Contract tegen gebruik van auto L" Kwart eeuw horen, zien en zwijgen ber'^f1 MIESi Vakantie Bang Huurder streek Gents Komitee voor Milieu en Mobiliteit daagt de jeugd uit BRUGGE KNOKKE EEKLO GENT WOENSDAG 11 MAART 1992 van onze medewerker Piet Pijpelink GENT - Het gemak dient de mens. Voor menigeen gaat dit zover dat zelfs voor een bezoek je aan de bakker, supermarkt of slager enkele straten verder ge bruik wordt gemaakt van de au to. De uitspraak 'Jij zou nog met de auto naar het toilet gaan' is gechargeerd. Alhoewel...? Me nig kampeerder op een uit de kluiten gegroeide camping voegt af en toe de daad echt bij het woord. Het Gentse Komitee voor milieu en mobiliteit (Ko- mimo) daagt met een project de (Zeeuws-)Vlaamse jeugd uit de auto eens in te ruilen voor alter natieven. De auto is het symbool van vrij heid. volwassenheid en sportivi teit. Meestal wordt bijna auto matisch voor dit vervoermiddel gekozen. Toch begint het imago van de auto langzamerhand wat scheurtjes te vertonen. De pro blemen die het autoverkeer met zich mee brengt, zijn immens: la waai, broeikaseffect, energiever spilling, grote investeringen, stijgende vaste lasten voor brandstof en wegenbelasting, fi les, en verkeersongelukken. Ook de ruimte die vrijgemaakt moet worden voor wegen en parkeer plaatsen vormt in toenemende mate een probleem (in Vlaande ren kun je gemiddeld geen 300 meter te voet gaan of je vindt er een weg). Een paar cijfers: in 1970 reden er in België twee miljoen auto's rond. In 1990 waren dat er 3.700.000. In 1978 werden er 75 miljard reizigers-kilometers af gelegd: in 1990 was dit aantal ge stegen tot 90 miljard. Bij een on gewijzigd beleid wordt verwacht dat dit aantal in 2010 nog eens met 40 procent zal zijn opgelo pen. Om alle Belgische auto's te kunnen parkeren is ruim 10.000 hectare nodig, terwijl al dit blik slechts twee uur per dag daad werkelijk wordt gebruikt. Lang zamerhand is het peil bereikt dat we letterlijk en figuurlijk vast komen te zitten in, door en met het verkeer. Kortom, steeds vaker duiken de berichten op die aantonen dat onze vierwieler niet louter geneugten brengt. Organisaties Komimo is een overlegplatform voor milieu- en mobiliteitsorga nisaties: Natuurreservaten. Greenpeace, Bond Beter Leef milieu. Langzaam Verkeer, Fietsoverleg Vlaanderen, Voet gangersbeweging, Bond van Trein-.Tranv. en Busgebruikers en Taxistop. Het samenwerkingsverband tussen deze organisaties ont stond in 1988. Verschillende mi lieubewegingen zagen op dat moment in dat de komende ge neratie opnieuw in contact moest worden gebracht met de alternatieven voor de heilige koe Maar al te vaak bleken de mogelijkheden voor andere vor men van vervoer te worden on derschat of sJonden vooroorde len de confrontatie in de weg. De jeugd weer vertrouwd maken met de mogelijkheden die het openbaar vervoer en de fiets te bieden hebben, oftewel 'sensibi lisering': dat is de doelstelling van het project van Komimo. In de eerste drie maanden van 1991 ging het experiment van de samenwerkende verenigingen opnieuw van start. Lieven Neus, een van de drijvende krachten achter Komimo, verklaart de te rugkeer van het project: „Vorig jaar zijn we op kleine schaal be gonnen. Toch hebben toen ruim honderd studenten meegedaan. Een cijfer dat bemoedigend ge noeg was om het idee nu groot ser uit te werken." Contract Wat verwacht Komimo nu pre cies van de jongeren die 'gaan proeven van de alternatieven?' Lieven Neus: „Scholen maar ook jeugdclubs, jongerenverenigin gen. dancings en cafés kunnen meedoen. Voor deze groepen is een video, een discussiepakket, informatie over de alternatieven en een gratis werkpakket be schikbaar. De deelnemers kun nen in een groep een mobiliteits contract aangaan, waarbij ze be loven de auto maximaal hon derd dagen te laten staan Dege nen die bang zijn dat de 'versla ving' al zo erg is dat ze dit aantal zeker niet halen, kunnen een keuze maken uit 75. 