In 1892 kreeg Nederland één tijd Moreel cynisme: angst voor vuile handen? PZC Handel in illegal^ wapens groeit in Rusland explosie! Provincieclub IPO Zomertijd opinie en achtergrond De Belgen waren iedereen steeds een slag voor. T. VASTENAKTIE! ZATERDAG 28 MAART 1992 4 van onze Haagse redactrice regiobesturen, m Miriam van Zuilen üge provincies. C In de komende nacht rjioet de klok een uur worden vooruitge zet. Twee uur wordt dan drie uur. een bliksemflits in de tijd waardoor we een uur kortere nacht hebben. Die zomertijd is niet zonder slag of stoot ingevoerd. De tijd heeft de ivereld altijd verdeeld gehouden. Honderd jaar geleden nog had el ke stad in Nederland een eigen tijd. Daaraan maakten de spoorwegen een einde door in 1892 een gelijke tijd in te voe ren voor alle stations. Een reisje door de tijd. zonnewijzers werd aangegeven. Uiteraard ontstond over de bere kening van de tijdvereffening het nodige geharrewar tussen geleerden Jutphaas doorWim Breedveld Precies honderd jaar geleden hakten de Spoorwegen de knoop door. Niks geen Utrecht se. Amsterdamse, Arnhemse of andere plaatselijke tijd meer: één tijd voor het hele land en af geleid van de klok van het Pa leis op den Dam te Amsterdam. Zo, daar konden de heren geleer den en politici het mee doen. Al jaren bakkeleiden die interna tionaal en over de hele wereld over de juiste tijd. De Belgen, ook al uitvinders van de saxo foon. namen mondiaal gezien het voortouw en voerden als eer ste natie in 1892 de West Euro pese Tijd in voor het gehele land. De Spoorwegen in Nederland vonden dat zo'n mooi en kordaat besluit, dat ze er door gestimu leerd werden om in hetzelfde jaar de klokken op alle Neder landse stations gelijk te trekken. Het zou nog ruim zestien j aar du ren eer onze achterlopende rege ring bij wet de klokken in het ganse land gelijk zette. In vroeger eeuwen maakten we ons niet zo druk over de juiste tijd. Wanneer de zon het hoogst aan de hemel stond was het twaalf uur. Je viel op de knieën, bad het Angelus, ging schaften en te bed voor het middagdutje. Als je een zekere eenheid in één stad wilde hebben, plaatste het lokale bestuur een zonnewijzer, waarvan eenieder de tijd kon af lezen. Afwijkingen Slimmeriken wisten echter al lang, dat zonnewijzers wel de juiste tijd aangaven en klokken niet. Ingenieus die klokken, maar ze hadden éen nadeel: ze liepen te regelmatig, mathema tisch zuiver. Dat zuivere lopen was een nadeel, omdat de na tuur een andere tijd kent die sa menhangt met de stand van de zon. Wij, de planeet aarde, lopen da gelijks een rondje om de zon heen. Dat doen we doorgaans in 24 uur tijd, maar een vlak sche ma hebben we eigenlijk niet. Schaatsers doen het met lichte afwijkingen in hun rondjes van om en nabij de 32, de aarde kent die afwijkingen ook. We gaan wel eens harder en dan weer eens trager: de ene dag is de andere niet. Zomer- en winterdagen, daar zit gemiddeld wel een stief kwartiertje tussen. Dat ongelijke lopen van de na tuur heeft te maken met de el lips, die de aarde om de zon maakt, met de remmende wer king van de bergen, het klotsen van de hete massa in de aarde, de wrijving van de oceanen en nog wat natuurlijk ongeregeld, die we in eerste instantie niet konden overbrengen op het toch wel subtiele mechanisme van de klokken. Dus hielden we toch vooral reke ning met de zonnestand, en die is op elke plek van de aarde an ders. Is het hier 12 uur, dan zijn ze in Japan al weer 8 uur verder en is de zon al weer onder, waar ze in het wilde westen van Ame rika nog niet wakker zijn en nog vreedzaam de 'night before' koesteren. Er zat zelfs verschil in tijd tussen Arnhem en Rotter dam, tussen het oosten en wes ten van een grote stad. Het probleem van de kortere en langere dagen - niet te verwarren met zomerse en winterse dagen met verschillende tijden van licht en donker - werd opgelost door met gemiddelden