EG kost rijkere landen veel meer
Politie-verhoor
jonge kinderen
moet per video
F-16 stelt hoge eisen aan piloot
Stellingen rond
Oosterschelde
zijn betrokken
PZC
opinie en achtergrond
Gepeperde rekening voor verdragen van Maastricht
Tl 1 I I I I I ITTTT
DONDERDAG 13 FEBRUARI 1992
van onze EG-correspondent
Hans de Bruijn
Twee maanden na 'Maas
tricht' zetten premier Lub
bers en de ministers van buiten
landse zaken van de EG-landen
vorige week in hel Limburgse
provinciehuis hun handteke
ningen onder de daar gesloten
nieuwe EG-verdragen. Die cere
monie was nodig omdat de EG-
regeringschels hun afspraken
natuurlijk niet meteen op offi
cieel papier voor zich konden
hebben.
Het feestgedruis, compleet met
diner op Chateau Neercanne, is
inmiddels verstomd nu de Euro
pese Commissie in Straatsburg
aan de twaalf EG-lïdstaten de
rekening heeft gepresenteerd
voor de plannen van Maastricht.
Een gepeperde nota. die vooral
de rijke landen op kosten zal ja
gen. Zo zal ons land voor het
eerst meer aan de EG kwijt zijn
dan het terug ontvangt.
Als men wil dat de Europese Ge
meenschap een economische en
politieke wereldmacht wordt,
dan gaat dat geld kosten. Net als
na de Europese Akte van 1987 en
de plannen voor de vrije EG-
markt. komt commissie-voorzit
ter Jacques Delors met een vijf
jarenplan voor de financiering
van dè EG, waarin de inkomsten
en uitgaven van de EG tot en
met 1997 zijn vastgelegd-
De voorzitter van de Eu rope.si
Commissie, Jacques Delors
'Delors-'2'. zoals het pakket al
wordt genoemd, staat centraal
op een extra EG-topconferentie
eind april in Lissabon. Voorspel
ling: die top zal mislukken.
Daarna nemen de EG-leiders
twee maanden de tijd om het op
hun volgende top. in juni, na lan
ge en moeizame discussie alsnog
eens te worden. Zo gaat dat nu
eenmaal. Je trekt niet zomaar de
portemonnee.
Van verdubbeling van dé EG-
uitgaven. zoals sommige landen
willen, kan geen sprake zijn. De
lors vraagt dat ook niet. wetend
dat de meeste lidstaten moeten
bezuinigen. Maar rekening hou
dend met een verwachte econo
mische groei van 2,5 procent per
jaar, meent hij een fors hogere
bijdrage te kunnen vragen,
waardoor het budget met 5 pro
cent per jaar zal groeien.
Landbouw
Kern van 'Delors-2' is dat de
landbouwuitgaven, die nog
steeds ruim de helft van het EG-
budget opslokken, verder om
laag moeten. Ook zal meer geld
van de rijkere, Noordeuropese
landen naar de armere in het
zuiden overgeheveld moeten
worden. Er is geld nodig voor de
hulp aan Oost-Europa en de
Russen en er voor een Europees
technologie- en industriebeleid.
Dat geld komt van de lidstaten.
Het budget zal toenemen van
152 miljard gulden in 1992 naar
186 tot 201 miljard in 1997. De in
komsten moeten nu nog bene
den het in 1987 afgesproken pla
fond van 1,2 procent van het ge
meenschappelijke bruto natio
naal produkt (BNP) van de
twaalf blijven. Dat lukt ternau
wernood. maar biedt geen soe
laas voor de toekomst
Delors stelt voor het plafond op
te trekken naar 1.35 procent van
het EG-BNP. Dat levert 35 tot. 46
miljard gulden meer op. Tevens
wil hij de inkomsten herverde
len. Nu komt nog 60 procent uit
een afdracht van btw-inkom-
sten. Dat is nadelig voor landen
met een hoge consumptie, zoals
de Zuideuropese. Delors wil nu
meer kijken naar het BNP van
de lidstaten.
