Rock 'n roll verveelt snel Hollandse pracht met Oosters tintje I 3É| Mick Jagger op het witte doek Imitatie en inspiratie rs;- PZC kunst cultuur W VRIJDAG 1 MEI 1992 Mick Jagger is 48 jaar oud en een levende legende in de popmuziek. Hij zegt niet van plan te zijn om binnen afzienbare tijd een punt achter de muziekloopbaan te zetten, maar is desalnietemin bezig zich voor te bereiden op een carrière in de filmindustrie. Twintig jaar geleden was hij twee keer in speelfilms te zien. Thans keert hij terug op het witte doek. In het science- fictionspektakel Freejack (Nederlandse première 15 mei) speelt hij een keiharde premiejager. De plotseling opgeflakkerde belang stelling van Mick Jagger voor films is opmerkelijk, want erg gelukkig is hij niet geworden van de eerdere keren dat hij bij dit medium betrokken raakte. In 1970 nam hij aan twee speelfilms deel: het ui terst bizarre Performance (van Nicholas Roeg) en het schelmenavontuur Ned. Keb ly, onder regie van Tony Richardson. Mick Jagger: „Mijn rol in Freejack is die van de premiejager Vancendak. Een man die aan de foute kant staat, iemand die het Emilio Estevez als de held heel moeilijk maakt. Maar uiteindelijk blijkt deze Van cendak de beroerdste niet. Het is een sym pathieke schurk, net als indertijd Ned Kelly. Dat was toen trouwens een erg zwa re rol om te spelen, want voor die film za ten we in de verlaten Australische bush, waar het heel heet was en waar ik de helft van de tijd met een soort omgekeerde vuil nisbak op mijn hoofd moest rondlopen, bij wijze van helm. Ik was er niet zo heel te vreden over, achteraf. Ik zou die rol nu Mick Jagger inde film Freejack: Ik beschouw dit als de afdeling dol Ie pret. foto'sCNR Film Releasing heel anders spelen, maar het was interes sant om voor de eerste keer niet als musi cus maar als acteur voor de camera's te staan. Ik heb daar van geleerd. Het is ook een soort levenservaring die je opdoet." Grootvader Als ik hem spreek in het Westwood Mar quis Hotel in Los Angeles, is Mick Jagger net over uit Londen, waar hij in de Olym pic Studio's werkt aan zijn derde solo-al bum. Hij is kort*tevoren vader geworden van Georgia May; zijn derde kind bij Jerry Hall, het Texaanse fotomodel met wie hij al tien jaar samenleefde maar die hij an derhalf jaar geleden officieel trouwde. Jaggers 21-jarige dochter Jade (voortge komen uit de jaren-zeventig-verbintenis met Bianca Perez Morena de Macias) zal binnenkort de popheid tot grootvader maken. Maar voor Mick Jagger heeft het nooit iets uitgemaakt als er veranderin gen optraden in zijn burgerlijke status of gezinssituatie. Hij meent dat ieder mens recht heeft op een eigen leven en hij is ook nu niet van plan zich door vrouwen, kinde ren of kleinkinderen te laten afhouden van de dingen die hij in zijn hoofd heeft. „Ik heb nog niet zo veel van de baby ge zien. Zo'n geboorte, een geweldige gebeur tenis? Ja, ik vermoed van wel, maar ik ben er niet bij geweest, toen ze geboren werd. Ik was beschikbaar, op afroep, in de aan grenzende kamer. Nee, dat was geen kwes tie van er niet bij betrokken willen zijn. Het is een kwestie van... Het hangt van de moeder af. Ik kan me goed voorstellen dat als een vrouw gaat bevallen, ze dat als iets zeer privé beschouwt; iets dat in principe alleen haar en dat kind aangaat. Ik weet het niet, ik heb zelf nog nooit gebaard." Er trekken een half dozijn extra lijnen door zijn gezicht als hij de karakteristieke Mick Jagger-grijns presenteert die een diamanten tand te zien geeft. Zijn 48 le vensjaren zijn hem ineens aan te zien, hoe wel hij verder alleen maar jeugd, levendig heid en souplesse uitstraalt. Maar is Jag gers plotselinge fascinatie voor de filmerij wellicht toch verklaarbaar vanuit een be hoefte om het wat rustiger aan te gaan doen. Hoe lang immers kan een mens het volhouden om van hot naar her over de wereld te jakkeren voor concerttoernees. En hoe lang kan een gezond mens de voortdurende hysterie van de popscene verdragen? Feedback Jagger: „Muziek en film, het zijn inder daad twee verschillende werelden. Maar ik beleef nog steeds lol aan een concert tournee. Ik zou niet graag' de ervaring van het doen van shows compleet willen kwij traken, want