Contract tegen gebruik van auto
L"
Kwart eeuw horen, zien en zwijgen
ber'^f1
MIESi
Vakantie
Bang
Huurder
streek
Gents Komitee voor Milieu en Mobiliteit daagt de jeugd uit
BRUGGE
KNOKKE
EEKLO
GENT
WOENSDAG 11 MAART 1992
van onze medewerker
Piet Pijpelink
GENT - Het gemak dient de
mens. Voor menigeen gaat dit
zover dat zelfs voor een bezoek
je aan de bakker, supermarkt of
slager enkele straten verder ge
bruik wordt gemaakt van de au
to. De uitspraak 'Jij zou nog met
de auto naar het toilet gaan' is
gechargeerd. Alhoewel...? Me
nig kampeerder op een uit de
kluiten gegroeide camping
voegt af en toe de daad echt bij
het woord. Het Gentse Komitee
voor milieu en mobiliteit (Ko-
mimo) daagt met een project de
(Zeeuws-)Vlaamse jeugd uit de
auto eens in te ruilen voor alter
natieven.
De auto is het symbool van vrij
heid. volwassenheid en sportivi
teit. Meestal wordt bijna auto
matisch voor dit vervoermiddel
gekozen. Toch begint het imago
van de auto langzamerhand wat
scheurtjes te vertonen. De pro
blemen die het autoverkeer met
zich mee brengt, zijn immens: la
waai, broeikaseffect, energiever
spilling, grote investeringen,
stijgende vaste lasten voor
brandstof en wegenbelasting, fi
les, en verkeersongelukken. Ook
de ruimte die vrijgemaakt moet
worden voor wegen en parkeer
plaatsen vormt in toenemende
mate een probleem (in Vlaande
ren kun je gemiddeld geen 300
meter te voet gaan of je vindt er
een weg).
Een paar cijfers: in 1970 reden er
in België twee miljoen auto's
rond. In 1990 waren dat er
3.700.000. In 1978 werden er 75
miljard reizigers-kilometers af
gelegd: in 1990 was dit aantal ge
stegen tot 90 miljard. Bij een on
gewijzigd beleid wordt verwacht
dat dit aantal in 2010 nog eens
met 40 procent zal zijn opgelo
pen. Om alle Belgische auto's te
kunnen parkeren is ruim 10.000
hectare nodig, terwijl al dit blik
slechts twee uur per dag daad
werkelijk wordt gebruikt. Lang
zamerhand is het peil bereikt
dat we letterlijk en figuurlijk
vast komen te zitten in, door en
met het verkeer. Kortom, steeds
vaker duiken de berichten op die
aantonen dat onze vierwieler
niet louter geneugten brengt.
Organisaties
Komimo is een overlegplatform
voor milieu- en mobiliteitsorga
nisaties: Natuurreservaten.
Greenpeace, Bond Beter Leef
milieu. Langzaam Verkeer,
Fietsoverleg Vlaanderen, Voet
gangersbeweging, Bond van
Trein-.Tranv. en Busgebruikers
en Taxistop.
Het samenwerkingsverband
tussen deze organisaties ont
stond in 1988. Verschillende mi
lieubewegingen zagen op dat
moment in dat de komende ge
neratie opnieuw in contact
moest worden gebracht met de
alternatieven voor de heilige
koe Maar al te vaak bleken de
mogelijkheden voor andere vor
men van vervoer te worden on
derschat of sJonden vooroorde
len de confrontatie in de weg. De
jeugd weer vertrouwd maken
met de mogelijkheden die het
openbaar vervoer en de fiets te
bieden hebben, oftewel 'sensibi
lisering': dat is de doelstelling
van het project van Komimo.
In de eerste drie maanden van
1991 ging het experiment van de
samenwerkende verenigingen
opnieuw van start. Lieven Neus,
een van de drijvende krachten
achter Komimo, verklaart de te
rugkeer van het project: „Vorig
jaar zijn we op kleine schaal be
gonnen. Toch hebben toen ruim
honderd studenten meegedaan.
