Een dikke nek heeft hij nooit gekregen Er is veel slechtheid Het publiek moet zweten Armenië door de tranen heen Femme fatale Kim Basinger Het 4 mei project Jazzfunk van Defunkt kunst cultuur vrijdag 1 ME11992 19 Dat legde de basis voor zijn car rière. Hij kwam in contact met de grootsten uit de jazzwereld. Toen pas nam hij de bijnaam 'Toots' aan, naar die van de sa xofonist Toots Mandello. Na een jaar speelde Toots al in het or kest van Benny Goodman, het begin van zijn succesverhaal. Daarna speelde hij met groten als Grapelli en Django Rein- hardt, die hem ook nog de gitaar leerde bespelen. Ook speelde hij met Charlie Par ker. George Shearing en Miles Davis. Zijn 'Bluesette werd een wereldhit. Later volgden de popartiesten, die graag een be roep op hem deden. Stevie Won der beschouwt hem als zijn voorbeeld, maar Toots begeleid de ook Paul Simon. Billy Joel en Michael Jackson, al ging het soms maar om een paar referein- tjes. Hij speelde ook in Carnegie Hall. Een 'dikke nek', zoals de Belgen zeggen, heeft hij er niet door ge kregen. Als hij het leuk vindt speelt hij ook net zo goed voor niks. Hij woont deels in New York. deels in Grimbergen bij Brussel. Geregeld wipt hij even over naar Brussel om er te spe len, zoals volgende maand in de Brusselse Jazz Rallye, of om Vlaamse artiesten zoals Johan Verminnen te begeleiden. De keizer van het mondmuziekske. fotoCamileSchelstraete Hans de Bruijn Stephane Grapelli noemde hem ooit „de muzikant die met het kleinste instrument de grootste muziek maakt". Een andere bewonderaar had het over Zonder concurrentie is hij Belgié's beroemdste zoon. Op alle continenten is zijn naam bekend en speelt men zijn muziek. En onder die 'men' ho ren vele groten uit de jazz- en de popmuziek. Deze week werd Jean-Baptiste Thielemans zeventig jaar. Maar zo kent niemand hem. Wel als 'Toots'. Grijs haar inmiddels, maar onmiskenbaar Toots. met zijn donkere bril en het dunne snorretje. Vorig weekeinde was In een Parijse hotelsuite zit Kim Basinger erbij als de onschuld zelve. Als 'the cat who ate the ca nary'. zoals ze in het Engels zeg gen. Final Analysis-regisseur Phil Joanou deelt het aanhalige gezel schap van de blondine uit Georgia: een vrolijke zenuwpees. Ze blijkt warempel haar wilde haren te heb ben geknipt. Zo maar voor de ver andering of in verband met een nieuwe filmrol? Kim Basinger: „Vanwege een nieuwe rol èn omdat ik het een goed idee vond. Emotioneel heb ik al twee jaar geleden afstand ge daan van dat lange haar. Ik kon al leen geen goede schaar vinden op het goede moment. Zes weken ge leden is het er toch van gekomen." --Kun je dat eigenlijk naar iville- keur doen? Ik bedoel, het is voor stelbaar dat men u voor een Jïlm gecast heeft met de onwillekeurige voorstelling van Kim Basinger met inbegrip van dat iveelderige krul haar. En vervolgens verschijnt u op de set met een steil page-kopje? „Zoiets kan inderdaad een verras sing inhouden waar men niet blij mee is. Ik heb het meegemaakt toen ik gevraagd werd voor Blind Date. Daar wilden ze me juist an ders hebben: met donker haar. Dus ik nam braaf een spoeling, maar eentje die langzamerhand weer verdween met elke keer dat ik onder de douche ging. Dus ik be gon aan die film, zo donker als Ma ria in West Side Story. En geleide lijk veranderde dat in rood en ver volgens steeds lichter. Ik was een soort toverbal. Daar gingen ze on gemakkelijk van kijken, maar ze reageerden laconiek, zo van 'Nou, als Kim er zo bij wil lopen, dan doet ze maar'. Anders was het bij The Man Who Loved Women. Ik had ge zegd dat ik er wel iets vanaf wilde halen, maar die operatie liep uit de hand en dat werd toen heel kort haar. Ze waren razend. Maar ja, het is m i j n haar, per slot van reke ning. Daar doe ik mee wat ik wil. De enige restrictie die ik in acht neem is om het niet halverwege de opnamen af te knippen." Onvergetelijk is Kim Basingers komische optreden in Blind