Eerlijk Italië eist nu schoonmaak J Verwerken van een communistisch verleden besloten opinie en achtergrond Dit weekend historischeverkiezingen in een verscheurd land Zeeuwse gemeenten kleineren burgers ZATERDAG 4 APRIL 1992 Italië staat aan de vooravond van wat door alle politieke partijen de meest cruciale verkiezingen uit de geschiedenis van de republiek worden genoemd. Het communisme is niet meer en daarmee is de belangrijkste pilaster onder het poli tieke systeem weggevallen. De christendemocratische partij CDC), dankzij de arigst voor het communisme en de steun van de kerk 45 jaar onafgebroken aan de macht, is. net als haar trouwe partner van de laatste decennia, de socialistische PSI. uiterst nerveus. Door constant te regeren is de DC i?i feite de staat geworden. En deze staat, die stoelt op het be proefde, corruptie in de hand werkende clientèle-systeem. wordt van alle kanten uitgedaagd. van onze correspondent in Rome Eelco van der Linden Dit regime is op zijn eind bestemming aangeko men. Er bestaat geen enkel alibi meer voor instandhouding van een systeem waarin een paar politieke partijen, met steun van mafia en clientèles, alle overheidsmacht in handen heb ben. De moraal moet terug in de politiek en daarvoor willen wij strijden". Leoluca Orlando buigt ver over de tafel en werpt zijn handen voor zich uit om de ze laatste woorden kracht bij te zetten. De 40-jarige Siciliaan is een van de exponenten van de grote groep die zich presenteert als het nieuwe, eerlijke Italië. En hij heeft recht van spreken. Als bur gemeester van Palermo wist hij de mafia buiten de deur te hou den en de Palermitanen een ze ker vertrouwen in de politiek te rug te geven. Deze 'Palermitaan- se Lente' werd echter in de kiem gesmoord door een veto van pre sident Andreotti. Orlando stap te uit de christendemocratische partij en richtte La Rete (Het Netwerk) op. In korte tijd heeft Orlando in heel Italië mensen weten te ver zamelen die hun sporen hebben verdiend in de strijd tegen ma fia, wanbestuur en sociaal on recht. Wachtwoord is onderlinge solidariteit. „We zijn niet uit op een regeringszetel, maar op het formeren van een morele meer derheid in het parlement die strijdt voor hervormingen", zegt Orlando in zijn hoofdkwartier in Rome. Orlando voert onder andere campagne in het kiesdistrict Pa lermo. Hij houdt toespraken en deelt zijn folders uit op de plei nen van de kleine dorpjes, om ringd door veiligheidsagenten met pistool in de aanslag. ..Ja, dat is de andere kant van de Ita liaanse democratie. Maar we moeten de mensen tonen dat er een alternatief is. zeker nu de mafia haar tanden heeft laten zien", zegt Orlando vol vuur. „De moord op de Siciliaanse Eu roparlementariër Salvo Lima. de man die Andreotti honderd duizenden stemmen bezorgde, heeft angst onder de mensen veroorzaakt". In het hartje van Rome, op het statige plein Farnese is een ma nifestatie ter nagedachtenis van het door de (christendemocrati sche) directeur van de RAI ver boden 'Samarcanda', een weke lijks live uitgezonden TV-pro- gramma dat 'ongemakkelijke' thema's behandelde als werk loosheid, racisme en mafia. Een avond lang dicussieerde men in de studio en op de pleinen in den lande die in verbinding stonden met Rome. Een succesformule, maar na de uitzending over poli tiek en mafia, daags na de moord op Lima, viel het doek. „Na Samarcanda is er niets meer", verzucht een oudere heer. „De Italianen zijn nu voor hun nieuwsvoorziening afhan kelijk van wat Rai Uno, Rai Due en de privé-kanalen van Berlus coni brengen. De eerste, en ver reweg de grootste, is in handen van de DC en de andere van de PSI. Bedenk dat Berlusconi zijn hele carriere te danken heeft aan de socialistische partij. Nieuws over de oppositie ontbreekt". Napels Napels een week voor de verkie zingen biedt de gebruikelijke troosteloze aanblik en van ver kiezingskoorts valt weinig te be speuren. De belangrijkste Napo- litaanse politici houden geen grote bijeenkomsten. Ze reizen langs dorpen