Een cijfer dat bemoedigend ge
noeg was om het idee nu groot
ser uit te werken."
Contract
Wat verwacht Komimo nu pre
cies van de jongeren die 'gaan
proeven van de alternatieven?'
Lieven Neus: „Scholen maar ook
jeugdclubs, jongerenverenigin
gen. dancings en cafés kunnen
meedoen. Voor deze groepen is
een video, een discussiepakket,
informatie over de alternatieven
en een gratis werkpakket be
schikbaar. De deelnemers kun
nen in een groep een mobiliteits
contract aangaan, waarbij ze be
loven de auto maximaal hon
derd dagen te laten staan Dege
nen die bang zijn dat de 'versla
ving' al zo erg is dat ze dit aantal
zeker niet halen, kunnen een
keuze maken uit 75. 50 of 25 da
gen. Om het geheel een extra
sportief cachet te geven introdu
ceert Komimo een nog voor ve
len nieuw vervoermiddel voor
middellange afstanden: de lig
fiets. Gedurende een week heeft
de school of vereniging de gele
genheid om de deelnemers de
voordelen van dit vervoermid
del te laten ervaren."
De jongeren zullen ongetwijfeld
ervaren dat het voor bepaalde
trajecten inderdaad handiger,
sneller en goedkoper is om de rij
dende afgod aan de kant te laten
staan. De ervaringen, frustaties
en adviezen die ze willen meede
len aan anderen, kunnen ze
kwijt in het werkpakket Het
gaat er uiteindelijk om hoeveel
kilometers men minder met de
auto gereden heeft in vergelij
king met vroeger. Hieronder
wordt niet alleen verstaan dat
een een achttienjarige daadwer
kelijk zelf de auto laat staan,
maar ook de kilometers die bij
voorbeeld bespaard zijn door is
gekozen voor een telefoontje in
plaats van een ritje om het pro
bleem op te lossen.
Het project wordt ondersteund
door het Fonds Leefmilieu van
de Koning Boudewijnstichting,
opgericht met de steun van de
Nationale Loterij. De introduc
tie van deze alternatieve ver
plaatsingscultuur' kan voor de
volhouders nog een aardige bij
komstigheid opleveren. Onder
de meest 'alternatieve mobie-
lers' worden rittenkaart van Bel
gische busmaatschappijen ver
loot. Met de hoofdprijzen, vijf in-
terrailkaarten. kan 'gans Euro
pa worden rondgetoerd'
Campagnes
Veel groepen, verenigingen en
scholen grijpen het project rond
om het rationeel omgaan met de
auto aan om ideële campagnes
te voeren over thema's als recyc
ling. energiebesparing, de ozon
laag, stadsplanning en open
baar vervoer Inmiddels zijn
groepen actief in steden als Me-
chelen. Antwerpen, Geel en
Gent. Ook scholen, verenigin
gen en groepen in Zeeuwsch-
Vlaanderen kunnen gebruik ma
ken van de faciliteiten die Komi
mo biedt. Een berichtje aan Ko
mimo. p/a Vlaams milieuhuis.
Hoogpoort 9-13 9000 Gent, is vol
doende.
De Vlaamse tegenhanger van de
Nederlandse campagne 'Een be
ter milieu begint bij jezelf levert
nu al concrete resultaten op.
Scholen in Gent proberen ook
het beleid van de gemeente te
beïnvloeden. Omdat bepaalde
stadsdelen voor fietsers niet ol
nauwelijks bereikbaar zijn. zul
len binnenkort tijdens een actie
zoveel fietsers op een rotonde rij
den dat het voor de automobilist
onmogelijk is zich er nog te be
wegen. Door de omkering van
het werkelijke beeld trachten de
initiatiefnemers op een wettelij
ke basis de auto's aldaar te ver
wijderen. De herwaardering van
de zwakke weggebruiker zal na
melijk ook een andere infra
structuur eisen. „De auto als pa
raplu, als boodschappentas, als
rijdende salon of... de auto als
fiets moet daarvoor wel eerst uit
het beeld verdwijnen', aldus de
initiatiefnemers.
