ZX diesel is schoon en stil zonder een turbo Geen paniek bij sirene en blauw zwaailicht PZC Citroen Wie de jeugd heeft... POLITIEVER Per 1 april draagplicht autogordels achterin vrije tijd 33 op eenzame ZATERDAG 28 MAART 1992 PSA produceert het grootste aantal dieselmotoren voor personenauto's, dus ligt het voor de hand alle modellen van de firma met dergelijke krachtbronnen te leveren. De moedermaatschappij van Citroën en Peugeot heeft nu vanaf de kleine AX en 106 tot en met de XM en 605 diesels in het gamma. Door de recente toevoeging van twee Citroën ZX dieselmodellen is het PSA- keuzepakket voor de veelrijders compleet. Een korte kennismaking met de auto, als Reflex en Avantage leverbaar, verliep uitermate ple zierig. Het 65 pk sterke XUD-blok komt uit Trmery en staat ook in de Citroën BX D-serie en de Rover 218 GSD. Het ding slaat binnen een paar tellen aan en verricht zijn arbeid werkelijk Quisterstil. Na een produktie van 3.8 miljoen dieselmotoren weet deze fabrikant Advertentie DE NATIONALE De Citroen ZX-diesel: schoon, stil en zuinig. Citroën biedt de ZX-diesel aan in twee varianten. Reflex 31.100) en Avantage 32.600). fi wel hoe je zo'n zaak moet runnen. Zeer bij de tijd is de ZX dus met zijn voorziening die zorgt voor na- verbranding van de uitlaatgassen. Deze EGR (Exhaust Gas Recircu lation) werkt zonder de duurdere voorziening van een turbo. Citroën is daarmee de eerste en kan prijs- brekend voldoen aan de strenge US-95 normen. De XUD9/Y motor is inwendig aangepast door de verbrandings kamers een nieuwe vorm te geven en de inspuitkarakteristiek aan te passen. In combinatie met de EGR is deze middenklasser dieselauto net zo 'schoon' als een benzinemo del met drieweg-katalysator. Als deze ZX, die 1:17,5 als gemiddeld verbruik haalt, de enorme afstand van 100.000 kilometer heeft afge legd ligt er 12,4 kilo roet op de weg. Dat kan minder worden als de die selbrandstof een stuk zwavel-ar- mer wordt en het gaspedaal elek tronisch gestuurd wordt zoals bij moderne benzine-inspuitmotoren. Voorlopig is de ZX met een schap pelijke aanschafprijs van 31.100,- behoorlijk 'schoon' te noemen, meer zelfs dan wettelijk verplicht. Het rijden met een diesel is sinds VW in '76 daarmee in de Golf als eerste op de markt kwam, al heel normaal geworden. Citroën voegt daar in royale mate aan ruimte, lu xe en comfort aan toe. In combina tie met gemelde zuinigheid biedt de ZX Diesel precies dat wat veel jongere kopers zoeken. Siem Leeuwenkamp Fraaie concepten voor de ko mende eeuw, daarmee zijn tal van autofirma's druk doende. Die planning vereist inzicht in de jeugd van 12 tot 21 jaar; dat wor den de draagkrachtige twintigers van de toekomst. Daihatsu ziet nu een hang naar de vijftiger en zestiger jaren, Elvis, Beatles, West Side Story en een prachtige MG. De nieuwste Dai hatsu, de X-021, houdt die nostal gie levend. De Daihatsu-roadster combineert oude waarden met geavanceerde techniek. Onder meer een alumi nium onderstel, glasvezel ver sterkte kunststof opbouw, een 1.6 ltr/140 pk zestienkleps motor, ABS, lichtmetalen velgen en af neembare 'hardtop'. Veel extra veiligheid door een airbag, roll- bars, dwarsbalken in de deuren en een 'double wishbone' wielophan ging zoals Honda als eerste succes vol gebruikte in de racerij. Daihatsu heeft nog geen besluit genomen over de verkoop van dit model. foto G PD Siem Leeuwenkamp De Zeeuwse automobilist heeft het maar moeilijk met een blauw zwaailicht en een si rene. Als politiemensen een bij zonder transport of een wieler wedstrijd begeleiden gaat het nog wel. De snelheid is dan meestal niet hoog en de automo bilist heeft alle tijd voor een juis te reactie. Anders wordt het wan neer een politieauto, ambulance of brandweerauto ineens op volle snelheid opduikt. De