Mythen en vormen JFK haalt veel boven tafel Vlissingen en Goes Benauwd Europa kunst cultuur expositie Oreel De Zeeuwse fotograaf Ruben Oreel exposeert vanaf maan dag in de expogang van het Oosterscheldeziekenhuis. De tentoonstelling is getiteld 1000 Zeeuwse persfoto's. Luitenant ter zee lste klas bdH. J. B. Pe ters opent de expositie maan dag om 17 uur. Te zien fm 10 april. Verwey Tekeningen van Stefan Verwey zijn vanaf maandag te zien in de Zeeuwse Bibliotheek. De reizende tentoonstelling be staat uit tekeningen die Ver wey de afgelopen 25 jaar maak te voor de Volkskrant. Te zien tot 30 maart. Openingstijden: openingsuren bibliotheek. Duvekot Adriaan Willem Duvekot expo seert vanaf maandag zijn" werk in de hal van het kantoor van de Rabobank (Lange Geere). De exposant toont schilderijen van visioenen van bomen. Te zien tot 31 maart. Openingstij den: tijdens bankuren. CLINGE ESPRIT: Jean Opgenhaffen (keramische beelden en wand- panelen). t/m 1 maart. Open: do. fzo. 13.30-17.30 uur. do.av. 19-21 uur. OOSTBURG NMB-BANK: (Nieuwstraat) Maike van Eek (zijdeschilderij en). tot eind februari. Open: tij dens bankuren. TERNEUZEN TROUVAILLE: Horst de Blae- re (grafiek), t/m 7 maait. Open: dagelijks tijdens winkeluren, ma. gesloten. STADHUISHAL: Eric Brandts (objecten), tot 28 februari. Open: tijdens kantooruren. MIDDELBURG MULTI COLOUR: Frans van der Kop (koperwerk), W. F. van der Kop jr. (decoupagewerk), t/m 29 februari. Open: di. t/m zat. 10-17 uur. ABN-AMRO: schilderijen Joh. den Herder, tot eind maart. Open: tijdens bankuren. ZEEUWSE BIBLIOTHEEK: Mixed media. Luc Willem, t/m 29 februari. Open. ma. 10.30-21 uur. di. t/m vri. 10-21 uur. zat. 10-13 uur. HET GOUDEN BRIEFKE: (St. Jansstraat) etsen van Yvonne Borgers, tot 16 april. Open: ma. 13.30-18 uur. di. t/m vri. 10-18 uur, zat. 10-17 uur. ZEEUWS MtJSEUM: Itena- rium Willem Buijs. t/m 15 maart. Open: di. t/. vri. 10-17 uur, zat. tma 13.30-17 uur, KOFFIEHUIS. Alexander de Groot (schilderijen), tot 18 maart. Open: dagelijks, zo. ge sloten. DELTA GALERIE: Hannie Jo- ziasse (fotografie), t/m 28 fe bruari. Open: kantooruren. VLISSINGEN SOIF: Lex de Meester (fotogra fie), tot eind februari. Open: ca fé-uren, dinsdag gesloten. KUNSTUITLEEN: Bedels aan banden (kleine objecten), t/m 29 februari. Open: wo. t/m vri 12-17 uur, zat. 10-12.30 uur. DAS-AULA: schilderijen, Leen van Duyvendijk, t/m 15 maart. Open: dagelijks 8-15 uur, ma. t m don. ook 18-22 uur. BELLAMY 19: Boudewijn Wolthuis (recente werken, te keningen), t/m 17 maart. Open: ma. t/m vri. 10-17 uur, zat. en zon. 13-17 uur. GALERIE GLERUM: Ge brandschilderde kerkramen. Reimond Kimpe. Open: vri. 13.30 - 18.00 uur. GOES WINOWAH: Peter Weststrate (pentekeningen) tot eind maart. Open: di. t/m zon. vanaf 16 uur. OOSTERSCHELDEZIEKEN HUIS: (Expogang) Jan van Nes, (Van fixie naar werkelijk heid), t/m 28 februari. MUSEUM VOOR NOORD- EN ZUID-BEVELAND: wenskaar ten. t/m 29 februari. Open: di. t m vri. 11-17 uur, zat. 11-16 uur. KAPELLE BEKENES: Annie Dominicus (aquarellen, pastels en pente keningen, tot 9 maart. Open: zat. en zon. 14-17 uur. DE BOCK: Diana Capello van Stevens (aquarellen), t/m 22 fe bruari. Open: 10-17 uur. KAMPERLAND PAPILLON: Wim Duine, olie verven. Open: openingsuren restaurant. NEELTJE JANS DELTA EXPO: (koffieshop) Maaike Alma. Margriet Pijnap pel. Maria Strik. Paulien Wit- tenrood en Elsbeth Zimmer man (vijf prenten), tot 1 maart. Open: wo. t/m zon. 10-17 uur. ZIERIKZEE RODE KRUIS ZIEKENHUIS' (Expogang) Gert Jan Bakker (airbrush-technieken), t/m 17 april. BERGEN OP ZOOM MARKIEZENHOF: Rijke oogst van schrale grond, t/m 23 februari. Potleutlijntjes. 