EG kost rijkere landen veel meer Politie-verhoor jonge kinderen moet per video F-16 stelt hoge eisen aan piloot Stellingen rond Oosterschelde zijn betrokken PZC opinie en achtergrond Gepeperde rekening voor verdragen van Maastricht Tl 1 I I I I I ITTTT DONDERDAG 13 FEBRUARI 1992 van onze EG-correspondent Hans de Bruijn Twee maanden na 'Maas tricht' zetten premier Lub bers en de ministers van buiten landse zaken van de EG-landen vorige week in hel Limburgse provinciehuis hun handteke ningen onder de daar gesloten nieuwe EG-verdragen. Die cere monie was nodig omdat de EG- regeringschels hun afspraken natuurlijk niet meteen op offi cieel papier voor zich konden hebben. Het feestgedruis, compleet met diner op Chateau Neercanne, is inmiddels verstomd nu de Euro pese Commissie in Straatsburg aan de twaalf EG-lïdstaten de rekening heeft gepresenteerd voor de plannen van Maastricht. Een gepeperde nota. die vooral de rijke landen op kosten zal ja gen. Zo zal ons land voor het eerst meer aan de EG kwijt zijn dan het terug ontvangt. Als men wil dat de Europese Ge meenschap een economische en politieke wereldmacht wordt, dan gaat dat geld kosten. Net als na de Europese Akte van 1987 en de plannen voor de vrije EG- markt. komt commissie-voorzit ter Jacques Delors met een vijf jarenplan voor de financiering van dè EG, waarin de inkomsten en uitgaven van de EG tot en met 1997 zijn vastgelegd- De voorzitter van de Eu rope.si Commissie, Jacques Delors 'Delors-'2'. zoals het pakket al wordt genoemd, staat centraal op een extra EG-topconferentie eind april in Lissabon. Voorspel ling: die top zal mislukken. Daarna nemen de EG-leiders twee maanden de tijd om het op hun volgende top. in juni, na lan ge en moeizame discussie alsnog eens te worden. Zo gaat dat nu eenmaal. Je trekt niet zomaar de portemonnee. Van verdubbeling van dé EG- uitgaven. zoals sommige landen willen, kan geen sprake zijn. De lors vraagt dat ook niet. wetend dat de meeste lidstaten moeten bezuinigen. Maar rekening hou dend met een verwachte econo mische groei van 2,5 procent per jaar, meent hij een fors hogere bijdrage te kunnen vragen, waardoor het budget met 5 pro cent per jaar zal groeien. Landbouw Kern van 'Delors-2' is dat de landbouwuitgaven, die nog steeds ruim de helft van het EG- budget opslokken, verder om laag moeten. Ook zal meer geld van de rijkere, Noordeuropese landen naar de armere in het zuiden overgeheveld moeten worden. Er is geld nodig voor de hulp aan Oost-Europa en de Russen en er voor een Europees technologie- en industriebeleid. Dat geld komt van de lidstaten. Het budget zal toenemen van 152 miljard gulden in 1992 naar 186 tot 201 miljard in 1997. De in komsten moeten nu nog bene den het in 1987 afgesproken pla fond van 1,2 procent van het ge meenschappelijke bruto natio naal produkt (BNP) van de twaalf blijven. Dat lukt ternau wernood. maar biedt geen soe laas voor de toekomst Delors stelt voor het plafond op te trekken naar 1.35 procent van het EG-BNP. Dat levert 35 tot. 46 miljard gulden meer op. Tevens wil hij de inkomsten herverde len. Nu komt nog 60 procent uit een afdracht van btw-inkom- sten. Dat is nadelig voor landen met een hoge consumptie, zoals de Zuideuropese. Delors wil nu meer kijken naar het BNP van de lidstaten. Nederland Landen met een hoog BNP (Duitsland. Nederland. Frank rijk. Engeland. België en Italiëi gaan meer betalen, terwijl de Zuideuropese landen met hun lagere BNP hun afdracht zien dalen. Nederland betaalt nu 3.5 van onze verslaggever Jan Reijnders Er moeten snel regels komen voor het verhoor met be hulp van video's van jonge kin deren, die slachtoffer of getuige zijn van ernstige misdrijven. Deze praktijk is sinds kort mo gelijk en kan een grote verbete ring betekenen van de positie van jonge kinderen in een straf proces. Dat zegt de Tilburgse strafrecht- geleerde prof. M. Groenhuijsen die studie heeft gemaakt, van dit nieuwe