392 miljoen, een toeneming van 16 procent. De winst nam toe met 29 procent van 19,3 miljoen tot 24,9 mil joen. Ook de volumes groeiden aanzienlijk. Zo werd er 22 pro cent meer biscuits afgezet, ter wijl de afeet van zoutjes en wa fels groeide met respectievelijk 16 en 8 procent. Hattink ziet nog steeds geen problemen voor de werkgelegen heid, ook niet wanneer de werk- gelegenheidsgarantie die Uni ted Biscuits bij de overneming gaf, eind dit jaar afloopt. In Zaandam werken nu 750 men sen. Weliswaar is er sprake van een steeds verder gaande auto matisering, maar daartegenover staat dat de produktie zal blij ven groeien. Verkade heeft een zeer goede merkreputatie. Een merkbe- kendheidsonderzoek leverde Verkade een vijfde plaats op. na Sony, KLM, Heineken en Albert Heijn. maar vóór Coca Cola. Ver der heeft het bedrijf vaste voet in België en Frankrijk i Frankrijk is goed voor 40 procent van de om zet) en sterke posities in ver schillende marktsegmenten. BRUSSEL (ANP) - De relatief koge leeftijd van werknemers n de auto-industrie en de ver- Iplintering bij toeleveringsbe drijven vormen twee van de be langrijkste drempels voor de terdere uitbouw van de concur- ientie-positie in deze sector. Bat blijkt uit een rapport van EG-Commissaris Martin Ban- jemann (interne markt en in- iustrie) over de concurrentie positie van de Europese auto- ndustrie lot het jaar 2000. ie positie van de auto-fabrikan- ;n in de Gemeenschap is vol- ;ns Bangemann niet zorgwek- »nd te noemen, maar de groei ie deze sector de afgelopen pe- |ode heeft meegemaakt, zal de imende jaren afnemen. Om de mcurrentie-positie, met name ïgenover Japan. vast te houden verder uit te bouwen, zullen echter enkele zwakheden over wonnen moeten worden. Een daarvan is het ontbreken van voldoende flexibele, goed opgeleide werknemers, die zelf standig kunnen werken. De au tomobielsector. die nu naar schatting meer dan 2.5 miljoen mensen in dienst heeft, wil in de toekomst met minder mensen meer produceren. De relatief ho ge leeftijd van de werknemer in de Europese auto-industrie, die ligt tussen de 45 en 48 jaar, is daarvoor een handicap. Bange mann vreest dat zonder tijdig in grijpen forse werkloosheid kan ontstaan en tevens de concur rentiekracht wordt aangetast. Breken Onder het motto „voorkomen is beter dan genezen" wil Bange mann daarom breken met de traditionele rol die de Commis sie tot nu toe heeft gespeeld. De overleglijnen met industrie en vakbonden moeten aanzienlijk korter worden. In combinatie daarmee moet het de Commissie mogelijk worden gemaakt so ciale fondsen in te zetten nog voordat er sprake is van calami teiten. In het geval van de auto-indus trie doelt Bangemann op het on dersteunen van trainings-en om scholingsprojecten om te voor komen dat straks soms zeer laaggeschoolde arbeiders tot de categorie van langdurig werklo zen gaan behoren. „De fondsen worden nu vrijwel alleen ge bruikt voor symptoombestrij ding. Het is alsof je met een gie- tertje rondloopt en hier en daar wat water sproeit", aldus een woordvoerder van de commissa ris. In een toelichting op zijn rap port haast Bangemann zich te zeggen dat het niet de bedoeling is rijke autofabrikanten nog eens extra te spekken. Volgens de industrietak zelf is voor een grootschalig omscholings-en trainingsprogramma meer dan 1,6 miljard gulden nodig. Vol gens de commissaris zal de in dustrie zelf verreweg het groot ste gedeelte op tafel moeten leg gen. Toelevering Om het probleem van de ver snippering van de toeleverings bedrijven aan te pakken, staat Bangemann een grondige her structurering voor ogen. Verge leken met Japan loopt deze sec tor belangrijk achter, hetgeen een remmende invloed zal heb ben op de ontwikkelingen bin nen de autofabrieken zelf. De Commissie moet het samengaan van deze bedrijven stimuleren, alsmede de ontwikkeling van moderne, flexibele productie processen. zo meent Bange mann. Voorts wil hij de Commmissie een actievere rol laten spelen bij het vaststellen van urgente on derzoeksprojecten. Eventuele fi nanciële steun van de EG zou daarbij niet meer zozeer gericht moeten zijn op fundamenteel onderzoek, maar op marktge richt onderzoek, waarvan de re sultaten sneller in de praktijk kunnen worden gebracht. Voor stellen daartoe moeten zoveel mogelijk „van onderop" worden gedaan. Dealers Uit het rapport valt voorts op te maken dat de Commissie het ge bruik van exlusieve dealernet Brigitte Slot Mercedes. BMW, Audi. Saab. Volvo en