Sluisse gemeentebode Richard de Clerck neemt afscheid
van onze medewerkster
Sary Pieters
SLUIS - Hij had de 25 jaar
graag volgemaakt als bode bij
de gemeente Sluis. „Dat was
een mooie afronding geweest.
Maar dat durf ik niet meer",
zegt Richard de Clerck. Hij is
bang dat de vut-regeling met
ingang van volgend jaar ver
andert. „Mevrouw Dales heeft
vorig jaar al zitten rommelen
omdat bet allemaal te veel
geld kost", ligt De Clerck zijn
besluit toe. In april wordt hij
zestig. „Het is mooi geweest.
Je hoort anderen zo vaak zeg
gen 'als ik met pensioen ben
dan ga ik dit en dat doen'. Vaak
krijgen ze de kans niet meer."
Een ander motief is de komst
van een nieuwe generatie. „De
laatste jaren is de oude garde
weggegaan. De echte Sluisse
ploeg van vroeger is weg." Dat
wil overigens niet zeggen dat
hij het met de jonge generatie
niet kan vinden. „Dat gaat pri
ma.... ik ben een soort vaderfi
guur."
Ook is er sprake van een ande
re benadering. „Het is allemaal
veel ambtelijker geworden. Nu
moet het eerst in die commissie
en nog eens in een andere.
Vroeger had je die commissies
niet. Het duurde allemaal geen
maanden en ging veel sneller.
Of het allemaal beter was... vol
gens mij wel", denkt hij har
dop.
Onder de mensen
Voordat hij in dienst kwam bij
de gemeente werkte De Clerck
bij de meubelfabriek van Du
Fossé en in de houtwarenfa-
briek van Quataert Grim.
„Maar ik zocht iets anders
waardoor ik meer onder de
mensen kwam." Een poging
om buschauffeur bij de SBM
(Stoomtram Breskens Malde-
gem) te worden mislukte
„Toen vroegen ze hier een bo
de. Er waren nogal wat kandi
daten, maar ik werd het."
Zijn werkzaamheden zagen er
24 jaar geleden heel anders uit
dan nu. „Toen was ik hele da
gen op straat. De diverse belas
tingen werden toen nog rond
gebracht. Ik was alleen op het
stadhuis voor de post en om
koffie te zetten." Ook vergun
ningen werden door De Clerck
aan huis gebracht. „Ik was ook
een soort ontvanger en inde de
leges Ik liep dan vaak met een
portefeuille met 1000 gulden op
zak."
Ook heeft hij meegemaakt drft
hij de post van de gemeente in
Sluis moest bezorgen en dat de
Gemeentebode Richard de Clerck, 'de man met de witte pet', verdwijnt in die hoedanigheid binnenkort uit het Sluisse stadsbeeld.
foto Camile Schelstraete
blaadjes papier die gebruikt
werden, moesten worden opge
schreven. De tijd dat hij ook
een beetje VVV-werk deed is
voorbij Een paar seizoenen
hield hij op zaterdag en zondag
het Belfort open voor bezoe
kers. „Velen dachten dat het
een kerk was."
Butler
De komst van verschillende
burgemeester (Van Hootegem.
Van den Beid. Asselbergs en nu
Everaers) beïnvloedden zijn
werkzaamheden. „Voor Van
den Beid moest ik een echte bo
de zijn. Een soort butler Hij
hield van historische zaken."
Hij herinnert zich nog dat hij
ook de chauffeur van Van den
Beid moest zijn. „Hij wilde een
standaard op zijn auto en ik
moest witte handschoenen
aan Die waren van zijn
vrouw Het was ook in die tijd
dat men vergaderde over de
sexwinkels in Sluis. „Dan zat
de zaal vol. Zelfs de Belgische
televisie was present."
