m Bruisende Spoorwegen leren leven met de dood Meer rails, meer treinen PZC reportage 0 WWfilSSW ZATERDAG 28 MAART 1992 3 e Spoorwegen zijn springlevend. Met meer rails, meer treinen, ninder wissels en meer ^gelijkvloerse kruisingen moet het ukken over een aantal jaren edereen een zitplaats te garanderen, lok in de spits. In de bouwputten an de spoorwegen mag het bruisen ran het leven, de NS blijft een bedrijf raarin je moet leren leven met de lood. Op de dag van het fscheidsinterview met president- lirecteur drs Leo Ploeger lijvoorbeeld. De Spoorwegen zijn springlevend, alom activiteit. Het is of je door één grote bouwput rijdt. Maar het is ook een bedrijf waar je met de dood moet leren le ven. Die dag is in Hoofdgebouw 2 van de NS Robert Kool, een zestienjarige jongen, verongelukt. Op de eerste dag van zijn sta ge in de bouw verloor hij zijn evenwicht en viel zestien meter. Een bedrijfsongeval. Wat verderop, in Hoofdgebouw 3, is drs Leo Ploeger, de scheidende president-di recteur van de NS, even stil. De dood went nooit. En het was nog maar een kind. - Zegt de naam Leo Tjebbes u iets? De reactie komt zonder enige aarzeling. „Hij was wel erg dood hè". Ploeger praat zacht, bijna onverstaanbaar. De ogen zijn geloken. Alsof hij in zichzelf kijkt. „Het was een afschuwelijke episode. Ik denk niet dat ik het ooit vergeet." Het was feest op de dag van de dood van de achtjarige Leo Tjebbes. De Spoorwe gen bestonden 150 jaar. „De koningin zou naar het feestterrein komen, waar een soort spoordorp was ingericht. Er reed een treintje. Er was een bergwand die je kon beklimmen. We hadden onze buren, meis jes en jongens van de School van Punten burg. uitgenodigd. Dat leek ons leuk. Treintjes, de koningin, een dorp helemaal voor je zelf. Er was goed over nagedacht. Dat het feest niet alleen voor grote men sen moest zijn." „We hadden de openingsceremonie ge had. Met de koningin lopen we over het feestterrein terug naar de koninklijke trein. Ik zag die klimwand, een nep Alp en ik dacht: wat een rotding. Maar er stond een instructrice bij en de kinderen hadden veiligheidslijnen om, zoals bergbeklim mers. Dat is goed geregeld, dacht ik. Want als NS'er denk je altijd het eerst aan veilig heid. Veiligheid is essentieel voor ons be drijf, onlosmakelijk ermee verbonden." Jaargenoten Ploeger voelt zich verbonden met de ko ningin. Dat komt omdat ze jaargenoten genoemd kunnen worden. Toen hij presi dent-directeur van de spoorwegen werd. al weer 12 jaar geleden, werd zij koningin. „Dat schept, onuitgesproken, een band. Nou gaan wij beiden aan iets moeilijks be ginnen," zei hij in een interview in de Volkskrant. Hoewel Beatrix en Claus wei nig met de trein rijden, zijn ze zeer geïnte resseerd in de spoorwegen. Ze hebben er in ieder geval meer oog voor dan de men sen die de auto tot norm hebben verheven. Die vanuit die norm denigrerend spreken over openbaar vervoer. Toen hij Beatrix persoonlijk naar de feest- trein had gebracht, hoorde hij dat de klim wand is omgewaaid. Er was een dode. er waren gewonden. „Ik ben bij de ouders van Leo geweest. Ik heb ook de begrafenis bijgewoond. We besloten het feestdorp in ieder geval tot de begrafenis gesloten te houden. Aanvankelijk heerste een stem ming van: zo kun je toch geen feest vieren, we moeten maar helemaals niets doen." Hij pauzeert, een vrij lange stilte. „Dat was een eerste inschatting. Zorgvuldig hebben we alles afgewogen. Tot ik vast stelde dat we niet om het jubileum heen konden, dat het door moest gaan, maar wel in alle opzichten sober. Intussen heb ben we de contacten met de ouders en met de school onderhouden. Want voor de hele schoolbevolking was het een ramp." - De moeder heeft de spoorwegen verwe ten meer oog te hebben voor de koningin dan voor de veiligheid. Heel even verstrakt hij. Ja, dat is gezegd. „Het is niet uitgewerkt, raakt niet uitge werkt. Ik begrijp dat de moeder het zo voelde, dat ze het zo wilde zien." Hij is vol strekt op de hoogte van de situatie in het getroffen gezin, tot op de dag van van daag. zo blijkt, maar wil daar niet te diep op ingaan. Hij zegt alleen: „Het zusje was zo intens verbonden met haar broertje. Ik had zeer met haar te doen." IJzeren dingen Hij put zich niet uit in rechtvaardigingen, verklaringen. Natuurlijk