Fokker bewerkt luchtmacht VS
k lilii
■""IMP
altena
PZC
Slanke produktie
Studie bij
naar lood-
Principe-akkoord
EG en Oostenrijk
over transitoverkeer
III II III II III II II
peuters
belasting
In de steigers voor ozonlaag
Verkade: toekomst
ziet er goed uit
EG wil auto-industrie helpen zwakke punten te versterken
Inbeslagname bezit
Union Carbide India
binnen- en buitenland
7
Ontwikkeling van militaire radar-versie F50
relatieringen
Moskouse straathandel
VRIJDAG 1 MEI 1992
SCHIPHOL (GPD) - Fokker is
bezig met de ontwikkeling van
militaire uitvoeringen van de
F50. Met het oog op de Ameri
kaanse markt worden plannen
imtwikkeld om het toestel ge
te maken als verken
ningsvliegtuig. Ook is het ge
knipt om parachutisten te drop
pen. De plannen zijn onlangs ge
presenteerd op een vliegtuig
show in Atlanta.
Het radarvliegtuig, dat Fokker
onder de naam KingBird 2E
heeft aangeboden, is in feite een
kleinere uitvoering van de be
kende Awacs. radarvliegtuigen
van Boeing. Het toestel is al ge
test in de windtunnel op Schip
hol. Bovendien heeft de Neder-
Heerlen igpd) - De ggd
Oostelijk Zuid-Limburg start
binnenkort een onderzoek naar
jle aanwezigheid van de giftige
stoffen lood en polycyclische
aromatische koolwaterstoffen
roak's) bij jonge kinderen. Het
pat om peuters tussen een en
fes jaar.
flet vergelijkende onderzoek,
waaraan ook de GG en GD in
Amsterdam en de GGD van Fle
voland en Rotterdam meewer
ken. wordt in Limburg op drie
plaatsen uitgevoerd. Het doel
van het onderzoek is de li-
phaamsbelasting van de groe
pen kinderen uit verschilende
ümgevingssituaties in Neder
land met elkaar te vergelijken.
Daarbij wordt onderzocht of bij
voorbeeld het wel of niet wonen
op een verontreinigde bodem
Van invloed is.
BRUSSEL (ANP) - De Europese
Commissie heeft woensdag-
pacht in een marathon-vergade-
fing overeenstemming bereikt
(net Oostenrijk over een ak
koord voor het vrachtvervoer
jioor de Alpen. De overeen
komst is onderdeel van het ver-
jlrag voor de vorming van een
prote Europese vrijhandelszone
De topmusical
van dit seizoen
bij u om de hoek
5 t/m 9 mei
Schouwburg De Kring
ROOSENDAAL
reserveren 01650-37155
landse vliegtuigfabrikant het
Amerikaanse leger het toestel
ook in andere versies gepresen
teerd. zoals voor het droppen
van parachutisten en vrachtver
voer.
Woordvoerder B. van Veen be
vestigt de plannen van de Neder
landse vliegtuigfabrikant voor
militaire versies van de Fokker
50. „Veertig procent van de F-27
wordt gebruikt voor wat anders
dan burgerluchtvaart. VIP-toe-
stellen, militaire transporten en
dat soort dingen. Die markt wil
len we met de F-50 ook op", al
dus Van Veen. Het toestel is al
onder de naam Maritime Enfor
cer verkocht aan de marine van
Singapore als onderzeeboot-be
strijder
Voordat u per ongeluk elders 'iets' koopt...
De mooiste en goedkoopste akoestische
piano 's van Nederland staan bi j:
"nieuw!! Arie A. Keijzer
Bernstein klavierspecialist 01113-:
2950,— Kerkstraat 14a 3028
Bruinisse
inkoop verkoop verhuur reparatie
stemmen vervoer revisie taxatie
Onder andere Het Geuldal is
voor het onderzoek uitgekozen
omdat daar langs de uiterwaar
den van het riviertje al geruime
tijd verhoogde concentraties
lood worden aangetroffen, af
komstig uit België. Maar ook via
uitlaatgassen van auto's kan
lood het lichaam binnendrin
gen. Dat wordt tijdens het pro
ject in de binnensteden van Rot
terdam en Amsterdam onder
zocht. De verwachting is dat
door de terugdringing van lood
in de benzine het loodgehalte in
de lucht minder is dan tien jaar
geleden toen een eerste onder
zoek werd gedaan.
