oltof wil Hof Domburg kopen Geboorde WOV is haalbaar Kampioen erstekeling van schip gesprongen Vertrek Rijk uit havenschappen onontkoombaar Wolken Bectontwikkelaar brengt miljoenenbod uit Nieuwe bloesemroute door Zuid-Beveland PZC zeeland DONDERDAG 9 APRIL 1992 nonze verslaggever )van der Sluis )MBl'RG - Projectontwikke- ar Rene Coltof wil het bunga- wpark Hof Domburg en het inroord De Parel overnemen n de Stichting Badplaatsbe lgen Domburg (SBD). Hij eft dinsdagochtend een nog bekend miljoenenbod uitge- racht op de eigendommen van SBD. Omdat de stichting imv gelieerd is aan de gemeen- ligt het aanbod bij het ge- tentebestuur op tafel. Coltof 'daarnaast bereid driehon- tfd extra bungalows of appar- jnenten te bouwen om van het «cieatiecomplex een gezond jdrijf te maken. C Zeeuwse projectontwikke- bevestigde woensdag 'grote «resse' te hebben voor het adlijdende park. Hij liet door- smeren vertrouwen te heb- ji in de aankoop. „Wij hebben Mogelijkheden om het spul ugszins gezond te maken. We tjben bewezen dat we dat met o groot complex kunnen", al- iS Coltof. ltof is geen onbekende in de >éuwse recreatiewereld. Hij tte onder meer het zevenhon- huizen tellende vakantie park Port Zélande aan het Gre- velingenmeer op poten, is eige naar van de jachthaven Marina Port Zélande en stond aan de wieg van een aantal recreatie parken in Nederland. In Dom burg is hij de ontwikkelaar van het appartementencomplex Ré- sidence Domburg en het Badho tel. Hoe hoog het bod is dat Coltol heeft uitgebracht op Hof Dom burg en De Parel wilde hij niet bekend maken. „Dat weet ik niet meer", antwoordde hij laco niek. „Ik word ook een dagje ou der. Vroeger herinnerde ik me dat soort dingen nog wel." De projectontwikkelaar zei verder goede hoop te hebben dat het Domburgse gemeentebestuur zijn aanbod accepteert. „Ik denk dat we er best uit kunnen ko- Burgemeester drs H. W. Hiet- kamp bevestigde woensdag dat Coltof interesse heeft getoond voor Hof Domburg, maar wilde geen inhoudelijk commentaar leveren. „Hij is langs geweest en we hebben hem aangehoord." Of de gemeente het bod in overwe- van een medewerker TERNEUZEN - Tijdens de Jeugdvakwed- strijden banketbakken en brood-/banket- bakken in LTS De Vaart in Terneuzen ble ven de Zeeuwse deelnemers de Brabantse concurrenten woensdag de baas. In dit con cours voor de regio Zuid-West Nederland, waaraan leerlingen van scholen uit Tilburg, Breda, Goes en Terneuzen deelnamen, kwam in alle vier de categorieën een Zeeuw als rayonkampioen uit de bus. Bij de primaire opleiding brood/banketbak ken kwamen de zachte witte kadetten en de amandelpenseegebakjes van Rodney de Ruijter uit Terneuzen als beste uit de bus. Bij het voortgezet onderwijs toonde H. Koning uit 's-Gravenpolder zich de beste in het ma ken van krentenbroden en marasquin-crè- megebakjes. In de categorie banketbakken voor leerlin gen met een primaire opleiding bleek de jury het meest gecharmeerd van de spritskrake- lingen en het gebakstuk met marsepein van A. van Dijk uit Zierikzee. Van de deelnemers met een voortgezette opleiding scoorde K. Stroloos uit Oost-Souburg in deze categorie het hoogst met zijn zachte petit-fours en truf fels. Het winnende Zeeuwse viertal vertegen woordigt de regio Zuid-West Nederland op 14 oktober tijdens de nationale kampioen schappen in Wageningen. A. Scheele, leraar van LTS De Vaart en lid van de commissie Jeugdvakwedstrijden, toonde zich tevreden met het resultaat. „Het is natuurlijk leuk als er vier Zeeuwen als bes ten uit de bus komen. Maar belangrijker is: de geboden kwaliteit was goed. Van de tach tig inzendingen