De abdij vertelt ilpv II [istorama Rj PZC reportage ZATERDAG 4 APRIL 1992 a| foto Wim Riemens O pve kop van de schrijvende broeder: een kunstwerkje! Het vaandel van Augustinus op canvas: zo écht, zo knap via een ingewikkelde •omputermethode op het doek gebracht! De teksten op de lessenaars: <S ïistorisch verantwoord tot op de komma! De videofilm: prachtig, nformatief, mooi, en in vier talen! flet Historama, het nieuwe historisch abdijproject in Middelburg, ivordt woensdag 15 april door mr Pieter van Vollenhoven geopend, 'rojectleider/interim-manager Piet Klip praat met accenten en itroeptekens. Uniek, publieksvriendelijk, léérzaam, stijlvol!!!! Tot het openingsfeest wordt er hard gewerkt aan de inrichting van het ïieuwe visitekaartje van Middelburg, de opvolger van het verouderde dank- en lichtspel. „Op het scherp van het mes", zegt Piet Klip. Volgende week is de vuurdoop, dan moet het Historama in de klooster gangen en de crypten van de Middelburg se abdij proefdraaien. Tot dan lopen schil ders in en uit, zijn de electriciens in de weer, wordt de luchtvochtigheid in één van de kleine crypten op een aanvaard baar niveau gebracht. En het wordt de hoogste tijd om uit te proberen of de ge luidsinstallatie naar behoren functio neert. Ook zal - geen onbelangrijk detail - de laatste hand aan de kiosk voor. de kaartverkoop moeten worden gelegd. Het Historama. Een intrigerende bena ming voor een nieuwe presentatie van een stukje Middelburgse, Zeeuwse geschiede nis. Het project is een combinatie van ten toonstelling, animatiefilm en hoorspel: poppen en afbeeldingen, verklarende tek sten, licht- en geluidseffecten en video film. Uniek voor Nederland, misschien zelfs voor Europa, zeggen projectleider Piet Klip en vertegenwoordigers van Toonder Studio's, die het Historama be dachten en vorm gaven. De abdijmanifes tatie enig in Europa? Als alleen al in de met souvenirwinkels vergeven straat naar het topje van de Normandische Mont- Saint-Michel meerdere 'historama's' - be leef de geschiedenis van de berg! - naar de gunst van het passerend publiek dingen, dan móeten er ondernemers zijn die al eens eerder een list hebben bedacht. Het plan om de Middelburgse abdij op een eigentijdse manier aan het publiek te pre senteren ontstond drie jaar geleden. Het veel geroemde klank- en lichtspel, dat van 1960 tot 1988 het verleden van de abdij toelichtte, was versleten en verouderd. Een opknapbeurt zou in de papieren lo pen. Nadeel van dat spel was bovendien dat het aan het hoogseizoen was gebon den, precies de periode van de lange lichte avonden als gevolg van de instelling van de zomertijd. Dus moest er een ander initiatief komen. De provincie was in voor nieuwe geluiden. De bestuurders hadden in de loop van de jaren tachtig alle delen van het majes tueuze abdijcomplex verworven. Met de huisvesting van de afdeling voorlichting en het Roosevelt Studiecentrum, de aan passingen en verft aaiingen in het Groen marktgebouw en de ingrijpende - zeer om streden - verbouwing van de statenzaal en commissariswoning hadden de Zeeuw se machthebbers al laten zien dat ze een eigen stempel op Zeelands Hof wilden drukken. De recente herinrichting van het abdijplein maakt eveneens deel uit van het grote streven. Vooraanstaand En zoals dat gaat als er over nieuwe plan nen wordt gedacht, dook er ook nu weer een aantal vooraanstaande Zeeuwen op dat serieus werk wilde maken van een ab dijpresentatie als opvolger van het klank en lichtspel. M. P. de Bruin, voormalig hoofd van het Zeeuws Documentatiecen trum en zeer thuis in de abdijhistorie, de Middelburgse gemeente-archivaris drs P. W. Sijnke en oud-provincievoorlichter J. J. Tevel waren de mannen die de schou ders onder het karwei wilden zetten. In di recteur Bert Kroon van Toonder Studio's werd een initiatiefrijke partner gevonden, die erom bekend stond dat hij meer wil èn kan dan museumpje spelen. Op hem richtte zich de kritiek, toen de Stichting Middelburgse Abdij Manifesta tie (MAM) voor het voetlicht trad. Toon der Studio's werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog door Marten Toonder, de nu in Ierland teruggetrokken geestelijke va der van Bommel. Poes en Panda, opge richt. Later maakte het bedrijf professio nele voorlichtingsfilms voor bedrijven en overheden. Ook de provincie Zeeland liet zich meerdere malen in beeld brengen door de studio van Kroon. Verder maakte de Toonder-onderneming naam met Post bus 51-spotjes en de creatie Loeki de Leeuw, die nog altijd het verbindende ele ment is tussen de reclamespots op de tele visie. Ollie B. Bommel op het Abdijplein, Loeki de Leeuw in de Kloostergang, het waren kansen voor open doel voor de critici van "V/. 