De GGD van Flevoland is bij het
onderzoek betrokken vanwege
het relatief schone milieu in die
regio. De resultaten van de on
derzoeken zullen pas in de loop
van 1993 bekend worden.
(EER) tussen de lidstaten van
de Europese Gemeenschap en
de landen van de Europese Vrij
handelsassociatie (EVA).
Begin deze week werd bekend
dat Oostenrijk weer problemen
maakte over het akkoord, waar
door de voorgenomen officiële
ondertekening van het EER-ver-
drag, zaterdag in Porto (Portu
gal), in gevaar kwam. De con
troverse ging over de vaststel
ling van het aantal doorgaande
vrachtwagenritten door Oosten
rijk in 1991, dat als uitgangspunt
moet dienen voor het aantal rit-
machtigingen voor de komende
12 jaar. Oostenrijk wil de milieu
vervuiling, veroorzaakt door de
vrachtwagens, in die periode te
rugbrengen met 60 procent. Het
jaar '91 dient daarbij als ijkpunt.
Maandag bleek dat Oostenrijk
het aantal ritten had vastge
steld op ongeveer 1,2 miljoen. De
EG hield echter vast aan ruim
1,3 miljoen. Het duurde tot don
derdagochtend vier uur voordat
de Oostenrijkse transportminis
ter Viktor Klima en EG-commis-
saris Karei van Miert een com
promis bereikten over een aan
tal van 1,264 miljoen ritten. Het
compromis moet nu nog goedge
keurd worden door de andere
EG-lidstaten.
Het waren met name Nederland,
Duitsland. Italië en België die
grote bezwaren hadden tegen de
opstelling van Oostenrijk. Deze
landen dreigden het EER-ak-
koord niet te zullen tekenen als
Oostenrijk niet zou inbinden.
LONDEN - Actievoerders
van de milieuorganisatie
Greenpeace hangen in de
steigers rond het Britse par
lementsgebouw met een
spandoek waarop de tekst
„Redt Nu de Ozonlaag" staat.
Twee betogers bleven giste
ren twee uur in hangmatten
aan de steigers hangen voor
ze zich op bevel van de politie
per hijskraan op de grond lie
ten zetten. Een derde actie
voerder klauterde langs de
steigers naar beneden.
Greenpeace liet in een verkla
ring weten dat de actie be
doeld was ter ondersteuning
van de Greenpeace-eis om
chloorfluorkooK water (stoffen
(cfk's) in koel- en airconditio
ningsystemen te verbieden
nu er voor elk gebruik ozon
vriendelijke alternatieven
voorhanden zijn.
Produktie
Japan zal de produktie en het
gebruik van stoffen die de
ozonlaag aantasten eind 1995
staken, hebben functionaris
sen donderdag bekendge
maakt.
Daarmee volgt Japan het
voorbeeld van de Europese
Gemeenschap en de Verenig
de Staten, die de verbodsda
tum al eerder met vijf jaar
hadden vervroegd.
In mei 1989 hebben vertegen
woordigers van 81 landen in
Helsinki opgeroepen tot een
verbod op het gebruik van
cfk's vanaf het jaar 2000.
De Japanse regering heeft be
sloten de streefdatum voor
een verbod van schadelijke
stoffen met vijf jaar te ver
vroegen, omdat inmiddels is
gebleken dat de ozonlaag veel
sneller verdwijnt dan was
voorzien, maakte Uatataka
Suda van het ministerie van
handel bekend. foto EPA
Het Amerikaanse leger gebruikt
op dit moment overigens al Fok
ker-vliegtuigen. Het parachutis
tenteam de Golden Knights, eli
tetroepen van de Amerikanen,
hebben twee F-27's. ..Gebleken
is dat het heel simpel is om de
Fokker 50 aan te passen, waar
door het toestel ook uitermate
geschikt is om parachutisten af
te werpen", aldus Fokker-zegs
man Van Veen.