44 jaar..., t/m 8 maart. HARLINGEN GALERIE DE VIS: Reimond Kimpe. olieverfschilderijen. Vanaf 7 maart t/m 11 april. Open: wo. t/m vri. 13-17 uur. za terdag 10-17 uur. VRIJDAG 28 FEBRUARI 1992 2 7 In Bellamy 19 voert Boudewijn Wolthuis het publiek binnen in een mythische wereld. En in Ad-hoc te Goes tonen Georg Schade en Leendert Buth een momentopname van nieuwe ontwikkelingen in hun werk. In de tekeningen van Boudewijn Wolthuis leven onaardse we zens. Ze hebben weliswaar hoofd, romp, armen en benen, maar zijn vaak naakt noch gekleed - alleen voorzien van kleuren of patronen - en door stevige lijnen omgeven. Schaduwen en stofuitdrukking- ontbreken. Hun wereld is tijdloos; je ziet geen objecten waarmee wij ons dagelijks omringen. De wezens dartelen om elkaar heen, bevech ten elkaar, gaan in elkaar op. Wolt huis brengt hen samen in een zelf geschapen universum. In één van de werken, een vijfluik, zijn we wel licht getuige van het ontstaan van leven in dat universum. Rond een centraal geplaatst vel karton, zijn vier andere stukken tegen de muur geprikt, zodat een kruisvorm ont staat. In het centrale, blauwe deel maken tere lijnen een eivorm zichtbaar, terwijl de vier eromheen geplaatste wezens mij doen den ken aan de ontwikkelingsstadia van menselijk leven. Ze zijn opge nomen in een patroon van ritmi sche kronkels met een witte kern, die ik met zaad- en eicellen asso cieer. Talloze détails geven aan knopingspunten voor het uitbrei den en preciseren van dit verhaal. Want verhalend zijn de werken van Wolthuis. Niet dat hij illustraties maakt; nee, hij laat figuren met el kaar, zich of hun omgeving in rela- Werk van Boudewijn Wolthuis in Bellamy 19. foto Lex de Meester tie treden op zo'n manier datje als toeschouwer zelf je 'verhaal' kunt construeren. Ik ervaar dat als een oproep tot betekenisgeven, een vraag om stil te staan bij verschijn selen die de waan van de dag over stijgen. Het sterkst vind ik het werk wan neer Wolthuis met acrylverf, vet en pastelkrijt op flinke stukken karton tekent en schildert. De vor men zijn dan krachtig en duidelijk, ze hebben een eigen, expressief ka rakter. In een 'zevenluik' en een 'vijfluik' plaatst Wolthuis binnen elk van de delen een aparte voor stelling die echter wel samenhangt met de andere. Zo benadrukt hij bijna filmisch de veelheid en de veelvormigheid van gebeurtenis sen en stemmingen. De twee ge stalten in het twaalfluik benade ren elkaar bijvoorbeeld steeds an ders; hun rol wordt weerspiegeld in 'de kleuren en patronen op hun lij ven. Ze vrijen, ze vechten en ze trei teren. Door kleurnuances blauw en door toevoegingen als druppel- vormen, flitsjes of stippels bena drukt Wolthuis het karakter van het moment, maar houdt het uni verseel. Je kunt zijn wereld verge lijken met de mythen van de Grie ken of van volkeren uit het Oosten. In kleinere, aparte tekeningen ver kent Wolthuis verschillende ge daanten en situaties, steeds ver beeld door één 'persoon' die soms wel uit meerdere kan bestaan. Het grootste werk 350 bij 257 cm waarvan hierbij een foto, boeit mij het minst. In tegenstelling tot de rest is het geschilderd op gekleurd vliegerpapier, waarvan de glans mij afleidt. De figuren blijven in mijn ogen ook maar een beetje zweven, de voorstelling mist het compacte en overtuigende van de andere werken. Wolthuis maakt ook beelden. Het zijn platte, uitgesneden vormen, beschilderde wezens die zó uit de tekeningen zijn gestapt. In het ge meentehuis staan 'Wachters', in Bellamy 19 de veel kleinere 'pedde laars': een groep gestalten met peddels in een boot. Georg Schade toont in de tijde lijke expositie-ruimte Ad-hoc een model van een beeld dat te ma ken heeft met zijn hoofdthema 'Genesis'. Het gaat om een golf. een rollende muur van water. De kleine maquette laat het aan zwellen van de golf zien tot het mo ment dat hij zich vanaf het hoogste punt weer naar beneden stort. Dat speelt zich af vanuit een recht hoekig grondvlak. Schade laat één segment op ware grootte zien. Hij heeft met krijt tweemaal de projec tie van de contouren op de zwarte muren getekend en hing ook een tekening op met een reeks golven: een studie voor een in marmer uit te voeren beeld. De presentatie is een momentop name in