50 of 25 da gen. Om het geheel een extra sportief cachet te geven introdu ceert Komimo een nog voor ve len nieuw vervoermiddel voor middellange afstanden: de lig fiets. Gedurende een week heeft de school of vereniging de gele genheid om de deelnemers de voordelen van dit vervoermid del te laten ervaren." De jongeren zullen ongetwijfeld ervaren dat het voor bepaalde trajecten inderdaad handiger, sneller en goedkoper is om de rij dende afgod aan de kant te laten staan. De ervaringen, frustaties en adviezen die ze willen meede len aan anderen, kunnen ze kwijt in het werkpakket Het gaat er uiteindelijk om hoeveel kilometers men minder met de auto gereden heeft in vergelij king met vroeger. Hieronder wordt niet alleen verstaan dat een een achttienjarige daadwer kelijk zelf de auto laat staan, maar ook de kilometers die bij voorbeeld bespaard zijn door is gekozen voor een telefoontje in plaats van een ritje om het pro bleem op te lossen. Het project wordt ondersteund door het Fonds Leefmilieu van de Koning Boudewijnstichting, opgericht met de steun van de Nationale Loterij. De introduc tie van deze alternatieve ver plaatsingscultuur' kan voor de volhouders nog een aardige bij komstigheid opleveren. Onder de meest 'alternatieve mobie- lers' worden rittenkaart van Bel gische busmaatschappijen ver loot. Met de hoofdprijzen, vijf in- terrailkaarten. kan 'gans Euro pa worden rondgetoerd' Campagnes Veel groepen, verenigingen en scholen grijpen het project rond om het rationeel omgaan met de auto aan om ideële campagnes te voeren over thema's als recyc ling. energiebesparing, de ozon laag, stadsplanning en open baar vervoer Inmiddels zijn groepen actief in steden als Me- chelen. Antwerpen, Geel en Gent. Ook scholen, verenigin gen en groepen in Zeeuwsch- Vlaanderen kunnen gebruik ma ken van de faciliteiten die Komi mo biedt. Een berichtje aan Ko mimo. p/a Vlaams milieuhuis. Hoogpoort 9-13 9000 Gent, is vol doende. De Vlaamse tegenhanger van de Nederlandse campagne 'Een be ter milieu begint bij jezelf levert nu al concrete resultaten op. Scholen in Gent proberen ook het beleid van de gemeente te beïnvloeden. Omdat bepaalde stadsdelen voor fietsers niet ol nauwelijks bereikbaar zijn. zul len binnenkort tijdens een actie zoveel fietsers op een rotonde rij den dat het voor de automobilist onmogelijk is zich er nog te be wegen. Door de omkering van het werkelijke beeld trachten de initiatiefnemers op een wettelij ke basis de auto's aldaar te ver wijderen. De herwaardering van de zwakke weggebruiker zal na melijk ook een andere infra structuur eisen. „De auto als pa raplu, als boodschappentas, als rijdende salon of... de auto als fiets moet daarvoor wel eerst uit het beeld verdwijnen', aldus de initiatiefnemers. Sluisse gemeentebode Richard de Clerck neemt afscheid van onze medewerkster Sary Pieters SLUIS - Hij had de 25 jaar graag volgemaakt als bode bij de gemeente Sluis. „Dat was een mooie afronding geweest. Maar dat durf ik niet meer", zegt Richard de Clerck. Hij is bang dat de vut-regeling met ingang van volgend jaar ver andert. „Mevrouw Dales heeft vorig jaar al zitten rommelen omdat bet allemaal te veel geld kost", ligt De Clerck zijn besluit toe. In april wordt hij zestig. „Het is mooi geweest. Je hoort anderen zo vaak zeg gen 'als ik met pensioen ben dan ga ik dit en dat