verschijnsel in het straf recht. „Er is veel mis in het straf recht. des te verheugender dat er af en toe ook een vernieuwing wordt aangebracht, die onmis kenbaar een verbetering in houdt. De introductie van de in terview-studio waarin verhoren audio-visueel worden opgeno men, is zo n voorbeeld." In de interviewstudio's worden gesprekken tussen de verhoren de politie-ambtenaar en de kin deren opgenomen door vier ca mera's, die op vaste posities in de hoeken van de studio staan opgesteld. „De studio wordt soms ingericht als een speelka mer. De kleuren van de wanden, het meubilair en het speelgoed worden zo gekozen, dat het kind er zich vrij kan bewegen en zich goed op zijn gemak voelt", aldus Groenhuijsen. De studio's worden vooral ge bruikt: voor het verhoor van kin deren tussen 4 en 11 jaar. die ge tuige of slachtoffer zijn gewor den van een ernstig misdrijf. „Het horen van zulke jonge kin deren brengt bijzondere proble men met zich mee. Waar dat toe kan leiden, hebben we bij de al dan niet vermeende seksuele misdrijven in Oude Peltela en re cent in Enschede kunnen zien. Kindvriendelijk Er is altijd de vraag naar de be trouwbaarheid van verklarin gen die worden afgelegd door erg jonge mensen die iets hebben meegemaakt waar zij en hun omgeving nogal cloor uit hun evenwicht gebracht zijn. Daar naast moeten we voorkomen dat de justitiële nasleep van een zwaar misdrijf onnödige nadeli ge gevolgen met zich brengt waardoor getuigen zich slachtof fers gaan voelen. Dat gevaar is zeker bij zulke jonge kinderen le vensgroot aanwezig", aldus de Tilburgse geleerde. De kans dat. kinderen in zulke miljard gulden per jaar aan 'Brussel': dat zou dan kunnen oplopen tot 4.5 a 5 miljard. Maar we ontvangen nu nog altijd meer van de EG. Dat gebeurt vooral in de vorm van landbouwsubsidies, waar van ons land er als grote agrari sche producent en exporteur veel opstrijkt. Als de Europese landbouwcommissaris Ray MacSharry zijn zin krijgt, dan gaat het mesf in die subsidies. In dat geval zou Nederland voor het eerst in haar EG-lidmaat:- buitengewoon belangrijke straf zaken betrouwbare verklarin gen afleggen, neemt volgens Groenhuijsen met de audio-vi- suele verhoortechniek aanzien lijk toe. ..De verhoren worden af genomen door speciaal opgelei de politiefunctionarissen, die er op uitzijn een ontspannen, kind vriendelijke sfeer in de studio te scheppen. De intimidatie die van het normale rechterlijke on derzoek uitgaat, ontbreekt". Niet aleen het belang van de rechtszaak als zodanig, maar ook van de slachtoffers en getui gen is hiermee gediend, meent de hoogleraar. ..Het. iè met die op video vastgelegde verhoren doorgaans genoeg om het kind éénmaal te verhoren. Zo kunnen we de voor leken onbegrijpelijke en ergerniswekkende praktijk van het telkens opnieuw moeten afleggen van verklaringen over dezelfde feiten voorkomen. Hoe belangrijk dat kan zijn, zie je in Enschede, waar een 12-jarige jongen ervan wordt verdacht tweehonderd kinderen seksueel te hebben misbruikt. Dat onder zoek is in een impasse, een nieu we serie verhoren kan nooit meer betrouwbare resulaten op leveren". Wel zal de nieuwe methode met de nodige waarborgen moeten worden omgeven, meent Groen huijsen. „Kinderen vanaf 12 jaar moeten toestemming geven, jongere kinderen moeten toe stemming van de ouders heb ben. Advocaten moeten de video kunnen zien, een psycholoog- kunnen inschakelen en eventu eel een tegenverhoor eisen. De opnamen moeten naar tijd en duur worden gewaarmerkt, in de kluis van de politie worden be waard en na een vonnis worden vernietigd. Wat mij betreft zou den de opnamen ook gebruikt mogen worden voor de nazorg van slachtoffers". Dat neemt niet weg dat er nog wel de nodige vragen moeten worden beantwoord. „We dienen ervoor te waken dat het. een au tomatisme wordt, er moeten richtlijnen komen van de procu reurs-generaal van de gerechts hoven. Een vraag die ook moet worden