oltof wil Hof Domburg kopen
Geboorde WOV is haalbaar
Kampioen
erstekeling van
schip gesprongen
Vertrek Rijk uit
havenschappen
onontkoombaar
Wolken
Bectontwikkelaar brengt miljoenenbod uit
Nieuwe bloesemroute
door Zuid-Beveland
PZC
zeeland
DONDERDAG 9 APRIL 1992
nonze verslaggever
)van der Sluis
)MBl'RG - Projectontwikke-
ar Rene Coltof wil het bunga-
wpark Hof Domburg en het
inroord De Parel overnemen
n de Stichting Badplaatsbe
lgen Domburg (SBD). Hij
eft dinsdagochtend een nog
bekend miljoenenbod uitge-
racht op de eigendommen van
SBD. Omdat de stichting
imv gelieerd is aan de gemeen-
ligt het aanbod bij het ge-
tentebestuur op tafel. Coltof
'daarnaast bereid driehon-
tfd extra bungalows of appar-
jnenten te bouwen om van het
«cieatiecomplex een gezond
jdrijf te maken.
C Zeeuwse projectontwikke-
bevestigde woensdag 'grote
«resse' te hebben voor het
adlijdende park. Hij liet door-
smeren vertrouwen te heb-
ji in de aankoop. „Wij hebben
Mogelijkheden om het spul
ugszins gezond te maken. We
tjben bewezen dat we dat met
o groot complex kunnen", al-
iS Coltof.
ltof is geen onbekende in de
>éuwse recreatiewereld. Hij
tte onder meer het zevenhon-
huizen tellende vakantie
park Port Zélande aan het Gre-
velingenmeer op poten, is eige
naar van de jachthaven Marina
Port Zélande en stond aan de
wieg van een aantal recreatie
parken in Nederland. In Dom
burg is hij de ontwikkelaar van
het appartementencomplex Ré-
sidence Domburg en het Badho
tel.
Hoe hoog het bod is dat Coltol
heeft uitgebracht op Hof Dom
burg en De Parel wilde hij niet
bekend maken. „Dat weet ik
niet meer", antwoordde hij laco
niek. „Ik word ook een dagje ou
der. Vroeger herinnerde ik me
dat soort dingen nog wel." De
projectontwikkelaar zei verder
goede hoop te hebben dat het
Domburgse gemeentebestuur
zijn aanbod accepteert. „Ik denk
dat we er best uit kunnen ko-
Burgemeester drs H. W. Hiet-
kamp bevestigde woensdag dat
Coltof interesse heeft getoond
voor Hof Domburg, maar wilde
geen inhoudelijk commentaar
leveren. „Hij is langs geweest en
we hebben hem aangehoord." Of
de gemeente het bod in overwe-
van een medewerker
TERNEUZEN - Tijdens de Jeugdvakwed-
strijden banketbakken en brood-/banket-
bakken in LTS De Vaart in Terneuzen ble
ven de Zeeuwse deelnemers de Brabantse
concurrenten woensdag de baas. In dit con
cours voor de regio Zuid-West Nederland,
waaraan leerlingen van scholen uit Tilburg,
Breda, Goes en Terneuzen deelnamen,
kwam in alle vier de categorieën een Zeeuw
als rayonkampioen uit de bus.
Bij de primaire opleiding brood/banketbak
ken kwamen de zachte witte kadetten en de
amandelpenseegebakjes van Rodney de
Ruijter uit Terneuzen als beste uit de bus. Bij
het voortgezet onderwijs toonde H. Koning
uit 's-Gravenpolder zich de beste in het ma
ken van krentenbroden en marasquin-crè-
megebakjes.
In de categorie banketbakken voor leerlin
gen met een primaire opleiding bleek de jury
het meest gecharmeerd van de spritskrake-
lingen en het gebakstuk met marsepein van
A. van Dijk uit Zierikzee. Van de deelnemers
met een voortgezette opleiding scoorde K.
Stroloos uit Oost-Souburg in deze categorie
het hoogst met zijn zachte petit-fours en truf
fels.
Het winnende Zeeuwse viertal vertegen
woordigt de regio Zuid-West Nederland op 14
oktober tijdens de nationale kampioen
schappen in Wageningen.