te gaan werken. Afgesproken werd - de tijd is een aaneenschakeling van afspraken - dat dagen voortaan 24 uur zouden duren, zomer en winter, herfst en lente; ongeacht de snelheid of vertraging waar mee we om de zon cirkelden (en nog ronddraaien). Dat vroeg om een tijdvereffe ning met de puur natuurlijke zonnetijd, die nog steeds door In 1831 slaagde de amateur astronoom J.M.C. baron van Utenhove van Heemstede er in een berekening op te stellen, die hij kon aanbrengen op een zon newijzer in zijn woonplaats Jut phaas (bij Utrecht). De kerk klokken werden op die supermo derne zonnewijzer afgesteld en daarmee was de vroegere ge meente Jutphaas (nu Nieuwe- gein) de eerste gemeente in Ne derland met een 'middelbare tijd' die maatgevend was voor alle klokken in de gemeente. Met die plaatselijk middelbare tijden was er echter nog niet veel gewonnen in een wereld die steeds kleiner begon te worden. Diligence, trekschuiten, later stoomboten en zelfs ijzeren spoorwegen stelden de mensen in staat te gaan reizen. Daarbij ging een tijdsverschil van wel 20 minuten tussen Arnhem en Am sterdam een nare rol spelen. Daarom kwam in 1833 uit de we reld van de diligence het verzoek aan de regering te zorgen voor één algemene tijd voor het hele land. Dat soort moeilijke proble men kon ook toen een regering al niet oplossen zonder raadple ging van een commissie, in dit geval van het Koninklijk Neder lands Instituut (de latere Acade mie van Wetenschappen). Een mooie opdracht, waar deze club zich bijna 125 jaar mee heeft be zig gehouden. De belangrijkste punten uit een eerste advies (1835) waren: voer overal middelbare tijd in, laat al le openbare klokken voortaan beheren door de stadsbesturen in plaats van de kerkbesturen en voer waai- mogelijk een provin ciale tijd in. Er werd bovendien door de adviserende commissie (waarin de Utrechtse Sterren wacht de toon aangaf) aangege ven in welke plaatsen in het land de moederklokken moesten staan: de Dom in Utrecht, de Martinitoren in Groningen en de Westertoren in Amsterdam wa ren van die moederklokken. Doorbraak Dan wordt langzamerhand het reizen internationaal. Er komt behoefte aan een mondiale tijd. Het zijn weer die verduiveld vooruitstrevende Belgen, die in Replica's van beroemde straatklokken, gepresenteerd door de Duitse klokkenmaker Werner graaf von Rottweil. foto EPA 1875 als eerste spoorwegmaat schappij voor alle stations in het hele land de middelbare tijd van Brussel hanteren. Een door braak, waar in de hele wereld ge kift wordt welke plaatselijke tijd lichttijd zou moeten zijn. Het Engelse Greenwich met een ei gen meridiaan wint het van Ve netië, de stad van wereldreiziger Marco Polo, van Rome als histo risch centrum van de1 wereld, van Frankrijk, België en Zwit serland die de Behringpas voor stellen als scheiding tussen twee continenten in, en van Bethle hem, dat zich presenteert als ba kermat van onze jaartelling. In 1884 wordt in Washington een internationale conferentie ge houden, waarin besloten wordt de aarde te verdelen in 24 tijdzo nes met telkens eén uur verschil per 15 graden lengte. Besluiten en invoeren zijn echter nog lang niet één. De Belgen nemen dus in 1892 andermaal de leiding met een landelijke tijd. afge stemd op de West Europese Greenwich tijd. Duitsland volgt een jaar later met de Midden Eu ropese tijd voor het hele land. In 1890 gaan de Nederlandse Rijn Spoorwegen op in de Maat schappij tot Exploitatie van de Staatsspoorwegen en de Hol landse IJzeren Spoorweg Maat schappij. De noodzaak tot een dienstregeling en één tijd wordt steeds groter en in 1892 beslui ten de twee grote spoorweg maatschappij samen één tijd te gaan hanteren, die is afgeleid van de klok op het Paleis op de Dam. De spoorwegen worden wel ver plicht op hun klokken aan te ge ven hoeveel verschil er is tussen hun spoortijd en de plaatselijke tijd. In het Spoorwegmuseum