De bode kwam zelf ook op tele
visie. Sluis had toendertijd en
kele eigen uitzendingen. Zo
ook bij het afscheid van Van
den Beid. Mevrouw De Clerck
zat voor de buis en ergerde zich
groen en geel aan het ophang-
lusje dat uit Richards jas
kwam. „Hij liep voor schan
daal", weet ze nog. Het euvel
was snel verholpen. Ze pakte
de telefoon en belde, het stad
huis. Het lusje werd van de jas
geknipt.
Bij het afscheid van Van den
Beid kreeg De Clerck de op
dracht om bij binnenkomst
van de gasten de namen af te
roepen. Omdat de burgemees
ter nogal 'bekakt' praatte,
werd hij door de bode ook op
die manier aangekondigd. Het
zorgde voor de nodige hilari
teit. „Hij was iemand uit een
ander milieu, maar we hebben
wel veel gelachen. Achteraf be
keken was dat een leuke perio
de
Spijt heelt hij met genact van
zijn beroepskeuze. „Je komt in
contact met mensen die je an
ders niet van nabij mee zou ma
ken." Beatrix kwam naar Sluis
toen ze nog prinses was en ook
als koningin kwam ze op werk
bezoek. Seth Gaaikema be
zocht de Belfortstad en de com
missaris van de koningin was
diverse malen gast. De Clerck
maakte het allemaal mee „Bij
de burgemeesters ben je kind
aan huis." Ook dat ambt is. vol
gens de bode. veranderd. „Eve
raers is veel gewoner, de ande
ren waren meer burgemees
ter."
De Sluise bode is op straat heel
herkenbaar. Zij witte pet is
daar de oorzaak van. „Ik was
de eerste bode in Sluis die een
uniform kreeg. Dat werd ge
maakt door een bedrijf in Vlis-
singen dat marinekleding
maakte. Vandaar die witte
pet" Op de pet prijkt het rood
witte wapen van Sluis. „Vooral
by Belgen dwingt dat respect
af, omdat de politie daar een
witte pet draagt." De witte pet
was voor de bevolking van Re-
tranchement ook het sein dat
de portemonnee getrokken
moest worden. „Die kenden
mij niet zo goed en riepen dan:
'Daar heb je die met zijn witte
pet, Je zal wel moeten beta
len'." De witte pet verdwijnt uit
het Sluise straatbeeld, want
zijn opvolger krijgt een donker
gekleurd hoofddeksel
Eigen kamer
Het beroep van 'manusje van
alles' is, volgens de bode. de
laatste jaren flink opgewaar
deerd. „Vroeger zat ik ergens
aan een tafeltje. Nu heb ik de
beschikking over een eigen ka
mer. met alle apparatuur bin
nen handbereik. Er staat zelfs
een afwasmachine." Doordat
hij meer vrijheid kreeg, ging hij
elke dag met plezier naar zijn
werk. „Je moet het iedereen
naar de zin maken. Het is moei
lijk om dat van jezelf te zeggen,
maar ik geloof dat het groten
deels gelukt is."
Dat gemeentebode zijn ook een
vertrouwensbaantje is. werd
hem al duidelijk gemaakt bij
zijn aanstelling. „Je hebt een
soort zwijgplicht." De spreuk
'horen, zien en zwijgen' geldt
zeker voor bodes. Moeite heeft
De Clerck daar niet mee gehad.
„Hij kan zwijgen als het graf.
Als er bijvoorbeeld iemand
gaat bouwen in Sluis, hoor ik
dat van een ander en niet van
hem", vertelt zijn vrouw.
De Clerck is geboren en geto
gen in het zelfstandige Sluis.
Een herindeling, waar nu volop
over gesproken wordt, ziet hij
niet zitten. „Je ziet dat in de ge
meente Oostburg. In de kernen
komen dan weer allemaal
dorpsraden. De kernen worden
ten opzichte van de centrum
gemeente ook achtergesteld."
aldus de Clerck. „Sluis kan zich
financieel goed bedruipen en
past bijvoorbeeld niet bij Aar
denburg. Het is een ander soort
gemeente. Er heerst ook een
andere mentaliteit."
