Kunstwerk in Tweede Kamer-zaal m 'N SCHOON MILIEU, KIEZEN OF VERLIEZEN PZC 4 P Rechtspositie van de burgemeester niet versterken Z-Vlaamse jeugd ziet opleidingen verloren gaan Mensdom werkt aan eigen ondergang p Crisisdreiging in kabinet komt terug opinie en achtergrond R. van de Wint uit Den Helder beschilderde linnen achter presidium en regeringstafel Ook de Belastingdienst heeft iets op te geven. Vrije Dagen. Belastingdienst te WOENSDAG 29 APRIL 1992 van onze verslaggever Klaas Salverda Kamerlid Peter Lankhorst (Groen Links) hapt naar adem als hem de hypothese is voorgelegd. „Onbestaanbaar! Als ook maar één fractie het zou wagen voor te stellen het kunst werk dat de nieuwe Tweede Ka mer verfraait alsnog te verrui len voor staatsieportretten, zal het hele parlement zich volko men belachelijk maken. Daar kan het presidium niet op in gaan". zegt Lankhorst. alsof hij de situatie al voor zich ziet, op besliste toon. In tegenstelling tot Aad Nuis (D66), die in de kunstadviescom missie terechtkwam toen de op dracht al aan Van de Wint was gegund, is Lankhorst vanaf het eerste begin bij de aankoop van kunst voor de nieuwe kamer be trokken geweest. De beslissing om juist Van de Wint het meest geziene kunstwerk van de ko mende jaren te laten maken, heeft van meet af aan de instem ming van het betrokken kamer lid gehad. Lankhorst: „Natuurlijk hebben de rijksbouwmeester en zijn di recte adviseurs een beslissende stem gehad. Maar ik vond het prachtig om te ontdekken dat mijn eigen mening het beste bleek overeen te komen met die van de echte kenners". Wat Lankhorst zo aanspreekt in het werk van Van de Wint? ..De spanning die ervan uitgaat en de kleuren die hij gebruikt. De pa nelen zijn onorthodox groot en de kleuren zijn sterk, heel krach tig. Daar zal over worden ge praat". Dat zullen Lankhorst en Nuis al lebei toejuichen, zeggen de be roeps-debaters. Al geeft Lank horst toe blij te zijn dat de reac ties pas opkomen nu het kunst werk openbaar is. „Het is maar goed dat bij de beslissing geen honderdvijftig kamerleden be trokken zijn geweest. Want het was dan zeer de vraag geweest of het kunstwerk er ook was geko men". Misschien is dat ook één van de Op 30 april en op 1,4 en 5 mei is de Belastingdienst gesloten. Woensdag 6 mei staan we echter weer voor u klaar. te gast I II I I 1 M I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I door Gerard de Schipper Het PZC-commentaar van25 april benadrukt de zwe vende functie van de burge meester in het Nederlandse staatsrecht. Met de suggestie er bij om de functie van de burge meester zorgvuldiger uit te lij nen. Deze suggestie gaat voorbij aan het feit dat de functie van de bur gemeester een politieke functie is, ten dele althans. Dit blijkt on der meer uit de inspraak van de gemeenteraad, zijnde een poli tiek orgaan, in de benoemings procedure Maar meer nog komt dit tot uitdrukking in de verant woordingsplicht van de burge meester voor al zijn handelen en zijn niet-handelen. tegenover de gemeenteraad. De verantwoordelijkheid van de burgemeester tegenover de ge meenteraad leent zich niet voor een nadere omlijning. Immers ook de verantwoordingsplicht van de minister jegens de volks vertegenwoordiging is niet na der geregeld. Daar geldt in nog sterkere mate dat de minister moet verdwijnen als hij het ver trouwen niet meer heeft. Dit is een grondregel in onze democra tische samenleving. Het functioneren van gemeente lijke gezagsdragers is onderwor pen aan controle. Eén van de vormen van