Nederland
Landen met een hoog BNP
(Duitsland. Nederland. Frank
rijk. Engeland. België en Italiëi
gaan meer betalen, terwijl de
Zuideuropese landen met hun
lagere BNP hun afdracht zien
dalen. Nederland betaalt nu 3.5
van onze verslaggever
Jan Reijnders
Er moeten snel regels komen
voor het verhoor met be
hulp van video's van jonge kin
deren, die slachtoffer of getuige
zijn van ernstige misdrijven.
Deze praktijk is sinds kort mo
gelijk en kan een grote verbete
ring betekenen van de positie
van jonge kinderen in een straf
proces.
Dat zegt de Tilburgse strafrecht-
geleerde prof. M. Groenhuijsen
die studie heeft gemaakt, van dit
nieuwe verschijnsel in het straf
recht. „Er is veel mis in het straf
recht. des te verheugender dat er
af en toe ook een vernieuwing
wordt aangebracht, die onmis
kenbaar een verbetering in
houdt. De introductie van de in
terview-studio waarin verhoren
audio-visueel worden opgeno
men, is zo n voorbeeld."
In de interviewstudio's worden
gesprekken tussen de verhoren
de politie-ambtenaar en de kin
deren opgenomen door vier ca
mera's, die op vaste posities in
de hoeken van de studio staan
opgesteld. „De studio wordt
soms ingericht als een speelka
mer. De kleuren van de wanden,
het meubilair en het speelgoed
worden zo gekozen, dat het kind
er zich vrij kan bewegen en zich
goed op zijn gemak voelt", aldus
Groenhuijsen.
De studio's worden vooral ge
bruikt: voor het verhoor van kin
deren tussen 4 en 11 jaar. die ge
tuige of slachtoffer zijn gewor
den van een ernstig misdrijf.
„Het horen van zulke jonge kin
deren brengt bijzondere proble
men met zich mee. Waar dat toe
kan leiden, hebben we bij de al
dan niet vermeende seksuele
misdrijven in Oude Peltela en re
cent in Enschede kunnen zien.
Kindvriendelijk
Er is altijd de vraag naar de be
trouwbaarheid van verklarin
gen die worden afgelegd door erg
jonge mensen die iets hebben
meegemaakt waar zij en hun
omgeving nogal cloor uit hun
evenwicht gebracht zijn. Daar
naast moeten we voorkomen dat
de justitiële nasleep van een
zwaar misdrijf onnödige nadeli
ge gevolgen met zich brengt
waardoor getuigen zich slachtof
fers gaan voelen. Dat gevaar is
zeker bij zulke jonge kinderen le
vensgroot aanwezig", aldus de
Tilburgse geleerde.
De kans dat. kinderen in zulke
miljard gulden per jaar aan
'Brussel': dat zou dan kunnen
oplopen tot 4.5 a 5 miljard. Maar
we ontvangen nu nog altijd meer
van de EG.
Dat gebeurt vooral in de vorm
van landbouwsubsidies, waar
van ons land er als grote agrari
sche producent en exporteur
veel opstrijkt. Als de Europese
landbouwcommissaris Ray
MacSharry zijn zin krijgt, dan
gaat het mesf in die subsidies. In
dat geval zou Nederland voor
het eerst in haar EG-lidmaat:-
buitengewoon belangrijke straf
zaken betrouwbare verklarin
gen afleggen, neemt volgens
Groenhuijsen met de audio-vi-
suele verhoortechniek aanzien
lijk toe. ..De verhoren worden af
genomen door speciaal opgelei
de politiefunctionarissen, die er
op uitzijn een ontspannen, kind
vriendelijke sfeer in de studio te
scheppen. De intimidatie die
van het normale rechterlijke on
derzoek uitgaat, ontbreekt".