doen'. Vaak krijgen ze de kans niet meer." Een ander motief is de komst van een nieuwe generatie. „De laatste jaren is de oude garde weggegaan. De echte Sluisse ploeg van vroeger is weg." Dat wil overigens niet zeggen dat hij het met de jonge generatie niet kan vinden. „Dat gaat pri ma.... ik ben een soort vaderfi guur." Ook is er sprake van een ande re benadering. „Het is allemaal veel ambtelijker geworden. Nu moet het eerst in die commissie en nog eens in een andere. Vroeger had je die commissies niet. Het duurde allemaal geen maanden en ging veel sneller. Of het allemaal beter was... vol gens mij wel", denkt hij har dop. Onder de mensen Voordat hij in dienst kwam bij de gemeente werkte De Clerck bij de meubelfabriek van Du Fossé en in de houtwarenfa- briek van Quataert Grim. „Maar ik zocht iets anders waardoor ik meer onder de mensen kwam." Een poging om buschauffeur bij de SBM (Stoomtram Breskens Malde- gem) te worden mislukte „Toen vroegen ze hier een bo de. Er waren nogal wat kandi daten, maar ik werd het." Zijn werkzaamheden zagen er 24 jaar geleden heel anders uit dan nu. „Toen was ik hele da gen op straat. De diverse belas tingen werden toen nog rond gebracht. Ik was alleen op het stadhuis voor de post en om koffie te zetten." Ook vergun ningen werden door De Clerck aan huis gebracht. „Ik was ook een soort ontvanger en inde de leges Ik liep dan vaak met een portefeuille met 1000 gulden op zak." Ook heeft hij meegemaakt drft hij de post van de gemeente in Sluis moest bezorgen en dat de Gemeentebode Richard de Clerck, 'de man met de witte pet', verdwijnt in die hoedanigheid binnenkort uit het Sluisse stadsbeeld. foto Camile Schelstraete blaadjes papier die gebruikt werden, moesten worden opge schreven. De tijd dat hij ook een beetje VVV-werk deed is voorbij Een paar seizoenen hield hij op zaterdag en zondag het Belfort open voor bezoe kers. „Velen dachten dat het een kerk was." Butler De komst van verschillende burgemeester (Van Hootegem. Van den Beid. Asselbergs en nu Everaers) beïnvloedden zijn werkzaamheden. „Voor Van den Beid moest ik een echte bo de zijn. Een soort butler Hij hield van historische zaken." Hij herinnert zich nog dat hij ook de chauffeur van Van den Beid moest zijn. „Hij wilde een standaard op zijn auto en ik moest witte handschoenen aan Die waren van zijn vrouw Het was ook in die tijd dat men vergaderde over de sexwinkels in Sluis. „Dan zat de zaal vol. Zelfs de Belgische televisie was present." De bode kwam zelf ook op tele visie. Sluis had toendertijd en kele eigen uitzendingen. Zo ook bij het afscheid van Van den Beid. Mevrouw De Clerck zat voor de buis en ergerde zich groen en geel aan het ophang- lusje dat uit Richards jas kwam. „Hij liep voor schan daal", weet ze nog. Het euvel was snel verholpen. Ze pakte de telefoon en belde, het stad huis. Het lusje werd van de jas geknipt. Bij het afscheid van Van den Beid kreeg De Clerck de op dracht om bij binnenkomst van de gasten de namen af te roepen. Omdat de burgemees ter nogal 'bekakt' praatte, werd hij door de bode ook op die manier aangekondigd. Het zorgde voor de nodige hilari teit. „Hij was iemand uit een ander milieu, maar we hebben wel veel gelachen. Achteraf be keken was dat een leuke perio de Spijt heelt hij met genact van zijn beroepskeuze. „Je komt in contact met mensen die je an ders niet van nabij mee zou ma ken." Beatrix kwam naar Sluis toen ze nog prinses was en ook als koningin kwam ze op werk bezoek. Seth Gaaikema be zocht de Belfortstad en de com missaris van de koningin was diverse malen gast. De Clerck maakte het allemaal mee „Bij de burgemeesters ben je