controle vormt de verantwoordingsplicht aan de gemeenteraad. Deze geldt voor het college van burgemeester en wethouders en voor de leden van dit college afzonderlijk. Daar valt dus de burgemeester onder, maar bovendien geldt de verant woordingsplicht ook voor hem als zelfstandig bestuursorgaan. Daarbij is van het grootste be lang dat de gemeenteraad het hoogste gezag heeft De gemeenteraad beschikt niet over de sanctie van ontslagver lening, maar hij kan zijn gevoe lens neerleggen in een motie. De mate waarin deze motie een af keuring inhoudt, kan als richts noer dienen voor de consequen ties. Als de gemeenteraad oordeelt dat door het optreden van de burgemeester de bestuurlijke verhoudingen zijn gestoord en in redenen geweest waarom het sinds de gunning van de op dracht zo stil is geweest. De ver leende kunstopdracht behoort immers tot de meest presti gieuze van deze eeuw en een nie uw parlementsgebouw wordt misschien maar eens in de twee honderd jaar gebouwd. Maar in siders, de kunstenaar in kwestie niet in de laatste plaats, herinne ren zich al te goed hoe snel kunst tot een affaire kan uitgroeien, omdat er plotseling een teveel aan meningen over ontstaat. Ook. of beter gezegd, juist nu het beschilderde linnen achter het presidium en de regeringstafel voltooid is, zullen de reacties niet uitblijven. Het niet alle daagse werk van Van de Wint, geven de kenners toe, roept im mers emotie op. Maar het in drukwekkende werk is in stilte en harmonie gemaakt. En het achterwege blijven van een rel mag in het glazen huis, dat door politici en niet te vergeten jour nalisten wordt bevolkt, een uni cum heten. Rimpelloos De monsterproduktie is overi gens rimpelloos verlopen. De kunstadviescommissie, aldus een van de leden, beperkte zich tijdens haar sessies voorname lijk tot de vraag hoe het met de kunstenaar zelve was gesteld. Die zag er uiteindelijk van af om temidden van de bouwactivitei ten zijn creatieve werk te begin nen. Hij huurde een loods op het terrein van defensie in Den Hel der waar hij, begeleid door klas sieke muziek, ongestoord aan de op ware grootte nagebouwde scheggenwand kon werken. Van de Wint belijdt de autono mie als fundament voor de kunst. Voor minder kan hij het niet doen: „Ik had de opdracht teruggegeven als ze mij de duim schroeven hadden aange draaid". De kunstenaar zegt in zijn werk voor de Tweede Kamer geen enkele relatie met de poli tiek of de toekomstige gebrui kers van de nieuwe zaal te heb ben gezocht: „De 'hamers en sik kels' zijn ditmaal weggelaten. Ik voel het ook niet echt. als een eer om deze opdracht te hebben ge kregen. Het ging mij zuiver om een schilderkunstig probleem". Het weglaten van sterke symbo liek heeft om uiteenlopende re denen vanaf het begin ieders in stemming gehad. Projectmana ger Hougée vindt dat het niet aan de kunstenaar is om de de mocratie zichtbaar te maken: „Daar heb je politici en journa listen voor". Kamerlid Nuis is blij met de beeldende kunstbijdrage om een positieve reden, de eigen kwaliteit van het werk van Van de Wint, en een negatief motief: als het wel een politieke invul ling had gekregen, was er onmid dellijk ruzie geweest. Kijken... Lankhorst voert aan dat de meeste kunstenaars die een der gelijke opdracht krijgen, al snel een eigen visie op de democratie ontwikkelen, waardoor het re sultaat vaak geforceerd aan doet. „Van de Wint blijkt in staat die beperkte interpretatie van de parlementaire democratie te doorbreken en daarvoor iets in de plaats te stellen dat