draagt hij Bea trix een goed hart toe. Maar haar boven veiligheid stellen, is voor hem onbestaan baar. Veiligheid staat voorop. Zonder dat geen NS. Ploeger leeft met de mogelijkheid van on gelukken. Een helm. schoenen met stalen neuzen en een veiligheidsvest horen bij zijn vaste uitrusting. Hij heeft ze onder handbereik. „Treinen zijn zware ijzeren dingen die een hoge snelheid ontwikke len. Die dingen moeten elkaar niet raken. De beveiliging wordt steeds gemoderni seerd, geperfectioneerd. Er gaat geen dag voorbij of op dat punt wordt iets gedaan. Ons bedrijf kent nogal wat risico's, maar we némen geen risico's, we doen er alles aan om ze te voorkomen." Een aanzienlijk aantal automobilisten neemt dagelijks onverantwoorde risico's. Verkeersrampen in de mist zijn er het ge volg van. De keren dat een machinist een risico neemt, zijn op de vingers van één hand te tellen. De machinist wéét hoe de dood er uit kan zien. Daarom is hij altijd waakzaam, in zijn achterhoofd zit gegrift dat 'het' elk moment kan gebeuren. Ie mand werpt zich opeens voor de trein. Er zijn trajecten waar die kans onevenredig groot is. Iedere machinist weet precies waar. Maar in werkelijkheid kan het over al zijn. Bij de officiële opening van station Driebergen-Zeist overkwam het de ma chinist van de feesttrein. Terwijl de mu ziekkapel speelde zagen de genodigden het voor hun ogen gebeuren. De machinist moet leren daarmee te le ven, denkt Ploeger. Het hoort bij het be roepsrisico. Maar wennen doet het nooit. Hij denkt dat het helpt als je weet dat een medemens min of meer bewust kiest om zo een eind aan zijn leven te maken. Dat de trein uiteindelijk als het minst slechte middel, de minst slechte mogelijkheid, is gekozen. „Treinen trekken aan. Het is een cleane methode. De trein, dat daverende ding," heeft hij eens gezegd. Ongelukken Hij verbaast zich er elke keer weer over met hoeveel onevenredig lijkende aan dacht ongelukken met treinen in de kran ten worden beschreven. Altijd die aan stormende trein. De arme auto die gegre pen wordt door de trein. Alsof de automo bilist er in het geheel geen invloed op kan uitoefenen, automatisch het slachtoffer is. Maar ook dat heeft te maken met de mas sa. de tomeloze kracht, de snelheid. Het ijzeren monster. - Het ijzeren monster is in toenemende mate ondencerp van kritiek. Vertraagd, te vol. Maar wat erger is: onveilig voor passagier en conducteur. We hoeven het maar over Harlingen te hebben. NS-topman Ploeger: het duurt nog jaren voor we al onze klanten goed kunnen bedienen. foto Marc van der Kort „Het doodsteken van de conducteur was, hoe erg ook, een incident. Niet één van de vele doden die door structureel geweld in de trein viel. Vreselijk dat een conducteur in de trein het slachtoffer werd. Maar het had ook elders kunnen gebeuren. De da der liep met een mes op zak, had er al eer der iemand mee bedreigd, had ook fysiek geweld gebruikt bij de sociale dienst in Leeuwarden." - Nog altijd ondanks alles een schattig treintje, die Wadloper? „Maar het is waar. voetbalvandalisme, de discotrein, het bestond vroeger allemaal niet. Als je nog niet eens zo lang geleden als zwartrijder werd betrapt, ging je je met een rooie kop in een hoekje zitten scha men. Nu kan de conducteur een klap voor z'n bek krijgen. Conducteur is vandaag de dag een moeilijk vak. Hij wil aan de ene kant hulp. maar. als solist van huis uit, aan de andere kant de zaken zelf oplossen. De conducteur heeft een sterke korps geest, een heel eigen groepscultuur. Ze kunnen ook veel zelf oplossen, zeker nu ze zich gesterkt weten door een training in agressiebeheersing. Mentor „Toen wij tijdelijk extern bewakingsper soneel met bepaalde treinen wilden mees turen, wilden de conducteurs daar weinig van weten. Tegelijk wilden ze meer steun. Iemand waar ze tegen konden aanpraten, een ervaren oudere conducteur, een soort mentor. De portofoon is een aanvullende vorm van veiligheid; daarmee kan de con ducteur zich verzekeren van fysieke on dersteuning. via de machinist de hulp van spoorwegpolitie inroepen." „Onze voortschrijdende beschaving gaat met heel bijzondere verschijnselen ge paard. Zo kan het gebeuren dat voetbal supporters met enige regelmaat een trein vernielen. En. incidenteel, studenten