kind aan huis." Ook dat ambt is. vol gens de bode. veranderd. „Eve raers is veel gewoner, de ande ren waren meer burgemees ter." De Sluise bode is op straat heel herkenbaar. Zij witte pet is daar de oorzaak van. „Ik was de eerste bode in Sluis die een uniform kreeg. Dat werd ge maakt door een bedrijf in Vlis- singen dat marinekleding maakte. Vandaar die witte pet" Op de pet prijkt het rood witte wapen van Sluis. „Vooral by Belgen dwingt dat respect af, omdat de politie daar een witte pet draagt." De witte pet was voor de bevolking van Re- tranchement ook het sein dat de portemonnee getrokken moest worden. „Die kenden mij niet zo goed en riepen dan: 'Daar heb je die met zijn witte pet, Je zal wel moeten beta len'." De witte pet verdwijnt uit het Sluise straatbeeld, want zijn opvolger krijgt een donker gekleurd hoofddeksel Eigen kamer Het beroep van 'manusje van alles' is, volgens de bode. de laatste jaren flink opgewaar deerd. „Vroeger zat ik ergens aan een tafeltje. Nu heb ik de beschikking over een eigen ka mer. met alle apparatuur bin nen handbereik. Er staat zelfs een afwasmachine." Doordat hij meer vrijheid kreeg, ging hij elke dag met plezier naar zijn werk. „Je moet het iedereen naar de zin maken. Het is moei lijk om dat van jezelf te zeggen, maar ik geloof dat het groten deels gelukt is." Dat gemeentebode zijn ook een vertrouwensbaantje is. werd hem al duidelijk gemaakt bij zijn aanstelling. „Je hebt een soort zwijgplicht." De spreuk 'horen, zien en zwijgen' geldt zeker voor bodes. Moeite heeft De Clerck daar niet mee gehad. „Hij kan zwijgen als het graf. Als er bijvoorbeeld iemand gaat bouwen in Sluis, hoor ik dat van een ander en niet van hem", vertelt zijn vrouw. De Clerck is geboren en geto gen in het zelfstandige Sluis. Een herindeling, waar nu volop over gesproken wordt, ziet hij niet zitten. „Je ziet dat in de ge meente Oostburg. In de kernen komen dan weer allemaal dorpsraden. De kernen worden ten opzichte van de centrum gemeente ook achtergesteld." aldus de Clerck. „Sluis kan zich financieel goed bedruipen en past bijvoorbeeld niet bij Aar denburg. Het is een ander soort gemeente. Er heerst ook een andere mentaliteit." Carillon De binding met het Sluise stad huis zal ook na zijn afscheid blijven. „Ik ben met het college overeen gekomen dat ik regel matig op het carillon zal spe len". vertelt De Clerck over zijn passie, muziek. Al sinds zijn jeugd is hij lid van de Sluise muziekvereniging Apollo. Vijf jaar geleden kreeg hij een ko ninklijke onderscheiding voor het 40-jarig lidmaatschap van Apollo, waarvan hij eerst secre taris was en nu alweer tien jaar voorzitter is. „Het was de eer ste onderscheiding die burge meester Everaers uitreikte." In zijn jeugd speelde hij klari net en nu blaast hij al vele jaren op de alt-saxofoon. Ook trok hij jaren met een orkestje (De Accordeonettes) door de streek. Het carillon was een nieuwe uitdaging. „Ik kwam in contact met professor Delmot- te, die het Sluise carillon be speelde. Ik deed de deur voor hem open en ging mee naar bo ven. Van hem heb ik veel ge leerd." Sinds enkele jaren is het carillon geautomatiseerd en kan het via een soort keyboard bespeeld worden, „In de winter gebruik ik het keyboard, maar in de zomer speel ik op het stokkenklavier. Je kunt daar mee meer nuances aanbren gen." Muziek zal een groot deel van zijn toekomstige vrije tijd gaan vullen. „Maar lezen, fiet- 4 sen en wandelen doe ik graag", vertelt de Clerck. Als hij zich verveelt weet zijn gezin nog wel karweitjes te bedenken. „Stof zuigen". oppert zijn vrouw, of als model mee naar de kappers- school in Brugge, waar zijn