beantwoord, is of de band aan de verdachte mag wor den getoond. Ik zou zeggen van wel. maar niet met de bedoeling- om hem van zijn stuk te bren gen. Ook daarvoor dienen be paalde regels te worden ge steld". Het financieringsplan voor de komende vijfjaar dal de Euro pese Commissie gisteren in Straatsburg aan de EG-lidstaten heeft voorgelegd, heeft als uitgangspunt dat de rijkere lan den van de club meer moeten gaan betalen aan de armere. Commisic-voorzitter Jacques Delors heeft zijn voorstellen aan het Europese Parlement de titel meegegeven 'De midde len van onze ambities'. Ze zijn het prijskaartje van de plan nen voor een economische, monetaire en politieke unie, die- de EG-regeringsleiders in december op de 'top van Maas- tricht' hebben opgesteld. In de loop van dit jaar zullen er be sluiten over moeten vallen. schap een 'netto-betaler' in plaats van een 'netto-ontvanger' worden. Delors wil de landbouwuitgaven beperken tot minder dan de helft van het EG-budget. Het meeste extra geld gaat naar de 'structuurfondsen', waarmee de EG de ontwikkeling van zwakke regio's steunt en sociale en werkgelegenheidsprojekten be taalt, Spanje. Griekenland, Por tugal en Ierland, de arme broe ders in de EG. staan al met uit gestoken handen te wachten. Die fondsen kosten nu 28 pro cent van het EG-budget. een verdubbeling vergeleken met 1987. Nog een verdubbeling is volgens de commissaris voor het budget, de Duitser Petei Schmidhuber. onhaalbaar. De 'twaalf hebben in Maastricht bovendien al besloten tot de op richting van een infrastructuur fonds voor de arme land.en. Hoe veel geld daarin komt. is nog on bekend Het moet worden gebruikt vooi verbetering van het transport in die landen en de aanpak van de milieuproblemen. De verwach ting is dat de fondsen, die de soli dariteit van Noord met Zuid ge stalte geven, in 1997 40 procent van het EG-budget zullen be slaan. Maar met bijna 50 procent voor de landbouw blijft er dan niet meer dan 10 procent over voor 'ander beleid'. Daartoe behoort de steun van het technologiebeleid, vooral in de elektronica, de auto-indus trie en de textiel, sectoren waar- in de EG ver bij Japan en de VS achterblijft. Delors wil per jaar 3,9 miljard (nu 2,6 miljard) ste ken in technologisch onderzoek dat direct tot een betere produk- tie moet leiden. Zo levert het de Europese industrie ook weer wat op. Er blijft dan maar weinig over voor onvoorziene uitgaven. De voorbije jaren is gebleken hoe vaak die voorkomen. De hulp aan Oost-Europa en aan Rus land. de Golfoorlog, de bestrij ding van de honger in Afrika en de Joegoslavische crisis hebben handenvol geld gekost, Steeds moest daarvoor apart: bij de lid staten de hand worden opgehou den en dat ging niet altijd even vlot. Thatcher In 1987 en 1988 kostte het twee mislukte toppen en een jaar vol van heftige discussies voordat de twaalf het eens waren over 'Delors-1. Vooral Margaret That cher speelde een hoofdrol met haar weigering meer geld aan de EG te geven als niet het mes in de uit de hand gelopen landbou wuitgaven ging. Uiteindelijk trok Lubbers haar met moeite over de streep. Thatcher is wég. maar de weg van Delors-2 is er niet gladder door. De plannen van MacShar ry stuitten al maanden op een golf van verzet van vooral Frankrijk en Duitsland. De Zuideuropeanen eisen nu onom wonden hun deel van de Europe se welvaart op. Delors voorstel houdt rekening met ieders be langen, maar dat staat nog niet garant voor een soepele discus- Vijfentwintig F-16 jacht vliegtuigen verloor de Ko ninklijke Luchtmacht tot nu toe. De (voorlopig) laatste in de serie kwam dinsdagochtend neer in een dichtbevolkte icijk van Hengelo, gelukkig zonder menselijk leed te veroorzaken. De piloot ïüist zich met zijn schiet stoel te redden, terwijl zijn vliegtuig bijna in zijn eigen achtertuin terecht kwam. In dit geval ivas de techniek oorzaak van het ongeval, maar vaker nog maakt de mens een fout. Toch: hoe veilig