Niet aleen het belang van de
rechtszaak als zodanig, maar
ook van de slachtoffers en getui
gen is hiermee gediend, meent
de hoogleraar. ..Het. iè met die op
video vastgelegde verhoren
doorgaans genoeg om het kind
éénmaal te verhoren. Zo kunnen
we de voor leken onbegrijpelijke
en ergerniswekkende praktijk
van het telkens opnieuw moeten
afleggen van verklaringen over
dezelfde feiten voorkomen. Hoe
belangrijk dat kan zijn, zie je in
Enschede, waar een 12-jarige
jongen ervan wordt verdacht
tweehonderd kinderen seksueel
te hebben misbruikt. Dat onder
zoek is in een impasse, een nieu
we serie verhoren kan nooit
meer betrouwbare resulaten op
leveren".
Wel zal de nieuwe methode met
de nodige waarborgen moeten
worden omgeven, meent Groen
huijsen. „Kinderen vanaf 12 jaar
moeten toestemming geven,
jongere kinderen moeten toe
stemming van de ouders heb
ben.
Advocaten moeten de video
kunnen zien, een psycholoog-
kunnen inschakelen en eventu
eel een tegenverhoor eisen. De
opnamen moeten naar tijd en
duur worden gewaarmerkt, in de
kluis van de politie worden be
waard en na een vonnis worden
vernietigd. Wat mij betreft zou
den de opnamen ook gebruikt
mogen worden voor de nazorg
van slachtoffers".
Dat neemt niet weg dat er nog
wel de nodige vragen moeten
worden beantwoord. „We dienen
ervoor te waken dat het. een au
tomatisme wordt, er moeten
richtlijnen komen van de procu
reurs-generaal van de gerechts
hoven. Een vraag die ook moet
worden beantwoord, is of de
band aan de verdachte mag wor
den getoond. Ik zou zeggen van
wel. maar niet met de bedoeling-
om hem van zijn stuk te bren
gen. Ook daarvoor dienen be
paalde regels te worden ge
steld".
Het financieringsplan voor de komende vijfjaar dal de Euro
pese Commissie gisteren in Straatsburg aan de EG-lidstaten
heeft voorgelegd, heeft als uitgangspunt dat de rijkere lan
den van de club meer moeten gaan betalen aan de armere.
Commisic-voorzitter Jacques Delors heeft zijn voorstellen
aan het Europese Parlement de titel meegegeven 'De midde
len van onze ambities'. Ze zijn het prijskaartje van de plan
nen voor een economische, monetaire en politieke unie, die-
de EG-regeringsleiders in december op de 'top van Maas-
tricht' hebben opgesteld. In de loop van dit jaar zullen er be
sluiten over moeten vallen.
schap een 'netto-betaler' in
plaats van een 'netto-ontvanger'
worden.
Delors wil de landbouwuitgaven
beperken tot minder dan de
helft van het EG-budget. Het
meeste extra geld gaat naar de
'structuurfondsen', waarmee de
EG de ontwikkeling van zwakke
regio's steunt en sociale en
werkgelegenheidsprojekten be
taalt, Spanje. Griekenland, Por
tugal en Ierland, de arme broe
ders in de EG. staan al met uit
gestoken handen te wachten.
Die fondsen kosten nu 28 pro
cent van het EG-budget. een
verdubbeling vergeleken met
1987. Nog een verdubbeling is
volgens de commissaris voor het
budget, de Duitser Petei
Schmidhuber. onhaalbaar. De
'twaalf hebben in Maastricht
bovendien al besloten tot de op
richting van een infrastructuur
fonds voor de arme land.en. Hoe
veel geld daarin komt. is nog on
bekend
Het moet worden gebruikt vooi
verbetering van het transport in
die landen en de aanpak van de
milieuproblemen. De verwach
ting is dat de fondsen, die de soli
dariteit van Noord met Zuid ge
stalte geven, in 1997 40 procent
van het EG-budget zullen be
slaan. Maar met bijna 50 procent
voor de landbouw blijft er dan
niet meer dan 10 procent over
voor 'ander beleid'.
Daartoe behoort de steun van
het technologiebeleid, vooral in
de elektronica, de auto-indus
trie en de textiel, sectoren waar-
in de EG ver bij Japan en de VS
achterblijft. Delors wil per jaar
3,9 miljard (nu 2,6 miljard) ste
ken in technologisch onderzoek
dat direct tot een betere produk-
tie moet leiden. Zo levert het de
Europese industrie ook weer wat
op.