langer meegaat", zegt Lankhorst. Van de Wint wil niet vertellen wat hij met zijn werk wil uit drukken: „Iedereen moet maar kijken", vindt hij. Projectmanager Hougée be strijdt dat Van de Wint zich de 'luxe' kon permitteren om auto nome kunst te maken. De pro jectmanager van de Rijksgebou wendienst: „Het zou autonome kunst zijn geweest als wij een fantastisch doek uit zijn collec tie hadden aangekocht. Net zo als we nog zeventien lossse ob jecten hebben gekocht Maar dit is in opdracht gemaakt. De schilder heeft antwoord gegeven op een aantal gestelde vragen. Ik zie ook geen situatie waarin deze doeken anders zouden kun nen hangen dan in de scheggen- constructie van deze zaal. Wat hij schildert, is zijn artistieke verantwoordelijkheid. Maar de opdrachtsituatie is heel helder geformuleerd. Hij voegt iets toe aan de zaal. Het past in de maat van de zaal. verbijzondert de achterwand en voegt iets toe aan wat de architect met deze vergaderkamer voorhad". Ove rigens is Van de Wint het met die visie niet eens. Volgens de architect van de nieuwbouw. Pi de Bruijn, is het bijna vanzelfsprekend dat men sen gaan zeggen wat ze ervan vinden. „Dat hoort namelijk bij het fenomeen cultuur", zegt hij, „en ik zie er ook naar uit wat er gezegd gaat worden. Het zal leuk zijn als er waardering voor be staat. En het zal een beetje pijn lijk zijn als mensen het niet zien". de toekomst niet gerekend kan worden op een goed samenspel, dan brengt het politiek fatsoen met zich mee, dat de burgemees ter opstapt. Het gebeurt regel matig dat burgemeesters op de ze wijze gedwongen worden van het toneel te verdwijnen. Maar ik constateer dat daartoe steeds een aanleiding bestaat omdat de desbetreffende burgemeester in opspraak is gekomen, vanwege aanvechtbare handelingen. Van een lichtvaardige en willekeu rige toepassing van het sanctie middel door de gemeenteraad is geen sprake. Disfunctioneren De rechtspositie van de burge meester is minder sterk dan die van de ambtenaar en dat is een goede zaak. Voor de hoogst be langrijke functie van het burge meesterschap moet de mogelijk heid aanwezig zijn van ingrijpen als sprake is van disfunctione ren. Omdat dit ingrijpen tot de uitzonderingen behoort en het in de praktijk niet op willekeu rige gronden gebeurt, blijft de functie van het burgemeester schap haar aantrekkelijkheid behouden. Een belangrijk facet in dit soort zaken is dat de gemeenteraad op de juiste wijze de wederzijdse be langen tegenover elkaar af weegt. Enerzijds zijn er de privé -belangen van de burgemeester om zijn functie voort te zetten. Anderzijds is er het algemeen ge meentelijk belang van een ade quaat bestuur, waarop de bur ger aanspraak mag maken. Dit laatste ontbreekt als een lei dinggevend bestuurder een dis sonant in het geheel vormt. Wat het zwaarste is moet het zwaar ste wegen. Mijn conclusie luidt dat de bur gemeesterlij ke rechtspositie geen versterking behoeft door een nadere regulering. De be staande controle van de ge meenteraad. eventueel aange vuld door de commissaris van de koningin en de minister, is toe reikend. (De schrijver van deze reactie, drs G. M. de Schipper te 's Heer-Arendsker- ke is juridisch en bestuurlijk advi- van onze verslaggever Rinus Antonisse Het staat er slecht voor met de overle vingskansen van het mensdom. De groei van de wereldbevolking en van de economie zullen in het midden van de 21ste eeuw leiden tot een ernstige crisis. Grote tekorten aan middelen om in de eerste levensbehoeften te'voorzien. Ver