Bij het VS-leger is er behoefte
aan 18 tot 36 toestellen voor tac
tische operaties, zoals het drop
pen van parachutisten. Tijdens
de Golfoorlog bleek er aan dit
soort toestellen een groot tekort
te bestaan. Volgens Van Veen
kan er nog niet worden gespro
ken over orders van het Ameri
kaanse leger. Er is belangstel
ling voor de F-50. maar er zijn
ook concurrenten op de markt
met dergelijke toestellen.
Zorgenkindje
De Fokker 50 is overigens het
zorgenkindje van de vliegtuig
bouwer. Het is een kwalitatief
goed, maar vooral duur toestel
dat veel moeilijker wordt ver
kocht dan de succesvolle Fok
ker 100. De verwachte door
braak op de Amerikaanse markt
is uitgebleven, terwijl de F-100
daar wel een succes is.
De F-50 is ook aangeboden aan
de Nederlandse luchtmacht,
maar die heeft tot nu toe nog
geen besluit genomen over aan
schaf. De voorkeur van de lucht
macht ging tot voor kort uit naar
toestellen van buitenlandse fa
brikaat. maar op uitdrukkelijk
verzoek van de Tweede Kamer
mag Fokker ook meedingen
naar de order
ne«.&ng(öl^^«ra»koai
MOSKOU - Leden van de Moskouse militie dwingen een
straathandelaar zijn stekje te ontruimen. Het stadsbestuur
pakt sinds gisteren de verkopers op straten en pleinen har
der aan. Wie geen vergunning heeft moet vertrekken. In het
stadscentrum mag in het geheel geen 'kleinhandel' meer
worden bedreven. foto Dmitri Korotayev/EPA
ZAANDAM (ANP) - De toe
komst ziet er goed uit voor Ver-
kade. De ruim honderdjarige,
na de overneming door de Brit
se United Biscuits geconfron
teerd met grote interne onrust,
ziet goede kansen in een nieuwe
opzet, waarin Verkade een lei
dende rol gaat spelen in de ont
wikkeling van de regio Benelux
Rode Kruis
in financiële
moeilijkheden
GENEVE (AP) - Het Internatio
nale Comité van het Rode Kruis
heeft donderdag bekendge
maakt voor dit jaar tussen de 50
en 70 miljoen Zwitserse frank
tekort te komen (tussen de 61
miljoen en 85,4 miljoen gulden).
Volgens het economisch maga
zine Cash, dat donderdag inging
op de financiële situatie van de
organisatie, kan het tekort wel
100 miljoen frank bedragen.
De kosten van de operaties voor
dit jaar werden op 530 miljoen
frank geschat, de kosten van het
hoofdkantoor in Geneve op nog
eens 100 miljoen frank. Volgens
de organisatie bestaat het ge
vaar dat het aantal werkzaam
heden moeten worden beperkt
als er geen extra geld komt. Het
Rode Kruis kan naar eigen zeg
gen niet meer voor de toekomst
maar alleen van dag tot dag be
slissingen nemen. Het Rode
Kruis verklaarde behalve aan de
westerse donorlanden geld te
gaan vragen aan landen als Tai
wan en Zuid-Korea.
/Frankrijk van McVitie, de bis
cuitdochter van United Bis
cuits. Een herstructurering die
daarmee verband hield leidde
tot grote ongerustheid bij het
personeel over de werkgelegen
heid in Zaandam. „Daar was
geen enkele aanleiding toe", zei
president-commissaris mr. O.
Hattink woensdag tijdens een
bijeenkomst.