je krijgt daarbij zo'n unieke interactie. Dat is iets wat bij film totaal ontbreekt. Bij film moet je negen maan den wachten voor iemand zelfs maar te zien kan krijgen wat je hebt staan doen. Dat is iets wat ik veel minder bevredigend vind dan het geven van concerten. Acte ren is meer dan het maken van plaatopna men in een studio. Dat moetje ook doen in een soort luchtledig, zonder enige vorm van 'feedback'. Ik vind overigens niet dat filmen; speciaal het meespelen in een ac tiefilm, zo vreselijk veel relaxter is." „De nachtscènes waar je me in ziet in Freejack, daaraan alleen al hebben we vier weken vreselijk hard en hectisch ge werkt. Dat is vier weken pezen geweest van 's avonds elf uur tot 's ochtends zeven uur, in de stekende kou. Dat is geen lol letje. En aan de andere kant; voortdurend 'on the road' zijn voor een concerttoer, is niet meer zo zwaar als vroeger. Tegen woordig is alles beter georganiseerd. Je verplaatst je met comfortabele vliegtui gen. Je logeert in eerste klas hotels. Je komt op plaatsen in de wereld waar je nor maal niet zo snel terecht zou komen. Ik houd ervan om op zulke plekken musea te gaan bezoeken, de omgeving te bekijken en het nachtleven te ontdekken. Ik ben mijn nieuwsgierigheid naai- de wereld nog lang niet kwijtgeraakt. Maar iets in watje zegt is waar. Ik vind filmen heel erg leuk om te doen, om heel andere redenen. Ik zou niet graag het ene opgeven voor het andere." Persoonlijkheid Het Rijksmuseum huisvest tot eind juli de tentoonstelling die de Rijksdienst Beeldende Kunst vorig jaar maakte ter gelegenheid van het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Japan. Onder de titel Imitatie en inspiratie wordt met schilderijen, grafiek, keramiek, textiel, lakmeubilair, zilver en moderne gemengde technieken getoond hoe verrassend groot de invloed van Japan op de Nederlandse kunst is geweest. De expositie beslaat het tijdvak van 1650 tot heden. Zo wordt duidelijk dat Japan onze kunstenaars en ontwer pers van gebruiksvoorwerpen al vele eeu wen tot hoogstandjes van bijzonder vak manschap inspireert. De culturele kruisbestuiving tussen beide landen kwam op gang door de langzame groei van handelscontacten vanaf het be gin van de 17e eeuw. Het binnenlopen van het eerste Nederlandse schip 'De Liefde' in de haven van Hirado in 1600. werd pas negen jaar later gevolgd door de overtocht van twee andere schepen van de Verenig de Oostindische Compagnie (VOC). De onderhandelingen over het openen van een handelspost namen lange tijd in be slag en mondden in 1641 uit in de vesti ging van een VOC-nederzetting op het ei land Deshima in de baai van Nagasaki. Ja- pan koos voor het isolement en zou pas in 1853 onder Amerikaanse druk de grenzen geheel openstellen voor buitenlandse handel. De Nederlandse kooplieden hebben met een gretig gebruik gemaakt van hun ex clusieve handelsrechten. Zij transporteer den vooral zijden watten, rijst, kampfer. koper, thee en gember naar Europa, maar de lading van een schip uit 1651 bevatte bij voorbeeld ook '200 stucx japanse sy- den rocken'. Zeker is verder dat de zeelie den curiositeiten meenamen waarmee zij na terugkeer privéhandeltjes startten. Uit bronnenmateriaal is bekend dat na de val van de Chinese Ming-dynastie vanaf 1659 op grote schaal export van Japans Arita-porselein op gang kwam. Het Rijks museum laat zien dat op Nederlands aar dewerk uit die periode al snel Japanse vor men en decoraties als bloem- en vogelmo tieven werden aangebracht. Als illustra tie van deze 'imitatie en inspiratie' zijn naast Delftse kaststellen, potten, borden en schalen ook voorbeelden van Arita- porselein neergezet. Ware pronkstukken vormen de Japanse lakdozen die in het 17e eeuwse Nederland een geliefd verzamelobject voor de rijken vormden. De techniek van het verlakken was bij Nederlandse meubelmakers al vanaf 1610 bekend, maar zij lieten zich net als de ontwerpers van aardewerk al snel door Japanse decoraties beïnvloeden. Vooral bij de kostbare meubelen uit de 18e eeuw leidde dit tenslotte tot prachtige re sultaten. De verlakte withouten en met paarlemoer ingelegde kast uit omstreeks 1700 is daarvan een schitterend voor beeld. Een intiem schilderijtje