ZX diesel is schoon en
stil zonder een turbo
Geen paniek bij sirene
en blauw zwaailicht
PZC
Citroen
Wie de jeugd heeft...
POLITIEVER
Per 1 april draagplicht
autogordels achterin
vrije tijd
33
op eenzame
ZATERDAG 28 MAART 1992
PSA produceert het grootste
aantal dieselmotoren voor
personenauto's, dus ligt het
voor de hand alle modellen van
de firma met dergelijke
krachtbronnen te leveren. De
moedermaatschappij van
Citroën en Peugeot heeft nu
vanaf de kleine AX en 106 tot
en met de XM en 605 diesels in
het gamma. Door de recente
toevoeging van twee Citroën
ZX dieselmodellen is het PSA-
keuzepakket voor de
veelrijders compleet.
Een korte kennismaking met de
auto, als Reflex en Avantage
leverbaar, verliep uitermate ple
zierig. Het 65 pk sterke XUD-blok
komt uit Trmery en staat ook in de
Citroën BX D-serie en de Rover
218 GSD. Het ding slaat binnen
een paar tellen aan en verricht zijn
arbeid werkelijk Quisterstil.
Na een produktie van 3.8 miljoen
dieselmotoren weet deze fabrikant
Advertentie
DE NATIONALE
De Citroen ZX-diesel: schoon, stil en zuinig. Citroën biedt de ZX-diesel aan in twee varianten. Reflex 31.100) en Avantage 32.600). fi
wel hoe je zo'n zaak moet runnen.
Zeer bij de tijd is de ZX dus met
zijn voorziening die zorgt voor na-
verbranding van de uitlaatgassen.
Deze EGR (Exhaust Gas Recircu
lation) werkt zonder de duurdere
voorziening van een turbo. Citroën
is daarmee de eerste en kan prijs-
brekend voldoen aan de strenge
US-95 normen.
De XUD9/Y motor is inwendig
aangepast door de verbrandings
kamers een nieuwe vorm te geven
en de inspuitkarakteristiek aan te
passen. In combinatie met de EGR
is deze middenklasser dieselauto
net zo 'schoon' als een benzinemo
del met drieweg-katalysator. Als
deze ZX, die 1:17,5 als gemiddeld
verbruik haalt, de enorme afstand
van 100.000 kilometer heeft afge
legd ligt er 12,4 kilo roet op de weg.
Dat kan minder worden als de die
selbrandstof een stuk zwavel-ar-
mer wordt en het gaspedaal elek
tronisch gestuurd wordt zoals bij
moderne benzine-inspuitmotoren.
Voorlopig is de ZX met een schap
pelijke aanschafprijs van 31.100,-
behoorlijk 'schoon' te noemen,
meer zelfs dan wettelijk verplicht.
Het rijden met een diesel is sinds
VW in '76 daarmee in de Golf als
eerste op de markt kwam, al heel
normaal geworden. Citroën voegt
daar in royale mate aan ruimte, lu
xe en comfort aan toe. In combina
tie met gemelde zuinigheid biedt
de ZX Diesel precies dat wat veel
jongere kopers zoeken.
Siem Leeuwenkamp
Fraaie concepten voor de ko
mende eeuw, daarmee zijn tal
van autofirma's druk doende. Die
planning vereist inzicht in de
jeugd van 12 tot 21 jaar; dat wor
den de draagkrachtige twintigers
van de toekomst.
Daihatsu ziet nu een hang naar de
vijftiger en zestiger jaren, Elvis,
Beatles, West Side Story en een
prachtige MG. De nieuwste Dai
hatsu, de X-021, houdt die nostal
gie levend.
De Daihatsu-roadster combineert
oude waarden met geavanceerde
techniek. Onder meer een alumi
nium onderstel, glasvezel ver
sterkte kunststof opbouw, een 1.6
ltr/140 pk zestienkleps motor,
ABS, lichtmetalen velgen en af
neembare 'hardtop'. Veel extra
veiligheid door een airbag, roll-
bars, dwarsbalken in de deuren en
een 'double wishbone' wielophan
ging zoals Honda als eerste succes
vol gebruikte in de racerij.
Daihatsu heeft nog geen besluit
genomen over de verkoop van dit
model. foto G PD
Siem Leeuwenkamp
De Zeeuwse automobilist
heeft het maar moeilijk met
een blauw zwaailicht en een si
rene. Als politiemensen een bij
zonder transport of een wieler
wedstrijd begeleiden gaat het
nog wel. De snelheid is dan
meestal niet hoog en de automo
bilist heeft alle tijd voor een juis
te reactie. Anders wordt het wan
neer een politieauto, ambulance
of brandweerauto ineens op volle
snelheid opduikt. De praktijk
leert dat de automobilist in Zee
land dan moeite heeft om zich te
oriënteren en na te gaan waar dat
geluid vandaan komt. Dat kan
tot levensgevaarlijke situaties
leiden.