is de F- 16? En: wat doet de piloot- als hij in het zicht van een dorp of stadswijk de macht over zijn machine, dreigt te verliezenOp die laatste vraag geeft de luchtmachtstaf een haast vanzelfsprekend ant woord. Een piloot blijft zitten zolang hij maar enigszins het vliegtuig on der controle heeft. En hij probeert bevolkingscon centraties te vermijden. foto General Dynamics door Louis Burgers Hoe vreemd het ook klinkt: niet de machine, maar de mens vormt de zwak ke schakel in de ultieme oor logsmachine, die F-16 heet. Het paradepaard van de Ne derlandse luchtmacht be schikt over een cockpit met zeker vijfhonderd instrumen ten, die de piloot tegelijker tijd in de gaten moet houden. Daarnaast beschikt hij over een motor die in de F-16 enor me krachten veroorzaakt. Door de wendbaarheid van het toestel kan de jachtvlie- ger ook nog eens volstrekt ge desoriënteerd raken. Een vlucht in de F-16 stelt het lichaam van de (meest jonge) piloten bloot aan onwaar schijnlijk grote krachten. Het is. in de ware zin van het woord, een „slopende machi ne" zoals Henk Themmen, de vroegere testvlieger van Fok ker, het vliegtuig omschreef Themmen noemde de F-16 het mooiste toestel dat hij kent, Het levert vliegtechnisch on waarschijnlijke prestaties door de combinatie van aëro dynamische vormgeving, elektrische besturing en su permotor. Het is een „luchtwa- pen dat ook nu nog zijn tijd ver vooruit is". Maar: „De wervels van de pilo ten worden door de enorme zwaartekrachten in de F-16 zo danig belast, dat de meeste vliegers al op jonge leeftijd rugklachten krijgen. Langer dan tien jaar moet je er niet mee bezig zijn. Het draait vooral om de plotselinge ver snellingen waardoor je on danks een speciaal drukpak bont en blauw terugkeert". Kapitein Aad Fokkema van de Luchtmachtvoorlichting, bevestigt het beeld dat een F- 16 piloot aan de strengste ei sen moet voldoen. Minder dan tien procent van de kandida ten komt door de strenge keu ring. Daarna volgt een bijzon der zware opleiding. Kapitein Fokkema ontkent echter dat de techniek van het jacht vliegtuig zo geperfectioneerd is. dat de mens het niet kan bij benen. Techniek „De techniek is er voor de pi loot, het is niet zo dat hij er voor de techniek is", zegt de woordvoerder. Daarbij wijst hij erop dat de boordcompu ters kunnen bepalen of be paalde manoeuvres kunnen worden uitgevoerd. „U moet het vergelijken met een vrachtwagen, die niet sneller kan rijden dan waarop hij is af gesteld. De F-16 is zo afge steld. dat het vliegtuig bepaal de patronen die te zwaar zijn, niet uitvoert". De F-16 wordt, net als moder ne passagiersvliegtuigen, be stuurd via het 'fly-by-wire'- systeem. Dat houdt in dat vleugeltlappen en het roer niet meer mechanisch (met de hand) bewogen worden, maar dat de computer bepaalt wat de beste mogelijkheden zijn. „Het betekent dat het vliegen in een F-16 eigenlijk heel eeri- voudig is, omdat de piloot niet meer hoeft te weten hoe de techniek werkt". Toen Nederland tijdens het kabinet-Den Uyl, samen met België. Noorwegen en Dene marken. besloot de F-16 aan te schaffen als opvolger van de. roemruchte Starfighter, rea geerde de Luchtmacht en thousiast. De zwaarbewapen de en wendbare F-16 kwam ge heel tegemoet aan de NAVO- eisen voor Nederland en was zijn tijd ver vooruit. Tot diep in de jaren '90 zou het vliegtuig het voornaamste luchtverdedigings- en aan valswapen zijn. De bouwer. General Dynamics, kreeg een order van 213 vliegtuigen die gedeeltelijk door Fokker ge bouwd werden. Vanaf de in- dienststelling hield de Lucht macht rekening met - wat ver sluierd heet - een fors percen tage 'vredesverliezen'. In 1979 werd nog uitgegaan van zo'n dertig ongelukken, later werd gedacht aan vredesverliezen van rond twintig procent van alle F-16's. De berekening liep over de pe riode tot 1990, omdat in '79 niet te voorspellen was tot wanneer de F-16 in dienst zou blijven. Inmiddels is gekozen voor