vergelijkbare top merken van de Europese auto- industrie hadden tot voor kort iveinig te vrezen van de concur rentie uit Japan. De Japanners ivaren nauwelijks actief in het luxe tnarktsegmetit. De Euro peanen konden zich beroepen op een ijzersterke merktiaam en voelden zich onaantastbaar door de fabelachtige kwaliteit van hun dure auto's. Maar die mooie tijden zijn nu voorbij. De Japanners lijken zich, net als in de Verenigde Sta ten. te gaan toeleggen op de ver groting van het marktaandeel in de duurdere autoklasse. Top mensen van onder andere Mer cedes en BMW mengen zich op hun beurt in steeds scherpere bewoordingen in de economi sche oorlog met Japan. Onder tussen zijn ze hard bezig hun concurrentiepositie te verstevi gen. hetzij door interne reorga nisatie, dan loei via samenwer kingsovereenkomsten met Ja panse autoproducenten. Zoals bijvoorbeeld NedCar, het voor malige Volvo Car in Bom. dat nu deels eigendom is van Mitsubis hi. Voor het eerst in zijn honderdja rig bestaan kondigde Mercedes Benz deze week aan zijn perso neelsbestand fors te zullen in krimpen. In de komende twee jaar moet het aantal werkne mers in Duitsland met 20.000 verminderen tot 180.000. De per soneelsreductie bij Mercedes is onderdeel van een groot reorga nisatieplan. waarmee een kos tenbesparing van 10 tot 12 pro cent bereikt moet worden zon der dat de klant daar iets van merkt. Bestseller De kern van het probleem is dal Japanners betere auto's pro duceren legen lagere kosten, ook i?i het dure marktsegment. Dit is onomstotelijk komen vast te staan in een studie die de pres tigieuze Amerikaanse top-uni- versiteit. het M1T, Massachus- sets Institute of Technology, in 1990 publiceerde. De onderzoe kers hebben hun bevindingen vastgelegd in het boek „The Ma chine That Changed The World". Het is een spraakma kende bestseller met de even in gewikkelde als Amerikaanse on dertitel ..Based on a Massachus- sets Institute of Technology 5 million dollar-5 year study on the future of the automobile" Blijkens het boek zijn de ver schillen onrustbarend: in Eu ropa neemt assemblage van de zeer luxe auto's gemiddeld 57 uur in beslag (in het beste geval 37 uur en in het slechtste geval 110 uun. Vergelijkbare auto's in Japan worden ruim drie keer zo snel in elkaar gezetgemiddeld binnen 17 uur. Desondanks blijft het eindresultaat in Europa be neden peil. Terwijl de onderzoe kers van het MIT in Japan per honderd geassembleerde auto's 34 fouten ontdekten, telden zij in Europa gemiddeld 77 fouten per honderd auto's (207fouten in het slechtste geval en 26 fouten in het allerbeste geval). Bij een fabriek in Duitsland - de lezer mag raden welke dat is - ontdekten de Amerikanen tot hun stomme verbazing een enor me hal ivaarin een klein leger technici in witte laboratorium- jassen druk doende ivas fouten in voltooide auto's te herstellen. Een derde van de tijd en moeite van het assemblageproces werd in deze hal overgedaan. ..De Duitse autofabriek besteedt net zoveel tijd om de problemen die ze in een eerder stadium zelf ge creëerd had op te lossen, als de Japanners nodig hebben om een bijna perfecte auto in elkaar te zetten", aldus het boek. Waarom? Hoe doen de Japanners dat? Ze hebben een produktiemethode ontwikkeld die de Amerikaanse onderzoekers het predikaat 'Lean Production' gaven - zeg maar: slank&lenig-produktie. Hoogste doel is het voorkomen van fouten. Als er toch een ont dekt wordt, gaat men conse quent op zoek naar de eigenlijke oorzaak, al ligt die nog zo ver te rug in het produktieproces. Een vuistregel van dc Japanners is. datje vijf keer "Waarom?' moet vragen voordal je weet ivaar het probleem vandaan komt. Ook de Europese autofabrikan ten zoeken nu een oplossing in de richting van een slank&lenig -produktie. Dat blijkt wel uit de opmerking die de Daimlcr-Benz -topman deze iveek maakte. Hij zei dat het „overtollige vet" bij het produktieproces van Merce des moet worden weggesneden. Dat doet toch alleszins denken aan een vermageringskuur. ..The Machine That Changed The World" is verplichte kost voor elke belegger. Vanwege zijn opzienbarende conclusies, maar zeker ook vanwege de grote in vloed van het boek op de nieuive generatie managers, zowel bin nen als buiten de automobielin dustrie. ..Die Zweite Revolution der Autoindustrie", zoals het boek in het Duits heet, staat niet voor niets al geruime tijd num mer één in de top-20 van de ma nagementboeken van het Duitse blad Wirtschaftswoche. Voor beleggers is