Carillon
De binding met het Sluise stad
huis zal ook na zijn afscheid
blijven. „Ik ben met het college
overeen gekomen dat ik regel
matig op het carillon zal spe
len". vertelt De Clerck over zijn
passie, muziek. Al sinds zijn
jeugd is hij lid van de Sluise
muziekvereniging Apollo. Vijf
jaar geleden kreeg hij een ko
ninklijke onderscheiding voor
het 40-jarig lidmaatschap van
Apollo, waarvan hij eerst secre
taris was en nu alweer tien jaar
voorzitter is. „Het was de eer
ste onderscheiding die burge
meester Everaers uitreikte."
In zijn jeugd speelde hij klari
net en nu blaast hij al vele jaren
op de alt-saxofoon. Ook trok
hij jaren met een orkestje (De
Accordeonettes) door de
streek. Het carillon was een
nieuwe uitdaging. „Ik kwam in
contact met professor Delmot-
te, die het Sluise carillon be
speelde. Ik deed de deur voor
hem open en ging mee naar bo
ven. Van hem heb ik veel ge
leerd." Sinds enkele jaren is het
carillon geautomatiseerd en
kan het via een soort keyboard
bespeeld worden, „In de winter
gebruik ik het keyboard, maar
in de zomer speel ik op het
stokkenklavier. Je kunt daar
mee meer nuances aanbren
gen." Muziek zal een groot deel
van zijn toekomstige vrije tijd
gaan vullen. „Maar lezen, fiet- 4
sen en wandelen doe ik graag",
vertelt de Clerck. Als hij zich
verveelt weet zijn gezin nog wel
karweitjes te bedenken. „Stof
zuigen". oppert zijn vrouw, of
als model mee naar de kappers-
school in Brugge, waar zijn
dochter studeert. Op 27 mei
neemt hij afscheid.
Theater
Stadsschouwburg - wo. 11 mrt.
om 20 uur: Kamagurka Herr
Seele: do. 12 mrt. om 20 uur: Het
begeren onder olmen door het
Zuidelijk Toneel; vr. 13, za. 14,
zo. 15 mrt. om 19.30 uur: 't Hangt
an de rebben door 't Brugs Nar
renschip.
De Biekorf - wo. 11 mrt. om 19.30
uur: 'I heard it through...' Roc-
kin' in the free world.
Kon. Atheneum - wo. 11 mrt. om
17.30 uur: Muzikale slapstick
door het kwartet Corvi.
Zeven Torentjes, Assebroek -
za. 14, zo. 15 mrt. om 20 uur: Voor
Piet Snot.
De Werf - wo. 11 mrt. om 20.30
uur: Teatro Espanol. Spaansta
lige voorstelling.
Concerten
Belfort-wo. 11, za. 14, zo. 15 mrt.
om 14.15 uur: Beiaardconcert,
Cactus café - vr. 13 mrt. om 21
uur: Afro-concert door Likalo.
Jos.Ryelandtzaal - za. 14 mrt.
om 20 uur: Pianoconcert door
Mireille Gleizes.
't Leerhuys - zo. 15 mrt. om 11
uur: Saxofoonkwartet Circlin
Saxes.
Dans
De Dijk - vr. 13 mrt. om 20 uur:
Dansfestival met Doriane More-
tus en Ria Decorte; za. 14 mrt,
om 20 uur: Dansfestival met
Thierry Smits.
De Biekorf - vr. 13 mrt. om 22.15
uur: Dansfestival met Doriane
Moretus en Ria Decorte: za. 14
mrt. om 22.15 uur: Dansfestival
met Eric Raeves.
Films
Kennedvcomplex
(info.tel.:09.32.50.33.20.70)
Kennedy 1 - Grand cannion. a.l.
dag. om 20 uur, vr. za. zo. ook om
22.30 uur, za. zo. ook om 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur.