Date geweest, als een meisje dat niet te gen drank kan en die door tóch te drinken de ene calamiteit na de an dere veroorzaakt, waar vooral Bru ce Willis voortdurend dupe van wordt. Nu in Final Analysis speelt Kim andermaal een vrouw die niet tegen drank kan. En dit keer vallen er lijken. „Ja, het begint op typecasting te lijken, niet? Heb je een meisje no dig dat niet tegen drank kan? Vraag Kim Basinger! Maar ontoe rekeningsvatbaar gedrag gaan vertonen na het gebruik van zelfs maar een beetje alcohol, dat is een pathologische afwijking die se rieus is en echt bestaat. Ik heb het zelf eens meegemaakt dat we zaten te tafelen met in ons gezelschap een meisje dat niet tegen wijn kon. Met wodka had ze nooit proble men, maar ze nam één glas rode wijn en ze ging finaal tegen de vlak te. Zware ademhalingsstoomis- sen. We moesten met haar naar een ziekenhuis om haar maag te laten leegpompen. Ze was er bijna ge weest." Vergiftiging Regisseur Phil Joanou mengt zich in het gesprek: „Het script voor Fi nal Analysis is geschreven door Wesley Strick. dat is de man die ook het script voor Scorsese's re make van Cape Fear vervaardigd heeft. Voor het script van onze film heeft Wesley samengewerkt met Robert Berger, een New Yorkse psychiater. Omdat deze film nogal met psychiatrie te maken heeft. Berger bezit kennis over echte ge vallen van deze zeer serieuze afwij king. Het enige verschil met de praktijk is dat pathologische ver giftiging door alcohol in werkelijk heid helemaal niet zo controver- siëel als in deze film gesuggereerd wordt. In de rechtzaalscènes laten wij twijfel zaaien over de mogelijk heid van het fenomeen. Dat ge beurt als spanningselement. Om dat we te maken hebben met een geval dat de perfecte moord zou kunnen zijn." Kim Basinger: „Het dubbelzinnige van de rol, dat is natuurlijk precies wat ik er zo aantrekkelijk aan vond. Die vrouw dient zo gespeeld te worden dat het publiek haar ac ceptabel moet kunnen vinden als beklagenswaardig slachtoffer; ge trouwd met een hele nare kerel en dan ook nog psychiatrisch patient. En tegelijkertijd moet die vrouw eveneens overtuigend zijn als wel licht toch een vreselijk geraffi neerd kreng dat een gefingeerde af wijking probeert te gebruiken als alibi voor een lang tevoren geplan de moord- Wie van die twee vrou wen is ze? Op die vraag hangt de hele film." Boosaardigheid „En Final Analysis heeft een erg goed, buitengewoon intelligent ge schreven plot. De kille boosaardig heid achter deze misdaad vind ik niet onwaarschijnlijk. Ik denk dat er in het werkelijke leven een hoop scherpzinnig bedachte slechtheid bestaat die nog veel krasser is. Maar je hoort er meestal niks over. juist omdat die geniale slechteri ken kunnen zorgen dat ze niet te gen de lamp lopen, want daar gaat het juist om. Ze komen ermee weg. Sommige gewetenloze breinen be zitten een bijzonders sluwheid in het bedenken van manieren om anderen te manipuleren." --Hoe heeft Kim Basinger zich op de rol voorbereid? „Ik heb me helemaal niet voorbe reid. Dat is iets wat ik ook altijd al zo geforceerd vond tijdens mijn ac- teer-opleiding. Dan moest ieder een om de beurt laten zien hoe men een bepaalde rol interpreteert. Dan kreeg je eerst enige tijd om je mentaal voor te bereiden. Ik speel de dat braaf mee, ik deed alsof ten minste. Maar als het mijn beurt was, vroeg ik mezelf af: 'Voel ik me nu anders dan daarstraks?' En het antwoord was: 'Helemaal niet!' Al lemaal aanstellerij. Als voorberei ding op Final Analysis heb ik vijf minuten gekeken naar een scène uit een oude film waarin Olivia de Havilland gek wordt en alsmaar rondholt met een kandelaar. Ik probeer me wel een idee te vormen over hoe ik iets ga spelen, maar ik houd het tegelijkertijd op een af stand alsof ik me er eigenlijk tegen verzetten wil. Speciaal in deze film zitten nogal wat scènes waarvan ik tevoren dacht: dit wil ik helemaal niet doen, want dan geef ik me te