Opperwachtmeester J. A. Ver-
planke, ploegchef van de afdeling
verkeer van de Rijkspolitie in
Terneuzen, spreekt uit ervaring:
„Tegenliggers zien de politieauto
met zwaailicht en sirene meestal
snel genoeg. Maar als je de auto
mobilist van achteren of opzij na
dert wordt het anders en veel ge
vaarlijker. Gek genoeg reageren
Duiters en Belgen veel sneller.
Die hebben er om een of andere
reden minder moeite me. Ik weet
niet hoe dat komt."
Vooral buiten de bebouwde kom
zijn de wegen breed genoeg om
drie auto's naast elkaar te laten
rijden in geval van nood. Dat be
tekent dat er in principe ruimte is
voor een auo met zwaailicht en si
rene op het midden van de weg,
als het andere verkeer voldoende
opzij gaat. Dat realiseren zich
echter maar weinig automobilis
ten. Hun reacties verschillen. De
een trapt plotseling van schrik
op de rem, de ander gaat als een
slak midden op de weg rijden, en
hindert op die manier het ver
keer. Maar een groot aantal auto
mobilisten reageert veel te laat
en heeft pas op het laatste mo
ment door dat er wat aan de hand
is. „Wat vaker in de binnenspie
gel kijken, kan een oplossing
zijn," suggereert Verplanke.
Wielerwedstrijden
De politie steekt nogal wat tijd in
de zogenaamde begeleidingen.
Vooral wielerwedstrijen kosten
veel inzet. Dat is de reden waar
om bijvoorbeeld de rijkspolitie in
oost-Zeeuwsch-Vlaanderen te
rughoudender is met het verle
nen van assistentie voor wieler
wedstrijden. Voor de zogenaam
de rondjes rond de kerk wordt
toch al nauwelijks meer politie
ingeschakeld. Dat gebeurt alleen
nog voor langere ritten van de
ene plaats naar de andere.
Verplanke heeft nogal wat erva
ring met wielerwedstrijden. In
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt
heel wat afgekoerst. Zaterdag 4
april is al weer de Omloop van de
Braakman. De voorbereidingen
beginnen met gesprekken met de
organisatie over het tijdstip
waarop de koers verreden wordt
en over het parkoers. Dan wordt
bekeken of de wegbeheerder ont
heffing voor de koers heeft gege
ven. zodat de weg afgezet kan
worden. Dan wordt ook afgespro
ken waar de organisatie vrijwili-
gers langs de weg zet voor beveili
ging van het publiek en de ren
ners. Ook worden afspraken ge
maakt over het aantal burgers
dat op motoren met de koers
meerijdt en de politie assisteert
en over het gedrag van die assis
tent-motorrijders. Als de route
vaststaat verkennen de mensen
van de rijkspolitie die op de mo
tor meerijden het parkoers van te
voren. Dat doen ze overigens, om
tijd te sparen, tijdens de normale
surveillances. Zo worden er nog
knelpunten uitgehaald.
Vluchtroute
Het is van belang, geeft Verplan
ke aan, dat alle motorrijders en
de organisatie de route op hun
duimpje kennen en ook alterna
tieve wegen weten. Mocht zich
tijdens de wedstrijd iets onver
wachts voordoen, bijvoorbeeld
een ongeval of bijvoorbeeld een
groep demonstranten zoals in de
Tour de France regelmatig ge
beurt, dan kan meteen uitgewe
ken worden.
Politieverh/baal brengt
wekelijks achtergrond-in
formatie over het dagelijks
werk van de rijks- en ge
meentepolitie.
Vaak geven vrijwilligers van het
organiserend wielercomité aan
wijzingen in gevaarlijke bochten
of op kruisingen. Die mensen
staan daar eigenlijk in opdracht
van de politie, aldus Verplanke.
en het is dan ook van belang dat
het puliek hun aanwijzingen op
volgt. Toch gebeurt het wel eens
dat een auto het parkoers op
draait tegen de aanwijzingen van
de organisatie in. Op dat mo
ment wordt, als het mogelijk is,
het kenteken van de wagen geno
teerd, zodat de politie er later
werk van kan maken.