Ook de cijfers geven geen aanlei
ding tot zorgen. De omzet van
Verkade steeg vorig jaar van
338 miljoen naar 392 miljoen,
een toeneming van 16 procent.
De winst nam toe met 29 procent
van 19,3 miljoen tot 24,9 mil
joen. Ook de volumes groeiden
aanzienlijk. Zo werd er 22 pro
cent meer biscuits afgezet, ter
wijl de afeet van zoutjes en wa
fels groeide met respectievelijk
16 en 8 procent.
Hattink ziet nog steeds geen
problemen voor de werkgelegen
heid, ook niet wanneer de werk-
gelegenheidsgarantie die Uni
ted Biscuits bij de overneming
gaf, eind dit jaar afloopt. In
Zaandam werken nu 750 men
sen. Weliswaar is er sprake van
een steeds verder gaande auto
matisering, maar daartegenover
staat dat de produktie zal blij
ven groeien.
Verkade heeft een zeer goede
merkreputatie. Een merkbe-
kendheidsonderzoek leverde
Verkade een vijfde plaats op. na
Sony, KLM, Heineken en Albert
Heijn. maar vóór Coca Cola. Ver
der heeft het bedrijf vaste voet in
België en Frankrijk i Frankrijk is
goed voor 40 procent van de om
zet) en sterke posities in ver
schillende marktsegmenten.
BRUSSEL (ANP) - De relatief
koge leeftijd van werknemers
n de auto-industrie en de ver-
Iplintering bij toeleveringsbe
drijven vormen twee van de be
langrijkste drempels voor de
terdere uitbouw van de concur-
ientie-positie in deze sector.
Bat blijkt uit een rapport van
EG-Commissaris Martin Ban-
jemann (interne markt en in-
iustrie) over de concurrentie
positie van de Europese auto-
ndustrie lot het jaar 2000.
ie positie van de auto-fabrikan-
;n in de Gemeenschap is vol-
;ns Bangemann niet zorgwek-
»nd te noemen, maar de groei
ie deze sector de afgelopen pe-
|ode heeft meegemaakt, zal de
imende jaren afnemen. Om de
mcurrentie-positie, met name
ïgenover Japan. vast te houden
verder uit te bouwen, zullen
echter enkele zwakheden over
wonnen moeten worden.
Een daarvan is het ontbreken
van voldoende flexibele, goed
opgeleide werknemers, die zelf
standig kunnen werken. De au
tomobielsector. die nu naar
schatting meer dan 2.5 miljoen
mensen in dienst heeft, wil in de
toekomst met minder mensen
meer produceren. De relatief ho
ge leeftijd van de werknemer in
de Europese auto-industrie, die
ligt tussen de 45 en 48 jaar, is
daarvoor een handicap. Bange
mann vreest dat zonder tijdig in
grijpen forse werkloosheid kan
ontstaan en tevens de concur
rentiekracht wordt aangetast.
Breken
Onder het motto „voorkomen is
beter dan genezen" wil Bange
mann daarom breken met de
traditionele rol die de Commis
sie tot nu toe heeft gespeeld. De
overleglijnen met industrie en
vakbonden moeten aanzienlijk
korter worden. In combinatie
daarmee moet het de Commissie
mogelijk worden gemaakt so
ciale fondsen in te zetten nog
voordat er sprake is van calami
teiten.
In het geval van de auto-indus
trie doelt Bangemann op het on
dersteunen van trainings-en om
scholingsprojecten om te voor
komen dat straks soms zeer
laaggeschoolde arbeiders tot de
categorie van langdurig werklo
zen gaan behoren. „De fondsen
worden nu vrijwel alleen ge
bruikt voor symptoombestrij
ding. Het is alsof je met een gie-
tertje rondloopt en hier en daar
wat water sproeit", aldus een
woordvoerder van de commissa
ris.