Er blijft dan maar weinig over
voor onvoorziene uitgaven. De
voorbije jaren is gebleken hoe
vaak die voorkomen. De hulp
aan Oost-Europa en aan Rus
land. de Golfoorlog, de bestrij
ding van de honger in Afrika en
de Joegoslavische crisis hebben
handenvol geld gekost, Steeds
moest daarvoor apart: bij de lid
staten de hand worden opgehou
den en dat ging niet altijd even
vlot.
Thatcher
In 1987 en 1988 kostte het twee
mislukte toppen en een jaar vol
van heftige discussies voordat
de twaalf het eens waren over
'Delors-1. Vooral Margaret That
cher speelde een hoofdrol met
haar weigering meer geld aan de
EG te geven als niet het mes in
de uit de hand gelopen landbou
wuitgaven ging. Uiteindelijk
trok Lubbers haar met moeite
over de streep.
Thatcher is wég. maar de weg
van Delors-2 is er niet gladder
door. De plannen van MacShar
ry stuitten al maanden op een
golf van verzet van vooral
Frankrijk en Duitsland. De
Zuideuropeanen eisen nu onom
wonden hun deel van de Europe
se welvaart op. Delors voorstel
houdt rekening met ieders be
langen, maar dat staat nog niet
garant voor een soepele discus-
Vijfentwintig F-16 jacht
vliegtuigen verloor de Ko
ninklijke Luchtmacht tot
nu toe. De (voorlopig)
laatste in de serie kwam
dinsdagochtend neer in
een dichtbevolkte icijk
van Hengelo, gelukkig
zonder menselijk leed te
veroorzaken. De piloot
ïüist zich met zijn schiet
stoel te redden, terwijl
zijn vliegtuig bijna in zijn
eigen achtertuin terecht
kwam. In dit geval ivas de
techniek oorzaak van het
ongeval, maar vaker nog
maakt de mens een fout.
Toch: hoe veilig is de F-
16? En: wat doet de piloot-
als hij in het zicht van een
dorp of stadswijk de
macht over zijn machine,
dreigt te verliezenOp die
laatste vraag geeft de
luchtmachtstaf een haast
vanzelfsprekend ant
woord. Een piloot blijft
zitten zolang hij maar
enigszins het vliegtuig on
der controle heeft. En hij
probeert bevolkingscon
centraties te vermijden.
foto General Dynamics
door Louis Burgers
Hoe vreemd het ook
klinkt: niet de machine,
maar de mens vormt de zwak
ke schakel in de ultieme oor
logsmachine, die F-16 heet.
Het paradepaard van de Ne
derlandse luchtmacht be
schikt over een cockpit met
zeker vijfhonderd instrumen
ten, die de piloot tegelijker
tijd in de gaten moet houden.
Daarnaast beschikt hij over
een motor die in de F-16 enor
me krachten veroorzaakt.
Door de wendbaarheid van
het toestel kan de jachtvlie-
ger ook nog eens volstrekt ge
desoriënteerd raken.
Een vlucht in de F-16 stelt het
lichaam van de (meest jonge)
piloten bloot aan onwaar
schijnlijk grote krachten. Het
is. in de ware zin van het
woord, een „slopende machi
ne" zoals Henk Themmen, de
vroegere testvlieger van Fok
ker, het vliegtuig omschreef
Themmen noemde de F-16 het
mooiste toestel dat hij kent,
Het levert vliegtechnisch on
waarschijnlijke prestaties
door de combinatie van aëro
dynamische vormgeving,
elektrische besturing en su
permotor. Het is een „luchtwa-
pen dat ook nu nog zijn tijd ver
vooruit is".
Maar: „De wervels van de pilo
ten worden door de enorme
zwaartekrachten in de F-16 zo
danig belast, dat de meeste
vliegers al op jonge leeftijd
rugklachten krijgen. Langer
dan tien jaar moet je er niet
mee bezig zijn. Het draait
vooral om de plotselinge ver
snellingen waardoor je on
danks een speciaal drukpak
bont en blauw terugkeert".