Naast wedstrijden begeleidt de
politie ook erg vaak bijzondere
transporten. Het verkeer wordt
op zo'n manier attent gemaakt
op erg brede of lange vrachtwa
gens. Nu heeft de rijkspolitie veel
werk aan transporten van het
Zeeuws-Vlaamse bedrijf De
Hoop naar Amsterdam. Proble
men levert dat niet op. vertelt
Verplanke. Dat zou je uit kunnen
besteden aan een particuliere or
ganisatie. Maar die heeft toch
weer minder bevoegdheid dan de
politie. Er wordt ook wel gespro
ken over het het profijtbeginsel
bij de politie. Dat wil zeggen dat
de bedrijven moeten betalen als
ze begeleiding of andere diensten
van de politie willen. De bedrij
ven hebben daar overigens maar
weinig over te zeggen. De wegbe
heerder beslist of het bijzondere
transport over de weg mag en of
daar al of geen politiebegeleiding
voor nodig is.
Verplanke: „Als een automobilist
in een bijzondere situatie te
rechtkomt, moet hij goed weten
wat hij doet en waar hij mee bezig
is. De bestuurder wordt getoetst
op zijn eigen verantwoordelijk
heid, hoe onvoorzien de verkeers
situatie ook is. Hij kan zich nooit
verschuilen achter een noodsi
tuatie met zwaailichten en sire
nes."
René Schrier
Zo'n zwaailicht bij een langzaam rijdend zwaar transport is voor de meeste automobilisten geen probleem, maar als er plotseling een
ambulance in de achteruitkijkspiegel opduikt, ontstaat er snel paniek... foto Ruben Oreel
HYPOTHEEKBEURS HOOgte,
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Middelburg. Lange Geere 153, tel. 01180-29828
In navolging van de hypotheek-aanbieders die de afgelopen weken de
hypotheekrentetarieven hebben verlaagd, noteerden wij deze week
wederom enkele renteverlagingen, echter nog steeds niet bij de banken.
Opgemerkt dient te worden dat de rentetarieven op de kapitaalmarkt
sinds enkele dagen weer licht stijgen. Of hiermee een eind is gekomen
aan de dalende tendens van de hypotheekrentetarieven moet worden
afgewacht.
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
provi- bank besparing van
sie in constant
38.55%
Hypotheekrente
per
24 maart 1992
rente
vast
gedu
rende
spaarhyp.
5 jr
spaarhyp.
10 jr
spaarhyp
15 jr.
ann. hyp
variab.
ann. hyp.
5 jr.
spaarhyp.
5 jr.
spaarhyp.
10 jr
spaarhyp.
15 jr
ann. hyp
5 jr
ann. hyp.
10 jr.
spaarhyp
5/10 jr.
spaarhyp
15/20 jr.
Bouwfonds
Hypothek.
Centraal
Beheer
Centrale
Volksbank
zorg-vrij-hyp. 5/10 jr.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
spaarv.hyp. 5 jr.
spaarvhyp. 10 jr.
spaarv.hyp. renterust 1.00
1,00
1,00
1.00
1,00
1.00
1.00
1,00
1.00
1,00
1.00
1,00
1.00
1.00
1.00
1.00
1,00
5 jr.
10 jr.
Ijr-
5 jr.
Delta Lloyd
Direktbank
Nationale
Nederlanden spaarhyp.
NMB
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
spaargar.hyp. 5/10 jr.
spaargar.hyp. 15/20 jr.
spaarhyp. 5 jr.
spaarhyp. 10 jr.
ann. hyp. 2 jr
ann. hyp. 5 jr.
hyp.tot.plan 5/10 jr.
hyp.tot.plan 15/20 jr.
besp.dir.hyp. 5 jr.
spaarhyp. 5/10 ir.
15/20 jr.
Postbank
Rabo
Hp bank
Reaal
Hypothek
Ver. Spaarb
5 jr.
10 jr.
ijr.
5 jr.
5 jr.
12
spaarhyp.
spaarhyp.
ann hyp.
ann. hyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp
sp.opt. hyp
sp.opt, hyp
sp.opt. hyp stabiel
(adviesrente) ann. hyp.
ann. hyp.
exact-hyp.
exact-hyp.
spaarhyp.
variabel
5 jr
5 jr.
10 jr.
5 jr.
7 jr.
14 jr.
1.00
1.00
1.00
1.00
0,25
0.25
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1.00
1,00
1,00
1,00
1.00
1,00
1,00
1,00
1,00
1.00
1,00
1,00
1.00
1.00
1.00
1.00
1.00
1.00
1.00
9.50
9.50
9.70
9.70
9.30
9.00
9,00
9.00
8.80
8.80
9,20
9.20
9.20
9.20
9.20
9.20
9.40
9.40
9.50
9.20
9,20
9,20
9,20
9.10
9.40
9.10
9,00
9,20
9,20
9,50
9,20
9,20
9,50
9,50
9,20
9.30
9.40
9.50
9.60
9,10
9,20
9.50
9.50
9.50
9.50
9.30
9,00
9.00
9,40
Zwolsche
Algemeene
lage last,
lage last,
za-hyp.plan 5 jr.
za-hyp.plan 10 jr.