praktijk leert dat de automobilist in Zee land dan moeite heeft om zich te oriënteren en na te gaan waar dat geluid vandaan komt. Dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Opperwachtmeester J. A. Ver- planke, ploegchef van de afdeling verkeer van de Rijkspolitie in Terneuzen, spreekt uit ervaring: „Tegenliggers zien de politieauto met zwaailicht en sirene meestal snel genoeg. Maar als je de auto mobilist van achteren of opzij na dert wordt het anders en veel ge vaarlijker. Gek genoeg reageren Duiters en Belgen veel sneller. Die hebben er om een of andere reden minder moeite me. Ik weet niet hoe dat komt." Vooral buiten de bebouwde kom zijn de wegen breed genoeg om drie auto's naast elkaar te laten rijden in geval van nood. Dat be tekent dat er in principe ruimte is voor een auo met zwaailicht en si rene op het midden van de weg, als het andere verkeer voldoende opzij gaat. Dat realiseren zich echter maar weinig automobilis ten. Hun reacties verschillen. De een trapt plotseling van schrik op de rem, de ander gaat als een slak midden op de weg rijden, en hindert op die manier het ver keer. Maar een groot aantal auto mobilisten reageert veel te laat en heeft pas op het laatste mo ment door dat er wat aan de hand is. „Wat vaker in de binnenspie gel kijken, kan een oplossing zijn," suggereert Verplanke. Wielerwedstrijden De politie steekt nogal wat tijd in de zogenaamde begeleidingen. Vooral wielerwedstrijen kosten veel inzet. Dat is de reden waar om bijvoorbeeld de rijkspolitie in oost-Zeeuwsch-Vlaanderen te rughoudender is met het verle nen van assistentie voor wieler wedstrijden. Voor de zogenaam de rondjes rond de kerk wordt toch al nauwelijks meer politie ingeschakeld. Dat gebeurt alleen nog voor langere ritten van de ene plaats naar de andere. Verplanke heeft nogal wat erva ring met wielerwedstrijden. In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt heel wat afgekoerst. Zaterdag 4 april is al weer de Omloop van de Braakman. De voorbereidingen beginnen met gesprekken met de organisatie over het tijdstip waarop de koers verreden wordt en over het parkoers. Dan wordt bekeken of de wegbeheerder ont heffing voor de koers heeft gege ven. zodat de weg afgezet kan worden. Dan wordt ook afgespro ken waar de organisatie vrijwili- gers langs de weg zet voor beveili ging van het publiek en de ren ners. Ook worden afspraken ge maakt over het aantal burgers dat op motoren met de koers meerijdt en de politie assisteert en over het gedrag van die assis tent-motorrijders. Als de route vaststaat verkennen de mensen van de rijkspolitie die op de mo tor meerijden het parkoers van te voren. Dat doen ze overigens, om tijd te sparen, tijdens de normale surveillances. Zo worden er nog knelpunten uitgehaald. Vluchtroute Het is van belang, geeft Verplan ke aan, dat alle motorrijders en de organisatie de route op hun duimpje kennen en ook alterna tieve wegen weten. Mocht zich tijdens de wedstrijd iets onver wachts voordoen, bijvoorbeeld een ongeval of bijvoorbeeld een groep demonstranten zoals in de Tour de France regelmatig ge beurt, dan kan meteen uitgewe ken worden. Politieverh/baal brengt wekelijks achtergrond-in formatie over het dagelijks werk van de rijks- en ge meentepolitie. Vaak geven vrijwilligers van het organiserend wielercomité aan wijzingen in gevaarlijke bochten of op kruisingen. Die mensen staan daar eigenlijk in opdracht van de politie, aldus Verplanke. en het is dan ook van belang dat het puliek hun aanwijzingen op volgt. Toch gebeurt het wel eens dat een auto het parkoers op draait tegen de aanwijzingen van de organisatie in. Op dat mo ment wordt, als het mogelijk is, het kenteken van de wagen geno teerd, zodat de politie er later werk van kan maken. Naast wedstrijden