het ontstaan van een werk. Het produkt zelf valt dan ook niet te beoordelen. Hoogstens kan ik melden dat, ze ker als het op groot formaat wordt uitgevoerd, het beslist impact kan hebben. Maar of het goed wordt hangt sterk af van definitieve uitvoering en plaats. Leendert Buth's bijdrage is een 'af beeld, dat enkele nieuwe aspecten laat zien ten opzichte van de rest van zijn werk. Hij plaatste drie naar binnen neigende en naar bo ven wat smaller toelopende hard stenen zuilen om een berg van steenbrokken. Daarboven lijkt een witte bol te zweven. Die indruk wordt mede bepaald door de span nende verlichting. Buth werkt wel eens vaker met losse beelden, maai- het combinen van steen en gips (de bol) en het gebruik van restmateriaal is nieuw. In zijn stre ven naar helderheid heeft Buth met dit eenvoudige, maar overtui gende beeld een stap vooruit gezet. Qua thema is hij op 'vertrouwd' terrein gebleven. Het gaat ook nu om de verbeelding van krachten in natuur en heelal, hier wat mij be treft verbonden met gedachten over materie en geest, vorm en ont staan ervan. Nico Out Boudewijn Wolthuis, Bellamy 19 en ge meentehuis, Vlissingen. Tot en met 17 maart Georg Schade, Leendert Buth, Ad-hoc, Spiegelstraat, Goes. Nog tot en met zondag. filmwijzer 1 II I I Kevin Costner speelt de rol van officier van justitie Jim Garrison in de speelfilm JFK van Oliver Stone Alhambra VLISSINGEN (01184-18810 J.F. K. Vandaag (vrijdag) zater dag en zondag 18 en 21.30 uur, maandag tot en met donderdag 20 uur. Babar het olifantje, zaterdag tot en met donderdag 14 uur. Prince of tides. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14,19 en 21.30 uur, maan dag tot en met donderdag 14 en 20 uur. Fievel in het Wilde Westen. Za terdag tot en met donderdag 14 uur. De Johnsons. Vandaag (vrijdag) zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met donder dag 20 uur. Hot Shots. Vandaag (vrijdag), 19 uur, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, maandag t/m donderdag 14 uur. Kiss before dying. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 21.30 uur, maandag t/m donderdag 20 uur. 't Beest GOES (01100-28142) La double vie de Veronique. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 20.30 uur. Rebel winthout a cause. Woens dag 20.30 uur. Boy'z in the hood. Donderdag 20.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) The Addams Family. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag t/m don derdag 20 uur. De reddertjes in Kangoeroe- land. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Schuttershof MIDDELBURG (01180-13482) Europa. Vandaag (vrijdag) en za terdag 20 en 22.30 uur, zondag, maandag, woensdag en donder dag 20.30 uur. De kleine zeemeermin. Zater dag, zondag, woensdag en don derdag 14 uur. Rebel winthout a cause. Dins dag 20,30 uur (Filmmonumen ten). Electro MIDDELBURG (01180-38900) Toto le Héros. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zon dag t/m donderdag 20.30 uur. Daantje de Wereldkampioen. Zaterdag tot en met donderdag 14 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640- 33434) What about Bob. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 uur. zondag 16.30 uur, woensdag en donder dag 20.15 uur. Thelma en Louise. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag, woensdag en donderdag 20 uur. De reddertjes in kangoeroeland. Zondag en donderdag 14 uur. Hot shots. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur. zondag 16.30 en 20.15 uur, woensdag 14 uur. Bingo. Zondag, woensdag en donderdag 14 uur. Cinem'actueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) De Johnsons Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zon dag 16.30,19 en 21.30 uur, woens dag en donderdag 20 uur. Fievel in het Wilde Westen. Za terdag, zondag, woensdag en donderdag 14 uur. J.F. K. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur, zaterdag, zondag en woens dag 14 en 20.30 uur, donderdag 20 uur. Ricochet. Vandaag (vrijdag) za terdag en zondag 21.30 uur, woensdag en donderdag 20 uur. Don't tell mom the babysitter is dead. Vandaag (vrijdag) 19 uur, zaterdag en woensdag 14 uur. De Koning HULST (01140-12030) Drop dead Fred. Vandaag (vrij dag) 19.30 en 22 uur, zaterdag 20 en 22.15 uur, zondag 19 en 21.30 uur, woensdag 20 uur. Harley Davidson and the Marl boro man. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur. zaterdag 20 en 22.15 uur, zondag 19 en 21.30 uur. The Johnsons. Vandaag (vrijdag) 19.30 en 22 uur, zaterdag 20 en 22.15 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag t/m woensdag 20 uur. Billy Bathgate. Vandaag (vrij dag) 19.30 en 22 uur, zaterdag 20.00 uur. zondag 19 uur. maan dag en woensdag 20 uur. Silence of the lambs. Vandaag (vrijdag) 22 uur. zaterdag 22.15 uur, zondag 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Hot shots. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur. zondag en maandag 20 uur. The Fisher King. Vandaag (vrij dag) 21.15 uur. Maandag 20 uur. V.I. Warshawski. Vrijdag 19 uur, zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag 20 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Longtime Companion. Woens dag 20 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-2735/3377) The Addams family. Vandaag (vrijdag) 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. Max Havelaar. Maandag 19.30 uur. ANTWERPEN Rex - The prince of tides, 11.45, 14, 16.30.19 en 21.30 uur. Rex-club - The silence of the lambs, 16 jr. 12.14.20,16.40,19 en 21.20 uur. Odeon 1 - La double vie de Vero nique, 14,16.30,19 en 21.30 uur. Odeon 2 - Thelma Louise, 16 jr. 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Odeon 3 - Little man Tate, 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Odeon 4 - Impromptu,, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Astrid - Hot shots, 14,16,18.20 en 22 uur. Rubens - J.F.K., 14.30 en 20.30 uur. Quellinl-Curly Sue, 14,16,18,20 en 22 uur. Quellin 2 - Frankie Johnny. 14, 16.20, 18.40 en 21 uur. Quellin 3 - Don't tell mom the ba bysitter's dead, 14,16,18,20 en 22 uur. Metro 1 - The Addams family. 14, 16. 18. 20 en 22 uur. Metro 2-The last boy scout, 16 jr. 14. 16.20, 18.40 en 21 uur. Brabo - The doctor, 14. 16.30, 19 en 21.30 uur. Tijl - The plastic nightmare, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Wapper - The lover, 14, 16.20, 18.40 en 21 uur. Sinjoor - Don't tell her it's me, 14, 16.18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 1 - De redder tjes in Kangoeroeland, 14. 16 en 18 uur; A kiss before dying. 16 jr. 20 en 22 uur. Ambassadesclub 2 - Boys, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 3 - V.I Wars hawski, 14,16,18. 20 en 22 uur. Ambassadesclub 4 - Fievel goes West. a.l. 14. 15.45 en 17.30 uur;- Harley Davidson and the Marl- boroman, 16 jr. 20 en 22 uur. Kan een politieke speelfilm de waarheid aan het licht bren gen? Niet echt, want hoeveel feiten er ook verwerkt zijn, film blijft de interpretatie van de regisseur. Dat probleem kleeft ook aan Oliver Stone's JFK. Hoe een land zijn on schuld verloor door zijn president te vermoorden, en hoe de ware toe dracht zo snel mogelijk in de doof pot werd gestopt, daar gaat de film over. De maker van Salvador, Platoon en Bom on the Fourth of July heeft nog steeds een rekening te vereffe nen met de Amerikaanse politiek. Uit ieder beeld van JFK spreekt zijn gedrevenheid om het mysterie rond de moord op John F. Kenne dy te ontrafelen. JFK is gebaseerd op twee boeken over de Kennedy-moord, On the Trail of the Assassins van Jim Gar rison en Crossfire: The Plot That Killed Kennedy. Garrison was des tijds officier van justitie in New Or leans en de enige die een rechts zaak in verband met de Kennedy- moord begon. Daarnaast gebruik te Stone onderzoeksgegevens die na het omstreden Warren Report aan het licht kwamen. Materiaal dat de officiële conclusie dat Lee Harvey