In een toelichting op zijn rap
port haast Bangemann zich te
zeggen dat het niet de bedoeling
is rijke autofabrikanten nog
eens extra te spekken. Volgens
de industrietak zelf is voor een
grootschalig omscholings-en
trainingsprogramma meer dan
1,6 miljard gulden nodig. Vol
gens de commissaris zal de in
dustrie zelf verreweg het groot
ste gedeelte op tafel moeten leg
gen.
Toelevering
Om het probleem van de ver
snippering van de toeleverings
bedrijven aan te pakken, staat
Bangemann een grondige her
structurering voor ogen. Verge
leken met Japan loopt deze sec
tor belangrijk achter, hetgeen
een remmende invloed zal heb
ben op de ontwikkelingen bin
nen de autofabrieken zelf. De
Commissie moet het samengaan
van deze bedrijven stimuleren,
alsmede de ontwikkeling van
moderne, flexibele productie
processen. zo meent Bange
mann.
Voorts wil hij de Commmissie
een actievere rol laten spelen bij
het vaststellen van urgente on
derzoeksprojecten. Eventuele fi
nanciële steun van de EG zou
daarbij niet meer zozeer gericht
moeten zijn op fundamenteel
onderzoek, maar op marktge
richt onderzoek, waarvan de re
sultaten sneller in de praktijk
kunnen worden gebracht. Voor
stellen daartoe moeten zoveel
mogelijk „van onderop" worden
gedaan.
Dealers
Uit het rapport valt voorts op te
maken dat de Commissie het ge
bruik van exlusieve dealernet
Brigitte Slot
Mercedes. BMW, Audi. Saab.
Volvo en vergelijkbare top
merken van de Europese auto-
industrie hadden tot voor kort
iveinig te vrezen van de concur
rentie uit Japan. De Japanners
ivaren nauwelijks actief in het
luxe tnarktsegmetit. De Euro
peanen konden zich beroepen
op een ijzersterke merktiaam en
voelden zich onaantastbaar
door de fabelachtige kwaliteit
van hun dure auto's.
Maar die mooie tijden zijn nu
voorbij. De Japanners lijken
zich, net als in de Verenigde Sta
ten. te gaan toeleggen op de ver
groting van het marktaandeel in
de duurdere autoklasse. Top
mensen van onder andere Mer
cedes en BMW mengen zich op
hun beurt in steeds scherpere
bewoordingen in de economi
sche oorlog met Japan. Onder
tussen zijn ze hard bezig hun
concurrentiepositie te verstevi
gen. hetzij door interne reorga
nisatie, dan loei via samenwer
kingsovereenkomsten met Ja
panse autoproducenten. Zoals
bijvoorbeeld NedCar, het voor
malige Volvo Car in Bom. dat nu
deels eigendom is van Mitsubis
hi.
Voor het eerst in zijn honderdja
rig bestaan kondigde Mercedes
Benz deze week aan zijn perso
neelsbestand fors te zullen in
krimpen. In de komende twee
jaar moet het aantal werkne
mers in Duitsland met 20.000
verminderen tot 180.000. De per
soneelsreductie bij Mercedes is
onderdeel van een groot reorga
nisatieplan. waarmee een kos
tenbesparing van 10 tot 12 pro
cent bereikt moet worden zon
der dat de klant daar iets van
merkt.
Bestseller
De kern van het probleem is dal
Japanners betere auto's pro
duceren legen lagere kosten,
ook i?i het dure marktsegment.
Dit is onomstotelijk komen vast
te staan in een studie die de pres
tigieuze Amerikaanse top-uni-
versiteit. het M1T, Massachus-
sets Institute of Technology, in
1990 publiceerde. De onderzoe
kers hebben hun bevindingen
vastgelegd in het boek „The Ma
chine That Changed The
World". Het is een spraakma
kende bestseller met de even in
gewikkelde als Amerikaanse on
dertitel ..Based on a Massachus-
sets Institute of Technology 5
million dollar-5 year study on
the future of the automobile"
Blijkens het boek zijn de ver
schillen onrustbarend: in Eu
ropa neemt assemblage van de
zeer luxe auto's gemiddeld 57
uur in beslag (in het beste geval
37 uur en in het slechtste geval
110 uun. Vergelijkbare auto's in
Japan worden ruim drie keer zo
snel in elkaar gezetgemiddeld
binnen 17 uur. Desondanks blijft
het eindresultaat in Europa be
neden peil. Terwijl de onderzoe
kers van het MIT in Japan per
honderd geassembleerde auto's
34 fouten ontdekten, telden zij in
Europa gemiddeld 77 fouten per
honderd auto's (207fouten in het
slechtste geval en 26 fouten in
het allerbeste geval).