hangt nog een klok met twee wij zerplaten. waarin een stadhuis de plaatselijke tijd aangeeft en een stoomlocomotief de spoor tijd. Uiteindelijk besluit de rege ring in 1908 - zestien jaar na de spoorwegen - in het hele land over te gaan tot dezelfde tijd; de Duitse tijd, waarbij zich ook Scandinavië. Polen, Oostenrijk en Italië aansluiten. We hebben dan nog wel het verschil met de spoorwegentij d, twintig minu ten, maar de spoorwegen gaan overstag en sluiten zich aan. Op 1 mei 1909 gaat de nieuwe tijd in. In 1977 werd de zomertijd - die ook in de oorlog heeft bestaan - opnieuw ingevoerd. Overigens ook weer na zeer lange discussie. Vooral in agrarische kring be stond grote weerstand vanwege de natuurlijke ritmes van het vee, dat alleen met de zon reke ning houdt. Staatssecretaris Meijer zette zich sterk in voor de zomer- en winterklokken. Nu zegt hij daarvan: „Het is de enige structurele verandering, die van het kabinet-Den Uyl is overge bleven. Ik kijk met genoegen te rug naar de discussie over deze zaak." Bron onder meer: Spiegel Histo- rial 1975, J. van Cittert-Eymers „Nederland zet de klokken ge lijk." ■—IMBillHIll—IHIIHWHIflIIII IIIIIHIillllWHIWIIIÜIIIIWIUIMIIWIIIMMWIMBWiMilWWWiWMBiMIIWMMBWHMHWIlHiWMWMIII^I11 Hlill^lllll ^i^B— door Jessica Prager-Stein Dat racisme een diep invre tend kwaad is, daar zijn gelukkig massa's mensen het over eens. Dat bleek eens te meer uit de grote opkomst vo rige week in Amsterdam bij de demonstratie tegen racisme en vreemdelingenhaat. Een demonstratie, met de steun van 500 organisaties georgani seerd. In reactie erop zie je twee vormen van cynisme ver schijnen. Aan de ene kant van de mensen die de bevolking van Ne derland opdelen in wij en zij: zij, de gekleurde mensen, 'de vreemdelingen', zijn het pro bleem, dus die moeten maar oprotten. Dat is het domme, cynische denken dat gestoeld is op eigenbelang, angst en on wetendheid. Door het no-non- sense-denken van de jaren '80 eerder versterkt dan aan de kaak gesteld. Dit en het toene mend geweld is waar tegen de ze demonstratie zich onder an dere ook keert. Dat is duidelijk. Maar er is nog een vorm van cy nisme die uit een totaal andere hoek komt. Ik bedoel de cynici die zich te pas en te onpas me nen te moeten afvragen wat zo'n demonstratie nu voor zin heeft en wat het. behalve een goed gevoel bij de demonstran ten, nu eigenlijk oplevert. Dat je je dingen afvraagt is altijd goed en een ieder maakt voor zichzelf uit welke keuze hij/zij maakt, dat staat als een paal boven water. Ik heb mij geërgerd aan de wat elitaire discussie in de media door allerlei zogenaamde des kundigen. over het nut van een demonstratie en zelfs de vol strekte afwijzing ervan. Dit al les met het argument dat wie 'genuanceerd' denkt, niet ach ter een spandoek aanloopt met zo'n simplistische kreet als: "Wij zijn tegen racisme'. Want. zo lichten zij dit argument toe: ten eerste ben je vanzelfspre kend tegen racisme en ten tweede ligt het probleem heel ingewikkeld en zijn 'meelopers' eigenlijk hypocriet omdat zij het onderling over veel punten oneens zijn. Dus is het volgens deze lieden een a-politieke ma nifestatie. waar niemand iets aan heeft. Verdacht maken Waarom maakt met name deze vorm van cynsme mij zo boos? Omdat zaken als solidariteit en het opkomen voor een alge meen belang van de samenle ving. door deze cynici in wezen verdacht worden gemaakt en in discrediet worden gebracht. Mogen mensen dan geen idea len en dromen meer hebben en daar samen uiting aan geven? Blijkbaar niet, het is trouwens heel gemakkelijk om welk ide aal dan ook te ontkrachten en het af te doen als eigenbelang (jezelf kietelen). Wat over komt als een weloverwogen en res pectabele mening is volgens sociaal filosoof Tj ailing Swier- stra, verbonden aan de vak groep Sociale filosofie en thiek van de Rijksuniversiteit Gro ningen, niet meer dan een goedkope