Kapitein Aad Fokkema van
de Luchtmachtvoorlichting,
bevestigt het beeld dat een F-
16 piloot aan de strengste ei
sen moet voldoen. Minder dan
tien procent van de kandida
ten komt door de strenge keu
ring. Daarna volgt een bijzon
der zware opleiding. Kapitein
Fokkema ontkent echter dat
de techniek van het jacht
vliegtuig zo geperfectioneerd
is. dat de mens het niet kan bij
benen.
Techniek
„De techniek is er voor de pi
loot, het is niet zo dat hij er
voor de techniek is", zegt de
woordvoerder. Daarbij wijst
hij erop dat de boordcompu
ters kunnen bepalen of be
paalde manoeuvres kunnen
worden uitgevoerd. „U moet
het vergelijken met een
vrachtwagen, die niet sneller
kan rijden dan waarop hij is af
gesteld. De F-16 is zo afge
steld. dat het vliegtuig bepaal
de patronen die te zwaar zijn,
niet uitvoert".
De F-16 wordt, net als moder
ne passagiersvliegtuigen, be
stuurd via het 'fly-by-wire'-
systeem. Dat houdt in dat
vleugeltlappen en het roer niet
meer mechanisch (met de
hand) bewogen worden, maar
dat de computer bepaalt wat
de beste mogelijkheden zijn.
„Het betekent dat het vliegen
in een F-16 eigenlijk heel eeri-
voudig is, omdat de piloot niet
meer hoeft te weten hoe de
techniek werkt".
Toen Nederland tijdens het
kabinet-Den Uyl, samen met
België. Noorwegen en Dene
marken. besloot de F-16 aan te
schaffen als opvolger van de.
roemruchte Starfighter, rea
geerde de Luchtmacht en
thousiast. De zwaarbewapen
de en wendbare F-16 kwam ge
heel tegemoet aan de NAVO-
eisen voor Nederland en was
zijn tijd ver vooruit.
Tot diep in de jaren '90 zou het
vliegtuig het voornaamste
luchtverdedigings- en aan
valswapen zijn. De bouwer.
General Dynamics, kreeg een
order van 213 vliegtuigen die
gedeeltelijk door Fokker ge
bouwd werden. Vanaf de in-
dienststelling hield de Lucht
macht rekening met - wat ver
sluierd heet - een fors percen
tage 'vredesverliezen'. In 1979
werd nog uitgegaan van zo'n
dertig ongelukken, later werd
gedacht aan vredesverliezen
van rond twintig procent van
alle F-16's.
De berekening liep over de pe
riode tot 1990, omdat in '79
niet te voorspellen was tot
wanneer de F-16 in dienst zou
blijven. Inmiddels is gekozen
voor modernisering van de
vliegtuigen om ze tot het jaar
2010 in de lucht te houden,
Het ongeluk van dinsdagoch
tend in Twente was het 25e
met een F-16. Daarmee steeg
het verliescijfer tot iets boven
de tien procent. Dat is nog
steeds aanzienlijk gunstiger
dan de 44 (van de 138) Starfigh-
ters die in 22 jaar tijd veronge
lukten. Tegenwoordig geldt de.
F-104G Starfighter juist als
een van de veiliger toestellen.
Desoriëntatie
Professor W.J. Oosterveld,
verbonden aan de medische
faculteit van de Universiteit
van Amsterdam, zei in 1983
dat desoriëntatie een belang
rijke oorzaak is van veel vlieg
tuigongelukken. Een piloot
die zijn instrumenten niet ver
trouwt, loopt de kans recht
een wolk in te vliegen en er op
de kop weer uit te komen.
Daarom adviseerde hij alle
vlieggegevens in de computer
te stoppen, „De enige taak die
de mens dan nog heeft, is de
supervisie. Dat is ook de enige
taak die hij aankan", aldus de
hoogleraar die onderzoek ver
richt naar het evenwichtsstel-
sel.