veel bloot. En zo zit ik 's ochtends nog steeds te broeden en me men taal te verzetten als een klein meis je dat niet in het tuig wil. En ik rea liseer me steeds beter, tot in de tails van de scène die aan de beurt is, waarom ik het niet wil doen. Als een assistent-regisseur me komt halen, dan ga ik naar de set alsof het gaat om mijn executie. Maar op het moment dat de camera gaat draaien, floept het er zo uit." Pieter van Lierop hij even in Brussel om het thuis front de kans te geven om zijn veij aardag te vieren. Zondag vloog hij alweer terug naar New York, waar hij alweer negenen dertigjaar woont. Maar Toots Thielemans is een Brusselaar in hart en nieren ge bleven. Een 'ketje', zoals ze dat hier noemen. Geboren in de Hoogstraat, in het hart van de Marollen. de oude volkswijk waar Brussel op zijn Brusselst is. Op nummer 241. zijn geboor tehuis. werd zaterdag een kope ren plakette ter ere van Toots aangebracht. Alsof Brussel hem zonder zo'n ding zou kunnen vergeten. Niet de minsten uit de muziek waren ervoor naar Brussel geko men. Quincy Jones was er (met zijn nieuwe liefde Nastassja Kinski), en Michel Legrand. Er was een gelukwens op video van Ray Charles. En eerder op de avond kreeg Toots in een thea ter een drie uur durende lofzang over zich heen, alsof hij zojuist een Oscar had gewonnen. Belgié weet zijn weinige sterren te eren. Thielemans is al decennia een beroemdheid. Toen hij negen was kreeg hij van zijn ouders een accordeon, de mondharmonica leerde hij pas op zijn zestiende bespelen. Een muzieknoot heeft hij nooit leren lezen. Zijn muzi kale kennis kwam van het luis teren en naspelen van de radio en grammofoonplaten. Hij speelde al jong in allerlei orkest jes en trok in 1948 met een oom naar Amerika. foto G PD Noem het gerust engagement. Hoe moet je anders de drijfveer noemen, die Frank Deiman wekelijks van Enschede naar Groningen doet reizen om er een koor te dirigeren. Deiman doel dat uit betrokkenheid bij de bijzondere projecten, die bet koor, genaamd 'Vereniging Het 4 mei project', nu al twaalf jaar onderneemt. „Elk jaar organiseren we iets wat te maken heeft met de strijd tegen fascisme, racisme en sociaal onrecht. We noemen dat 'Het 4 mei-project'. Want wij vinden dat 4 mei er niet alleen is om te herdenken, maar ook om te waarschuwen: koppen er bij, nu is er ook wat aan de hand. Dit jaar richten we ons op Armenië." Haag en Groningen en draaien er films in Rialto Amsterdam en Sim- plon en USVA Groningen. Instrumentatie De keuze voor Avedissians orato rium stelde 'Het 4 mei-project' voor een bijzonder probleem de instrumentatie. „Het is niet alleen een mooi zangstuk, maar er hoort ook een orkest bij met Armeense instrumenten. Die kun je in Ne derland niet vinden. Misschien een. maar zeker geen compleet or kest. We waren het snel eens: er moest een orkest uit Armenie ko men." Per telefoon en fax bleek dat niet te regelen. Zodat Deiman naar Ar menië trok om de afspraken te ma ken. Het Volksmuziekensemble van het Conservatorium uit Jere- wan komt nu naar Nederland. „Wat ik daar tegenkwam, was echt prachtig. Het is een cultuur waar je nog nooit van hebt gehoord. Een hele rijke cultuur ook. Ik heb er veel bladmuziek gekregen. Die ga ik zeker uitvoeren Het is een heel eigen muzikale taal. Aan de ene kant zijn er Arabische invloeden, maar er is ook meerstemmigheid, die je in Arabische muziek juist niet vindt. Armenië heeft een grote koortraditie, die je eigenlijk alleen noordelijker aantreft. Ze zitten dus net op de grens en dat maakt hun muziek zo interessant." Deiman is inmiddels zes jaar diri gent van 'Het 4 mei-project'. ..Ik had ooit een actie-liederen-koor. De tijd van de kernenergie-demon straties. Het koor van 'Het 4 mei project' had een goede naam in de actiewereld. Het grote verschil is. dat er hier een stevige basis aan ten grondslag ligt. Elk jaar weer werken we naar een serie concer ten als deze toe. Het