en steden in hun kiesdistrict en praten met groe pen intimi. Het clientèle-sy- teem. met de camorra als be langrijkste schakel, staat garant voor stemmen. In heel Zuid-Ita- lië controleert de georganiseer de misdaad er 4 miljoen en is zo theoretisch de vierde partij van het land. De Napolitaanse minister Scotti spreekt, bij uitzondering, de pers toe. Behalve journalisten blijken er veel volgelingen in de zaal. De mensen op de eerste drie rijen rennen naar voren en schudden de minister de hand. Scotti is opvallend openhartig. Onderkent dat de georganiseer de misdaad de grootste vijand is van de Italiaanse democratie. Hij zegt dat een zuidelijke cul tuur van politiek bedrijven moet veranderen, maar klaagt over weerstand, ook vanuit zijn eigen partij. Hij roemt de winkeliers die het lef hebben 'nee' te zeggen tegen de maffiose afpersers en bepleit een grote schoonmaak. Hij knikt berustend als de on macht van politici aan de orde wordt gesteld. Scotti lijkt wel te willen, maar tevens gevangen te zitten in zijn eigen web. De minister waar schuwt tot slot voor een uiteen vallen van de broze Italiaanse staat, een geliefd thema van de christendemocraten nu in Noord-Italie het protest bijna militante trekken heeft gekre gen. Bij het afscheid krijgt Scotti een groot boek aangeboden waarin de resultaten staan van de we deropbouw na de aardbeving van 1980. Het lijkt een provoce rende geste. De aardbeving heeft miljarden naar Napels doen stromen, waar ze in de zak ken zijn verdwenen van de ca morra en lokale politici. Scotti en twee van zijn christendemo cratische collega's danker en hun carrrière aan. In de Spaanse Kwartieren van Napels, de wijk waar de gevaar lijkste 'cammoristi' leven en werken, zijn de gevolgen van de aardbeving nog overal te zien. Half ingestorte huizen, steigers die er al tien jaar staan en waar voor de gemeente handenvol huur betaalt. Het is het 'schil derachtige' Napels: smalle straatjes, wasgoed, slaapkamers die direct achter de voordeur lig gen. Praten over politiek wil nie mand. In de bar wordt de vreem deling weggekeken. Vuurdoop Achille Occhetto staat met zijn PDS voor de nationale electo rale vuurdoop. Na de afschei ding van een groep overtuigde communisten hoopt hij uit te ko men op 17 tot 20 procent van de stemmen (tegen 26,6 procent in 1987) en de socialistische partij van de gehate Craxi voor te blij ven. Op het San Carloplein in Fiat-stad Turijn maakt de door gaans timide Occhetto zich kwaad. Natuurlijk op de 'immo rele en corrupte regeringspartij en' die elke hervorming in de fUtmtmKÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ/KtÊÊtÊÊÊÊtÊÊBSBÊÊtÊÊKÊÊÊÊÊÊÊIÊIItÊÊÊtKHSÊÊÊKHt/ÊÊÊÊKÊÊÊÊÊHKKSSÊBBÊÊKÊÊÊÊÊÊIKÊÊBÊÊBBKÊ door T. Rinkema Bij de berichten, die ik re gelmatig over de kerken in Oost-Europa lees, valt me het meest de eindeloze herha ling van beschuldigingen op van collaboratie met de com munistische autoriteiten. Bis schoppen in de voormalige DDR. rooms-katholiek en pro testant, doen de een na de an der beschuldigende of vergoe lijkende uitspraken over het al dan niet aangetoonde Stasi -verleden van kerkelijke me dewerkers. Soms stellen ze ook hun eigen optreden jegens het communistisch regime ter discussie. In Bulgarije is het hoofd van de Orthodoxe Kerk van dat land, patriarch Maxim, uit het ambt gezet, omdat hij de com munistische partij zou hebben toegestaan zich met kerkelijke aangelegenheden te bemoeien. door het systeem bijeengehou den werd, een bijzondere inkleuring. Je ziet het nu an ders dan je het indertijd beleef de. En dat maakt het zo nood zakelijk verwerken van dit ver leden erg moeilijk. Afwegen Want inderdaad: er was colla boratie. Maar er was ook een telkens weer afwegen, wat in de concrete situatie het beste ge daan en gelaten kon worden. Maar er was, zeker in de kerk. tevens een nadenken over de vraag hoe men, solidair ën kri tisch. in een communistische samenleving christen zou kun nen zijn. Veel meer begrensd en met veel meer onzekerheden