A. Scheele, leraar van LTS De Vaart en lid
van de commissie Jeugdvakwedstrijden,
toonde zich tevreden met het resultaat. „Het
is natuurlijk leuk als er vier Zeeuwen als bes
ten uit de bus komen. Maar belangrijker is:
de geboden kwaliteit was goed. Van de tach
tig inzendingen werden er twintig bekroond
met een prijs of eervolle vermelding en dat
zegt voldoende."
Een vakkundige jury test het krentenbrood tijdens de Jeugdvakwedstrijden brood-
en banketbakken. foto Camile Schelstraete
ging heeft genomen, liet Hiet-
kamp in het midden. „We heb
ben contacten gelegd; daar wil
ik het bij laten."
Hof Domburg en het kuurbad -
toen nog Dorimare geheten -
werden in 1990 geopend. De ont-
wikkelings-, bouw- en aanloop
kosten bedroegen destijds meer
dan zestig miljoen gulden, een
bedrag waarvoor de gemeente
zich garant stelde. Staatssecre
taris De Graaff-Nauta (binnen
landse zaken) tikte Domburg
eind '89 op de vingers, omdat zij
vond dat de gemeente een te
groot risico had genomen door
zich garant te stellen.
Principe-besluit
De verrassende belangstelling
van Coltof voor het Domburgse
vakantiecomplex komt op een
moment dat de gemeenteraad
ingrijpende beslissingen moet
nemen om het noodlijdende
park voor de ondergang te be
hoeden. Volgende week dinsdag
neemt de gemeenteraad van
Domburg een principe-besluit
om te bekijken of projectontwik
kelaars geïnteresseerd zijn in de
bouw van driehonderd bunga
lows. Dat levert de SBD bij ver
huur 2.250.000 gulden extra in
komsten op. Waar de nieuwe
verblijfsaccommodaties moeten
komen, houdt de gemeente
angstvallig geheim.
SBD-directeur J. B. van Assel-
donk reageerde verheugd op het
nieuws, al was hij niet op de
hoogte van het bod dat Coltof
heeft uitgebracht. „Als de ge
meente tot overeenstemming
kan komen en de werkgelegen
heid is gegarandeerd, dan is het
onzin om als SBD te zeggen dat
we niet geïnteresseerd zijn. We
mogen ervan uitgaan dat ons be
stuur en de directie dan niet
dwarsliggen. Uiteindelijk zijn
wij een noodlijdend bedrijf. We
mogen blij zijn dat een man als
Coltof - met een neus voor dit
soort zaken - naar Domburg
slot zie pagina 17 kolom 1
h onze verslaggever
5RNEUZEN - De schipper
ijl het Nederlandse binnen-
lartschip Adsum heeft dins-
igavond ter hoogte van Osse-
sse een verstekeling uit de
esterschelde opgepikt. De
■enkeling, een Libanees, was
lar later bleek afkomstig van
st Cubaanse vrachtschip Vina-
s (4190 brt) dat op weg was
lar Antwerpen. Hij is woens-
W Bgmorgén door de Koninklijke
A arechaussee in Terneuzen
ferged ragen aan de zeevaart-
ilitie in Antwerpen, die de
Ban weer aan boord van de Cu-
aanse vrachtvaarder heeft ge
tracht.
(Libanees heeft, voor hij uit de
esterschelde is gehaald, nog
n tien minuten in het water
egen. Opvarenden van een
uits schip hadden hem opge-
rkt. De verstekeling was de
imkunst machtig, maar ging
^ens ooggetuigen toch twee
pr kopje onder. De patrouille-
lót RP 9 van de rijkspolitie te
|ter was dinsdag vrij dicht bij
Senisse en heeft de drenkeling
van het binnenvaartschip Ad
sum overgenomen. De man had
het flink koud, maar hij was niet
onderkoeld. Hij is bij aankomst
in Terneuzen direct door een
arts onderzocht en gezond be
vonden. De Koninklijke Mare
chaussee, die grensbewaking in
haar takenpakket heeft, heeft
hem vervolgens van de rijkspoli
tie te water 'overgenomen'.
Schuilplaats
De zeevaartpolitie in Antwerpen
is dinsdagavond nog door de Ko
ninklijke Marechaussee op de
hoogte gebracht van de ontdek
king van de drenkeling. Aan
boord van het vrachtschip uit
Cuba is de schuilplaats van de
verstekeling gevonden. Een
tweede Libanees zonder identi
teitspapieren bleek zich daar
ook te bevinden. In welke haven
stad de beide verstekelingen on
gezien op de vrachtvaarder zijn
gekomen, is niet bekend.