huizing van arme naar rijke landen. Sterk verhoogde agressiviteit als psy chologisch effect van overbevolking. Verdediging van eigen nest en soort, dat tot uiting komt in versterkte (rassendis criminatie, ziekten en plagen. Dit somber toekomstbeeld schetst prof dr E. H. Adema, scheidend hoogleraar luch- thygiene aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Hij becijfert dat de aarde niet meer dan ongeveer 2,5 miljard men sen 'duurzaam' kan herbergen en die men sen moeten met een aanzienlijk lager wel vaartsniveau genoegen nemen, dan nu in de Westerse wereld gewoon is. Volgens schattingen van de Verenigde Naties en de Wereldbank loopt de wereldbevolking in 2040 op tot ongeveer tien miljard men sen. Vijf keer zoveel als volgens Adema voor een duurzame aarde wenselijk is. Vandaar zijn pessimistische verwachting. Hoe groter de welvaart, des te groter het beslag op de natuurlijke hulpbronnen, stelt Adema - die dinsdag zijn afscheids college hield, getiteld: Boeren tussen he mel en aarde, hoe lang nog? Hij herinnert eraan dat de industriële revolutie, die in de 18e eeuw op gang is gekomen, duidelij ke sporen heeft nagelaten in de vorm van grote hoeveelheden afvalstoffen in water, bodem en lucht. Het gebruik van vele soorten mineralen is zeer sterk toegeno men. Veel van deze hulpbronnen zijn nog maar toereikend voor slechts enkele tien tallen jaren. Hoog tempo Adema geeft aan dat voor een duurzame situatie de natuurlijke hulpbronnen niet mogen worden uitgeput. Het afval zal door de natuur dan wel door de mens die nen te worden omgevormd door zowel voor de natuur als voor de mens hernieuw de hulpbronnen. Daar is nog lang geen sprake van. De vervuiling zet door: veel soorten verdwijnen in een onnatuurlijk hoog tempo. De Wageningse hoogleraar beklemtoont dat duurzame ontwikkeling een waarborg inhoudt voor de behoefte- voorziening van komende generaties. Er mag alleen geput worden uit hernieuw bare hulpbronnen, waarbij het vermogen tot vernieuwing geheel behouden dient te blijven. Adema: „Dit wil zeggen dat ten minste alles weer wordt aangevuld, het geen door de mens is verbruikt." Dit uitgangspunt betekent onder meer dat: alleen de opbrengst van hernieuw bare hulpbronnen kan worden gebruikt voor de instandhouding van het mens dom; afvalprodukten volledig herge bruikt moeten worden: uitputbare hulp bronnen met meer gebruikt mogen wor den: natuurlijke hulpbronnen niet mogen worden aangetast: het terugdringen van de overtollige behoefte een eerste vereiste is; alleen stromingsbronnen (zon, water wind) voor energievoorziening in aanmer king komen. Dit vereist een 'trendbreuk' die vooralsnog niet in zicht is. De hoogleraar heeft berekend onder wel ke omstandigheden duurzaamheid op aarde haalbaar is. Hij gaat daarbij uit van een schatting van de mondiale milieube lasting op basis van het energieverbruik per hoofd van de bevolking, en van de be volkingsomvang Nü al leven er ruim tweemaal zoveel mensen op aarde als uit oogpunt van duurzaamheid mogelijk is. In 2040. het jaar waarop Adema zich heeft gericht, is dat alleen maar erger. Om dan duurzaam te kunnen leven moet niet al leen de explosieve bevolkingsgroei wor den omgebogen, maar moet - uitgaande van de situatie in 1980 - het welvaartsni veau in de Derde Wereld dubbel zo hoog worden en dat in het rijke Westen met 80% verminderen. Gedrag inens Adema constateert dat van een algehele ontlasting van het milieu in de komende zestig jaar geen sprake kan zijn, indien niet op uiterst