Bij een fabriek in Duitsland - de
lezer mag raden welke dat is -
ontdekten de Amerikanen tot
hun stomme verbazing een enor
me hal ivaarin een klein leger
technici in witte laboratorium-
jassen druk doende ivas fouten
in voltooide auto's te herstellen.
Een derde van de tijd en moeite
van het assemblageproces werd
in deze hal overgedaan. ..De
Duitse autofabriek besteedt net
zoveel tijd om de problemen die
ze in een eerder stadium zelf ge
creëerd had op te lossen, als de
Japanners nodig hebben om een
bijna perfecte auto in elkaar te
zetten", aldus het boek.
Waarom?
Hoe doen de Japanners dat? Ze
hebben een produktiemethode
ontwikkeld die de Amerikaanse
onderzoekers het predikaat
'Lean Production' gaven - zeg
maar: slank&lenig-produktie.
Hoogste doel is het voorkomen
van fouten. Als er toch een ont
dekt wordt, gaat men conse
quent op zoek naar de eigenlijke
oorzaak, al ligt die nog zo ver te
rug in het produktieproces. Een
vuistregel van dc Japanners is.
datje vijf keer "Waarom?' moet
vragen voordal je weet ivaar het
probleem vandaan komt.
Ook de Europese autofabrikan
ten zoeken nu een oplossing in
de richting van een slank&lenig
-produktie. Dat blijkt wel uit de
opmerking die de Daimlcr-Benz
-topman deze iveek maakte. Hij
zei dat het „overtollige vet" bij
het produktieproces van Merce
des moet worden weggesneden.
Dat doet toch alleszins denken
aan een vermageringskuur.
..The Machine That Changed
The World" is verplichte kost
voor elke belegger. Vanwege zijn
opzienbarende conclusies, maar
zeker ook vanwege de grote in
vloed van het boek op de nieuive
generatie managers, zowel bin
nen als buiten de automobielin
dustrie. ..Die Zweite Revolution
der Autoindustrie", zoals het
boek in het Duits heet, staat niet
voor niets al geruime tijd num
mer één in de top-20 van de ma
nagementboeken van het Duitse
blad Wirtschaftswoche.
Voor beleggers is het moment
aangebroken auto-aandelen te
kopen. Een economische ople
ving is in het vooruitzicht. Dit zal
leiden tot stijgende inkomens en
een groter optimisme bij bedrij
ven en consumenten. De ver
koop van auto's zal aantrekken
en daardoor zullen de winsten in
de auto-industrie verbeteren,
ook in Europa.
Mondjesmaat
Tegelijkertijd moeten beleggers
rekening houden met de gevol
gen van de openstelling van de
Europese automarkt. In het jaar
2000 mogen geen beperkingen
meer bestaan voor de import
van auto's uit Japan. Vooral in
Frankrijk. Spanje en Italië kan
dat nog tot een hevige concur
rentieslag leiden. Deze landen
laten nu nog maar mondjesmaat
Japanse auto's toe.
Ook de producenten in het dure
marktsegment kunnen nog een
gevoelige knauw vertoachten
als ze niet tijdig overschakelen
op een slank en lenig-produktie.
Brigitte Slot is werkzaam bij het In
stitute for Research and Investment
Services (IRIS), een samenwer
kingsverband tussen de Robeco
Groep en de Rabobunk.