'r'W De Middelburgse abdijbewoners stonden bekend om hun fraaie collectie zelf ver- De Kloostergang, waar momenteel het Historama wordt ingericht. vaardigde handschriften. foto Lex de Meester foto Wim Riemens het abdijproject. De in de MAM vertegen woordigde initiatiefnemers verweerden zich met verve. Niks geen kermis in de crypte, maar een integer, stijlvol verbeeld verhaal over de abdij en de geschiedenis van Zeeland, dat was hun opzet. En ze hielden stand, ook toen de sectie cultuur behoud van de culturele raad zich tegen de manifestatie uitsprak. Provincie, ge meente Middelburg. Anjerfonds Zeeland en het Prins Bernhardfonds subsidieer den. bedrijven in de regio sponsorden, zo dat het benodigde bedrag van ruim een miljoen gulden op tafel kwam. Integriteit Nu de opening van het Historama voor de deur staat is de tijd gekomen om te kijken wat het project daadwerkelijk inhoudt. Interim-manager Piet Klip heeft de kri tiek van de sceptici goed in zijn oren ge knoopt en grossiert in weidse woorden, die elke twijfel aan de integriteit van de presentatie op voorhand moeten uitslui ten. Historisch verantwoord, stijlvol, boeiend, sfeervol. ..Ik daag iedereen uit. als we straks de deuren openen, de kwali teit van het gebodene te bekijken. Ons doel was de geschiedenis van de abdij op een goede manier te vertellen en de gebou wen op een aantrekkelijke wijze toegan kelijk te houden. Ik ben ervan overtuigd dat we een bijdrage leveren aan het imago van Zeeland en Middelburg." In de Kloostergang en de crypten was af gelopen week een indruk te krijgen van wat het historama zal bieden. Uiteraard nog zonder uitgekiende belichting en zon der begeleidende geluidseffecten. Maar het vaandel met Augustinus en Norbertus van Gennep, die begin 12e eeuw het eerste klooster van de orde van de Premonstra tenzers of Norbertijnen in Noord-Frank rijk stichtte, is bij binnenkomst al een in drukwekkende blikvanger. In de crypten zijn her en der kleinere doeken opgehan gen. waarop historische beelden om aan dacht vragen. De zes poppen, die schrij vende. etende en zingende monniken voorstellen - ..Mooi he", zegt Klip. ..het zijn echte kunstpoppen" - staan te wach ten tot ze op hun aan kettingen opgehan gen tafelbladen worden gezet. Karakter poppen. één van de specialiteiten van de Toonder Studio's. De abt kijkt gebiedend, de lachende bakmeester is met brood en maatbeker in de weer. Uit het door Toonder-medewerkers ge schreven draaiboek van het historama blijkt dat er voor een chronologische wan deling door de geschiedenis is gekozen. Bezoekers krijgen, voor ze aan de bezichti ging beginnen, eerst een videofilm te zien die als introductie dienst doet. Daarna kan met zevenmijlslaarzen door eeuwen historie gestapt. De schorren en slikken. Nehalennia. Willibrord, de Noormannen, de abdij als geestelijk en wereldlijk machtscentrum, de verwoestingen en branden, strijd tegen Spanje, bloei en ver val in de 17e en 18e eeuw. de Franse Tijd, restauraties van Frederiks en De Lussa- net de la Sabloniere. het provinciebe stuur. ..Veel Zeeuwen", zegt Klip. ..hebben geen notie van de geschiedenis van hun provin cie. Wij willen voor een groter publiek - voor scholieren hebben we lesbrieven - duidelijk maken wat er aan de hand is ge weest, Het maken van een publiekstrek ker heeft niet voorop gestaan. Een aan trekkelijke presentatie van de abdijge bouwen. daar gaat het om. We sluiten aan bij de sfeer van het complex, ik weet zeker dat we op die manier een mooie parel rij gen aan de ketting van attracties die Zee land al te bieden heeft. Natuurlijk is het de bedoeling ook de toeristen een alternatief te presenteren voor zee en strand. Sei zoenverlenging, waarom niet? En we den ken uiteraard aan de dagrecreanten. Als mensen naar het Historama komen, zijn ze meteen in Middelburg en kunnen ze eens over hét Spijkerbruggetje hangen, op het ramschip kijken, het Zeeuws Museum bezoeken en misschien ook nog even Mi niatuur Walcheren meenemen. Waar,om zou ons project niet mogen bijdragen aan de BV