De rederij van het Cubaanse
schip is verantwoordelijk voor
de verstekelingen. Vandaar dat
de Libanees terug aan boord is
Ik wil de PZC vier weken lang voor f 12,50
Handtekening:
In envelop zonder postzegel opsturen naar:
PZC, Afdeling abonnementen
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen Bellen gaat sneller 01184-84216
Provincie hoopt op tunnelontwerpen aannemers
van onze verslaggever
René Schrier
MIDDELBURG - Een Wester-
schelde Oeververbinding
(WOV) in de vorm van twee
geboorde tunnelbuizen onder
de zeearm is technisch haal
baar. Dat staat in de nota
Randvoorwaarden Boortun-
nel die Rijkswaterstaat in op
dracht van de provincie Zee
land heeft opgesteld.
Uit schattingen blijkt dat deze
oplossing 5 tot 10 procent
duurder is dan de aanleg van
een brug met een afgezonken
tunnel. Omdat de bouwtijd
korter kan zijn, wat weer voor
delen heeft voor de financie
ring, spreken de aannemings
combinaties van een concur
rerende aanbieding.
In deze nota wordt uitgegaan
van twee geboorde tunnels
van elk 7 kilometer lang, met
in iedere tunnelbuis twee rij
stroken. De diameter van ie
dere buis bedraagt ruim 10
meter, dat wordt aan het ont
werp van de aannemers over
gelaten. Op het diepste punt
van het tracé, in de Pas van
Terneuzen. is de Westerschel-
de zo diep dat de tunnels op
ruwweg 60 meter onder NAP
zouden moeten liggen. Vanaf
dat punt gaat de tunnel rich
ting Terneuzen onder een ma
ximaal stijgingspercentage
van 4.5 procent naar een hoog
te van 6 meter boven NAP. De
tunnel moet namelijk over een
dijk heen dje als tweede water
kering dient en die moet voor
komen dat bij een overstro
ming de tunnel vol water
loopt.
Vluchtwegen
In de randvoorwaarden staat
dat in het ontwerp veiligheids
voorzieningen. zoals vlucht
wegen. opgenomen moeten
worden. Dat betekent dat tus
sen de twee tunnelbuizen
dwarsverbindingen moeten
komen. In geval van nood is
het mogelijk op die manier
van de ene buis naar de andere
te lopen. Verder is het moge
lijk ergens midden in de Wes-
terschelde ontluchtingsbui-
zen voor de tunnel te realise
ren. Dat is evenwel niet bij ie
der ontwerp strikt noodzake
lijk. Via de kokers waarin die
buizen lopen kan ook een
vluchtweg gemaakt worden.
De nota Randvoorwaarden
Boortunnel is opgesteld om ei
sen en voorwaarden te kunnen
stellen aan de ontwerpen van
de aannemers. Tevens is met
de studie voor de nota nage
gaan welke moeilijkheden de
bouwers van een geboorde
BINNENBEKLEDING
Al in mei 1986 presenteerden gs dit ontwerp voor één geboorde tunnel in de Westerschelde. Door
de snel voortschrijdende technieken lijkt bouw van geboorde tunnels thans beter haalbaar.
tunnel kunnen tegenkomen
en welke gegevens zij nodig
hebben. De aannemers krijgen
de nota 15 april aangeboden.
Volgens ir M. Meulblok, hoofd
afdeling rivierkunde van
Rijkswaterstaat en coordina
tor van het onderzoek naar de
WOV. heeft de geboorde tun
nel die de provincie voor ogen
staat voor Nederlandse be
grippen een heel grote maat.
„Zeker voor een slappe onder
grond met wisselende grond
soorten. waarmee we hier te
maken hebben. Daar hebben
we nog niet zo veel ervaring
mee en het komt aan de rand
van onze kennis. In zoverre is
het voor ons weer een uitda
ging. In West-Europa is tot nu
toe alleen ervaring met een
boortunnel van maximaal 8.5
meter diameter in slappe
grond."
Realiteit
Een geboorde tunnel is meer
en meer realiteit geworden
door de snel voortschrijdende
technieken. In 1988 was er nog
nauwelijks ervaring op dit ge
bied. Dat is ook de reden waar
om de provincie Zeeland pas
in een laat stadium de moge
lijkheid van een geboorde tun
nel opnieuw serieus onder
zocht heeft. In de loop van de
jaren is er steeds meer erva
ring opgebouwd en is de pro-
duktiviteit van de boren,
waarmee dergelijke tunnels
worden gemaakt, enorm voor
uitgegaan.