van Frans van Mieris (1635-1681) toont ons een in Japan se kimono geklede vrouw die in diepe con centratie een brief schrijft. Samen met voorbeelden van 'echt' Japanse kimono's en Nederlandse imitaties wordt zo duide lijk hoe populair dit kledingstuk in de 17e en 18e eeuw in ons land was. Vanwege de hoge kosten konden overigens alleen de rijken zich een kimono permitteren. Uit later tijd wisten we al dat kunstenaars als Vincent van Gogh en George Hendrik Breitner gefascineerd waren door de Ja panse cultuur. Het Rijksmuseum heeft natuurlijk terecht plaats ingeruimd voor topwerken als de courtisane van Van Gogh uit 1887 en het meisje in witte ki mono van Breitner uit 1893. De sfeervolle litho's en tekeningen Theo van Hoytema (1863-1917) met natuurtafereeltjes zijn veel minder bekend, maar verrassen daar om des te meer. Datzelfde geldt voor het ontwerp dat Jan Eisenlöffel (1876-19,57) omstreeks 1900 voor een negendelig thee servies maakte, waarbij hij zich voor de theepot liet inspireren door het uiterlijk van de Japanse sakeketel. Het strak vormgegeven servies is werkelijk een ju weeltje van vormgevingskunst. Hedendaagse bijdragen van Willem van Hussem (1900-1974). Mark Brusse en Hooykaas/Stansfield en Christiaan Bas- tiaans geven tenslotte aan dat de al eeu wen levende aandrang tot 'imitatie en in spiratie' nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. De expositie maakt duidelijk dat de Nederlandse cultuur daar ook in de toekomst alleen maar baat bij hebben. Fran^oise Ledeboer De expositie Imitatie en inspiratie in het Rijksmuseum (Stadhouderskade 42 Am sterdam) duurt tot en met 26 juli. De ope- ningstijden: dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Maandag gesloten. r*ii* Platenmodelboek, 1849, houtsnede op papier. Rijksprentenkabinet Am sterdam. Schaaltje, decoratie in blauw in de glazuur en in rood en goud op de glazuur, Rijksmuseum Amsterdam. --Ook popsterren als Sting en Madonna hebben in het verleden de overstap naar speelfilm gemaakt. Is zoiets op een of an dere manier toch een logische overgang? „Entertainment of showbusiness, of hoe je het typeren wil, heeft met film gemeen dat het telt wie daar centrale aandacht pro beert te trekken. Het heeft te maken met persoonlijkheid. Niet zo zeer de werkelijke persoonlijkheid, maar een geloofwaardige projectie van voor het publiek invulbare persoonlijkheid. Wie daarbij tekortschiet, heeft een probleem, zowel in een zaal als op een filmdoek. Ik behoor tot de eerste generatie van Engelse kinderen die is op gegroeid met televisie. Mijn vader was sportleraar en verzorgde een gymnastiek- programma voor de BBC. Daar werd ik als jongetje vaak bijgehaald om kunstjes voor te doen. En toen ik me met muziek ging bezighouden, kregen we intensief met dat medium te maken. De Stones zijn fameus geworden via televisie. Meer dan door optredens in bars en clubs. Bij televi sie kreeg je óók te maken met camera's en meestal was dat nog 'live' ook. We leerden om op de camera te spelen. Dus aan came ra's ben ik gewend. Die bezorgen mij geen zenuwen. Mijn grote probleem bij filmac- teren is dat ik dan juist moet vermijden om recht in de camera te kijken. Bij film mag dat niet. terwijl je bij televisie bijna niks anders doet." „En tijdens podium-optredens werk je nog weer anders. Daar moetje grote geba ren maken en forse bewegingen. In films werken zelfs de kleinste trekjes en nuan ces voor je. Als je dan te zwaar aanzet, word je snel belachelijk. Aangezien ik nog niet beschouwd kan worden als een pro fessionele acteur, maak ik in een geval als Freejack gebruik van een 'acting coach'; iemand die me traint in acteertechnieken. Het is toch een vak apart. Daarnaast heb ik iemand toegevoegd gekregen die me heeft voorbereid op speciaal deze rol. Ik heb zo veel voorbereidingstijd nodig als ik maar krijgen kan. Vier. vijf weken heb ik er hard aan gewerkt en dan nog de opna metijd zelf, terwijl er maar een stuk of vier, vijf scènes zijn waar ik werkelijk dialoog heb. Een belangrijk deel van de voorberei ding is fysieke training geweest. Maar ik doe dat graag, me volledig concentreren op iets. Alles in het werk stellen dat je goed in vorm bent. Met zingen net