het moment aangebroken auto-aandelen te kopen. Een economische ople ving is in het vooruitzicht. Dit zal leiden tot stijgende inkomens en een groter optimisme bij bedrij ven en consumenten. De ver koop van auto's zal aantrekken en daardoor zullen de winsten in de auto-industrie verbeteren, ook in Europa. Mondjesmaat Tegelijkertijd moeten beleggers rekening houden met de gevol gen van de openstelling van de Europese automarkt. In het jaar 2000 mogen geen beperkingen meer bestaan voor de import van auto's uit Japan. Vooral in Frankrijk. Spanje en Italië kan dat nog tot een hevige concur rentieslag leiden. Deze landen laten nu nog maar mondjesmaat Japanse auto's toe. Ook de producenten in het dure marktsegment kunnen nog een gevoelige knauw vertoachten als ze niet tijdig overschakelen op een slank en lenig-produktie. Brigitte Slot is werkzaam bij het In stitute for Research and Investment Services (IRIS), een samenwer kingsverband tussen de Robeco Groep en de Rabobunk. Beursrubriek genomineerd voor persprijs DEN HAAG (GPD) - De rubriek Beurseffecten van Brigitte Slot. die wekelijks in de PZC ver schijnt op de pagina financien en economie, is door een jury van vijf financieel deskundigen genomineerd voor de Finan ciële Persprijs. Deze is inge steld door het bestuur van de Amsterdamse Effectenbeurs en heeft tot doel waardering uit te spreken voor publikaties over de werking van de beurs en de Nederlandse kapitaalmarkt. De prijs bedraagt 10.000 gulden. De genomineerde rubriek gaat wekelijks in op zaken die met ef fecten. beurzen, internationale economie, valuta en beleggin gen hebben te maken, wars van het ontoegankelijke financiële jargon dat in beurskringen vaak gebruikelijk is. Behalve in de PZC verschijnt Beurseffecten in een groot aan tal andere regionale kranten die aangesloten zijn bij de Gemeen schappelijke Pers Dienst (GPD). De schrijfster (28) is als econoom werkzaam bij het Institute for Research and Investment Servi ces. een samenwerkingsverband van de Robeco Groep en de Ra bobank. Op dinsdag 26 mei wordt bekend of zij de Finan ciële Persprijs inderdaad heeft gewonnen. Brigitte Slot moet het opnemen tegen twee andere inzendingen die zijn genomi neerd: de serie Money Managers van P. van Engen, gepubliceerd in Intermagazine en de columns van P.M. Koster in De Telegraaf. werken tot het eind van de eeuw zal laten voortbestaan. Formeel loopt deze regeling, die goedko pere parallelimport van auto's moet tegengaan, in juni 1995 af Met name de consumentenorga nisaties willen dat de regeling snel verdwijnt. Maar volgens Bangemann zijn deze dealemetwerken nog nodig om samen met het herenak koord met Japan over de 'vrij willige' exportbeperking naar Europa, te kunnen zorgen voor een enigzins beschermde over gangsperiode tot het jaar 2000. Daarna moet de Europese auto industrie in staat worden geacht de concurrentie met Japan vo luit aan te kunnen. Het schrap pen van de regeling zou controle op het aantal ingevoerde auto's van Japanse merken aanzienlijk bemoeilijken. NEW DELHI (IPS) - Alle bezit tingen van de Amerikaanse multinational Union Carbide in India zijn in beslag genomen. Dit gebeurde donderdag op last van rechter Gulab Sharma in Bhopal. Deze gaf ook opdracht beslag te leggen op het aandeel van Union Carbide in haar In diase dochteronderneming, dat 50,9 procent bedraagt. De uitspraak van de Indiase rechter volgde op berichten eer der deze maand dat het bedrijf van plan was alle bezittingen in India te verkopen. Zo zou de on derneming zich kunnen ontdoen van aanspraken op schadever goeding De rechter wil voorko men dat de onderneming alsnog haar aandelen dumpt om zo te proberen aan haar verantwoor delijkheid te ontkomen. Het hoofdkwartier van Union Carbide in Danbury, Connecti cut, zei vorige maand dat het zijn Indiase aandeel van de hand wilde doen om 17 miljoen dollar te steken in de bouw van een speciaal ziekenhuis waar de slachtoffers kunnen worden ver pleegd. Rechter Sharma beval in maart de uitlevering van de voorma- lige directeur van Union Car bide, Warren Anderson. Hij moet in India terecht staan voor de giframp in Bhopal. Tussen In dia en de Verenigde Staten be staat een uitleveringsverdrag. In 1984 kwamen 4000 mensen om toen giftige gassen vrijkwa men na explosies in de Union Carbide fabriek in Bhopal. Dui zenden mensen raakten voor hun leven gehandicapt. interieur - design scheldestraat 25-29 vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 7