begeleidt de politie ook erg vaak bijzondere transporten. Het verkeer wordt op zo'n manier attent gemaakt op erg brede of lange vrachtwa gens. Nu heeft de rijkspolitie veel werk aan transporten van het Zeeuws-Vlaamse bedrijf De Hoop naar Amsterdam. Proble men levert dat niet op. vertelt Verplanke. Dat zou je uit kunnen besteden aan een particuliere or ganisatie. Maar die heeft toch weer minder bevoegdheid dan de politie. Er wordt ook wel gespro ken over het het profijtbeginsel bij de politie. Dat wil zeggen dat de bedrijven moeten betalen als ze begeleiding of andere diensten van de politie willen. De bedrij ven hebben daar overigens maar weinig over te zeggen. De wegbe heerder beslist of het bijzondere transport over de weg mag en of daar al of geen politiebegeleiding voor nodig is. Verplanke: „Als een automobilist in een bijzondere situatie te rechtkomt, moet hij goed weten wat hij doet en waar hij mee bezig is. De bestuurder wordt getoetst op zijn eigen verantwoordelijk heid, hoe onvoorzien de verkeers situatie ook is. Hij kan zich nooit verschuilen achter een noodsi tuatie met zwaailichten en sire nes." René Schrier Zo'n zwaailicht bij een langzaam rijdend zwaar transport is voor de meeste automobilisten geen probleem, maar als er plotseling een ambulance in de achteruitkijkspiegel opduikt, ontstaat er snel paniek... foto Ruben Oreel HYPOTHEEKBEURS HOOgte, ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Middelburg. Lange Geere 153, tel. 01180-29828 In navolging van de hypotheek-aanbieders die de afgelopen weken de hypotheekrentetarieven hebben verlaagd, noteerden wij deze week wederom enkele renteverlagingen, echter nog steeds niet bij de banken. Opgemerkt dient te worden dat de rentetarieven op de kapitaalmarkt sinds enkele dagen weer licht stijgen. Of hiermee een eind is gekomen aan de dalende tendens van de hypotheekrentetarieven moet worden afgewacht. rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale provi- bank besparing van sie in constant 38.55% Hypotheekrente per 24 maart 1992 rente vast gedu rende spaarhyp. 5 jr spaarhyp. 10 jr spaarhyp 15 jr. ann. hyp variab. ann. hyp. 5 jr. spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 10 jr spaarhyp. 15 jr ann. hyp 5 jr ann. hyp. 10 jr. spaarhyp 5/10 jr. spaarhyp 15/20 jr. Bouwfonds Hypothek. Centraal Beheer Centrale Volksbank zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. spaarv.hyp. 5 jr. spaarvhyp. 10 jr. spaarv.hyp. renterust 1.00 1,00 1,00 1.00 1,00 1.00 1.00 1,00 1.00 1,00 1.00 1,00 1.00 1.00 1.00 1.00 1,00 5 jr. 10 jr. Ijr- 5 jr. Delta Lloyd Direktbank Nationale Nederlanden spaarhyp. NMB spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. spaargar.hyp. 5/10 jr. spaargar.hyp. 15/20 jr. spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 10 jr. ann. hyp. 2 jr ann. hyp. 5 jr. hyp.tot.plan 5/10 jr. hyp.tot.plan 15/20 jr. besp.dir.hyp. 5 jr. spaarhyp. 5/10 ir. 15/20 jr. Postbank Rabo Hp bank Reaal Hypothek Ver. Spaarb 5 jr. 10 jr. ijr. 5 jr. 5 jr. 12 spaarhyp. spaarhyp. ann hyp. ann. hyp. spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp sp.opt. hyp sp.opt, hyp sp.opt. hyp stabiel (adviesrente) ann. hyp. ann. hyp. exact-hyp. exact-hyp. spaarhyp. variabel 5 jr 5 jr. 10 jr. 5 jr. 7 jr. 14 jr. 1.00 1.00 1.00 1.00 0,25 0.25 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 1,00 1,00 1,00 1.00 1,00 1,00 1.00 1.00 1.00 1.00 1.00 1.00 1.00 9.50 9.50 9.70 9.70 9.30 9.00 9,00 9.00 8.80 8.80 9,20 9.20 9.20 9.20 9.20 9.20 9.40 9.40 9.50 9.20 9,20 9,20 9,20 9.10 9.40 9.10 9,00 9,20 9,20 9,50 9,20 9,20 9,50 9,50 9,20 9.30 9.40 9.50 9.60 9,10 9,20 9.50 9.50 9.50 9.50 9.30 9,00 9.00 9,40 Zwolsche Algemeene lage last, lage last, za-hyp.plan 5 jr. za-hyp.plan 10 jr. 6.33 6.07 5.03 5.03 5.03 5.74 