truc die altijd lukt. Hij noemt deze vorm van cynis me: een moreel cynisme, waar hij op zijn beurt morele bezwa ren tegen heeft. Dat herken ik en het geeft een naam aan mijn irritatie en boosheid. Dit soort cynisme van zogenaamde in telligente mensen is arrogant en slaat dood: heeft een geest dodende uitwerking. Intellectuelen Swierstra. die bezig is met een proefschrift over wetenschap, ethiek en politieke besluitvor ming, geeft aan dat deze vorm van cynisme veld heeft gewon nen en is ontstaan na de ont maskering van de grote voor- uitgangs-ideologieën. Daar is volgens zijn zeggen iedereen levens- beschouwing - li ii i ma enigszins mee besmet maar hec zijn vooral bepaalde, oudere, linkse intellectuelen voor wie er nu op cynisme een premie schijnt te staan. Onder het mom van een groots ideaal waar ze zich met huid en haar aan hadden verbonden, zijn er. in de zeer recente ge schiedenis, de meest afschuwe lijke misdaden gepleegd. Daar zijn ze zo van geschrokken dat het nu hun voornaamste zorg is om nooit meer medeplichtig te worden aan iets dergelijks. Ze geloven niet meer in de roze gloed van welk ideaal dan ook, daar koesteren ze een cynisch (meedogenloos spottend) wan trouwen tegen. Maar dat is wel de gemakkelijkste weg, ik ben het met Swierstra eens als hij zegt dat je dan altijd schone handen houdt. Deze angst voor vuile handen leidt tot apathie en hoogmoedige afzijdigheid, die vervolgens verkocht wordt als een wijze visie. „Demonstreren deed ik in de jaren zestig", antwoordde een gerespecteerd journalist en po liticoloog in een radioprogram ma. op de vraag of hij zou mee lopen in de demonstratie in Amsterdam. Alsof hij het over een jeugdzonde had: „Toen wist ik nog precies hoe het zat. na een lange journalistieke car rière bekijk je alles in feite als toeschouwer, je bekijkt het van alle kanten en dan is het alle maal niet meer zo eenduidig; soms vind ik het weieens jam mer dat ik die bevlogenheid kwijt ben. Maar mensen die het zo precies weten kunnen me ook bovenmatig irriteren." Antwoorden Weten mensen die demonstre ren het allemaal zo precies? Pretenderen zij alle antwoor den en oplossingen te hebben voor het probleem dat zij aan klagen? Natuurlijk niet. Wat hen op dat moment samenbindt is in het geval van deze recente demon stratie, de verontrusting over een groeiend racisme in Ne derland en daarbuiten. Zij zijn het eens over het feit dat de waardigheid van elk mens. on geacht zijn of haar afkomst, ras en kleur, beschermd dient te worden. De bewustwording en erken ning van het feit dat racisme leeft in onze samenleving en in zekere mate in ons allemaal aanwezig is, is al een belangrij ke stap in de goede richting. Een mentaliteitsverandering kan pas op gang komen bij een persoonlijke bewustwording. Maar zoals één van de organi satoren Abdoel Menebhi het zei: „Het is slechts het begin." Natuurlijk mag de tweede stap twee, conclusies trekken, af spraken maken en werken aan veranderingen, niet uitblijven. Hoe meer mensen dit gezamen lijk uiten, des te groter het sig naal en het appèl ook naar de politiek en de samenleving in haar geheel. Kosten baten Het is heel gemakkelijk hier een cynisch kosten-baten- plaatje naast te leggen en de conclusie te trekken dat het di rect, concreet niets oplevert. Maar wie kan meten wat het te weegbrengt? Wie kan de gevol gen voorspellen? Alle maatschappelijke veran deringen voor bepaalde groe pen in de samenleving, die uit eindelijk de hele samenleving ten goede kwamen, zijn be vochten door middel van onder andere demonstraties, je mond open doen, samen ergens voor staan, kleur bekennen. Denk aan de droom van Martin Lu ther King, die miljoenen met hem meedroomden en die mee liepen in de grote demonstratie voor gelijke rechten voor de zwarte Amerikanen. Denk aan de vrouwenbeweging, het de monstreren voor het vrouwen kiesrecht en aan de grote vre