„Van nature is de mens niet
geschikt, om in de lucht te zit
ten, Vogels horen daar thuis,
zoals vissen in het water en de
mens met beide benen op de
grond",
van onze redacteur
Rinus Antonisse
In de loop van 1992 moet een
nieuw beleidsplan voor de
Oosterschelde worden vastge
steld. De dans om hel Gouden-
Kalf is inmiddels volop aan de
gang. Per sector worden eisen
en wensen op tafel gelegd. De re
creatie wil meer voorzieningen.
De visserij pleit voor minder
beperkingen. De pierenstekers
vragen meer spitplekken. De
natuurbescherming dringt aan
op minder verstoring van het
gevoelige milieu. De scheep
vaart is tegen beperking van
vaarroutes. De watersport
strijdt voor volledige openstel
ling van het Oliegeultje.
Dan is er ook nog de overheid die
meezingt in het koor van eisen
stellers. De meeste gemeentebe
sturen langs de Oosterschelde
zijn tégen recreatieve beperkin
gen en werken' con amore mee
om nieuwe ontwikkelingen in
gang te zetten. Hoe meer recrea
tie. hoe beter - luidt al jarenlang
het motto van de gemeenten.
Betredingsregelirigen zijn een
doorn in het oog. „Straks mag
een mens zijn hoofd niet eens
meer boven de dijk uitsteken,"
chargeerde ooit burgemeester
W. den Boer van Middenschou-
wen. Met die opmerking gaf hij
haarscherp aan dat gemeente
besturen niet altijd een serieuze
algemene belangenafweging
maken.
De waterschapsbesturen doen
alsof er geen Deltaplan is uitge
voerd. Ze roepen om een zo laag
mogelijk sluitpeil van de storm
vloedkering in de Oosterschel-
demonding. Het argument is
veiligheid. Die is echter sinds
het gereedkomen van de kering
geen moment meer in gevaar ge
weest, ondanks enkele super-
meertops-stormen, met extreem
hoge waterstanden. Het gaat er
de waterschapppen - net als
vóór de watersnoodramp van
1953 - in werkelijkheid om, zo
min mogelijk geld uit te geven
voor het onderhoud van de zee
weringen langs de zeearm.
Rijkswaterstaat honoreert zon
der duidelijke argumenten met
een het verlangen van de water
schappen.
Tegen dit decor van tegenstrijdi
ge belangen, die voor een groot
deel nimmer te verzoenen zijn,
moet de Stuurgroep Ooster
schelde het in 1982 vastgestelde
beleidsplan herzien. Het echte
werk gebeurt in alle stilte dooi
de ambtelijke projectgroep Syn
these Inrichtingsalternatieven
Oosterschelde (SIOS), onder lei
ding van ir P. N. G. C. Schakel
van rijkswaterstaat. Als SIOS
klaar is, wordt het werk beoor
deeld door de, eveneens ambte
lijke. Coördinatiegroep Ooster
schelde (CGO), met als voorzit
ter ir R. M. T. Adriaansens, pro
vinciaal directeur ruimtelijke
ontwikkeling. Het eindresultaat
gaat naar het dagelijks bestuur
van de Stuurgroep Oosterschel
de, die een concept-herziening
vaststelt.
Over dat concept overlegt de
stuurgroep met belangengroe
pen, zoals Recron, Deltafedera
tie, Zevibel, watersportverbond,
beroepsaasspitters én Delta-
overleg. Tenslotte stelt het alge
meen bestuur van de Stuur
groep Oosterschelde het nieuwe
beleidsplan vast. Voor het zover
is zullen de 13 gemeentebestu
ren, de drie waterschapsbestu
ren en het provinciaal bestuur
ongetwijfeld hun zegje willen
doen en zullen ook de belangen
groeperingen aan de weg timme
ren. Op voorhand is duidelijk
dat het herziene beleidsplan uit
eindelijk een zouteloos compro
mis zal zijn. De hele gang van za
ken geeft aan - en niet voor het
eerst - dat de opzet van een
stuurgroep met beleidsplan vol
strekt verouderd is. Het pleidooi
voor opheffing van de stuur
groep, met inbegrip van het hele
circus van belangenverstrenge
ling, wordt er actueel door.