wordt alle maal ook behoorlijk uitgediept We hebben in het verleden video films gemaakt, lesprogramma's voor scholen geschreven. De vluchtigheid ging me op een gege ven moment tegenstaan, maar bij 'Het 4 mei-project' is er van vluch tigheid geen sprake Dynamisch Elke week van Enschede naar Gro ningen reizen had hij er bij nader inzien wel voor over „Het koor be staat uit 75 mensen in de leeftijd tussen 20 en 40 Het is jong en dy namisch. Bij een oratorium vereni ging ligt de leeftijd gemiddeld wel 25 jaar hoger Deze samenstelling is prettig om mee te werken. Het is vooral zo interessant om de uitda ging. die het koor zelf steeds zoekt," En "4 mei' is bereid ver te gaan. Zo leerde het koor dit jaar zelfs Ar meens om het Oratorium uit te kunnen voeren. Het vormt het sluitstuk van het concert, waarin ook andere Armeense liederen - uit de verzameling van Komitas ten gehore worden gebracht „Het Oratorium zelf is heel wee moedig. Niet nationalistisch in de zin van: Armenië zal zus en zo. maar er spreekt vooral een verlan gen uit naar het verloren land. Dat geeft me ook de gelegenheid even te zeggen dat wij met deze actie voor Armenië niet de Armeniërs willen steunen in de agressieve strijd, die ze nu voeren. Iedereen is het er over dat wat er nu gebeurt in Azerbejdzan. Armenie en Nagorno Karabach niet goed is. maar nie mand heeft de oplossing. Het is niet onze bedoeling de strijd te steunen. We willen alleen maar be reiken dat de genocide van 1915 niet wordt vergeten." Theo Hakkert Frank Deiman: Het oratorium is heel weemoedig. foto Werner Rauwerdink J 7 at hebben Sean Connery, Robert W Redford, Jack Nicholson, Bruce Willis, Burt Reynolds, Mickey Rourke, Jeff Bridges en Sam Shepard nog meer gemeen behalve de status van superster in Hollywood? Stuk voor stuk hebben ze zl ooit in een film kunnen ontdekken dat m verliefd worden op langlokkige Kim H Basinger doorgaans catastrofale ie gevolgen heeft. Alec Baldwin die zich ook buiten de context van The Marrying Man aan Kim verslingerde, kreeg 1k gedemonstreerd hoe dan een hele ■x filmproduktie ontregeld kan raken. En J Richard Gere bleek zijn les van No Mercy niet te hebben geleerd en moet nu in Final Analysis (Nederlandse première 22 mei) opnieuw ontdekken hoe liefde voor dj Kim fataal kan uitpakken. Kim Basinger: Ik ga naar de set alsof het om mijn executie gaat. 1 T~V efunkt gaf rond 1980 zowel de jazz l mJals het dansen een nieuwe - dimensie. Maar Defunkt is niet zomaar een jazzband en Defunkt is niet zomaar een dansband. Defunkt is. in de j woorden van trombonist en bandleider Joseph Bowie, een 'concept'. En bovenal: Defunkt is herboren. Defunkt begon als experiment, zegt Bowie op de toon van de man die de toekomst zo rooskleu rig tegemoet ziet. dat hij met een onbekommerde nonchalance over het verleden kan praten. „We ko zen voor een mix van jazz met funk, soul en rock'n'roll. De strak- 1 ke structuren van de rock. gecom bineerd met de improvisatie van de jazz. We waren een funkrock- band die niet vast zat aan het gege ven dat hetzelfde nummer iedere keer twee minuten en drieëndertig seconden moest duren. Dat lieten we open. We gaven de muzikanten ruimte voor persoonlijke state ments. Dat idee maakte Defunkt voor mij tot een concept en dat is het nog steeds." Hij is de jongste broer van free jazz- trompettist Lester Bowie, de man die in de jaren zestig het Arts En semble of Chicago oprichtte. Ook de in 1955 in St. Louis geboren Jo- Defunkt met (zittend) trombonist/zanger Joseph Bowie. foto G PD seph manifesteerde zich jarenlang in het jazzcircuit. Maar het werd hem meer en meer duidelijk dat hij iets anders wilde. Hij wilde zijn pu bliek zien zweten en dansen. In 1978 vertrok Joseph Bowie naar New York. waar hij via een blues band bij de groep van 'no wave'-sa- xofonist James White terecht kwam. Al spoedig had hij zijn draai en de ideale muzikale formule ge vonden. Defunkt. Het 