korte termijn zéér drasti sche veranderingen in het gedrag van de mens op allerlei gebied plaatsvinden. Hij herinnert eraan dat de Verenigde Naties officieel erkent dat de mensheid voor de grootste bedreiging staat in haar geschie denis. Een bedreiging die zou kunnen lei den tot massale vernietiging van volke ren, culturen en wereldwijde ecologie. Te gen die achtergrond vindt de hoogleraar het onbegrijpelijk dat de deelnemende landen aan de UNCED in Brazilië (confe rentie over milieu en ontwikkeling), uit sluitend bezig zijn hun eigen nationale be langen veilig te stellen. De voornaamste oorzaak ligt volgens hem in het feit dat de Westerse landen niets wensen in te leveren ten koste van eigen economische groei en welvaartspeil. Ook de grote afhankelijkheid van de Derde Wereldlanden, hun miljardenschulden en de bemoeizuchtige neo-kolonialistische houding van de rijke landen, spelen een rol, betoogt Adema. Hij trekt een vergelij king tussen het mensdom en de indivi duele mens. „De overeenkomst is, dat beide worden geboren en weer sterven na verloop van tijd Het trieste is wel dat het mensdom, anders dan vele miljoenen soorten die in de loop van de evolutie zijn verdwenen, door eigen toedoen ophoudt te bestaan." De hoogleraar stelt dat het verdwijnen van de mensheid in wezen wordt veroorzaakt door haar eigen uiterst milieu-onvriendelijke manier van leven, waardoor het aardse ecosysteem ernstig wordt aangetast. Met het mensdom ver dwijnt dan qok een zeer groot deel van an dere levensvormen. van onze verslaggever Conny van Gremberghe Jaren geleden riep de Axelse onderwijswethouder J. van Schaik dat er in Midden- Zeeuwsch-Vlaanderen één scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs moest ko men. Gebeurde dat niet, zo voorzag hij, dan zouden er zeker opleidingsmogelijkheden voor de Zeeuws-Vlaamse jeugd verlo ren gaan. Van Schaik had gelijk, heeft het nog. Toen was hij ech ter een roepende in de woestijn. Nu lopen er, na de sluiting van de LHNO-school in Sas van Gent, de scholengemeenschap De Weistede in Axel en de op handen zijnde sluiting van de LBO-school De Leeuwtjes, al wat meer mensen rond in die woestijn. Ook zij zijn roepende, alleen de vorming van de ge wenste grote scholengemeen schap lijkt momenteel verder weg dan ooit tevoren. Schaalvergroting in het onder wijs eist overal haar tol. Ook in Zeeland. Kleine scholen worden gedwongen op te gaan in grote verbanden, omdat alleen op die manier opleidingen voor de toe komst. behouden kunnen wor den. Normaal gesproken vinden die fusiebesprekingen plaats in stilte, achter gesloten deuren. Dat gebeurt momenteel in Zee land op Walcheren en in West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Ge meentebesturen en de provin cie, de autonomie van de school besturen in acht nemend, hou den zich verre van die besprekin gen. Zo niet in Zeeuwsch-Vlaande- ren. Daar worden al sinds 1984 door de scholen gesprekken ge voerd over allerhande vormen van samenwerking, zonder re sultaat. Toen begin dit jaar duidelijk werd dat De Leeuwtjes in Ter- neuzen (een ZLM-school) de deur met ingang van komend schooljaar zou moeten sluiten, ging door toedoen van Leeuw tjes-directrice D. de Buck (ook CDA-raadslid in Terneuzen) de politiek zich met de schoolperi- kelen in de Kanaalzone be moeien. B en w van Terneuzen werden door de directrice te hulp geroe pen, omdat er een kleine kans was om de aan haar instituut verbonden opleidingen voor Leao en Ihno te behouden. De minister had dit in