5.74 5.19 5.19 5.19 5.19 5,18 5.18 5.32 5.33 5.40 6,00 6,00 5.14 5.14 5,07 5.27 5,94 5,87 5.19 5,19 5,31 5,19 5.19 5,35 5,35 6,00 6.07 5,31 5.38 5,45 5,82 5,89 5,38 5,38 5.38 6.20 5,78 5,05 5.05 5.33 5.23 5.16 5,11 5,11 50% 3,74 3.74 3.86 5,13 4,92 3.48 3.48 3.48 4,66 4.66 3.63 3.63 3.62 3.62 3.62 3,62 3,73 3.73 3.79 4.87 4.87 3.58 3.58 3.50 3.67 4,82 4.76 3,62 3,62 3,70 3,62 3.62 3.75 3.75 4.87 4,92 3.72 3,78 3.84 4,72 4.77 3.77 3.77 3.77 5.03 4.63 3.51 3.51 3.74 De vermelde taneven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwri is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-iarige leeftijd en een hypotheek ad 150 000.- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Met ingang van 1 april aan staande wordt ook achterin de auto het dragen van veiligheids gordels verplicht, voor zover die aanwezig zijn tenminste. Volgens Veilig Verkeer Nederland (WN) en de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) kan deze uit breiding van de gordeldraagplicht in ons land jaarlijks het aantal slachtoffers verminderen met 30 doden en 300 ziekenhuisgewon den. Als elke automobilist en passagier op de voor- en achterbank conse quent de gordel zou gebruiken, vallen er jaarlijks 200 tot 250 doden en duizenden zwaargewonden minder. Bijna een kwart van auto rijdend Nederland draagt gfiiter geen gordel, aldus WN. Door het dragen van de gordel ach terin zal overigens ook het aantal (soms zelfs dodelijke) verwondin gen bij degenen die voorin de auto zitten, afnemen. De gordel voor komt namelijk dat de achterpassa giers bij een frontale aanrijding als een projectiel naar voren schieten en de voorpassagiers verwonden. Sinds 1971 wordt iedere nieuwe personenauto verplicht voorzien van veiligheidsgordels op de voor zitplaatsen. Het gebruik van die gordels werd in 1975 verplicht ge steld. Sinds 1 januari 1990 moeten nieuwe personenauto's ook ach terin voorzien zijn van gordels. Het dragen daarvan was vrijwillig, maar wordt nu dus verplicht, ook in oudere auto's die achterin vei ligheidsriemen hebben. De gordels achterin moeten dus gedragen worden als ze aanwezig zijn. Zijn er minder gordels dan passagiers, dan moeten eerst die plaatsen worden ingenomen waar gordels bevestigd zijn. Als er ach terin geen gordels zitten, is men niet verplicht om voorin in de gor del te gaan zitten, al is het natuur lijk verstandig dat wél te doen. Kinderen Met ingang van 1 april mag een kind van 0 tot 12 jaar dat boven dien niet langer dan 1,50 meter is, voorin de auto uitsluitend in een voor de voorzitplaats goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel worden vervoerd. Is dat niet aanwezig dan moet het kind achterin plaats ne men. Kinderen tot 12 jaar, langer dan 1,50 meter en personen vanaf 12 jaar. kleiner dan 1,50 meter mogen voorin zitten zonder speciaal be veiligingsmiddel en mogen de drie puntsgordel (indien nodig) ombou wen tot heupgordel. Dit kan door het diagonale gedeelte van de gor del achter de rug om te leiden. Als kinderen van 0 tot 3 jaar ach terin meerijden, moet dat gebeu ren in een goedgekeurd kinderbe veiligingsmiddel. Is dat niet aan wezig dan mogen deze kleintjes los zitten en hoeven geen gordel om, want dat is gevaarlijk. Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten achterin gebruik maken van een kinderbeveiligingsmiddel, indien aanwezig, of anders van de gordel als die er zit. Deze driepuntsgordel mag ook weer als heupgordel wor den gebruikt. Kinderbeveiligingsmiddelen zijn babyzitjes (0 tot 9 maanden), kin derzitjes (9 maanden tot vier jaar), kindergordels en gordelkussens (4 tot 12 jaar). Deze voorzieningen moeten bijna altijd in combinatie met de aanwezige gordels worden gebruikt. Peter Lodewijks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 33