ook. Bij het inwijden van de OV-studenten- kaart bleek de studiebeurs niet zo krap, dat er geen geld overschoot om zich vol slagen lam te zuipen. Maar goed. dat was een uitschieter, want de meeste studenten blijken plezierige reizigers te zijn." „De Spoorwegpolitie telt een dikjee zes honderd man. Toen ik bij de spoorwegen kwam waren het er nog geen zestig. Ze heetten toen ook Spoorwegrecherche. Ze hadden weliswaar uniformen maar die trokken ze alleen bij bijzondere gelegen heden aan. Hun werk richtte zich vooral op diefstal van lading. Van graffiti had nie mand toen nog gehoord." - De Spoorwegpolitie moet worden uitge breid? „Nee. Het is ook niet zó onveilig in de trei nen en op de stations als we elkaar aan praten Er gebeurt in Amsterdam CS wel iswaar wat meer dan bijvoorbeeld op een klein stationnetje 's morgens in de vroeg te. Maar Amsterdam CS staat toevallig in Amsterdam, moeten we ons realiseren. Meer zakkenrollers, meer junks soms dan elders. En daar kunnen wij niet alles aan veranderen. Toch. ook als reizigers zich onveilig voelen, moeten we daarmee reke ning houden. Dat doen we dan ook." „We meten dat gevoel, een continu consu mentenonderzoek. Als meer dan vijf pro cent van de reizigers vindt dat de sociale veiligheid in de trein onvoldoende is, vin den we dat er reden voor alarm is, dat er iets moet gebeuren. Het aantal dat zich echt onveilig voelt ligt daar onder, heeft de neiging te dalen. Ook op sommige sta tions voelen mensen zich onveilig. Dat kan van perron tot perron verschillen. Het kan een unheimisch gevoel zijn, waaraan tocht, schemer, schaduwen, vaal licht bij dragen. Daaraan kun je in een aantal ge vallen wat doen." Dagrapport Zijn sober ingerichte kamer met een enkel mooi meubelstuk, zoals het halfronde bu reau. hoort bij Ploeger. Verre van het type van de captain of industry. Alleen al van het woord gruwt hij. Net als van mensen die populair willen doen. zich manifeste ren. De president-directeur van NS heeft de naam afstandelijk te zijn. meer oog te hebben voor economie en techniek dan voor mensen. Maar dat lijkt niet waar. Emoties uit hij missschien niet zo. maar hij ondergaat ze zichtbaar. De dood laat hem niet koud. zeker niet de dood in zijn bedrijf. De dood van die jongen, op de dag van het interview, daar zit hij duidelijk mee. Ploeger en HGB 3. die somber ogende ko los van baksteen, hebben iets met elkaar gemeen. Een schijn van ongenaakbaar heid, ontoegankelijkheid. Maar binnen is het warm. ruim en licht. Hij zegt de paleis achtige trappen die naar de hoofdingang van HGB 3 voeren immer te mijden. Via de zij-ingang gaat hij onopvallend naar zijn kamer. Daar staat een enkel treintje. Een treintje in een fles. Zo'n treintje kregen de leden van de vaste kamercommissie in '82 om even de aandacht te vestigen op de knel punten van NS, de bottlenecks. Een nood zakelijk voorwerp, toen. Daarom bewaart hij het. Verder is hij niet zo dol op treintjes. In mei gaat hij weg, na in '56 bij NS te zijn gekomen 'om een baan te hebben'. Hij be gon bij personeelszaken. En hij bleef om als allerhoogste in die sober ingerichte ka mer te eindigen In die kamer spelt hij elke dag, zonder mankeren, het dagrapport van de hoofdverkeersleiding. Een door- "snee verslag die dag. Vertragingen, vooral in de spits, vooral op de knelpunten. En al mag 95 procent van de treinen stipt op tijd rijden en iedereen een redelijk comforta bele zitplaats bieden, tevreden is Ploeger niet. „Weer zo veel honderd reizigers die er de pest in hebben, aansluitingen missen, af spraken niet kunnen nakomen. Het is na tuurlijk mooi dat het openbaar vervoer sinds Neeliè Smit-Kroes serieus wordt ge nomen, maar het duurt nog jaren voor we echt iedereen service kunnen bieden. Elke dag dat het langer duurt is een dag te veel." -Is dat niet belangrijker dan al maar snel ler. In tien uur van Amsterdam naar Lon den. moet dat nou Ploeger, enthousiast ..Dat is toch mooi. We zijn een klein land. Het gaat er om dat we bereikbaar blijven. Want het is natuur lijk prachtig dat we één van de beste spoorwegsystemen ter wereld hebben, ze moeten wel naar ons toe blijven komen." Hij bedoelt maar: zeg niet nee tegen de TGV. Pieter van de Vliet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 21