dochter studeert. Op 27 mei neemt hij afscheid. Theater Stadsschouwburg - wo. 11 mrt. om 20 uur: Kamagurka Herr Seele: do. 12 mrt. om 20 uur: Het begeren onder olmen door het Zuidelijk Toneel; vr. 13, za. 14, zo. 15 mrt. om 19.30 uur: 't Hangt an de rebben door 't Brugs Nar renschip. De Biekorf - wo. 11 mrt. om 19.30 uur: 'I heard it through...' Roc- kin' in the free world. Kon. Atheneum - wo. 11 mrt. om 17.30 uur: Muzikale slapstick door het kwartet Corvi. Zeven Torentjes, Assebroek - za. 14, zo. 15 mrt. om 20 uur: Voor Piet Snot. De Werf - wo. 11 mrt. om 20.30 uur: Teatro Espanol. Spaansta lige voorstelling. Concerten Belfort-wo. 11, za. 14, zo. 15 mrt. om 14.15 uur: Beiaardconcert, Cactus café - vr. 13 mrt. om 21 uur: Afro-concert door Likalo. Jos.Ryelandtzaal - za. 14 mrt. om 20 uur: Pianoconcert door Mireille Gleizes. 't Leerhuys - zo. 15 mrt. om 11 uur: Saxofoonkwartet Circlin Saxes. Dans De Dijk - vr. 13 mrt. om 20 uur: Dansfestival met Doriane More- tus en Ria Decorte; za. 14 mrt, om 20 uur: Dansfestival met Thierry Smits. De Biekorf - vr. 13 mrt. om 22.15 uur: Dansfestival met Doriane Moretus en Ria Decorte: za. 14 mrt. om 22.15 uur: Dansfestival met Eric Raeves. Films Kennedvcomplex (info.tel.:09.32.50.33.20.70) Kennedy 1 - Grand cannion. a.l. dag. om 20 uur, vr. za. zo. ook om 22.30 uur, za. zo. ook om 14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur. Kennedy 2 - Little man Tate, a.l. zelfde uren als Kennedy 1'. Kennedy 3 - At play in the fields of the Lord, a.l. dag. om 20 uur, za. zo. ook om 14.30 uur. Kennedy 4 - Curly Sue, a.l. vr. za. om 20 uur, za. zo. om 14.30 uur, zo. ook om 17.15 en 22.30 uur; - Tous les matins du monde, a.l. vr. za. om 22.30 uur, zo. ma. om 20 uur; - II vangelo secondo Matteo. di. om 20.30 uur. Chaplin (info.tel.:09.32.50.34.09.34) - The Addams family, a.l. dag. om 20 uur. za. zo. ook om 14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Ricochet, 16 jr. vr. za. zo. om 22.30 uur. Complex Zwart Huis (info.tel.:09.32.50.33.06.60) - The lover, a.l. vr. za. om 22.30 uur, zo. om 20 uur; - The last boys scout, 16 jr. vr. za. ma. di. om 20 uur, za. zo. om 14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur. Memling - J.F.K., a.l. dag. om 20 uur, vr. za. ook om 14.30 uur, zo. ook om 14 en 17.15 uur Van Eyck - The prince of tides, a.l. dag. om 20 uur, vr. za. ook om 22.30 uur, za. zo. ook om 14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur. Films Beverly (info.tel.:09.32.50.620.620i Beverly 1 - J. F. K. a.l.ö 20 uur, za. zo. ook om 14) Beverly 2 - The Addamsi a.l. vr. om 20 uur, za. zo c, en 20 uur. ma. di. om 203 Ricochet. 16 jr. vr. za og uur, zo. om 17.15 uur. Beverly 3 - De reddertjesi goeroeland. a.l za. zo co uur; - The doctor, al vr 20 en 22.30 uur. zo. om 171 uur. ma. di. om 20.30 uur Beverly 4 - Curly Sue, ai om 20 uur, za. zo. ook oq uur, zo. ook om 17.15 uur,j 20.30 uur: - The last boy* 16 jr. vr. za. om 22.30 uiir.i 20 uur. De Media - za 14 mrt, om' Back to the planet. Theater Nieuwpoortteater-do.ll za. 14 mrt. om 20.30 uur j en 1 Pc. NTG-Minnemeers - wo j 12, vr. 13, za. 14 mrt oi uur: George Dandin, Films Decascoop (info.tel.:09.32.91.25.48.3Si Grand cannion, a.l. 14.3d en 22.30 uur:-Ramb!in 14.30, 17. 20 en 22.30 uur fare, za. om 22.30 uur, ai the fields of the Lord, a 11 20 uur, za. zo. ook om 143 The man in the moon, al 17.20 en 22.30 uur; -Thep tides, a.l. 14.30. 17. 20 b uur; - Curly Sue, a.l. 14) 20 uur: - Dead again. 16 r 17,20 en 22.30 uur;-Thei family, a.l. 14.30, 17.20c uur; - The last boy sc«t 14.30. 17. 