dan men vroeger (en in het wes ten nog steeds) ervoer in een maatschappij waarin kerk en geloof een nog min of meer vas te plaats hadden. Kon een scherp oordeel over - In Rusland maakte de voor zitter van de parlementscom missie voor gewetensvrijheid bekend, dat twee vooraan staande metropolieten van de Russisch-Orthodoxe Kerk ja renlang als agent voor de KGB werkten. Het zijn slechts voorbeelden. En het sluit uiteraard aan bij wat daar in de hele maatschap pij aan de gang is. Men wil af stand nemen van het duister verleden. Dat is maar al te be grijpelijk. Het regime terrori seerde samenlevingen en maakte mensen het leven on mogelijk. Hoe heeft men daar bij geprobeerd overeind te blij ven? Hoe probeerden wij dat tijdens de bezetting gedurende de laatste wereldoorlog? Waar heeft men weerstand geboden? En waar ging men maar zo on opvallend mogelijk zijn weg? Hoe vaak leek 't beter, ter ver mijding van erger kwaad maar wat toe te geven? Nu het duis ter is gebroken en nieuw leven aan lijkt te breken, nu is het tijd voor de afrekening. De on derste steen boven! Gerechtig heid! Hoe begrijpelijk dat ook is. de vraag is of een samenleving, of mensen erop deze wijze in sla gen hun verleden kwijt te ra ken. Dat krijgt immers vanuit de situatie van nu. vanuit de ontmoeting met het westen, vanuit het adembenemend uit eenvallen van wat voorheen onderdrukkend handelen van de overheid samengaan met een pogen recht te doen aan mogelijke waarheidselemen ten in het maatschappelijk stelsel, dat althans naar z'n bedoeling wenste af te reke nen met de verschijnselen van onrecht, die aan een 'kapitalis tische' samenleving inherent zijn? En herinnerde het verlies van de in een 'christelijke' sa menleving genoten voorrech ten niet aan uitspraken van Je zus zelf en aan de bedreigingen, die, eeuwen geleden, de vroege christengemeente in het Ro meinse rijk te doorstaan had? Het wegvallen, thans, van het communistisch-socialistisch systeem doet maar al te snel en gemakkelijk vergeten, hoe ze ker in de kerk van de DDR in dringend op deze vragen werd ingegaan. En hoe. aan 't einde van die periode, mede ten ge volge daarvan deze kerk onder dak kon bieden aan tallozen, die op zoek waren naar kansen om hun, nu weer mogelijk ge worden, verantwoordelijkheid voor de samenleving vorm te geven. In bescherming Terecht nam de Duitse presi dent Richard von Weizsacker dan ook de Evangelische kerk in de vroegere DDR in bescher ming tegen het verwijt, dat zij te nauw met de communisti sche regering samenwerkte. Afstand nemen van een duister verleden. Het omver gehaalde standbeeld van Lenin, ergens in een grintgroeve in Oost-Berlijn. foto Axel Kull/AP „Het zijn de kerken geweest, die de democratiseringsbewe ging de ruimte hebben gegeven zich te ontplooien." De kerken waren zo vervolgt hij - wel iswaar niet de oppositie tegen het communistisch bewind, maar ze maakten die wel moge lijk. Ze hebben 'de vrije geest' en de saamhorigheid van de Duitsers in stand gehouden. Juist daarom waren de Stasi activiteiten op de kerken ge richt. Met de (orthodoxe) kerk in de voormalige Sovjetunie stond dat natuurlijk anders Met na me haar leiding liet zich weinig gelegen liggen aan een onaf hankelijke houding jegens de overheid. Eerlijkheidshalve moet daar wel bij gedacht wor den, hoe deze kerk de eeuwen door altijd een veel nationalis- tischer karakter droeg dan hier in het westen denkbaar was. Toch was alleen al het bestaan van de kerk in de Sovjetsamen leving een uitdaging aan het re gime: de enige organisatie bin nen het rijk. die in haar bestaan zelf het tegendeel van de ideo logie betuigde, En in de liturgie werd dit door grote delen van de bevolking week-in-week-uit op indringende, voor ons hier nauwelijks na te voelen, wijze beleefd. Hoe weinig maat schappelijk geëngageerd deze vroomheid ook mag zijn, ze droeg alle eeuwen door en ook tijdens het communistisch be wind een ongekende innerlijke kracht met zich mee. Daarin bleef bij alle aanpassing een diep