werden er twintig bekroond met een prijs of eervolle vermelding en dat zegt voldoende." Een vakkundige jury test het krentenbrood tijdens de Jeugdvakwedstrijden brood- en banketbakken. foto Camile Schelstraete ging heeft genomen, liet Hiet- kamp in het midden. „We heb ben contacten gelegd; daar wil ik het bij laten." Hof Domburg en het kuurbad - toen nog Dorimare geheten - werden in 1990 geopend. De ont- wikkelings-, bouw- en aanloop kosten bedroegen destijds meer dan zestig miljoen gulden, een bedrag waarvoor de gemeente zich garant stelde. Staatssecre taris De Graaff-Nauta (binnen landse zaken) tikte Domburg eind '89 op de vingers, omdat zij vond dat de gemeente een te groot risico had genomen door zich garant te stellen. Principe-besluit De verrassende belangstelling van Coltof voor het Domburgse vakantiecomplex komt op een moment dat de gemeenteraad ingrijpende beslissingen moet nemen om het noodlijdende park voor de ondergang te be hoeden. Volgende week dinsdag neemt de gemeenteraad van Domburg een principe-besluit om te bekijken of projectontwik kelaars geïnteresseerd zijn in de bouw van driehonderd bunga lows. Dat levert de SBD bij ver huur 2.250.000 gulden extra in komsten op. Waar de nieuwe verblijfsaccommodaties moeten komen, houdt de gemeente angstvallig geheim. SBD-directeur J. B. van Assel- donk reageerde verheugd op het nieuws, al was hij niet op de hoogte van het bod dat Coltof heeft uitgebracht. „Als de ge meente tot overeenstemming kan komen en de werkgelegen heid is gegarandeerd, dan is het onzin om als SBD te zeggen dat we niet geïnteresseerd zijn. We mogen ervan uitgaan dat ons be stuur en de directie dan niet dwarsliggen. Uiteindelijk zijn wij een noodlijdend bedrijf. We mogen blij zijn dat een man als Coltof - met een neus voor dit soort zaken - naar Domburg slot zie pagina 17 kolom 1 h onze verslaggever 5RNEUZEN - De schipper ijl het Nederlandse binnen- lartschip Adsum heeft dins- igavond ter hoogte van Osse- sse een verstekeling uit de esterschelde opgepikt. De ■enkeling, een Libanees, was lar later bleek afkomstig van st Cubaanse vrachtschip Vina- s (4190 brt) dat op weg was lar Antwerpen. Hij is woens- W Bgmorgén door de Koninklijke A arechaussee in Terneuzen ferged ragen aan de zeevaart- ilitie in Antwerpen, die de Ban weer aan boord van de Cu- aanse vrachtvaarder heeft ge tracht. (Libanees heeft, voor hij uit de esterschelde is gehaald, nog n tien minuten in het water egen. Opvarenden van een uits schip hadden hem opge- rkt. De verstekeling was de imkunst machtig, maar ging ^ens ooggetuigen toch twee pr kopje onder. De patrouille- lót RP 9 van de rijkspolitie te |ter was dinsdag vrij dicht bij Senisse en heeft de drenkeling van het binnenvaartschip Ad sum overgenomen. De man had het flink koud, maar hij was niet onderkoeld. Hij is bij aankomst in Terneuzen direct door een arts onderzocht en gezond be vonden. De Koninklijke Mare chaussee, die grensbewaking in haar takenpakket heeft, heeft hem vervolgens van de rijkspoli tie te water 'overgenomen'. Schuilplaats De zeevaartpolitie in Antwerpen is dinsdagavond nog door de Ko ninklijke Marechaussee op de hoogte gebracht van de ontdek king van de drenkeling. Aan boord van het vrachtschip uit Cuba is de schuilplaats van de verstekeling gevonden. Een tweede Libanees zonder identi teitspapieren bleek zich daar ook te bevinden. In welke haven stad de beide verstekelingen on gezien op de vrachtvaarder zijn gekomen, is niet bekend. De rederij van het Cubaanse schip is verantwoordelijk voor de verstekelingen. Vandaar dat de Libanees terug aan boord