6.33
6.07
5.03
5.03
5.03
5.74
5.74
5.19
5.19
5.19
5.19
5,18
5.18
5.32
5.33
5.40
6,00
6,00
5.14
5.14
5,07
5.27
5,94
5,87
5.19
5,19
5,31
5,19
5.19
5,35
5,35
6,00
6.07
5,31
5.38
5,45
5,82
5,89
5,38
5,38
5.38
6.20
5,78
5,05
5.05
5.33
5.23
5.16
5,11
5,11
50%
3,74
3.74
3.86
5,13
4,92
3.48
3.48
3.48
4,66
4.66
3.63
3.63
3.62
3.62
3.62
3,62
3,73
3.73
3.79
4.87
4.87
3.58
3.58
3.50
3.67
4,82
4.76
3,62
3,62
3,70
3,62
3.62
3.75
3.75
4.87
4,92
3.72
3,78
3.84
4,72
4.77
3.77
3.77
3.77
5.03
4.63
3.51
3.51
3.74
De vermelde taneven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwri is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-iarige leeftijd en een hypotheek ad 150 000.- Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Met ingang van 1 april aan
staande wordt ook achterin
de auto het dragen van veiligheids
gordels verplicht, voor zover die
aanwezig zijn tenminste.
Volgens Veilig Verkeer Nederland
(WN) en de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) kan deze uit
breiding van de gordeldraagplicht
in ons land jaarlijks het aantal
slachtoffers verminderen met 30
doden en 300 ziekenhuisgewon
den.
Als elke automobilist en passagier
op de voor- en achterbank conse
quent de gordel zou gebruiken,
vallen er jaarlijks 200 tot 250 doden
en duizenden zwaargewonden
minder. Bijna een kwart van auto
rijdend Nederland draagt gfiiter
geen gordel, aldus WN.
Door het dragen van de gordel ach
terin zal overigens ook het aantal
(soms zelfs dodelijke) verwondin
gen bij degenen die voorin de auto
zitten, afnemen. De gordel voor
komt namelijk dat de achterpassa
giers bij een frontale aanrijding als
een projectiel naar voren schieten
en de voorpassagiers verwonden.
Sinds 1971 wordt iedere nieuwe
personenauto verplicht voorzien
van veiligheidsgordels op de voor
zitplaatsen. Het gebruik van die
gordels werd in 1975 verplicht ge
steld. Sinds 1 januari 1990 moeten
nieuwe personenauto's ook ach
terin voorzien zijn van gordels. Het
dragen daarvan was vrijwillig,
maar wordt nu dus verplicht, ook
in oudere auto's die achterin vei
ligheidsriemen hebben.
De gordels achterin moeten dus
gedragen worden als ze aanwezig
zijn. Zijn er minder gordels dan
passagiers, dan moeten eerst die
plaatsen worden ingenomen waar
gordels bevestigd zijn. Als er ach
terin geen gordels zitten, is men
niet verplicht om voorin in de gor
del te gaan zitten, al is het natuur
lijk verstandig dat wél te doen.
Kinderen
Met ingang van 1 april mag een
kind van 0 tot 12 jaar dat boven
dien niet langer dan 1,50 meter is,
voorin de auto uitsluitend in een
voor de voorzitplaats goedgekeurd
kinderbeveiligingsmiddel worden
vervoerd. Is dat niet aanwezig dan
moet het kind achterin plaats ne
men.
Kinderen tot 12 jaar, langer dan
1,50 meter en personen vanaf 12
jaar. kleiner dan 1,50 meter mogen
voorin zitten zonder speciaal be
veiligingsmiddel en mogen de drie
puntsgordel (indien nodig) ombou
wen tot heupgordel. Dit kan door
het diagonale gedeelte van de gor
del achter de rug om te leiden.
Als kinderen van 0 tot 3 jaar ach
terin meerijden, moet dat gebeu
ren in een goedgekeurd kinderbe
veiligingsmiddel. Is dat niet aan
wezig dan mogen deze kleintjes los
zitten en hoeven geen gordel om,
want dat is gevaarlijk.
Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten
achterin gebruik maken van een
kinderbeveiligingsmiddel, indien
aanwezig, of anders van de gordel
als die er zit. Deze driepuntsgordel
mag ook weer als heupgordel wor
den gebruikt.
Kinderbeveiligingsmiddelen zijn
babyzitjes (0 tot 9 maanden), kin
derzitjes (9 maanden tot vier jaar),
kindergordels en gordelkussens (4
tot 12 jaar). Deze voorzieningen
moeten bijna altijd in combinatie
met de aanwezige gordels worden
gebruikt.
Peter Lodewijks