verzet tegen het onrecht aanwezig. Recht doen Daarom: wie dit verleden wil verwerken, dient recht te doen aan zowel het negatieve (de col laboratie en het angstig weg schuilen voor gevaar), als aan het positieve, dat erin gedaan of beter: beleden is. Hoe ver schrikkelijk deze periode ge weest mag zijn, ze heeft er, hier en daar in elk geval, toch ook de ogen voor geopend, dat gelo ven en levensbeschouwing een bijzonder kritische functie kan en moet hebben in ons maat schappelijk stelsel, dat maar al te vaak door starre tradities en economische wetmatigheden bepaald wordt. Voorzover geloof beleefd werd als bevrediging van religieuze behoeften, droeg de commu nistische repressie ertoe bij, dat het door de mand viel. En in zover dit systeem uitdaagde tot een, op het scherp van de snede, zoeken van nieuwe, on afhankelijke wegen om God en elkaar ten overstaan van alle krachten in en om ons te die nen, in zoverre mogen we ons realiseren dat er aan waarach tigheid gewonnen is. Alle colla boratie ten spijt. Graag zou ik zulke overwegin gen een grotere rol zien spelen, waar men poogt met dit recen te verleden af te rekenen. En voor zover wij hier - beschei den! daartoe een bijdrage zouden mogen leveren, kan de ze, liefst in zo persoonlijk en di rect mogelijke relaties, in een nadruk op deze aspecten be staan. Dat is dus wel heel wat anders dan wat we aan berichten op vangen over een Zweedse bouwonderneming, die 1000 baptistenkerken in Rusland wil gaan bouwen, „omdat de Russen niet alleen honger heb ben in hun buik. maar ook in hun ziel". Of over 't besluit van de Zuidelijke Baptisten, de grootste protestantse kerk in de Verenigde Staten, om vol gendjaar 116 zendelingen naar republieken van de voormalige Sovjetunie te sturen. Met de beste bedoelingen na tuurlijk. maar dat is in dit ver band een dooddoener. Wie zijn wij. christenen in het onaange vochten westen, dat wij ginds een boodschap zouden hebben te brengen? Zou er hier bij ons nog niet iets noodzakelijkers te doen zijn? Of zouden zulke be keringsondernemingen mis schien te maken hebben met óns nog maar altijd niet kun nen verwerken van de koude- oorlogsmentaliteit, die ons zo diep en zo vruchteloos te pak ken had? weg staan en op Andreotti, die voor Occhetto de grootste vij and is van de democratie. „Eerst met een vervalste brief' van Togliatti. daarna met een zoge naamd plan tot een staatsgreep hebben ze de verkiezingscam pagne proberen te beïnvloeden, maar de PDS. de enige partij die de uitdaging van de nieuwe tijd is aangegaan en zich heeft ge transformeerd, is niet van de wijs te brengen!" Toch zal ook Ochetto het niet makkelijk krij gen. Rome dief! De angst van iedereen, zowel re gering als oppositie, is de Lega Lombarda-Lega Nord van Um- berto Bossi. „Wij zijn de echte oppositie, de echte vijanden van Rome", schreeuwt Bossi in de stampvolle bioscoop van Mon- za, een stad niet ver van Milaan. 'Roma, Roma. la Lega, ti bas- tona' (Rome, Rome de Lega geeft je op je donder), scandeert het publiek enthousiast. Alle kritiek op het Italiaanse sys teem vindt haar culminatiepunt in de Lega. die echter het verst gaat van alle oppositiepartijen en Italië wil opdelen in drie fede rale staten. De 50-jarige Bossi praat staande achter een microfoon, routineus, zelfverzekerd, links en rechts klappen uitdelend aan het adres van de Italiaanse politici. En el ke klap is raak. Hij haalt alle par tijen over de kling. Het publiek is enthousiast. Maar wie zijn de 'leghisti'? Het protest doet denken aan dat van Musso lini. maar met het fascisme wil len ze niets te maken hebben. „De Lega". zo zegt een 35-jarige onderwijzer uit Milaan, „bestaat uit mensen - arbeiders, midden standers en industriëlen - die ge woon werken en belasting beta len, maar hun buik vol hebben van het corrupte politieke sys teem". Vlak voor de verkiezingen is Ita lië een verscheurd land. De kloof tussen noord en zuid lijkt groter dan ooit. Het protest richt zich tegen het 'regime', maar is af