modernisering van de vliegtuigen om ze tot het jaar 2010 in de lucht te houden, Het ongeluk van dinsdagoch tend in Twente was het 25e met een F-16. Daarmee steeg het verliescijfer tot iets boven de tien procent. Dat is nog steeds aanzienlijk gunstiger dan de 44 (van de 138) Starfigh- ters die in 22 jaar tijd veronge lukten. Tegenwoordig geldt de. F-104G Starfighter juist als een van de veiliger toestellen. Desoriëntatie Professor W.J. Oosterveld, verbonden aan de medische faculteit van de Universiteit van Amsterdam, zei in 1983 dat desoriëntatie een belang rijke oorzaak is van veel vlieg tuigongelukken. Een piloot die zijn instrumenten niet ver trouwt, loopt de kans recht een wolk in te vliegen en er op de kop weer uit te komen. Daarom adviseerde hij alle vlieggegevens in de computer te stoppen, „De enige taak die de mens dan nog heeft, is de supervisie. Dat is ook de enige taak die hij aankan", aldus de hoogleraar die onderzoek ver richt naar het evenwichtsstel- sel. „Van nature is de mens niet geschikt, om in de lucht te zit ten, Vogels horen daar thuis, zoals vissen in het water en de mens met beide benen op de grond", van onze redacteur Rinus Antonisse In de loop van 1992 moet een nieuw beleidsplan voor de Oosterschelde worden vastge steld. De dans om hel Gouden- Kalf is inmiddels volop aan de gang. Per sector worden eisen en wensen op tafel gelegd. De re creatie wil meer voorzieningen. De visserij pleit voor minder beperkingen. De pierenstekers vragen meer spitplekken. De natuurbescherming dringt aan op minder verstoring van het gevoelige milieu. De scheep vaart is tegen beperking van vaarroutes. De watersport strijdt voor volledige openstel ling van het Oliegeultje. Dan is er ook nog de overheid die meezingt in het koor van eisen stellers. De meeste gemeentebe sturen langs de Oosterschelde zijn tégen recreatieve beperkin gen en werken' con amore mee om nieuwe ontwikkelingen in gang te zetten. Hoe meer recrea tie. hoe beter - luidt al jarenlang het motto van de gemeenten. Betredingsregelirigen zijn een doorn in het oog. „Straks mag een mens zijn hoofd niet eens meer boven de dijk uitsteken," chargeerde ooit burgemeester W. den Boer van Middenschou- wen. Met die opmerking gaf hij haarscherp aan dat gemeente besturen niet altijd een serieuze algemene belangenafweging maken. De waterschapsbesturen doen alsof er geen Deltaplan is uitge voerd. Ze roepen om een zo laag mogelijk sluitpeil van de storm vloedkering in de Oosterschel- demonding. Het argument is veiligheid. Die is echter sinds het gereedkomen van de kering geen moment meer in gevaar ge weest, ondanks enkele super- meertops-stormen, met extreem hoge waterstanden. Het gaat er de waterschapppen - net als vóór de watersnoodramp van 1953 - in werkelijkheid om, zo min mogelijk geld uit te geven voor het onderhoud van de zee weringen langs de zeearm. Rijkswaterstaat honoreert zon der duidelijke argumenten met een het verlangen van de water schappen. Tegen dit decor van tegenstrijdi ge belangen, die voor een groot deel nimmer te verzoenen zijn, moet de Stuurgroep Ooster schelde het in 1982 vastgestelde beleidsplan herzien. Het echte werk gebeurt in alle stilte dooi de ambtelijke projectgroep Syn these Inrichtingsalternatieven Oosterschelde (SIOS), onder lei ding van ir P. N. G. C. Schakel van rijkswaterstaat. Als SIOS klaar is, wordt het werk beoor deeld door de, eveneens ambte lijke. Coördinatiegroep Ooster schelde (CGO), met als voorzit ter ir R. M. T. Adriaansens, pro vinciaal directeur ruimtelijke ontwikkeling. Het eindresultaat gaat naar het dagelijks bestuur van de Stuurgroep Oosterschel de, die een concept-herziening vaststelt. Over dat concept overlegt de stuurgroep met belangengroe pen, zoals Recron, Deltafedera tie, Zevibel, watersportverbond, beroepsaasspitters én Delta- overleg. Tenslotte stelt het alge meen bestuur van de Stuur groep Oosterschelde het nieuwe