een brief ver woord. De scholen voor voortge zet onderwijs in de regio zouden zich alleen moeten uitlaten over de wijze waarop zij dachten die opleidingen te kunnen inpassen. De Terneuzense bestuurders vroegen de provincie een ana lyse te maken van de onderwijs situatie in de Kanaalzone en op lossingen aan te dragen. De provincie kweet zich aardig van die taak. Begin maart pre senteerde onderwijsgedeputeer- de A. Dij kwel de provinciale re medie voor het zieke regionale onderwijsbestel. Alle vier reste rende scholen voor voortgezet onderwijs (PH, De Steelant, Zel- DTTE irlanc denrustcollege en De Vaarf,e moesten onder één bestuurlijkkeur< noemer verder en de Leeuwtje?rken opleidingen en -personeel diertdeo den in het nieuwe, grotere ve)secl' band onder worden gebracht. ,or. h' „Prima, doen", zeiden de bestOrticu ren van PH en De Vaart. „Ne^ter 1 neenee!", lieten besturen va>leen Zeldenrust en Steelant de prdtekei vincie weten. Waarom niet? On1or e( dat die besturen grote probl£s da men zagen. Op het vlak va!e£..v identiteit (hoe zou dat binnelvr'-ïd dat nieuwe bestuur moeten), o[6- het gebied van personeel en f>.^?.c nancien (wat moeten we mcfï twee zwakke opleidingen erbi^a^- en op organisatorisch vlak (hot^et loodsen we een dergelijke ingrijp v0' pende besluitvorming binnePe geen tijd door alle schoolgeld61" dingen). Door de afwijzende hoipS va ding van de besturen was de zq£ ka veelste poging om te komen taP^e een fusie in de Kanaalzone ge doemd te mislukken. Onderwijsgedeputeerde Dijk» wel zag nog een kleine opening US Hij benaderde de overkoepelen de organisaties voor protestantü -christelijk en katholiek ondeiL^ J wijs in de hoop de bezwaren rond" LI de identiteit te kunnen elimineipf ren. Gedeeltelijk slaagde hfLLH daar vorige week ook in. 3ET1 In plaats van nu nog eens allicret; schoolbesturen om de tafel Morh roepen, heeft Dijkwel in zijn pooon gingen om de Ihno-en Leao-opet ir leidingen te redden alleen no^ scl oog voor de zwakste Terneuzen»e d; se school De Steelant. Dez^rs dreigt nu te worden opgezadeld'e. met twee noodlijdende opleidine sti gen. Mocht dat gebeuren, dan ipet i het vrij zeker dat de school ove^ld. een paar jaar ook ver onder dóen d rijksnorm duikt en de deurenmen kan sluiten. Tegen de eeuwwist spe seling kunnen de resterenddP scholen nog eens proberen omdoe een brede scholengemeenschadist te stichten. Die besprekingerf coi zullen op dat moment, met eeifd V partner minder, aanzienlijk vlotistle; ter verlopen. i oo De vraag is echter waar nu ent ds straks die wat minder met intel! sch ligentie behepte, maar prakndei tisch ingestelde kinderen uikan Terneuzen en wijde omgevingaakl naar toe moeten? Naar die leraaüel v -doctorandussen op Zeldenrusten I college of PH misschien? Het bendei lang van die leerlingen is de afgeLK- lopen weken amper aan bod geerk weest. Dat de weigerachtig® jai scholen de politiek ervan beer si schuldigen een fusie te willen forceren is wellicht terecht. Dalfi de politiek - hoewel machtsmid delen ontbreken - tracht oplei» dingen voor een qua onderl wijsaanbod zwakke regio te be-j houden is ook een goede zaak. Het ware echter beter geweest als Dijkwel en medewerker^ (maar ook b en w van Terneuzen) 1 niet de bestuursfusie, maar hef^ behoud van de opleidingen ver-^ heven hadden tot een prestige kwestie. Wellicht - en dat kan nog - had de provincie beter bij-^, de minister aangedrongen opfW een regeling om Ihno en Leaot^ voor de regio te behouden. Zelfs^J De Steelant is bereid zijn om de ze opleidingen op te nemen, alsK'" de school voor een periode van>em vier jaar mag proefdraaien, als?en de school voor die opleidingen)ksl de nodige materiële en perso-P00 nele faciliteiten krijgt. Deze za-® ken zijn nooit onderzocht, nim-'j v mer bij het ministerie gepeild.,ldt En dat is zonde. Omdat nu toch,ak< minstens 150 leerlingen tussen wal en schip dreigen te vallen. 