Oswald (in de film Gary Oldman) de moord op eigen houtje pleegde, twijfelachtig maakt. Stone heeft de gebeurtenissen zo als die mogelijk plaatsvonden knap gereconstrueerd. Hij heeft documentaire en semi-documen- taire beelden op geraffineerde wij ze verweven met het nagespeelde onderzoek van Garrison. De rol van Garrison wordt vertolkt door Kevin Costner, de rechtschapen held van de huidige Amerikaanse film. Daarmee is de vermenging van feit en fictie compleet. Je zou willen dat het allemaal fan tasie was. Dan was JFK een razend knappe film. een gecompliceerde en intrigerende detective met een open eind. Hoogstens zouden er kanttekeningen gemaakt kunnen worden bij de braafheid van Garri son en de nadruk op zijn huisva derschap (Sissy Spacek speelt zijn echtgenote). De held van JFK is moralistisch en de tegenpool van de hoofdpersoon uit Stone's eerde re film 'Salvador'. Daarin gebruik te Stone een dubieuze fotojourna list (James Woods) om zijn kriti sche boodschap uit te dragen. Dat werkte beter. Feiten Stone laat in het midden wie de moordenaars waren, maar onder steunt de samenzweringstheorie van harte. En al zou de helft ver zonnen zijn, dan blijft genoeg ver bijsterend materiaal over. Politie verhoren die nooit op schrift ge steld zijn, foto's van de lijkschou wing die door niemand gezien mo gen worden, vervalst bewijsmate riaal, vermoorde of verongelukte getuigen, afluisterapparatuur in Garrison's kantoor en een verdwe nen telexbericht waarin voor de moord werd gewaarschuwd. Dan hebben we het nog niet over het feit dat Oswald met zijn ouder wetse geweer niet in staat was zo'n bloedbad te veroorzaken in de paar seconden die de aanslag duurde. Nog veel meer wordt op een indringende manier boven ta fel gehaald, Dat alleen al maakt JFK een belangrijke film. Leo Bankersen JFK, te zien in Alhambra Vlissingen en m Cinem'actueel Bergen op Zoom). Lars Von Trier was één van de genen, die vorig jaar na het fes tival van Cannes riep dat de film Barton Fink daar teveel belangrij ke palmen had weggesleept. Zijn eigen film Europa zou beter zijn, maar door politiek gemarchan deer in de jury met een speciale ju- rypalm zijn afgescheept. Europa is het laatste deel van een door Von Trier opgezette trilogie over Europa. Het is de eerste film van Von Trier waar je zou kunnen spreken van een duidelijk plot. Het verhaal speelt in de eerste maan den in het naoorlogse Duitsland, waar de jonge Amerikaan Leopold Kessler denkt mee te kunnen hel pen aan de Duitse wederopbouw door, wat in het Duits veel mooier klinkt, slaapwagonbegeleider te worden bij de firma Zentropa. Zijn eerste klant is meteen de mooie dochter van de baas van de zaak, Katharina Hartmann. Haar vader Max Hartmann zit met Zentropa in de problemen, omdat de firma nog gedenazificeerd moet worden. Colonel Harris, een oude vriend van Hartmann en nu van het Ame rikaanse leger is daarom een vaste gastin het huis van de Hartmanns, waar ook nog zoon Lawrence zijn uiterste best doet om niets te doen. Von Trier filmt vooral in zwart-wit en gebruikt als hij iets extra wil be nadrukken voor- of achtergrond projectie in kleur. Realisme is ver te zoeken in deze artificiële wereld van Von Trier, maar hij creëert wel een beangstigende benauwdheid in het overduidelijke studiodecor, dat aan Kafka doet denken. De casting van de film valt te prij zen en past binnen het thema. Kessler wordt gespeeld door de Amerikaanse Fransman Jean- Marc Barr, Colonel Harris door de Franse Amerikaan Eddie Con- stantine, de Duitsers Barbara Su- kowa en Udo Kier zijn broer en zus Hartmann, terwijl de rest van de cast bestaat uit gerenommeerde Deense acteurs. Een mooie Euro pese co-produktie, die volgens de jury in Cannes nog niet goed ge noeg was voor de belangrijkste Eu ropese filmprijs. Piet van de Merwe Europa: te zien in Schuttershof Middel burg. Scène uit de film Europa. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 27