zo. Zelfs in perioden dat ik nergens iets in het open baar te musiceren heb, doe ik wel dage lijks mijn stemoefeningen. Ik zing elke dag ten minste drie van mijn nummers, want als je dat niet doet verlies je je ver mogen om hard te zingen. Dat is echt zo." Humor -Die Vancendak is een eendimensionaal karakter. Had u niet liever een rol ge speeld met ietsje meer vlees op de botten? „Eendimensionaal, ja. Zo is hij ook ge schreven. Het personage heeft te weinig tijd en te weinig materiaal gekregen om er werkelijk drie dimensies mee te kunnen opbouwen. Ik heb geprobeerd hem meer humor te geven en dat is ook wel gelukt, dacht ik. Maar je moet in de gaten houden dat het gaat om een strip-achtige actie film, waarin een zekere oppervlakkigheid, zekere schetsmatigheid van de bijfiguren - tenslotte speel ik ook niet de hoofdrol - eerder een vereiste is dan een gebrek. Maar ik ben acteren leuk genoeg gaan vin den om te bezien of ik er niet meer mee kan doen. Dan mag het allemaal best se rieuzer zijn ook. Dan wil ik me ook wel eens aan een complexer karakter wagen. Maar hier is niks mis mee. Geloof maar van mij dat het er allemaal veel makkelij ker uitziet dan het feitelijk geweest is en bovendien: ik beschouw dit als de afdeling dolle pret." -En rock 'n roll, is daar ook nog een toe komst voor? „Mijn probleem met 'rock 'n roll' is dat ik er zo snel door verveeld raak, omdat het een zo beperkt soort muziek is. Het is op zijn best. wanneer het binnendringt in een ander type muziek en dan iets nieuws laat ontstaan. Ik ben niet meer geïnteresseerd in rock. ik ben geïnteresseerd in muziek. Ik geef niks om genres en ik denk dat het begrip 'rock music' voor iemand als David Bowie evenmin nog betekenis heeft. Wat je bevalt, dat bevalt je. Er is in de popmu ziek sprake van voortdurende modes die komen en gaan. Je houdt ervan op het mo ment dat je het hoort en dat is het enige dat telt. En morgen is het weer weg. Ik heb geen nostalgische herinneringen aan een of ander gouden tijdperk van de 'rock roll'. Ik heb genoten van de jaren zestig en zeventig, maar veel van de muziek die we hebben gemaakt was gewoon flauwekul en bezit zeker geen eeuwigheidswaarde." Zakenman Stoppen met de muziek zou financieel wel heel onaantrekkelijk zijn - speciaal voor Jagger die altijd al een uitstekend zaken man is geweest - nu onlangs een contract gesloten werd met Virgin Records dat alle Stones-rechten bij deze platenmaat schappij terecht doet komen voor een pe riode van zes jaar. a raison van 45 miljoen dollar. Daarnaast kan Mick Jagger rustig voor Atlantic Records solo-albums blij ven maken. -Hoe staan trouwens de vorderingen met het eerstvolgende solo-album? „Ik ben halverwege. Het wordt een ver gaarbak van uiteenlopende stijlen. Er komt 'rock' op, maar ook 'ballads' en pure dansnummers. Het wordt een album met harde kanten en scherpe randjes. Som mige nummers wil ik met de band doen, andere met alleen een extra gitarist. Jim my Rip speelt mee en Matt Clifford op keyboards. Het meeste materiaal zal ik zelf schrijven. Maar het is nog te vroeg om er meer over te zeggen." „Ik veronderstel dat ik binnenkort nog een paar shows ga doen, maar niet veel. Met de Stones hoeven we niet eerder dan volgend jaar een nieuw album op te leve ren. Ik vind dat we met de band ook moe ten doorgaan zo lang we het nog enigszins kunnen opbrengen. The Rolling Stones zijn nog steeds ongelooflijk populair. De Steel Wheels-toer van 1989-1990 was een voortreffelijke ervaring. Tevoren hadden we er nogal tegenop gezien. Het had op een afschuwelijke deceptie kunnen uitlo pen. Niets was dan makkelijker geweest dan te zeggen: 'Iedereen hartelijk be dankt. Dit was het dan1' Maar we hebben zo veel warmte ontmoet, dat het dom zou zijn als je zulke gegevenheden en emoties de rug zou toekeren. Als je wilt stoppen, moet je wel heel zeker weten dat je dat echt wil. want voor ons houdt het in datje een punt zet achter wat een immens be langrijk deel van ons leven geweest is. Niet het enige belangrijke deel van mijn leven, begrijp me goed, want daar is mijn Stones-verleden toch te beperkt voor ge weest." Pieter van Lierop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 15