Kennedy 2 - Little man Tate, a.l.
zelfde uren als Kennedy 1'.
Kennedy 3 - At play in the fields
of the Lord, a.l. dag. om 20 uur,
za. zo. ook om 14.30 uur.
Kennedy 4 - Curly Sue, a.l. vr. za.
om 20 uur, za. zo. om 14.30 uur,
zo. ook om 17.15 en 22.30 uur; -
Tous les matins du monde, a.l.
vr. za. om 22.30 uur, zo. ma. om 20
uur; - II vangelo secondo Matteo.
di. om 20.30 uur.
Chaplin
(info.tel.:09.32.50.34.09.34) - The
Addams family, a.l. dag. om 20
uur. za. zo. ook om 14.30 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - Ricochet, 16
jr. vr. za. zo. om 22.30 uur.
Complex Zwart Huis
(info.tel.:09.32.50.33.06.60) - The
lover, a.l. vr. za. om 22.30 uur, zo.
om 20 uur; - The last boys scout,
16 jr. vr. za. ma. di. om 20 uur, za.
zo. om 14.30 uur, zo. ook om 17.15
uur.
Memling - J.F.K., a.l. dag. om 20
uur, vr. za. ook om 14.30 uur, zo.
ook om 14 en 17.15 uur
Van Eyck - The prince of tides,
a.l. dag. om 20 uur, vr. za. ook om
22.30 uur, za. zo. ook om 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur.
Films
Beverly
(info.tel.:09.32.50.620.620i
Beverly 1 - J. F. K. a.l.ö
20 uur, za. zo. ook om 14)
Beverly 2 - The Addamsi
a.l. vr. om 20 uur, za. zo c,
en 20 uur. ma. di. om 203
Ricochet. 16 jr. vr. za og
uur, zo. om 17.15 uur.
Beverly 3 - De reddertjesi
goeroeland. a.l za. zo co
uur; - The doctor, al vr
20 en 22.30 uur. zo. om 171
uur. ma. di. om 20.30 uur
Beverly 4 - Curly Sue, ai
om 20 uur, za. zo. ook oq
uur, zo. ook om 17.15 uur,j
20.30 uur: - The last boy*
16 jr. vr. za. om 22.30 uiir.i
20 uur.
De Media - za 14 mrt, om'
Back to the planet.
Theater
Nieuwpoortteater-do.ll
za. 14 mrt. om 20.30 uur j
en 1 Pc.
NTG-Minnemeers - wo j
12, vr. 13, za. 14 mrt oi
uur: George Dandin,
Films
Decascoop
(info.tel.:09.32.91.25.48.3Si
Grand cannion, a.l. 14.3d
en 22.30 uur:-Ramb!in
14.30, 17. 20 en 22.30 uur
fare, za. om 22.30 uur, ai
the fields of the Lord, a 11
20 uur, za. zo. ook om 143
The man in the moon, al
17.20 en 22.30 uur; -Thep
tides, a.l. 14.30. 17. 20 b
uur; - Curly Sue, a.l. 14)
20 uur: - Dead again. 16 r
17,20 en 22.30 uur;-Thei
family, a.l. 14.30, 17.20c
uur; - The last boy sc«t
14.30. 17. 20 en 22.30 uur
chet. 16 jr. 22.30 uur; 1)
tor. a.l. 20 uur, za. zo, i
14.30 en 17 uur; - J.F.K„i
en 20 uur: - The lover.il
17.20 en 22.30 uur. za. zo 3
14.30 uur. za. niet om 22]
Hot shots, a.l. za. zo. n
uur; - Thelma Louis
22.30 uur.