Toch is het nog moeilijk een
project te vinden dat verge
lijkbaar is met de Westerschel
de Oeververbinding. De Ka
naaltunnel tussen Frankrijk
en Engeland wordt bijvoor
beeld vooral aangelegd in een
ondergrond van mergel en kal
krotsen. In Duitsland en Zwit
serland is ervaring met het bo
ren in rotsen. Alleen in Japan,
in Tokyo Bay, wordt gewerkt
aan voorbereidingen voor de
aanleg van een tunnel onder
dezelfde grondcondities en
met dezelfde omvang als in de
Westerschelde.
Ontwerp
Uit informatie van de provin
cie blijkt dat het niet zeker is
of de twee aannemingscombi
naties die de WOV willen bou
wen, ook een ontwerp in zullen
dienen voor een geboorde tun
nel. De provincie hoopt daar
wel op en verwacht dat ook.
Een geboorde tunnel neemt
een aantal problemen en onze
kerheden van de brug-tunnel-
combinatie weg. Rijkswater
staat is nog bezig met de ma
nier waarop een afgezonken
tunnel op de rivierbodem
wordt ingepakt. Ook moet
worden afgewacht hoe de Wes-
terscheldebodem op zo'n 'tun-
neldrempel' zal reageren.
Een voordeel van een geboor
de tunnel is dat de scheep
vaart geen hinder ondervindt.
Dat is vooral voor de havens
van Antwerpen. Gent en Ter
neuzen van belang. Natuurbe
schermers zfjn blij dat met een
geboorde tunnel het slikken
en schorrenareaal niet wordt
aangetast. Volgens Meulblok
valt dat wel mee en zou een
brug-tunnelcombinatie ook
weer de vorming van nieuwe
slikken tot gevolg hebben.
Hij ontkent dat de geboorde
tunnel meer perspectief biedt
voor andere tracés. Om een ge
boorde tunnel op het tracé
Borssele-Hoofdplaat aan te
leggen moet de tunnelingang
al ver voor de Westerschelde-
dijk de grond in om uiteinde
lijk op een diepte van 85 meter
onder NAP te komen. Verder
zijn daar problemen met een
instabiele vaargeul. Daardoor
kan over een grote lengte van
de tunnel geen ventilatie-
schacht worden ingebouwd.
Andere tracés voldoen niet
aan de doelstelling dat zowel
Goes, Middelburg. Vlissingen
als het Sloegebied van de
WOV moet profiteren.
MIDDELBURG - De Provinciale VVV heeft een nieuwe
bloesemroute door Zuid-Beveland uitgestippeld. Van begin
april tot omstreeks de derde week van mei staan de fruit
boomgaarden, die vooral op Zuid-Beveland te vinden zijn.
in volle bloei. De route langs de boomgaarden (vooral appel
boomgaarden) heeft een lengte van zo'n honderd kilometer
en voert langs plaatsen als Wemeldinge, Kapelle en door de
Zak van Zuid-Beveland.
De routebeschrijving, die verkrijgbaar is bij de lokale VVV's
in Zeeland en de Provinciale VVV in Middelburg, wordt afge
wisseld met toeristische informatie en wetenswaardigheden.
Bij normale weersomstandigheden kan van de volgende
bloeiperiodes worden uitgegaan, pruimen van begin tot half
april, peren van eind april tot half mei. appels van begin mei
tot de derde week van mei en appels van begin mei tot de
derde week van mei. Bij warm weer wordt de bloeiperiode
met één a twee weken vervroegd.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - De druk die de
twee Zeeuwse havenschappen
willen uitoefenen op het Rijk
om te blijven participeren in
die schappen, is zo goed als ze
ker vergeefse moeite. Dat bleek
woensdagochtend overduide
lijk toen de raden van bestuur
zich uitspraken over de toekom
stige organisatiestructuur. Mr
W. F. Meijer, vertegenwoordi
ger van minister Maij-Weggen
(verkeer en waterstaat): „Dit is
echt een vaststaand gegeven."