beleidsplan vast. Voor het zover is zullen de 13 gemeentebestu ren, de drie waterschapsbestu ren en het provinciaal bestuur ongetwijfeld hun zegje willen doen en zullen ook de belangen groeperingen aan de weg timme ren. Op voorhand is duidelijk dat het herziene beleidsplan uit eindelijk een zouteloos compro mis zal zijn. De hele gang van za ken geeft aan - en niet voor het eerst - dat de opzet van een stuurgroep met beleidsplan vol strekt verouderd is. Het pleidooi voor opheffing van de stuur groep, met inbegrip van het hele circus van belangenverstrenge ling, wordt er actueel door. Hoofddoelstelling Het is zinvol vóór het openbaar losbarsten van de discussies nog eens vast te stellen watdeposi tie van de Oosterschelde precie is. De beslissing om in plaats var een dichte dam een doorlaat'oa re kering te bouwen - en daar mee zo'n vijf miljard gulden ex tra aan gemeenschapsgeld uitti geven - is vooral ingegeven doo de noodzaak het unieke Ooster schelde-milieu te behouden. li de hoofddoelstelling van hel huidige beleidsplan komt dal ook tot uitdrukking. „Het be houd en zo mogelijk versterkini van de aanwezige natuurlijlii waarden met inachtneming va) de basisvoorwaarden voor m goed maatschappelijk functio neren van het gebied, waaronde met name de visserij wordt bt grepen." De hoofddoelstelling is niet'voo verschillende uitleg vatbaar. E vioeit een rangorde van functie uit voort, te weten: 1. natuur.! visserij. 3. recreatie, scheep vaart, en dergelijke. Het beleids plan: „Deze rangorde heeft to gevolg dat voor de niet-natuui functies geen inrichtings-enbi heersbeleid mag worden voerd, dat wezenlijk afbreit doet aan het huidige karakte van het gehele ecosysteem vai de Oosterschelde of delen daai van, Ditzelfde geldt voor d II zeeuws spoor niet.-natuurfuncties ten opzicht van de visserijbelangen." Op ba sis van dit uitgangspunt is afge lopen tien jaar geprobeerd eei beleid te ontwikkelen. Er is het een en ander mis gt gaan. Zowel visserij-activiteilci als recreatieve ontwikkeling?! hebben wel degelijk afbreuk gt daan aan de natuurfunctie, aanwezigheid van de storm vloedkering is niet zonder gevol gen gebleven. De oppervlak! slikken en schorren is méérafsc nomen dan verwacht. Hierdot is de functie van de Oosterschd de als internationaal belangrijl vogelgebied onder druk kornei te staan, De vogels in de zeearir hebben minder mogelijkhede om te fourageren. Dat maakt he tegengaan van verstoring doo menselijke activiteiten extr, noodzakelijk. Veilig Getij, rapportage van rijkswaterstaa over vijfjaar stormvloedkering toont aan dat de hoofddoelstel ling voor de Oosterschelde on verkort - en zelfs beter dan totm toe - gehandhaafd dient te wor den. Met tij mee... De stellingen zijn betrokken. 1> Voorlopige Raad van Advis voor de Openluchtrecreah' heeft met het rapport Recreatë met het tij mee, duidelijk maakt wat de recreatiesectoi wil: méér. De raad merkt veron gelijkt op dat de wensen ten aan zien van de natuur wel groten deels zijn gerealiseerd en d2 moet gevolgen hebben voord rangorde in het nieuwe beleios plan. Van een adviesraad vooi openluchtrecreatie is zoiets verwachten. Het is daarentcg?1 uiterst merkwaardig dat het dn gelijks provinciebestuur voorbaat 'in grote lijnen dj stemt met het recreatiestand punt. Daardoor wordt de discus® nog vóór het verschijnen van ne herziene beleidsplan in een o? paalde richting gestuurd Dat niet alleen bestuurlijk on? wenst, maar ook onfatsoen^ tegenover mensen/instanties - hun mening over de herziene nog moeten geven. Dat er - voorbehoud is gemaakt bij n breiding ligplaatsen en verM accommodatie, maakt de v barige stap niet goed. Als n detf mee de toon gezet is voon mende dans om de Ooste^I de. belooft dat weinig goeds staande tegenstellingen ■0 verscherpen. In plaats van t0 breed draagvlak voor een zien beleidsplan, ontstaat e voortdurend gekissebis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4