6rd kor 'ld. lein L ?rw Hl) M ïet"^ er-i^J njvi atp fee »we ruit ïnir ïbn door Henri Kruithof Na anderhalve dag telefone ren en faxen hebben pre mier Lubbers, vice-premier Kok en minister De Vries dan toch nog een compromis bereikt over het conflict rondom het in komensbeleid. In het weekend liep de kwestie van de uitleg van de eerder genomen beslis sing zo hoog op, dat PvdA-frac- tieleider Thijs Wöltgens de in terpretatie van Lubbers 'onaan vaardbaar' noemde en met een kabinetscrisis dreigde. Nu is het conflict, waarover de Ka mer vandaag debatteert, voor lopig in de ijskast gezet. Lubbers en Kok konden na alle heisa van het weekend, om het kabinet van de ondergang te redden, niet anders dan te pro beren een brief te schrijven aan de Tweede Kamer, waarin zij ge zamenlijk zouden uitleggen wat het kabinetsbesluit behelsde. In de brief die in de nacht van maandag op dinsdag uiteinde lijk naar de Tweede Kamer werd gestuurd, wordt nogmaals uit eengezet dat het kabinet er alles aan zal doen om de inkomens ontwikkeling, zoals die nu is voorzien (min 1 procent voor de minima, plus 1.5 procent voor de hogere inkomens), te verzach ten. Nieuws was er in de brief dus niet te lezen, want die intentie had de premier vrijdag na afloop van de ministerraad ook al uitgespro ken. Er is dan ook uitsluitend nog gevochten om de komma's en de punten in de brief aan de Tweede Kamer. Wim Kok wilde absoluut niet dat de genoemde cijfers in de brief terecht zouden komen, Lubbers meende echter dat ze niet helemaal verzwegen ibc r DA V i in a" konden worden. Het compro-cei mis: de cijfers worden nu niet JL meer als boven- en ondergrens genoemd, maar slechts als uit- komst van een berekening van' het Centraal Planbureau. Het is de vraag wat Wim Kok nu GE heeft bereikt. Het feit dat de da- e ling van de minimuminkomens m en uitkeringen met één procent niet meer als acceptabel wordt omschreven, is winst. „Het kabi net wil zich tot het uiterste in spannen om de koopkrachtach teruitgang geringer, respectie velijk zo gering mogelijk te doen zijn", staat in de brief te lezen. Maar wat als de vooruitzichten over twee maanden nog somber der zijn geworden? De gang van zaken van de afge lopen dagen bewijst eens meer dat dit kabinet van CDA en PvdA niet echt tot regeren in staat is. Nog steeds viert het cij- ferfetisjisme hoogtij en moeten kl de inkomensgevolgen tot drie Ni cijfers achter de komma worden doorgerekend. Eén ding staat bij voorbaat vast: inkomens- f0 plaatjes komen nooit uit. Met het moeizaam bereikte compromis over de brief, hebben Lubbers en Kok een kabinetscri sis voorlopig weer even kunnen afwenden. Maar een werkelijke oplossing is het natuurlijk niet. Over ruim twee maanden moet het kabinet de echte besluiten nemen over het inkomensbeleid. Dan liggen nieuwe cijfers op ta fel, die vrijwel zeker afwijken van de huidige. Het staat dus vast dat het kabi net komende zomer opnieuw da gen en nachten lang zal moeten overleggen over de inkomens. De crisisdreiging zal vrijwel ze- Lu ker in juli weer volop terugke- r'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4