Zeeland?" Ramingen Dat de spoorwegen het Historama opne men in het programma van de NS-dag- tochten, strookt met dat uitgangspunt van de initiatiefnemers. Middelburg heeft nu eenmaal een gave abdij, en mag daar trots op zijn. Ramingen van het aantal be zoekers zijn vooraf moeilijk te maken. Vol wassenen betalen 6 gulden entree, voor groepen, kinderen en ouderen zijn er gere duceerde tarieven. Het eerste jaar wordt op minstens 30.000 bezoekers gerekend, na vier jaar zouden er 70.000 belangstel lenden per jaar de kassa moeten passeren. Klip: „Als het moet kunnen we zeker 300 mensen per uur venverken. Dat is niet de bedoeling. Met de geplande aantallen zou voor ons goed te werken zijn. zouden we Schrijvende broeder, één van de middeleeuwse bewoners van de Middel burgse abdij. foto Lex de Meester zelfs geld over hebben voor onderhoud en zouden we de manifestatie kunnen aan vullen met exposities op het door de Kloostergang omsloten Muntplein. Wis selende tentoonstellingen houden de spanning in het geheel, een herhalingsbe- zoek moet de moeite waard zijn." De ab dijmanifestatie zal jaarlijks van 1 maart tot 1 november geopend zijn. „Een hori zontale programmering", vertelt Klip, „maandag tot en met zaterdag van 10 tot 6 uur, zondag van 12 tot 6 uur. Een totaal van 54 uur per week, dat is toch ontzet tend mooi?" Het Historama wil meer zijn dan een door snee-museum; belééfde abdij, lijkt de dik buikige monnik op folders en affiches te zeggen. Gregoriaanse muziek in de crypte met de poppen moet de gewijde sfeer op roepen. Over het flakkerend rood licht in de ruimten waar de aandacht gevestigd wordt op de verwoestingen van de abdij kan ook geen misverstand bestaan. Be zoekers mogen de hand leggen op door de hitte gesinterde bakstenen. Ook komt er een opstelling bij een kruisgewelf, waar met stenen een gewelf kan worden nage bouwd. Het oorlogsgeweld, dat de abdij meerdere malen heeft getroffen, zal niet met het geluid van ontploffende granaten en gierende bommenwerpers worden op geluisterd. De aanwezigheid van provin ciale kantoorruimten pal boven de crypte heeft bij die keuze een rol gespeeld. Bert Kroon liet zich in een eerder interview op timistisch uit over de suggestieve werking van bommen en granaten: „Je laat het gie ren van een granaat horen, dat geluid kan tot een afschuwelijke muziek worden ge smeed. Op die manier geef je de mensen een illusie. Ik vind dat zeer verantwoord." Zover komt het dus niet. Een sonoor beie rende klok zal nu voor de illusie moeten zorgen. Een fascinerende ontdekkingstocht door een machtig monument. Het is te vroeg om te zien en te horen of die reclametekst op de Historama-folders de lading dekt. Mr Pieter van Vollenhoven zal over ander halve week als één van de eersten zijn oor deel kunnen geven. Uitzicht Los van alle bijvoeglijke naamwoorden van de wervende teksten staat vast dat de manifestatie iets bijzonders zal zijn. De vraag of de presentatie niet te veel aan sluit bij de dikwijls verguisde televisiecul tuur kan nog niet worden beantjvoord. En hoe het zit met de aandacht voor de totale abdij is evenmin duidelijk. Het afgedank te klank- en lichtspel en de dagelijkse rondleidingen in het complex beperkten zich in elk geval niet tot de Kloostergang en crypten, maar vroegen aandacht voor alle onderdelen van de abdij. Kan de ma nifestatie van Kroon, Klip en alle andere enthousiaste medewerkers ook dat brede uitzicht bieden? Zoals het er nu naar uitziet is het Histo rama een verantwoorde eerste kennisma king met de geschiedenis van Zeeland en de abdij. Wie meer wil, wie diepgravender informatie wenst, zal toch zijn toevlucht moeten nemen tot literatuur. Manager Klip vermeldt het trots: „We hebben 36 canvas-doeken in metalen fra mes. en 45 tekstdragers die de geschiede nis vertellen. Een bééldend verhaal, geen aangekleed stripverhaal. Laat dat nu voor eens en altijd uit de wereld worden gehol pen: het Historama is geen kermis. De monniken van de Norbertijner abdij in Averbode, met wie we nauw hebben sa mengewerkt. zijn ook enthousiast. We wil den stijl; ik durf te zeggen dat we die doel stelling hebben gehaald. Om een goed ver haal te vertellen hebben we ons beperkt, we brengen alleen de kernpunten van de geschiedenis. Is het niet zo. dat de meester zich nog altijd in de beperking toont?" Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 23