is Ik wil de PZC vier weken lang voor f 12,50 Handtekening: In envelop zonder postzegel opsturen naar: PZC, Afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen Bellen gaat sneller 01184-84216 Provincie hoopt op tunnelontwerpen aannemers van onze verslaggever René Schrier MIDDELBURG - Een Wester- schelde Oeververbinding (WOV) in de vorm van twee geboorde tunnelbuizen onder de zeearm is technisch haal baar. Dat staat in de nota Randvoorwaarden Boortun- nel die Rijkswaterstaat in op dracht van de provincie Zee land heeft opgesteld. Uit schattingen blijkt dat deze oplossing 5 tot 10 procent duurder is dan de aanleg van een brug met een afgezonken tunnel. Omdat de bouwtijd korter kan zijn, wat weer voor delen heeft voor de financie ring, spreken de aannemings combinaties van een concur rerende aanbieding. In deze nota wordt uitgegaan van twee geboorde tunnels van elk 7 kilometer lang, met in iedere tunnelbuis twee rij stroken. De diameter van ie dere buis bedraagt ruim 10 meter, dat wordt aan het ont werp van de aannemers over gelaten. Op het diepste punt van het tracé, in de Pas van Terneuzen. is de Westerschel- de zo diep dat de tunnels op ruwweg 60 meter onder NAP zouden moeten liggen. Vanaf dat punt gaat de tunnel rich ting Terneuzen onder een ma ximaal stijgingspercentage van 4.5 procent naar een hoog te van 6 meter boven NAP. De tunnel moet namelijk over een dijk heen dje als tweede water kering dient en die moet voor komen dat bij een overstro ming de tunnel vol water loopt. Vluchtwegen In de randvoorwaarden staat dat in het ontwerp veiligheids voorzieningen. zoals vlucht wegen. opgenomen moeten worden. Dat betekent dat tus sen de twee tunnelbuizen dwarsverbindingen moeten komen. In geval van nood is het mogelijk op die manier van de ene buis naar de andere te lopen. Verder is het moge lijk ergens midden in de Wes- terschelde ontluchtingsbui- zen voor de tunnel te realise ren. Dat is evenwel niet bij ie der ontwerp strikt noodzake lijk. Via de kokers waarin die buizen lopen kan ook een vluchtweg gemaakt worden. De nota Randvoorwaarden Boortunnel is opgesteld om ei sen en voorwaarden te kunnen stellen aan de ontwerpen van de aannemers. Tevens is met de studie voor de nota nage gaan welke moeilijkheden de bouwers van een geboorde BINNENBEKLEDING Al in mei 1986 presenteerden gs dit ontwerp voor één geboorde tunnel in de Westerschelde. Door de snel voortschrijdende technieken lijkt bouw van geboorde tunnels thans beter haalbaar. tunnel kunnen tegenkomen en welke gegevens zij nodig hebben. De aannemers krijgen de nota 15 april aangeboden. Volgens ir M. Meulblok, hoofd afdeling rivierkunde van Rijkswaterstaat en coordina tor van het onderzoek naar de WOV. heeft de geboorde tun nel die de provincie voor ogen staat voor Nederlandse be grippen een heel grote maat. „Zeker voor een slappe onder grond met wisselende grond soorten. waarmee we hier te maken hebben. Daar hebben we nog niet zo veel ervaring mee en het komt aan de rand van onze kennis. In zoverre is het voor ons weer een uitda ging. In West-Europa is tot nu toe alleen ervaring met een boortunnel van maximaal 8.5 meter diameter in slappe grond." Realiteit Een geboorde tunnel is meer en meer realiteit geworden door de snel voortschrijdende technieken. In 1988 was er nog nauwelijks ervaring op dit ge bied. Dat is ook de reden waar om de provincie Zeeland pas in een laat stadium de moge lijkheid van een geboorde tun nel opnieuw serieus onder zocht heeft. In de loop van de jaren is er steeds meer erva ring opgebouwd en is de pro- duktiviteit van de boren, waarmee