komstig van onderling sterk ver schillende partijen en bewegin gen. waardoor het vormen van een alternatieve coalitie onmo gelijk zal zijn. Niemand wil. al thans op dit moment, regeren met de oude partijen. Die zijn namelijk in de campagne bezig om zich te onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor de chaos die ze zelf hebben veroor zaakt. van onze redacteur Rinus Antonisse Hoe serieus houden Zeeuwse gemeentebesturen reke ning met hun burgers? Deze vraagt dringt zich op nu er vol op sprake is van nieuwe ge meentelijke herindelingen en/ of herschikking van taken en bevoegdheden. Bovendien speelt een aantal affaires, die de burgers rechtstreeks raken - vaak in hun portemonnees. Voor een antwoord op de vraag is de wijze waarop gemeentebe sturen - zowel colleges van bur gemeester en wethouders als ra den - omgaan met openbaarheid van bestuur, van eminent be lang. Wordt een open, doorzich tig beleid gevoerd en con amore verantwoording afgelegd? Of worden de burgers beschouwd als belastingbetalend stemvee, dat bij voorkeur ongeïnfor meerd moeten blijven? Het beeld dat zich van de meeste gemeentebestuurders aftekent is weinig rooskleurig. Raadsle den zijn star, denken in traditio nele patronen. Ze zijn slecht op de hoogte van wat er buiten hun gemeente speelt, hooguit hou den ze de regio een beetje bij. Raadsleden plaatsen zichzelf graag op een voetstuk, voelen zich méér dan de doorsnee-bur ger. Ze gaan te weinig uit van al gemene belangen en hechten te veel aan partijpolitieke en per soonlijke belangen. Hobbyisme viert hoogtij. Raadsleden heb ben grote moeite met het be trachten van openheid. Achter kamertjespolitiek wordt de ge woonste zaak van de wereld ge vonden. Ze zijn boos wanneer ze niet als eersten op de hoogte zijn van (gemeentelijke) zaken en in formatie uit de krant moeten vernemen. zeeuws spoor I II I I I I I I \T Natuurlijk is deze schets niet van toepassing op alle 30 ge meenten en 418 raadsleden in Zeeland; wel op een overgrote meerderheid. De lijn kan worden doorgetrokken naar de niet-ge- kozen, maar door de Kroon be noemde burgemeesters. Het lijkt alsof in het Zeeuwse open baar bestuur de tijd stil is blijven staan. Alsof het vervullen van de functie gemeenteraadslid een genereus gebaar is richting bur gers. Van een dienstbare opstel ling jegens de gemeenschap is doorgaans niet veel te merken. Het 'wij bepalen wat goed is' wordt als uitgangspunt gehan teerd. Is het een wonder dat de belangstelling voor de (plaatse lijke) politiek steeds lager uit valt? Mondige burgers willen niet bevoogd en betutteld wor den. Het kost weinig moeite een lijst samen te stellen van voorbeel den, waaruit blijkt dat de mees te gemeentebesturen er niets voor voelen de burgers nauwer bij het beleid te betrekken, laat staan ze enige fundamentele me dezeggenschap te geven. Dat raadsleden kunnen beschouwd worden als de vertegenwoordi gers van de bevolking, wordt als gemakkelijk en goedkoop ex cuus aangevoerd. Dat is gelet op de opkomstpercentages bij de verkiezingen en het aantal leden van politieke partijen, nog maar de vraag. Het is in elk geval geen reden om in een ivoren toren te gaan zitten. Een raadlidmaat- schap schept verplichtingen. Voorbeelden Een aantal gevarieerde voor beelden van de wijze waarop de burgers buitengesloten worden en met hun belangen gesold wordt, in willekeurige volgorde: - in Goes stuurt de gemeente raad burgemeester mr T. R. Seinstra naar huis. Wat daar voor de redenen zijn houdt de raad angstvallig achter de kie zen. Er wordt in het geheim over de burgemeester gepraat en be slist. De burgers, die straks de fi nanciële gevolgen van Sein- stra's vertrek mogen dragen, krijgen geen inzicht in het con flict: - in Hontenisse zorgt het ge meentebestuur, dan nog onder leiding van burgemeester mr A. A. L. G. M. Kessen, voor een fi nanciële puinhoop. In 1990 wordt een tekort van ruim vier ton gescoord. Gedeputeerde sta ten eisen sanering, zonodig me» verhoging van de