desbeweging van de jaren '80. Heeft het wat opgeleverd? In elk geval veel meer dan wan neer iedereen zich 'genuan ceerd' afzijdig had gehouden. Wie schone handen wil houden, heeft zeker ook geen dromen meer. of durft niet meer te dro men. In ons openbaar debat, in de media, wordt er volgens Swierstra veel teveel naar des kundigen geluisterd en te wei nig naar 'gewone' mensen. Ge lukkig zijn er nog heel veel mensen die wel durven dromen en dit combinerend met een ge zonde portie kritisch wantrou wen, omzetten in daden. Het ideaal van een rechtvaar dige. democratische, plurifor me samenleving kan alleen tot stand komen wanneer mensen er in geloven, zich er voor in wil len zetten en dus vuile handen durven maken. De waardigheid van elk mens. waar dan ook op deze wereld, moet beschermd worden.... foto AFP van onze Haagse redactrice Mirjam van Zuilen Het is bijna aandoenlijk. Het Inter Provinciaal Overleg (IPO) doet zo zijn best om een zoen van de juffrouw te krijgen. Deze week was de juffrouw een mevrouw, een minister. De twaalf provincies, vertegen woordigd in het IPO wilden dat minister Maij-Weggen hen een belangrijke rol zou toebedelen in het opstellen van verkeers- en vervoersplannen. Zij zouden graag de uitvoerders worden van het Structuurschema Ver keer en Vervoer (SW), dat het Kabinet twee jaar geleden heeft opgesteld. De Tweede Kamer keurde het plan goed. Het komt erop neer dat 29 te vormen - of inmiddels gevormde - vervoers regio's het SW naar de regio toe moeten vertalen. Als de vervoer- regio een goed plan heeft ge maakt. stelt de minister het be nodigde geld ter beschikking. Niks mis mee, zou je zeggen. Dat vinden de provincies echter wel. Het IPO meldde deze week dat de provincie heel wat kan bete kenen voor de minister. De pro vincie kan immers daar waar witte vlekken ontstaan, bij springen. Bovendien willen de provincies een meer coördine rende taak. Sterker nog ze willen dat vastgelegd hebben in een wet. Daar wilde minister Maij-Weg gen nou net niets van weten. Zijn ze daar nou helemaal betoeterd. Een extra bestuurslaag maken, terwijl we in Nederland zo ons best doen om wat minder bu reaucratisch te werk te gaan. Maij bereed haar stokpaardje. Ze staat bekend als een fervent tegenstander van 'nog meer pa pier en nog meer schijven'. Ze schroomde niet om dat in klare taal aan de IPO-vertegenwoor- digers mee te delen. Weg IPO plan. Zomerbus De provincie Zeeland liet - de persconferentie van het IPO was nog maar net afgelopen - weten dat de reactie van de minister goed aansloot bij de provinciale activiteiten op het gebied van verkeer en vervoer. Als voor beeld voor de voortvarende uit voering van het SW gaf de pro vincie het zomerbussenproject en het onderzoek naar de ver keersveiligheid West-Zeeuwsch -Vlaanderen. Vreemd. Het IPO krijgt van de minister de kous op de kop en Zeeland is het eens met de be windsvrouw. Hoe zit 't nou? De provincie Zeeland maakt toch deel uit van het IPO? De schoen wringt op het punt. van de ver- oerregio. Want in Zeeland is de provincie een vervoerregio. In tegenstelling tot grotere provin cies, die wel drie of vier regio's binnen de grenzen hebben. De provincie Zeeland krijgt als ver voerregio dus wel alle taken en geld, die ze wil. Toch stond het IPO deze week - ook namens de provincie Zee land - een beetje voor gek in Den Haag. De achtergrond van de krachtige lobby van het IPO is doorzichtig. Immers de dagen van de provincie zijn geteld als het aan politiek Den Haag ligt. Onlangs heeft de Tweede Kamer al belangrijke stappen genomen op weg naar kleinere regio's, die de provincies gaan vervangen. Het IPO deed toen al een wanho pige poging om het belang van de provincies te onderstrepen. 