20 en 22.30 uur chet. 16 jr. 22.30 uur; 1) tor. a.l. 20 uur, za. zo, i 14.30 en 17 uur; - J.F.K„i en 20 uur: - The lover.il 17.20 en 22.30 uur. za. zo 3 14.30 uur. za. niet om 22] Hot shots, a.l. za. zo. n uur; - Thelma Louis 22.30 uur. Studio (info.tel.:09.32.91.25.08.4S double vie de Veronique, uur; - Tous les matins du 17.30 uur; - Toto les hew uur; - Raise the red lans 20 en 22.30 uur; - My own; Idaho, 17.30, 20 en 22J Kuifje en de zonnetempd uur; - Shadows and fog.Ü 22.30 uur; - Meeting Va ontbijtfilm om 10 uur, week 'Sterretjes zien', di 17.30 en 22.30 uur: do.20ö: O.; vr. 2010; za. Starwan Close counter; ma Di Outland; wo. 18 mrt. Alic Cinema Sphinx - Le test d'Orphee, wo. 11 mrt. om El angel exterminado, mrt. om 20 uur. 0! BRUSSEL - Als alle Belgische PTT-beambten hun u vakantiedagen zouden opnemen, zal de Belgische sameiM minstens twee maanden ontwricht zijn. Allerhande posw van rekeningen tot orders, van liefdesbrieven tot aangteh* ven - zouden in die periode niet besteld worden. De Belgx stikt in een berg van vakantiedagen. Een berg die stees ivordt omdat de beambten recht hebben op vakantie- en cc- tiedagen. In Limburg hebben de bestellers gemiddeld nofi dagen uitstaan, elders schommelt het gemiddelde tussen dagen. De directie van de PTT heeft geen idee hoe het proltt worden opgelost. Mogelijk kunnen de PTT-ers de komen doorgaan met het sparen van hun dagen; kunnen ze van hun loopbaan maanden eerder met pensioen. BRUSSEL - De Belgen zijn bang. Bejaarden durven in ons* 's avonds niet meer over straat, de bewoners van hel lanis deivijn voelen zich in de steek gelaten door de diendersdid bare veiligheid zouden moeten garanderen. Dit blijkt uit« lijke enquete die in opdracht van Het Laatste Nieuws dei week iverd uitgevoerd. Met name de Walen blijken zich s land minder op hun gemak te voelen dan hun medelandp Vlamingen. Ruim een op de twee Belgen zegt bang te zip mannen die de balans van angst nog enigszins in evenwiw Ruim 55 procent van de heren zegt zich niet minder onveil154 dan vijf jaar geleden. Boven de 55 jaar nemen de angsfi schrikbarend toe. Toch is deze doelgroep het minst hel si van delicten. De enquete wijst uit dat met name jong erena denleeftijdsgroep doelwit zijn van dieven en ander danks het stijgend gevoelen van angst en onmacht zijnde* afgelopen jaren niet bereid geweest om geld uit te trekkh beschermen van eigen lijf of erf. Al met al trok slechts li# van de bevolking de afgelopen jaren wat geld uit voor de as' installatie van extra sloten en alarminstallaties. Ook deft de belastingverhoging van 3000 frank, waarmee extra gen zouden kunnen worden getroffen ter verbetering w" heid, acht bijna zestig procent van onze Zuiderburen me-1 BRUSSEL - De Brusselse kelner L. D. had al verschM* problemen gehad met de man die bij hem in zijn woniM# huurde. Afgelopen zomer kon hij het getreiter van dek* verkroppen. Hij riep de man ter verantwoording, maa'» zitten waar hij zat, in zijn kamer dus. ,Als het niet goes* dan maar kwaadschiks", dacht D. Met een neut op zod- garage naar een bus benzine. Hij zou de huurder wel a Voor de woning schonk hij de benzine uit en stak de b'C* De ivoning vatte echter geen vlam, wèl de schoenen vanü* jakkerde de kelner door de straten van zijn woonplaats* vijf jongeren D.'s schoenen wilden blussen, koos hij hetlm litïe erbij en D. belandde uiteindelijk voor de rechte' week stond hij in het beklaagdenbankje. De man u*™* ken. omdat hij op het moment van de schoenenbrana ningsvatbaar iverd geacht. [$UPtP NORMU: loiESFl I IPC Het dorp Zaamslag kampt al tientallen jaren met overlast als gevolg van doorgaand autoverkeer. foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 34