dergelijke tunnels worden gemaakt, enorm voor uitgegaan. Toch is het nog moeilijk een project te vinden dat verge lijkbaar is met de Westerschel de Oeververbinding. De Ka naaltunnel tussen Frankrijk en Engeland wordt bijvoor beeld vooral aangelegd in een ondergrond van mergel en kal krotsen. In Duitsland en Zwit serland is ervaring met het bo ren in rotsen. Alleen in Japan, in Tokyo Bay, wordt gewerkt aan voorbereidingen voor de aanleg van een tunnel onder dezelfde grondcondities en met dezelfde omvang als in de Westerschelde. Ontwerp Uit informatie van de provin cie blijkt dat het niet zeker is of de twee aannemingscombi naties die de WOV willen bou wen, ook een ontwerp in zullen dienen voor een geboorde tun nel. De provincie hoopt daar wel op en verwacht dat ook. Een geboorde tunnel neemt een aantal problemen en onze kerheden van de brug-tunnel- combinatie weg. Rijkswater staat is nog bezig met de ma nier waarop een afgezonken tunnel op de rivierbodem wordt ingepakt. Ook moet worden afgewacht hoe de Wes- terscheldebodem op zo'n 'tun- neldrempel' zal reageren. Een voordeel van een geboor de tunnel is dat de scheep vaart geen hinder ondervindt. Dat is vooral voor de havens van Antwerpen. Gent en Ter neuzen van belang. Natuurbe schermers zfjn blij dat met een geboorde tunnel het slikken en schorrenareaal niet wordt aangetast. Volgens Meulblok valt dat wel mee en zou een brug-tunnelcombinatie ook weer de vorming van nieuwe slikken tot gevolg hebben. Hij ontkent dat de geboorde tunnel meer perspectief biedt voor andere tracés. Om een ge boorde tunnel op het tracé Borssele-Hoofdplaat aan te leggen moet de tunnelingang al ver voor de Westerschelde- dijk de grond in om uiteinde lijk op een diepte van 85 meter onder NAP te komen. Verder zijn daar problemen met een instabiele vaargeul. Daardoor kan over een grote lengte van de tunnel geen ventilatie- schacht worden ingebouwd. Andere tracés voldoen niet aan de doelstelling dat zowel Goes, Middelburg. Vlissingen als het Sloegebied van de WOV moet profiteren. MIDDELBURG - De Provinciale VVV heeft een nieuwe bloesemroute door Zuid-Beveland uitgestippeld. Van begin april tot omstreeks de derde week van mei staan de fruit boomgaarden, die vooral op Zuid-Beveland te vinden zijn. in volle bloei. De route langs de boomgaarden (vooral appel boomgaarden) heeft een lengte van zo'n honderd kilometer en voert langs plaatsen als Wemeldinge, Kapelle en door de Zak van Zuid-Beveland. De routebeschrijving, die verkrijgbaar is bij de lokale VVV's in Zeeland en de Provinciale VVV in Middelburg, wordt afge wisseld met toeristische informatie en wetenswaardigheden. Bij normale weersomstandigheden kan van de volgende bloeiperiodes worden uitgegaan, pruimen van begin tot half april, peren van eind april tot half mei. appels van begin mei tot de derde week van mei en appels van begin mei tot de derde week van mei. Bij warm weer wordt de bloeiperiode met één a twee weken vervroegd. van onze verslaggever TERNEUZEN - De druk die de twee Zeeuwse havenschappen willen uitoefenen op het Rijk om te blijven participeren in die schappen, is zo goed als ze ker vergeefse moeite. Dat bleek woensdagochtend overduide lijk toen de raden van bestuur zich uitspraken over de toekom stige organisatiestructuur. Mr W. F. Meijer, vertegenwoordi ger van minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat): „Dit is echt een vaststaand gegeven." De minister heeft, volgens Meij er, nu even pas op de plaats ge maakt in afwachting van over leg met het ministerie van finan ciën over met name de financiële situatie waarin