De minister heeft, volgens Meij
er, nu even pas op de plaats ge
maakt in afwachting van over
leg met het ministerie van finan
ciën over met name de financiële
situatie waarin het Havenschap
Vlissingen verkeert. „Maar ver
der is er geen enkele aanleiding
aan te nemen dat het niet ge
beurt."
Gedeputeerde D. J. P. Brui-
nooge wees erop dat hij de minis
ter vorig najaar al schriftelijk
had gevraagd om een duidelijke
standpuntbepaling. „Ik heb
haar daarover onlangs opnieuw
een briefje - bij wijze van herin
nering - gestuurd. Het lijkt mij
dat wij nu eerst even de reactie
moeten afwachten om direct
daarna met haar om de tafel te
gaan zitten. Ik vind zelf ook dat
het allemaal veer te lang duurt.
Dat geeft onrust bij het perso
neel van de schappen, maar ook
bij de besturen en onze klanten."
Bruinooge benadrukte nog eens
dat niemand die ook maar eni
germate betrokken is bij de twee
Zeeuwse havenschappen vindt
dat het Rijk zbest kan terugtrek
ken. Integendeel. Burgemeester
drs R. C. E. Barbé van Terneu
zen en wethouder L. E. M Mar-
quinie van Sas van Gent vielen
hem, tijdens de vergadering van
de raad van bestuur van het Ha
venschap Terneuzen. bij.
Barbé: „De raad van Terneuzen
is unaniem van oordeel dat het
Rijk in de havenschappen moet
blijven participeren. Wij zouden
het in hoge mate betreuren als
het Rijk straks inderdaad zijn
voornemen uitvoert. Het is niet
alleen financieel van belang dat
het Rijk blijft meedoen, maar
ook op ander gebied. De rijks
vertegenwoordigers in de raden
van bestuur kunnen in Den
Haag - zo is gebleken - heel goed
werk voor ons doen. En dat is ui
terst welkom als je als provincie
niet steeds de mankracht hebt
voor een permanente Zeeuwse
lobby."
Relatie
Mr Meijer meende dat dergelijke
zaken straks een punt van on
derhandeling zouden kunnen
zijn. En z'n collega drs B. J
Klerk van Economische Zaken:
„Het feit dat het Rijk uittreedt,
is een gegeven. Dus is het goed
na te denken over de toekom
stige aard van de relatie tussen
de schappen en het Rijk."
Overigens onderschreven beide
raden van bestuur woensdag
ochtend in Terneuzen het advies
van de bijzondere taakgroepen
over de toekomstige organisa
tiestructuur. Belangrijkste con
clusie de opzet van de twee
Zeeuwse havenschappen moet
ongewijzigd blijven, zij het dat er
ruimte moet zijn voor aanpas
singen. De directies dienen meer
armslag te krijgen en er moet
een bezinning komen op de af
stand tussen bestuur en beheer
van de havens aan de ene kant
en politieke en ambtelijke be
sluitvormingsprocessen aan de
andere kant.
De afstand tussen het bestuur
en de participanten zou moeten
worden vergroot, maar Brui
nooge verzekerde dat die parti
cipanten natuurlijk wel steeds
nauw betrokken zullen worden
bij zaken die hen vooral ook op
financieel vlak raken.
Opgevoerde
brommers in
beslag genomen
OOSTBURG - De rijkspolitie
groep West Zeeuws-Vlaanderen
heeft woensdag drie bromfiet
sen van de weg gehaald omdat
deze waren 'opgevoerd'.
Vandaag worden de bromfietsen
aan een technisch onderzoek on
derworpen.
^SUBARU
GARAGE FRANCKE
MEL1SKERKE TEL 01186-1748
(Advertentie)
DELSCJHER
zeeuwse almanak
ttti 11111 11
Ze kunnen hem nog meer
vertellen! Viktor van'zes
vertrouwt voortaan op zijn
eigen waarnemingen. Een
ritje naar Brabant, afgelo
pen weekeinde, gaf de door
slag.
Hij had al eens gevraagd
hoe de wolken worden ge
maakt en een veel te om
slachtig antwoord gekre
gen. Nu zag hij zelf hoe sim
pel het allemaal is.
Nog maar net uit de Vlake-
tunnel, kreeg hij zicht op de
koeltorens van Doel. De
stoomzuil liep naadloos
over in een prachtige wol
kenpartij, die het hele pano
rama beheerste.
Met weerkundige praatjes
hoefje bij hem niet meer aan
te komen. „Die twee vazen
daar, die maken de wol
ken."