gemeentelijk! belastingen, uiteraard op brengen door de bevolking: - in Mariekerke nemen de open bare raadsvergaderingen weinignt tijd in beslag. De raadsleden ziji kort van stof, zeggen over di agendapunten nauwelijks ietsr Dat hoeft ook niet: de échte dis cussies bewaren ze voor het g bruikelijke informele, beslotei!1^ overleg na afloop van de raads vergaderingen. Daar worden za c ken gedaan en besl voorbereid: - in Terneuzen voert burgeP, meester drs R. C. E. Barbé zoge naamde themabijeenkomstei in. Onderwerpen die gevoelij L liggen worden in alle besloten heid toegelicht door 'deskundift gen', met de bedoeling de raai ij klaar te stomen voor een pos: tieve besluitvorming. Bijvoor beeld over de stadswijk Othen c en de toekomst van recreatiege bied de Braakman: - op Schouwen-Duiveland be paalt de vereniging van burge meesters, wethouders en secre tarissen het beleid. Alle zake van bovengemeentelijk belang worden in het geheim door d vereniging bekokstoofd. De be weegredenen van de vereniginj blijven duister. De zes gemeen teraden hoeven alleen nog maa 'ja' en 'nee' to zeggen. - in Hulst zorgt de uit Hontenis£_ se overgewipte burgemeeste Kessen voor een sfeer van w; trouwen binnen dagelijks i meentebestuur en raad. Ziji 'ontwikkelingsbeleid' spoor niet met de opvattingen van d meeste raadsleden. Er ontstaa opschudding over het beken worden van als vertrouwelijk b& doelde informatie; de bi - in Domburg is de situatie uit zichtloos. Miljoenen guldens ge meenschapsgeld gaan in achter kamertjes over tafel. Beslotei bijeenkomsten voor de raad ziji geen uitzondering maar regé. De gemeente verslikt zich waarschuwingen negerend - een te royaal opgezet recreatie project. Zelfs op de rand van ds afgrond zijn de raadsleden nie in staat de handen ineen slaan; - in Aardenburg ontstaat - nie voor het eerst - een sfeer va' wantrouwen in de raad. De op positie verwijt wethouder R. A J. van de Wijnckel ondemocra tisch optreden, met name bin nen het college van burgemees sp tor en wethouders. Burgemeesjiic tor mr E. J. Jongmans wil niets over zeggen: conflicten het openbaar bestuur behore: volgens hem beperkt te blijver tot de (geheime) raadskamer; - een imago-onderzoek in Kt. pelle toont aan dat een ruinp*: meerderheid van de bevolkinl vindt dat de politiek onvoldoeiffl t de rekening houdt met de mak ning van de burgers. Die ontf I vredenheid komt voor in all kernen van de gemeente en d belangstelling voor de plaatst lijke politiek valt dan ook zee fl laag uit. In de kou Met name de uitkomsten va; a het imago-onderzoek onder d ufl Kapellenaren zijn een teken az (Z0 de wand. Burgers voelen zid ,t s| door de politiek in de kou geze, d Het gaat niet om een handvi jen notoire dwarsliggers, maar oi abj een duidelijke meerderheid. U: iuf) de signalen die uit andere g( to meenten komen, kan afgeleiiete worden dat Kapelle geen gev; apart is. Het onvrede-gevoel .cek' wijd verbreid. Gemeenterad^ he| mogen zo'n gevaarlijke tonden x niet negeren. Het gaat om he ,„tr wegvallen van het draagvla! ati( voor het gemeentelijk bestuu ps, onder de bevolking; het raaktd de wortels van de democratie. un. Een openhartig beleid is gee panacee voor alle kwalen; het: wel noodzakelijk om geschorj den vertrouwen te herstellerj Goed geïnformeerde burger» die ook op de hoogte geste' worden van achtergronden vd beslissingen, zijn onontbeerlij[ in de kleinschalige Zeeuwse af menleving. Ontbreekt de opt heid. dan zijn onvrede en onvd schilligheid troef. Uiteraard z er onderwerpen waarover zuini openheid moet worden tracht, zoals aanbestedinge (vooraf) en zaken waarbij de pe» soonlijke levenssfeer van me^ sen in het geding is. Bij dat 1< ste moet wel bedacht wordej dat burgemeesters en raadslj^ den publieke figuren zijn, zich niet te gauw achter het e;[ cuus 'privacy' mogen verschui len. IQ fchool foto Lex de Mees% foto Eelco van der Linden/GPD Achille Occhetto spreekt kiezers toe op het San Carloplein in Turijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4