Studio
(info.tel.:09.32.91.25.08.4S
double vie de Veronique,
uur; - Tous les matins du
17.30 uur; - Toto les hew
uur; - Raise the red lans
20 en 22.30 uur; - My own;
Idaho, 17.30, 20 en 22J
Kuifje en de zonnetempd
uur; - Shadows and fog.Ü
22.30 uur; - Meeting Va
ontbijtfilm om 10 uur,
week 'Sterretjes zien', di
17.30 en 22.30 uur: do.20ö:
O.; vr. 2010; za. Starwan
Close counter; ma Di
Outland; wo. 18 mrt. Alic
Cinema Sphinx - Le test
d'Orphee, wo. 11 mrt. om
El angel exterminado,
mrt. om 20 uur.
0!
BRUSSEL - Als alle Belgische PTT-beambten hun u
vakantiedagen zouden opnemen, zal de Belgische sameiM
minstens twee maanden ontwricht zijn. Allerhande posw
van rekeningen tot orders, van liefdesbrieven tot aangteh*
ven - zouden in die periode niet besteld worden. De Belgx
stikt in een berg van vakantiedagen. Een berg die stees
ivordt omdat de beambten recht hebben op vakantie- en cc-
tiedagen. In Limburg hebben de bestellers gemiddeld nofi
dagen uitstaan, elders schommelt het gemiddelde tussen
dagen. De directie van de PTT heeft geen idee hoe het proltt
worden opgelost. Mogelijk kunnen de PTT-ers de komen
doorgaan met het sparen van hun dagen; kunnen ze
van hun loopbaan maanden eerder met pensioen.
BRUSSEL - De Belgen zijn bang. Bejaarden durven in ons*
's avonds niet meer over straat, de bewoners van hel lanis
deivijn voelen zich in de steek gelaten door de diendersdid
bare veiligheid zouden moeten garanderen. Dit blijkt uit«
lijke enquete die in opdracht van Het Laatste Nieuws dei
week iverd uitgevoerd. Met name de Walen blijken zich s
land minder op hun gemak te voelen dan hun medelandp
Vlamingen. Ruim een op de twee Belgen zegt bang te zip
mannen die de balans van angst nog enigszins in evenwiw
Ruim 55 procent van de heren zegt zich niet minder onveil154
dan vijf jaar geleden. Boven de 55 jaar nemen de angsfi
schrikbarend toe. Toch is deze doelgroep het minst hel si
van delicten. De enquete wijst uit dat met name jong erena
denleeftijdsgroep doelwit zijn van dieven en ander
danks het stijgend gevoelen van angst en onmacht zijnde*
afgelopen jaren niet bereid geweest om geld uit te trekkh
beschermen van eigen lijf of erf. Al met al trok slechts li#
van de bevolking de afgelopen jaren wat geld uit voor de as'
installatie van extra sloten en alarminstallaties. Ook deft
de belastingverhoging van 3000 frank, waarmee extra
gen zouden kunnen worden getroffen ter verbetering w"
heid, acht bijna zestig procent van onze Zuiderburen me-1
BRUSSEL - De Brusselse kelner L. D. had al verschM*
problemen gehad met de man die bij hem in zijn woniM#
huurde. Afgelopen zomer kon hij het getreiter van dek*
verkroppen. Hij riep de man ter verantwoording, maa'»
zitten waar hij zat, in zijn kamer dus. ,Als het niet goes*
dan maar kwaadschiks", dacht D. Met een neut op zod-
garage naar een bus benzine. Hij zou de huurder wel a
Voor de woning schonk hij de benzine uit en stak de b'C*
De ivoning vatte echter geen vlam, wèl de schoenen vanü*
jakkerde de kelner door de straten van zijn woonplaats*
vijf jongeren D.'s schoenen wilden blussen, koos hij hetlm
litïe erbij en D. belandde uiteindelijk voor de rechte'
week stond hij in het beklaagdenbankje. De man u*™*
ken. omdat hij op het moment van de schoenenbrana
ningsvatbaar iverd geacht.
[$UPtP
NORMU:
loiESFl I
IPC
Het dorp Zaamslag kampt al tientallen jaren met overlast als gevolg van doorgaand autoverkeer.
foto Camile Schelstraete