'Provincies moeten samenwe- ken', luidde de boodschap. Geen regiobesturen, maar juist kra tige provincies. Ook deze reai was wat aandoenlijk. Gemeenten De belangenorganisatie, van Nederlandse Gemeenten, VNG, was er deze week als kippen bij om afkeuring uil spreken over de voorstellen het IPO. In haar reactie op IPO-initiatief wrijft de VNG i even zout in de wonden van IPO-debacle. De VNG spre haar verbazing uit over het tiatief en constateert dat de c wikkeling van provinciale mi liteitsplannen haaks staat het tot nu toe uitgezette en d de Tweede Kamer ondersteu: beleid van Maij waarin een c trale rol is toebedeeld aan vervoersregio's. Ook de VNG tamboert op trom van de vrees voor extra reaucratie. De VNG staat ds om achter de minister. Eenza blijft het IPO achter. En terei Het IPO mag wel oppassen haags spoor I i n I i l lil l ffi het straks niet als ongeloofws dige wordt afgedaan. En de i vincie Zeeland mag zich eens gaan afvragen of het I haar belangen wel goed ve genwoordigt. Want Zeeli hoeft zich immers niet zo\ zorgen te maken. De provinci klein. Dat betekent dat als straks een regiobestuur vormd moet worden, de rei grenzen gelijk vallen met de 1 dige provinciegrenzen. 1 geldt ook voor de veroerre waarvan minister Maij-Weg beweert dat die model staat v de bestuurlijke toekomst. Waar heel Nederland de bure cratie schuwt, wil het IPO dc leuk wat extra schijven in de sluitvorming inbouwen. G beste beurt. Het IPO zal h lobby voor het behoud van provincies zorgvuldiger moe voeren. Op deze manier hi Zeeland in ieder geval geen lang bij haar eigen belangei ganisatie. Advertentie Niet meetellen is nog lastiger steunt jaarlijks +450 kleinschalige sod projekten in de Derde Wereld. GIRO 5850 banknr. 70.70.70.147 I door Joanne Levine Een groeiend gevoel van on veiligheid en en de open grenzen hebben in Rusland ge zorgd voor een bloeiende han del in illegale vuurwapens. Ko lonel Anatoly Churzin, verant woordelijk voor het verstrek ken van wapenvergunningen, meldt dat vóór 1988 in heel Rus land jaarlijks 300 a 400 illegale vuurwapens in beslag werden genomen. Dat aantal is inmid dels vertienvoudigd. „Door de politieke wanorde zijn de grenzen tussen de verschil lende republieken zo lek als een mandje", aldus Churzin. Met na me in de grensgebieden van Azerbaidzjan. Moldavië en de Baltische staten tiert de wapen handel welig. Zelfs dienstplich tige soldaten proberen hun ka rige maandsalaris van 50 roebel (2 gulden) aan te vullen met de verkoop van hun geweren. Russische functionarissen ma ken zich ernstige zorgen over een nieuwe wet in Litouwen die het de burgers toestaat wapens te bezitten. De grenscontrole tussen deze Baltische staat en de Russische Federatie is nog steeds zeer soepel waardoor op grote schaal wapens kunnen worden gesmokkeld. Gaspistolen zijn legaal en voor 100 roebel te koop in de f letjes. De groeiende chaos ij, voormalige Sovjetunie heeff toe geleid dat vele Moskovit een veelvoud van dit bedrag1 geven aan moderne vuul, pens. De 'nieuwe rijken' val' hoofdstad geven tussen de Ie en 18.000 roebel uit voor eert pen. 1 Het is de Russische burgersi: boden een wapen te dragenii de aankoop en het bezit van vuurwapen staat een gevat nisstraf van vijf jaar. Vele II kovieten storen zich niet aaji strenge straffen. p Een wapen is in Moskou geil, kelijk te vinden. Obers en stil verkopers treden op als tus- persoon. Rondom winkels v jachtspullen worden verkoel, altijd wel een wapenhande te vinden die een grote vari aan vuurwapens in de aa ding heeft. De plaatsvervangend htf commissaris van de Moskf* politie, Anatoly Yegorovj,. niets zeggen over de illegal! penhandel in de hoofdstad.!11 soort berichten in de bufc landse pers leidt ertoe dat ta, ten afzien van een reis naar r kou", zegt Yegorov. „Het meentebestuur kan de hardi luta die deze bezoekers 1 brengen niet missen." (IPS) Advertentie gevestigd: Mw Mr M. M. C. van de Kraats advocaat en procureur Gortstraat 38 4331 LC Middelburg: tel; 01180-37387

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4