'concept'. Op het titelloze debuutalbum uit 1980 is Josephs andere broer, de te norsaxofonist Byron Bowie te ho ren, die de plaat ook produceerde. En op een maxisingle die volgde, de onweerstaanbare dansklassie- ker The Razor's Edge', spelen de broers Lester. Byron en Joseph Bo wie zelfs alledrie. Daarna ver schijnt het al even opwindende al bum Thermonuclear Sweat met de gitaristen Vernon Reid en Kelvyn Bell. die later in de jaren tachtig fu rore zouden maken met de groe pen Living Colour en Kelvynator. Defunkt was rond 1982 een band die stijf stond van het talent en de klasse, maar ook van de dope. Opvallend ziet hij zijn nieuwe plaat Crisis als de werkelijke nieuwe start. Nog al tijd swingende en zwetende jazz funk. maar de teksten gaan niet langer alleen over het opwindende nachtelijke leven op de dansvloer. „Door die drugs was ik zo op mij zelf gericht", zegt Bowie. „Sinds ik geen junk meer ben is er veel ver anderd. Ik ben mij veel meer be wust geworden van de wereld om mij heen. Vandaar ook dat ik de nieuwe plaat Crisis heb genoemd. De milieuvervuiling. Aids. Maar ook de politieke crises: Al die Irak -bullshit waarbij het alleen maar om de olie gaat. Dat geeft toch wel aan hoe het met de mensheid ge steld is. Veel muziek gaat nog steeds over 'party party'. Ik wil de mensen duidelijk maken, dat ze toch ook wel eens wat beter voor zichzelf zouden kunnen zorgen, zonder roken, drinken of drugs." Niet alleen broer Daryl is na tien jaar weer eens van de partij op Cri sis. maar de hoes vermeldt ook Jo sephs vijftien jaar jonge dochter Nitara. Als achtergrondzangeres. ..Dat was zowel goed voor onze va- der-dochter relatie als voor haar ego", verklaart Bowie „Er is al zo veel bullshit in New York. Dit kan voor haar een stimulans zijn om iets positiefs met haar leven te doen." Peter Bruyn Joseph Bowie trok zich terug uit de muziek, kickte af en probeerde het in de tweede helft van de jaren tachtig nog eens. Voorzichtig. Na drie niet al te opvallende albums Tourlijst: zondag 3 mei Tilburg iNoor derlichti. dinsdag 5 mei Haarlem Be vrijdingspopi middag, dinsdag 5 mei Amsterdam 'Paradisoi avond, woens dag 6 mei Rotterdam Parkzichti De 'Vereniging Het 4 mei-pro ject' heeft de zaken dit jaar groots aangepakt. Onder de noe mer 'Armenie door de tranen heen' geeft het koor concerten in Para- diso Amsterdam op 3 mei. de Oos terpoort in Groningen op 4 mei en De Flint in Amersfoort op 6 mei. „Vorig jaar." vertelt Deiman (33). „kwam er een koorlid met een cd met daarop een Armeens orato rium. Het bleek te gaan om het Oratorium ter Nagedachtenis van de Slachtoffers van de Genocide van 1915 van de Armeense compo nist Khatchatour Avedissian. We vonden het een mooi muziekstuk en ook het onderwerp leende zich goed voor onze aanpak." Het oratorium werd geschreven naar aanleiding van de moord op naar schatting anderhalf miljoen Armeniërs, die door de Turken in 1915 werd gepleegd. Nooit heeft Turkije de moord willen toegeven. Nooit is zelfs rrthar internationaal erkend dat de slachting heeft plaatsgehad. Deiman: „Het is triest dat de inter nationale gemeenschap de geno cide nooit heeft erkend. Om de goede betrekkingen met Turkije niet te schaden natuurlijk. Wat wij willen is de mensen er rond 4 mei op wijzen dat er niet alleen in de Tweede Wereldoorlog genocide is gepleegd, maar dertig jaar daar voor ook al. Het is een vergeten massamoord." „Ik belde met Paradiso in Amster dam. Daar bleek iemand het Ora torium te kennen. We hebben Ara rat, de Armeense sociaal-culturele stichting, benaderd en met z'n drieën een clubje gevormd." Naast concerten in Enschede, Amers foort en Groningen zijn er ook uit voeringen en manifestaties in Pa radiso en de Nieuwe Kerk in Am sterdam. Er is een fototentoonstel ling met foto's van Armenië in de jaren voor de slachting. Verder zijn er lezingen in Amsterdam. Den

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 19