het Havenschap Vlissingen verkeert. „Maar ver der is er geen enkele aanleiding aan te nemen dat het niet ge beurt." Gedeputeerde D. J. P. Brui- nooge wees erop dat hij de minis ter vorig najaar al schriftelijk had gevraagd om een duidelijke standpuntbepaling. „Ik heb haar daarover onlangs opnieuw een briefje - bij wijze van herin nering - gestuurd. Het lijkt mij dat wij nu eerst even de reactie moeten afwachten om direct daarna met haar om de tafel te gaan zitten. Ik vind zelf ook dat het allemaal veer te lang duurt. Dat geeft onrust bij het perso neel van de schappen, maar ook bij de besturen en onze klanten." Bruinooge benadrukte nog eens dat niemand die ook maar eni germate betrokken is bij de twee Zeeuwse havenschappen vindt dat het Rijk zbest kan terugtrek ken. Integendeel. Burgemeester drs R. C. E. Barbé van Terneu zen en wethouder L. E. M Mar- quinie van Sas van Gent vielen hem, tijdens de vergadering van de raad van bestuur van het Ha venschap Terneuzen. bij. Barbé: „De raad van Terneuzen is unaniem van oordeel dat het Rijk in de havenschappen moet blijven participeren. Wij zouden het in hoge mate betreuren als het Rijk straks inderdaad zijn voornemen uitvoert. Het is niet alleen financieel van belang dat het Rijk blijft meedoen, maar ook op ander gebied. De rijks vertegenwoordigers in de raden van bestuur kunnen in Den Haag - zo is gebleken - heel goed werk voor ons doen. En dat is ui terst welkom als je als provincie niet steeds de mankracht hebt voor een permanente Zeeuwse lobby." Relatie Mr Meijer meende dat dergelijke zaken straks een punt van on derhandeling zouden kunnen zijn. En z'n collega drs B. J Klerk van Economische Zaken: „Het feit dat het Rijk uittreedt, is een gegeven. Dus is het goed na te denken over de toekom stige aard van de relatie tussen de schappen en het Rijk." Overigens onderschreven beide raden van bestuur woensdag ochtend in Terneuzen het advies van de bijzondere taakgroepen over de toekomstige organisa tiestructuur. Belangrijkste con clusie de opzet van de twee Zeeuwse havenschappen moet ongewijzigd blijven, zij het dat er ruimte moet zijn voor aanpas singen. De directies dienen meer armslag te krijgen en er moet een bezinning komen op de af stand tussen bestuur en beheer van de havens aan de ene kant en politieke en ambtelijke be sluitvormingsprocessen aan de andere kant. De afstand tussen het bestuur en de participanten zou moeten worden vergroot, maar Brui nooge verzekerde dat die parti cipanten natuurlijk wel steeds nauw betrokken zullen worden bij zaken die hen vooral ook op financieel vlak raken. Opgevoerde brommers in beslag genomen OOSTBURG - De rijkspolitie groep West Zeeuws-Vlaanderen heeft woensdag drie bromfiet sen van de weg gehaald omdat deze waren 'opgevoerd'. Vandaag worden de bromfietsen aan een technisch onderzoek on derworpen. ^SUBARU GARAGE FRANCKE MEL1SKERKE TEL 01186-1748 (Advertentie) DELSCJHER zeeuwse almanak ttti 11111 11 Ze kunnen hem nog meer vertellen! Viktor van'zes vertrouwt voortaan op zijn eigen waarnemingen. Een ritje naar Brabant, afgelo pen weekeinde, gaf de door slag. Hij had al eens gevraagd hoe de wolken worden ge maakt en een veel te om slachtig antwoord gekre gen. Nu zag hij zelf hoe sim pel het allemaal is. Nog maar net uit de Vlake- tunnel, kreeg hij zicht op de koeltorens van Doel. De stoomzuil liep naadloos over in een prachtige wol kenpartij, die het hele pano rama beheerste. Met weerkundige praatjes hoefje bij hem niet meer aan te komen. „Die twee vazen daar, die maken de wol ken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 13