Hoofddoelstelling
Het is zinvol vóór het openbaar
losbarsten van de discussies nog
eens vast te stellen watdeposi
tie van de Oosterschelde precie
is. De beslissing om in plaats var
een dichte dam een doorlaat'oa
re kering te bouwen - en daar
mee zo'n vijf miljard gulden ex
tra aan gemeenschapsgeld uitti
geven - is vooral ingegeven doo
de noodzaak het unieke Ooster
schelde-milieu te behouden. li
de hoofddoelstelling van hel
huidige beleidsplan komt dal
ook tot uitdrukking. „Het be
houd en zo mogelijk versterkini
van de aanwezige natuurlijlii
waarden met inachtneming va)
de basisvoorwaarden voor m
goed maatschappelijk functio
neren van het gebied, waaronde
met name de visserij wordt bt
grepen."
De hoofddoelstelling is niet'voo
verschillende uitleg vatbaar. E
vioeit een rangorde van functie
uit voort, te weten: 1. natuur.!
visserij. 3. recreatie, scheep
vaart, en dergelijke. Het beleids
plan: „Deze rangorde heeft to
gevolg dat voor de niet-natuui
functies geen inrichtings-enbi
heersbeleid mag worden
voerd, dat wezenlijk afbreit
doet aan het huidige karakte
van het gehele ecosysteem vai
de Oosterschelde of delen daai
van, Ditzelfde geldt voor d
II zeeuws spoor
niet.-natuurfuncties ten opzicht
van de visserijbelangen." Op ba
sis van dit uitgangspunt is afge
lopen tien jaar geprobeerd eei
beleid te ontwikkelen.
Er is het een en ander mis gt
gaan. Zowel visserij-activiteilci
als recreatieve ontwikkeling?!
hebben wel degelijk afbreuk gt
daan aan de natuurfunctie,
aanwezigheid van de storm
vloedkering is niet zonder gevol
gen gebleven. De oppervlak!
slikken en schorren is méérafsc
nomen dan verwacht. Hierdot
is de functie van de Oosterschd
de als internationaal belangrijl
vogelgebied onder druk kornei
te staan, De vogels in de zeearir
hebben minder mogelijkhede
om te fourageren. Dat maakt he
tegengaan van verstoring doo
menselijke activiteiten extr,
noodzakelijk. Veilig Getij,
rapportage van rijkswaterstaa
over vijfjaar stormvloedkering
toont aan dat de hoofddoelstel
ling voor de Oosterschelde on
verkort - en zelfs beter dan totm
toe - gehandhaafd dient te wor
den.
Met tij mee...
De stellingen zijn betrokken. 1>
Voorlopige Raad van Advis
voor de Openluchtrecreah'
heeft met het rapport Recreatë
met het tij mee, duidelijk
maakt wat de recreatiesectoi
wil: méér. De raad merkt veron
gelijkt op dat de wensen ten aan
zien van de natuur wel groten
deels zijn gerealiseerd en d2
moet gevolgen hebben voord
rangorde in het nieuwe beleios
plan. Van een adviesraad vooi
openluchtrecreatie is zoiets
verwachten. Het is daarentcg?1
uiterst merkwaardig dat het dn
gelijks provinciebestuur
voorbaat 'in grote lijnen dj
stemt met het recreatiestand
punt.
Daardoor wordt de discus®
nog vóór het verschijnen van ne
herziene beleidsplan in een o?
paalde richting gestuurd Dat
niet alleen bestuurlijk on?
wenst, maar ook onfatsoen^
tegenover mensen/instanties -
hun mening over de herziene
nog moeten geven. Dat er -
voorbehoud is gemaakt bij n
breiding ligplaatsen en verM
accommodatie, maakt de v
barige stap niet goed. Als n
detf
mee de toon gezet is voon
mende dans om de Ooste^I
de. belooft dat weinig goeds
staande tegenstellingen
■0
verscherpen. In plaats van t0
breed draagvlak voor een
zien beleidsplan, ontstaat e
voortdurend gekissebis.