Beursrubriek
genomineerd
voor persprijs
DEN HAAG (GPD) - De rubriek
Beurseffecten van Brigitte Slot.
die wekelijks in de PZC ver
schijnt op de pagina financien
en economie, is door een jury
van vijf financieel deskundigen
genomineerd voor de Finan
ciële Persprijs. Deze is inge
steld door het bestuur van de
Amsterdamse Effectenbeurs en
heeft tot doel waardering uit te
spreken voor publikaties over
de werking van de beurs en de
Nederlandse kapitaalmarkt. De
prijs bedraagt 10.000 gulden.
De genomineerde rubriek gaat
wekelijks in op zaken die met ef
fecten. beurzen, internationale
economie, valuta en beleggin
gen hebben te maken, wars van
het ontoegankelijke financiële
jargon dat in beurskringen vaak
gebruikelijk is.
Behalve in de PZC verschijnt
Beurseffecten in een groot aan
tal andere regionale kranten die
aangesloten zijn bij de Gemeen
schappelijke Pers Dienst (GPD).
De schrijfster (28) is als econoom
werkzaam bij het Institute for
Research and Investment Servi
ces. een samenwerkingsverband
van de Robeco Groep en de Ra
bobank. Op dinsdag 26 mei
wordt bekend of zij de Finan
ciële Persprijs inderdaad heeft
gewonnen. Brigitte Slot moet
het opnemen tegen twee andere
inzendingen die zijn genomi
neerd: de serie Money Managers
van P. van Engen, gepubliceerd
in Intermagazine en de columns
van P.M. Koster in De Telegraaf.
werken tot het eind van de eeuw
zal laten voortbestaan. Formeel
loopt deze regeling, die goedko
pere parallelimport van auto's
moet tegengaan, in juni 1995 af
Met name de consumentenorga
nisaties willen dat de regeling
snel verdwijnt.
Maar volgens Bangemann zijn
deze dealemetwerken nog nodig
om samen met het herenak
koord met Japan over de 'vrij
willige' exportbeperking naar
Europa, te kunnen zorgen voor
een enigzins beschermde over
gangsperiode tot het jaar 2000.
Daarna moet de Europese auto
industrie in staat worden geacht
de concurrentie met Japan vo
luit aan te kunnen. Het schrap
pen van de regeling zou controle
op het aantal ingevoerde auto's
van Japanse merken aanzienlijk
bemoeilijken.
NEW DELHI (IPS) - Alle bezit
tingen van de Amerikaanse
multinational Union Carbide in
India zijn in beslag genomen.
Dit gebeurde donderdag op last
van rechter Gulab Sharma in
Bhopal. Deze gaf ook opdracht
beslag te leggen op het aandeel
van Union Carbide in haar In
diase dochteronderneming, dat
50,9 procent bedraagt.
De uitspraak van de Indiase
rechter volgde op berichten eer
der deze maand dat het bedrijf
van plan was alle bezittingen in
India te verkopen. Zo zou de on
derneming zich kunnen ontdoen
van aanspraken op schadever
goeding De rechter wil voorko
men dat de onderneming alsnog
haar aandelen dumpt om zo te
proberen aan haar verantwoor
delijkheid te ontkomen.
Het hoofdkwartier van Union
Carbide in Danbury, Connecti
cut, zei vorige maand dat het
zijn Indiase aandeel van de hand
wilde doen om 17 miljoen dollar
te steken in de bouw van een
speciaal ziekenhuis waar de
slachtoffers kunnen worden ver
pleegd.
Rechter Sharma beval in maart
de uitlevering van de voorma-
lige directeur van Union Car
bide, Warren Anderson. Hij
moet in India terecht staan voor
de giframp in Bhopal. Tussen In
dia en de Verenigde Staten be
staat een uitleveringsverdrag.
In 1984 kwamen 4000 mensen
om toen giftige gassen vrijkwa
men na explosies in de Union
Carbide fabriek in Bhopal. Dui
zenden mensen raakten voor
hun leven gehandicapt.
interieur - design
scheldestraat 25-29 vlissingen